Indonesische logica

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik ben het met je eens pak Surya dat logica universeel is. Uiteraard is het niet zo dat in Indonesia een ieder onlogisch reageert......maar het is wel een zeer grote groep, vnl. afkomstig uit milieu's waar men weinig aan nutrition dacht (en vaak nog denkt). Ook u zegt:
Ook "kekurangan GIZI" ( vroeger heb je arme plekken zoals Gunung Kidul-Midden Java), de kinderen kunnen door gebrek aan gezonde eten moeilijk concentreren op school(als ze naar school kunnen) , hun ontwikkeling werd belemmerd .
Hiermee evenzo aangevend dat voeding van belang is voor de brein-ontwikkeling en concentratievermogen; vergelijkbaar met de geestelijke ontwikkeling van de hongerwinter-kinderen en de kamp-kinderen.

Het is voor Indonesia zelf ook een ramp omdat er veel kapitaalvernietiging plaats vind op deze wijze. Dure investering in educatie met weinig resultaat en opbrengst. I.p.v. verbetering van educatie (ook hard nodig) kan de regering beter aandacht besteden aan die hardnekkige verkeerde eetgewoontes die cultureel zijn bepaald.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Je kan het soms zien als je tenminste oplet, hoe bepalend de opvoeding is.
Je kon het in spoorloos zien, hoe een Sri-Lanka geboren jongen, het verschil maakte met de broer, die onder invloed van een verkeerde vader, niets gelegen gaf, om zijn broer te ontmoeten.
De moeder had er over, dat hij ook net als zijn vader, niet deugde.
Maar de geadopteerde jongen, die in Nederland groot gebracht is, zag er keurig netjes uit en had een zeer nette indruk gemaakt.
Hier uit kan je niet alles op je gene afstemmen, of je erfelijkheid.
Of dit voorbeeld een goede analyse is, dat weet ik niet, want ja wetenschappelijk zal het anders kunnen zijn............ Emoticon: Confused Emoticon: Smile

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Op 19-02-2013 07:45 schreef Yogya-Bali:
Prettige vakantie. Waar ben je naar toe? Met de hele familie?

antwoord in omong omong, Excuses voor plotselinge afbreking van mijn posting. Ik wilde zeggen dat Malams posting volgens mij wel hout snijdt. Woon je in SiberiŽ, dan zul je vooruit moeten kijken, omdat je bij gebrek aan eten en dak boven je hoofd simpelweg doodvriest, wat dan ook iedere winter weer veelvuldig gebeurt.
Moet de rest van dit topic nog even doorlezen. Wel een heel interessant onderwerp, waar je waarschijnlijk nooit over uitgepraat raakt. Ik heb wel iets gevonden van dat onderzoek dat je aanhaalde.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Wat ik geschreven heb over kekurangan GIZI ( ontbreken / te weinig) is ook te lezen in diverse indonesische artikelen.
Mijn stelling is onderbouwd door eigen waarneming , verhalen van mijn ouders en hun generatie / schoolgenoten.

Zoals in een artikel van UPI( Universitas Pendidikan Indonesia . Bandung) .
ďkondisi fisik yang baik maka kecerdasan otak seorang siswa juga akan baik, hal ini diiringi dengan
memberikan makanan-makanan yang bergizi sehingga dapat menunjang kinerja
otakĒ.

( Vrij vertaald : goed eten/drinken /gezondheid bevordert de werking van de hersenen )

Voordat het UPI (1954)werd was het Perguruan Tinggi Pendidikan Guru.
Waarschijnlijk de opvolger van Hogere Kweek School ( HIK Lembang ? , de opvolger van HIK Gunung Sahari in Batavia) *
Men praat ook ( volgens buitenlandse bronnen en Indonesische ) over de wisselwerking van interne factoren ( persoon= Psychisch, Fysiek zoals - gezondheid, inteligentie etc) en externe factoren (omgeving,opleiding vorming etc) .

https://openaccess.leidenuniv.(...)2012.pdf?sequence=25

http://commons.wikimedia.org/w(...)ng_TMnr_60041669.jpg

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 19-02-2013 23:38 Surya Atmadja wrote:

Zoals in een artikel van UPI( Universitas Pendidikan Indonesia . Bandung) .
ďkondisi fisik yang baik maka kecerdasan otak seorang siswa juga akan baik, hal ini diiringi dengan
memberikan makanan-makanan yang bergizi sehingga dapat menunjang kinerja
otakĒ.

( Vrij vertaald : goed eten/drinken /gezondheid bevordert de werking van de hersenen .

Dit is gewoon een vast staand feit, het is keihard wetenschappelijk bewezen dat een gezonde voeding van invloed is op het functioneren van mensen (jong en oud).

Ik heb inmiddels ook wat zitten spitten in artikelen over dit onderwerp, het is heel moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Veel webpagina's over een bepaald dieet wat wonderen zou verrichten, die zijn niet wetenschappelijk onderbouwd en erop gericht iets te verkopen.

