Bali beachboys of Yogya cowboys

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik ken hem alleen als: "Apetit machen kann mann draussen, aber gegessen wird zu Hause". Of het Nl of het Duits er eerder was doet er niet toe, ik vind het een mooi gezegde.
Wat betreft je vraag: "dacht zo'n vrouw nou werkelijk dat zo'n man uit liefde gaat trouwen"?.
Dat mensen alleen maar uit liefde trouwen is volgens mij een illusie, dat kan dus in ieder relatie anders zijn. Als dat werkelijk het geval was, zou er niet zoveel gescheiden worden.
Vaak wordt gezegd: mensen scheiden tegenwoordig te snel. Ik denk: mensen trouwen veel te snel. Kennen elkaar te weinig/te kort.te oppervlakkig, kunnen niet inschatten hoeveel water ze bij de wijn gaan doen als het allemaal wat minder rozegeur en maneschijn is, bedenken zich niet van tevoren hoeveel ze voor de ander over gaan hebben. Kinderen schijnen dan ook nog vaak een erg stresserende factor te zijn en het leed is geschied.
Maar goed, je weet dus niet helemaal wat de motieven zijn en dingen kunnen toch anders lopen dan je uitgestippeld had, zeker bij gemengde relaties, waar soms letterlijk en figuurlijk een oceaan tussen zit.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

kunnen niet inschatten hoeveel water ze bij de wijn gaan doen als het allemaal wat minder rozegeur en maneschijn is, bedenken zich niet van tevoren hoeveel ze voor de ander over gaan hebben

Precies, daar zit de knoop.

Maar goed, je weet dus niet helemaal wat de motieven zijn en dingen kunnen toch anders lopen dan je uitgestippeld had, zeker bij gemengde relaties , waar soms letterlijk en figuurlijk een oceaan tussen zit.

Vermeng Indische/Indonesische logica met Hollandse logica en dan beide water bij de wijn doen dan krijg je een mix die werkt of die compleet fout loopt. Ik heb wel het idee dat de Hollandse vrouwen zich beter aanpassen en kunnen inleven in een Indische man, andersom kan soms een beetje moeilijk gaan. Maar met liefde, beleid en trouw kunnen we heel wat bereiken. Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Nou......Yoke, ik ben met een Belanda getrouwd.....ik kan wel vertellen dat hij weinig inlevingsvermogen heeft hoor.....Voorbeeld; eindelijk een lang koesterende wens is uitgekomen in het jaar 2006 dat ik terug ging naar IndonesiŽ. Wij kwamen in Jakarta aan en op het moment dat ik in de gang liep richting uitgang en Šl die bekende geuren die ik 48 jaar niet meer hebt geroken stroomde tranen over mijn wangen. Manlief vroeg verschrikt wat er aan de hand was....ik gaf als antwoord ik ben weer thuis gekomen ..... Nou dŠt vond hij grote onzin enz.enz. soms kan je het Indo-gevoel domweg niet uitleggen, snap je wat ik bedoel Yoke??

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 28-02-2013 17:33 Kembang wrote:

Nou......Yoke, ik ben met een Belanda getrouwd.....ik kan wel vertellen dat hij weinig inlevingsvermogen heeft hoor.... .Voorbeeld; eindelijk een lang koesterende wens is uitgekomen in het jaar 2006 dat ik terug ging naar IndonesiŽ. Wij kwamen in Jakarta aan en op het moment dat ik in de gang liep richting uitgang en Šl die bekende geuren die ik 48 jaar niet meer hebt geroken stroomde tranen over mijn wangen. Manlief vroeg verschrikt wat er aan de hand was....ik gaf als antwoord ik ben weer thuis gekomen ..... Nou dŠt vond hij grote onzin enz.enz. soms kan je het Indo-gevoel domweg niet uitleggen, snap je wat ik bedoel Yoke??

Dan zal het wel aan de mannen liggen en misschien hebben vrouwen dan meer inlevingsvermogen. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met thuiskomen, zelfs voor mij als echte belanda voelt het als thuiskomen, ik ben er zo vaak geweest dat ik het niet eens meer kan tellen, kom er al sinds 1979, voel me er thuis en heb leren leven met de ergernissen zoals jam karet, het meekijken in je dompet als je iets betalen moet, voorkruipen bij het afrekenen enz. Geduldig blijven en maak me er niet meer zo druk om maar hier in NL. zijn ook heel veel dingen waar je mee moet leren leven dus we gaan gewoon door.
Misschien weet je man niet zo goed met emoties om te gaan en vond hij het een beetje genant dat je stond te huilen. Kon hij zich zelf wel thuis voelen in Indonesie? Begreep hij na de reis wel wat er allemaal door je heen is gegaan tijdens jullie verblijf in Indonesie?

