sulawesi en malaria

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
esther
Gebruiker
spacer line

hallo,

Ik heb inmiddels gekeken wat er op dit forum te vinden is over malaria in bijv. Sulawesi maar heb helaas geen precies antwoord kunnen vinden. Ik ging afgelopen vrijdag namelijk naar de gg en gd en die zeiden mij dat vooral in Noord sulawesi malaria voorkomt en we hiervoor echt malarone voor moeten slikken. Aangezien we ook al voor de filippijnen een maand dit ook al moeten (wel minder zwaar middel) zit ik hier niet echt op te wachten. Waarschijnlijk gaan we twee weken naar zuid en midden sulawesi en dan in het noorden wat rondtrekken en een week duiken in Manado.
Kan iemand mij advies geven mbt malaria in dit gedeelte van indonesie of zijn of haar ervaringen met me delen?

alvast bedankt,

groetjes Esther.

robbert
Gebruiker
spacer line

Hi Esther,
Eervorig jaar zijn wij een maand door Sulawesi getrokken, en vooraf werden wij van meerdere kanten geadviseerd om malariapillen te nemen ! Die raad hebben wij dus maar opgevolgd. Overigens is N-Sul nu juist het gebied met verh. gewijs de minste malariagevallen, de meeste komen in Midden en Z-Sul. voor. Omdat ik zelf van de dagelijkse mal.pillen direct hoofdpijn krijg heb ik Lariam geslikt, krijg ik ook hoofdpijn maar dan slechts enkele uren en de rest v.d. week nergens last van. (jawel iedereen, ik heb de nare verhalen over de bijwerkingen ook gehoord en vooral gelezen ! Maar ja het was kiezen tussen 2 kwaaien).
Veel plezier in Sul. Rob

esther
Gebruiker
spacer line

Hi Rob,

Bedankt voor je reactie. Wel uitermate vreemd dat ik juist van de Gg & gd de info heb verkregen over Malaria in het Noorden! Dit staat ook getekend op het kaartje dat we er bij hebben gekregen. Wel had ik hier zelf al twijfels over. Toch maar even verder uitzoeken dus....
Denk je dat het voordeliger en mogelijk zou zijn om in Indonesie zelf de pillen te gaan kopen?
Heb je trouwens nog tips of ander advies voor Sulawesi????

groetjes Esther

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Esther,

de GG&GD is commercieel en moeten dus veel centen verdienen. Dan zou ik mensen ook dingen aansmeren die niet per se nodig zijn, maar 'voor de zekerheid'. Ik vertik het om naar de GG&GD te gaan, maar dat heb je wellicht al gelezen hier op het forum. Emoticon: Shiny

Yerun

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Dag esther'

ik ben al vele malen in manado en bitung geweest zonder malaria te slikken! het is natuurlijk ieder voor zich, ben wel vele malen geprikt !maar ik heb niets op gelopen Emoticon: Yawn

M-Solo.

Live life to the max.......

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 03-02-2005 09:07 Jeroen wrote:
Ik vertik het om naar de GG&GD te gaan, maar dat heb je wellicht al gelezen hier op het forum. Emoticon: Shiny

Ik begrijp je bezwaren Jeroen. Ook voor mensen die in de tropen wonen geldt dat zij niet altijd maar door kunnen gaan met anti - malria pillen te slikken. Maar er zijn grote risico gebieden zoals bijvoorbeeld het eiland Siberut. Dan kan je maar beter wel je pillen slikken. Als je eenmaal malaria hebt gehad hou je daar levenslang een beschadiging aan de lever aan over, dat moet men zich wel bedenken. En voor Lariam en Malarone moet je voor naar de GG en GD, want zonder recept is dat niet verkrijgbaar.

esther
Gebruiker
spacer line

hallo,

Ik ben van plan om naar Tanjung Puting in Kalimantan te gaan dus daar ga ik zeker wel malariapillen (malarone) nemen maar voor Sulawesi weet ik het dus niet. Ik begrijp dat de GG en GD het zekere voor het onzekere neemt en op commerciele basis werkt dus...
Toch vind ik het idee van malaria eventueel oplopen ook nogal onwenselijk.
Zoals ik het nu heb geteld ben ik voor twee maanden indonesie en 1 maand filippijnen in totaal voor 2 personen 550 euro aan pillen kwijt. Nogal een duur grapje!
Alle adviezen, tips en ervaringen zijn dus welkom!!!