Wetenschappelijke artikelen zijn er ook zat te vinden, maar daar komt toch steeds in naar voren dat de ontwikkeling en werking van de hersenen nog een groot schemergebied is.
Echt klip en klaar het bewijs dat slechte voeding van kleuters invloed zouden hebben op de ontwikkeling van de hersenen, kan ik nergens vinden.
Er is veel onderzoek gedaan, maar aan het eind van veel artikelen houden geleerden die zo'n onderzoek publiceren vaak toch een enorme slag om hun armen.

Zo enorm veel tegenstrijdigheden, ongeveer hetzelfde als de stelling dat voor hyperactieve kinderen te veel suiker wordt afgeraden omdat dit omgezet wordt in adrenaline.
Even zoveel onderzoekers zeggen dat dit effect te verwaarlozen is.
Zo zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken en iedere onderzoeker publiceert zijn eigen bevindingen, die dan ogenblikkelijk weer door een andere onderzoeker in twijfel worden getrokken.

Of logica in handelen en denken of impulsiviteit door slechte eenzijdige voeding komt, daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld.
Als ik op mijn eigen waarneming af ga, schrijf ik dat voor het overgrote deel toe aan cultuur, mijn logica is vaak niet de logica van bijvoorbeeld mijn Indonesische buurman, dat wil voor mij nog niet zeggen dat hij niet logisch denkt.
Vanuit zijn cultuur heeft hij namelijk een logica waar ik met Westerse ogen tegen aankijk, mede door zijn opvoeding, religie en de economische situatie in IndonesiŽ.

Wat mij bijvoorbeeld enorm opvalt is, dat de gemiddelde IndonesiŽr veel en veel inventiever is als een Nederlander.
Problemen oplossen met de middelen die voor handen zijn, dat hebben ouderen in Nederland nog enigszins, jongeren al helemaal niet meer.
Dat heeft de verzorging staat er met wortel en al uitgerukt.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Inventiever =
Waarom moet of is men inventief (geworden) ?
Zijn verschillende redenen onder andere :
1.Noodzaak
2.Handig zijn ( ze hebben ook borobudur gebouwd)
3.Slimmer
4.Intelligent
etc .
In Cisaat Sukabumi heb ik een Nederlandse project gezien(wilde toen een huis +grond kopen).
Dus ze kunnen ook maken, als ze geleerd worden, men is een tijdje naar NLD gehaald .
Ze zijn ook plaatselijke tukangs , zonder diploma VMBO /MBO bouw (STP-STM).

Het is wetenschappelijk bewezen dat volgens diverse onderzoeken een gezonde voeding bevordert de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.
Uiteraard spelen omgeving factoren mee .
En het soort opleiding( beta) is ook van invloed.
Leren combineren en deduceren .

RPeetoom
Gebruiker
spacer line

Mensen, dit vind ik een erg interessant topic! Ik moet het eens goed lezen allemaal. De redenering van Dhr. Malam lijkt mij toch wel het meest voor de hand liggend maar ook Dhr. Yogya Bali heef wel een punt lijkt mij.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De psychische gevolgen van oorlog en nutritional deficiency in de interneringskampen zijn reeds volop in kaart gebracht door de organisatie Cogis uit Utrecht die nauw samenwerkt met het AMC en de Universiteit van Utrecht. Cogis is het kennisinstituut voor de sociale en psychische gevolgen van oorlog, vervolging en geweld. Zij heeft dus o.a. na enkele wetenschappelijke onderzoeken de connectie gelegd tussen afwijkend gedrag, concentratiestoornissen, etc. en slechte voeding in de kinderjaren.
Nu zegt Cogis niet dat nutritional deficiency de oorzaak is van de onlogica bij vele Indonesiers, maar ze geeft wel aan hoe groot de invloed van voeding is op de werking van het brein. Dat er hier een zeer groot aantal kinderen opgroeit met te weinig voedingswaarde met als gevolg storingen in de hersenontwikkeling, is bij de Indonesische academici ook bekend en niet te ontkennen (zie ook het door mij eerder genoemde onderzoek van prof. Kusin van de KIT). Vervolgens wordt hier ter plaatse de link gelegd met voeding, brein en onlogica.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 20-02-2013 13:05 Surya Atmadja wrote:
Inventiever =
Waarom moet of is men inventief (geworden) ?
Zijn verschillende redenen onder andere :
1.Noodzaak
2.Handig zijn ( ze hebben ook borobudur gebouwd)
3.Slimmer
4.Intelligent
etc .
In Cisaat Sukabumi heb ik een Nederlandse project gezien(wilde toen een huis +grond kopen).
Dus ze kunnen ook maken, als ze geleerd worden, men is een tijdje naar NLD gehaald .

Waarom is iemand inventief, tja dan moet ik het lijstje puntsgewijs door nemen, ten overvloede, zoals ik het zie, mijn logica dus.

Ik begin bij nummertje 2, handig zijn?
De Borobudur werd rond de negende eeuw gebouwd, waar is die handigheid gebleven?
Een bouwwerk die zijn weerga niet kent, maar de huidige IndonesiŽr ziet geen kans om een project wat bij de Borobudur in het niet valt (overstromingen in Jakarta) aan te pakken.

Nummer 2, slimmer ook niet, anders had IndonesiŽ nu geen derde wereld land meer geweest.

