Subforum Het visumgebeuren

forum.indonesiepagina.nl 
246 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-08-2012 13:08 barubagus wrote:
Laten we het macro economisch bekijken.
In Nl gaat er dus 35 miljard om in het toerisme. Maar de handel brengt 600 miljard op !!!

En dan gaat het nog om Nl, waar de prijzen tig keer hoger zijn dan hier in de RI.

Juist/ itu dia .
Maar niet iedereen kan op macroniveau denken.
Sommigen kunnen alleen kijken wat ze in hun eigen omgeving zien en oordelen op grond van persoonlijke ervaringen.
En dan het projecteren op macroniveau.

GDP (purchasing power parity):
Field info displayed for all countries in alpha order.
$1.139 trillion (2011 est.)
country comparison to the world: 16

GDP NEDERLAND : GDP (purchasing power parity):
Field info displayed for all countries in alpha order.
$713.1 billion (2011 est.)
country comparison to the world: 23

Alleen blind varen op bovenstaande cijfers kan ook niet, men moet kijken hoeveel inkomen per persoon bepaalse land heeft .
Gemiddeld verdiend een Nederlander bijna 8x meer .
En toch wonen er 35 miljoen middle class die de zelfe inkomens hebben zoals die 16 miljoen nederlanders .
En de Indonesische middle class is booming , en zal ook blijven als er politieke stabiliteit is .
Zie ook de bevolkingspyramide,
Is gunstig i.t.t de Nederlandse demografie.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-08-2012 13:30 Yerun wrote:
om sid; je hebt volgens mij iets gemist. Kuta e.o. is al sinds jaar en dag niet minder dan Lloret de Mar, alleen Piet Patat ontbreekt nog.

Ik heb kennis gemaakt met Bali vanaf 1979 tot en met begin 2012 , ik voel me daar niet thuis .
De toekomst is (om te investeren) op Lombok .
De kans dat je daar een zuipende Kangoeroes of Beren op straat tegenkomt is klein(er).

Men kan zeggen wat heb je te zoeken in Lombok, en toch waren in het verleden flirtage met de Arabieren.

Op West Sumatra (heb zelf gezien) en zelfs Aceh ( gelezen) zie je Moslim toeristen uit Malaysia , heb nog geen Arabieren in bussen gezien.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-08-2012 13:30 Malam wrote:
Nogmaals BB,
Toerisme kan een injectie in de goede richting zijn.
Ongeveer zoals: Ik verdien in Nederland 1400 Euro teveel om dood te gaan en te weinig om fatsoenlijk te leven, ik neem er een krantenwijkje bij van 200 Euro, dat maakt het net iets anders Emoticon: Yes!
Dat bedoel ik te zeggen

In Nederland is bekend hoeveel AOW men krijgt en hoeveel pensioen je van de baas krijg.
Mijn toekomstige Dreesgeld is bekend , de helft van een echtpaar AOW minus X % .
Plus een klein bedrijfs pensioen.
Vandaar dat ik sta te dromen om een adviesburo Emoticon: Shiny in Ollanda of Jakarta op te richten .

Of mss een reisburo , heb ooit voor een blauwe maandag bij een Indonesische reisburo gewerkt . Hebt een paar jonge bekenden die Hotel School hadden gehaald in Indonesia en buiten Indonesia.
Of kamer verhuren , uiteraard alles met BTW . Emoticon: Wink

Of een Patatkraam in KUTA .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hier is gewoon niets tegen in te brengen, heeft ook totaal geen zin.
Probeer iemand die in een rode wereld is opgegroeid maar wijs te maken dat blauw ook mooi kan zijn.
Om Surya is iemand die zich volledig heeft gefocust op rood, er zijn geen andere kleuren op de wereld.
Zelfs als Om Surya een oogafwijking zou krijgen en de hele wereld zou paars worden voor hem dan blijft hij volhouden dat het rood is.
Geen discussie mogelijk Emoticon: Talk to the hand
Ik ben moe, heel erg moe, lijkt me beter dat ik mijn snavel niet meer open doe.
Natuurlijk zegt hij dan zie je nu wel dat ik gelijk heb, het is rood.
Nou ja geef hem die triomf maar, zelfs met een Javaan die al deccenia in een ander land woont is geen normale discussie mogelijk Emoticon: Shut up!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

om Sid; op lombok ben je ook al te laat, sinds ik daar voor het eerst kwam (pas in 2002) waren grote kavels al in handen van investeerders en 'investeerders', waaronder de Suharto-clan. Nu ligt het vliegveld verder weg, maar is het wel een internationaal vliegveld. Kwestie van goede weg aanleggen en het grote bouwen kan beginnen... bouwen op die stukken grond die in de Suharto-tijd zijn uitgedeeld aan ambtenaren wel te verstaan, verder is er niet veel te verkrijgen namelijk. Lombok was toen leeg, dus kon het eenvoudig weggegeven worden aan Javanen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

