Sulawesi - geen 'tours'


 Subforum Gezocht & Aangeboden 
52 bezoekers





Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
elsbeth
Gebruiker
spacer line
 

Heel verstandig, dat blijft de grote valkuil, teveel dingen willen doen.
Het is zo leuk om gewoon een beetje rond te banjeren.
Wij waren in 2009 in Tomohon en hadden wat luchtige lange broeken nodig. Dan duik je (met z'n zessen) zo'n volgestouwd winkeltje in en zoek je wat van je gading. Da's nog een hele klus, want de maten zijn iets anders dan die van de gemiddelde Indonesier (zowel in de lengte als in de breedte). Volgende stap is een kleermaker zoeken die de boel een beetje vermaakt. Ondertussen klets je wat met deze en gene, maak je een wandelingetje door Tomohon, loopt een kapper binnen waar de heren zich laten scheren en de dames hun haar even laten wassen. Dat soort dingen vind ik eigenlijk het leukst. Het hoeft niet allemaal heel spectaculair te zijn, de gewone dagelijkse dingen zijn het leukst en blijven je vaak ook het meeste bij. Doordat je niks vastlegt, kun je je van het ene in het andere laten rollen. En inderdaad, wat ik eerder schreef, bezoek eens een ziekenhuis, je kijkt je ogen uit. Of een school, ze zullen je met open armen ontvangen. Ik vond de tocht van Manado naar Gorontalo via Kotamabagu schitterend, werd hier al eerder vermeld.



heerke
Gebruiker
spacer line
 

probeer eens via deze zzp'er, een gids uit midden sulawesi
hem gehad tijdens een tour door de Lore LIdu, als mede richting de Orang Wana,
zijn mailadres is: marthengontiEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yahoo.co.id
heeft verder ook een facebooksite, wellicht iets voor je




heerke
Gebruiker
spacer line
 

na meerdere keren reeds nu op Sulawesi te zijn geweest hierbij voor de geinterresseerde een prima site voor het gebied van Toraja. Alles wat je nodig hebt in een oogopslag. de site is genaamd www.bongatoraja.com
Veel info omtrent hotels/wisma, hoe om te gaan met tours, gidsen, eten, prima info van de omgeving. En het leukste is erg actueel en up to date.




indiaan2003
Gebruiker
spacer line
 

Wanneer gaat de reis beginnen of is deze al volbracht?
Graag zou ik lezen hoe het jullie is vergaan?
Wij hebben tickets gekregen en mogen nu onze reis zelf invullen. Wij landen op Manado maar verder niets. We hebben nog geen hotel of guesthouse geboekt, zijn nog druk opzoek. Wel willen wij een vulkaan bezoeken en het kratermeer. Of in die buurt overnachtingen mogelijk zijn weten wij nog niet.
Als iemand informatie heeft graag. Ook de informatie die al gegeven zijn neem ik ter harte.
Graag lees ik je reisverhaal profk.



profk
Gebruiker
spacer line
 

Fietsen in Noord-Sulawesi

Vorig jaar hebben we op dit forum informatie opgedaan over onze (toen nog) aanstaande reis naar Sulawesi. Inmiddels zijn we bijna 2 maanden thuis en lijkt het ons aardig om jullie een kort reisverslag aan te bieden.

We hebben ‘licht’ gereisd: we mochten 20 kg bagage meenemen, en die 20 kg hebben we voor het grootste deel ingevuld met onze fietsen (een kleine 18 kg), wandelstokken en wat klein spul. We hadden ieder een dagrukgzak bij ons als handbagage – in die rugzakken zaten verrekijker, fototoestel, kleren, etc., totaal zo’n 8 kg.

