Aanspraak op Erfenis

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Robert L
Gebruiker
spacer line

Mijn moeder is 3,5 jaar geleden overleden zonder mijn medeweten.Mijn broer heeft het al die tijd verzwegen.Hij heeft in de tussentijd de huizen/onroerend goed van mijn moeder verkocht en het geld in zijn eigen zak gestoken.En ook het geld op mijn moeders bankrekening heeft hij toegeeigend.Mijn moeder had geen testament.Kan dit zomaar gebeuren in Indonesia?!! Mijn broer heeft de Nederlandse nationaliteit en is getrouwd met een Indonesische.Hij beroept zich op het Indonesische versterfrecht.En zegt dat de Nederlandse rechtsmacht niks te zeggen heeft over deze kwestie.Ben bezig hem in Nederland voor de rechter te dagen.Wie heeft soortgelijkige ervaring of advies

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Indonesische erfrecht is bijna dezelfde als de Nederlandse.
Men kent ook legitieme portie etc .
Wettelijk erkende kinderen hebben hun rechten.
Als de erfgenaam een buitenlander geworden is (Indonesisch naar Nederlands ) dan heeft hij nog steeds aanspraak op zijn legitieme portie.

Voor de zekerheid ( wie weet zijn er nieuwe jurisprudentie) moet je de Hukum Waris Indonesia raadplegen.
Je kan zo googlen.

Dat je daarna snel jou erfenis moet verkopen( Nederlander mag geen onr.goed hebben) is duidelijk.
Roerend goed is andere verhaal , dat kan je gewoon erven.
Al is het "100" kilo goud . Emoticon: Wink
Wat is jou nationaliteit ?
Ik vraag me af hoe een Indon. notaris al die papieren (balik nama) kan laten paseren ?.

Het leuke is , je hoeft niet eens Nederlandse successierechten te betalen Emoticon: Party! als de erflater* en het erfenis uit buitenland komt.
Voor de zekerheid even notaris telefoon bellen( kost een scheetje per minuut) of belastingdienst.

Klopt dat Nederlandse recht niet van toepassing is bij Indonesische zaken( in dit geval erfenis).
Maar dan heb je als mede erfgenaam je legitieme portie.
Mijn boekje over Hukum waris zit ergens op zolder.
Succes.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

In deze topic had je Robert L al eens advies gegeven Surya.
http://forum.indonesiepagina.n(...)der_is_overleden.php

Als Robert L zijn recht in IndonesiŽ moet halen, dan zal hij dat neem ik aan niet in zijn geheel vanuit Nederland kunnen doen.
Als het waar is wat Robert L juli j.l. schreef dan heeft hij een behoorlijk probleem lijkt mij.
Misschien is het beter dat hij eerst onderzoekt wat daar van waar is.

Robert L schreef:
Surya>Terima kasih banyak.Bahasa Indonesia saya sudah tidak begitu baik saya minta maaf.Saya cuma minta keadilan.
Waarom heb ik het bewijs van overlijden niet mogen ontvangen. Moet wel zeggen dat mijn broer een aantal mensen heeft omgekocht zelfs de immigratie zodat ik Indonesia niet meer mag bezoeken.
Uit principe wil ik dit tot op de bodem uitgezocht hebben nog kosten en moeite zal ik besparen.
Ben je als executair testamentair (mijn broer) niet verplicht om mij op de hoogte te stellen van het overlijden van mijn moeder.
Je hebt mij echt geholpen.You are my hero.Orang yang sudah tua dan di tipu kakak sendiri berterima kasih banyak atas bantuan Bapak.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Bij een ruzie over erfenis( gebeurt ook bij goede families) moet men rekening houden waar de erfenis en erflater zijn ( dit i.v.m Nederlandse belastingen).

