Subforum Het visumgebeuren

forum.indonesiepagina.nl 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Selamat siang,

Kan iemand me vertellen of het belangrijk is dat mijn huwelijk gelegaliseerd wordt in BelgiŽ(ik ben getrouwd in IndonesiŽ met een Indonesische)? En tevens... mijn officieel adres is nog steeds in BelgiŽ... zou ik dat moeten veranderen naar het adres waar ik nu woon(in IndonesiŽ)?

Dank je wel

Groetjes,

Frank

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Je hebt over 2 verschillende landen en wetten , Indonesia en Belgie.
Bij Indonesia en Nederland moet een huwelijk tussen 2 staatsburgers geregistreerd worden in beide landen.
Dus het zal ook zo zijn in Belgie.
Trouwens je zal toch weten wat de wetten van Belgie zijn.
Over het uitschrijven van je gemeente register moet je gewoon kijken welke voordeliger het is voor jou .
In verband met belastingen en / allerlei verzekeringen.

bisa dicek of makemyday .

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Nsenada....ik heb begrepen dat in BelgiŽ stukken makkelijker is je te

legaliseren....gezien je toch in BelgÔŽ hebt gewoond...

lijkt mij verstandiger het in BelgiŽ te doen dan in IndonesiŽ want dŠŠr wordt je letterlijk

en figuurlijk kaal geplukt zodra ze geld ruiken...toch?

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Vraagje.

Frank, hebben wij naar elkaar privť gemaild..??

Zo ja....leuk om te lezen dat je getrouwd ben met een Indonesische schone.... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Ehm nee, je kunt er je voordeel mee doen. Als je een jaar als Nederlander in een Europees land hebt gewoond ben je Europees staatsburger. Dat betekent dat je jouw vrouw zonder inburgeringscursus, onder het Langman arrest gewoon kan laten overkomen in Belgie.

Er staat over dit onderwerp wel het e.e.a. op het internet.

Geluk bij een ongeluk? (dat je je nog niet hebt uitlaten schrijven) Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Where there is a will there will be relatives.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

De legalisatie van een in Indonesie gesloten huwelijk vindt plaats in Indonesie. Zie hiervoor de website:
http://www.diplomatie.be/jakar(...)=23&ACT=5&content=13

Hoe het daarna verder in Belgie gaat is misschien te vinden op de website van de equivalent van de Belgische "IND" of mogelijk een gemeente.
In Nederland kan dan met behulp van deze legalisering/vertaling waarbij de documenten als laatste de ambassade passeren dit huwelijk in laten schrijven in het huwelijksregister in Den Haag en eventueel bij de gemeente waar men woont/gaat wonen. Hoe dat ik Belgie gaat weet ik niet.

Het is overigens voor Nederlanders NIET VERPLICHT om het huwelijk te laten inschrijven als de echtgenoten niet van plan zijn om samen het huwelijk in Nederland te consumeren.

Er wordt vaak gezegd dat dit voordelen heeft en logisch is (ook door de ambassade). Wat die voordelen precies zijn weet ik niet, ik heb ze zelf nooit kunnen bedenken of ontdekken maar ik kan zelf wel iets bedenken waardoor het juist niet voordelig is. Mogelijk zal al dan niet inschrijving per situatie verschillend zijn.
Ik zou ook niet weten waaruit zoín verplichting voort zou komen als men niet samen in Nederland, of in dit geval Belgie woont. Maar misschien heeft Belgie hierin andere regels.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jstar
Gebruiker
spacer line

Officieel moet je dat adres inderdaad laten veranderen (neem aan dat je nu een KITAS of KITAP hebt) en je laten uitschrijven in BelgiŽ.

Weet niet hoe je nu je ziekteverzekering hebt geregeld, maar je hebt natuurlijk geen recht op ziekenfonds meer zodra je naar het buitenland verhuisd. Tevens kan je problemen met rijbewijs en verzekeringen krijgen.

Nog iets; zodra je het huwelijk laat legaliseren/registreren, zijn er inderdaad mogelijke nadelen (cf. AM); de meest voor de hand liggende zijn als je komt te overlijden of bij echtscheiding. Natuurlijk kan dit ook willens en wetens, en gun je haar dat.

