Sumatra, eindwerk

Subforum Sumatra 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Kimberly
Gebruiker
spacer line

Hallo...

Ik ben een studente en moet mijn eindwerk doen over het eiland Sumatra. Graag zou ik te weten komen welke sociale problemen er zoal zijn daar ?

Bedankt.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Wil je dat echt weten? Zo ja, wat heb je zelf al bijeen geschraapt aan informatie?

Kimberly
Gebruiker
spacer line

Ik heb al een deel van het tsunami in 2004 aangezien dit grote gevolgen had voor de bevolking. Ik heb ook een klein deeltje over het boskappen en de bedreigde diersoorten, maar veel vind je er niet van.

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Grote verschillen in inkomen, hoge werkloosheid, problemen tussen Aceh en Indonesische overheid (althans voor de tsunami), gebrekkige gezondheidszorg etc etc.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Vergeet de onafhankelijkheidsstrijd van Free Aceh Movement (GAM) niet, en de opnieuw ingevoerde shariah aldaar. Problemen genoeg zou ik zeggen.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Kimberly
Gebruiker
spacer line

Dank jullie wel !

jstar
Gebruiker
spacer line

Eens met Jarno en ardianto.

Misschien ook niet slecht de relatie tussen Riau en Singapore toe te lichten. Vnl. toerisme en culture shock maar ook de zand/graniet geschiedenis.

Ook de situatie in Medan met de Chinese bevolking en de rellen indertijd zijn redelijk specifiek. Veel zijn gevlucht trouwens en er zijn nog steeds (onderhuidse) spanningen.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Het zou praktischer zijn als je ook vermeld welke studie richting je gekozen hebt .
HBO bachelor of W.O bachelor ?
En wat de opdracht is .

Dan kan men beter / gerichter antwoord geven.
Als je in de buurt van Amsterdam woont kan ik jou mss helpen of door verwijzen.

bisa dicek of makemyday .

Moenira
Gebruiker
spacer line

Kimberly,

Je kan misschien ook een stukje schrijven over de vulkaanuitbarsting in 2010 Sumatra, gerelateerd aan het Rode Kruis en alle problemen van dien voor de bevolking zoals de maatschappelijke problemen die daaruit voort kwamen.

barimuchtar
Gebruiker
spacer line

Kimberly,

Sumatra heeft ook mooie plekken voor het toerisme. Denk aan Tobameer. Maar het is ook interessant om over de ontbossing van het eiland te schrijven. Lees dit artikel: http://www.rnw.nl/nederlands/v(...)ramp-voor-het-milieu
En over het toerisme kan je het volgende lezen: http://www.toerisme-indonesie.nl/eilanden/sumatra/
Eigenlijk kan je erover googel-en

Kimberly
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Kent er iemand gerechten van Sumatra ?
Ik zou vooral nog een voorgerecht en dessert moeten hebben.
Als hoofdgerecht heb ik Rendang.

Alvast bedankt.

simpati
Gebruiker
spacer line

Een ander hoofdgerecht: SANG-SANG , als drank tuak speciaal op Samosir.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Rendang is gemaakt van rundvlees, en is een relatief duur gerecht hierdoor. Je kunt beter een gerecht met kip of tahoe nemen, dat zal veel meer genuttigd worden dan rendang, wat je wellicht kent omdat het qua naam zo populair is.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 23-09-2012 15:05 Kimberly wrote:
Hallo,

Alvast bedankt.

Asam Padeh =Vis gerecht (zoet zuur en meestal heet )
Rendang=bekend
Ayam Pop
Itik cabe hijau= ook bekend = eendenvlees (borst) met groene peper
Dendeng basah /kering = droge en natte dendeng
Bovenstaande "hfdgerechten" vind je bij de meeste R.M Padang

Bij de Indonesische keuken heb je vaak combinaties van een paar "hoofdgerechten".
Vlees of kip/vis gerechten.
Rendang alleen, of ayam pop of dendeng blado alleen is geen hoofdgerecht.

