Rondreis Sumatra

Subforum Sumatra 
109 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Marloes0708
Gebruiker
spacer line

Hallo! Ik ga in maart voor 4 maanden naar Indonesië, de eerste 3 maanden zal ik stage lopen in Yogyakarta en Java verkennen. Daarna wil ik graag verder rondreizen.
Sumatra lijkt me heel mooi en ik heb al een klein opzetje gemaakt met wat ik allemaal wil zien. Vanaf 6 juli tot ongeveer 25 juli (uiterlijk 30 juli dan vlieg ik terug naar NL) wil ik daar rond gaan reizen.
Mijn idee was om vanaf Yogyakarta of Jakarta naar Palembang te vliegen. Vanaf daar naar het Way Kamblas reservaat. Daarna Padang - Bukittinggi - Maninjaumeer - Toba meer - Medan - Bohorok. En vanaf daar weer naar Medan om terug te vliegen naar Java/Bali.

Is dit haalbaar in 2,5 à 3 weken. Of moet ik Way Kamblas schrappen en rechtstreeks naar Padang vliegen? Hebben jullie nog aanraders wat ik sowieso gezien moet hebben?
Alvast bedankt!!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Marloes, als je naar Way Kambas NP wilt, moet je volgens mij niet naar palemabng, maar naar Bandar Lampung vliegen. Vanuit Yogyakarta kun je (via Jakarta) in 4-5 uur daarheen vliegen. Bij ticketindonesia.info (link onderaan deze site) kun je gemakkelijk tickets bekijken en boeken. Ik ben er nooit geweest, heb wel 9 maanden in Palembang gewoond. Palembang zelf is niet echt de moeite waard, ook de directe omgeving niet.
Ik zie dat er ook een park iets meer naar het westen ligt: Bukit Barisan Selatan NP.
Ik ben ook daar nooit in geweest, maar wel dicht in de buurt. De hele Bukit Barisan (van noord naar zuid aan de westkust van Sumatera) is schitterend. Ik zou, als ik beide parken nu vergelijk, eerder kiezen voor het Bukit Barisan NP.
Maar dat gaat je wel veel tijd kosten om er te komen en ook om er weer weg te komen. Denk ik, je zou dat even moeten uitzoeken. Het ligt ook een flink stuk af van Padang bijv.
Maar je zou juist ook rustig de westkant naar boven kunnen verkennen. Is ook mooi, maar veel minder op toeristen gericht.
Van Padang naar boven via de door jou al genoemde plaatsen is absoluut schitterend.
Als je bij de zoekfunctie Sumatra intypt (links onder kopje "home" heb je meteen heel veel informatie over Sumatra. Voor het gedeelte Padang-Medan (incl. Bohorok), heb je minimaal een dag of 14 nodig. Veel plezier met inlezen!

cathy
Gebruiker
spacer line

Marloes
Over Way Kambas (olifantenreservaat)

In 1993! zijn wij met ons tweetjes onder ander naar Way Kambas geweest.
Wij gingen met de ferry over van Java naar Sumatra, naar de plaats Telung Betung.
Daar aangekomen zijn wij bij de plaatselijke VVV beland, de Parawisata.
Het zal nu ongetwijfeld anders zijn maar daar hebben wij gevraagd hoe wij het beste daar konden komen.

Een van die hoge pieten heeft met ons een deal gemaakt dat hij en een chauffeur ons daar naar toe zouden brengen voor een aantal dagen. Het was nog een flink overleg want ze vroegen natuurlijk de hoofdprijs.
Hij heeft ons meegenomen naar zijn huis. Daar werden wij ontvangen door zijn vrouw en vier kinderen, nog zeer klein. Hebben daar onze rugzakken neergezet, geslapen en de volgende dag met hen mee.
Mocht je in deze omgeving een Lampung bruiloft mee kunnen maken, doen dat is zo iets bijzonders.
Het is nog een heel eind rijden over hobbelige wegen en onderweg heeft hij ons allerlei bezienswaardigheden laten zien. Onder andere rubberplantages, oliepalmplantages. In een klein dorpje zagen wij een prehistorische megalitengraf (Pagung archeologisch Park).
Je moet zelf eten inslaan want je gaat niet in een prachtig resort slapen.
In mijn archief gedoken en heb nog een A4tje gevonden in mijn plakboek dat je een permit moet hebben om in dit park te mogen.
Wij sliepen in een bamboehuisje waar de opzichter ons snachts mee heeft genomen om olifanten te spotten. De volgende dag zijn wij met een motorbootje de rivier Way Kanan afgevaren. Je hoorde veel vogels maar zag geen enkel dier.
Ook hebben wij tegen betaling op een olifant gezeten, niet in een mandje gezeten maar rechtstreeks op de knokige rug. Dat was een prachtige ervaring, samen met de verzorger van de olifant.
Trek daar drie of vier dagen er voor uit, twee dagen is tekort. Daarna hebben wij een trip naar de Krakatau gemaakt. Een hele mooie boottocht daar naar toe en toen ook weer een ervaring rijker.
Neem overal de tijd voor, want je weet niet wanneer je überhaupt nog eens terugkomt.