Als het in Indonesia is kan het voordelig zijn voor de erfgenaam.
1. Ik dacht dat je geen successie recht moet betalen , wel de kosten om de eigendomsnaam over te zetten op de namen van erfgenamen.
Hier zit de probleem , een( stoute) erfgenaam kan een broer/zuster in buitenland uitschakelen, al dan niet met medeweten van een (stoute) notaris.

2.Alle erfgenamen hebben dezelfde rechten.
Staat ook in de wet.
Werd er gesjoemeld kan de benadeelde altijd aanhangig maken bij een Indon. rechtbank , zelfs tot de hoogste instantie.

Als de stoute erfgenaam in Nederland verblijf kan je altijd (denk ik dan, ben geen jurist)
procedure starten .civiel ( je bent benadeeld) en mss straf rechtelijk (valsheid in geschrifte etc) .
Als er sprake is van andere nationaliteit moet men bij onroerende goed zaken voorzichtig zijn .Probeer een deal te maken .

In 2005 had ik een gesprek met een huisvriend een jurist, profesor en ex hoge rechter over een erfenisprobleem .
Over een erfgenaam in buitenland en erfgenaam in Indonesia.
Het gaat om grote erfenis .Staat toen uitgebreid in de media.

In het algemeen moet men in Nederland van bewust zijn dat de verdeling van erfenissen in Indonesia goed geregeld zijn door de wet.
Men kan in principe procederen in Indonesia en in Nederland.
Eerste gesprek advies bij een Indonesische notaris is ook gratis.
Kan je ook gaan shoppen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Go wat een erfenis niet teweeg kan brengen Om Sid wat een verhaal. Emoticon: Shiny
Maar het zal mij niet verbazen dat daar ook erfenissen zwaar belast worden.
Ik ben nu te lui om het op te zoeken..
Misschien weet je dat, hoeveel betaal je bij de eerste rang en na de tweede rang erfenissen Emoticon: Sadley

De wet geeft eerst voorrang aan uw afstammelingen.
Dit zijn in de eerste rang uw kinderen, in de tweede rang uw kleinkinderen enz.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Er is een soort successie recht .
BPHTB Waris adalah 5% x (NPOP Ė NPOPTKP atas waris) x 50%.
Afhankelijk van de grote van de erfenis is het te verwaarlozen, van daar dat ik zeg geen successierecht zoals in Nederland .
Dus mijn bewering is niet 100% accuraat.

NPOP=marktwaarde van de erfenis ( een huis in Jakarta kan een leuk bedrag leveren)
NPOPTKP=marktwaarde minus (marktwaarde minus drempelvrije bedrag).
Drempelvrije bedrag wordt door deoverheid vastgesteld.
Die kosten wordt dan verdeeld door het aantal erfgenamen.
Marktwaarde laat je taxeren door bevoegde makelaars ( hier heb je bepaalde marge , men neemt vaak de laagste marktwaarde.)

Bij de Moslim erfrecht hebt je ook een formule.
Zelfs broer en zuster delen ook mee dus je ooms en tantes.
De meeste Indonesiers kunnen aanspraak maken volgens de staatsrecht( Perdata)

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Hele hoop offtopic over Moslims weggehaald. Ontopic graag.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.surya; recht hebben is iets anders als je recht halen. Kort gezegd kan deze persoon gewoon fluiten naar waar hij recht op heeft. Van een kale kip kun je niet plukken. Daarvoor hoef je niet eens een buitenlander in Indonesie te zijn.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik zou me kunnen voorstellen, dat als Robert de juiste gegevens heeft, een goede advocaat hier ter plaatse in de hand neemt dat hij wel zeker zijn recht zou kunnen halen.
Gaat hem in eerste instantie waarschijnlijk wel een bak geld kosten, maar als ik lees wat de erfenis is, ruim de moeite waard.

Of hij daar de kans voor krijgt staat of valt bij deze uitspraak die Robert zelf deed.
Moet wel zeggen dat mijn broer een aantal mensen heeft omgekocht zelfs de immigratie zodat ik Indonesia niet meer mag bezoeken.