NB: eigen kinderen kan je niet onterven, ze hebben altijd recht op de 50% (1), 66% (2), etc.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-01-2013 09:33 jstar wrote:

NB: eigen kinderen kan je niet onterven, ze hebben altijd recht op de 50% (1), 66% (2), etc.

Hoe zit het met je eigen kinderen uit Indonesia , het gebeurd wel eens dat een WNA al kinderen heeft in zijn eigen land.
Hoe wordt de erfenis verdeeld .Eigen kinderen hebben altijd hun legitieme portie, ik dacht(even nachecken) ook bij aangenomen/erkende kinderen.
Of moet men een testament maken (?????)

En heeft een stiefkind ook bepaalde aanspraak ?
Bij scheiding en overlijden kan een WNA bepaalde zaken regelen conform de wet (vergeet niet dat je hier over 2 wetten praat ) .
Dus of je weduwe of ex vrouw gunt of niet is niet relevant , kan altijd afgedwongen worden.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en sorry dat ik zo laat terug antwoord... pulsa van mijn internet was afgelopen :-(

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Surya: Neen, ik ben niet op de hoogte van de wetten in BelgiŽ. En als ik de ambassade mail in Jakarta of het stadhuis in Mortsel, dan krijg ik steevast een andere uitleg en het duurt ook lang voor men tijd vind om te antwoorden. (idem voor de Nederlandse ambassade, reeds 3 maal gemaild ivm vraag over shengenvisum(1ste keer half November) en nog steeds geen antwoord)

Voor mij lijkt het me dus makkelijker als ik gewoon ingeschreven blijf in BelgiŽ.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Kembang: Mijn huwelijk is reeds gelegaliseerd in IndonesiŽ. En het zou kunnen dat we elkaar al gemaild hebben :-)

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anorak: Ik ben Belg, dus ik vermoed dat er voor mij toch iets andere regels gelden om met mijn echtgenote een bezoekje aan BelgiŽ te brengen. Dat Shengenvisum, das nog ni in orde. En mijn echtgenote hoeft geen inburgeringscursus te doen, want buiten vakantie ben ik zeker niet van plan om terug naar BelgiŽ te gaan. Maar mijn adres daar houden ivm bankzaken, belastingen, ... lijkt me wel makkelijker.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke: Vorig jaar vertelde men me in het stadhuis te Mortsel dat, als ik terug in BelgiŽ kwam, gewoon even moest langskomen en dat men dan wel zou legaliseren/inschrijven. Enkele weken geleden kreeg ik plots een mail dat ik mijn huwelijk snel moet laten legaliseren in BelgiŽ. Ze zeiden ook dat mijn officiŽle huwelijkspapieren in BelgiŽ moeten blijven. Dat zie ik al helemaal niet zitten.
Ik zie er dus ook echt het nut niet van in :-)

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Jstar: Ja, ik heb inderdaad mijn eerste kitas en rijbewijs voor de brommer(ik doe lekker mee met de lokale bevolking) Mijn ziekteverzekering, heum die zou eigenlijk in't kort hier of daar vernieuwd moeten worden, ik ben er nog niet helemaal uit waar ik dat ga laten doen.
Het ziekenfonds is trouwens nog zo'n grap! Die weten ook helemaal niks te vertellen. Ik ga er niet over uitwijden, dat heeft geen zin. Wel gaat de bijdrage nog steeds van mijn rekening.
En in geval van mijn overlijden dan weet mijn moeder wel naar waar de erfenis moet gaan. En in geval van scheiding(ik hoop het niet) dan mag mijn echtgenote hier alles hebben en ik zie wel verder.

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt!

Frank

There's a big difference between kneeling down and bending over!

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 15-01-2013 09:45 schreef Surya Atmadja:

Hoe zit het met je eigen kinderen uit Indonesia , het gebeurd wel eens dat een WNA al kinderen heeft in zijn eigen land.
Hoe wordt de erfenis verdeeld .Eigen kinderen hebben altijd hun legitieme portie, ik dacht(even nachecken) ook bij aangenomen/erkende kinderen.
Of moet men een testament maken (?????)

En heeft een stiefkind ook bepaalde aanspraak ?
Bij scheiding en overlijden kan een WNA bepaalde zaken regelen conform de wet (vergeet niet dat je hier over 2 wetten praat ) .
Dus of je weduwe of ex vrouw gunt of niet is niet relevant , kan altijd afgedwongen worden.

