Emigreren voor gevorderen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
87 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
spacer line  

Hallo Allemaal,
wij hebben ons hoteletje verkocht en willen waarschijnlijk voor een tijd in Indonesie gaan wonen. Het liefst een kleine B&B beginnen op Lombok of zo om toch iets te doen te hebben.

We kennen Indonesie al en zijn al meer dan 12 jaar uit Holland weg dus heimwee e.d is absoluut niet aan de orde.

We kiezen Indonesie voor het weer, de mensen en het eten. Als het ons niet bevalt gaan we ergens anders naar toe, dat is de instelling.

We zullen eerst een tijdje er gaan verblijven en zoeken waar we ons (eventueel) willen vestigen. We hebben de Nederlandse nationaliteit en hier hebben we een verblijfs vergunning. 3 Vragen alstublieft ter orientatie;

1. Vroeger wilden we al naar Indonesie emigreren en een B&B beginnen maar dat kon alleen samen met een Indonesisch iemand en dat sprak ons niet aan. Is dat nu veranderd of zijn er andere mogelijkheden?

2. Hoe werkt een verblijfs vergunning in Indonesie ? Krijg je die omdat je een zaak koopt boven een bepaald bedrag? En zo niet; hoe gaat dat dan, af en toe het land even uit?

3. Is de islam erg overheersend? Zo ja, waar is dat het minste? Bali?

Hartelijk dank voor de eventuele reacties.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

ad.1 Nog hetzelfde tenzij je een PMA begint. Dat is een bedrijf opgezet met buitenlandse investering en in buitenlandse handen. Wat momenteel het inlegkapitaal is, weet ik niet (zeker wel boven de ton). Hopelijk weet iemand anders daar antwoord op.

ad.2 Ja, dat kan via zo'n PMA. Daarvoor hoef je niet het land uit. De meesten laten het verzorgen via een servicebureau.

ad.3 In Lombok zeker. Bali uiteraard niet want dat is vnl. hindoe. Java is grotendeels moslim maar niet overheersend aanwezig.

spacer line  

hoi Yogya-Bali, bedankt voor je reaktie. Ik heb ondertussen e.e.a op dit forum gelezen en er staat VRESELIJK veel informatie op, geweldig!

Waar staat PMA voor en praat je over een een ton USD of Euro's? En geldt dat voor 2 personen,? What is the catch met een PMA?
Afgezien dat ze aan ons zullen verdienen? Wat logisch en voorspelbaar is.
We zullen in het begin hoogst waarschijnlijk al iets bestaands kopen ivm al het onbekende papierwerk in een vreemd land.

We gaan liever niet naar Bali (maar misschien ook wel; aan de andere kant), omdat het niet meer is wat het was. Is er ergens een ´nieuw Bali' (redelijk Moslim-vrij) wat ons ontgaan is of is dat een stomme vraag? Ik zag hier de anti Lady Gaga gekte in Jakarta en schrok me dood..

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

PMA = Penanaman Modal Asing (= buitenlandse investering). Een ton in US dollars. Maar wacht maar op anderen die het exacte bedrag wel zullen weten. Geldt ook voor bestaande bedrijven.
Redelijk moslim-vrij? Minahassa in Noord-Sulawesi (90% christelijk).
Die anti Lady Gaga gekte was maar van een kleine groep mensen. Ik denk dat er meer Gaga-fans zijn dan anti-Gaga's.

spacer line  

Oh gelukkig 'k ben niet perse een Gaga fan of zo maar vond die anti rellen ietwat overdreven.

Na me in gelezen te hebben op dit forum vraag ik me af of het wel zo 'leuk' is om naar Indonesie te gaan en dan niet op vakantie alleen. Wat een gedoe en oplichterij, overal en iedereen doet het lijkt het wel, bleh.

Ik dacht dat het hier erg was maar daar lijkt het nog véél erger en ik weet niet of we daar weer zo'n zin in hebben, in continue op je hoede zijn, eerlijk gezegd. Dat ze iets aan je moeten verdienen, best, is hier ook een derde wereld land, maar oplichterij wordt wat lastiger en die rare taal helpt ook niet mee.

En als ik ook nog een vermogen aan onze hondjes meenemen kwijt ben (laat staan de quarantaine maar dat is gewoon af te kopen neem ik aan) denk ik ook; láát maar..

Afijn, ik wacht de hopelijk verdere adviezen af op dit topic, het is nu bij jullie nacht, en we bekijken en bedenken het allemaal maar eens rustig de komende tijd waar we gaan wonen.

