Must see Sumatra

Subforum Sumatra 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Trui80
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Midden maart gaan mijn broer en ik voor 2 weken naar Java en Sumatra. We komen op zondag aan en vertrekken 2 weken later op vrijdag weer, dus 12/13 dagen om de eilanden te bezoeken.

Hebben jullie tips? Wat zijn de "must-sees" op Java en Sumatra? Kunnen we 1 week op het ene eiland doorbrengen en de andere week op het andere eiland? Of moeten we die tijd anders verdelen?

Ik hoor graag van jullie!

Bedankt alvast!

Ps. ik heb deze vraag ook gepost op het forum bij "Java". Als dit niet de bedoeling is, hoor ik dit graag!

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Trui80,

e.a. is wel erg afhankelijk van wat jullie leuk vinden en waar jullie interesses liggen.
De Sumatra bestemmingen komen denk ik met name tot recht voor actieve mensen.

Sumatra is groot en de reisafstanden zijn lang.
Met rond de 7 dagen zou ik dan kiezen tussen Noord of West Sumatra.

Noord Sumatra

Tangkahan:
plaatsje in de jungle waar je olifanten kunt berijden, wassen jungle trekking etc. Olifantenrit is echter wel prijzig.

Orang oetangs: naar Bukit Lawang of Ketambe
Ketambe heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat je daar nog echte wilde orang oetangs kunt zien (in tegenstelling tot de semi-wilde in BL) en de jungle is daar echt veel mooier dus je kunt er mooie trekkings maken. De accommodaties zijn daarentegen wel basic (maar schoon).

Samosir eiland in het Toba meer:
Mooie omgeving, je kunt daar lekker wandelen, fietsen, zwemmen en de Batakcultuur opsnuiven.

of

West Sumatra:

De Harau vallei.
Steile rotswanden en watervallen, mooie omgeving.
Aanrader is om te verblijven bij pak Ikbal in Homestay Abdi.

Maninjau meer:
Mooi vulkanisch meer en hele mooie omgeving om te wandelen.
Zwemmen kan wel problematisch zijn wegens de vele viskwekerijen

De Kerinci vallei:
Landschappelijk misschien wel de mooiste streek van Sumatra.
Er is echter weinig toerisme dus ook hier is de accommodatie basic in de vorm van homestays.

Danau gunung tujuh (zeven bergen meer).
Theeplantages rond de gunung Kerinci zijn de mooiste die ik voor zover in IndonesiŽ ben tegengekomen.

Veel succes met plannen

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Trui80
Gebruiker
spacer line

Beste Eelco,

Hartelijk dank voor je reactie. We beseffen ons dat de tijd die we hebben erg beperkt is. Jouw omschrijving van noord Sumatra spreekt me het meeste aan. Ik heb gelezen dat de reisafstanden best groot zijn. Waar moet ik rekening mee houden? Kunnen we het beste per openbaar vervoer reizen?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Trui, laat even weten wat voor ticket je hebt. Naar Jakarta dus, maar terug van welke stad? Als je naar Noord Sumatera wil, zul je van Jakarta weer naar Medan moeten vliegen. Kan best hoor. Maar dan moet je later ook weer van Medan naar Jakarta terug vliegen. heb je je tocket al of kun je er nog een retourticket Medan van maken?
In dat geval kun je in 11 dagen nauturlijk een mooi rondje Noord Sumatera doen.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Trui,

Sumatra kun je zelfstandig bereizen met openbaar vervoer. Dit is de goedkoopste manier (zie ook topic elders op dit Forum).
Er rijden bussen en er zijn ook bepaalde routes die je met Kijangs (Toyota) af kunt leggen.
Deze deel je dan met mensen die onderweg op- en af worden gezet.
Vanuit Medan kun je naar Tangkahan en of Bukit Lawang.
Ketambe is weer wat verder weg daar ben je zeker 7 uur mee kwijt vanuit Medan.
Danau Toba is te bereiken vanaf Medan via P. Siantar of vanaf Berastagi maar dan moet je waarschijnlijk weer overstappen bij Tongging.
Bij een reisgids zoals de Lonely planet staat bovenstaande ook omschreven.

Je moet eerst echt goed afwegen wat je wilt gaan bezoeken. Bepaal eerst het minimaal aantal dagen wat je nodig hebt in Java en kijk dan wat je overhoud voor Sumatra zodat je een realistische planning kunt gaan maken want je kunt niet alle "hoogte punten" bezoeken als je ook nog Java gaat bezoeken.

Voorstel van Elsbeth is een goede. 11 dagen heb je echt wel nodig voor alle "hoogte punten".
Mocht het niet meer kunnen dan kun je bijvoorbeeld met Air Asia een ticket vanuit JK naar Medan en weer terug nemen.
Heb je minder dagen maar wel genoeg budget dan kun je overwegen om een auto met chauffeur te nemen.

Trui80
Gebruiker
spacer line

We hebben een retour Amsterdam-Jakarta geboekt. We zullen dus een binnenlandse retourvlucht naar Sumatra moeten boeken. Zijn er meerdere vliegvelden op Sumatra?

Wat we zeker willen zien:
- Jungle (oerang oetangs / olifanten)
- Theeplantage
- Mooie tempels
- Borobodur
- Bromovulkaan
- Grote stad
- Bezoek lokale bevolking indien mogelijk
- Bezoek lokale markt

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Dan is het simpel en wat het vliegveld betreft is alleen de luchthaven Polonia van Medan van belang.

Jakarta -Medan;
Combinatie van Tangkahan en Bukit Lawang wordt het dan (Ketambe kost te veel tijd voor jullie programma).
Denk dat je er ca. 4 dagen voor uit moet trekken.

Verdeel dan de rest van jullie dagen over Centraal- en Oost Java.

Toch zal blijken dat dit wel een krap schema blijft en ik zou adviseren beter nu de aandacht volledig aan Java te schenken en dan de volgende keer naar Sumatra te gaan.

Het is naar mijn beleving beter en leuker om op bepaalde plekken een paar dagen te verblijven dan snel snel snel.
Blijft natuurlijk wel jullie eigen keuze.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dat ben ik helemaal met Eelco eens. Ik vind het echt doodzonde om je tijd zo te verdelen dat je van beide eilanden eigenlijk nauwelijks iets ziet.
Zoals Eelco zegt: je moet voor dat deel Noord Sumatera minstens 4 dagen uittrekken, maar je moet er ook nog komen. Je houdt effectief nauwelijks meer dan 5-6 dagen voor Java over. Ik raad je dat echt af. Vrijwel alles van je lijstje vind je op Java, behalve de orang oetans/olifanten.

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Als alternatief voor het jungle gedeelte zou je op Java kunnen denken aan ťťn van de natuurparken daar.
Misschien dat het schildpaddenstrand van Sukamade iets voor jullie zou kunnen zijn.
Vraag op het Must See Java Topic voor meer informatie daarover.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,714,713 pageviews Een website van indahnesia.com