Rijbewijs in Indonesie halen

Subforum Tickets, luchtvaart en vervoer 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > Bekijk onderwerp

05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)
05-08-2014 15:29 · [nieuws] IndonesiŽ fel tegen ISIS  (0 reacties)
05-08-2014 13:16 · Jokowi zet overgangsbureau op  (0 reacties)
22-07-2014 16:37 · [nieuws] Joko Widodo wint presidentsverkiezingen IndonesiŽ  (0 reacties)
19-07-2014 21:40 · [nieuws] KPK doorzoekt kantoren ambtenaren in Karawang  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Ik heb een geldig Nederlands rijbewijs A en B dat voor heel Europa geldt. Wat zijn de mogelijkheden om er een Indonesisch rijbewijs van te maken? Ik woon nu in Jakarta.

- in Daan Mogot theorie en praktijk opnieuw doen
- laten regelen via een rijschool
- internationaal rijbewijs bij Nederlandse ambassade?

Het theorie examen voor A (auto) rp 150.000 en C (motor) rp 100.000 is zo verschrikkelijk slecht vertaald in het Engels dat ik veel vragen niet begreep. Sommige antwoorden waren niet eens vertaald. Ik probeerde de instructeur hierop te wijzen maar hij begreep geen Engels. B.v. "moment" werd vertaald in "money" en de vraag met "shoulder" verwees dat nu naar een parkeerbord of belijning? Met 17 van de 30 3-keuzevragen ben je geslaagd. Ik haalde A, maar zakte voor C. Ik was er niet op voorbereid dat ik zowel theorie en/of praktijk opnieuw moest doen.

Bij optie 2 regelt het buro je rijbewijs maar is wel dubbel zo duur rp 575.00. Misschien wel de beste optie.

Ik heb een paar jaar geleden mijn internationaal rijbewijs laten maken bij de ambassade in den Haag. Het was een dubbelgevouwen bedrukt papier met een geniete pasfoto wat niet veel voorstelde. Het was een jaar geldig, maar ik heb het niet laten verlengen. Is dat nog steeds een optie

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-10-2012 13:05 FrankR wrote:
Ik heb een geldig Nederlands rijbewijs A en B dat voor heel Europa geldt. Wat zijn de mogelijkheden om er een Indonesisch rijbewijs van te maken? Ik woon nu in Jakarta. je maakt van je Nederlans rijbewijs geen Indonesisch maar kan er wel 1 aanvragen op basis hiervan, voor de voorwaarden bij de politie zijn

- in Daan Mogot theorie en praktijk opnieuw doen
- laten regelen via een rijschool
- internationaal rijbewijs bij Nederlandse ambassade? dat is niet mogelijk

Het theorie examen voor A (auto) rp 150.000 en C (motor) rp 100.000 is zo verschrikkelijk slecht vertaald in het Engels dat ik veel vragen niet begreep. Sommige antwoorden waren niet eens vertaald. Ik probeerde de instructeur hierop te wijzen maar hij begreep geen Engels. B.v. "moment" werd vertaald in "money" en de vraag met "shoulder" verwees dat nu naar een parkeerbord of belijning? Met 17 van de 30 3-keuzevragen ben je geslaagd. Ik haalde A, maar zakte voor C. Ik was er niet op voorbereid dat ik zowel theorie en/of praktijk opnieuw moest doen.

Bij optie 2 regelt het buro je rijbewijs maar is wel dubbel zo duur rp 575.00. Misschien wel de beste optie. dat is de normale gang van zaken hier

Ik heb een paar jaar geleden mijn internationaal rijbewijs laten maken bij de ambassade in den Haag. dat zal wel de ANWB zijn geweest Het was een dubbelgevouwen bedrukt papier met een geniete pasfoto wat niet veel voorstelde. Het was een jaar geldig, maar ik heb het niet laten verlengen. Is dat nog steeds een optie is alleen in NL verkrijgbaar en niet in RI