Bedankt in ieder geval en eet smakelijk (ben ik wel jaloers op) saludos Emoticon: Party!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Buiten een zak duiten neem je natuurlijk ook een redelijke kennis van de taal mee, anders vraag je erom om geplukt te worden en zal dit een self-fulfilling phophecy worden natuurlijk.

Rellen zijn er niet geweest om Lady Gaga, gewoon 1 groep die denkt voor anderen te bepalen hoe het moet. Spijtig.

Dieren moeten volgens de wet in quarantaine. Zou je dit kunnen afkopen (niet onwaarschijnlijk) zorg dan wel dat je de juiste papieren krijgt, want je bent namelijk dan in overtreding van bepaalde wetten. Je maakt je dan kwetsbaar in een land waar je dat al bent.

Nog meer gebieden waar weinig Moslims wonen zijn Oostelijk Nusa Tenggara (katholiek) en Tanah Toraja (christelijk, maar meer animistisch eigenlijk). Ook in Irian Jaya wonen relatief weinig moslims.

De inleg voor een PMA is geloof ik 250 miljoen rupiah, en dat is ongeveer 220.000 euro. Hierbij komt dat je werkvergunningen nodig hebt voordat je 1 stoel verschuift, en dat kost tijd en knaken.

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 22-11-2012 19:52 schreef Nu nog in Zuid Amerika:

We kiezen Indonesie voor het weer, de mensen en het eten.

Zonder me echt uit te spreken over waar in Indonesië e.d.: De argumenten die jullie gebruiken voor jullie (eventuele) keuze, zijn van toepassing op veel landen, en niet alleen in Azië.

Vergeet ook niet dat RI geen 'buitenlander vriendelijk' land is. Dit is geen Panama, Costa Rica of Maleisië waar men buitenlandse investeringen wil promoten. Het tegengestelde is waar; men maakt alles zodanig moeilijk, dat er niet veel mensen zijn die zich hier (met sukses) vestigen, buiten de (Balinese) overwinteraars en short term ex-pats (on assignment) gerekend.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 22-11-2012 19:52 Nu nog in Zuid Amerika wrote:

We zullen eerst een tijdje er gaan verblijven en zoeken waar we ons (eventueel) willen vestigen.

Dit is een heel verstandig besluit.
Als je de mogelijkheid hebt, verblijf hier een tijdje en kijk hoe het dagelijks leven in Indonesië is, daar zal je veel wijzer van worden.
Ik ben zelf geen ondernemer, maar kan je wel vertellen dat, wil je hier slagen, alleen een startkapitaal niet voldoende is, ook taalkennis en een berg doorzettingsvermogen heb je nodig.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

bisa dicek of makemyday .

jstar
Gebruiker
spacer line

Dit was een interessant artikel:

Indonesia Unfriendly to Business?
Indonesia has been hammered in a World Bank report ranking countries with the most business-friendly regulations.

In terms of overall ease of doing business, the International Finance Corporation ranked Indonesia 121 out of 183 countries, sandwiched between the small Pacific Island of Palau in 120th place and Uganda.

Malaysia, in comparison, was ranked well about its neighbor in 21st position, though ahead of the Philippines in 148th.

In terms of starting a business, Indonesia was ranked 155 out of the 183 countries, dealing with construction permits (60), registering property (98), getting credit (116), protecting investors (44), paying taxes (130), trading across borders (47), enforcing contracts (154) and closing a business (142).

Singapore, which is in the running to be the world’s fastest-growing economy this year, is listed as the most business friendly, ahead of the special administrative region of Hong Kong, New Zealand, the United Kingdom, the United States, Denmark, Canada, Norway, Ireland and Australia.

The city-state, where a company can be started in three days and where some women are taxed less on their personal income than men, topped the bank’s “Doing Business” report for the fifth year in a row.

The study also showed that East Asia and Pacific nations such as Vietnam were among countries that took the most steps to make it easier for local companies to operate.

Countries deemed the easiest to do business often have electronic procedures, as in the UK where commercial court filing can now be done online, according to the report.

The report, which helps private investors decide where to direct funds by looking at the ease of doing business for domestic companies of small and medium size, showed some emerging economies losing ground, with Brazil slipping to 127 from 124 and Russia sinking to 123 from 116.

