Indo's in de knel

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 28-11-2012 08:33 gerry deuren wrote:
ik denk dat ''malam''er veel moeite mee heeft''ik weet dat ik niet scor''in zijn ogen''maar dit oderwerp''indo's in de ''knel' komt goed van pas''wat kwijt wil''ik heb mijn fam jaren bijgestaan en geholpen''hier in indonesia .zij zijn als het waren'gewoon gedumd door de nederlandse staat''al die jaren heb ik die verhalen aan moeten horen'van mijn ome's en neven en nichten 'de vraak tegen de Nederlandse regering 'is niet te beschrijven'maar het gaat ze nu goed'ze willen dan ook niks meer hebben van de Nederlandse regering' het is gewoon weg te laat''en daar zijn ze te oud voor'' tr kasih banyak''
dengan hormat

Dat zie je totaal verkeerd ouwe Indo rakker, als er ťťn is die weet hoe Drees en Luns met de kwestie IndonesiŽ zijn omgegaan ben ik het wel.
Twee smeerlappen die een uiterst smerig spelletje hebben gespeeld, de beloftes die ze gedaan hebben weet ik ook.
Ik denk beter als jij, ik heb alle kamerstukken doorgespit die openbaar zijn, daar zakt mijn broek van af, Drees en Luns zijn voor mij oorlogsmisdadigers
Dat ze de IndonesiŽrs die naar Nederland zijn gekomen hebben laten zakken als een baksteen weet ik ook.
Je hebt je familie jarenlang bijgestaan, dat siert je en heb ik veel bewondering voor, ik doe dat ook met de familie van mijn vrouw, waar nodig is zijn we er en zo hoort het.
Beoordeel mij niet verkeerd beste vriend, schrijven mag dan niet jou sterkste punt zijn maar tracht in ieder geval wel goed te lezen, voordat je een foute conclusie trekt Emoticon: Angry

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 28-11-2012 13:39 Malam wrote:

[quote removed]

Dat zie je totaal verkeerd ouwe Indo rakker, als er ťťn is die weet hoe Drees en Luns met de kwestie IndonesiŽ zijn omgegaan ben ik het wel.
Twee smeerlappen die een uiterst smerig spelletje hebben gespeeld, de beloftes die ze gedaan hebben weet ik ook.
Ik denk beter als jij, ik heb alle kamerstukken doorgespit die openbaar zijn, daar zakt mijn broek van af, Drees en Luns zijn voor mij oorlogsmisdadigers
Dat ze de IndonesiŽrs die naar Nederland zijn gekomen hebben laten zakken als een baksteen weet ik ook.

Waarom bijna altijd over de anderen zeggen dat ze het verkeerd hebben ?
Omdat je beter kan denken mbt de posting) van G.D ?

GD en de topic gaat over de achtergebleven Indo's in het bijzonder in Surabaya.
Die in een benarde posities zaten .
Omdat ze niet naar Nederland kunnen , de groep die door HALIN al tig jaren werd ondersteund .
Een paar van die "oudjes"zag in in 2004 of 2005 in de ABN filiaal in Surabaya.
Er is ook een andere groep Indo's , ook in Surabaya die het "redelijk"hebben .

Trouwens het was de "schuld" van de Nederlandse regering die een grote groep van de Indische Nederlanders met al te duidelijke bruine huidskleur en te "weinnig"opleiding die geweerd werden.
In ieder geval door de zgn Commissie Werner .
Die heeft een bepaalde benaming/term over die groep.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 28-11-2012 14:11 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Trouwens het was de "schuld" van de Nederlandse regering die een grote groep van de Indische Nederlanders met al te duidelijke bruine huidskleur en te "weinnig"opleiding die geweerd werden.

Dat de opvang van IndonesiŽrs in Nederland niet goed was geregeld, daar is niets tegen in te brengen, maar wat je nu schrijft zou ik graag onderbouwd zien met de bronnen waar je dit vandaan haalt vriend.
Lijkt me zeer interessant of heb je weer ťťnzijdig op internet zitten loeren?
Gaarne vermelden waar het volledige rapport is te lezen en niet de summiere versie die je aanhaalt uit " Indischforever " Emoticon: Bye bye

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2012 15:36 Malam wrote:

[quote removed]

Dat de opvang van IndonesiŽrs in Nederland niet goed was geregeld, daar is niets tegen in te brengen, maar wat je nu schrijft zou ik graag onderbouwd zien met de bronnen waar je dit vandaan haalt vriend. Lijkt me zeer interessant of heb je weer ťťnzijdig op internet zitten loeren?

