Mijn paspoort verlengt in Jakarta, voor 5 jaar.

Subforum Het visumgebeuren 
91 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Markdl
Gebruiker
spacer line

Beste forumleden,

Zover ik weet moet iedereen met de Nederlandse nationaliteit zijn/haar paspoort eens in de 5 jaar vernieuwen in Nederland.

Mijn Paspoort was geldig van 2 december 2009 tot 2 december 2014. Ik ben sinds 10 december 2010 in Indonesie met een Sosial Budaya. Omdat ik alle pagina 's van het
paspoort gebruikt had heb ik in Jakarta een extra paspoort aangevraagt. Alleen stond er tot mijn verbazing geldig van 18 december 2014 tot en met 18 december 2017 in. (dus weer 5 jaar).

Heeft iemand op dit forum ook wel eens een paspoort aangevraagt, en kan mij hier meer over vertellen.

Kan ik nu tot juni 2017 (half jaar voor het verlopen van het paspoort) pas terugkeren naar Nederland? Is iedere inwoner van Nederland verplicht eens in de 5 jaar terug te keren naar Nederland? Verlies je anders je Nederlandse Identiteit?

Kortom, ik hoop dat een Forumlid mij hier meer over kan vertellen.

m.v.g, Mark

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Ik heb gedurende de afgelopen 8 jaar mijn NL paspoort 2x vernieuwd, recentelijk Aug. 2012. Gaat bij het NL Consulaat of Ambassade net zo makkelijk als op een gemeentekantoor in NL.

Heb nog nooit van de regel "iedere NL'er eens in de 5 jaar verplicht terug naar NL want anders . . . . . . " gehoord of erover gelezen.

Je verliest nooit je Nederlanderschap, tenzij u er vrijwillig afstand van doet (bijv. om een andere nationaliteit aan te kunnen nemen) of wanneer u in dienst treedt bij een leger van een buitenlandse mogendheid en krijgshandelingen hebt verricht

If you have nothing to loose, you can risk everything

Markdl
Gebruiker
spacer line

Hoi Amed, Ik kan dus gewoon in 2017 terug naar Nederland? Als ik dit van tevoren had geweten had ik een zakenpaspoort aangevraagt met 100 pagina 's. Nu is mijn paspoort over 2 jaar weer vol met stempels en visums.

Ik geloof dat jij in Bali woont, Klopt dit? Ik verhuis in Juni naar Bali. Ik ben hier met een sosial budaya visa. Heb jij ooit eens gezegd dat je met een sosial budaya visa geen rijbewijs kan halen in Indonesia? Ik heb inmiddels vele vrienden in Indonesie. En vele helpen mij met diverse problemen. Ik heb ook contacten met de politie op Bali die mij kunnen helpen aan een rijbewijs. Zowel auto als motor. Kan je mij misschien meer vertellen hierover?

alvast bedankt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-01-2013 15:10 Amed East Bali wrote:
Heb nog nooit van de regel "iedere NL'er eens in de 5 jaar verplicht terug naar NL want anders . . . . . . " gehoord of erover gelezen.
Klopt. Dat is onjuist. Men hoeft niet binnen 5 jaar naar NL terug.

Je verliest nooit je Nederlanderschap, tenzij u er vrijwillig afstand van doet (bijv. om een andere nationaliteit aan te kunnen nemen) of wanneer u in dienst treedt bij een leger van een buitenlandse mogendheid en krijgshandelingen hebt verricht
Dit is echter onjuist. Als je in Indonesie binnen 10 jaar geen Nederlands paspoort verlengt, dan wordt aangenomen dat men de Indonesische nationaliteit inmiddels heeft aangenomen en moet men een brief van de Indonesische overheid tonen dat men geen Indonesische nationaliteit heeft aangenomen (Indonesie accepteert alleen maar iemand als staatsburger als diegene afstand heeft genomen van diens vorige nationaliteit).

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 24-01-2013 15:16 Markdl wrote:
Hoi Amed, Ik kan dus gewoon in 2017 terug naar Nederland? Als ik dit van tevoren had geweten had ik een zakenpaspoort aangevraagt met 100 pagina 's. Nu is mijn paspoort over 2 jaar weer vol met stempels en visums.