De reis naar Manado via Singapore ging probleemloos. Onze fietsen kwamen onbeschadigd aan, al lagen de hoezen er los bij. Onder grote belangstelling hebben we de sturen en pedalen gemonteerd en de rugzakken achterop gebonden. Hierna begon het grote zweten, om bijna op het heetst van de dag onze enige gereserveerde accommodatie te vinden, zo’n 12 km verderop in een buitenwijk van Manado: Golden Pond Resort.
De volgende dag zijn we naar Tomohon gefietst, 20 km omhoog, op overvolle wegen, met overal langs de kant van de weg een enorme puinhoop aan afval, vooral plastic flessen. Dit zal een beeld zijn dat we de komende weken vrijwel overal zullen aantreffen.
In Tomohon zijn we een aantal dagen in het Volcano Resort gebleven (en één dag in het hier tegenoverliggende en duurdere Happy Flower: warme douche en schone kamer). Uitstekend eten doen we in restaurant Green Garden.

Nóg een beeld dat we overal tegen komen: de zeer slechte staat van onderhoud van eigenlijk alles. Het is nog niet af (huis, kerk, moskee, restaurant, schuurtje, noem maar op), of er zijn al dingen kapot en reparatie gebeurd niet of nauwelijks. In de vier weken dat we in Noord Sulawesi zullen verblijven, hebben we niets gezien waar niets aan mankeerde.

Uiteraard zijn we de vulkanen Lokon en Mahawu opgegaan en hebben we Gunau Linow (het zwavelmeer) bezocht. Naar de Mahawu en Gunau Linow zijn we met de microlet gegaan, het onovertroffen busvervoer.
Na Tomohon volgde de fietstocht naar Danau Tondano. Geflankeerd door enthousiaste en aardige uitroepen ‘Hello Mister!’ en ‘koelit koelit’ , van volwassen en kinderen, was dit een mooie tocht. De eerste nacht hebben we in hotel Vorel geslapen. Noch de stad Tondano noch dit hotel kunnen we aanbevelen. De stad voelde gewoon niet goed, het hotel is al lang voorbij de glorie van vroeger, met vieze kamers en een heel slechte service.

De volgende dag zijn we langs de westoever van het Tondano meer gefietst en vonden we een uitstekend resort, het vrijwel nergens gedocumenteerde Sumaru Endo Resort in Remboken. Prachtig uitzicht over het meer en de kweekvijvers, waar de vissers al vroeg aan het werk zijn. Heerlijke vis gegeten! Ergens op Internet hadden we gevonden dat er bij Air Panas mooie warm waterbronnen te vinden zijn. Geholpen door ook hier weer een bijzonder aardige en behulpzame mensen vinden we Air Panas. Dat warme water is er nog steeds, alleen is het gebouwtje er omheen gesloten en zijn de bronnen omringd door de welbekende puinhoop. Jammer, maar wel een prachtige fietstocht gehad.
Bentenan Beach Resort. Wie kent het niet? Trek een denkbeeldige lijn vanuit Tondano naar het zuiden, en waar je de kust bereikt ligt Bentenan. Niet goedkoop, maar wel een geweldige plek om uit te rusten, met heerlijk en overvloedig eten en erg vriendelijk personeel.
Drie dagen later wilden we naar het Tangkoko NP bij Batu Piituh. Een heel eind langs de kust fietsen, tot aan Gilian en dan naar het noorden. We hadden twee kaarten bij ons, op een ervan stond vanaf Bentenan een kustweg ingetekend, op de andere niet. De manager van het beach resort wist ook niet zeker of er een weg liep. We hebben toen eieren voor ons geld gekozen en ons in 1,5 uur 40 km verderop laten brengen: een goede keuze, want de weg (voor zover aanwezig) was soms ontzettend slecht, stijl, vol enorme gaten, met in die 40 km ruim 60 flinke heuvels op en af. Heuvels af was hier ook een probleem, omdat er bij geen enkele afdeling de garantie bestond dat er beneden nog een weg was …

