trouwen met huwelijkse voorwaarden

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
52 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sendiri
Gebruiker
spacer line

Hallo allen,

volgend jaar willen mijn vriendin en ik in het huwelijk treden. Het zal een huwelijk worden voor het moslimgeloof. Door eigen ervaring en forumverhalen wil ik mijn bezittingen in Nederland in Indonesie laten registreren als zijnde mijn bezittingen mocht het huwelijk mislukken. Daar ga ik natuurlijk niet van uit....maar na een mindere ervaring wil ik mezelf in bescherming nemen. Mijn vriendin heeft overigens zelf 2 huizen en een kapsalon. Kan iemand mij aub vertellen welke stappen genomen moeten worden om een en ander rechtsgeldig te maken.

Alvast bedankt, sendiri

jstar
Gebruiker
spacer line

De prenuptial agreement dient door een (Indonesische) notaris voor het huwelijk te worden opgesteld. En daar te worden ondertekend en bekrachtigd. Het is belangrijk dat een 'scheiding van goederen' wordt vermeld. Dit kost ongeveer 150-400 Euro, afhankelijk van de notaris.

Maar volgens de Indonesische wet is het wel zo dat de bezittingen van vůůr het huwelijk sowieso van de betreffende persoon blijven. Dus eigenlijk is er niet echt een probleem. De prenup is meer om je te beschermen als je tijdens het huwelijk een huis koopt of als jouw vrouw zou erven; als buitenlander mag je immers geen land bezitten. Dan komt het nieuwe eigendom volledig op naam van jouw vrouw en de overheid kan nooit beweren dat je mede-eigenaar bent. Anders moet je verkopen binnen een jaar.

Ik ga ervan uit dat je trouwt in IndonesiŽ; daar het om een moslimhuwelijk gaat, wordt getrouwd voor de Kantor Urusan Agama (KUA). De registratie van de getekende prenup zal dan ook daar kunnen plaatsvinden, en niet bij de Catatan Sipil (burgerlijke stand). Niet verbaasd zijn als ze water zien branden, afhankelijk van streek e.d. zijn ze er wel of niet mee bekend. Zorg ervoor dat de penghulu er van af weet (deze kan een notitie maken op buku pernikahan).

Voor extra zekerheid kan je het ook laten registreren (via de notaris) bij het lokale gerecht (PN , Pengadilan Negeri). Dit kost 10-20 Euro, als ze het al willen doen (zelfde verhaal).

simpati
Gebruiker
spacer line

Kan iemand mij aub vertellen welke stappen genomen moeten worden om een en ander rechtsgeldig te maken.
Voor IndonesiŽ een akte (perjanjian kawin) op laten maken voor jullie huwelijk.
In mijn trouwboekje is vermeld: dengan perjanjian nikah , dit is al voorgedrukte tekst en de andere zaken hoeven alleen maar doorgestreept te worden.
Die akte kostte mij IDR 1.9 miljoen.
In Nederland het huwelijk niet laten registreren, houdt wel in dat jouw toekomstige echtgenote geen weduwenpensioen krijgt mocht jij komen te overlijden.
NIET TE VEEL OVERLEGGEN MET DE FAMILIE VAN DE TOEKOMSTIGE ECHTGENOTE
Succes,
Jan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-08-2012 02:05 jstar wrote: Ik ga ervan uit dat je trouwt in IndonesiŽ; daar het om een moslimhuwelijk gaat, wordt getrouwd voor de Kantor Urusan Agama (KUA). De registratie van de getekende prenup zal dan ook daar kunnen plaatsvinden, en niet bij de Catatan Sipil (burgerlijke stand).
Er zijn zelfs KUA's die beledigd zullen zijn als je ook naar de Catatan Sipil gaat daar de KUA de burgerlijke stand is voor moslims. Ook zijn er verscheidene gemeentes waar de burgerlijke stand zich niet wil bemoeien met zaken die de KUA toe behoren en weigeren elke acte c.q. registratie van moslim-zijde.