Ik geloof dat jij in Bali woont, Klopt dit? Ik verhuis in Juni naar Bali. Ik ben hier met een sosial budaya visa. Heb jij ooit eens gezegd dat je met een sosial budaya visa geen rijbewijs kan halen in Indonesia? Ik heb inmiddels vele vrienden in Indonesie. En vele helpen mij met diverse problemen. Ik heb ook contacten met de politie op Bali die mij kunnen helpen aan een rijbewijs. Zowel auto als motor. Kan je mij misschien meer vertellen hierover?

alvast bedankt.

Ja, u kunt terug naar NL in 2017.

Inderdaad, da's een van de nadelen van een sosial budaya visum. Je bent retesnel door de paginas van je normale paspoort heen.

Inderdaad, met een sosial budaya visum kun je (officieel) geen Indonesische rijbewijs aanvragen (en nog een heleboel andere dingen die het leven hier makkelijker maken ook niet, maar dat merkt u in de praktijk wel).

Gebruik uw contacten bij de Balinese politie naar behoefte. Persoonlijk zou ik helemaal niets door hen "laten regelen" , bij hen om "hulp" vragen of op "vriendschap" rekenen, maar da's mijn mening na 8 jaar Bali.

Markdl
Gebruiker
spacer line

Ik maak dus gebruik van een sosial budaya dat ik elke 6 maanden opnieuw aanvraag in Singapore.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon elke 5 jaar een nieuw paspoort aanvragen bij de Nederlandse Ambasade in Jakarta, en op deze manier de volgende 20 jaar (zonder ook maar 1 keer terug te keren naar Nederland) legaal verblijven, en dan na 20 jaar gewoon zonder enig probleem terugkeren naar Nederland?

Zijn er hier forumleden die al meer dan 10 jaar op deze manier in Indonesie verblijven met een sosial budaya zonder gerepatrieerd te zijn in de tussentijd?

Ik woon trouwens al 2 en half jaar permanent in Indonesie momenteel, en kom al vanaf 2003 jaarlijks 2 tot 4 maanden per jaar naar hier, maar ik leer nog iedere dag natuurlijk.
Zelfs na jarenlange ervaring kom ik nog steeds nieuwe opstakels tegen. Maar gelukkig zijn er forumleden die deze opstakels al overwonnen hebben. Het is toch mooi dat we elkaar advies kunnen geven in deze forums, zodat anderen niet dezelfde fouten hoeven maken als wij dat eens deden.

Markdl
Gebruiker
spacer line

Ik koop binnenkort een Kawasaki 250 CC NINJA.

Ik hoor net dat ik 600.000 ruipah kwijt ben voor een motor rijbewijs voor de periode van de geldigheid van een sosial budaya visum

Dus het kost mij 2 maal 600.000 IDR per half jaar, dus dat is 1,2 juta per jaar.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 24-01-2013 15:39 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Dit is echter onjuist. Als je in Indonesie binnen 10 jaar geen Nederlands paspoort verlengt, dan wordt aangenomen dat men de Indonesische nationaliteit inmiddels heeft aangenomen

In feite heeft Nederland een clausule / regel die zegt dat je altijd of Nederlander blijft ondanks de verlopen paspoort ,en nog steeds Nederlander bent zo lang je officieel geen afstand doet van je Nederlandse nationaliteit en ook niet geregistreerd staat als met Indonesische nationaliteit.

De zelfde regel heeft Indonesia ook ( zie hun UU Kewarganegaraan).
De enige probleem is dat je dan illegaal zit in Indonesia als je niet bij Nederland of Indonesia behoorde.

bisa dicek of makemyday .

Markdl
Gebruiker
spacer line

Ik vernieuw elk half jaar mijn sosial budaya in singapore. Dus illegaal ben ik hier gelukkig niet!

gerry deuren
Gebruiker
spacer line

beste mark ik hoorde dat jij een indonesies rijbewijs wild hebben.laat het nooit regelen via de politie neem even Contact op met deze persoon dit is zijn Email; succes

Emailadres verwijderd. edited by Oyibo

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 24-01-2013 16:22 Markdl wrote:

Ik hoor net dat ik 600.000 ruipah kwijt ben voor een motor rijbewijs voor de periode van de geldigheid van een sosial budaya visum

Dus het kost mij 2 maal 600.000 IDR per half jaar, dus dat is 1,2 juta per jaar.

Leuk bedrag op jaarbasis voor 1 rijbewijs :( Straks wil je er ook nog een voor een auto en ben je dus het dubbele per jaar kwijt.