BB; het zou voor Indonesie een enorme winst zijn als 5% van het BNP uit het toerisme afkomstig zou zijn. Dat zou een enorme groei betekenen, die niet alleen beperkt zou blijven tot enkele reeds aangewezen gebieden als Java en Bali. Maar ja, met de huidige infrastructuur zal het moeilijk zijn om dit te bewerkstelligen. Veel toeristen (binnenlands en buitenlands) willen wel een beetje luxe en service tijdens hun zuurverdiende vakantie (overigens niet onterecht).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Kwaliteit dus Emoticon: Laugh out loud
Nu nog de balans Emoticon: Yes!
Toch wel vreemd dat de zo op geld beluste maatschappij als IndonesiŽ zo'n enorm onontgonnen gebied niet wil aanboren.
Zou dat misschien de invloed zijn van de extreem Islamitische stroming binnen de Indonesische regering?
Zijn ze misschien bang dat met de komst van veel Westerse toeristen veel zieltjes verloren gaan Emoticon: Confused
Dus wordt economisch belang ondergeschikt gemaakt aan het geloof????? Emoticon: Shut up!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

dat zal wel een rol spelen ja, dat conservatisme. Op kleinere schaal zie ik de tolweg Ciawi - Sukabumi als een mooi iets om Sukabumi te ontsluiten en te ontdoen van het radicalisme bijvoorbeeld. Jakarta is dan uiteindelijk nog dik 2 uur weg, en geen 4 tot 5.. en dan kan het wel eens hard gaan. Kan.. hoeft niet.

Het lijkt me duidelijk dat economisch belang ondergeschikt is aan geloof in dit land. Op de Pantura staan tussen Cikampek en Indramayu 4 tot 8 keer mensen bij een wegversperring om geld te vragen/eisen voor de bouw van HUN moskee om maar iets te noemen. De Pantura is DE verbindingsweg tussen grofweg Jakarta en Surabaya. Hetzelfde zou zijn de A2 af te vrijwel sluiten voor de bouw van een kerk. Probeer het eens zou ik zeggen.

In delen van het land kunnen restaurants 1 maand per jaar niet fatsoenlijk open omdat een klein groepje dat niet zint. (Daarom ook zit Bali nu vol Jakartanen en rijkere Indonesiers die helemaal niet mee doen met de Ramadan omdat ze OF geen Moslim zijn, OF omdat ze er gewoon geen zin in hebben).. daar zouden ze zich op Bali meer op moeten richten, al is het maar 1 maand per jaar.

Vrijdagmiddag staan de auto's 2 rijen dik geparkeerd op de hoofdweg tussen Lippo Cikarang en de tolpoort, waardoor er dikke file staat, nog dikker als normaal.. want ja, lopend naar de moskee is ook zo ouderwets..je zou eens moe worden om je persoonlijke jihad te vervullen zeg... poeh he!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 05-08-2012 14:35 Yerun wrote:
om Sid; op lombok ben je ook al te laat, sinds ik daar voor het eerst kwam (pas in 2002) waren grote kavels al in handen van investeerders en 'investeerders', waaronder de Suharto-clan.

Dat weet ik , de kleine man kan hoogstens op de kruimels azen .Meer niet.
EEn koelie-tinta uit Ollanda is bijvoorbaat kansloos.
Hoogstens kan hij parkeer wacht worden. Emoticon: Wink

En toch zag ik begin 2012 een advertentie over een kavel van iets meer dan 3000 meter , gelegen in de buurt van de nieuwe Bandara , in de buurt van strand voor 25% van een 1000m grond in Lembang ( Op loop afstand van de bekende Kampung Daun Jl Sersan Bajuri ) .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2012 13:39 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Ik heb kennis gemaakt met Bali vanaf 1979 tot en met begin 2012 , ik voel me daar niet thuis .
De toekomst is (om te investeren) op Lombok .
Doe je best op Lombok om zo islam minded toeristen binnen te halen. Veel anders bestaat er namelijk niet.
Westerse toeristen en dan met name (alleenreizende) vrouwen worden neerbuigend behandeld. Dat heb ik zelf ondervonden en dat is ook een verhaal dat ik door de jaren heen regelmatig ben tegengekomen. Er wordt op dit moment gekeken in Brussel, en nu ook in Nederland of het lastigvallen van vrouwen als een strafbaar feit kan worden aangemerkt. Ik moest meteen aan Lombok denken.

Voor mij is Lombok geen kip met gouden eieren maar een kip zonder kop.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 05-08-2012 13:30 Malam wrote:
Toerisme kan een injectie in de goede richting zijn.

On 05-08-2012 14:36 Yerun wrote:
het zou voor Indonesie een enorme winst zijn als 5% van het BNP uit het toerisme afkomstig zou zijn.
Amen en dank u.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Indonesia als lid van ASEAN probeer het inkomen uit toerisme te vergroten.
Door betere visa faciliteiten (electronic) in ASEAN landen en verbeterde verbindingen.
Zuid Oost Azie verwacht in de komende 3 jaren 112 miljoen buitenlandse toeristen , inkomsten van 206 miljard dollar en 5,1 miljoen werknemers in de toeristen industrie.

Uit onderzoek van T20 landen ( 20 belangrijke landen in toerisme in World Tourist Organisation laat zien dat verbeterde visa facilteiten leiden tot meer aantallen toeristen.
( Kennelijk had Indonesia dat begrepen, de visa faciliteiten voor toeristen is inmiddels veranderd en verruimd, zie andere topic )
ASEAN landen verwachten een stijging van 9% tot 82 miljoen toeristen waarvan 40 % uit ASEAN landen onderling komen.
ASEAN werkt ook samen met APEC , vrij visa APEC Business Travel card omvat 18 landen.
Dus wie zegt dat Indonesia dekip met gouden eieren slacht ?