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Goh Kembang, wat zal dat een rotgevoel zijn geweest, dat je man helemaal niet begreep wat het voor jou moet hebben betekend om opeens weer terug te zijn in Indonesie.
Doet me denken aan de keer dat wij in Noord Sumatera waren en er bij ons in het hotel een Nederlands gezin zat. Moeder van Indonesische afkomst, zenuwachtig, voor het eerst sinds tig jaar weer terug (of misschien wel voor het eerst, weet ik niet meer) in Indonesie. Kinderen en man liepen wat verveeld rond, vonden het niks.
Op een gegevens moment zaten wij met ons gezin in een klein eethuisje, nauwelijks meer dan een warung. Zij liepen langs en de vrouw gebaarde dat ze daar wel wilde eten. De anderen trokken een vies gezicht en zeiden dat ze op zoek gingen naar een MacDonald of Pizzeria. De teleurstelling en vertwijfeling op het gezicht van die vrouw deed me besluiten om haar uit te nodigen met ons mee te eten. Alles stond al op tafel, veel te veel natuurlijk en ze heeft heerlijk mee zitten smullen. Ze vond het inderdaad moeilijk, voelde emoties die ze vantevoren niet verwacht had. Ik geloof niet dat de rest van het gezelschap daar op voorbereid was.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Potverdorie in een klap alles weg en weer opnieuw beginnen

Als je uit een vliegtuig stapt en je komt dan uit die gangway, dan slaat er een warme lucht in je gezicht en dan ruik je dat je in IndonesiŽ bent aangekomen.
Je ziet vanuit het vliegtuig, in de lucht die damp die boven Jakarta ligtÖÖ
Wat de dames, die voorbeelden schreven,heeft vaak te maken, dat ze niet goed zijn voorbereid.
Gewoon als toerist naar toe gaan, geeft hoger verwachtingen, maar kan op teleurstelling uitvallen, als ze zien, hoe chaotisch er aan toe gaat, bij het verlaten van de Terminal.
JA IndonesiŽ is ook geen land, waar je zo welkom word geheten, een groot verschil met Singapore.
Het is avontuurlijk en ik vind dan dat prachtig, ik moet altijd lachen wanneer je dat ziet hoe het er aan toe gaat,
Hť Mister Taxi, terwijl ze zien, dat je door de familie word opgehaald.
"Tidak Trima kasih", darimana pa, "saya dari Pfransis, Jenupeu parle france", totdat hij zeg aaah belanda, ja zeg ik dan en soms, zagen ze het al, dat was de laatste keer, een man, die met mij een gesprek aan ging, in het Nederlands.
Koffers door die koelies, worden ingeladen en weg, naar de chaos in het verkeer van Jakarta, is al een hele opwinding.
Ik kan die mannen best begrijpen, als je onvoorbereid, daar naar toe gaat.
Meestal zijn de verwachtingen, van die oud IndonesiŽrs, ook die jaren daar niet meer zijn geweest, te hoog gespannen en on voor bereid en gewaardeerd.
Dus al met al een beleving, die dan persoonlijk voor iedereen verschillend kan zijnÖÖÖÖÖ Emoticon: Very funny Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Nee...Yoke hij ging naar IR als toerist, enerzijds begreep hij wel dat het emotioneel is ...maar niemand kan voelen hoe ik mij voelt om na Šl die wachtende jaren weer een voet op mijn geboortegrond te zetten. Ook tijdens reis bleef ik met een dubbelgevoel zitten, ik ben thuis en zit tussen mijn eigen volk....en andere kant ben ik er vervreemd van ze....k was erg emotioneel toen ik in mijn vroegere huis in de tuin stond in Surabaya en een hťťl verdrietige momenten weer voor me zag hoe mijn overleden moeder het huis werd uitgedragen, en ook de plek waar mijn broetje van 4 jaar verongelukte in de tuin....., en daarna als spijtoptanten met alles achter te laten vrij snel op de boot naar Holland werd gevaren. Ik had nůůit de tijd gehad om over mijn moeder te rouwen !!! . Maar mijn complimenten Yoke jij als Belanda dat je goed kan aanpassen bij je Indischeman, klopt dat? En Elsbeth ben jij en je man van Indische afkomst??

Wat de dames, die voorbeelden schreven,heeft vaak te maken, dat ze niet goed zijn voorbereid.
Gewoon als toerist naar toe gaan, geeft hoger verwachtingen, maar kan op teleurstelling uitvallen, als ze zien, hoe chaotisch er aan toe gaat, bij het verlaten van de Terminal.