Geniet alvast van jullie voorbereidingen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wat leuk Cathy dat jij daar bent geweest.
Voor Marloes wel goed om te zien dat je daar minstens 4 dagen voor moet uittrekken.
Het zal heel weinig toeristisch zijn geweest, zeker in 1993.
Wat is precies de reden dat je daarheen wilt, Marloes? Gaat het je echt om de olifanten of ook om andere dingen (natuur bijv.) Alhoewel ik niet in dit park ben geweest vind ik zelf de natuur in Noord Sumatera mooier dan in Zuid Sumatera, m.u.v. de gehele Westkant, die is echt overal mooi! Olifanten kunnen je ook zien (niet in het wild) in Tangkahan, kun je combineren met je trip naar Bohorok. Ik vond tangkahan erg mooi, maar de olifantentocht had van mij niet gehoeven. Een uurtje op zo'n beest zitten en hem daarna of daarvoor wassen, dat is één grote toeristische attractie.
Maar als je toch aan tijd gebonden bent dan zou ik niet en/en doen. Ik zou OF Zuid Sumatera tot Padang doen, OF van Padang naar Noord Sumatera reizen. Doe je het laatste dan doe je grotendeels de trip die alle toeristen doen, doe je het eerste dan zie je wel iets heel bijzonders, maarz al het een stuk lastiger reizen zijn, zeker als je de taal niet een beetje spreekt.
Misschien een beetje afhankelijk van of het de eerste keer Indonesie is, en of je een beetje avontuurlijk bent ingesteld.
Overigens, dat toeristische deel (van Padang tot Medan), ook daar zal je heel weinig toeristen tegenkomen. Maar ik kan je verzekeren: het is een schitterend stukje Indonesie!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik mlas even je eerste posting terug. Na een paar maanden stage in Yogyakarta zal je wel een woordje Indonesisch kunnen spreken. Alhoewel veel misschien in het Engels zal zijn.
Ik raad je aan om in ieder geval veel woordjes te leren, gewoon iedere dag 10 erbij. Heb ik destijds ook gedaan en dan gaat het behoorlijk snel!

Marloes0708
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik wou voornamelijk naar Way Kambas vanwege de olifanten maar als ik dat in Bohorok ook kan doen. Ga ik denk ik inderdaad maar vanaf Padang naar het Noorden toe reizen, ook omdat dit qua tijdsplanning realistischer is.
Ik hoop na mijn stage wel Indonesisch te kunnen! Ben hier, in Nederland, al begonnen met een cursus en hoop na 3 maanden stage mezelf toch wel met de basis woorden te kunnen redden! Ik ga namelijk stage lopen in een weeshuis waar ik ook graag met de kinderen wil kunnen communiceren.

Verder las ik nog dat Pulau Weh een heel mooi eiland is om te verblijven. Is dit haalbaar qua tijd om er nog bij te doen? Of raden jullie mij dit af?
Wat betreft het reizen vanaf Padang naar Medan, is dit een beetje te doen met de bus en dergelijke? Hebben jullie hier nog tips voor? Emoticon: Smile

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Marloes, gebruik even de zoekfunctie, type Sumatra in, of Pulau Weh, of Tangkahan etc. en je vindt alle informatie. Er is over dit gebied veel geschreven. Lees het maar een srustig door, dan worden waarschijnlijk al je vragen beantwoord.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 17-10-2012 20:19 schreef Marloes0708:

Wat betreft het reizen vanaf Padang naar Medan, is dit een beetje te doen met de bus en dergelijke? Hebben jullie hier nog tips voor? Emoticon: Smile