Ik weet nog dat een paar jaar geleden sommige leden in Indahnesia beweren dat het niet goed gaat met Indonesia.
Terwijl de feiten en cijfers iets anders laat zien.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM; inderdaad is Lombok niet een heel prettig eiland voor de doorsnee toerist. Je wordt er niet aangestaart omdat je toerist bent, maar een ongewenste vreemdeling. Tenminste dat gevoel had ik. Mijn nadeel was toen dat de vriendin een Lombokse was, dus zo 'samen' (geen handjes vast of zo, ook normaal gekleed) over straat zorgde voor zwaar afkeurende blikken. Daar kan ik verder niets mee.

Voordeel is dan wel dat het uiterste westen van het eiland nog redelijk normaal is, dus de Gili's en Senggigi zijn prima te doen. Nu moet je alleen vanaf het nieuwe vliegveld, en da's een stuk verder weg.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 06-08-2012 02:11 schreef Yerun:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AM; inderdaad is Lombok niet een heel prettig eiland voor de doorsnee toerist. Je wordt er niet aangestaart omdat je toerist bent, maar een ongewenste vreemdeling. Tenminste dat gevoel had ik. Mijn nadeel was toen dat de vriendin een Lombokse was, dus zo samen (geen handjes vast of zo, ook normaal gekleed) over straat zorgde voor zwaar afkeurende blikken. Daar kan ik verder niets mee.

Is het al zo erg gesteld op lombok, dat de Moslims hier ook al beginnen om hun verderfelijke ideeen in te voeren?? Ik kan me totaal niet vinden in dat extremistische schijnheilige gedoe. Maar dit moeten ze vooral blijven volhouden, dan wordt het toerisme zeker niets en zullen ze blijven hangen in de oudheid.
Wat zijn het toch een stelletje bekrompen domme idioten.
Als ik als toerist het gevoel krijg dat er laagdunkend en vernederend naar me wordt gekeken, is het einde toeristen bezoek en daaaag inkomen voor de locals.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-08-2012 12:56 pierre wrote:

[quote removed]

Is het al zo erg gesteld op lombok, dat de Moslims hier ook al beginnen om hun verderfelijke ideeen in te voeren?? Ik kan me totaal niet vinden in dat extremistische schijnheilige gedoe. Maar dit moeten ze vooral blijven volhouden, dan wordt het toerisme zeker niets en zullen ze blijven hangen in de oudheid.
Wat zijn het toch een stelletje bekrompen domme idioten.
Als ik als toerist het gevoel krijg dat er laagdunkend en vernederend naar me wordt gekeken, is het einde toeristen bezoek en daaaag inkomen voor de locals.

Pierre, dit is niks nieuws hoor. Dit was 10 jaar geleden ook al zo. De benadering tav mannen valt nogal mee maar vrouwen hebben er echt last van.

Er zou nu bij of ten zuiden van het vliegveld veel gebouwd worden met Arabisch geld. Zou, want ik weet er het fijne niet van. Het zou mij niet verbazen want het aantal moskeeen op Lombok is buiten proportie en staan soms op nog geen 100 meter afstand van elkaar, groot, pompeus en met veel marmer. Dat kunnen ze nooit allemaal zelf betalen.

Als ze met de bouw van luxe oorden de toerist uit het Midden Oosten kunnen binnenhalen dan hebben ze EN het gewenste geld binnen EN het juiste geloof......
Maar misschien halen ze er ook wel extra prostitutie mee binnen en wordt sterke drank for God sake (letterlijk in dit geval) toch maar wel geoorloofd. Zou zomaar kunnen. Dan wordt Lombok pas echt een kip met gouden eieren.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Een Nederlandse vertaling van dit artikel in de Jakarta Post (Niet zelf gedaan maar gepikt van een persoon die inmiddels hemelen is Emoticon: Blush )

Het onderstaande stuk is gebaseerd op een "uit-de-losse-pols" vertaling van een artikel dat 21 januari 2010 in de ďJakarta PostĒ verscheen onder de titel

ďIndonesiaís tourism Ė a national tragedyĒ door Anak Agung Gde Agung aangevuld met wat gegevens uit diverse artikeltjes die de laatste week in het ďKompasĒ stonden.

De Indonesische regering claimt al jaren dat het goed gaat met het toerisme in IndonesiŽ, maar overdrijven zij niet enigszins als we een vergelijking trekken met andere landen in de regio? Als we naar de cijfers uit het recente verleden kijken dan blijkt dat IndonesiŽ het als toeristische bestemming in Zuidoost AziŽ helemaal niet zo goed doet. In de 12 jaar tot 2007 schommelde het aantal toeristen dat IndonesiŽ bezocht tussen de 4 en 5 miljoen, in 2009 waren het er ongeveer 7 miljoen. De gemiddelde lengte van hun verblijf is gedaald van 10 dagen in 1997 tot ruim 8 dagen in 2008. - Overigens kwamen er van dat aantal toeristen in het jaar 2008 maar liefst 141.202 uit Nederland, in 2009 waren dat er 132.184, maar in dat aantal is de maand december nog niet meegerekend. (Kompas 31 jan jl) - Als men het aantal van 7 miljoen vergelijkt met het aantal toeristen die Singapore, Thailand en MaleisiŽ trekken n.l. resp. 10, 15 en 22 miljoen dan is er veel mis in IndonesiŽ. Vergelijk IndonesiŽ eens met MaleisiŽ dat 22 miljoen buitenlandse toeristen trekt, dat land heeft toch veel minder te bieden dan IndonesiŽ?