Goede vragen/opmerkingen.

Een notaris vertelde mij dat er geen 50% vastlegging is voor de eigen kinderen, zoals in BelgiŽ. Weet niet wat er wel wettelijk vastligt, het kan wel flink chaotisch worden als je kinderen in beide landen hebt.

Natuurlijk wordt een stiefkind eigenlijk niet echt erkend in deze maatschappij; als je niet op de geboorteakte staat valt er weinig te doen behalve d.m.v. een testament.

Voor buitenechtelijke kinderen is het gelukkig wel verbeterd:

Children born out of wedlock or into unregistered marriages can now claim inheritance from their fathers after the Constitutional Court on Friday revoked an article in the countryís marriage law.

The court scrapped a section of the 1974 Marriage Law that stipulates children born outside of marriage only have civil ties with their mother and their motherís family.

The nine justices of the court agreed that the article was unconstitutional.

The court ruled that children born outside of legal marriages could have civil ties with both their parentsí families ďas long as the children can be proven scientifically or with equipment in accordance with the law to have blood ties with the man.Ē

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 17-01-2013 04:08 jstar wrote:

[quote removed]

Goede vragen/opmerkingen.

Gewoon i.e testament vastleggen.
Nietwaar ?
http://www.youtube.com/watch?v=Im5RWZif5lo

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Huwelijk kan je niet in Belgie laten legaliseren, alleen in Indonesie waar het huwelijk is gesloten. Je kan het wel inschrijven in het bevolkingsregister en dat kan alleen als het gelegaliseerd is.
Zie banner: www.djavaconsults.nl

kemboja
Gebruiker
spacer line

Als je wilt dat je huwelijk erkend wordt in Belgie dan moet je bij de Belgische ambassade in Jakarta of in Belgie laten legalliseren. Dan heb jouw vrouw/kinderen ook rechten in Belgie.

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 18-01-2013 12:15 schreef kemboja:
Als je wilt dat je huwelijk erkend wordt in Belgie dan moet je bij de Belgische ambassade in Jakarta of in Belgie laten legalliseren.....

Nee hoor.

Aangifte wijziging burgerlijke staat

Belgen die in het buitenland verblijven en die niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente kunnen de aangifte doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand:

van de gemeente van de laatste inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van een van de aanstaande echtgenoten
van de gemeente waar een bloedverwant tot en met de tweede graad van een van de aanstaande echtgenoten zijn inschrijving heeft
van de geboorteplaats van een van de aanstaande echtgenoten.
Bij gebrek aan bovenstaande mogelijkheden kan de aangifte gebeuren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van Brussel.

En legaliseren is wat anders dan registreren. EERST moet je de akte en de overige documenten laten legaliseren (wettig en voor echt verklaren), DAN wordt de akte geregistreerd (overgeschreven in de Belgische registers van de burgerlijke stand). Is trouwens (net als in NL) totaal niet verplicht.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 18-01-2013 12:49 jstar wrote:

[quote removed]

Nee hoor.

[quote removed]

En legaliseren is wat anders dan registreren. EERST moet je de akte en de overige documenten laten legaliseren (wettig en voor echt verklaren), DAN wordt de akte geregistreerd (overgeschreven in de Belgische registers van de burgerlijke stand). Is trouwens (net als in NL) totaal niet verplicht.

Je moet het bekijken wat de wet(gever) bedoelde en in welke context .

Voordat je kan trouwen moet je papieren in Indonesia gelegaliseerd worden.
Dus authentiek , dat kan men via de bestaande procedures doen.
Duidelijk beschreven.
En om dat begrijpelijk te maken moet het vertaald worden door vertaler(beedigd en erkend) in Engels of Nederlands .
Daarna ga je trouwen en laten registreren in Indonesia .
Met die trouwpapieren (origineel/copie) ga je in Belgie / Nederland registreren .
De meegenomen papieren zijn al gelegaliseerd is in Indonesia door Indonesische autoriteiten plus door de Belgische/Nederlandse ambassade .
En dan is het kwestie van registreren bij je eigen gemeente of ergens waar het centraal geregistreerd moet zijn .