Mocht dit zo zijn, dan zal dat voor Surya een enorme teleurstelling zijn, hij gelooft nog heilig in de rechtstaat IndonesiŽ.

Vooralsnog ik ook, aangezien nog niet is aangetoond dat deze uitspraak op waarheid berust, jammer dat Robert L geen verdere toelichting geeft.

Mocht het werkelijk zo zijn, dan kan men dus duidelijk niet van een rechtstaat spreken, maar een cowboyrepubliek, waar het mogelijk is als ťťnling door omkoping het mogelijk te maken dat iemand de toegang tot IndonesiŽ wordt geweigerd om zijn recht te halen Emoticon: Confused

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Quote 1 .
recht hebben is iets anders als je recht halen. Kort gezegd kan deze persoon gewoon fluiten naar waar hij recht op heeft. Van een kale kip kun je niet plukken. Daarvoor hoef je niet eens een buitenlander in Indonesie te zijn.

Quote 2:
Moet wel zeggen dat mijn broer een aantal mensen heeft omgekocht zelfs de immigratie zodat ik Indonesia niet meer mag bezoeken.
Mocht dit zo zijn, dan zal dat voor Surya een enorme teleurstelling zijn, hij gelooft nog heilig in de rechtstaat IndonesiŽ.
=================================================================
Mbt 1.
De case van Robert.L
a.Wie zegt dat dat het over een kale kip hebt.
b.Weet je wel hoe groot de waarde van de erfenis is ? Ik niet .Robert schreef niks over.
3.Er is een Nederlandse gezegde : Niet geschoten is altijd mis (of zoiets)

mbt. 2
Rechtsystemen is bijna overal dezelfde , en zeker v.w.b de Nederlandse en Indonesische.
De clou is of men durf te procederen, tot de M.A toe(Mahkamah Agung) .
Kost geld,tijd en stress.
Dus moet men de knopen tellen , wat is de netto opbrengst ( hou je geld over ).
Of je kan ook principiele keuze nemen(genoegdoening).

Robert schreef ook :"Ben bezig hem in Nederland voor de rechter te dagen."
Ik weet niet of de tegenpartij in Nld woont of niet.
Als het "delict" in Indonesia is , dan zal ik daar ook gaan procederen.
Als je niet (????) toegelaten kan worden ( lijkt me sterk ,wat is de reden , men kan beroep doen bij de imigrasi (er zijn procedures ) .
Vooralsnog geef ik de voordeel van de twijfel, weet ongeveer hoe de rechtssysteem in R.I werkt , dus kan veel rare dingen gebeuren.

En over de mooie uitspraak : "recht hebben is anders dan recht halen"
Recht krijgen !
ZEKER weten , dat is ook in Nederland , in ieder geval moet je gaan proberen , niet schieten is altijd mis zegt men in Nederland.

Verhalen zoals van Robert lees je( ik in ieder geval ) al tig jaren , soms lees je het in de kranten.Indonesische gevallen, principe dezelfde.
Gaat wel om grote zaken ( miljoenen kwestie) .Euro of dollar , niet rupiah . Emoticon: Shiny

Aan Bapak Malam
Hij schreef : ťťnling door omkoping het mogelijk te maken dat iemand de toegang tot IndonesiŽ wordt geweigerd om zijn recht te halen Emoticon: Confused

Het is vreemd (ik schrijf ook over voordeel van de twijfel) .
Maar niet onmogelijk.
Hangt af welke troeven / vitamin K&R je hebt.
Ook de waarde van de knikker. Goede advokaat, gekochte vrienden kosten ook geld.

Als je echt wil is het redelijk simpel om een buitenlander de toegang te ontzeggen .
Zie de UU Keimigrasian .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-01-2013 03:04 Jeroen wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.surya; recht hebben is iets anders als je recht halen. Kort gezegd kan deze persoon gewoon fluiten naar waar hij recht op heeft. Van een kale kip kun je niet plukken. Daarvoor hoef je niet eens een buitenlander in Indonesie te zijn.