Hoe konden zulke grote verschillen ontstaan ? Hoe kan het dat IndonesiŽ met zijn rijkdom en diversiteit aan cultuur en natuur slecht een kwart van het aantal toeristen trekt in vgl. met het saaie MaleisiŽ? Dit tragische feit vindt zijn oorsprong in de tachtiger jaren toen IndonesiŽ in grote financiŽle nood het reeds wereldberoemde Bali ging promoten als de nationale toeristische kip met de gouden eieren. Het resultaat is dat Bali nu bekend staat als een grote toeristische attractie en overspoeld wordt door toeristen, wat voor grote infrastructurele problemen zorgt maar ook het eiland verziekt. De overgrote concentratie van toeristen op het eiland Bali is niet meer te beheersen, vaak zijn het de verkeerde types die geen waardering voor de unieke cultuur en natuurlijke schoonheid kunnen opbrengen. Niet alleen dat maar de promotie van Bali heeft ook geleid tot het negeren van andere grote attracties is het land. Geweldige attracties zoals de Borobudur, Yogyakarta, Toraja, Bunaken en Ujung Kulon bijvoorbeeld zijn nauwelijks ontdekt. Dit is een scheve verhouding, dat kan men zien aan het vernietigende effect dat de grote stroom van toeristen op Baliís cultuur en milieu heeft gehad en hoe de andere attracties genegeerd worden. Borobudur, dat toch tot het werelderfgoed behoort trekt slechts 85.000 toeristen per jaar, vergelijk dat eens met de nog niet zolang geleden ontdekte Angkor Wat tempels in Cambodja die 1 miljoen bezoekers per jaar trekt. Toraja trekt de laatste jaren slechts 5000 toeristen per jaar. Bunaken trekt al jaren niet meer dan 10.000 toeristen per jaar, terwijl Pattaya in Thailand jaarlijks maar liefst 4 miljoen buitenlanders aantrekt. Ujung Kulon het nationale park waar de zeldzame Javaanse neushoorn leeft trekt slechts 6000 bezoekers uit binnen- en buitenland per jaar.

Er zou een totale gedachteverandering moeten plaatsvinden op het gebied van toerisme. Allereerst zou president SBY het toerisme tot nationale prioriteit moeten uitroepen en zorgen dat de centrale en regionale overheden de handen ineen slaan om deze prioriteit tot een succes te maken. Daarna zouden de reeds bekende toeristen attracties gerevitaliseerd moeten worden, dit kost slechts kleine investeringen en kan daar snel geld mee verdiend worden om de investeringen weer in de kas terug te laten vloeien.

De Borobudur zou naar zijn oorspronkelijke schoonheid terug gebracht moeten worden door alle verkopers op het terrein, die de toeristen alleen maar lastig vallen en hen veel van het plezier ontnemen die dit schitterende bouwwerk te bieden heeft. Toraja zou veel meer toeristen kunnen trekken door het vliegveld aldaar te repareren zodat de toeristen daar vanaf Makassar in 45 minuten kunnen komen in plaats van de afschuwelijke 10 uur durende busreis door steile bergen die ze nu moeten ondernemen. Voor Ujung Kulon kan gemakkelijk een aantal van een miljoen toeristen per jaar gehaald worden als er goed en regelmatig zeetransport vanaf Jakarta geregeld wordt. Zo zijn er veel meer attracties die momenteel nauwelijks in de belangstelling staan zoals de Bromo, Yogyakarta en Komodo. Deze hebben slechts kleine verbeteringen nodig om er belangrijke bestemmingen van te maken en die de druk op Bali zullen verminderen.

Na de ďsnelle winstĒ fase kan er gewerkt worden aan langere termijnontwikkeling van toeristische bestemmingen door het gehele land, die hebben grote investeringen in de infrastructuur nodig om deze op de toeristische wereldkaart te plaatsen. Deze plaatsen zijn momenteel relatief onbekend maar hebben de potentie om zich tot unieke attracties te ontwikkelen en kunnen van groot belang zijn voor de lange termijnontwikkeling van de toeristenindustrie in IndonesiŽ. Dit zijn plaatsen zoals Trowulan en Kota Gede voor hen die in geschiedenis zijn geÔnteresseerd, Banda Neira en Raja Ampat voor hen die van surfen houden (NB hier bedoeld de schrijver duiken), de Baliem Vallei en Waikabubak voor hen die van etnisch toerisme houden. Deze locaties hebben het in zich om voor een onvergetelijke ervaring te zorgen. Er zijn in IndonesiŽ nog veel meer van dit soort locaties en deze zouden in pakketten kunnen worden aangeboden om het reizen gevarieerder te maken.

Gedurende de ďsnelle winst" fase en de lange termijn planning zal er een promotiecampagne moeten komen die het Indonesische toerisme een merk geeft, dit doen de buurlanden. Malaysia heeft zijn ďTruly AsiaĒ, India claimt ďIncredibleĒ te zijn, terwijl Singapore en Thailand zich respectievelijk als ďUniquely SingaporeĒ en ďAmazing ThailandĒaanbieden. Het voeren van een merk is belangrijk voor de positie van het land in de verlangens van de potentiŽle toerist ook kan men door een merk te voeren bepalen wat voor soort toeristen men ontvangt, degenen die het aangebodene weten te appreciŽren.