Simpati wrote:
NIET TE VEEL OVERLEGGEN MET DE FAMILIE VAN DE TOEKOMSTIGE ECHTGENOTE
Een waarheid als een koe. Teveel familie die winst ruiken (niet je aanstaande maar de familie) zullen aankomen met allerlei redenen en motivaties die doorgaans kant noch wal raken, maar men wil zo graag worden gehoord (en belangrijk, interessant lijken). Tevens zal de schoonfamilie uitsluitend "voordelen" willen zien.
Succes, het lukt wel.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-08-2012 02:09 simpati wrote:

In Nederland het huwelijk niet laten registreren, houdt wel in dat jouw toekomstige echtgenote geen weduwenpensioen krijgt mocht jij komen te overlijden.

Jan

Niet laten registreren ?

bisa dicek of makemyday .

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Registreren is zelfs verplicht als je in Nederland woont. Als je naar IndonesiŽ emigreert dan hoeft het niet. Het lijkt me wel handiger echter.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 27-08-2012 14:28 Indoboy20 wrote:
Registreren is zelfs verplicht als je in Nederland woont. Als je naar IndonesiŽ emigreert dan hoeft het niet. Het lijkt me wel handiger echter.

Wordt wel aangeraden conform U.U Perkawinan (Campuran) 1974.

simpati
Gebruiker
spacer line

Niet laten registreren ?
Er is geen enkele wet die mij voorschrijft om mijn huwelijk te registreren in Nederland, niet de Nederlandse wet en ook niet de Indonesische wet.
In mijn geval blijft mijn zoon in Nederland de enige erfgenaam en mijn huidige partner is de enige erfgenaam voor IndonesiŽ, wat mij betreft is dat prima, dit is zonder allerlei procedures en kosten en geheel volgens de wet.

Het huwelijk in Nederland laten registreren is een kostbare geschiedenis en om het huwelijk bij de notaris te beschrijven zal ik samen met mijn partner naar Nederland moeten komen.
In IndonesiŽ moet het huwelijk worden gelegaliseerd worden bij het ministerie van Justitie en Buitenlandse zaken, dat is wettelijk geregeld.
Toch wil het ministerie van Godsdienst alle documenten nog eens controleren, uiteraard dienen daar weer gelegaliseerde vertalingen voor gemaakt worden.
Dit is een schop richting Nederlandse overheid omdat het Consulaat de Nederlanden al toestemming heeft gegeven voor het huwelijk.

Als er geen kinderen zijn of komen geef ik het advies om het huwelijk in Nederland niet te laten registreren.
Groetjes,
Jan

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Er is inderdaad geen wet die jou verplicht je huwelijk te registreren als jij niet ingeschreven staat in een Nederlandse gemeente. Als je wel permanent in Nederland woont is het WEL verplicht.

Jij woont in IndonesiŽ dus ben je niks verplicht, zo simpel is het.

Ik zelf woon permanent in Nederland en heb mijn huwelijk bij mijn eigen gemeente en in Den Haag laten registreren.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nu maar wachten op Surya die het op zeker beter weet Emoticon: Laugh out loud

sendiri
Gebruiker
spacer line

Allen bedankt voor de antwoorden, mij is nu duidelijk wat ik ga doen.

Salam, sendiri

simpati
Gebruiker
spacer line

Als je wel permanent in Nederland woont is het WEL verplicht.
Dat geloof ik niet, misschien wel beter als de partner in Nederland komt wonen.
Als je permanent in Nederland woont zie ik geen enkel voordeel om in IndonesiŽ te trouwen, je trouwt in Nederland voor de wet en je gaat naar een notaris voor de Huwelijkse Voorwaarden.
Voor de familie kan een feest worden gegeven en is Nikah Siri voldoende, dit kan nog steeds en het bezit van de twee huizen van de vriendin komt niet in gevaar.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

On 27-08-2012 19:15 Malam wrote:
Nu maar wachten op Surya die het op zeker beter weet Emoticon: Laugh out loud

Hoho Malam , Om Sid weet het wellicht beter, hij heeft volgens mij allerlei (oude) wetboeken in de kast staan...Alleen is de wet aldaar zeer ruim te interpreteren door een ieder...