Nummer 3, Intelligentie?
Laat ik nu denken dat het IQ over de hele wereld hetzelfde is, dat is duidelijk iets wat een mens bij zijn geboorte mee krijgt, waar ook ter wereld.

Dus nummer 1, noodzaak.
Vadertje staat heeft geen vangnet, kom je zonder werk zal je toch moeten leven.
Hoe en op welke manier dan ook, terwijl je miljoenen metgezellen hebt die op ťťn of ander manier een hap rijst op tafel trachten te krijgen.
Dat maakt mensen inventief, daar kijk ik vol bewondering naar als Westerling die ook inmiddels gewend is als iemand de mineur in gaat zijn hand op gaat houden bij de sociale dienst, zonder enige gedachte om te trachten zijn eigen probleem op te lossen.

Het Nederlandse project in Cisaat zie ik heel anders Surya.
Nederlanders met poen, die zonder enige kennis van de Indonesische cultuur en regels daar heel arrogant iets hebben opgezet.
Via jalan tikus land verwerven, een constructie opzetten die niet geheel aan de voorwaarde voldeed.
Overigens heb ik daar amateuristische fouten in de bouw van die Hollandse experts gezien waar de honden geen brood van lusten.

Vervolgens dachten die pientere Nederlanders hun villa op het moment dat ze er niet waren te verhuren aan vakantiegangers, want we willen wel een huis in IndonesiŽ, maar het liefst voor een appel en een ei, dus vakantiegangers laten betalen.
Poen is poen, mensen met enig fatsoen of tokkies zonder enige beleefdheids regels mee te geven hoe het in een Islamitisch land werkt, het maakte niet uit.

Half naakt aan het zwembad, voor naar Indonesische maatstaven zeer onzedig gekleed de wijk Sukamantri, Cisaat en Sukabumi in.
En toen brak de pleuris uit en werden de voorwaarden/wet en regels onder de loep genomen.
Slecht voorbeeld Surya, zowel bouwtechnisch als cultuur.
Niet tegensputteren, ik woon er vlakbij en weet alle in en outs.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

*Het bouwen van een gebouw/huis is wereldwijd gestandaariseerd .Er zijn mimimale eisen aan verbonden.
Ga je er onder duiken, heb je een probleem.
De banjir probleem is veroorzaakt door verschillende factoren , ontbreken van visie, goede planning, infrastructuur en roofbouw van de bossen in Kabupaten Bogor/Sukabumi.
Dat zijn 2 verschillende zaken.

*Slimmer zijn is gebruiken maken van beschikbare middelen /kennis.
De Indonesiers noemen het di-AKAL-in ( memakai akal) .
Verstand/hersenen gebruiken.

* Over derde wereld zijn, ya dat klopt .En toch zijn ze bezig om hun achterstand in te halen.

Cisaat heb ik gebruik als voorbeeld van dat men ook goed kan bouwen zo lang het aan bepaalde eisen werd voldaan.
O.a poen, met poen kan je alles kopen en laten maken.Je kan betere tukang of ahli inhuren

Het mislukken v/h project is een andere zaak , ben 3x geweest , gesprekken gehad met de toenmalige bestuur .
Over de (verkeerde)opzet van de rechtsvorm , mijn eventuele deelname ( 500m grond SHM plus eigen huis= is geweigerd) etc .
Jammer dat ze niet naar mij geluisterd hebben .Toen al (8 jr geleden )praat ik (omong kosong) over Hak Pakai, HGB , SHM etc , met het bestuur en de eigenaar van de grond .
Trouwens er zijn 2 kampen , pro en tegen de "gronfeigenaar" en sommigen van de huiseigenaren zijn oud gedienden die de cultuur van de Indonesiers moeten kennen.
Oud Indiegangers . Heb een paar leuke mensen ontmoet.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Interessant allemaal, over (invloed van) eten en zo... Zelf geloof ik trouwens dat voeding en drinken wel degelijk te maken heeft met je denken en denkniveau. Als je de verkeerde benzine in je auto gooit, weet je meteen de gevolgen. Bij de mens ook wel eens meteen als je iets verkeerds inneemt, maar vooral sluipend, slowly but surely! En dat meen ik toch echt om me heen te zien en te merken!

Toch even terug naar meer topic - hoewel ook over de innerlijke mens - De Logica. Wat dat dan ook precies mag zijn, en of dat altijd wel even goed is... Het linker cognitieve deel van ons brein mag er zijn (dat rijmt), de andere, meer creatieve kant is ook hevig aanwezig. Hoop ik tenminste. Ach misschien is het ook niet zo echt te scheiden...

En ik zou zeggen die kant is duidelijk meer ontwikkeld bij westerlingen (nee, geen sorry Emoticon: Blush ) als ik zo de creativiteit vergelijk in de beeldende kunsten (ben zelf ontwerper), muziek -van klassiek naar jazz en blues en R&B - okay; 'westers negroid' dan... literatuur, architectuur, mode, enzovoort. Althans in de laatste eeuw. De explosie van ongelofelijk veel creativiteit in de jaren 60 met ongeŽvenaarde diversiteiten en kwaliteiten van sounds, ga zo maar door.

Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen op deze rechtstreekse manier. Dus zeg ik maar: niet mťťr ontwikkeld, maar anders ontwikkeld Emoticon: Shiny

Toch moest ik gisteren wel denken aan de beschouwingen van Malam Emoticon: Party! die had het over de 'logica' dat IndonesiŽrs een identiek tokootje tien meter verderop kunnen beginnen, i.p.v. - masuk akal? - in een ander stadsdeel. IndonesiŽrs, of moet ik vooral zeggen: Muslims? (ik zag dit in sterke mate in Muslimlanden!!!)... maar misschien ook Aziaten in het algemeen (en een combinatie daarvan?), die een vaak 'gewetenloze' kopiŽer-mindset blijken bot te vieren op slimme en fraaie creaties van anderen... 'gewoon volgen' (op 'ABS'- Asal Bapak Senang) en beter goed gejat dan slecht gecreŽerd.

Bijv. Samsung dat vrijwel alles gejat heeft van Apple? ...ik las nu weer twee weken geleden van Apple's plan een horloge te maken en ja hoor; gisteren las ik het van Samsung!... al zal ik hier op tegenstand stuiten door minder goed geÔnformeerde Samsung liefhebbers. Mag!. Chinezen, Jappanners, Koreanen die alle kostbare, creatieve en jarenlange research in een klap zich tot bezit maken (en 'eigendom' zelfs, maar dat verschil weten ze niet w.s., zien ze niet eens vaak - of willen dat niet zien - zoals 'wij' hier wel mee opgevoed zijn). Ik berekende voor mijn ontwerpen a). copyrights b). auteursrechten en c). veelvoudigheidsrechten; om een voorbeeld te noemen (richtlijnen van de Beroepsver. Ned Ontwerpers en Dutch Design).
"Huh? Wat is dat" zullen ze o.a. in China (maar dan in bijv. Kantonees) en Indonesia (in o.a. Bahasa) denken, die bij de vleet Adidas-Adidasan prullaria EN DE REST produceren en/of verhandelen. Maar dit even hardop gedacht allemaal... HE dat ben ik kwijt. Emoticon: Worship

Ik moet trouwens nog het eerste degelijke kwaliteitsprodukt vinden in Indonesia! Want volgens mij gaat echt ALLES meteen stuk of werkt niet meer of is 'op', enz. Ook al staat er Citizin of Gucci of Belkin op. Niet te geloven wat een rampspoed hier!!! Windows rammelkasten moeten dan maar door studenten beplakt worden met Apple logo's. Maar WAT gaat er dan om in die studentenkoppies?! Een Duitse vriend die hier les geeft op de universiteit in de provincie Maluku vergeleek het niveau van de universiteit trouwens met tweede klas Gymnasium in Duitsland. Niet alleen qua niveau maar ook w.b. de hele (creatieve, zelfstandige, 'mandiri' mindset). En dan kan ik er nog wel een beetje inkomen soms... Emoticon: Blush
(Hoewel bijv. Bandung een veel hoger niveau heeft, ihb techniek, architektuur, enz.)

Terug naar Malam's opmerking. Ik moest echt lachen toen ik gisteren in de angkot een 'tandarts' rijtjes-huisje (nou ja, krot eerder) zag met een gigantisch grote visual van een open mond waarin een wit gebit. PRECIES eender drie woninkjes verderop hetzelfde beeldmerk, zelfde kleuren, zelfde grootte... op een motor bengkel! Even later zag ik dezelfde stunt in schaamteloos kopieerwerk met andere diensten/produkten. Ik moest echt aan Malam denken HAHAHA. Het is echt waar! Niet te filmen. Maar 't kan Emoticon: Yes! allemaal in de grootste demokratie ter wereld, want in die zin... alles MAG!

In het Muslim gedeelte van Jerusalem zag ik trouwens wel zeven slagers NAAST elkaar! Afgezien van de vliegen, stank en geschreeuw, naast gevaar voor 'vuurwerk' en ander ongein, is dat ondenkbaar in de schone, rustige andere vier wijken in de oude stad (Armeense, Joodse en Christelijke wijken). Zeven tenten met hetzelfde produkt, bizar...

Your attitude determines your altitude

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Niet vreemd Keduadam.
Dat is het groeps denken dat van jongs af aan wordt ingestampt.
Het komt niet in hun gedachten op dat je in een ander gedeelte van de stad je een nieuw product na enige tijd succesvol kan verkopen.

Snel resultaat, ik ga er naast zitten,dan heb ik het ook, kudde mentaliteit, ze hebben niets anders geleerd.

Mijn buurman/sponsor/vriend heeft al een aantal keren aangegeven dat echte Hollandse pannenkoeken een gat in de markt is in het bergstadje waar we wonen.
Hij heeft gelijk.
Maar binnen 3 weken zitten er 5 of 6 toko's op zijn lip die hetzelfde doen, dus dat heeft geen zin, de investering om zoiets te doen is te laag.