Ik heb al jaren (o.a.) een Kawasaki KLX-250S die op mijn eigen naam staat. Dat kan wel met een KITAS of KITAP maar niet met een sosial budaya visum.

Ik was Rp. 75,000,- per jaar per rijbewijs in mijn KITAS tijd kwijt en nu Rp. 75,000,- per 5 jaar dankzij mijn KITAP.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 25-01-2013 02:07 gerry deuren wrote:
beste mark ik hoorde dat jij een indonesies rijbewijs wild hebben.laat het nooit regelen via de politie neem even

Zo, en da's al de 2e die dat adviseert in dit topic: Blijf weg bij de politie! Laat ze niets voor je "regelen" want eenmaal afhankelijk, altijd afhankelijk.

Nog daargelaten de schandalige bedragen die ze voor hun "hulp", "vriendschap" etc, rekenen. En niet te vergeten de "bezoekjes" die je van je "politie-vriend" zult krijgen als HIJ iets (m.n. geld) nodig heeft. Jullie zijn nml. "vrienden" en die helpen elkaar toch altijd Emoticon: Wink

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-01-2013 14:00 Markdl wrote:
Beste forumleden,

Zover ik weet moet iedereen met de Nederlandse nationaliteit zijn/haar paspoort eens in de 5 jaar vernieuwen in Nederland.
Fout

Mijn Paspoort was geldig van 2 december 2009 tot 2 december 2014. Ik ben sinds 10 december 2010 in Indonesie met een Sosial Budaya. Omdat ik alle pagina 's van het
paspoort gebruikt had heb ik in Jakarta een extra paspoort aangevraagt. Alleen stond er tot mijn verbazing geldig van 18 december 2014 tot en met 18 december 2017 in. (dus weer 5 jaar).
je zult je datums wel verkeerd hebben, want het is pas 2013, maar 5 jaar is standaard voor een nieuw paspoort, als het nog geen 10 geworden is (?)

Heeft iemand op dit forum ook wel eens een paspoort aangevraagt, en kan mij hier meer over vertellen.
heb de mijne in december 2011 verlengd, was de 2e keer dat ik dit deed op de ambassade in Jakarta. Hardstikke makkelijk

Kan ik nu tot juni 2017 (half jaar voor het verlopen van het paspoort) pas terugkeren naar Nederland? Is iedere inwoner van Nederland verplicht eens in de 5 jaar terug te keren naar Nederland? Verlies je anders je Nederlandse Identiteit?
nee, je kan terug wanneer je wil, tenzij je centen hebt voor een ticket natuurlijk.

m.v.g, Mark
en verder zie reacties van AEB en YB.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-01-2013 16:05 Markdl wrote:
Ik maak dus gebruik van een sosial budaya dat ik elke 6 maanden opnieuw aanvraag in Singapore.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon elke 5 jaar een nieuw paspoort aanvragen bij de Nederlandse Ambasade in Jakarta, en op deze manier de volgende 20 jaar (zonder ook maar 1 keer terug te keren naar Nederland) legaal verblijven, en dan na 20 jaar gewoon zonder enig probleem terugkeren naar Nederland?

Zijn er hier forumleden die al meer dan 10 jaar op deze manier in Indonesie verblijven met een sosial budaya zonder gerepatrieerd te zijn in de tussentijd?
Dit klopt niet, als je in indonesie woont meer dan 10 jaar, kun je niet in tussentijd zijn gerepatrieerd, want dan is deze periode afgesloten en is het dus verleden tijd en moet het 'verbleven' zijn. En je kunt met een sos-bud niet 'verblijven' in indonesie, alleen 'komen en gaan'.

Ik woon trouwens al 2 en half jaar permanent in Indonesie momenteel, en kom al vanaf 2003 jaarlijks 2 tot 4 maanden per jaar naar hier, maar ik leer nog iedere dag natuurlijk.
Zelfs na jarenlange ervaring kom ik nog steeds nieuwe opstakels tegen. Maar gelukkig zijn er forumleden die deze opstakels al overwonnen hebben. Het is toch mooi dat we elkaar advies kunnen geven in deze forums, zodat anderen niet dezelfde fouten hoeven maken als wij dat eens deden.