De Batakse keuken ( is Noord Sumatra) .
Tuak heb je ook in West Sumatra , in feite overal in Indonesia.
Maar wordt zelden gebruikt bij gewone eetfeestijn , behalve bij meer provinciale gebeuren.
Bij de Indonesiers ( o,a Javanen-Sundanezen kennen ze meestal die bekende hoofdgerechten van West Sumatra en Oost Sumatra zoals van Palembang.
Voorgerechten ( appetizer ) gebruikt men zelden.
Na gerechten meestal soorten" kolak" van vruchten (santan-zoet-zoer combinaties)

Peter191064
Gebruiker
User icon of Peter191064
spacer line

On 23-09-2012 15:05 Kimberly wrote:
Hallo,

Alvast bedankt.

Mijn Sumatra herinnering is BANDREK, ff wennen maar een heerlijk drankje.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

Kimberly
Gebruiker
spacer line

Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over de demografie in Indonesie?

Danku !

jstar
Gebruiker
spacer line

Dat kan je toch wel makkelijk terug vinden hŤ:

http://en.wikipedia.org/wiki/D(...)raphics_of_Indonesia

http://nl.wikipedia.org/wiki/I(...)nesi%C3%AB#Bevolking

Over die gerechten; eigenlijk heb je meer streekgerechten en niet echt 'van Sumatra'. Denk maar aan babi pangang van de Batak (varkensvlees!). Er zijn grote verschillen tussen NOZW Sumatra.

En dat is ook een belangrijk punt; je kan wel een eindwerk doen over een eiland, maar dat is eigenlijk geografisch. En je gaat heel kort door de bocht als je Sumatra als een eenheid beschouwt, op welke manier dan ook.

Als je spreekt over demografie zie je dat er eigenlijk (behalve het feit dat ze samen op een eiland wonen) maar weinig overeenkomsten zijn tussen de streken en bevolkingsgroepen. Zelfs in grote steden klitten dezelfde groepen samen en is er dus minimale mixtuur.

Kan het moeilijk met Nederland vergelijken, misschien meer met BelgiŽ; niemand voelt zich echt Belg; meer Gentenaar/Antwerpenaar/..., dan Vlaming en dan misschien Belg (als het om voetbal of het koninklijk huis gaat).

Kimberly
Gebruiker
spacer line

Zou je wat meer kunnen vertellen over de opvoeding in indonesie?

jstar
Gebruiker
spacer line

Het is heel streng op school (met uniform e.d.) maar thuis mogen de kinderen alles en ze zijn rot verwend.

Ze kunnen ook niet stil zitten, het lijkt wel of het ADHD gehalte hier veel hoger ligt. En daar wordt ook niets tegen gedaan door de ouders; dus in wachtruimtes van ziekenhuizen, banken, enz. is het een grote chaos. Het is raar dat zodra ze tieners worden, ze heel bedeesd en verlegen worden.

Er is ook veel obesitas omdat gezond eten niet echt belangrijk is. Heel veel zoetigheid en melkprodukten zijn moeilijk te krijgen of heel duur en zwaar gesuikerd.

De iets meer welgestelden hebben voor elk kind een 'nanny' (kindermeisje). Die lopen in een soort uniform (dat lijkt op verpleegster uit de jaren 50 of een pyama) om ze te onderscheiden van een maid (dienstmeisje). De nannies worden ook meegenomen naar de shopping malls en moeten de kinderen eten geven en ze overnemen zodra ze lastig worden.

De scholen beginnen heel vroeg, soms al om 7 uur. Maar ze stoppen dan ook om 12 of 1 uur. Er is geen vrije woensdagnamiddag. Zaterdag(ochtend) is er ook school. De structuur van de middelbare school is het beste te vergelijken met de USA. In een betere school hebben ze maar ťťn uur Engels per week. Dat helpt niet veel dus kiezen sommige ouders voor (dure) international schools. Eigenlijk zijn dit gewoon lokale scholen waar veel vakken in het Engels onderwezen worden (noemen ze National Plus School).

In de mindere buurten (kampung) spelen de kinderen op straat en is er weinig controle. Bij de anderen zijn ze altijd thuis of worden ze bij vrienden gedropt (met de auto).

Kinderarbeid komt nog veel voor, ook bedelen. Er is een grote kloof tussen rijk en arm, er is geen grote middenklasse (zoals in Europa en Amerika).