Gaarne vermelden waar het volledige rapport is te lezen en niet de summiere versie die je aanhaalt uit " Indischforever " Emoticon: Bye bye

Ten eerste ben ik jou vriend niet , het is overbodig dat te vermelden voor de oud gedienden hiero..
En je bedoelt het ook iets anders.

Over de bronnen, ah daar kan ik hele verhandelingen schrijven.
Heb namelijk tig boeken op mijn boekenplank over de allerlei zaken mbt de "geschiedenis van Nederlands Indie " .
Vandaar dat ik ook lekker mee kan praten en schrijven in diverse Indische sites.

Dus niks internet basis , ook kan ik eigen anekdotes uit eigen ervaring , leven tussen de Indo's in Nederland ( > dan 7 jaren) en oud verhalen vanaf mijn froebelschool en lagewre school GIKI ( Bekend onder de naam Batanghari school en SR Giki Cilamaya ), voor oude Indie en Betawigangers Tjilamaja (oude spelling Van Ophuijsen).

Bisa diCEK Om .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

VERVOLG uit andere topic, antwoord op de posting van Dhr Malam.

On 28-11-2012 15:36 Malam wrote:
[quote removed]
Dat de opvang van IndonesiŽrs in Nederland niet goed was geregeld, daar is niets tegen in te brengen, maar wat je nu schrijft zou ik graag onderbouwd zien met de bronnen waar je dit vandaan haalt vriend. Lijkt me zeer interessant of heb je weer ťťnzijdig op internet zitten loeren?

Gaarne vermelden waar het volledige rapport is te lezen en niet de summiere versie die je aanhaalt uit " Indischforever "
=================================================================

Ten eerste ben ik jou vriend niet , het is overbodig dat te vermelden voor de oud gedienden hiero..
En je bedoelt het ook iets anders.

Over de bronnen, ah daar kan ik hele verhandelingen schrijven.
Heb namelijk tig boeken op mijn boekenplank over allerlei zaken mbt de "geschiedenis van Nederlands Indie " .
Vandaar dat ik ook lekker mee kan praten en schrijven in diverse Indische sites.

Dus niks internet basis , ook kan ik eigen anekdotes uit eigen ervaring , leven tussen de Indo's in Nederland ( > dan 7 jaren) en oud verhalen vanaf mijn froebelschool en lagewre school GIKI ( Bekend onder de naam Batanghari school en SR Giki Cilamaya ), voor oude Indie en Betawigangers Tjilamaja (oude spelling Van Ophuijsen).

Bisa diCEK Om .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Juist dacht ik al, weer een verhaal van dat plassende Brusselse manneke gelijk je avator.
Schimmige verhalen uit eigen ervaringen als kleuter en boeken over Nederlands IndiŽ van decennia geleden die allang zijn achterhaald vriend Emoticon: Wink
Wederom zeg ik, je leeft in het verleden, de werkelijkheid gaat volledig aan je voorbij.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

quote] On 28-11-2012 14:25 Malam wrote:
Alles weg Surya, tevreden?
Ik zal jou niet de kans geven Om Malam een ban aan zijn broek te geven voor offtopic Emoticon: Wink
Om ontopic te komen, hoe sta jij tegen over de KNIL mannen die hierheen moesten omdat hun leven in gevaar was in jouw land?
Jij bent een economisch immigrant, zij moesten wel want jouw landgenoten waar je zo'n hoge pet van op heb, stonden ze naar het leven.
Vertel is???????? [/quote]
====================================================================

Ik economisch(?) immigrant , nee toch .
Ik ben gekomen naar Nederland met mijn ouders , om te studeren.
Mijn vader was Indonesisch "ambtenaar" , met eigen "dienstwoning" Emoticon: Cry eigenlijk huurwoning , betaald door de baas) , supir en dienstauto in Amsterdam.
Dus in dienst van zijn werkgever in Jakarta.

Je lijkt wel op die andere londhos die alle men uit de Oosten over een kam scheren dat ze daar allemaal arm zijn .
Wonen jullie in een stenen huis ?
Wat eten jullie daar , hoe leven jullie daar.?
Jullie zijn arm , toch ?
Zie de film Contract pension Djangan Loepah .