Grotere aantallen toeristen die het land bezoeken en die laten weten dat ze de lokale specialiteiten waarderen zal de bevolking trots maken op hun erfgoed en hen motiveren het nog beter te doen wat weer zal leiden tot nog meer toeristen die IndonesiŽ ook weten te waarderen. Dit zal leiden tot een opwaartse spiraal in het toerisme die in samenwerking met de bevolking de traditionele waarden en culturele rijkdom in het land zullen versterken. Een succesvolle promotie van het toerisme zal het land grote winst opleveren, zelfs van IndonesiŽ de beste toeristische bestemming in de gehele wereld maken en zou kunnen zorgen voor een duurzame en milieuvriendelijke bron van inkomsten die alle huidige bronnen zal kunnen overtreffen en die welvaart niet alleen op Bali maar in de gehele archipel zou kunnen brengen. Het toerisme is een groot potentieel waar IndonesiŽ zijn uiterste best voor zou moeten doen om dit tot werkelijkheid te maken omdat het profijt dat we hier van kunnen hebben te groot is om dat zomaar uit onze handen te laten glippen.

Over de schrijver : The writer is a graduate of Harvard (in the United States) and Leiden (in the Netherlands) universities and the Fletcher School of Law and Diplomacy (US). He was the social services minister under president Abdurrahman Wahid.

Origineel artikel.
http://www.thejakartapost.com/(...)ational-tragedy.html

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Het is een terechte vraag waarom Thailand met trekpleisters zoals Bangkok( ladingen vliegtuigen van uit het Westen voor de sex industrie) , Pataya kombinatie met sex . meer toeristen kan aantrekken. ?
Qua natuur zal Thailand ook mooi zijn heb nog nooit een rondreis gemaakt .
Vriendelijkheid, zal niet verschillen met de andere Zuid Oost Aziatische landen.

Ook Malaysia die qua aanbod minder te bieden heeft dan Indonesia en ondanks hun strenge Moslim leer ( strenger dan Indonesia).Hun cultuur is ook Indonesische cultuur . aangevuld met chinese en indiase /tamil cultuur .
Kan 3-4 x toeristen trekken.
WAAROM ?

Dus moeten de Indonesiers terecht afvragen wat ze verkeerd gedaan hebben .
De antwoord hebben ze inmiddels gevonden , meer investeren, promoten van de natuurlijke bronnen, gekombineerd met infrastructuur/ bereikbaarheid.
Het is te zot voor woorden dat een retourtje Bangkok of Singapura X maal goedkoper is dan retourtje Manado .
Dat is ook de reden waarom binnenlandse airlines behoorlijk aan het investeren zijn
Geografisch gezien is Indonesia ook niet te vergelijken met de kleine Malaysia of Thailand . Singapura laat ik buiten de discussie. Het is een klein staatseilandje met een transito functie.
Binnen 3-4 dagen heb je alles gezien , mooie betonnen blokken en een paar grote winkelstraten .

Over specifieke bestemmingen , mensen uit Malaysia, midden oosten kunnen naar West Sumatra , Aceh, Lombok gaan .
Feestvierders kunnen naar Bali .Bergbeklimmers kunnen naar ........
Duikers kunnen naar ...........
Ecotoerisme / hiking, gliding kunnen ook aan hun trekken komen.
Door de opkomst van WISNUS of Wisdom ( Wisatawan Nusantara of Domestic) afkomstig uit 35 miljoen middle classers kan de plaatselijke toerisme floreren.
Infrastructuur wordt verbeterd , er wordt geinvesteerd ( zie de bouw van * hotels buiten Bali) .En op termijn zullen de WISMAn ( buitenlanders) ook komen.
.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Uiteraard wil ik een gedeelte van het commentaar van deze vertaler die in de hemelen zijt hier toch ook even vermelden, mocht hij er moeite mee hebben dan stuurt hij de advocaat van de duivel maar op mij af Emoticon: Wink
De schrijver heeft decennia lang in IndonesiŽ gewoond en het land tot in alle uithoeken bezocht, hij stelt het heel zwart wit, maar met een hoog waarheidsgehalte Emoticon: Wink
Zowel het artikel van Anak Agung Gde Agung als het commentaar van de vertaler bevatten alle ingrediŽnten die in deze topic inmiddels geschreven zijn, zowel in positieve als negatieve zin. Emoticon: Yes!

Wat mij het eerste opviel in het stuk dat was dat de schrijver van Bali afkomstig was en dat hij misschien een poging deed om de toeristische druk op zijn eiland te verminderen. Hij was ďpulang kampungĒ geweest en wat hij op Bali aantrof aan buitenlandse toeristen vond hij vreselijk en dacht daar moet ik iets aan doen. Toen heeft hij dat artikeltje geschreven in de hoop dat er iemand iets aan zou doen om toeristen een andere richting dan Bali op te sturen. Overigens bezochten in 2009 maar liefst 3,3 miljoen IndonesiŽrs het eiland Bali. In mijn ogen behelsde het artikel geen nieuwe gezichtspunten, het was gewoon hetzelfde wat men hier altijd verteld. Het grote potentieel, de vele aantrekkelijke locaties, de diversiteit, de gebrekkige infrastructuur, een nationaal plan om toeristen te trekken enzovoorts. Plus wat spectaculaire ideetjes toegevoegd om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld die snelle bootverbinding van Jakarta naar Ujung Kulon, waar de Javaanse Rhino leeft en ook de Krakatau is gelegen. Die neushoorns zijn met moeite in leven gehouden, jaren geleden dacht men dat het dier was uitgestorven, maar er schijnen er zo een 60 te leven. Stel je voor zo een speedboot met luidruchtige Jakartanen met hun vuilnis dat achtergelaten wordt. Die dieren weet niet wat ze overkomt, en dan nog wel een miljoen bezoekers per jaar voor 60 van die dieren. Zo een Jakartaan die stiekem een jonkie mee naar huis neemt, leuk in de achtertuin als huisdier. Chinezen die er een paar omleggen vanwege de zogenaamd potentieverhogende hoorn. Binnen een jaar na de opening van de snelle bootlijn Jakarta Ė Ujung Kulon is er geen neushoorn meer over.