Logisch, iedereen tracht op ťťn of andere manier zich wat inkomen te verschaffen.
Ik heb ooit voor de grap eens voorgesteld om dildo's te gaan verkopen, dat is echt een gat in de markt in IndonesiŽ Emoticon: Yummie!
Hij keek mij aan of hij water zag branden Emoticon: Laugh out loud
Niks zo'n ding, niet nodig, je neem gewoon de buurman Emoticon: Yes!
ihhhhhhh

jstar
Gebruiker
spacer line

On 20-02-2013 17:33 Keduadam wrote:

Toch moest ik gisteren wel denken aan de beschouwingen van Malam Emoticon: Party! die had het over de 'logica' dat IndonesiŽrs een identiek tokootje tien meter verderop kunnen beginnen, i.p.v. - masuk akal? - in een ander stadsdeel. IndonesiŽrs, of moet ik vooral zeggen: Muslims? (ik zag dit in sterke mate in Muslimlanden!!!)... maar misschien ook Aziaten in het algemeen (en een combinatie daarvan?), die een vaak 'gewetenloze' kopiŽer-mindset blijken bot te vieren op slimme en fraaie creaties van anderen... 'gewoon volgen' (op 'ABS'- Asal Bapak Senang) en beter goed gejat dan slecht gecreŽerd.

China is natuurlijk de kampioen (en 1/3 van de wereldbevolking als niet-Moslim). Religie zegt weinig denk ik; het is meer niet de creativiteit bezitten. Natuurlijk komt dat wel, kijk maar naar Korea en vooral Japan. Technologisch lopen die al vooruit. Ze hebben die achterstand van de jaren zestig volledig ingehaald. Daar zie je geen hogesnelheidstrein die constant in panne staat. Daar heeft elk model auto een hybride versie. Enz. enz.

Bijv. Samsung dat vrijwel alles gejat heeft van Apple? ...ik las nu weer twee weken geleden van Apple's plan een horloge te maken en ja hoor; gisteren las ik het van Samsung!... al zal ik hier op tegenstand stuiten door minder goed geÔnformeerde Samsung liefhebbers. Mag!. Chinezen, Jappanners, Koreanen die alle kostbare, creatieve en jarenlange research in een klap zich tot bezit maken (en 'eigendom' zelfs, maar dat verschil weten ze niet w.s., zien ze niet eens vaak - of willen dat niet zien - zoals 'wij' hier wel mee opgevoed zijn). Ik berekende voor mijn ontwerpen a). copyrights b). auteursrechten en c). veelvoudigheidsrechten; om een voorbeeld te noemen (richtlijnen van de Beroepsver. Ned Ontwerpers en Dutch Design).
"Huh? Wat is dat" zullen ze o.a. in China (maar dan in bijv. Kantonees) en Indonesia (in o.a. Bahasa) denken, die bij de vleet Adidas-Adidasan prullaria EN DE REST produceren en/of verhandelen. Maar dit even hardop gedacht allemaal... HE dat ben ik kwijt. Emoticon: Worship

Ben geen Samsung adept maar de Android toestellen zijn nu wel DE grote groeimarkt. Een Note II is ook zeer vernieuwend. En Apple begint inferieure iPad Mini's uit te brengen om toch maar marktaandeel te behouden.

Over production & copying: Die westerse fabrikanten hebben het zelf gezocht; ze komen hier en in Vietnam en China voor de goedkope arbeidskrachten en moeten dan maar niet verbaasd zijn als er in de avonduren nog wat wordt 'bijgeklust'.

Een Duitse vriend die hier les geeft op de universiteit in de provincie Maluku vergeleek het niveau van de universiteit trouwens met tweede klas Gymnasium in Duitsland. Niet alleen qua niveau maar ook w.b. de hele (creatieve, zelfstandige, 'mandiri' mindset). En dan kan ik er nog wel een beetje inkomen soms... Emoticon: Blush
(Hoewel bijv. Bandung een veel hoger niveau heeft, ihb techniek, architektuur, enz.)

Maar je kan eigenlijk wel hetzelfde zeggen van veel Australische universiteiten; ook daar is het niveau bedenkelijk te noemen.

In het Muslim gedeelte van Jerusalem zag ik trouwens wel zeven slagers NAAST elkaar! Afgezien van de vliegen, stank en geschreeuw, naast gevaar voor 'vuurwerk' en ander ongein, is dat ondenkbaar in de schone, rustige andere vier wijken in de oude stad (Armeense, Joodse en Christelijke wijken). Zeven tenten met hetzelfde produkt, bizar...

Ja, vraag me ook af waarom de 7e verkoper denkt dat ik wel bij hem zou kopen en niet bij die eerste 6. Dit is trouwens overal hetzelfde, ook op stranden van Bali (massage) of in Hindoe wijken van New Delhi (zilver, textiel) ... Natuurlijk kan het ook een verstandige welbewuste keuze zijn, een beetje als de Car Malls in de US en nu ook bij ons; ben je op zoek naar iets specifieks, ga je daarheen. En het genereert zoveel klandizie dat die concurrentie niet meer uitmaakt.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam, ja dildo's... idd een gat in de markt! Hoe kom je er op. Maar alleen als het discreet verpakt is, met gebruiksaanwijzingen in Bahasa, incl. full color plaatjes van hoe en wat en waarin, meteen smullen bij dit - voor hen - al voorspel, en neem dan die met G-spot finder (Tempat G) dat is helemaal te gek. En niemand die t na kan of wil doen. Althans, daar gaat behoorlijk tijd overheen, en jij bent dan allang binnen Emoticon: Laugh out loud iyah toh?