Je woont er permanent, maar hebt een sos-bud en gaat iedere zes maanden het land uit. Dat spreekt elkaar een beetje (zacht gezegd) tegen. Je woont hier op basis van je visum niet permanent of semi-permanent, daarvoor heb je een verblijfsvergunning nodig, en die heb je niet want je hebt een sos-bud.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 24-01-2013 15:16 Markdl wrote:
een zakenpaspoort heeft 66 pagina's. Geen 100.
http://www.paspoortinformatie.(...)spoort/Zakenpaspoort
http://www.denhaag.nl/home/bew(...)to/Zakenpaspoort.htm

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En de geldigheid van het paspoort gaat naar 10 jaar vanaf Oktober 2013.
http://www.rijksoverheid.nl/ni(...)ien-jaar-geldig.html
http://www.rendement.nl/mijn-r(...)-10-jaar-geldig.html

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-01-2013 16:22 Markdl wrote:

Ik kom al enkele jaren met een Sos Bud visum in IndonesiŽ, het is jammer dat je het te laat door had, anders had je ineens een zakenpaspoort aan kunnen vragen, dat heb ik de laatste keer ook gedaan.
Een standaard paspoort is met al die Sos Bud stempels namelijk in 3 jaar vol.

Wat je rijbewijs betreft, het zal ongetwijfeld mogelijk zijn een Indonesisch rijbewijs te kopen, maar je moet er rekening mee houden het niet geen legaal is.
De Indonesische wet zegt dat je zoals Amed al schreef dat je alleen een Indonesisch rijbewijs aan kan vragen als je een Kitas of Kitab hebt.

Voor normale controle zal het geen problemen op leveren, maar op het moment dat je de pech hebt bij een ongeluk betrokken te raken, dan ben je de pineut.
Want dan zal blijken dat je toerist bent en geen rijbewijs kan hebben.

Ik rij motor, heb buiten mijn normale rijbewijs (ook motor) een internationaal rijbewijs.
Die haal ik in Nederland bij de ANWB en is een jaar geldig.
Ik moet er binnenkort naar toe, ik zal vragen of je dat internationale rijbewijs persoonlijk af moet halen op vertoon van je originele rijbewijs of dat een ander dat kan doen met een kopie rijbewijs en paspoort.

Mocht dat zo zijn dan is het verstandig om een kopie paspoort, rijbewijs en pasfoto naar Nederland te sturen en je internationale rijbewijs naar je op te laten sturen.
Dan kan je legaal motorrijden.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt als een bus Malam. Tijdje geleden was ik nog bij een zitting tegen een medelander die een dodelijk ongeluk had veroorzaakt. Een expert op rijbewijsgebied was aanwezig en deelde exact hetzelfde mee als Malam schrijft.
Het makkelijkst is een internationaal rijbewijs, goedkoopst en als je toch jaarlijks naar NL gaat, het makkelijkst zonder je vriendjes van de politie erbij te halen......en 100% rechtsgeldig.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Net geinformeerd, de procedure voor een internationaal rijbewijs als je in het buitenland bent.

Met het rijbewijs naar het consulaat of de ambassade, zij maken een kopie en voorzien het van een stempel.
Stuur deze kopie met pasfoto en met een machtiging voor degene die dit in Nederland gaat regelen, die gaat naar een ANWB kantoor, die geeft dan een internationaal rijbewijs af, die opgestuurd kan worden.

Wel omslachtig maar honderd procent veilig als je betrokken raakt bij een aanrijding.

Laat je niet verleiden tot onbezonnen stappen, die galjanussen die je een vals rijbewijs geven zijn nergens meer te vinden als er met een ongeluk een dode valt, dan ben je namelijk zelf met of zonder schuld voor honderd procent schuldig.

Ook dit advies van Gerry Deuren
" neem even Contact op met deze persoon dit is zijn Email; succes"
Is shit, het is en blijft ILLEGAAL.

Sorry Malam, email adres weggehaald, natuurlijk ook bij menir Deuren.
Oyibo

Markdl
Gebruiker
spacer line

Als ik Ahmed goed begrijp is hij met een Indonesische getrouwd.

Ikzelf woon inmiddels anderhalf jaar samen met een Indonesische, alleen heb ik tot
op heden geen behoefte om te trouwen Ik was gehuwd en heb 2 kinderen,
en na mijn scheiding een paar jaar geleden, geniet ik meer van het leven dan ooit tevoren.

