Sulawesi - geen 'tours'

Subforum Gezocht & Aangeboden 
77 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
profk
Gebruiker
spacer line

Dit jaar willen mijn vriendin en ik een aantal weken backpacken naar Noord-Sulawesi. We denken aan Lore Lindu, Bogani Nani Wartabone, het vulkaangebied in het noorden en wellicht afsluiten met een aantal dagen snorkelen in het noord-oosten.
We hebben hier en daar wat informatie opgevraagd om te kijken hoe we, met de inzet van zo veel mogelijk lokale gidsen, trekkings van meerdere dagen achtereen in de jungles te kunnen maken.
Wat we gemailed hebben gekregen zijn kostbare tours van tour-operators die schuil bleken te gaan achter low-profile gidsen. In onze ogen moet het anders kunnen: 'kleiner', en met meer inhuur van lokale gidsen.
Wie heeft hier goede tips voor?

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Gewoon gaan!
Van te voren goed op internet kijken en neem eventueel een reisgids mee voor enige referentie.
Al bovengenoemde plekken hebben guesthouses en zij hebben vaak lokale gidsen in dienst of wees niet bang... de gidsen vinden jullie ook wel.
Probeer te onderhandelen en enigszins te doorgronden of het een betrouwbare man/vrouw is.

Nemen jullie de route van zuid naar Noord?
Lore Lindu is Miden Sulawesi en dat is nog een redelijke afstand naar het Noorden (andere bovengenoemde plaatsen).
De Togean eilanden zijn in Midden Sulawesi een absolute aanrader.

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

profk
Gebruiker
spacer line

Op 07-01-2013 22:26 schreef Eelco78:
Gewoon gaan!

Hallo Eelco78,
Gewoon gaan - dat doen we zeker. Je tips zijn hartstikke waardevol. En dat afdingen komt wel goed -mijn vriendin kan afdingen als een malle! Ik draai me dan maar even om ... Emoticon: Smile

Op basis van de vluchtprijzen hebben we vooralsnog gekozen (nog niet geboekt) voor een retour Amsterdam - Manado, en denken aan een lokaal te kopen retour Mandado-Palu om Lore Lindu te kunnen bezoeken.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi profk,

hier een bruikbare link met info over de Bada Valley in Lore Lindu:
http://indohoy.com/tripbada-va(...)ance-rock-megaliths/

Ik hoop voor jullie dat er rechtstreekse vluchten zijn vanaf Menado naar Palu (vaak gaan ze eerst via Makassar).
Mocht dat het geval zijn kun je ook overwegen om via Gorantalo naar Palu te vliegen (misschien ook via Makassar).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Niet zozeer mbt je reisplan maar voor de vlucht:
Voor het geval je rechtstreeks vanuit Nederland naar Noord Sulawesi wil gaan er vluchten met Singapore Airlines met een overstap in Singapore naar Menado, 4 maal per week (dwz vluchten worden uitgevoerd door Silk Air, dochter van SQ maar gaat via een en dezelfde boeking). Het is niet goedkoop maar het scheelt erg veel aan reistijd omdat je anders eerst een internationale vlucht via Jakarta of Surabaya hebt.
Je vertrekt in de late ochtend vanuit Amsterdam en je bent de volgende dag om 13.00 uur in Menado.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

profk

Als wij door Sulawesi reizen schakelen wij onderstaand reisbureautje in. Wij leggen onze plannen voor en er rolt altijd een leuke trip tegen een aantrekkelijk prijs uit.
Je kunt hen in het Nederlands benaderen.

www.taritravelindonesia.com

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Profk,

Je kunt al voor EUR 815 naar Manado heen en weer, met SQ en Silk Air, kwestie van handig boeken, zelf vind ik dat niet duur.
Enne, vorig jaar kon je nog direct van Manado naar Palu vliegen, dus ik verwacht dat dat nu ook nog wel kan. Maar misschien niet iedere dag. Zelf even uitzoeken, hangt ervan af wanneer je gaat.

m.vr.gr.