HorasBatak
Gebruiker
User icon of HorasBatak
spacer line

Beste Esther,

Ik ben 13 januari ik teruggekeerd vanuit Noord Sumatera.
In november was dit volgens de GGD een malaria gebied, in mijn eerder ervaring was dat nog niet zo. Maar IndonesiŽ is al behoorlijk verarmt en je weet nooit of een situatie in een paar jaar veranderd.
Dus heb ik op aanraden van de GGD toch maar malaria pillen aangeschaft. Op 20 december j.l. even een vriendelijkheidsbezoekje gebracht aan de consul in Medan. De consul wist mij te vertellen dat in Noord Sumatera ( vooral in de streek rond het Toba meer) gťťn malaria gevaar was, wel moesten we uitkijken voor dengue.
Op deze wijze heeft de GGD mij dus even een paar honderd euri vakantiegeld door de neus geboord.

Kepala botak tapi dengan otak

klarina
Gebruiker
User icon of klarina
spacer line

ggd's in nederland spreken elkaar tegen. terwijl ik op bv sumatra paludrine slikte, hadden andere reizigers bij andere ggd's gehoord dat ze niets hoefden te slikken daar.
nadat de paludrine op was, had ik voor cambodja opnieuw medicatie nodig. in bangkok kocht ik bij een drogisterij cq apotheekje lariam. zonder recept was het te verkrijgen, en nog goedkoop ook. ik weet niet of dit bv in medan of jakarta te koop is.

malaria heb ik niet opgelopen, dengue helaas wel, en bovendien kreeg ik problemen met de negatieve bijwerkingen die op kunnen treden bij lariam gebruik. ik heb dus eigenlijk spijt dat ik de lariam genomen heb.
de volgende keer dat ik op reis ga, ben ik van plan om een dosis malarone voor 'achter de hand' mee te nemen. ik heb gehoord dat als je niets slikt en malariaverschijnselen bij jezelf opmerkt, dat je dan een flinke dosis malarone in kunt nemen om de ernstigste gevolgen te onderdrukken / vermijden.
let wel; ik heb dit nog niet in literatuur onderbouwd gezien, dus ik weet niet of het klopt. tegen de tijd dat ik weer vertrek, ga ik dat uitzoeken.

Pardi
Gebruiker
spacer line

Beste HorasBatak en Esther

Ik ben 23 januari na 56 dagen (60 dagen visum) terug gekomen van Sumatra, ik verbleef in de prov. Jambi, beter is te schrijven Kerinci. De afgelopen jaren heb ik goede contacten met artsen in Kerinci, zij zijn duidelijk "malaria neemt hand over hand toe", overal in Indonesia, en adviseren de nodige voorzorg maatregelen daar tegen te nemen. Als je in Indonesia malaria oploopt is het maar de vraag of je overal de juiste medicijnen kunt krijgen. Vaak zijn de medicijnen van slechte kwaliteit, of zijn gewoon vals, ook in een ziekenhuis, met alle risico's vandien. Neem van mij aan dat ik weet waar ik het over heb. In 1998 heb ik een aantal medicijnen mee genomen naar Nederland en heb deze op echtheid laten onderzoeken op de afdeling famacologie van de UvA. Van de zes medicijnen waren er vier vals, deze waren gekocht bij apotheek Kramat en een op pasar Baru in Jakarta. Twee medicijnen konden ernstige gezondheid schade toe brengen, te weten een beta-blocker en een voor astma patienten. De reuma pillen hadden 50% minder werkzamestof, met als gevolg veel extra pijn voor de patient. Deze patient is inmiddels overleden, ik heb haar medicatie vele jaren betaald. In januari is er een familielid van mijn Ind. schoonzoon overleden hij was 21 jaar en had Hepatitis B, door incompetenten artsen is hij in een levensbedreigende situatie gekomen en naar huis gestuurd om te sterven. op deze site is meermalen gewaarschuwd voor de risico's in Indonesia neem deze "ter harte" je hebt immers maar een leven! Hier in Nederland kunnen ze je helpen maar in Indonesia is het een grote gok..............en gaat het fout............ tja wat zal ik schrijven..........laat maar, dat weet je best!

Een goede reis en wijsheid.

