Het verschil......

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Allereerst, zie ik dat dit topic wordt geplaatst in Bali, het godeneiland, ik denk dat dit topic ergens anders hoort maar sorry Jeroen ik weet even niet hoe, dus.....
Enfin;

Het verschil, ja het verschil!
Iemand die daadwerkelijk gewoond heeft/ woont in Indonesie OF iemand die (al dan niet al jaren) Indonesie bezoekt louter en alleen als toerist?
Wat is het verschil?

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Behoorlijk verschil. Het een is niet beter dan het ander maar wonen/werken geeft wel een heel andere kijk dan reizen. Zelfs reizen kan verschillend zijn. Ik reis ook veel, maar dat is voor werk en beleef dat reizen uiteraard heel anders dan iemand die als toerist reizen maakt. Voor mij is het zaak z.s.m. ergens weg te komen, voor een reiziger juist niet.
Wonen en werken is ook heeeeeeeeeel wat anders dan als toerist een land te bezoeken. Uit dit verschil komen soms behoorlijke aanvaringen in discussies.
Ayo, de volgende aan zet......

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Als bezoeker maak je alleen de "schone schijn" mee (da's de stille kracht van indonesie een soort van programma waarin je zelf het middelpunt bent een soort god) maar als je langer blijft dan maak je alles echt mee ;-)

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

siebjans, ik heb je onderwerp voor je verplaatst. Emoticon: Wink

jstar
Gebruiker
spacer line

Als je gaat als bezoeker (wil het woord toerist vermijden), zal alles in het kader van je reis zijn en zal je nooit de dagelijkse besoignes meemaken. Je hebt geen PLN (stroom) te betalen, geen bankrekening te openen, geen kredietkaart aan te vragen, geen (huishoudelijk) personeel aan te werven, huisdieren in te voeren, huis te laten schilderen, enz. enz.

Vind trouwens wel dat er nog een redelijk groot verschil is tussen de ex-pat die met familie voor 2 jaar in Kemang wordt gedropt en in zijn eigen luchtbel leeft incl. international school (heb dat zelf ook een aantal keren ondervonden), en iemand die echt een langere periode in IndonesiŽ woont/leeft en zelf alles moet regelen. Er zijn dus eigenlijk 3 categoriŽn.

Misschien eens een voorbeeld 'uit het leven gegrepen': het verlengen of aanvragen van een paspoort voor een Indonesische staatsburger (WNI). Wij (tja) denken altijd dat ze het de buitenlander moeilijk maken, maar de bureaucratie treft iedereen. Ik heb geteld, ze moeten 6 loketten langs bij Immigratie (!) en en het duurt 1,5 (week)dag. Ja ja, echt uren en uren. En ze worden op het rooster gelegd in een interview e.d. Dus dan zet je de procedures voor een VOA/SosBud/KITAS wel in perspectief.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik de luxe heb hier pakweg 8 maanden per jaar te wonen zonder te werken.
Laat ik dus maar zeggen dat ik er tussen in zit, ik ben dus een longstay toerist Emoticon: Wink
Ik neem mijn petje af voor mensen die hier permanent wonen en werken, ik ben hier inmiddels lang genoeg om te kunnen beoordelen hoe moeilijk het is hier een bestaan op te bouwen.

Daar is een gedegen taalkennis voor nodig en om leren gaan met een totaal andere cultuur van zaken doen.
Er wonen hier enorm veel arme sloebers, iedereen wil leven en iedereen tracht een graantje mee te pikken, dus het is voor iemand die hier zaken doet een kwestie van continue op zijn qui vive zijn.
Zijn die mensen uitgeschakeld door ziekte, moet er een achterdeurtje zijn en bovendien moet je zelf voor je oude dag zorgen.
Daar komt nog bij dat je hier altijd een vreemde eend in de bijt zal blijven en nooit volledig in de gemeenschap zal worden opgenomen.

Iemand die op vakantie gaat naar IndonesiŽ, begint met plannen, zoekt mooie plekjes en bezienswaardigheden, steekt een behoorlijke som geld in zijn zak en gaat om enkele weken te genieten.
En dat je hier kan genieten staat als een paal boven water, IndonesiŽ is een geweldig mooi land, voor iedereen is er wel wat te vinden.
Cultuur, bezienswaardigheden, bergen, sawa's en strand, je komt nooit uit gekeken.