Maar als ik wel mocht trouwen met mijn vriendin (van Christelijke komaf), kan dat mijn leven in Indonesie dus behoorlijk aangenamer maken als ik dat goed begrijp.
Ik kan dus een auto of motor rijbewijs halen. en hoef nooit meer het land uit om mijn sosial budaya te vernieuwen omdat ik dan een KITAP kan aanvragen.

Tja,met trouwen zijn een aantal zaken wel makkelijker te regelen, maar er zullen ongetwijfeld ook behoorlijke nadelen bijkomen.

Dus daar zal ik nog maar een nachtje over slapen, of meerdere..hehe

In Mei of Juni verhuis ik dus naar Bali en begin December ga ik lekker een maandje naar Australie. De bedoeling is om van Brisbane naar Sidney te backpacken en dan in Sidney de jaarwisseling te vieren met mijn vriendin.

Ik geniet momenteel met volle teugen van mijn leven in dit prachtige land.

Ik bedank de forumleden voor de adviezen en mijn excuses voor mijn gemaakte spelfouten.

Emoticon: Bye bye

o, ja, nog een laaste vraag. Kan ik wel een motor op mijn naam kopen met een sosial budaya visum?

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 25-01-2013 23:37 Markdl wrote:

o, ja, nog een laaste vraag. Kan ik wel een motor op mijn naam kopen met een sosial budaya visum?

Ik had het al geschreven, maar nog een keer:

"Ik heb al jaren (o.a.) een Kawasaki KLX-250S die op mijn eigen naam staat. Dat kan wel met een KITAS of KITAP maar niet met een sosial budaya visum".

Dus nee, met een sosial budaya kun je een aantal dingen niet doen / hebben, o.a.: geen motorvoertuigen (auto's of motoren) op je eigen naam hebben, geen Indonesische bank-rekening op eigen eigen naam hebben, geen Indonesisch rijbewijs bezitten, geen post-paid telefoon-rekening aanhouden.

Ander "nadeel" is dat je op bepaalde plaatsen met je sosial budaya visum nog altijd de hoofdprijs (toeristen-prijs) betaalt in hotels, ziekenhuizen, terwijl je met een KITAS / KITAP de lokale prijzen betaalt. Verder accepteren veel Indonesische verzekeringsmaatschappijen je niet voor bijv. een ziektekostenverzekering.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Markdl, mijn motor staat ook op een andere naam, op zich geen probleem want ik heb de STNK en het eigendomsboek in mijn bezit.
Mocht je alsnog legaal willen rijden dan wil ik je best helpen.
Kopie rijbewijs met stempel consulaat of ambassade en machtiging op mijn naam naar mij opsturen, er zit hier een ANWB winkel twee koprollen van mijn huis vandaan, dan stuur ik je internationaal rijbewijs op.
Ik ben tot eind april in Nederland, dus tijd zat.
Succes.

leomanado
Gebruiker
spacer line

beste Mark

Ben je 55 of ouder? Je kunt dan een retirement visa krijgen en een KITAS.
Als ik het mis heb, zullen mede forummers me wel corrigeren

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Ik ken een Nederlander die heeft achtereen 32 jaar in de VS gewoond.

Zolang je je paspoort gewoon kan verlengen in het land van verblijf kun je zelf tot het einde der tijden weg blijven. En zolang de wetten in indonesie toestaan dat jij daar voor altijd verblijft is er ook niet aan de hand.

On 24-01-2013 14:00 Markdl wrote:
Beste forumleden,

m.v.g, Mark

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-01-2013 10:09 Albert wrote:
Ik ken een Nederlander die heeft achtereen 32 jaar in de VS gewoond.

Zolang je je paspoort gewoon kan verlengen in het land van verblijf kun je zelf tot het einde der tijden weg blijven. En zolang de wetten in indonesie toestaan dat jij daar voor altijd verblijft is er ook niet aan de hand.

[quote removed]

Albert
, je weet zelf ( van horen zeggen) hoe het in de praktijk gaat .
Zo lang het legaal is (aan de vestigingseisen voldoen) kan men tig jaren wonen.
Ik kende ook een landgenoot(indonesier) die bijna 40 jr in USA woonde en getrouwd met een autochtoon.
Niks aan de hand .

Ik woon als Indonesier(nationaliteit) al >40 jr in Gholland , ben bezig aan het dromen om part time migran(max 6 mnd/perjaar) te worden in mijn eigen kampung in Jkt .

bisa dicek of makemyday .

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,759,793 pageviews Een website van indahnesia.com