Ziel....het thuis komen had voor mij een hťťl andere betekenis....als jij daar ben geboren en opgegroeid en ineens met achterlating van huis en spullen en vťťl opgekropte verdriet van het verlies van je moeder.... op de boot zit richting Holland wordt gezet is dat hťťl anders hoor......Ik ben terdege goed voorbereid om naar Java te gaan en luisterend naar verhalen van mijn familieleden die daar al eerder naartoe zijn gegaan....

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Kembang dat kan allemaal wel waar zijn, je gevoelens en dat geloof ik wel oprecht.
Maar je kan toch je ogen niet sluiten en je alleen geheel aan je gevoelens over leveren.
Je moet toch ook weten, dat velen mensen die het ook hebben meegemaakt, zelfs twee keer,
repatrianten waren,die eerst naar Nederlands Nieuw Guinea waren gevlucht en toen na enkel jaren weer moesten vluchten en alles achter latend, dat is ook de geschiedenis.
Sentimenten kan wel even duren, dat mag, maar het moet je niet het hele leven beÔnvloeden.
Kijk; ik kan nu ook wel schrijven, dat ik heb begrip voor je gevoelens en ik kan mij best inleven, dat je dat heb moeten doorstaan, maar er nu nog over schrijven kan, maar je doet het voor komen dat je dat mee neem naar b.v je kinderen die dan ook jou gevoelens moet kunnen begrijpen.
Je kunt dat niet verwachten dat ze wel er even voor stil blijven staan,maar na de dood is er weer leven, die zijn gang blijft gaan.
Vroeger toen ik op de scheepvaart zat, kwam ik om de 6 a 8 maanden elke keer weer thuis.
Als je de waterweg opvoerde, dan kreeg je zo apart gevoel van binnen.
Maar dat was snel weer over, als je die beslommeringen, van die samenleving, weer je eigen overeind moest houden.
Dat is voor mij het dilemma, dat ik nogal nuchter ben over gevoelens, maar ik ben geen mens om een muur rond om mij te bouwen......... Emoticon: Emoticon: Very funny

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Ziel, mijn kinderen die al volwassen waren begrepen hťťl goed wat het voor mij betekende.....Maar zoals je het schrijft...het leven gaat gewoon door !!
Ik ben alleen ťrg blij dat ik terug kon gaan en in de tuin van mijn voormalig huis mijn verdriet en rouw kon afsluiten en het is goed zo....Helaas kon ik voor eigen gevaar voor leven niet naar de begraafplaats Kembang Kuning gaan om het vernielde familie graf te bezoeken....foto's had ik hier al eerder gepubliceerd. Ik ben wel naar achter gereden om naar het Ereveld van de Marine geweest en ook gezien hoeveel gewone Nederlandse burgers c.q. hele ( vermoorde) gezinnen daar te grave lag.....Heeft een hele diepe indruk bij mij achtergelaten en zťker over de familie van Engelen die later op de TV als zoektocht werd uitgezonden waarom zij zijn vermoord en in welk gruwelijke omstandigheden het waren geweest dat důůr de pemoeda/ merdeka ( hoopt dat ik het goed hebt geschreven) waren gedaan....

Verder heb ik alleen genoten van de reis en twijfel ik nog steeds om voor de 2e keer richting Java te gaan waar ik eigenlijk niets meer hebt te zoeken, dan vind ik andere eilanden en zelfs Bali te moeite waard....

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ziel, het verschil zit hem volgens mij in "begrijpen" en "accepteren".
Mensen zeggen zo snel dat ze iemand of iemands daden niet begrijpen. Hoeft ook helemaal niet, soms moet je het gewoon accepteren.(mits het binnen bepaalde grenzen blijft). Wat betreft Kembang: ik kan me best voorstellen dat je er een half leven niet al te veel mee bezig bent geweest (met in haar geval de dood van haar moeder en broertje) en dat het opeens KNAL binnenkomt als je daar staat. Je bent dan opeens dat kleine meisje van toen. Dat anderen mensen misschien nog veel ergere dingen hebben meegemaakt, doet er niet toe, het gaat dan even om jou.
Het hoeft niet zo te zijn dat ze daar haar kinderen mee opzadelt, maar als ik haar zo hoor, is het een mooie afsluiting.
En nee, Kembang, zowel mijn man en ik hebben geen roots in indonesie. Ik ben van Gronings/Friese afkomst, mijn man van Duits/Zwitserse afkomst (weer heel wat anders).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 01-03-2013 14:48 elsbeth wrote:
Wat betreft Kembang: ik kan me best voorstellen dat je er een half leven niet al te veel mee bezig bent geweest (met in haar geval de dood van haar moeder en broertje) en dat het opeens KNAL binnenkomt als je daar staat. Je bent dan opeens dat kleine meisje van toen. Dat anderen mensen misschien nog veel ergere dingen hebben meegemaakt, doet er niet toe, het gaat dan even om jou.