Een toerist ziet wel armoede, maar dat is nog maar een topje van de ijsberg, geeft ook niet, uiteindelijk komt hij/zij niet om ellende te zien.
Ik kijk er helemaal niet vreemd van op dat iemand die hier enkele malen op vakantie is geweest de kriebels krijgt om te proberen hier een toekomst op te bouwen.
Vaak zijn dat ook mensen die naar Bali gaan, maar Bali geeft een verkeerd beeld van IndonesiŽ, ja het is een prachtig mooi eiland, typisch IndonesiŽ, je kan er ook nagenoeg alles kopen, enorm veel toeristen, om kort te zeggen het leven is daar ťťn groot feest.

Gaat men vaak naar Bali dan leert men ook bleekgezichten kennen die daar wonen en werken en ze zijn allemaal succesvol, de gene die de waarheid durft te vertellen, dat hij spijt als haren op zijn hoofd heeft moet je met een kaarslichtje zoeken.
Mensen die vaak in IndonesiŽ komen, willen zich haast altijd vestigen op Bali, een schijnwereld die pas werkelijkheid wordt als het te laat is.
Je hoort nagenoeg nooit iemand die zich wil vestigen op Java of Sumatra.

Na 11 jaar als toerist naar IndonesiŽ te zijn geweest, dacht ik het ook wel te weten.
Hoe anders dacht ik toen ik hier een jaar rond had lopen banjeren en dan nog wel in de riante omstandigheden van een longstay toerist.
Ik kan en zal iedereen aanraden als ze de mogelijkheid hebben een reis naar IndonesiŽ te maken, of zo als ik hun oude dag slijten in dit mooie land met zijn doorgaans vriendelijk bevolking.
Heel wat anders als achter de geraniums zitten en met een bevroren snottebel naar Appie Heyn of Lidl fietsen.
Maar laat je geen rad voor ogen draaien, IndonesiŽ is geen immigratieland.
IndonesiŽ is een vakantieland.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 03-11-2012 02:10 schreef Jeroen:
siebjans, ik heb je onderwerp voor je verplaatst. Emoticon: Wink

Bedankt Jeroen Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Toen ik op RI bodem kwam als "shortstay-er" (toerist) had ik altijd zo'n verdomde last van de warmte, het benauwende, drukkende pffff....

Inmiddels als "longstay-er" viel het me op dat mijn lichaam eraan gewend raakte Emoticon: Yes!

Ook bijvoorbeeld met het "lokale" eten, shortstay betekende behoorlijk vaak diarree, longstay werd ook dat behoorlijk minder Emoticon: Yes!

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Van de warmte had ik geen last bij aankomst. Kwam van een andere plek rond de evenaar. Het eten eigenlijk ook niet. Net aangekomen collega's vonden het maar niks en vroegen, waarom zou je heir willen wonen? Tja ik kwam van een veel en veel slechtere plek en men begreep eigenlijk weinig van mijn opmerking dat het hier nog een redelijk paradijs was. In meer opzichten dan 1. Als je langer in een land bent maak je deel uit van een samenleving. Op vakantie zeker niet. Daarbij zijn mensen anders gestemd, ze hebben vakantie. Heb een jaartje op Bali gewoond, toch heel heel anders dan de rest van RI. En als je dan met mensen ingesprek komt, denken ze echt dat het een paradijs is. En dat is het zeker niet. Ik weet dat Malam goed Indonesisch spreekt, maar ook ik werd me bijvoorbeeld gewaar wat de lokale bevolking er af en toe uitkraamt richting een tourist. Niet netjes op zijn zachtst gezegd. En je loopt zeker als tourist weinig tot niet aan tegen de problemen in de samenleving in RI. Die problemen kenmerken overigens ook elk ander derde wereldland.

Where there is a will there will be relatives.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 03-11-2012 10:02 siebjans wrote:

Ook bijvoorbeeld met het "lokale" eten, shortstay betekende behoorlijk vaak diarree, longstay werd ook dat behoorlijk minder Emoticon: Yes!

Als ik een tijd in Nederland ben geweest Sieb en ik kom weer terug, dan zonder dat ik in eerste instantie lokaal voedsel eet ben ik de eerste dagen een innige vriend van de pot.

Ik heb altijd gedacht, dat als je hier de warmte binnen komt dat je ogenblikkelijk veel en koud gaat drinken en dat het daar van kwam. Emoticon: Smile

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Helaas kan ik er niet mee over praten gezien ik daar wťl ben geboren en getogen tot dat ik in de 2e klas lager school richting Holland moest gaan.....
Ik kom nu als een Indo-toerist terug naar mijn moederland Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny En geniet altijd weer als ik " thuis " komt......en lijkt in mijn gevoel dat de tijd even weer stil staat om de bekende geuren en aroma's te ruiken en te proeven. Emoticon: Yes!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,150,311 pageviews Een website van indahnesia.com