De tegenpartij is ook een buitenlander.
Die komt zo maar bij de notaris en bij de bank aankakken en zegt , mag ik effe vangen ??

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Op 10-01-2013 03:02 schreef Jeroen:
Hele hoop offtopic over Moslims weggehaald. Ontopic graag.

Heel verstandig Jeroen. Hou dit forum zuiver. Vrij van denigrerende uitlatingen jegens geloofsovertuigingen en bevolkingsgroepen uit onze SAMENLEVING.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Robert L
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor alle reakties in het bijzonder van Dhr.Surya Atmadja.Met de reakties die zijn geplaatst zal ik proberen om verder te vechten voor gerechtigheid.
Intussen heb ik via een Consultancy Buro een copy van de Akte Kematian van mijn moeder mogen ontvangen(kosten Euro 750).Terwijl het Buro bezig was met het onderzoeken van de (verkochte)onroerende goederen van mijn moeder(huis in Jakarta+Bandung), is mijn broer die in Ned. woont achter gekomen dat ik met het onderzoek bezig was, gevolg de Lurah,Kadaster wilden niet meer meewerken aan het verstrekken van informatie.De huidige eigenaar van het huis in Jakarta is ook toevallig een kennis van mijn broer die in Jakarta ook advocaat is.Het consultancy Buro probeert toch te achterhalen wanneer de onroerend goederen zijn verkocht maar tot op heden zonder resultaat.
Wat kan ik verder vanuit Nederland doen??!! Mijn broer woont tevens ook in Nederland,mijn advocaat probeert toch nog een civiele procedure te starten met betrekking tot de nalatenschap, hij is nu bezig om bij zijn collegas te informeren of het haalbaar is.Al bij al toch een bizare kwestie.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Akte Kematian 750 eurie ?

Een advocaat moet toch weten dat het een rumah sengketa is ?
Het is geen bizare kwestie , het is omdat je de regels/wetten in Indonesia niet kent.
Een ruzie over verdeling van erfenis kan overal plaats vinden .

Voor andere lezers, alle info/copy over kelahiran(geboorte) , kematian ( overlijden) kan men zo aanvragen bij de CAPIL, bevolkingsregister.
Kost een scheetje(denk ik) .

Nogmaals de wetten in Indonesia zijn bijna dezelfde zo als in Nederland.
Bij de Indon. notaris ben je ook verplicht om je rechtmatigheid als erfgenaam te laten zien voordat je de erfenis in ontvangst kan nemen en door verkopen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja om de feiten heen draaien hier kan een blinde ruiken.

Een bule die in Nederland woont, die een andere broer een oor aan heeft genaaid met een erfenis van van zijn moeder die Indonesische woonde?

Het verhaal wordt steeds vreemder Emoticon: Confused

Een bule hier die kans ziet te bewerksteliggen dat zijn eigen broer IndonesiŽ niet meer in mag??????
Lijkt me sterk.
Lijkt mij een motief om dit forum te verlaten, ik ben graag in IndonesiŽ, maar heb ook het nodige commentaar, wordt me soms niet in dank afgenomen.
Maar als het verhaal van Robert L waar is dan kan iedere zwerver zo maar bewerkstelligen dat de eerste de beste bule IndonesiŽ niet meer in mag.

Ik weet dat IndonesiŽrs in Nederland invloed hebben op de ambassade door middel van meetings met immigratieambtenaren waar ze hun eigen frustraties kunnen spuien.
Maar als het inmiddels zo is dat zelfs een bule invloed heeft op het visa beleid ben ik weg.
Daar kom ik te graag voor in IndonesiŽ en je weet maar nooit Emoticon: Laugh out loud

Aan Bapak Malam
Hij schreef : ťťnling door omkoping het mogelijk te maken dat iemand de toegang tot IndonesiŽ wordt geweigerd om zijn recht te halen Emoticon: Confused

Surya schreef:
Maar niet onmogelijk.
Ook de waarde van de knikker. Goede advokaat, gekochte vrienden kosten ook geld.