In Gilian hebben we, geholpen door twee nog wat Nederlands sprekende oude bazen een pick-up geregeld die ons naar Batu Pituh bracht. Hier hebben we drie nachten bij Mama Roos overnacht. Samuel was onze uitstekende gids in Tangkoko NP en in de nabij gelegen mangroven.
Na Batu Pituh zat het fietsen er bijna op. We zijn terug naar Manado gebracht en hebben hier een taxi geregeld die ons naar Gorontalo bracht. Na een overnachting in hotel New Melati zijn we met de veerboot naar de Togean eilanden gegaan (overnacht in de Captain’s cabin, tegen extra betaling uiteraard). We gingen naar Togean om een week ver weg van alles te zijn, maar de ochtend van aankomst realiseerden we ons dat we het niet handig gedaan hadden. Immers: de veerboot terug naar Gorontalo vaart soms zonder aankondiging niet, terwijl de geplande terugvaart moest plaatsvinden omdat we anders onze vlucht naar huis zouden missen. Samengevat: we hebben slechts één nacht op de Togean eilanden doorgebracht (in Losmen Lestari op Kadidiri, mooie omgeving, weinig eten, hartverwarmende sfeer). Hier hebben we een middag (Jellyfish Lake) en een ochtend gesnorkeld. Mooie vissen, tegenvallend koraal. Mijn vriendin is 20 jaar geleden op Rinca geweest en heeft daar toen genoten van de kleurenpracht van onaangetast koraal. Bij Kadidiri is het een meer een coral graveyard. Heel veel kapot en dood koraal, veel bruin en wit, weinig felle kleuren. Een trieste aanblik. ’s Nachts zijn toen weer teruggevaren naar Gorontalo en hierna doorgegaan naar Manado. Het werd een dollemansrit, de bestuurder van de gecharterde auto reed regelmatig met ruim 90 km/h uur door dorpskernen, daarbij een toeterfrequentie van minstens 5 keer per seconden hanterend.

De laatste dagen zijn we op Bunaken geweest. De tocht hiernaar toe was een mooi voorbeeld van hoe dingen “geregeld” zijn. Nog geen meter uit ons hotel (Celebes) werden we al door een jongen opgewacht (“Where are you going to, Bunaken? I know a boat”), die een mannetje wist die weer een ander mannetje kende die toevallig de oom was van de eigenaar van Daniels Homestay op Bunaken. Hier hebben we een prima tijd gehad. Het onderwaterleven rond Bunaken beviel ons beter dan op de Togean eilanden. Toch was ook hier het koraal in slechte conditie, ook al vond de dive-master van het resort dat het allemaal prima was – blijkbaar was hij gewoon niet op de hoogte van hoe het vroeger was.

De laatste dag van onze vakantie hebben we in Manado doorgebracht. Op het buiten-terras van het zeer aan te raden Sport Café op de bovenste verdieping van het IT-center genieten we van het uitzicht en een heerlijke bak koffie. We mijmeren over dit aparte land, met zijn aardige mensen en prachtige natuur. Maar ook is het op veel plekken een onbegrijpelijke puinhoop, met geen meter weg zonder gaten, geen hoekje straat zonder afval, geen gebouw zonder gebreken. Het is een bijzonder land, dat is het.




Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line
 

Mooi Profk, dat je dit wil delen, leuk om te lezen.
Komen we niet vaak tegen, zo'n verslag achteraf.
Als je het maar naar je zin hebt gehad, dat is belangrijk Emoticon: Yes!



Back To Indonesia
Gebruiker
spacer line
 

Beste mensen ,

Wij willen it jaar naar Sulawesi toe. Alles staat nog open, we willen graag reizen van noord naar zuid.
Wie heeft er nog tips. Vooral tips voor een gede gids .

Gr. Pleun



Pascal.F
Gebruiker
spacer line
 

Back to Indonesia

Met deze gids deden we 1 week Toraja,maar hij reist over heel Sulawesi
Hij is hoofdgids in Toraja en heeft in België gestudeerd aan het centrum voor levende talen..
Spreek daarom ook Nederlands en Engels.
Zeer rustig persoon en ziet niet op een uurtje langer werken, gaat zelfs mee s 'avonds een pint drinken. Emoticon: Yes!
Misschien ?? iets duurder maar kwaliteit betaald men.
Google hem eens
Zit ook op facebook

Kornelius Palinggi
email: kornepalgiEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yahoo.com
mobile no. (62)08124245344
telno. (62) 0423 21802





Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.


nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,280,630 pageviews Een website van indahnesia.com