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jstar, klopt die landen hebben al zoveel ingehaald. Maar toch komt dat denk ik vooral door hun onophoudelijke hoeveelheden fotomateriaal, die ze naar het oosten meegenomen hebben als studiemateriaal!? Dat verkorte hun huiswerk, in enorme hoeveelheden tijd en geld en tegenvallers!
Op het ontwerpbureau waar ik een tijdje werkte, hadden we ook veel ' studiemateriaal ' of ' inspiratiestof ' (naar de klant toe dus, hm), boeken vol met design vooral uit de Angelsaksiche (meest creatieve design-) landen. Evenwel onder de ontwerpers en art-directors onderling was het gewoon: 'jatboeken'... 'Wie heeft dat jatboek van 'London Design 2002 ?' en 'Mag ik van jou, van de jatboeken, ' The California Illustrators '?

En ja, Samsung is nu in enorme opmars (m.i. ook door bovengenoemde redenen), en wie weet... zal ik oooooit een Samsung kopen? Hoewel je zegt 'inferieure' iPad mini's... nou ŤŤh moet ik nog Emoticon: Yummie! zien, bij mijn - liefst zo kort mogelijke - bezoek aan NL straks...

En w.b. die zevende verkoper... DAT zou best eens kunnen wat je zegt. Eerlijk gezegd weet ik nog dat ik daar ook even aan dacht toen ik het typte! Misschien WELBEWUST!? Dan kom je weer uit op onze en/of hun LOGICA. Die helemaal niet zo 'apart' en anders is als we soms denken, idd vergelijk onze Malls en Meubelboulevards. 'Specialiteiten' waar je de hele handel meteen kan vergelijken! En nog 'gezellig' ook. Niet echt de focus op resultaatgerichtheid en concurrentie, maar ook (zoals de IndonesiŽr veel meer is), gericht op het event, en MENSEN. Wie zal het zeggen Emoticon: Shut up! En DAT is nou ook een deel van dit prachtige land. Mystiek, ondoorgrondelijkheid... Emoticon: Confused Emoticon: Smile Emoticon: Confused Emoticon: Eerie Emoticon: Confused Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: Nooo Emoticon: Confused Pusing, bingung.

Maar elke dag is hier een avontuur... en dat miste ik in NL absoluut. Daarom denk ik ook, mijn laatste snik gaat hier komen Emoticon: Yes! Snik (maar dat was nog lang niet de laatste).

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 21-02-2013 02:19 jstar wrote: Ja, vraag me ook af waarom de 7e verkoper denkt dat ik wel bij hem zou kopen en niet bij die eerste 6. Dit is trouwens overal hetzelfde, ook op stranden van Bali (massage) of in Hindoe wijken van New Delhi (zilver, textiel) ... Natuurlijk kan het ook een verstandige welbewuste keuze zijn, een beetje als de Car Malls in de US en nu ook bij ons; ben je op zoek naar iets specifieks, ga je daarheen. En het genereert zoveel klandizie dat die concurrentie niet meer uitmaakt.
ik heb me dat ook tijden afgevraagd, maar ben er inmiddels zelf wel uit. Sterker nog, ik doe er aan mee!

Als ik DVD-tjes nodig heb (geen legale, dan moet ik allerlei waarschuwingen verplicht aanzien terwijl ik al betaald heb) dan zijn daar meer dan genoeg plekken voor. En op iedere plek zitten er tientallen bij elkaar in de buurt. Aanbod? Identiek. Prijs? Identiek. Korting? Identiek. Is vaak ook gewoon van dezelfde eigenaar namelijk, dus het maakt helemaal niet uit waar je het koopt.. maar het is wel klantbeleving.. bij de ene kraam zitten twee kerels uit hun neus te eten, bij die ernaast drie grietjes vrolijk te kakelen met elkaar. Dan ga ik dus bij die laatste staan en kan ik meekakelen (omong kosong dus inderdaad).

Als ik in een slechte bui ben graai ik 3 DVD's weg uit de bak bij die gasten en sta ik 1 minuut later buiten. Als ik tijd over heb ga ik bij die grieten staan, dan sta ik zo een half uur in die bakken te graaien... althans mijn handen maken die beweging dan, na 2 minuten ben je allang niet meer aan het zoeken.. naar DVD's alsmede aandacht, want die heb je ook al gekregen.

Hoe dat met Islamitische slagers in Jerusalem zit weet ik niet overigens.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Een niet logisch vervolg op het topic....
Ik vraag me af, gewoon uit nieuwsgierigheid...
Als je naar Brussel gaat verkoopt men daar beeldjes met "manneke pis", ga je naar Parijs met de "Eifeltoren", New York "Vrijheidsbeeld", enz.
Als je nu naar Mekka gaat verkoopt men daar dan beeldjes met "Kaaba"?

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
Gebruiker
spacer line

Tuurlijk. Made in China of course....