En nee, Kembang, zowel mijn man en ik hebben geen roots in indonesie. Ik ben van Gronings/Friese afkomst, mijn man van Duits/Zwitserse afkomst (weer heel wat anders).

Juist Elsbeth en het is niet KNAL, maar KABOEM KABOEM als je na zoveel jaren weer in IndonesiŽ terug kom waar zoveel leuke maar ook verdrietige herinneringen liggen.
Jammer dat Kembang een nuchtere Hollander is getrouwd, maar zo steken de meesten wel ik elkaar.
Daar kan je niets aan doen, ieder vogeltje zingt zoals hij/zij gebekt is.

Deze ouwe sentimentele ouwe dwaas kan je niet meerekenen, toen Pop voor de eerste keer na 28 jaar bij haar moeders graf die ze op 12 jarige leeftijd was verloren kwam in Bogor en zag dat hoopje ellende zitten terwijl ze de steen aaide, heb ik staan grienen als een kind Emoticon: Blush .
Ook niet goed.

Hmmm Elsbeth, een Friese stamboek koe met een Zwitserse suikerzoete Milka koe?
Lijkt mij een ideale combinatie. Emoticon: Wink
Vooral voor de kalveren Emoticon: Yes!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

"Deze ouwe sentimentele ouwe dwaas kan je niet meerekenen, toen Pop voor de eerste keer na 28 jaar bij haar moeders graf die ze op 12 jarige leeftijd was verloren kwam in Bogor en zag dat hoopje ellende zitten terwijl ze de steen aaide, heb ik staan grienen als een kind Emoticon: Blush .
Ook niet goed."

Hoezo niet goed, wat is daar in godsnaam mis mee, Malam? Waarom mag je niet laten zien wat je dan voelt?

"Hmmm Elsbeth, een Friese stamboek koe met een Zwitserse suikerzoete Milka koe?
Lijkt mij een ideale combinatie. Emoticon: Wink
Vooral voor de kalveren Emoticon: Yes! [/quote]"

Nou, in ieder geval is het een zeer vruchtbare combinatie gebleken.
Zoals ik al eerder zei ben je van harte welkom om de kalveren (en de koeien) de komen bekijken. Emoticon: Smile

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Bedankt Elsbet en Malam voor jullie emphatie in deze.....

Aha....vandaar je nuchtere kijk op bepaalde dingen die hier wordt geschreven Elsbeth...ik vind dat dat altijd leuk om te lezen....
Grappige combinatie van jou en je man....ik schoot in de lach hoe Malam het heeft beschreven, maar het belangrijkste is dat tussen jullie goed gaat en zeker als het de vruchten heeft afgeleverd, toch??

Malam mijn nuchtere Hollandse man waar ik dit jaar 40 jaar mee ben getrouwd, die kan mij altijd even schudden als ik weer in Indische gewoonte valt....en zegt dan joehoe wij zij niet op Java hoor.... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
En fijn voor jou Pop dat zij jou heeft getroffen Malam, ook mannen mogen gewoon huilen hoor, dat is menselijk, je hoeft als man niet stoer te doen om je tranen in te houden c.q. te slikken.... Emoticon: Nooo Emoticon: Smile

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Er zijn twee verschillende huilbuien
Een van verdriet en een van vreugde

Wij kennen toch het liedje, een man mag niet huilen .
Dat is wat ze naar de mannen heb geschreven......... Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye : Emoticon: Yeah right!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-02-2013 22:58 4yoke4 wrote:
Ik heb wel het idee dat de Hollandse vrouwen zich beter aanpassen en kunnen inleven in een Indische man, andersom kan soms een beetje moeilijk gaan.
Daarvan zou ik niet zo zeker zijn Yoke. Hoewel ook geen wetenschappelijk onderzoek mij bekend, heb ik in het kader van een van mijn scripties ruim 25 jaar geleden een gewoon empirisch onderzoek gedaan naar huwelijksproblemen in relatie met cultuurverschillen tussen Indischen/Molukkers en autochtonen (ca. 120 koppels). Kwam toch juist het omgekeerde meer voor: vaker onbegrip van vrouwelijke autochtonen dan mannelijke autochtonen.
Ik zie het hier in Indonesie hetzelfde. Er falen meer gemengde huwelijken van vrouwelijke westerlingen dan van mannelijke westerlingen. Verwachtingen te hoog of anders?
Daarmee terugkerend naar het onderwerp: zie mijn plaatsing over de Haloween-party in Bali: allen gescheiden westerse vrouwen .