Wat de grootste hinderpaal voor de uitbreiding van het toerisme vormt is de mentaliteit van de gemiddelde IndonesiŽr. Een buitenlander wordt beschouwd als een wandelende portemonnee en een gemakkelijk slachtoffer om te plukken. In IndonesiŽ heerst de idee ďorang bule banyak duitĒ, een blanke heeft veel geld. Omdat er geen groter genoegen voor de IndonesiŽr bestaat dan op een gemakkelijke manier verkregen geld zijn die westerlingen een gewild doelwit. Verder bestaat het begrip service niet in IndonesiŽ, men rotzooit maar een eind aan, als iemand een vraag heeft, of erger nog een klacht dan wordt er vaak niet geluisterd of een smoesje verzonnen om niet te hoeven handelen. In restaurants wordt van de bediening vaak een lachertje gemaakt, het bestelde eten komt in een voor westerlingen in een onlogische volgorde, eerst het toetje dan de soep en daarna de hoofdmaaltijd. In een gezelschap dat gaat eten kan het gebeuren dat de eerste die bediend werd al heeft afgegeten terwijl er aan tafel zitten die nog niets hebben gehad. Alle klachten worden afgedaan met charmante glimlachjes en buigingen zodat men vertederd raakt en denkt met een onschuldige leerling van doen te hebben en strijkt over het hart. Over de kwaliteit van het vooral westers eten zullen we het maar niet hebben, dat is vaak om te huilen en doet slechts in de verste verte denken aan hetgeen wij thuis geserveerd krijgen, zelf in de betere restaurants. Alleen als ik al denk aan de kouwe patat die men gewoon is te serveren. Dan de beheersing van de Engelse taal, buiten de plaatsen waar veel toeristen komen zoals Bali, Jakarta en Yogyakarta is de beheersing van het Engels miniem, een in het Engels gestelde vraag zal vaak met een verlegen gegiechel beantwoord worden of met ďAyam sori mis mai ingrist not goodĒof ďno spik inglisĒ

Service in hotels is vaak langzaam of wordt er niet aan de vraag van de gast voldaan, onder het motto: ďvergetenĒ. Een hotelkamer is geen Indonesische hotelkamer als er niet van alles kapot is, niet werkt of verdwenen is. Lampen die niet werken, afstandsbedieningen die verdwenen zijn, water in de douche dat er van alle kanten uitkomt behalve de douchekop, die toch al ter laag hangt voor de gemiddelde westerling evenals de spiegel, waarin je op het hoogste punt slecht je eigen schouders ziet. Aan de dofheid van het chroom in de badkamers kan men aflezen met hoeveel aandacht deze worden schoongemaakt. IndonesiŽrs gooien hun vuilnis overal neer behalve in de vuilnisbak, vreemd voor zo een volk dat zo zeer schoon is op het eigen lijf, ze baden graag drie keer per dag, maar zich niets aantrekt van de vuiligheid in hun directe leefomgeving, zelfs in en om het eigen huis. As wordt overal op de grond gegooid, op staat dondert men verpakkingen zo maar neer, er zijn weinig vuilnisbakken te vinden. In treinen en bussen vindt men deze ook niet met als gevolg dat gedurende de reis de vloer van het vervoermiddel in een open vuilnisvat veranderd.

Een van de zaken die ook niet bevorderlijk zijn voor het aantrekken van meer buitenlandse toeristen is de visumregeling. Voor een 30 dagen visum moet men 25 US$ betalen. Dat terwijl in de buurlanden zoals Singapore en MaleisiŽ men bij aankomst zonder betaling resp. een 2 en een 3 maanden geldig visum gratis in het paspoort gestempeld krijgt. Men tracht nu verbetering in de regel te brengen door het 30-daags visum met nog een 30 dagen verlengbaar te maken, uiteraard tegen betaling. Dat geeft weer allerlei nieuwe problemen. De toerist moet zich in de Indonesische bureaucratie begeven een jungle vol voetangels en klemmen. Ook gaat dit weer extra geld en niet te vergeten vrije tijd kosten. Men had beter een regeling kunnen bedenken waarbij de toerist de keuze wordt gelaten om bij binnenkomst een 30 of dan wel een 60 dagen visum te kunnen kopen. Beter is het natuurlijk om weer een gratis 60 dagen visum te verstrekken zoals indertijd onder de regering van Soeharto werd ingesteld om het toerisme te bevorderen. Dat was in de tijd van het eerste ďVisit Indonesia YearĒ begin 90íer jaren, dat een groot succes werd. Men haalde toen 5 miljoen toeristen binnen. Het hele land werd geÔnstrueerd hoe men met toeristen om diende te gaan en heel IndonesiŽ was extra vriendelijk tegenover de buitenlander. Helaas is er na de toenmalige minister van Toerisme Joop Ave nooit meer een minister met visie op dit gebied geweest. In 2008 werd het ďVisit Indonesia Year 2008 georganiseerd, een grootse dure reclamecampagne werd gevoerd, met dure filmpjes, die werden slechts binnenlands vertoond. Overigens waren die filmpjes meer voor kinderen geschikt, kinderstemmetjes die in het Engels de culturele rijkdom van IndonesiŽ aanprijzen, op een manier die iedere Engels sprekende westerling op een onbedaarlijke manier in de lach zou doen laten schieten. Men slaagde erin om het aantal toeristen dat IndonesiŽ bezocht miniem te verhogen, meteen werd er van een doorslaand succes gesproken en prompt noemde men het volgende jaar het ďVisit Indonesia Year 2009Ē in de hoop nog wat meer toeristen te trekken. De kosten van de campagnes waren gigantisch de resultaten miniem. Het grote probleem is dat IndonesiŽrs niet naar het buitenland kijken en zich afvragen wat de toerist wil, ze gaan ervan uit dat de toeristen als vanzelf door de natuurlijke rijkdommen en de grote verscheidenheid van culturen in de archipel worden getrokken. Maar dat moet je wel promoten, de westerling wordt door de media in zijn thuisland overdonderd met informatie.. Als IndonesiŽ in die media aan bod komt dan is het door natuurrampen, bomaanslagen, vliegtuigongelukken of corruptie. Dat is het beeld dat de westerling van IndonesiŽ heeft, dat beeld blijft na de zoveelste rampzalige gebeurtenis jaren hangen. Het beeld is niet geheel fout, maar IndonesiŽ heeft veel meer te bieden maar dan moet je dat de mensen wel vertellen.