Dus toch geen rechtstaat maar cowboyrepubliek?
Brrrrr ik vrees al met grote vrezen voor mijn visum als ik straks weer terug wil.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 11-01-2013 21:11 Malam wrote:
Ja om de feiten heen draaien hier kan een blinde ruiken.

Een bule die in Nederland woont, die een andere broer een oor aan heeft genaaid met een erfenis van van zijn moeder die Indonesische woonde?
Dat is wat Robert L hier vertelde (zwart op wit)

Het verhaal wordt steeds vreemder Emoticon: Confused
Verhaal is dezelfde gebleven.

Een bule hier die kans ziet te bewerksteliggen dat zijn eigen broer IndonesiŽ niet meer in mag??????
Lijkt me sterk.
Dat vertelde R.L
Gezien dat in sommige situatie een TST situatie kan zijn ( tau sama tau- You scratch mij back en I scratch yr back) is het niet onmogelijk .
Wel zijn zulke praktijken nu moeilijker geworden door de transparantie, democratiseringsprocessen , maar niet onmogelijk.

Lijkt mij een motief om dit forum te verlaten, ik ben graag in IndonesiŽ, maar heb ook het nodige commentaar, wordt me soms niet in dank afgenomen.

Maar als het verhaal van Robert L waar is dan kan iedere zwerver z o maar bewerkstelligen dat de eerste de beste bule IndonesiŽ niet meer in mag.
Iedere zwerver ?
Dat kan niet , een ambtenaar/functionaris omkopen kost geld .
Dat kan een zwerver/armoedzaaier niet snel doen.

Ik weet dat IndonesiŽrs in Nederland invloed hebben op de ambassade door middel van meetings met immigratieambtenaren waar ze hun eigen frustraties kunnen spuien.
Dat is sterke statement, heb je voorbeelden ?

Maar als het inmiddels zo is dat zelfs een bule invloed heeft op het visa beleid ben ik weg.
Daar kom ik te graag voor in IndonesiŽ en je weet maar nooit Emoticon: Laugh out loud
Een rijke bule/WNA ( met connecties) kan veel doen.
Daar kan ik diverse voorbeelden geven , vaak kan je het zelf lezen in diverse kranten.
Lees ook de verhalen van leden/lezers die bepaalde zaken hadden geritseld.
Kan je de oude topics hiero ook nalezen.

Aan Bapak Malam

Surya schreef:
Maar niet onmogelijk.

Dus toch geen rechtstaat maar cowboyrepubliek?
Brrrrr ik vrees al met grote vrezen voor mijn visum als ik straks weer terug wil.
Als men niks te verbergen heeft en alles volgens de regels doet heeft men niks te vrezen.
Indonesia is nog steeds een rechtstaat.
Het feit dat er soms tot vaak gesjoemeld werd is afhankelijk van vraag en aanbod.

Robert L
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam.Wij zijn geen Bules.Als toerist met $ is de beleving van Indonesia heel anders dan personen die in Indonesia zijn geboren en daar zijn opgegroeid.
In Indonesia is alles mogelijk als je de juiste weg weet en machtige connecties hebt.Jij wil niet geloven/weten wat de Chinezen in Indonesia allemaal voor elkaar krijgen.Cash is King is het devies en money talks.
Een advocaat in Jakarta die Euro 14.500,00 vraagt voor een zaak is geen uitzondering is mijn ervaring en ga zo maar door.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Robert L,
Nog steeds geen antwoord op de de vraag.
Is de toegang tot IndonesiŽ je ontzegt of niet?????????
Jouw verhaal is namelijk vrij verwarrend.
Af en toe gooi je er iets uit, waar mensen niets van kunnen maken,laat staan advies geven.
Ik begrijp best wel dat je die vette erfenis binnen wil halen zonder het achterste van je tong te laten zien.