En ga ajb geen sterke verhalen vertellen alsof alle KNIL-ers allemaal moeten vluchten naar Ollanda omdat hun leven in gevaar kwamen.
De meeste KNIL-ers zijn daaro(in den Oosten gebleven) , uitgezonderd een kleine groep zoals de "Ambonezen" Emoticon: Cry eigenlijk Zd Molukkers) .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik wil er maar twee dingen over zeggen Surya,
1) Hoe de Nederlanders de Indonesische Nederlanders en KNIL soldaten heeft opgevangen was schandalig.
2) Hoe jouw landgenoten omgingen met deze groep was gewoonweg pure discriminatie, haat en moord, de gene die naar Nederland zijn uitgeweken waren duizendmaal beter af.

Ik ben niet trots op Nederland hoe ze zijn opgevangen, maar wat zich hier heeft afgespeeld mag jij dan misschien trots op zijn, maar voor mij is het diep schandalig, tot op de dag van vandaag, zie de reden van deze topic.
Niet met lulverhalen komen bij mij, gewoon de werkelijkheid onder ogen zien.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Om Malam en Om Sid,

Elke keer als ik jullie postings aan elkaar lees, moet ik aan de 2 oude heren in de Muppets denken. Deze heren waren ook constant aan het mopperen/bakkeleien.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hahaha Pamela, dat is ook zo Emoticon: Yes!
Twee ouwetjes met totaal verschillende mening, maar het heeft wel iets Emoticon: Wink

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2012 17:35 Malam wrote:
Hahaha Pamela, dat is ook zo Emoticon: Yes!
Twee ouwetjes met totaal verschillende mening, maar het heeft wel iets Emoticon: Wink

Vind het wel wat hebben dat jullie elkaar ongezouten de waarheid zeggen, ofschoon het af en toe wel wat minder kan.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Waldorf & Statler?

Where there is a will there will be relatives.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 28-11-2012 17:10 Malam wrote:
1) Hoe de Nederlanders de Indonesische Nederlanders en KNIL soldaten heeft opgevangen was schandalig.
2) Hoe jouw landgenoten omgingen met deze groep was gewoonweg pure discriminatie, haat en moord, de gene die naar Nederland zijn uitgeweken waren duizendmaal beter af.

Ik ben niet trots op Nederland hoe ze zijn opgevangen, maar wat zich hier heeft afgespeeld mag jij dan misschien trots op zijn, maar voor mij is het diep schandalig, tot op de dag van vandaag, zie de reden van deze topic.
Niet met lulverhalen komen bij mij, gewoon de werkelijkheid onder ogen zien.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 28-11-2012 17:10 Malam wrote:
2) Hoe jouw landgenoten omgingen met deze groep was gewoonweg pure discriminatie, haat en moord,
de gene die naar Nederland zijn uitgeweken waren duizendmaal beter af.

Dat was toch de groep die in de ogen van vele IndonesiŽrs sympathiseerde en zelfs meevocht met de Nederlandse bezetters? Vind het niet vreemd dat ze vijandig werden bejegend. NSB-ers en anderen met Duitse sympathiŽn ("moffenhoeren" bv )werden na de oorlog ook niet echt goed behandeld. Waarom waren er anders zoveel naar Nederland gerepatrieerd? Die zagen de bui al hangen.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 28-11-2012 14:11 Surya Atmadja wrote:

Dat men heeft geprobeerd om grote groepen te weren was duidelijk. In het boek van John Schuster "Poortwachters over immigranten" wordt dit beschreven.

Men wilde slechts Nederlands-georiŽnteerden hier naar toe halen. Maar wat de criteria hiervoor waren was onduidelijk en natuurlijk zo subjectief als de pest. Misschien speelde inderdaad de huiskleur mee, wie zal het zeggen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2012 17:27 Pamelabak wrote:
Om Malam en Om Sid,

Elke keer als ik jullie postings aan elkaar lees, moet ik aan de 2 oude heren in de Muppets denken. Deze heren waren ook constant aan het mopperen/bakkeleien.

Pardon ?
Ik ben gewoon bijgesleept door die Malam.

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Om Sid,

Ik had het humoristisch bedoeld. Om Malam had dat gelukkig door. Jammer dat u dat ook niet zo opgevat heb.

valerio
Gebruiker
spacer line

Mijne Dames en Heren toch,

Wij gaan toch niet de maat van elkaar nemen. Als ik op elke reactie, hoe banaal ook, ga reageren dan heb ik er een dagtaak aan en sommigen maken er een dagtaak van.