Dezelfde procedure geldt ook in de omgekeerde richting.
Als een Indonesier met een Nederlander in Nederland trouwt , dan moet hij zijn status/papieren legaliseren in Indonesia.
Daarna gaa hij/zij trouwen en naar de Burg.Stand inschrijven .
Dan zijn ze wettig getrouwd in Nld.

Als de echtpaar in Indonesia wil vestigen moeten ze hun Nederlandse trouwpapieren
registreren bij CaPil ( Burg.stand) en dan is de huwelijk ook formeel erkend in Indonesia.
Weet niet of er inmiddels de regels veranderd zijn .

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 18-01-2013 12:49 schreef jstar:

[quote verwijderd]

Nee hoor.

[quote verwijderd]

wat betreft het registreren van je buitenlandse huwelijk in NEDERLAND is wel degelijk verplicht

http://www.rijksoverheid.nl/on(...)and-wil-trouwen.html

Wat niet verplicht is in Nederland is je buitenlandse huwelijk te laten registreren bij de landelijke taken in de registers van Den Haag

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Registreren is alleen verplicht als je in Nederland woont (wat ik op 14-1 ook al schreef) zo staat het ook op de site van de Rijksoverheid. Het lijkt mij dat het in Belgie precies zo is.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pierre
Gebruiker
spacer line

Ja, dat klopt Anne Mieke, je dient inderdaad in Nederland te wonen.

Maar tja, als je in het buitenland trouwt en je schrijft je huwelijk niet in, wie zal er wat van zeggen?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-01-2013 22:09 pierre wrote:

Ja, dat klopt Anne Mieke, je dient inderdaad in Nederland te wonen.

Maar tja, als je in het buitenland trouwt en je schrijft je huwelijk niet in, wie zal er wat van zeggen?
Niemand. Tenminste ik heb er nog nooit iemand iets van horen zeggen. De informatie daarover heb ik destijds persoonlijk als slecht ervaren. De ambassade heeft destijds alleen een huwelijksbevoegheid afgegeven maar verder geen informatie gegeven over de verdere gang van zaken.
Het probleem is vaak ook dat er blijkbaar dingen moeten gebeuren, maar die moet iemand je dan wel eerst vertellen
Informatie moet je vaak zelf bij elkaar scharrelen via diverse websites (en dus ook deze). Instanties (ambassade, ministerie, gemeenten etc) geven vaak onvolledige, tegenstrijdige en slechte informatie. Procedures in Indonesie zijn niet over hetzelfde.

Dat er een verplichting tot inschrijving in Nederland is als je in Nederland woont is logisch. Eigenlijk gaat wonen want je kunt niet als koppel samenwonen waarbij de een wel getrouwd is en de ander niet. Dat komt er bij de MVV-aanvraag wel uit.
Eigenlijk klopt het onderwerp ook niet omdat legalisatie in dit geval in Indonesie gebeurt (maar dat is al vaker in dit topic aan de orde gekomen).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik begrijp het onsamenhangende verhaal van Anne Mieke niet Pierre.
Logisch haar man zit in IndonesiŽ.
Jouw lieve dame woont in Nederland, ik denk dat jij als geen ander uit kan leggen hoe de vork in de steel zit.
Kan jij vertellen hoe het echt in elkaar zit?
Jouw liefie heb je namelijk legaal bij je Emoticon: Yummie!
Dat is Anne Mieke nog niet gelukt Emoticon: Nooo
Maar ze geeft hier commentaar, waar ik bij denk hmmmmm Emoticon: Confused

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-01-2013 23:18 Malam wrote:
Ik begrijp het onsamenhangende verhaal van Anne Mieke niet Pierre.
Logisch haar man zit in IndonesiŽ.
Jouw lieve dame woont in Nederland, ik denk dat jij als geen ander uit kan leggen hoe de vork in de steel zit.
Kan jij vertellen hoe het echt in elkaar zit?
Jouw liefie heb je namelijk legaal bij je Emoticon: Yummie!
Dat is Anne Mieke nog niet gelukt Emoticon: Nooo
Maar ze geeft hier commentaar, waar ik bij denk hmmmmm Emoticon: Confused
Die hmmmm is geheel aan mijn kant; je weet helemaal niets van de situatie waar ik me in bevind. Het gaat er hier niet om wie waar zit nu en wat wie gelukt is. Ik wist niet dat ik daarover informatie had gegeven. En jammer dat je me wat dat aangaat onderschat.
Ik probeer hier juist uit te leggen dat de weg naar het huwelijk en daarna van legalisatie ondoorzichtig en niet altijd precies hetzelfde is en dat de ambassade niet erg proactief handelt. Verder probeer ik alleen recht te zetten dat inschrijving ALLEEN verplicht is als de gehuwden in Nederland gaan wonen en dus niet zonder meer.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