Maar als je echt advies wil zal je toch iets meer gegevens moeten verschaffen.
Niet voor mij, met met name voor Surya, dat is namelijk de aangewezen persoon die je iets wijzer kan maken.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-01-2013 16:32 Robert L wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam.Wij zijn geen Bules.Als toerist met $ is de beleving van Indonesia heel anders dan personen die in Indonesia zijn geboren en daar zijn opgegroeid.
In Indonesia is alles mogelijk als je de juiste weg weet en machtige connecties hebt.Jij wil niet geloven/weten wat de Chinezen in Indonesia allemaal voor elkaar krijgen.Cash is King is het devies en money talks.
Een advocaat in Jakarta die Euro 14.500,00 vraagt voor een zaak is geen uitzondering is mijn ervaring en ga zo maar door.

Ik weet niet of ze aan de zgn no cure no pay principes mee doen.
Hoe dan ook is een goede advocaat in Jakarta ook (relatief) duur.

Effe een omong omong kosong :
broer kalau boleh tahu, sekarang berapa ya pengacara top dibayar perjam-nya, karena setahu saya 15 tahun lalu 200 USD perjam dan dengar dengar 5 tahun lalu sudah 400 USD perjam hanya untuk konsultasi saja

Broer katanya,ÖÖ sekarang 500 USD p er jam untuk pengacara topÖÖ..cuma udah enggak maen lagi gituan, mana mau pengaca top dibayar 500 USD perjam, sudah enggak jamannya lagiÖ
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het kort 15 jr geleden was het 200 us dolari per uur.
5 jaar geleden 400 US , en nu 500 US .
Hangt ook af van de ingewikkelheid van de materie.
Je hebt hier over echt goede top advocaten.
Tidak ada uang (geen geld) , ben je verplicht om een bijna "gratis"advocaat te raadplegen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ooooh een soort Moscowitz dus!!!!!!!!
Arme arme Robert.
Zag al bedragen van 14.500 voorbij vliegen.
Zonder dat hij naar IndonesiŽ kan komen.
Pffff heftig Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes!
Maar met de alwetende Surya, gaat het helemaal goed komen Emoticon: Laugh out loud

Robert L
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.malam ik kan Indonesia inderdaad niet binnenkomen, door toedoen van mijn broer.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Surat Pencekalan.
Het is logisch dat een buitenlander die verdacht werd van een misdrijf en gevaar kan leveren voor de Indonesische samenleving de toegang tot Indonesia geweigerd kan worden .
Staat ook ook duidelijk beschreven in U.U. Keimigrasian.

Of de afwijzing terecht is of niet kan een Indonesische rechter beslissen.
Ik denk niet ( omdat ik weinig weet- mijn naam is haas) of de Indonesische ambassade de aangewezen loket is.
De toegang krijgen is nog steeds een zaak van de immigratie.

Als ik jou was zou je beter geen allerlei uitspraken doen op internet die tegen jou gebruikt kan worden.
Hou het discreet !
Uitspraken moet je altijd kunnen bewijzen, zo niet kan je zelf voor laster worden vervolgt .