China, which was 79 this year versus 78 a year ago, is still among the countries that have improved the most over the past five years, Neil Gregory, one of the report’s authors, told Bloomberg.

The world’s second-largest economy introduced 14 policy changes, such as the introduction of a credit registry that now has 64 percent of adults covered, according to the report.

Of the 183 countries in the report, Chad was in last place. The Central African Republic was next and Burundi was third to the last. Afghanistan slipped to 167, from 165, and Iraq was just above Afghanistan.

East Asia and Pacific nations were for the first time in the report’s eight-year history among the most “active” in taking business-friendly measures, according to the report.

“Emerging-market economies such as Indonesia, Malaysia and Vietnam took the lead, easing start-up, permitting and property registration for small and medium-size firms and improving credit information sharing,” it said.

The report rates countries on rules that affect starting a business, dealing with construction permits, registering property, getting credit, protecting investors, paying taxes, trading across borders, enforcing contracts and closing a business. It reviews regulations on employing workers and the availability of reliable electricity connections, though they are not criteria for the ranking.

In other highlights, Kazakhstan took top honors for the most-improved business environment in 2009/10 and the report notes that about 85 percent of the world’s economies have made it easier for entrepreneurs to operate in the past five years

spacer line  

Heel interessant allemaal, hartstikke bedankt.

We hebben ongeveer 25 jaar geleden een prachtig stukje land met piepklein huisje op Bali gekocht ('met' een lokale kennis) en er heerlijk gewoond een tijdje. Goede herinneringen, maar inderdaad zijn we dat in verloop van tijd op een uiterst vage manier kwijt geraakt aan die leuke jongeman. Dus waarom opnieuw zoiets wagen, ook al denk je nu wat wijzer te zijn?

Het was ook te naief om te denken/hopen dat e.e.a is verbeterd en vereenvoudigd voor buitenlanders. We hebben ook geen connecties of relaties daar en we begrijpen echt niets van die taal, dat weet ik nu al. Dat pma bedrag is ook veels te hoog voor zo'n soort avontuur dus we laten het hier bij, beetje snel en misschien wat laf, maar nogmaals bedankt voor al het advies en we gaan gewoon verder zoeken naar what to do next.

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 23-11-2012 01:25 Yerun wrote:

De inleg voor een PMA is geloof ik 250 miljoen rupiah, en dat is ongeveer 220.000 euro. Hierbij komt dat je werkvergunningen nodig hebt voordat je 1 stoel verschuift, en dat kost tijd en knaken.

Wat voor koers gebruik je ?
Emoticon: Confused

Becik ketitik olo Ketoro

fatima
Gebruiker
spacer line

De verkeerde dus :

10.000 euro is ca 120 juta Emoticon: Shiny

Let it be

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Als Indonesia verder wil groeien zoals Maleisië zullen ze toch die hele zooi open moeten gooien. Zolang de buitenlander daar beschouwd wordt als gevaarlijk en een bedreiging voor de lokale banen, grondprijs etc zal de groei op den duur toch stagneren. Zeker als buitenlands geld weer teruggehaald wordt door sociale en religieuze problemen. Alleen maar geld rondpompen op de lokale markt is niet de oplossing.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Veel buitenlandse bedrijven (multinationals) gaan gewoon investeren .

Malaysia was ranked third for FDI inflow into ASEAN in 2011 with US$11.97 billion, while Singapore and Indonesia positioned at the top with US$64 billion and US$18.91 billion respectively.
FDI=Foreign Direct Investment
Men kan ook de gegevens van Indonesia en Malaysia vergelijken d.m.v diverse rapporten.
Zoals de CIA The Word Fact Book , van Wereldvank, of ADB etc .

spacer line  

Hallo, ben ik weer.

Wat krijg je voor een PMA? En hoeveel kost het ongeveer in USD? Hoe werkt het is het een soort B.V? Is dat de beste 'truc' voor buitenlanders die er willen wonen?

Kan je bijvoorbeeld iets kopen zoals een kleine business, wat dan ook, met een stukje land en een huisje er op en kan je met die investering (via die pma gekocht?) dan 2x een verblijfsvergunning krijgen???

Is dan alles op naam van die PMA waar wij dan de eigenaars van zijn? Kan je de PMA weer verkopen met die kleine business erop en redelijk simpel weer het land uit -met je geld- na 5 jaar of zo?

Hoe krijg je zelf een eventuele werkvergunning? indien ingewikkeld; hoeveel kost een maandsalaris all in voor gewoon ongeschoold werk van een lokaal iemand ongeveer? Wordt je beter geholpen als je een bedrijfje koopt dat werk gelegenheid aan de locals biedt?