De schrijver noemde de grote hordes verkopers van allerlei rotzooi bij de Borobudur. Dat is niet alleen bij de Borobudur zo maar op elke plek die door toeristen wordt bezocht, ook locaties die alleen door lokale toeristen met een bezoek wordt vereerd. Deze verkopers zijn inderdaad zeer hinderlijk en is het moeilijk om van ze af te komen gezien de hoeveelheid. Zeker de buitenlanders worden extra hard lastig gevallen want die kennen de prijzen niet. Daar sta je dan tussen tientallen verkopers op het terrein dat naar de Borobudur leidt. Je hebt net 10 US$ mogen betalen om dit wereldwonder te mogen zien, dat terwijl lokale toeristen slechts 9000 Rp betalen. Het is in IndonesiŽ heel gewoon dat buitenlanders een veel hogere toegangsprijs betalen voor attracties dan de binnenlandse toerist. Ook wordt er op vele plaatsen nog een extra kaartje verkocht als je een camera bij je hebt, plukken, plukken, plukken uit de buitenlandse geldboom. Nu zijn de IndonesiŽrs er in al hun toeristenvriendelijkheid achter gekomen dat het dragen van korte broeken en rokken beledigend voor het Boeddhisme zou zijn. Ook door het dragen van hoge en harde hakken zouden er vele stenen van dit bouwwerk extra hard slijten. Ik ben nog nooit een westerse toerist tegengekomen met hoge hakken aan haar voeten, dat lijkt me typisch iets voor een Indonesische Madam die een dagje op stap gaat. De exploitant van het wereldwonder stelt daarom batik sarongs en pandan sandaaltjes ter beschikking om belediging en vernieling van het heiligdom te voorkomen. Deze sarongs en sandaaltjes kunnen gekocht of moeten gehuurd worden. Deze regeling is per 1 februari j.l. ingegaan. Dat is toch weer een leuke extra bron van inkomsten over de ruggen van de toeristen heen. De sandalen en de batiks worden in de kampungs om de Borobudur heen geproduceerd. Iemand die wel eens op een Indonesische feestdag of zondag op de Borobudur is geweest zal zich vast verbaasd hebben hoe druk het daar kan zijn. Hele families hebben een tikar ergens in het bouwwerk uitgespreid en zitten daar familiegewijs te picknicken. De rantangs worden in de opgeheven handen van een Boedhabeeld neergezet terwijl de kinderen om de stupaís heen ravotten. Na afloop van het festijn ligt het bouwwerk bezaaid met lege waterflessen, lege verpakkingen, bananen- en sinaasappelschillen en ander afval.

De schrijver sprak ook nog over de culturele rijkdom en het vele erfgoed dat IndonesiŽ zou bezitten. Dat wordt door vele IndonesiŽrs gedacht en gezegd, maar een serieus observateur moet constateren dat deze in een zeer hoog tempo aan het verdwijnen zijn. In het straatbeeld ziet men nauwelijks traditionele kledij, kabaja en sarong wordt alleen nog maar door oude vrouwtjes die op de pasar verkopen gedragen. De kledij in het straatbeeld wordt bepaald door jeans en T-shirts, op de laatste vaak vreemde Engelse teksten gedrukt die door niemand, en zeker de drager van het kledingstuk, begrepen worden. Jarenlang werd de traditionele kledij nog wel op huwelijksrecepties en andere festiviteiten gedragen, maar deze is tegenwoordig verdrongen door kleding die zijn oorsprong in de Arabische landen vindt. Zag men voorheen vaak mensen in het straatbeeld samen gehurkt zitten om verhalen uit te wisselen zo ziet men tegenwoordig dat die verhalen via een mobieltje verzonden worden, zelfs tukang beca communiceren via zo een ding. Wil men een wayangvoorstelling zien dan is men op de TV aangewezen. Vele oude gebouwen met historische waarde zijn gesloopt of verkeren op zijn best in verre staat van verval. Musea ruiken vaak muf en de verrotting en verwaarlozing is niet alleen in alle hoeken en gaten van het gebouw maar ook in de collecties te bespeuren. Alles wat met geschiedenis, dus kolonialisme te maken heeft staat in een kwaad daglicht, men doet zijn uiterste best een volk te spelen dat het verleden van zich af heeft geschud en zeer met zijn tijd mee gaat.

