4 weken sulawesi

Subforum Gezocht & Aangeboden 
63 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yvoren
Gebruiker
spacer line

Hallo, wij hebben al diverse plaatsen in indonesie bezocht, o.a. java, bali, gilli, lombok en vorig jaar Flores. Flores vonden wij helemaal geweldig! Nu willen we graag voor 4 weken Sulawesi aan doen. We hebben een vliegticket Bali waar we 16 juli aankomen en 15 augustus weer vertrekken. De laatste week willen we genieten van zon zee en strand. We denken dus van zuid naar Noord te gaan reizen. Van Anne-Mieke vorig jaar goede tips gekregen over Flores. Wie heeft tips voor een reisprogamma op Sulawesi?

Yvoren

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Hoi Yvoren,

Ik weet niet alles van Sulawesi maar er zijn wel een paar dingen die misschien belangrijk zijn.

Ten eerste, zoals in enkele andere delen van dit forum ook al is aangegeven, vindt het Suikerfeest begin augustus plaats (ongeveer 8 augustus). Op Sulawesi zul je daar niet erg veel last van hebben; het is niet zo dichtbevolkt dus met de drukte valt het wel mee. Hoogstens op de dag zelf is het wat lastiger eten te vinden. De week na het Suikerfeest wil iedereen echter weer terug van zijn geboortedorp (bijvoorbeeld op Sulawesi) naar de plek waar ze werken (vooral Java). Veel vluchten van Sulawesi naar Java (en ook via Bali) zijn dus al tijden van tevoren volgeboekt. Neem dus snel een beslissing of je noord-zuid of zuid-noord door Sulawesi gaat en boek zo snel mogelijk de vluchten, zou ik zeggen.

Ten tweede; als je wilt genieten van zon, zee en strand dan kan dat natuurlijk bij Bunaken. Onderkomens zijn hier wel relatief erg duur. Het kan dan een stuk voordeliger zijn om op het vasteland te verblijven (rond de stad Manado).

Tenslotte; De weg van het zuiden (Makassar) naar het noorden (Manado) is 1900 kilometer lang. Niet overal is deze weg van hele goede kwaliteit. Als je dus alles over de weg doet verspil je misschien erg veel tijd. Je kunt misschien een stukje vliegen, bijvoorbeeld van Palu naar Toli-Toli. Als je ook nog van plan bent naar Zuidoost-Sulawesi te gaan kun je bijvoorbeeld vliegen van Makassar naar Kendari, of van Kendari naar Gorontalo. Die vluchten zijn niet erg duur en je bespaart erg veel tijd.

Groeten, Erwin

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hoewel Anne Mieke inderdaad een wandelende reisgids is, is ze de laatste tijd niet meer actief. Jammer, ze had je zeker wat verder kunnen helpen.
4 weken lijkt een hele tijd, maar in aanmerking nemend dat je naar en van Bali vliegt, moet je er toch wat dagen vanaf trekken.(zeker als je enige speling wil hebben).
Stel dat je effectief 3 weken over hebt voor Sulawesi.
Je wilt van Zuid naar Noord en de laatste week strand/zee/zon.
Als je het grofweg pakt zou je 1 week Tanatoraja kunnen doen (1 dag reizen Makassar-Rantepao), 1 week Centraal Sulawesi (1 dag reizen vanuit Rantepao) , 1 week Minahassa (rond Manado). Je zou dan de boot vanuit Poso naar Gorontalo kunnen nemen (die komt langs de Togean Islands). Wel avontuurlijk, maar er zijn ook vliegmogelijkheden vanuit Palu.
Tanatoraja zou je ook kunnen vervangen of combineren met de Mamasavallei (ten westen van Tanatoraja, veel minder toeristisch). Ik vind Tanatoraja prachtig, je kunt er dagen wandelen. De meeste mensen trekken naar dezelfde plekken, maar je kunt je ook gewoon ergens laten afzetten en dan terugwandelen naar Rantepao, dan kom je geen toerist tegen. Echt schitterend.
Centraal Sulawesi is voor mij heel erg lang geleden (1987), maar daar was ik erg van onder de indruk. De Minahassa is mooi, veel te zien, ook veel plekken waar nauwelijks toeristen komen. Bunaken is geweldig voor duiken en snorkelen, strand is weinig gecultiveerd. De ťťn vindt dat een verademing, de andere vindt het helemaal niks.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

De laatste keer dat ik in Sulawesi (2007) vond ik de Togian Eilanden helemaal geweldig.
Mooie stranden, helder zeewater, snorkelen/duik mogelijkheden, zeezigeuners en spectaculaire zonsondergangen.
Het kan van sommige mensen misschien wat basic zijn, niet overal warm water (niet dat je dat nodig zou hebben Emoticon: Wink warm is het er toch wel) maar gewoon een mandi bak.
De meeste guesthouses hebben wel hangmatten op hun balkon waar je naar het snorkelen lekken in kunt gaan liggen.
Kom je vanaf het zuiden (route zoals voorgesteld door Elsbeth hierboven) dan zjjn de eilanden relatief makkelijk te bereiken via Ampana.

Bunaken is ook mooi maar dat eiland puur alleen voor het snorkelen, strand is niet echt geweldig.

Tangkoko is goed te bereiken vanuit Menado en je kunt er gemakkijk spookdiertjes (deze mag je eigenlijk niet missen als je naar N Sulawesi gaat, zwarte makaken en neushoornvogels.

Voor de rest van het programma kan ik me volledig aansluiten wat Elsbeth al voorstelde.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Yvoren
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nog 1 vraag. Is het met betrekking tot het weer (laatste week relax) beter van zuid naar noord te reizen?o maakt dat niet veel uit? alvast bedankt

leomanado
Gebruiker
spacer line

Ik zou zeker van zuid naar noord gaan. Het zuiden, met Makassar is redelijk moslim, het noorden met Manado is dat zeker niet. Met Idul Fitri rond de 8e augustus kun je dan beter in het noorden zijn. Boek wel je ticket Manado-Bali zo snel mogelijk. Het zal erg druk zijn.
Verder stelt het strand op Bunaken niet veel voor, maar voor snorkelen en relaxen is het prima.
Voor het weer maakt het niets uit of je van noord naar zuid, of omgekeerd gaat.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Bijkomend voordeel is als je van zuid- naar noord reist is dat de Togians (mocht je daarheen willen) in het algemeen, makkelijker en sneller te bereiken te zijn vanuit Ampana dan vanuit het noorden via Gorantalo.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,647,189 pageviews Een website van indahnesia.com