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Kan zijn YB, ik schrijf ook ik heb het idee.
ik woon en leef hoofdzakelijk in NL en in mijn familie, vrienden en kennissenkring zijn het hoofdzakelijk de Hollandse vrouwen getrouwd met indische/molukse mannen die de cultuur van de man in stand houden en meebeleven, het ook toestaan, de eetcultuur overnemen enz. dit in tegenstelling tot Hollandse mannen die getrouwd zijn met Indische vrouwen, daarvan blijven de meeste Hollandse mannen toch "aardappeleters" en houden meer de Hollandse gewoontes en gedragingen aan tenzij er iets te snaaien valt op "Indische" feestjes.
Het zogenaamde SMP gedrag = Sudah Makan Pulang !
Ik heb het nu even over de generatie die in de jaren 60 zijn getrouwd, in mijn kring is er geen Hollandse vrouw van een Indische man gescheiden. Het kan natuurlijk zijn dat het in de latere jaren is veranderd, maar toen kwam het scheiden ook op gang bij mensen uit dezelfde cultuur. Ik weet niet hoe Westerse vrouwen die in Indonesie leven met een Indonesier het eraf brengen, daar heb jij waarschijnlijk een betere kijk op.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Zijn wij niet ver afgedwaald op die vrouwen die graag een bikkel man zoeken op Bali of wat ever??
Nauw Ja als je het hebt over tradities en vroeger past deze afwijking wel,
Yoke scheidingen kwam al jaren geleden in de Molukse cultuur voor, zoals je al beweerde, ik had ze in mijn kenniskring ook.
Wij kennen ze niet, Hollandse meisjes, met Molukse of Indonesische mannen.
Dus stellen die allebei de Molukse Indische cultuur hebben.

Sudah Makam Pulang, haha Nayata Belanda totok, bent u wel eens bij een kupulan, arisan geweest, aduh makan enakya........ Emoticon: Stupid Emoticon: Shiny
Ja banyak nolbrollen, kwekken noemen ze dat hier.
Al die vrouwen bij elkaar, decibellen op je gehoor, dat houd je niet vol.
Op het laatst zijn wij niet meer gegaan en ook mijn vriendin, zag het niet zo zitten, met al die Indische vrouwen en ik met al die Hollandse mannen met die jongere Indische dames.

Je hebt gelijk, als je de Nederlander noem, dat hij ook elke dag aardappelen eet, belum Yoke ik eet ook wel eens aardappelen in het weekeind zeker Indische.
Maar wat ze bijna elke week klaar maak, is die tempe risoles noem het maar op gebakken, in de olie en dan lekker gekruid, hhhhhmmmmmmmmmm enak.

Verder staat er elke dag een rijstcooker te pruttelen, want zij eet altijd Indische.
Samen geen probleem.
Maar deze jongen heeft af en toe ook graag, een Hollandse kost, van alles wat tot erwtensoep toe, hoewel wij weten, dat er in IndonesiŽ, ook gewoon aardappelen te koop zijn, maar dat elke dag eenvoudige rijst, neen dat is niet gezond ook.
Zit geen grammetje vet op haar lichaam, maar ze hoeft ook nooit naar een dokter toe.
Wat zal ik dat allemaal moeten missen. Emoticon: Sadley
Haar dochter en haar kleinkind eet wel gewoon aardappelen en ze vinden dat nog lekker ook, met spek, vlees alles, ja zo is het, als je eigen kan aanpassen, maar dat betekend ook dat je eigen aanpassen moet in IndonesiŽ. Emoticon: Confused Emoticon: Very funny Emoticon: Shut up!
Zal daar straks wel te vinden. zijn want haar dochter maak ook van die snacs...... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Ik hoop dat het niet te veel afwijk dit zijn de emoties van verlangen,,,,,,,,, Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Zijn wij niet ver afgedwaald op die vrouwen die graag een bikkel man zoeken op Bali of wat ever??

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud een bikkel op Bali Om Ziel? Ja we zijn aan het afdwalen.