Véél vragen, ik ben er toch nog niet helemaal klaar mee, wederom bedankt allemaal.

spacer line  

Hier koop je een SA, een Sociedad Anonima (soort BV) voor een paar honderd dollar, koopt een business via die S.A en als het bedrag hoog genoeg is krijg je een verblijfsvergunning.
Dat bedrag is sinds kort wel heel veel hoger geworden om de immigratie een beetje tegen te houden in paradijs.

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

On 24-11-2012 19:26 Surya Atmadja wrote:
Veel buitenlandse bedrijven (multinationals) gaan gewoon investeren .

Malaysia was ranked third for FDI inflow into ASEAN in 2011 with US$11.97 billion, while Singapore and Indonesia positioned at the top with US$64 billion and US$18.91 billion respectively.
FDI=Foreign Direct Investment
Men kan ook de gegevens van Indonesia en Malaysia vergelijken d.m.v diverse rapporten.
Zoals de CIA The Word Fact Book , van Wereldvank, of ADB etc .

Dus Malaysia inflow was 11.97 miljard op 28 miljoen mensen, Singapore was 64 miljard op 5 miljoen mensen en Indonesia is 19 miljard op 242 miljoen mensen.

Dat noem ik zeker niet goed. Dat betekent naar ratio dat Indonesia het 10 x slechter doet dan Malaysia qua investeringen aantrekken en naast Singapore is het helemaal een lachertje. (150 x slechter)

Kijk naar het inwoneraantal en de grootte van het land. Inflow is gestegen door de Crisis in het Westen en de stabielere situatie in Indonesia en de geringe schulden per capita. That's it.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-11-2012 21:52 Indoboy20 wrote:

[quote removed]

Dat noem ik zeker niet goed. Dat betekent naar ratio dat Indonesia het 10 x slechter doet dan Malaysia qua investeringen aantrekken en naast Singapore is het helemaal een lachertje. (150 x slechter)

Kijk naar het inwoneraantal en de grootte van het land. Inflow is gestegen door de Crisis in het Westen en de stabielere situatie in Indonesia en de geringe schulden per capita. That's it.

Klopt wat je schrijft .
Met het verschil is dat Indonesia ("super" Emoticon: Wink rijk is aan grondstoffen ( noemt een paar landen die even rijk is als Indonesia) .
De jonge bevolking en de aantal arbeidspotentieel. de grote van het land , vruchtbaarheid van het land .

Kan je vergelijkbare landen ergens noemen ?
Japan, India , China ?
Dat was de reden waarom die landen ook belangstelling hebben in Indonesia.

Singapura is verdomd rijk , maar een stadstaat (binnen "1 dag" kan je alles kan zien), zoals Luxemburg bij de E.U of een van de ministaatjes in het midden oosten ( op het niveau van Qatar , Kuweit etc).

De enige zorg voor de Indonesiers is eigenlijk de politieke stabiliteit.
Als dat gewaarborg kan worden dan moet men , en zeker Nederlanders met Indische achtergrond terug gaan naar Indonesia.
Uiteraard moet je wel iets te bieden hebben , met voldoende kennis en of geld in je ransel .

Wat de rijkdom van Singapura betreft , het is vaak beleggingen/deelnemingen in het buitenland . die kan eventueel verdampen bij crisis.
30% van de rijke Singaporezen waren economische vluchtelingen uit Indonesia .
Na de mei affaire in 1998 .

jstar
Gebruiker
spacer line

Tja, waarom is Indonesië dan niet de tweede "I" in BRI(I)C ?

Die geïsoleerde en nationalistische mentaliteit gaat ze nog zuur opbreken. Buiten Maleisië en Thailand worden tegenwoordig zelfs Vietnam en Cambodja door veel multinationals verkozen als productie land.

Natuurlijk zijn er de Toyota's, Coca Cola's en Isuzu's die wel plants hebben opgezet om te profiteren van de grote inlandse markt maar het blijft toch behelpen. En export; kent men eigenlijk iets behalve Indomie, koffie en Nike sweatshops in het buitenland? Gelukkig is het land rijk aan grondstoffen waardoor het buitenland nog steeds interesse heeft.