Het snelste gaat met het vliegtuig.
Met de bus weet ik niet, ik ben altijd met de gewone auto gegaan.
totaal is die reis ongeveer 20 a 23 uur aan een stuk door.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Het hele stuk tussen Padang en lake Toba is ongelofelijk mooi.
Ik heb het jaren geleden met de bus gedaan, vorig jaar heb ik met mijn gezin ter plekke een busje met chauffeur gehuurd. We hebben 2 dagen genomen (2 keer 7 uur) om de trip te maken. Zelfs dan is het nog doorjakkeren. Ik weet dat de bus het meestal in één keer rijdt, volgens mij is dat een uur of 12 -13.
Je zou een dag of 5 rond Padang/Bukittinggi kunnen doen, dan in 2 dagen naar Lake Toba, daar een dag of 3 blijven, dan naar Bohorok (2/3 dagen), Tangkahan (2 dagen).
Dan zit je op ongeveer 15 dagen, volgens mij echt het minimum voor dit programma.
Dan heb je nog een dag of 6 over om te verdelen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Op 17-10-2012 20:19 schreef Marloes0708:
Verder las ik nog dat Pulau Weh een heel mooi eiland is om te verblijven. Is dit haalbaar qua tijd om er nog bij te doen? Of raden jullie mij dit af?
Marloes, er is niets zo moeilijk als aan- en afraden. ieder mens ervaart de dingen anders. Ik ben heel vaak op Sumatera geweest zo ook op pulau Weh 22 maanden geleden. Omdat ik veel vergelijkingsmateriaal heb, deel ik de eilanden in met "ik ga (zeker)een keer terug", of "het was leuk om te zien maar hoef er niet nog een keer heen". Voor mij is pulau Weh zo'n eiland. Ik zeg er meteen bij dat ik met het oosten van Indonesie ook verwend ben. Voor mij is pulau Weh niet iets wat je onder een bountyeiland verstaat. Er is, meestal eenvoudige accomodatie in Iboih en Gapang, verder in Sumur Tiga en in de "hoofdstad" Sabang. De duikscene is vooral in het noordwesten.
Als je van duiken houdt zou je de toch grote omreis kunnen overwegen. Je moet nl eerst naar Banda Aceh en dan de ferry of speed oversteken. Persoonlijk vind ik het binnenland van Aceh vele malen interessanter, sterker nog qua natuur staat Aceh bij mij in de top 3 van de Sumateraprovincies (samen met West en Noor Sumatera)
Kijk ook even hier:
http://forum.indonesiepagina.n(...)is_dari_sumatera.php
Ik schrijf regelmatig reisverhalen van mijn reizen en hier vind je ook eea over pulau Weh. Verder nog een link voor hotels die ik zelf ooit bezocht heb
http://forum.indonesiepagina.n(...)aringen_sumatera.php

gr Anne Mieke (op dit moment in Ambon)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Marloes,
op het Lonely Planetforum kwam ik deze topic over een olifantenkamp tegen http://www.lonelyplanet.com/th(...)spa?threadID=1791862
Misschien dat dit iets voor jou zou kunnen zijn?
Ik wilde er afgelopen maart naar toe maar wegens tijd gebrek ben ik er niet aan toegekomen.
Ik zou dan wel eerst even goed onderzoek ernaar doen en/of met die mensen in contact proberen te komen.

Tangkahan is een hele mooie plaats maar tegenwoordig is de prijs van een olifanten ritje p.p. 650.000 rph voor één uur wat echt heel duur is voor Indonesische begrippen.
Veel mensen nemen dit op de koop toe omdat de weg van Medan naar Tangkahan vrij pittig is.

Je zou bijvoorbeeld van Jakarta naar Bengkulu kunnen vliegen en vanaf daar je weg naar West- en Noord Sumatra en Aceh kunnen werken.
Bijvoorbeeld Begkulu dan via Kerinci naar Padang – Bukitingi - Harau – Maninjau – Danau Toba – Berastagi – Ketambe – Takangon – Bandah Aceh – Pulau Weh

Wat ik persoonlijk één van de mooiste gebieden van Sumatra vind is Kerinci met de gunung Kerinci Vulkaan (3800mtr), prachtige theeplantages en Danau gunung Tujuh (Zeven bergen meer, hoogste van Zuid Oost Azië). Landschappelijk heel erg mooi misschien wel het mooiste van Sumatra.

Deze reisrapporten zou je eens moeten lezen.
http://www.lonelyplanet.com/th(...)spa?threadID=2256963
http://www.lonelyplanet.com/th(...)spa?threadID=2260955

Probeer ook eens naar de Harau vallei (steile rotswanden, watervallen, sawa’s) en slaap daar bij Pak Ikbal in zijn Abdi Homestay en maak wat tochten door de vallei met hem.
Lees de recensies (even googlen) maar op internet iedereen vind het daar geweldig.