Hier in het Noorden hoor ik pas de laatste tijd van het verschijnsel Arisan en dan wel onder jonge Indonesische vrouwen ooit gehaald door Hollandse mannen uit Indonesie, ik ben er nooit geweest en het zal inderdaad wel een gekwebbel zijn. Ben een beetje huiverig voor dit soort zaken en heb dit gedoe met een "loterij" ook niet nodig. Ik zie het ook wel onder Surinaamse vrouwen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Kwebbelen en netwerken en other women talk
Gesellig dese.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 04-03-2013 16:05 4yoke4 wrote: ik woon en leef hoofdzakelijk in NL en in mijn familie, vrienden en kennissenkring zijn het hoofdzakelijk de Hollandse vrouwen getrouwd met indische/molukse mannen die de cultuur van de man in stand houden en meebeleven, .......
.....Ik heb het nu even over de generatie die in de jaren 60 zijn getrouwd, in mijn kring is er geen Hollandse vrouw van een Indische man gescheiden. Het kan natuurlijk zijn dat het in de latere jaren is veranderd, maar toen kwam het scheiden ook op gang bij mensen uit dezelfde cultuur. Ik weet niet hoe Westerse vrouwen die in Indonesie leven met een Indonesier het eraf brengen, daar heb jij waarschijnlijk een betere kijk op.
Yoke, ik verbleef in Den Haag, de stad bij uitstek voor Indischen. Ik heb dat onderzoek gedaan onder de generatie die in de jaren 80 zijn getrouwd/samen leefden. Niet alle huwelijken liepen op een scheiding uit maar er waren vaker perikelen als de echtgenote een autochtone was i.p.v. andersom.

Over de westerse vrouwen in Indonesie die met een Indonesier zijn gehuwd.......mijn opinie (niet wetenschappelijk onderbouwd, ik zeg het maar alvast want anders komt Sapolidi weer langs vegen): de westerse vrouw die alleen naar Indonesie trekt, is doorgaans een zeer zelfstandig, feministisch type. Niets mis mee, alleen dat strookt niet met de situatie in RI waar (hoewel meer ogenschijnlijk) de man de broek aan heeft en niet de vrouw. Zoals ik al opmerkte; ogenschijnlijk. Indonesie blijft een land met "schijn". Voor de "schijn" zal de man de baas zijn maar in realiteit zijn vaak vrouwen degenen die aan de touwtjes trekken. Het spel wordt echter niet openlijk gespeeld (dit is wayang -land); iets dat een westerse vrouw niet kan. Gevolg: westerse vrouw die niet is opgegroeid in een wayang -cultuur, pikt het niet om (hoewel ogenschijnlijk) een 2e rol te spelen en zal hiertegen ageren. Gevolg zijn troubles binnen de relatie.
Zo heb ik het eens meegemaakt dat een Nederlandse collega vol trots vertelde dat ze 's morgens geen koffie maakte voor haar (Indonesische) man: "Dat doet ie zelf maar, ik ben z'n baboe niet". Er was ook een vrouwelijke Molukse collega bij - uit Nederland afkomstig - die dit niet begreep. Zij maakte duidelijk dat ook in de Molukse cultuur (zelfs in Nederland) het normaal was eten en drinken voor haar echtgenoot klaar te maken, en vond dat verre van een blijk van onderdanigheid maar een blijk van respect voor haar echtgenoot. Anderzijds was mijn opinie - blijkend uit de resultaten van onze werkzaamheden - dat deze Molukse meer geemancipeerd was dan onze autochtone Nederlandse collega. Zij wist het spel te spelen (de schijn ophouden), bereikte daarmee meer effect dan de Nederlandse collega en nam op het juiste moment de "macht" over (oftewel trok de "broek aan" Emoticon: Wink . Een cultureel verschil qua emancipatie.

BTW, ik ken enkele westerse vrouwen van de generatie huwelijken uit de jaren-60 die zich wel hebben kunnen aanpassen aan de situatie in RI. Maar de generatie van huwelijken na de jaren-80??? Forget it bij de meerderheid. Heeft dat te maken met de zgn. "dolle Mina" periode in de jaren-70?

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Zo heb ik het eens meegemaakt dat een Nederlandse collega vol trots vertelde dat ze 's morgens geen koffie maakte voor haar (Indonesische) man: "Dat doet ie zelf maar, ik ben z'n baboe niet". Er was ook een vrouwelijke Molukse collega bij - uit Nederland afkomstig - die dit niet begreep. Zij maakte duidelijk dat ook in de Molukse cultuur (zelfs in Nederland) het normaal was eten en drinken voor haar echtgenoot klaar te maken, en vond dat verre van een blijk van onderdanigheid maar een blijk van respect voor haar echtgenoot. Anderzijds was mijn opinie - blijkend uit de resultaten van onze werkzaamheden - dat deze Molukse meer geemancipeerd was dan onze autochtone Nederlandse collega. Zij wist het spel te spelen (de schijn ophouden), bereikte daarmee meer effect dan de Nederlandse collega en nam op het juiste moment de "macht" over (oftewel trok de "broek aan" Emoticon: Wink . Een cultureel verschil qua emancipatie.