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

dank je wel :-) En nu terug naar de Indonesische logica.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 21-02-2013 02:19 jstar wrote:

[quote removed]

. Natuurlijk kan het ook een verstandige welbewuste keuze zijn, een beetje als de Car Malls in de US en nu ook bij ons; ben je op zoek naar iets specifieks, ga je daarheen. En het genereert zoveel klandizie dat die concurrentie niet meer uitmaakt.

Zulke concentraties van (bijna)dezelfde branch activiteiten heb je ook in Nederland .
Kijk naar Zwarte Markt Beverwijk , of vroegerin Vogeltjesmarkt Antwerpen ( in mijn jonge jaren gaan we zelfs met de bus).
Of diverse eet straten in Zeedijk of China Town van Nederland.
Je hebt ook speciale groenten, textiel markten.

Het is gebaseerd op bepaalde economische principes .
Ondanks dat P van prijs bijna dezelfde is ( in Indonesia kan je tawar) is de P van Promosi , Plaats ( centraal gelegen, airco , schone toilet) een zgn Push factor.
Service , klantenbinding ( al jaren langganan=klant )

In Jakarta heb je bijvoorbeeld Mangga Dua Mall( vroeger de beroemde Pasar Pagi) , heb je Pasar Tanah Abang ( textiel) . Glodok(electronica ), Roxy Mas ( H.P) .
Waar de kleine kiosk/stalletjes zij aan zij staan, hele rijen.

In Bandung heb je Pasar Baru, en andere electronica centra's of de outlet.
In Cihampelas kwamen vroeger bussen binnenlandse en buitenlandse toeristen.
Nu is een beetje out of date.

Ik heb problemen gehad met mijn mini lap top , bij dealers winkels kan je geholpen worden( in diverse malls).
En toch ga ik naar Roxy Mas , daar werd ik a'la minuut geholpen , even achterlaten, effe naar Mac D.
Daarna terug,alles haarfijn uitgelegd hoe si Oom het moet doen en laten opschrijven, anders vergeet hij weer .
Wat een service.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITC_Roxy_Mas

jstar
Gebruiker
spacer line

Maar toch wat anders SA:

Ga je naar China Town in Londen, serveren ze niet allemaal Peking Duck. De car mall heeft Chevrolet naast Toyota. En de woonboulevard een Ikea naast een Bruynzeel. En dichter bij huis (voor mij dan toch): Lindeteves in Glodok is wel een centrum, maar de winkels hebben een heel divers aanbod. En in Mangga Dua zit Asus naast Lenovo naast TP-Link naast Software, etc.

Dus daarmee ga ik akkoord, die concentratie heeft zeker nut en er is niet teveel overlap. Maar die 'noodzaak' om te kopieren en vlakbij iets identieks te beginnen? Zelfs in China zie je het niet zo veel als hier; daar specialiseren ze zich tenminste nog op een bepaald nep merk.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Een beetje Indonesier weet dat je jouw apparatuur NOOIT uit het zicht moet laten, want voor je het weet, voorbeeld Iphone, heb je een chinese in plaats van je originele. Die gasten zijn zo vlug met vervangen, dat heb je niet in de gaten. Dus, er altijd bij blijven en kijken wat ze doen.

Where there is a will there will be relatives.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

HAHAHAHAHA KAA BA HAHAHA3xÄ>£<+%HAHA3x!!!!
Ja ook idoki die met gebruiksaanwijzingen (100x rond dat ding lopen en de satan met stenen blijven gooien onderwijl).

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anorak, ... of gewoon nooit meer iets 'van waarde' kopen in Indonesia? Tenzij het echt moet? Ik vertrouw echt NIETS NOTHING NADA ZERO meer hier. Net deurklinken gekocht, zag er stevig uit... Emoticon: Yes!
niet te filmen, de eerste dag al krom en totaal onbruikbaar, en wat daarUIT kwam als 'vulling'... t leek wel Emoticon: Blush zand of cement of zo. En zo voort...

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 21-02-2013 09:06 jstar wrote:
Maar toch wat anders SA:

Ga je naar China Town in Londen, serveren ze niet allemaal Peking Duck.

Over London weet ik geen ballen van.
Ik kan alleen meepraten/omong kosongen over Indonesia en plaatsen waar ik geregeld kom.Het was en is mijn kampung.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

tja logica... Zitten er drie generaties op een bank hier, waarvan de moeder en de oma me roepen, het dochtertje op de bank schuift verder weg van hen en kijkt weg. Als ik voor hen sta, dan moedigen ma en oma het kind aan, maar die zegt nee, nee, nee en kijkt nog verder weg. De dames zeggen dan dat de kleine meid mij moet vragen, maar dat lijkt hopeloos dus vragen ze het zelf maar. Want zo te zien zijn zij zelf de aangevers en beslissers om alles zo te manipuleren dat de boodschap toch bij me aankomt, en wijzende op het arme kind: "Zij wil geld van u!' Waarop die weer heftig ontkent...
Ik zeg dat ik nooit geld geef aan mensen ("alleen als ze erg ziek of arm zijn soms, maar dan nog geef ik liever eten" Emoticon: Wink
'Heeft ze honger?' vraag ik. Duidelijk antwoord: "Nee 'ze wil geld"!
Ik zeg nu: 'Dat is erg onbeleefd in Belanda, om zomaar geld aan een onbekende te vragen'.
Stilte. Beschaming misschien...? Arm kind, Emoticon: Blush want DIE voelt zich het meest misschien aangesproken, door de dames die haar die woorden in de mond wilden leggen....
'Maar, als iemand iets gedaan of voor me gewerkt heeft, dan krijgt die geld natuurlijk! Heeft zij voor me gewerkt?' Grote stilte... beetje grinneken...