Koming

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Profk,

Er gaan ca. 6 vluchten per dag van Manado naar Palu. Lion Air en Garuda vliegen erop.
Voor zover mij bijstaat gaan de vluchten altijd van Manado naar Makassar en dan van Makassar naar Palu. Dus via een omweg. Oeps, zag zojuist dat ExpressAir rechtstreeks van Manado naar Palu vliegt.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

profk
Gebruiker
spacer line

Op 08-01-2013 10:22 schreef BintangJan:
Profk,
Oeps, zag zojuist dat ExpressAir rechtstreeks van Manado naar Palu vliegt.

Hallo BintangJan,
We hebben net ook zitten zoeken, maar kunnen via ExpressAir alleen de vlucht via Makassar vinden - kost ook nog eens een extra overnachting. Kun je laten weten waar je je info vandaan hebt?
Bedankt!

profk
Gebruiker
spacer line

Bedankt allemaal voor de goede tips! We zijn elke avond bezig met info opzoeken - de voorpret is nu al geweldig!
Hans en Marleen (aka profk)

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Hans,

Onderstaande link geeft aan dat er rechtstreekse vluchten zijn. Wel even naar de juiste datum zoeken, want het lijkt erop dat Express Air niet iedere dag op Palu vliegt.

www.ticketindonesia.info/nl/index.php

profk
Gebruiker
spacer line

Noord Sulawesi meest gecultiveerde ťn duurste gebied?

In de LonelyPlanet staat het volgende te lezen:" Economic prosperity from tourism and agriculture means that North Sulawesi is the most developed province on Sulawesi and proces are higher than elsewhere on the island .

Nou zijn wij net op zoek naar oorspronkelijkheid (voor zover nog te vinden) en naar ongerepte natuur (idem), en niet naar eindeloze gecultiveerde gebieden.

Wat is jullie ervaring met Noord-Sulawesi, met name wat betreft het citaat uit ge LonelyPlanet?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het is met vrijwel alle gebieden, ook de meest toeristische, vaak hetzelfde: neem je niet de hoofdweg, of het geijkte pad, dan tref je geen andere buitenlanders.
Zo ook in Noord Sulawesi. Natuurlijk is Bunaken heel toeristisch. Het overgrote deel dat daar snorkelt is natuurlijk niet Indonesisch.
Maar ga je bijvoorbeeld een tijdje in Tomohon zitten, een plaatsje even buiten Manado, dan kom je echt geen enkele ander toerist tegen.
Ook niet midden in het hoogseizoen. Zo heb ik het althans ervaren. En dan niet alles met een gehuurd busje met chauffeur doen, maar op de lokale bus springen. Je rijdt een stukje en stapt zomaar ergens uit. Dan kom je echt geen buitenlanders tegen.
De valkuil is om alle toeristische attracties af te gaan. Ja, dan kom je de godganse dag dezelfde mensen tegen, die doen namelijk exact hetzelfde programma als jij.
Zelfde voor Tanatoraja: iedereen wil per se naar de grootste begrafenisceremonie. Zoek je juist een kleine ceremonie uit, dan ben je de enige gast en word je zeer gastvrij ontvangen en vraagt de kepala desa je persoonljk om 's avonds terug te komen.
Laat je een stukje buiten Rantepao afzetten en loop door de rijstvelden tot je weer een busje tegenkomt. Prachtig omgeving.
Loop eens een ziekenhuis binnen i.p.v. een museum, dat soort dingen maakt het verschil. Midden Sulawesi (Tentena/Poso etc.) is nog wat minder ontdekt, schitterende natuur.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

profk,

Elsbeth verwoord het heel erg goed.
In Noord Sulawesi heb je genoeg mogelijkheden om van de platgetreden paden af e komen. Het meeste toerisme is geconcentreerd op Bunaken.
In de omgeving van Tomohon kan je prachtig wandelen.
De vulkaan beklimmen daar of naar het Danau Linow meer wandelen.
Bukit Kasih is ook mooi en erg leuk. Dit is een hoge heuvel waar de lokale christelijke mensen een pelgrimstocht naar toe maken. Je moet enorm veel trappen op maar onderweg genieten van de omgeving.
Stap eens in een willekeurige becak/bentor en laat je door de bestuurder door de kampungs rijden.
Dan krijg je vanzelf interactie met de lokale mensen. Misschien is het af en toe communiceren met handen en voeten maar dat mag de pret niet drukken.