En het navelstaren gaat maar door; men verzint en verkiest eigen oplossingen die moeten opboksen tegen de algemene trends. GraigList, eBay en PayPal? Niets van, we gaan met Kaskus. Android of IPhone? Nee hoor, we kiezen voor BlackBerry. Als je een China bent met 1/3 van de wereldbevolking, kan dat allemaal. Maar hier? Hopelijk heeft de nieuwe president een visie die groter dan ASEAN is.

Antwoord op vraag van SA over vergelijkbare landen: Congo.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 25-11-2012 11:48 jstar wrote:
Antwoord op vraag van SA over vergelijkbare landen: Congo.

Congo ?
Zo politiek instabiel als wat.
Waar nu rebellen ( de Tutsi) plus buurland Rwanda aan het klooien zijn .
En de VN doet de ballen.

Wat mij bijgebleven is de mooie film The last train from Katanga.
De rest is ......... mag je zelf vullen .

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Ik vraag me af of het wat wordt met Indonesia, Indonesia is geen China. De werkmentaliteit is anders en de steeds sterkere stroming van de Islam zal ook weinig goeds brengen. Innovatie is er ook haast niet te vinden. De prognoses die gesteld zijn voor Indonesia zijn mijns inziens te rooskleurig.

Gelukkig hebben ze wel spuil in de grond zitten, dat geeft tenminst een zekerheid van inkomstenstroom.

Ook ben ik als ex WNI boos dat ze niks doen om afstammelingen aan hun land te binden en te behouden. Ex WNI kitap heb je geen bal aan zonder een werkvergunning.

Zolang hun standpunt duidelijk is dat wij als ex WNI maar lekker weg moeten blijven steek ik geen poot uit om daar iets te realiseren of geld ergens in te steken daar.

Realiseer eerst maar eens een eerlijke en een bijna zelfde positie als een Indonesische ingezetene voor de EX wni of de buitenlandse echtgenoot van een Indonesische. Kitap + werkvergunning.

Reciprociteit, Indonesiërs in Amerika en Nederland getrouwd met een Nederlander of Westers persoon krijgen toch ook een verblijfsvergunning / greencard en geen werkvergunning nodig.

Doe daar maar eens wat aan Indonesia, Reciprociteit!!!!! gelijke monikken gelijke kappen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 25-11-2012 16:07 Indoboy20 wrote:

Reciprociteit, Indonesiërs in Amerika en Nederland getrouwd met een Nederlander of Westers persoon krijgen toch ook een verblijfsvergunning / greencard en geen werkvergunning nodig.

Doe daar maar eens wat aan Indonesia, Reciprociteit!!!!! gelijke monikken gelijke kappen.

Grappig.
Ik denk dat ik waarschijnlijk de 1ste ben in Indahnesia die over reciprociteits beginsel heb gehad.
Al jaren, tot ongenoegen van sommige leden hiero Emoticon: Shiny

Trouwens wie zegt dat dat een Indonesier/Indonesische ( of elke andere buitenlanders non E.U) zo maar toegelaten kan worden als ze getrouwd zijn met Nederlandse staatsburgers of in het kader van gezinshereniging ?
Ze moeten ook aan bepaalde eisen voldoen, o.a inburgeren en dat hun toekomstige Nldse partners ook kunnen voldoen vwb inkomen, huisvesting ?
Voor wat werk betreft, er zijn nieuwe regels gekomen.

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 25-11-2012 16:32 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Grappig.
Ik denk dat ik waarschijnlijk de 1ste ben in Indahnesia die over reciprociteits beginsel heb gehad.
Al jaren, tot ongenoegen van sommige leden hiero Emoticon: Shiny

Trouwens wie zegt dat dat een Indonesier/Indonesische ( of elke andere buitenlanders non E.U) zo maar toegelaten kan worden als ze getrouwd zijn met Nederlandse staatsburgers of in het kader van gezinshereniging ?
Ze moeten ook aan bepaalde eisen voldoen, o.a inburgeren en dat hun toekomstige Nldse partners ook kunnen voldoen vwb inkomen, huisvesting ?
Voor wat werk betreft, er zijn nieuwe regels gekomen.

Ok Om sid reciprociteits beginsel.???
wat zou u ervan vinden als de Nederlandse regeing eens dat ging toepassen op ju arbeidshuisje in Amsterdam.???

Becik ketitik olo Ketoro

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Ach, Om Sid kan altijd nog verhuizen naar een van de halal woningen in Bos en Lommer

hati hati, pelan pelan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,701,481 pageviews Een website van indahnesia.com