http://www.rijksoverheid.nl/on(...)and-wil-trouwen.html

(Bijna) dezelfde procedure als een Nederlandse/Indonesische paar in Nederland trouwen en in Indonesia wil wonen.
Zie mijn vorige posting: Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 18-01-2013 13:07

De erkenning is ook gebaseerd op reciprociteitsbeginsel.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Godzalmelazeren...Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik al jaren in zonde omga met mijn Bali girl en niets meer heb dan een gelegaliseerd papiertje waarin staat dat zij alles krijgt wanneer ik de pijp uit ga...wat een mazzel dat we beiden onze poot stijf hebben gehouden om nooit en te nimmer te trouwen. We kunnen gaan wonen waar we willen zonder die toestanden....

hati hati, pelan pelan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-01-2013 22:46 Anne Mieke wrote:
Informatie moet je vaak zelf bij elkaar scharrelen via diverse websites (en dus ook deze). Instanties (ambassade, ministerie, gemeenten etc) geven vaak onvolledige, tegenstrijdige en slechte informatie..
Mwah, dat ben ik toch niet met je eens. Het staat er zeer duidelijk.....al jaren.

http://indonesie.nlambassade.o(...)jk-in-indonesie.html

Rechtsgeldigheid van het in IndonesiŽ gesloten huwelijk in Nederland

Een in het buitenland gesloten huwelijk kan worden ingeschreven in de burgerlijke stand van uw gemeente in Nederland. Daarvoor moet de akte uit IndonesiŽ gelegaliseerd zijn. Klik hier voor legalisatie procedure.

Als het een islamitisch huwelijk betreft, moet het originele huwelijksboekje worden gelegaliseerd. Dit boekje moet eerst door de KUA en vervolgens door het Ministerie van Godsdienst (Kementerian Agama) gelegaliseerd worden. Daarna moet het huwelijksboekje ook nog gelegaliseerd worden door den ministeries van Justitie en Buitenlandse Zaken te Jakarta en deze Ambassade.

Let op: Om deze documenten rechtsgeldigheid te geven in Nederland moet u er op letten dat uitsluitend de namen.

Wat kunt u naast inschrijving van het huwelijk in uw gemeente nog meer doen

U wordt geadviseerd de huwelijksakte ook eventueel andere buitenlandse akten bij de Dienst Burgerzaken, Afdeling Landelijke Taken van de gemeente ís-Gravenhage (www.denhaag.nl) in te schrijven.

Dit is niet verplicht maar voorkomt hoge kosten en vooral tijd als U later een afschrift uit het huwelijksregister nodig heeft. Het kan dan in Nederland worden opgevraagd. Schrijft u de akte niet in Nederland in dan zult u het uitreksel elke keer in IndonesiŽ moeten opvragen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-01-2013 06:05 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Een in het buitenland gesloten huwelijk kan worden ingeschreven in de burgerlijke stand van uw gemeente in Nederland. .
Dit is een van de dingen die ik bedoe: nl. KAN worden ingeschreven, een woord waar je gemakkelijk overheen leest. Naast deze schriftelijke informatie mag de ambassade bij het werkelijk tot stand komen van een huwelijk wel wat meer mondelinge, expliciete en op de situatie afgestemde informatie geven aan het aanstaand bruidspaar. Al was het maar om misverstanden te voorkomen, service of zoiets. Het is nogal niet iets een huwelijk in het buitenland. De meeste mensen doen dat niet zo vaak en weten niet hoe de vork aan de steel zit maar de ambassademedewerkers weten dat wel.
Dit is maar een voorbeeld. Er zijn nog wel meer instanties zowel in Nederland als in Indonesie die niet uitblinken in het geven van (de juiste en adequate) informatie.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,736,574 pageviews Een website van indahnesia.com