Heb nog even verder gepraat, en uitgelegd dat ik veel geleerd heb op school, dan hard voor mijn geld gewerkt heb, en elke maand wat opzij gezet heb op de bank. "DAAROM kan ik hier ook zijn, juist om mensen ook te helpen met mijn geld en ze werk te geven... Is toch beter dan zomaar een kind leren te bedelen? Bent u het met me eens?"
Er wordt vriendelijk gelachen. Misschien gaat die logica aan hen voorbij. Wie zal het zeggen... Geen ideeeeeee! Emoticon: Bye bye
Misschien wat 'gezaaid', wat later opkomt... Misschien dat kind op een idee gebracht dat ma en oma misschien ooit ongelijk kunnen hebben en hen niet blind te geloven in alles...? En op school haar best te gaan doen?
Misschien de oudere generaties gesprekstof gegeven die ze meenemen naar hun kampung en gezin?
Misschien ook... helemaal... niets van te verwachten. Kan ook zo maar, denk ik? Emoticon: Yeah right!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hoe herkenbaar, al hoe wel ik niet veel heb meegemaakt dat er rechtstreeks geld werd gevraagd, wel lenen altijd maar weer de vraag om geld te lenen.
Zelfs figuren die ik nog nooit heb gezien, een kennis/vriend van een kennis die zo maar op de stoep staat Emoticon: Confused

Waar ik wel tegen aan loop zijn de mededelingen wat er niet is, want uiteindelijk komen gesprekken vaak bij het onderwerp geld terecht.
Spelende wijs wordt zo'n gesprek daar naar toe geleid, o.a. bijvoorbeeld met de vraag wat nu een ticket Nederland IndonesiŽ kost bijvoorbeeld.
Dan blijkt dat toch wel duur te zijn en dan komt er een bloemlezing achteraan waar geen geld voor is, geen voldoende geld voor de huur, geen geld voor de dokter of het schoolgeld is nog niet betaald.

Sprekend voorbeeld van van een maand of twee geleden, een kennis die pakweg twee weken voor dat ik naar Nederland ging belde en vroeg of ik voor die tijd nog langs kwam, met de mededeling of ik wist dat zijn dochter met haar school naar Yogyakarta ging.
Die meid zit op de SMA, dan voel ik de hitte al, dat kost muntjes en die zijn er niet.
Het is aan je eigen beoordeling of je daar op in gaat of niet, toevallig weet ik dat deze man echt de touwtjes aan elkaar moet knopen.

Je kan je afvragen waar nu de nadruk op ligt, mij zien voor ik weg ga of die paar centen voor die meid om aan het schoolprogramma mee te laten doen.
Duidelijk ligt de nadruk op het laatste en dat vind ik wel logisch.
Hij is hopeloos naar olie aan het boren, terwijl hij weet waar de olie zit en de grootste kans van slagen heeft. Emoticon: Yes!

Ik geef niet graag geld, door jarenlange ervaring is mij duidelijk geworden dat voor IndonesiŽrs die onderaan de maatschappelijke ladder hangen geld vuur is wat brandt in hun handen, eerst een mobiele telefoon/ pulsa en daarna andere in mijn ogen belangrijke zaken Emoticon: Wink
Voor educatie heb ik een zwak, voor kinderen die een fatsoenlijke scholing krijgen heb ik zeker wel wat voor over, immers dat zet zoden aan de dijk in de toekomst.
Maar ook daar moet je selectief mee omgaan.

Schoolgeld niet betaald denk ik, Yesoes waar gaat het over, twee maanden 300.000 is pakweg 25 Euro, vooruit dan maar, dan kan paps en mams met een schone lei beginnen, Westerse logica.
Je zou zeggen dat je paps en mams dan een zetje in de goede richting hebt gegeven, in sommige gevallen is dat ook zo, in vele gevallen niet.
Gemakzucht slaat dan toe, als wij het niet kunnen betalen doet hij het wel.
Dan kom je er na 3 maanden achter dat er slechts ťťn keer is betaald, om te voorkomen dat op het scherp van de snede dat zo'n jong van school af wordt getrapt Emoticon: Angry

Dan kan je je knip wel weer voor de dag trekken, uiteindelijk zie je zo'n meid/knul graag haar/zijn school afmaken.
Maar als je dan ziet dat paps zijn Nokia heeft ingeruild voor een vette Blackberry dan moet je hard zijn.
Ik ben niet van plan die Blackberry te betalen, hier zit ook geen enige logica in, niet in Westerse ogen maar ook niet in Indonesische ogen, dat is puur egoÔsme.
Dagelijkse kost in IndonesiŽ.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,558,397 pageviews Een website van indahnesia.com