Ik zou niet naar Bukit Lawang gaan maar naar Ketambe (vanaf ketambe ben je nog 2 dagen verwijderd van Pulau Weh). Bukit Lawang is vrij toeristisch en geen echte wilde orang oetangs daar. Ketambe daarin tegen wel en de jungle is in veel mooiere en betere staat.
Vooral de heetwaterbronnen en watervallen in de jungle zijn prachtige plekken om daar in een tentje te overnachten.

Sluit dan je Sumatra reis af in pulau Weh. Lekker snorklen en/of duiken en het eiland verkennen.
Ik denk dat je dan echt een hele mooie reis door Sumatra maakt en ook van de platgetreden paden afwijkt.

Bovenstaande is misschien wel krap in 3 weken maar je kunt bijvoorbeeld tussen Bengkulu - Padang en Padang - Tobameer met nachtbussen rijden wat je tijd kan besparen.
Eventueel plaatsen schrappen maar het blijft altijd puzzelen.
Kun je er geen vier weken van maken? Emoticon: Wink
Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Gr.

Eelco

www.gidsinsumatra.nl | Achtergrond Avatar = De Gungung Kerinci |

Marloes0708
Gebruiker
spacer line

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Heel fijn en erg hulpzaam!
Ik ben er denk ik uit. Ik heb 20 dagen om in Sumatra te reizen. Ik vlieg naar Padang, dan volgende dag Danau Gunung Tujuh (2 dagen) - Bukittingi (1-2 dagen) - Harau Vallei (3 dagen) - Maninjaumeer (4 dagen) - Toba/Samosir (3 dagen) - Medan (1 dag) - Ketambe/Bohorok (3 dagen) - Medan (1 dag om hiernaar toe te reizen volgende dag vlucht terug)
Is deze reis haalbaar in 20 dagen of is dit veel te weinig en moet ik dingen schrappen? Vind het erg moeilijk in te schatten met de afstanden.
Nogmaals heel erg bedankt voor de leuke reacties!

Groetjes,
Marloes

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-11-2012 17:27 Marloes0708 wrote:
Hoi allemaal,

Ik ben er denk ik uit. Ik heb 20 dagen om in Sumatra te reizen. Ik vlieg naar Padang, dan volgende dag Danau Gunung Tujuh (2 dagen) - Bukittingi (1-2 dagen) - Harau Vallei (3 dagen) - Maninjaumeer (4 dagen) - Toba/Samosir (3 dagen) - Medan (1 dag) - Ketambe/Bohorok (3 dagen) - Medan (1 dag om hiernaar toe te reizen volgende dag vlucht terug)

Ik ken die Danau Gunung Tujuh niet , want het is ook niet in de buurt van Padang .
Die zit in Provincie Jambi, ongeveer 6-7 uren autorijden van uit Padang.
Vanaf het dorp moet je nog klimmen ( 2,5 - 3 uren) , en het is stijl.

Ik zou Harau vallei hoogstens 2 dagen , 1 nacht(daar logeren) nemen.
Het is in de middle of nowhere .
Je kan kombineren met Maninjau meer ( 1 nacht logeren) .
Ben daar 2 x geweest . Of je bent liefhebber van wandelingen.
Ik zou 2 extra dagen op Samosir( Toba meer) plakken plus extra dagen in Medan.

bisa dicek of makemyday .

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Marloes,

Zoals Surya al had gezegd duurt de (bus)rit naar Kersik Tuo ongeveer 7 uur (waar de homestays zijn en ca. 20 minuten rit vanaf startpunt (Danau Gunung Tujuh).
Daarom zou ik zeker minimaal 4 dagen uitrekken voor de Kerinci vallei (heb je 2 effectieve dagen over om de vallei te verkennen en naar het meer te wandelen en te klimmen).

Ter indicatie:
Padang-Kersik Tuo (Kerinci ) 7 uur
(let op dat de route neemt via Danau dit Atas en Danau di Bawah, de route langs de kust via Painan duurt beduidend langer)
Padang-Bukittingi 1,5 uur
Bukittingi-Maninjau 1,5 uur
Bukittingi-Harau 1,5 uur
Bukittingi-Sipirok-Samosir 2 x 8,5uur
Samosir-Medan 4,5 uur
Medan-Bukit lawang 3 uur
Medan-Ketambe 7,5 uur
Houd er rekening mee om aan het einde van de reis een dag marge aan te houden voor je vertrek. De wegen kunnen onvoorspelbaar zijn.

Denk eraan als je in Bukittingi bent dat je daar informeert of de Raflesia Arnoldi in bloei staat. In Palupuh 16 km vanaf Bukittingi kun je deze grootste bloem misschien gaan bewonderen.