Groet Pardi underlined text link here

klarina
Gebruiker
User icon of klarina
spacer line

jee, wat een verhaal. toch erg hoor dat het op deze manier moet gaan in sommige landen. het is natuurlijk wel waar; je eigen leven is belangrijker dan geld dat je voor (nederlandse) medicijnen moet betalen.

robbert
Gebruiker
spacer line

Hi Esther,
Over het malariaverhaal is m.i. voldoende vertelt, over de pillen wilde ik je nog vertellen dat je ze o.a. goedkoop kan kopen bij pasar baroe in Jkt, maar na bovenstaand verhaal slik ik dat maar in ! Terug naar Sulawesi ; suggesties heb ik niet echt.,Wat ikzelf wel aardig vond buiten Bunaken was Tangkoko reserve, met een ervaren gids kan je daar de spookdiertjes,slangen en makaken bekijken.Omdat je deze dieren alleen 's morgens kan zien en helaas niet tegelijkertijd dien je dan wel 2 dagen hiervoor uit te trekken. Torajaland is qua natuur nog steeds erg fraai en in Z-Sul. vond ik het vervaardigen van de boten erg indrukwekkend. De jongeren gebruiken hierbij electr. gereedschap terwijl de ouderen voorn. een bijl gebruiken. Wat wel voor mij wennen was is het totaal gebrek aan toeristen, lijkt leuk maar is het eigenlijk niet. Hotels onderweg nu vaak gewoon vies en in ieder geval niet onderhouden, de mensen proberen nu aan 1 toerist te verdienen wat zij in het verleden van 10 kregen, dus elke keer weer over werkelijk alles onderhandelen wat op de duur ook niet echt leuk meer is. Maar alles bij alles toch een hele positieve ervaring, dus veel plezier aldaar.

Rob

esther
Gebruiker
spacer line

ik denk dat ik maar een voorraadje malarone meeneem en me verder vooral onderweg laat adviseren aangezien de meningen en adviezen erg verdeeld zijn. Ik geloof dat er op Bali (daar starten we) een goede apotheek zit die mij aan paludrine kan helpen. Dit zal altijd goedkoper zijn dan in Nederland.
Verder vroeg ik me af waarom het toerisme in Sulawesi zo verminderd is? Dat idee had ik namelijk helemaal niet. Overal over onderhandelen klinkt nu al vermoeiend alhoewel ik toch al flink wat gereisd heb.

Heeft iemand misschien ook tips over andere plaatsen/eilanden enz. enz. die ik Echt Niet mag missen!!!!!!!!

groetjes esther

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Esther,

In 2000 heb ik drie weken door Sulawesi gereisd. Ik kwam aan op Manado en heb daar mijn intrek genomen in Hotel Minahasa op de Jl. Sam Ratulangi no. 199. Het was redelijk van prijs, schoon en goed onderhouden en was gesitueerd tegen een heuvel in de stad met uitzicht op de Manado Bay en de twee vulkanen. Ik was van plan te gaan snorkelen bij Bunaken eiland, maar door het slechte weer in die periode werd er niet uitgevaren, dus dat was pech. Wel heb ik het wonderschone Tondanomeer bezocht, wat echt een aanrader is. Verder is de stad Manado niet echt interessant voor de toerist. Het beste restaurant was ďSurabayaĒRestaurant, Jl. Sarapung 33. Wel interessant was het ďMuseum Negeri Propinsi Sulawesi Utara., Jl. W.R. Supratman no.72. Voorwerpen en kleding uit de Portugese en Hollandse tijd. Ook een grote verzameling Chinees aardewerk dat in de Minahasa opgegraven zou zijn. Vanuit Manado ben ik naar Palu in centraal Sulawesi Gevlogen. Daar heb ik een prachtige Jungle trip door Lore Lindu gemaakt van vier dagen en drie nachten. Het bijzondere Danau Lore Lindu ben ik overgevaren wat een sprookjesachtig gebied was en overnachten gebeurde in primitieve hutten in de jungle. De stad Palu is ook niet echt fraai. Het beste hotel was Hotel Wisata, maar was toen helaas volgeboekt. Ik heb het moeten doen met het stukke mindere Buana Hotel. Mijn Gids heette Axel (afkorting van excelent zei hij zelf) die mij werd toegezegd door het plaatselijk bureau voor toerisme. Ik geloof dat ik blij mocht zijn dat ik daar een gids heb getroffen, want men was het toerisme daar niet meer gewend (vooral door onlusten tussen christenen en moslims.) Na deze ervaring ben ik met de bus naar Ujung Padang (Makassar) gereisd via Pasang Kayu, Mamuju en Parepare. Ik kan eigenlijk alleen maar bevestigen dat er op die route vrijwel niets voor de toerist was ingericht. Ik was blij als ik ergens een schoon hotel kon vinden, bijvoorbeeld Hotel Pemata Sari in Parepare, en of er iets anders te eten was dan die eeuwige Padang kost Ė Restaurant Asia in Parepare was wat dat betreft een oase. Tana Toraja had ik al eerder bezocht, dus daar zal ik het niet over hebben.