Tip: probeer van te voren wat basis Indonesisch te leren. Het is een vrij toegankelijke taal en je zult er veel plezier van hebben.

Buiten Menado is de natuur in Noord Sulawesi zeker wel aanwezig. De route vanaf Menado naar Gorantalo is echt prachtig en met veel panorama's wisselend over land en over de zee.

In Tangkoko heb je bijna 100% kans om spookdiertjes en zwarte makaken te zien maar die momenten moet je dan waarschijnlijk delen met andere toeristen.
In Bogani Nani Wartabone, komen ook spookdiertjes voor en daar komen veel minder toeristen.

Qua kosten zal centraal Sulawesi wel iets goedkoper zijn maar Noord Sulewesi is ook niet echt duur. Tenzij je overnacht in dure resorts/hotels in Bunaken of Menado of gaat eten in dure restaurants. Je kunt het zo duur en goedkoop maken zoals jezelf wilt.

Let trouwens wel op als je in de Minahasa hooglanden gaat eten. Voor je het weet heb je vleermuis (kalong) of hond (anjing)op een schoteltje of stukjes slang (ular) in je soep Emoticon: Wink .

profk
Gebruiker
spacer line

Hallo Elsbeth en Eelco78. Bedankt voor de tips! Leuk idee om een klein busje te pakken en dan gewoon ergens uitstappen!
Eťn van de mogelijk routes die we aan het verkennen zijn is vliegen naar Manado, daar zo snel mogelijk wegwezen, en via Tangkoko naar de vulkanen bij Tomoho en het Tondano-meer. Daarna naar Bogani Nani Wartabone NP en dan naar de Togean eilanden. We hebben al met al een week of vier, dit programma lijkt niet te druk om tijd genoeg te hebben om veel te zien en tůch rustig aan te kunnen doen (pelan pelan, zeg maar Emoticon: Smile )

profk
Gebruiker
spacer line

We hebben nog een aanvullende vraag: we onderzoeken ook de mogelijkheid om bovengenoemde trip met de fiets te doen. Eventueel daar een fiets huren of fiets uit Nederland meenemen. Wie heeft ervaring en/of tips?

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi profk,
Als jullie naar N Sulawesi gaan zou ik Bunaken niet overslaan, met name omdat het snorkelen hier echt heel erg mooi is (dropp offs en koralen zijn indrukwekkend, strand minder goed).
Misschien een idee om als jullie net zijn aangekomen zijn om in Bunaken een dag te pakken om bij te komen van de lange reis of aan het einde van de reis zodat je de tijd in Bunaken kunt gebruiken als buffer.

Met fietsen in IndonesiŽ heb ik geen ervaring. Ik denk dat de route wel te doen zou zijn (voor geoefende fietsers, het is daar wel heuvelachtig) tot aan Gorantalo maar misschien dat iemand anders hier meer kan vertellen over de weg aangezien het alweer 4 jaar geleden is dat ik in N Sulawesi ben geweest.

Als jullie naar de Togean eilanden gaan heb je niet zo veel aan fietsen en zullen ze meer tot last zijn. De meeste guesthouses zijn gesitueerd op kleine eilandjes waar strand, rotsen en jungle aanwezig zijn dus geen infrastructuur om te fietsen.
Op de grotere eilanden en in dorpjes kun je denk ik wel fietsen maar het zal marginaal zijn. De Togeans zijn vooral in trek voor stranden, zee, snorkelen/duiken en spectaculaire zonsondergangen.

Als jullie willen gaan fietsen zou ik proberen contact te leggen met een reisbureau daar om fietsen bij hun regelen en dan zelf de route van Menado tot aan Gorantalo doen.
Daarna verder zonder fietsen naar de Togeans (en nog naar centraal Sulawesi, Lore Lindu?)
Misschien dat je op het Lonelyplanet Forum de vraag over het fietsen zou kunnen stellen (voor specifiekere informatie) omdat daar ook fietsers topics posten.

Qua tijd moet het allemaal wel te doen zijn maar je moet goed het schema van de ferry naar de Togeans onderzoeken zodat je het voor zover mogelijk redelijk efficiŽnt kunt gaan plannen..