Precies YB ben het volledig met jou eens vwb die Molukse collega en ik denk dat het daarom bij ons ook goed gaat. Mogelijk komt dat omdat ik nog met het ouderwetse rollenpatroon ben opgevoed en het daarom niet erg vind om bepaalde taken op me te nemen. Sinds onze pensionering maakt mijn man trouwens ook vaak de koffie en kookt af en toe en doet mee in het huishoudelijk werk, zoals eerder geschreven, ook daar zijn er taken die ik nooit hoef te doen.

Als die Hollandse collega geen kopje koffie voor haar man wilde maken zou zij eigenlijk ook taken over moeten nemen die ze dan eigenlijk als zijnde mannelijke taken beschouwd maar ik vraag me af of ze de vuilcontainer dan wel zelfstandig buiten kan zetten. (een voorbeeldje) Dat geen koffie maken voor een man hoor ik vaker bij de generatie van nu, ieder zijn eigen, de senseo is gewillig.

Met liefde een kopje koffie gebracht levert meer op dan te zeggen ik ben je baboe niet.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-03-2013 10:41 4yoke4 wrote:

[quote removed]

Met liefde een kopje koffie gebracht levert meer op dan te zeggen ik ben je baboe niet.

De waarheid en niets dan de waarheid, Yoke.
Hier hebben we twee baboe's in huis, de gene die het eerste uit zijn nest is, schenkt liefdevol een bakkie pleur in voor de ander Emoticon: Wink

Dit is een allemaal heel moeilijk te beoordelen, vrijwel alle vergelijkingen gaan scheef.
Jonge/oudere stellen in IndonesiŽ, mix koppels jong of oud, wonend in Nederland of in IndonesiŽ.
Ook het geloof en wat YB de wayang cultuur noemt, speelt een rol.

Ik denk dat het duidelijk is dat ouderen die ooit met een Indonesische partner (man/vrouw) zijn getrouwd een aparte groep zijn, vooral in Nederland.
In deze kan ik alleen maar naar eigen ervaring kijken, het lijkt er op dat Indonesische mannen/vrouwen een stuk cultuur en mentaliteit van Nederland hebben aangenomen, dat maakt het voor de Nederlandse partner een stuk gemakkelijker.

Als daarbij de Nederlandse partner zich ook goed aan kan passen dan kan dat heel succesvol zijn.
Wederom kijk ik naar me zelf, het stuk cultuur wat door mijn echtgenote is ingebracht, heeft mijn leven verrijkt, het kostte mij dan ook heel weinig moeite mij daar op aan te passen.
Ik denk dat Yoke, Om Sid, ik zei de gek daar een goed bewijs van zijn.(om zo maar een voorbeeld te noemen)
Daarbij zijn er ook stellen die elkaar enkele jaren geleden hebben ontmoet en zich heel goed hebben voorbereid, vaak was de partner al eerder op bezoek in Nederland met veel praten en op een degelijke ondergrond wagen ze dan de stap.
Ik ken er enkele, dat gaat heel erg goed.

Een wereld van verschil met internet liefdes of beachboys/cafedames.
Een dame die op haar vakantie een leuke vent ontmoet, veel plezier met hem heeft, niks mis mee, maar denken het lek boven te hebben, Islamitisch worden, trouwen (wipbewijs) en zeggen, nou toedeledoki tot over 6 maanden, wel trouw zijn hť.

Een heer die een leuke dame oppikt in zijn vakantie, elke maand geld overmaakt en dan zegt, toedeledokie tot volgend jaar, wel trouw zijn hť.
We gaan trouwen, Islamitsch (wipbewijs) en ik haal je naar Nederland.
AN ME HOELA

Zelfs als de Indonesische man/dame zich zelf goed kan bedruipen in IndonesiŽ is het geen wet van Meden en Perzen dat ze braaf gaan zitten wachten tot het bleekgezicht weer jeuk heeft en naar IndonesiŽ komt.
Immers iedere Indonesische dame of heer met een redelijk inkomen, kan aan iedere vinger 5 jonkies krijgen, dan ga je zitten wachten op een bleekgezicht tot hij/zij tijd heeft Emoticon: Nooo

Nu even in haventaal. ik heb ruim anderhalf jaar gewerkt op het eiland Batam, buiten de drie en een half jaar dat ik vrijwel onafgebroken in IndonesiŽ heb gewoond en de 15 jaar ervoor dat ik vrijwel ieder jaar 1 of 2 keer per jaar een bezoek bracht aan IndonesiŽ.
Ik heb in de afgelopen jaren mijn Pop van 70 al honderden keren in kunnen ruilen voor 3 van 23 jaar.
Ach ik ben een ouwe geilzak, lekker hoor zo'n pop van 25 jaar die mij een paradijs op aarde belooft, wel je verstand erbij houden.
Effe kijken wat voor dames je gulp open ritsen met hun ogen en voor dames kijken wat voor kerels met hun ogen de directoire afstropen.
Golddiggers/sters niet anders als dat.