Op vreemde reacties reageer ik gewoon niet (wij worden nooit volwassen)

Waar ik wel op reageer zijn reacties, die logischerwijze niet kloppen of waar de argumentatie bij de HEMA gehaald of waar clichťs stereotypen ed over Indo's van stal worden gehaald zoals:

bovenstaande zijn typisch Indo-reacties, maar hierin schuilt misschien een waarheid..

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 29-11-2012 08:34 Pamelabak wrote:
Om Sid,

Ik had het humoristisch bedoeld. Om Malam had dat gelukkig door. Jammer dat u dat ook niet zo opgevat heb.

Pamelabak ,
dat weet ik ook wel .
Alleen ben ik het beu om te vaak in de korrel werd genomen, en niet zo zuinig ook .
Anderen hebben ook gereageerd als ze het zelf ervaren hebben .
Maar goed laten we gewoon on topic blijven.
Je kan iemand toch niet veranderen .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 29-11-2012 08:44 valerio wrote:

bovenstaande zijn typisch Indo-reacties, maar hierin schuilt misschien een waarheid..

Wat is een Indo reactie ?
Is het anders dan een Hollandse, Nederlandse of Indonesische reactie ?
Verbaal geweld , schelden etc , waar moeten we ( of ik) het onderbrengen ?

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Even op terug te komen van Indo's in de knel, misschien dat er iemand hiervan wat vanaf weet??

Ik hoorde van iemand dat zijn moeder in Soerabaja alleen met de kinderen voor stond nadat haar man werd vermoord. Zij heeft meteen stappen ondernomen en is naar het Gemeentehuis in Soerabaja gegaan en vertelde dat ze gťťn documenten meer heeft gezien tijdens de oorlog/ Bersiap-tijd was vernietiged. Zij werd geholpen door een Nederland / Indonesische ambtenaar die haar de nodige documenten heeft verschaft en juist voor Šl die "Indo's " daar zat voor mensen die hun documenten waren vernietigd. Deze ambtenaar heeft tot 1960 in het Gemeentehuis gezeten en is naar Nederland terug gekeerd.
Dus mijn vraag is....waarům hebben deze Indo's daar geen gebruik van gemaakt?????
Raar...... dat ik zoiets nķ pas hebt gehoord, of klopt dat verhaal niet? Gezien ik van Sapolidi dat stukje hebt gelezen over die "meelopers" van de vijanden..... zijn het dan deze mensen geweest die nķ in de knel zitten....???

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 02-12-2012 14:45 Kembang wrote:
Gezien ik van Sapolidi dat stukje hebt gelezen over die "meelopers" van de vijanden..... zijn het dan deze mensen geweest die nķ in de knel zitten ....???

Antwoord is NEE.
Alleen tijdens de bersiaptijd die een paar maanden duurde werden de ex Knil-ers of "meelopers"hun leven niet zeker .
Want het is een grote fabel dat ALLE Indo of ex KNIL-ers werden vervolgd.
De overgrote deel van de ex Knil-ers zijn Indonesiers geworden.
De goed opgeleide Indo ( en Londho) zijn warga negara geworden( +/- 30.000) en na 1949-1950 komen zelfs nieuwe golf migranten uit Nederland richting Indonesia.
Omdat ze daar goede banen/ toekomst zien.
Alleen door de foute politiek vn Den Haag/Luns(West Irian) kwamen ze in de knel .
Zie zwarte Sinterklaas van 1957.
Ze werden massaal uitgewezen , alleen 6000 die niet kunnen me (geen familie/opvang in Nld of te oud/ziek) zijn daar gebleven .

Het verhaal van Indo in de knel( Surabaya) gaat om mensen die uit de boot vallen , geen papieren om alsnog te gaan als spijtoptant en hebben mss(?) geen goede opleiding gehad .
Want er is ook een andere club Indo's die het "redelijk" doen in Surabaya , zoals de groep ICS ( Indo Club Surabaya) .
Je kan de site (indonesisch) vertalen met hulp van opa google .
Ik heb ook in een topic van Ziel geschreven in Indahnesia.

http://forum.indonesiepagina.n(...)e_volgt_het_boek.php
http://us.nasional.news.viva.c(...)api_hati_di_surabaya

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,232,088 pageviews Een website van indahnesia.com