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Profk,

De ontwikkelingen in en rond Manado gaan wel erg snel. Rond Manado wordt een rondweg aangelegd en daarlangs verschijnt allerlei nieuwbouw in een aanzienlijk tempo. Er zijn plannen om de universiteit te verplaatsen en al die ontwikkelingen hebben zo hun gevolgen. Er wordt geÔnvesteerd in de toeristische sector, daarin heeft Lonely Planet wel gelijk. Je merkt dat niet aan de grote hoeveelheden blanken in de stad, die zitten allemaal op Bunaken, maar meer aan de verbeterde infrastructuur.
Gelukkig is er nog voldoende aan oorspronkelijkheid te zien en te beleven zoals hierboven reeds uiteengezet. Je zult er alleen even voor de stad uit moeten. Mocht je op zoek gaan naar ongerepte natuur en je hebt wat tijd over dan zou ik willen suggereren naar Raja Ampat te gaan. Vanuit Manado is het maar 1 uur vliegen naar Sorong. Van daaruit kun je naar Raja Ampat.

m.vr.gr.

koming

profk
Gebruiker
spacer line

Beste Koming en Eelco 78
Bedankt voor de nuttige tips. Gaan we mee verder! Koming, bedoel je Raja Ampat, West-Papua?
Profk

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Ja dat bedoel ik

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Profk,

Ik ben geen duiker, maar we hebben Alor en omgeving bezocht. Dichterbij als Papua en er schijnen in de buurt van het eilandje Kepa verschrikkelijk mooie duikplekken te zijn. Volgens duikers mooier dan Raja Empat.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Ja Profk,

dat is het "probleem" met IndonesiŽ Emoticon: Smile .
Er zijn zoveel mooie en interessante plaatsen te ontdekken!
Ik heb aangenomen dat je voor de eerste keer naar IndonesiŽ gaat en dat jullie snorkelen en (nog) niet duiken. Klopt dat?

Raja Ampat staat ook bovenaan mijn verlanglijst maar wat ik er nu nog van af weet is dat de echt beste snorkelplaatsen verder weg liggen in die eilandengroepen het en dat het daar relatief een heel stuk duurder (transport en accommodatie) is dan elders in IndonesiŽ.

Ook de Banda eilanden zouden zeer interessant kunnen (zowel cultureel, natuur en snorkelen) zijn omdat Manado directe verbindingen heeft met Ambon op de Molukken. Alleen die ferry en de vluchten naar De Banda kunnen lastig zijn.

Ook de Noord Molukken zijn goed te combineren met N Sulawesi.

Al met al denk ik dat voor mensen die voor de eerste keer IndonesiŽ bezoeken Sulawesi een hele goede introductie zijn.

Veel wijsheid met beslissen.

profk
Gebruiker
spacer line

Hallo Eelco78,
Het is niet de eerste keer dat we deze kant opgaan. Mijn vriendin is twee keer eerder in Indonesie geweest en samen zijn we enkele jaren geleden naar Maleis-Borneo gegaan.
Nog meer goed nieuws: gisteravond hebben we geboekt! Dat was wel lachen, want uiteraard hebben we voortdurend onze cookies gewist en van verschillende browsers gebruik gemaakt, terwijl we heen-en-weer de travel agents afgingen om te beste deal mte krijgen. We hebben er ook nog eentje gebeld of het niet nog scherper kon, maar dat lukte niet...
Uiteindelijk zitten we voor 825,- pp retour in Monado, inclusief alle toeslagen. Het kon nog twee tientjes goedkoper, maar die travel agent was niet aangesloten bij ANVR en zo.
Nu verder met de eindeloze voorpret!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Jullie hebben er zin in zo te horen. Van Sulawesi zul je geen spijt krijgen.
Klopt het dat je ook weer vanuit Manado terugvliegt?
Blijf je in het Noorden of zak je nog wat af?
Veel plezier metd e voorbereidingen.

profk
Gebruiker
spacer line

Hoi Elsbeth,
Ja, het is inderdaad de bedoeling om via Manado terug te vliegen, eventueel vliegen we vanaf Garontalo eerst nog naar Manado terug, We blijven waarschijnlijk in het noorden, om de verleiding te weerstaan 'te veel' te willen zien en daardoor eigenlijk te weinig te zien van wat we tegenkomen, als je begrijpt wat ik bedoel ...

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

73,546,906 pageviews Een website van indahnesia.com