Ok, bedtijd... Emoticon: Bye bye

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Hoi Kimberly,

Ik heb hier nog een link met waardevolle informatie. Deze mag je niet missen! bit.ly/Pkjw2n

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

elsbeth
Gebruiker
spacer line

haha, zo is Kimberly hier natuurlijk terecht gekomen.
Wat studeer je eigenlijk en hoe oud ben je?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

jstar? Heel streng op school? Ze kunnen kennelijk wapens meenemen zonder problemen en tijdens de lunch kunnen studenten van verschillende scholen elkaar ontmoeten om de hersens in te slaan. Hmjah..

jstar
Gebruiker
spacer line

Ja, en metaal detectoren installeren zal niet veel helpen (zoals in de malls). En zoals je zegt: de vechtpartijen zijn natuurlijk buiten de lesuren. Heb een neef in die leeftijd en het blijkt wel eens flink uit de hand te lopen, maar is toch heel sporadisch.

Nog een aantal dingen waar ik aan dacht, gerelateerd aan opvoeding/gezin/school:

Gezamelijk thuis eten wordt in IndonesiŽ eigenlijk maar weinig gedaan. Het eten wordt vaak op een grote tafel gezet en dan eet men wanneer men zin heeft, het is dan ook meestal lauw of koud, behalve de rijst. (Eťn van de mogelijke redenen waarom veel Europeanen de resto's daar beter vinden, haha)

Er is al redelijk lang een trend, niet zo extreem als in Singapore en de US maar toch, waarbij de ouders zeer ambitieus zijn en het beste voor hun kinderen willen. Die National Plus Schools zijn daar een voorbeeld van. Ook is de ultieme droom een universitaire studie in het buitenland, vnl. AustraliŽ (Perth, Gold Coast), Amerika en Singapore. Waarschijnlijk is IndonesiŽ samen met MaleisiŽ percentagegewijs ťťn van de landen met de meeste studenten in het buitenland.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-10-2012 04:17 jstar wrote:
Ja, en metaal detectoren installeren zal niet veel helpen (zoals in de malls). En zoals je zegt: de vechtpartijen zijn natuurlijk buiten de lesuren. Heb een neef in die leeftijd en het blijkt wel eens flink uit de hand te lopen, maar is toch heel sporadisch.

Nog een aantal dingen waar ik aan dacht, gerelateerd aan opvoeding/gezin/school:

Dat vechtpartijen / conflicten tussen scholieren met elkaar is van alle tijden.
Vaak gebeurde het tussen SMA( Algemeen) en Technisch onderwijs.
Of tussen een paar "rijke" scholen met minder rijke scholen.

Mijn oude school in Jakarta was ooit de oude HBS C.A.S uit de tijd van Batavia .
We hebben ook soms last van kinderen uit de buurt , die gewapend zijn met pistolen.
We moeten zelfs ooit een paar vrienden/soldaten optrommelen die ook weer bewapend zijn met ..............
Meestal is het om de andere kant te imponeren , werd zelden geschoten.

In Nederland zie je ook dezelfde trend .
Er is vaak animositeit tussen de theoretisch geschoolde en technisch geschoolde scholen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 30-09-2012 18:51 Kimberly wrote:
Zou je wat meer kunnen vertellen over de opvoeding in indonesie?

De vraag is te vaag en te breed .
Wil je het ideaalbeeld hebben hoe een Indonesische familie hun kinderen op-voeden of wat in de praktijk gebeurt .

Je moet ook rekening houden met :
1.social level van de ouders
2.opleiding/millieu
3.habitat (omgeving waar het kind opgroeit)
4, het geloof (Moslim-Christelijk)
5 Indonesisch of Westers gericht .
6.Niet onbelangrijk , de ethnische achtergrond.

Jou vraag is te vergelijken met een vraag als : "Hoe gaat Nederlandse ouders hun kinderen op-voeden.

Spikologis of pedagogisch verantwoord a'la Dr Spock of modern a'la Daphne Decker Emoticon: Wink
Of een soort laissez faire houding , alles kan, niks moet.
Wie dan leeft dan zorgt.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,042,798 pageviews Een website van indahnesia.com