Ik kom hele horde dames tegen, waar ik van denk, oei oei oei wat een snoepie, steek ik niet onder stoelen of banken, geen kans, want ook in IndonesiŽ zijn er miljoenen lieve fijne vrouwen die niet achter geld aan lopen.
Ik moet altijd lachen om Pop die dan zegt jampie hť ouwe hahahahaha.

Feit blijft, domme boeren uit Nederland die geen vrouw uit Nederland kunnen krijgen, gaan op zoek naar een jonge pop in AziŽ, gefrustreerde oudere dames die geen fatsoenlijke vent in Nederland kunnen krijgen, gaan op zoek in AziŽ.
Kans van slagen nihil, een ballon van fantasie die na 2 of 3 jaar klapt.

Geen medelijden met dit soort figuren, inmiddels door vele waarschuwingen bekend dat ze een verkeerde weg kiezen en toch doen.
Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Vaak zie je ook figuren hier die dit te vuur en te zwaard bestrijden, vervolgens zie je ze na een tijdje niet meer, dan zijn ze hopeloos mislukt en laten zich niet meer horen, wel jammer voor alle nieuwelingen die hun zeentje/vagina achterna lopen.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hier hebben we twee baboe's in huis, de gene die het eerste uit zijn nest is, schenkt liefdevol een bakkie pleur in voor de ander

Dat noemen we een paboe en een maboe Emoticon: Party! en zo hoort het ook!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hihihi wij noemen dat hier ťťnvoudig "Wie is de lul"
Niks vrouwelijk baboe of mannelijk paboe, maar universeel te lul Emoticon: Wink
Stilzwijgende regels, doe ik niet mee? dan heb ik een probleem

Komt het als een boemerang terug, als Malam zich lekker voelt. Emoticon: Yes!
Mijn verzorgende Indonesische Pop, geeft dan even aan, wat haar niet bevalt.
Dan was ik het al vergeten Emoticon: Laugh out loud
Even bij de les blijven Malam hahaha.

Niet als een viswijf gelijk uit haar bol, maar subtiel het moment afwachten om duidelijk te maken wat er volgens haar niet klopt.
Hoe anders was de verhouding met mijn ex vrouw, die als Hollandse dacht de wijsheid in pacht te hebben en mij genaaid heeft voor tienduizenden Euro's met haar nieuwe partner.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dit was mijn posting eerder.
Okť Ziel, begrijp wat je bedoelt. Hoe graag we ook zouden willen dat mannen en vrouwen gelijk zijn, het is niet zo. Op vele vlakken zijn ze anders. Op een forum zoals dit zie je dat vrouwen niet alles durven te zeggen, er is een zekere terughoudendheid.
Afkomstig van Elsbeth.
Op vele vlakken zijn we anders, het minderwaardigheidscomplex straalt er vanaf

Een lul verhaal van de bovenste plank.
Mannen en vrouwen zijn wel degelijk gelijk, dames met huil verhalen over hun toyboy die ze twee keer per jaar ontmoeten en klagen dat ze niet geboord worden omdat de zin weg is of mannelijke mafkadetten die een kroegtijger scoren die geen zin hebben omdat de geldstroom stokt, allemaal het zelfde.

Dames die zich door een Indo boy twee keer per jaar laten boren en zielig gaan doen dat de zin weg is, of een manneke die in een kroeg een liefje heeft opgepakt en
na een jaar er achter komt, dat het om poen gaat.

Totaal geen verschil, alleen het eerste mag niet worden gezegd, het tweede wel
De geŽmancipeerde vrouw wil dus alleen maar horen wat haar uit komt.
Gelijkheid ja, tot er over die gelijkheid wordt geschreven.

Dan blijkt het ineens anders te zijn.
Niet alleen dat, dan blijkt er toch ineens verschillen te bestaan
Dus toch Mars en Venus???????

Niet mijn idee, het gaat er meer op lijken dat Venus anders is als het goed uitkomt, en voor de rest moet Mars en Venus hetzelfde zijn.
Lijkt mij geen eerlijke uitleg van emancipatie Elsbeth.
Gelijk is gelijk, in alle omstandigheden.

Aanvulling op mijn vorige posting Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,967,610 pageviews Een website van indahnesia.com