retno
Gebruiker
spacer line

Mijn beide ouders zijn in Indonesie overleden, mijn vader een Nederlander in 1995 en mijn moeder enkele jaren geleden. Ikzelf, de enige dochter, woon in Nederland en ben hierover pas op een veel later tijdstip bij toeval achtergekomen. Sindsdien probeer ik te achterhalen wat mijn rechten nog zijn. Nu pas ben ik hier terecht gekomen. Ik vermoed dat ik al veel te laat ben maar wil dat zeker weten. Mijn moeders' familie, allemaal Indonesiers hebben mij nooit geinformeerd. De laatste keer dat ikzelf met mijn complete gezin in Indinesie was was in 2008. Wat kan ik nog doen om ergens aanspraak op te maken, ze waren behoorlijk gefortuneerd.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 23-03-2014 16:25 retno wrote:
Mijn beide ouders zijn in Indonesie overleden, mijn vader een Nederlander in 1995 en mijn moeder enkele jaren geleden. Ikzelf, de enige dochter, woon in Nederland en ben hierover pas op een veel later tijdstip bij toeval achtergekomen. Sindsdien probeer ik te achterhalen wat mijn rechten nog zijn. Nu pas ben ik hier terecht gekomen. Ik vermoed dat ik al veel te laat ben maar wil dat zeker weten. Mijn moeders' familie, allemaal Indonesiers hebben mij nooit geinformeerd. De laatste keer dat ikzelf met mijn complete gezin in Indinesie was was in 2008. Wat kan ik nog doen om ergens aanspraak op te maken, ze waren behoorlijk gefortuneerd.

Hoe waren jou ouders getrouwd.(1) (Met of zonder gemeenschap van goederen=> de zgn prenupt) .
En wat is de nationalteit van je moeder ?

In principe ben je de enige erfgenaam met een legitieme portie ongeacht waar je woont en je nationalteit.

Dus de familie moet jou verwittigen . en de notaris die de erfenis afhandelde is verplicht om ook aan je aanspraken rekening te houden.
Deed ze niet dan is het mijn inziens een onrechtmatige daad .

Uiteraard moet je ook incalculeren of de staat haar aandeel opeist ( een buitenlander mag geen bezit grond of onroerendgoed hebben .(zie * 1

Als het inmiddels onderling verdeeld werd door de familie(wat niet kan) , dan kan je mijn inziens jou aandeel, op zijn minst de legitieme portie op eisen.
Liever iets dan niets , kwestie van overleggen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

(wat niet kan) gebeurd vaker in Indonesie zeker omdat je (zoals ik het interpreteer)
geen direct (goed) contact hebt met de familie in Indonesie.
Je moeder is overleden in Indonesie dus je zult sowieso het daar uit moeten zoeken
en/of evt. opeisen, maar als het contact met de familie aldaar niet goed is zul je niet
met open armen worden ontvangen
In sommige gevallen wordt de notaris overgeslagen of verkeerd ingelicht om
te verkrijgen wat men wil, dus wellicht ben je "verzwegen" of onvindbaar verklaard
Of alles is "Ųnderhands" verdeeld zonder dat eigendomspapieren zijn gewijzigd
wat ook vaak gebeurd wanneer er geen testament is of wellicht was er een testament
waarin je niet genoemd werd, als erfgenaam.
Ik weet niet of "Ųnterven" vlgs de indonesische wetgeving legaal is, maar ik maak
het wel vaker mee dat dochters/zonen (om wat voor reden dan ook) buiten de "boot"
vallen bij een erfenis.

Indien er "verstoorde verhoudingen"zijn kun je wellicht beter een intermediair
inschakelen om eea uit te zoeken, te bemiddelen en/of op te lossen.
Indien er sprake was van een gemixed huwelijk zonder prenumpt dan kun je
je al die moeite besparen, wordt alleen hoofdpijn voor niets..

Om te beginnen heb je in ieder geval je geboorteakte nodig, mocht je ergens
aanspraak op willen maken.

Wanneer er, na bemiddeling, openheid en medewerking wordt gegeven
door de familie dan kun je eea wellicht zonder al te veel kosten oplossen
anders wordt het een lange weg met een plaatselijke advocaat wat lang
kan duren en veel kan gaan kosten en dan is het verstandig om je af te vragen
is het dat allemaal waard,

Een punt wat wellicht ook nog een ander licht op alles kan schijnen is je eigen
nationaliteit.

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

66,903,348 pageviews Een website van indahnesia.com