Was effe een opmerking tussendoor....snap al helemaal niet waarom mensen nog trouwen, om on topic te blijven. Mijn vriendin en ik willen dat helemaal niet, ook niet na 10 jaar relatie,ondanks alle ellende en verwijten van haar ouders en familie gaan we dat ook nooit doen.Als ik "weg val" naar de eeuwigheid Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! is zij sowieso verzekerd van alles wat ik na laat op deze aardkloot, buiten dan het wettige deel dat mijn zoon krijgt> voor de rest is hij door mij onterfd

hati hati, pelan pelan

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-08-2012 03:24 senior wrote:

[quote removed]

Hoho Malam , Om Sid weet het wellicht beter, hij heeft volgens mij allerlei (oude) wetboeken in de kast staan...Alleen is de wet aldaar zeer ruim te interpreteren door een ieder...

Was effe een opmerking tussendoor....snap al helemaal niet waarom mensen nog trouwen, om on topic te blijven. Mijn vriendin en ik willen dat helemaal niet, ook niet na 10 jaar relatie,ondanks alle ellende en verwijten van haar ouders en familie gaan we dat ook nooit doen.Als ik "weg val" naar de eeuwigheid Emoticon: Shut up! Emoticon: Shut up! is zij sowieso verzekerd van alles wat ik na laat op deze aardkloot, buiten dan het wettige deel dat mijn zoon krijgt> voor de rest is hij door mij onterfd

Grappig om te lezen hoe sommigen mij proberen mee te betrekken in bepaalde discussies. Emoticon: Shiny

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Grappig om te lezen hoe Om Malam telkens weer die veer uit den bilnaad weet te trekken ! Emoticon: Shiny Het ruft dit topic. Stinkt het naar eigen roem? Beetje misplaatst.

It's only kinky the first time.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 28-08-2012 03:24 schreef senior:

[quote verwijderd]

Ja Senior dit is bij mij ook het geval, wij hebben wel een langlevende contract, een document en een inboedel beschrijvingen laten maken, bij een notaris, gelijk toen ze bij mij introk.
"Trouwen"!!!, dat nooit meer, eens gedaan, maar daar heb ik mijn les geleerd.
De bemoeienissen van die klootjes volk van ambtenaren, wil ik nooit meer, mee maken.
Er zijn te veel regeltjes, in de wetten gemaakt, in die tijd dat de P.vd.A het voor het zeggen had, op die ministerie van sociale zaken.
Was het niet die dikke k*t van een Dallas die wetten maakte, om de vrouw zo te beschermen, dat ze je nu helemaal kunnen leeg plukken.
Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Och we weten het zo goed en toch willen ze die tradities voort zetten.
Neen het trouw boekje, is gewoon een boekje dat de verantwoordelijkheid niet afgeschoven kan worden op de staat.
Maar daar zit een vervelende addertje onder het gras.
Daarmee krijgt een vrouw de gelegenheid mee aangeboden, dat het gebruik kan maken om lekker een nieuwe leven op te bouwen en een vriend er op na te houden, goed voor twee inkomens, wel twee onkosten van huur, of wat dan ook, maar samen hebben ze het beter, dan de man om een nieuwe relatie aan te gaan.
Zijn salaris word flink aangepakt en hij kan niet aan die sociale voorzieningen in aanmerking komen, omdat hij net, of gelijk aan die inkomensgrens zit.
Lang leven de vrouw.
Dat er nu na zo veel jaren ellende, eindelijk de vrouw nu ook aan haar inkomen kan worden afgepakt, doet alleen maar gerechtigheid brengen, in die chaos van regels van de wet.......... Emoticon: Confused Emoticon: Devil Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,597,474 pageviews Een website van indahnesia.com