Veel succes,

Groetjes,

Jan.

robbert
Gebruiker
spacer line

Esther,
Zover ik mij herinneren kan moet je voor mal.pillen in Ind. ook een recept hebben. Kijk eens op de site van www.balichemist.com ,je kan hun ook per mail bevragen.
Suk6 Rob

Albert H
Gebruiker
User icon of Albert H
spacer line

Eerste vereiste is; goede voorzorgsmaatregelen te nemen.
armen en benen/voeten goed bedekken, geÔmpregneerde klamboe en Deet. Pas malaria tabletten gaan slikken als het echt nodig is.
Wij zijn wel is naar Irian Jaya geweest zonder malaria tabletten.
Buiten lake Sentani (waar wij dan ook maar niet zijn geweest) was nagenoeg geen mug te zien, laat staan een malaria mug. Weet je dat je een malaria mug kan herkennen.

klarina
Gebruiker
User icon of klarina
spacer line

je kunt op indonesie uitstekende mugwerende producten kopen, je hoeft niet de dure deet enz te kopen in nederland. ik vind de roze flesjes van het merk autan altijd perfect werken.
verder vind ik het eigenlijk te doen om armen, benen en voeten te bedekken, veel te warm en benauwd. nee, dan maar iets beter en vaker insmeren met autan.

Albert H
Gebruiker
User icon of Albert H
spacer line

Beste Klarina,
Ik zou niet op autan gokken als het er echt op aankomt. Die mugjes lachen daarom. Emoticon: I love it In autan zit over het algemeen veel te weinig deet, vandaar de lagere prijs.

esther
Gebruiker
spacer line

echt super fijn dat er zoveel reacties zijn! heb wel vaker wat gepost maar dan kwamen er hooguit 3 reacties. Waren ook misschien minder boeiende vragen! Heb gisteren in Utrecht mijn visa opgehaald bij Deva travel en de eigenaresse aldaar zei mij niets te moeten gaan slikken maar vooral heel veel met Autan te smeren. Zij heeft regelmatig met groepen naar Kalimantan gereisd en heeft de ervaring dat mensen vaak de helft van hun vakantie missen door het ziek worden van Malarone of Lariam. Dat schiet natuurlijk ook niet op.
Vertelde heb ik inmiddels contact gehad met de apotheek hierboven genoemd in BAli maar daar hebben ze geen Malarone, Lariam en Paludrine meer. De apotheker vroeg mij een voorraad voor hem mee te nemen aangezien hij ze heel graag weer wil kunnen verkopen en niet weet wanneer hij ze weer binnenkrijgt. Hij had wel andere malaria middeltjes maar daarvan heb ik nog nooit gehoord en dat klonk dus voor mij niet echt aantrekkelijk.
Ik ga denk ik alleen voor Kalimantan malarone kopen en verder zie ik het wel in Sulawesi. Misschien dat we Kalimantan ook amper kunnen bereiken want volgens de dame van Deva travel (zelf Indonesisch) was alles moeilijk, moeilijk nu met boten en bussen en moesten we vooral vliegen!!!!!!!!!! De lonely planet klopte volgens haar voor geen meter. Mij leek boot en bus juist veel avontuurlijker en gezelliger!
We zullen wel zien maar wil eigenlijk wel heel graag een keer echte jungle zien en met name de Oerang Oetans in TAnjung Puting. Dit nu het nog kan.
Of zijn mooie jungle tochten ook aan te raden op Sulawesi??

groetjes Esther

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 05-02-2005 10:35 esther wrote:
Of zijn mooie jungle tochten ook aan te raden op Sulawesi??

groetjes Esther

Dan moet je mijn verhaal nog eens aandachtig lezen.
Groetjes Jan.

esther
Gebruiker
spacer line

idd Jan, was ik even vergeten.
bedankt.

klarina
Gebruiker
User icon of klarina
spacer line

hoi albert, toch heb ik echt goede ervaringen met autan hoor. als ik me secuur insmeer met dat middel wordt ik niet geprikt. ach, wie weet is mijn bloed niet lekker genoeg, over het algemeen zijn mijn reispartners degenen die geprikt worden.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,818,056 pageviews Een website van indahnesia.com