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Alles staat of valt bij de status waarop je in Indonesië bent.
Expat? Nederlands rijbewijs laten zien met aanvraag formulieren en je krijgt een rijbewijs voor een jaar.
Ben je getrouwd hier dan kunnen mensen die hier wonen met een Indonesische echtgenote je wijzer maken.
Op nieuw examen doen???????? Emoticon: Confused
Verklaar je nader, ik heb er in ieder geval noooooit van gehoord.
Zal wel weer een rip praktijk zijn.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Hoe krijg je het voor elkaar om examen te moeten doen? Zoiets geef je uiteraard uit handen. Dat daar kosten aan verbonden zijn lijkt me ook duidelijk. Sorry dat ik het zeg, maar zoiets regel je 'gewoon' via een agent natuurlijk. Mijn paspoort is recentelijk verlengd (buitenlanders krijgen steeds 1 jaar met een KITAS) en ik was precies 15 minuten binnen op dat gigantische kantoor in Daan Mogot, 10 minuutjes om koffie te drinken, 1 minuut om de foto's te maken en 4 minuten later stond ik buiten met mijn rijbewijzen (A+C, auto en motor)

Met 'wonen in Jakarta' versta ik trouwens dat je minimaal een tijdelijke verblijfsvergunning hebt. Heb je die niet kun je officieel geen Indonesisch rijbewijs krijgen.

De Nederlandse ambassade geeft geen internationale rijbewijzen uit. Deze worden in Nederland dacht ik alleen uitgegeven door de ANWB (tenminste in 2006 nog).

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Website rijksoverheid.nl
U kunt een internationaal rijbewijs kopen via een ANWB-verkooppunt. Voor uw aanvraag heeft u uw Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto nodig. Het verkooppunt kan u vertellen wat de kosten zijn. Het is niet mogelijk een internationaal rijbewijs af te geven als u al in het buitenland bent.

website vakantie-checklist.com
De ANWB is door het ministerie van Verkeer en Waterstaat belast met de uitgifte van het Internationale Rijbewijs. Daar is ook de meest actuele informatie voor een bepaald land op te vragen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Juist Yerun dat is dus nog zo, ik heb een internationaal rijbewijs voor een jaar, een vod papier met foto van de ANWB voor pakweg 25 Eurie.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Is nog steeds zo inderdaad. Wat me verbaasde is dat er toch iemand is die de moeite uberhaupt heeft genomen de lange weg af te leggen. Voor mij is FrankR daarmee de eerste. Dat is ook wel het vermelden waard. Emoticon: Puh!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Of het slim is?
Als er een gemakkelijkere legale weg is?
Tja het is maar hoe je er tegen aan kijk, diverse ambtenaren die dollartekens in hun ogen krijgen, daar loop je dan dus tegen aan Emoticon: Wink
Het is een keuze.

FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Ik heb mijn eerste kitas voor een jaar nu al meer dan 3 maanden. Mijn Indonesische vrouw keek bij de sites van expat.or.id en een politie site dat ze naar Daan Mogot moest gaan en de politieambtenaar in Daan Mogot vertelde haar dat de regels voor Indonesiers en Vreemdelingen dezelfde waren.

Aangezien we de tijd hadden om er naartoe te gaan, verwachtten we volgens de gegevens van de politie site dat we alleen een nieuw theorie examen moesten afleggen. Echter daar aangekomen werd ons verteld dat er ook de bijzondere verrichtingen in de praktijk gedaan moesten worden.

Misschien heeft het te maken met de nieuwe gouverneur die tegen corruptie nu alle regels strakker aantrekt.

En Yerun, wanneer was het precies dat je het rijbewijs kreeg?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Misschien heeft het te maken met de nieuwe gouverneur die tegen corruptie nu alle regels strakker aantrekt.
dat lijkt me zacht uitgedrukt 'erg onwaarschijnlijk'.

Ik heb trouwens geen corruptie gepleegd, een NL rijbewijs is volgens de regeltjes direct om te zetten in een Indonesisch rijbewijs, zonder dat hiervoor examens gedaan hoeven te worden. Er moeten wel foto's gemaakt worden en vingerafdrukken afgenomen worden.

Ik heb alleen betaald voor de snelle service, want ik ga als blanke daar geen halve of hele dag in dat gebouw zitten wachten tot het mijn beurt is. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt als het voor een paar tientjes ook 'direct' kan. Betaald voordringen dus. Geen corruptie.

FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Mijn Indonesisch nichtje dat het haar (nieuwe) rijbewijs via een rijschool regelde een maand geleden moest ook theorie examen doen.

En na een succes voldaan praktijk examen zou ik de vingerafdrukken en foto's moeten laten maken. Ik vond het wel absurd dat er gedaan werd alsof het Europees rijbewijs geen reet voorstelde.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik heb de indruk dat je het niet helemaal begrijpt Frank, lees nu wat Yerun schrijft en laat je nichtje er buiten die is waarschijnlijk Indonesische.
Een examen doen als je je Nederlandse rijbewijs hebt is niet nodig, of heb je geen Nederlands rijbewijs????????

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Je Indonesische nichtje heeft dan ook geen Nederlands rijbewijs, dus zij zal ongetwijfeld een ander traject moeten bewandelen dan jij met je mooie roze kaartje/vodje.

Zoals ik al aan gaf, een NL rijbewijs kan direct en zonder problemen (wel tegen betaling natuurlijk) 'omgezet' worden naar een Indonesisch A-rijbewijs (vierwielers), en je krijgt er een C-rijbewijs (tweewielers) bij.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Foreigners holding a KITAS or a KITAP are allowed to obtain an Indonesian driver's license - SIM (Surat Izin Mengemudi) anywhere in the country.

Tourists, Sosbud visa holders and Business visa holder can be issued a SIM valid for 1* or 3 months anywhere were the Direktorat Lantas is equipped with correct software - Bali, Jogja, Jakarta, Manado, Makassar, etc.

zie verder:

http://www.expat.or.id/info/driverslicense.html

*Bagi Turis maksimal 1 bulan dan khusus SIM (hanya berlaku di Bali)

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Aantal maanden geleden nog een rechtzaak waar dit onderwerp werd behandeld met een politie-expert erbij. Klopt exact zoals hierboven beschreven. Geen rijlessen meer maar gewoon Nederlands rijbewijs tonen en een Indonesisch halen met de voorwaarden voor Kitas, visa, etc.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dus einde oefening, of te wel einde rip praktijken, Nederlands rijbewijs en schoon is je kunstgebit, gooi er een paar centjes tegen aan zoals Yerun al aangaf, voordat ze je weer wat op je mouw spelden om hun eigen dompet te spekken. Emoticon: Wink

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Verbaas me, heb 4 jaar geleden mijn eerste Indonesische rijbewijs gehaald bij het politie bureau. Foto hoef je niet mee te nemen, die maken ze daar. Ze vroegen bij de eerste aanvraag niet eens het Nederlandse ! Je betaalt inderdaad maar een paar cent.

Dus niks lessen of examen, je reinste flauwekul.

Natuurlijk wel je kitas meenemen.

Where there is a will there will be relatives.

Ita Ritzema
Gebruiker
spacer line

Ook ik heb vorig jaar m'n rijbewijs (af)gehaald. Had wel een paar rijlessen genomen om even het gevoel te krijgen hoe het is om vanuit de rechterkant een auto te besturen en te wennen aan het Balinese weggedrag. Zo'n instructeur leert je overigens alleen hoe je een auto moet besturen (en tot zijn verbazing kon ik dat al). Vragen m.b.t. verkeersregels kon hij niet beantwoorden!
Wij hebben een Balinese banjaran, die bij de politie werkzaam is, gevraagd wat we moesten doen voor het aanvragen van een rijbewijs voor mij. Hij was zo vriendelijk om ons te begeleiden, want de eerste drie 'loketten' bevonden zich in een zijstraatje naast het hoofdkantoor van politie in Singaraja. Bij het eerste 'loket' moest je een aanvraag indienen, twee deuren verderop moest je (het equivalent van Euro 25) betalen en bij het derde, weer twee deuren verder, moest een gezondheidsverklaring worden opgesteld. Dat bleek slechts een kwestie van op een weegschaal te gaan staan, waarna zorgvuldig mijn gewicht werd genoteerd. Vervolgens werd ik op het hoofdbureau zelf geregistreerd, zonder begeleiding van die banjaran (d.m.v. paspoort en KITAS) en werden er vingerafdrukken en een pasfoto gemaakt. Na vijf kwartier verliet ik het politiekwartier met een Indonesisch rijbewijs!
In het geheel geen vragen naar een rijbewijs of mijn rijvaardigheid...