Voor advies hoe je dagen moet verdelen is erg afhankelijk van smaak en je eigen interesse.

Persoonlijk vind ik Harau wel de moeite waard om minimaal 3 dagen te verblijven (als je van wandelen en klimmen houd, kortom actief bezig wilt zijn in een hele mooie omgeving).
Echter, vind ik het Maninjau meer mooi en leuk maar niet om 4 dagen te verblijven. Hoewel de omgeving wel erg mooi is vind ik het jammer dat in het meer veel viskwekerijen liggen (voor zwemmen is Toba beter) maar om te wandelen en de omgeving verkennen (bijv. per scooter) is wel aan te bevelen.

Ketambe (verkies ik sterk boven Bukit Lawang) zou ik 2 reisdagen en minimaal 2 dagen uittrekken om te verblijven. Het is een leuke ervaring om daar te overnachten in de jungle met de orang oetangs Emoticon: Wink .

Ik hoop dat je er nu uitkomt.

Marloes0708
Gebruiker
spacer line

Hoi allemaal,

Na jullie adviezen kom ik er zeker wel uit! Heel erg bedankt!
Ik had nog een vraagje over het overnachten. Moet ik van te voren een hostel/homestay oid reserveren? Of kan ik gewoon ergens binnenlopen op de bonnefooi? Misschien handig om te weten ik wil van 6 juli t/m 25 juli op Sumatra reizen, dus wel in het hoogseizoen.
Alvast bedankt!

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Hoi Marloes,

je kunt rustig op de bonnefooi gaan hoor geen enkel probleem.
De plaatsen die jij wil bezoeken is er genoeg keuze aan accommodatie en kun je ter plaatse kijken of het aan jou budget en comfort voldoet.
Zelfs in het hoogseizoen is Sumatra niet zo heel druk.
Alleen voor de zekerheid in Harrau, als je bij pak Ikbal in zijn Abdi Homestay wil verblijven zou je misschien even van te voren kunnen informeren of hij een kamer vrij heeft.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Bij Harau valleu stikt het van nieuwe guesthouses.
Wat ik zou nemen is een guesthouse van een buitenlandse eigenaar, de naam ben ik vergeten .
Toen ik in 2009 zag was haar guesthouse nog in een open veld , in 2011 zit het langs de weg al vol met eetschuurtjes en mss ook guesthouses.

bisa dicek of makemyday .

Marloes0708
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal!

Heb mijn reisschema inderdaad maar weer iets aangepast. Zodat ik wat meer speling heb!
Abdi Homestay lijkt me heel mooi om te overnachten en ik ga zeker even contact opnemen!

Ik zit er alleen nog mee met hoe ik van Yogja naar Padang moet. Ik heb een vlucht van Lion Air gevonden die om 9.25h vertrekt in Yogja en dan om 10.40 in Jakarta is en om 13.10 doorvliegt naar Padang. Is 2,5 uur in Jakarta voldoende tijd om over te stappen? Ik kom er namelijk niet uit of ik mijn bagage dan weer opnieuw moet inchecken e.d. (heb gezocht op de site van ticketindonesia.info).

Heeft een van jullie trouwens ervaring met het vliegen met Lion Air? Ze staan namelijk wel op de zwarte lijst van NL maar ik lees hier veel goede ervaringen.

Nogmaals bedankt!

Eelco78
Gebruiker
User icon of Eelco78
spacer line

Afgelopen maart ben ik nog in Harau geweest. Heb wel wat in aanbouw gezien maar kan niet zeggend dat het er stikt van de guesthouses (was vanaf Payakumbuh gekomen maar de vallei is groot dus misschien dat er toch nog andere guesthouses zijn?). Lemba Echo heeft ook mooie cottages maar is meer voor de toerist die meer luxe en comfort op prijs stelt.

Abdi Homestay lijkt me een goede keuze als backpacker. Zeker gezien de goede ervaringen van mensen daar en wellicht ontmoet je daar leuke medereizigers.
Het is echter wel basic met in de avond petroleum lampjes en Europees toilet waar je zelf water in moet kieperen om door te spoelen.

Lion, Sriwijaya, Batavia, Garuda etc is naar mijn ervaring gemiddeld hetzelfde en goed mee te vliegen ook al staan ze op een zwarte lijst.
Als je in Yogya aangeeft dat je bagage doorgelabeld moet worden naar Padang zou het goed moeten gaan en hoef je volgens mij niet opnieuw in te checken.
Overstap tijd zou normaal gesproken voldoende moeten zijn.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,811,272 pageviews Een website van indahnesia.com