Succes, Frank!

Hartelijke groet,

Ita

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Precies Ita, zo werkt het en niet anders. Ik heb ook wat rijlessen genomen, zeker omdat ik in Nederland na het halen van mijn rijbewijs slechts een paar honderd kilometer heb gereden, ik deed alles op de fiets.

Ik rijd hier nu een dik jaar auto en heb er 32.000 kilometer op zitten inmiddels.. en wat krassen op de bumper, maar een auto is een gebruiksvoorwerp, niet bedoeld om op de parkeerplaats te staan glimmen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Misschien vond FrankR het stoer om even te laten zien hoe goed we in Nederland wel kunnen rijden????????
Best wel gengsi om te kunnen zeggen, " Ooh ik ga ze effe een poepie laten ruiken"

Support van nicht en vrouw, in de trant van hmmmmmm "kijk maar is hoe wij dat doen" hihihi
Tja het lijkt erop dat Frank slapende dompets heeft wakker gemaakt en daar nu spijt van heeft Emoticon: Wink
Natuurlijk horen we niets meer van Frankje Emoticon: Blush

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 31-10-2012 15:55 Malam wrote:
Misschien vond FrankR het stoer om even te laten zien hoe goed we in Nederland wel kunnen rijden????????
Best wel gengsi om te kunnen zeggen, " Ooh ik ga ze effe een poepie laten ruiken"

Support van nicht en vrouw, in de trant van hmmmmmm "kijk maar is hoe wij dat doen" hihihi
Tja het lijkt erop dat Frank slapende dompets heeft wakker gemaakt en daar nu spijt van heeft Emoticon: Wink
Natuurlijk horen we niets meer van Frankje Emoticon: Blush

Gaat het om rijbewijs halen of gaat het om iemand te jennen ?

Yerun schreef:
Zoals ik al aan gaf, een NL rijbewijs kan direct en zonder problemen (wel tegen betaling natuurlijk) 'omgezet' worden naar een Indonesisch A-rijbewijs (vierwielers), en je krijgt er een C-rijbewijs (tweewielers) bij.
Ik heb een Nederlandse rijbewijs B-E ( geruild tig jaar geleden met Indonesische rijbewijs A, ook zonder rijles of rijvaardigheidstest. )
(wel belangrijk voor je zelf).
Dus kan ik mijn NLD BE rijbewijs met Bromfietscertifikaat ruilen met Rijbewijs A en C van Indonesia ?
Voor mij is belangrijk de C rijbewijs .

bisa dicek of makemyday .

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Je bromfiets certificaat kunnen ze niks mee in Indonesie.

Dat kennen en erkennen ze niet.

Where there is a will there will be relatives.

FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Malam, wat ben je weer lekker negatief. Je kent me helemaal niet. Als je niets positiefs te zeggen hebt, hou je commentaar dan voor je!

Zoals ik Jeroen al een keer gezegd heb, bezoek ik het forum pas na elke nieuwsbrief.

Ik heb jaren auto en motor gereden in Nederland en ik had het rijbewijs (credit card groot) voor beide al (resp. 1992 motor en 2000 auto). Om hier wat aan het verkeer en het rechterstuur te wennen heb ik rijlessen genomen. Ik heb vandaag mijn 7e en laatste rijles. Daarna is het oefenen in de auto van mijn vrouw.

Het autorijbewijs is via een agent geregeld en voor motor moest er bijbetaald worden! Dat wilden we niet aangezien er geen motor wordt gekocht binnen een jaar. Mijn Indonesisch nichtje heeft op dezelfde manier haar rijbewijs via dezelfde agent geregeld.

Dat regelen ging vrij snel. Van de rijschool kregen we een mobiel nummer en op het buro wachtte een assistent ons op. Hij dirigeerde ons naar het praktijkgedeelte en naar de foto/vingerafdruk ruimtes. Binnen een uur kreeg ik mijn credit card grote rijbewijs.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2014
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

34,283,024 pageviews Een website van indahnesia.com