De auteur heeft het diverse malen over manieren hoe IndonesiŽ met wat kleine investeringen veel geld zou kunnen verdienen, daar droomt men in dat land dag en nacht van, het liefst zonder enige investering. Het afzetten zit hen in het bloed, dat gebeurd overigens niet alleen met toeristen, onder elkaar is het idem dito. Het product toerisme wordt in IndonesiŽ niet begrepen, er wordt vaak meewarig naar die buitenlanders gekeken die midden op de dag in de hete zon hun huid smerig zwart laten worden, er bijlopen alsof ze zwervers zijn, er een vreemde cultuur en eetgewoonten op na houden, eigenlijk een slecht voorbeeld voor het volk zijn. Het gedonder begint vaak al op de luchthaven Soekarno-Hatta te Jakarta, eerst langs de imigrasi met zijn moeilijke vragen in de hoop wat extra geld los te peuteren, daarna de bagageband met opdringerige porters. Dan naar buiten door een haag van mensen die opdringerig met hun huissleutels staan te rammelen en ďtaksiĒ of ďtransporĒ roepen. Dit zijn de tussenpersonen die de pas aangekomen toerist een poot proberen uit te rukken, daar tussendoor wordt je parfum, vulpennen of andere onbruikbare imitatietroep aangeboden. ďWelkom in IndonesiŽĒ. In de 20 jaar dat ik op deze airport kom is men er niet in geslaagd het reilen en zeilen behoorlijk te organiseren, overal staan figuren op de loer om te proberen wat van die toeristendollars naar hun eigen portemonnee te laten verhuizen, een beeld dat men door heel IndonesiŽ tegenkomt.

Nou zullen de lezers wel denken, die schrijver is wel erg zuur op deze maandagochtend. ďNeeĒ zeg ik dan, het beeld wat ik heb geschetst bevindt zich langs het uitgesleten toeristische karrenspoor dat van Jakarta via Bandung, Bogor, Yogyakarta, Bromo, Bali en de Gili eilanden loopt. Komt men in gebieden waar men nog niet zo bekend met het toerisme is, kan ik een heel ander beeld schetsen. Vooral in oost IndonesiŽ zijn er nog zeer veel ongerepte plaatsen bevolkt door mensen die nog geen klap van de molen van het consumerisme hebben gehad. Gebieden die vaak moeilijk te bereiken zijn door gebrekkige infrastructuur, het moeilijk verkrijgen van informatie hierover. Het is bijna een verplichting om Indonesisch te spreken als men deze afgelegen streken gaat bezoeken. Echter wat men er voor terug krijgt zijn herinneringen die men zijn leven niet vergeet.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-08-2012 09:22 Malam wrote:

Wat mij het eerste opviel in het stuk dat was dat de schrijver van Bali afkomstig was en dat hij misschien een poging deed om de toeristische druk op zijn eiland te verminderen. Hij was ďpulang kampungĒ geweest en wat hij op Bali aantrof aan buitenlandse toeristen vond hij vreselijk en dacht daar moet ik iets aan doen.

De schrijver heeft een mooie deftige Balinese naam , dus hij weet hoe Bali vroeger was en nu is geworden
Vandaar zijn teleurstelling
.Mijn eerste kennismaking met Bali was in 1979.
Ik voel me niet meer thuis op Bali , door te veel commercie en te veel misdragende toeristen.
Bali is niet zelf supporting, bijna alles moet van buiten komen.
En ze hebben hun beste plekken verkwanseld .

Ik ben dus eens met wat die Menir X schreef over de artikel van Ide Agung Gde Agung.
Wat zijn persoonlijke iedeeen betreft , tya daar kan men nog gaan discussieren .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-08-2012 09:22 Malam wrote:
Komt men in gebieden waar men nog niet zo bekend met het toerisme is, kan ik een heel ander beeld schetsen. Vooral in oost IndonesiŽ zijn er nog zeer veel ongerepte plaatsen bevolkt door mensen die nog geen klap van de molen van het consumerisme hebben gehad. Gebieden die vaak moeilijk te bereiken zijn door gebrekkige infrastructuur, het moeilijk verkrijgen van informatie hierover. Het is bijna een verplichting om Indonesisch te spreken als men deze afgelegen streken gaat bezoeken. Echter wat men er voor terug krijgt zijn herinneringen die men zijn leven niet vergeet.
Geen nieuws dat ik voor het grootste deel hier volledig mee eens ben. Dat van de moeilijke bereikbaarheid valt hier en daar best wel mee maar het vervolg van de zin "moeilijk verkrijgen van informatie" Emoticon: Cry en die is zeker waar) is daar debet aan. Ik merk het nu zelf weer nu ik mijn zinnen op Halmahera heb gezet.
Het laatste, dat wat je ervoor terug krijgt is 1000% waar. Ik kan ook nooit precies uitleggen wat ik bedoel buiten hetgeen ik in mijn verhalen schrijf. Ik ben er van overtuigd dat ook als je geen Indonesisch spreekt je er veel waar voor je geld krijgt.
En inderdaad, de mensen daar hebben vaak geen idee wat zich op Bali en Java afspeelt. Het is een verademing als je daar op een vliegveld of busstation aankomt en niet meteen besprongen wordt en je in een dwangbuis moet. Niet het gejengel van Kuta of de scene bij de Borobudur.

Maar, krijg de mensen maar eens zover. Daarvoor zal Indonesie zelf toch echt eerst de zegen moeten uitspreken.

Mooi artikel.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-08-2012 09:14 Surya Atmadja wrote:
Het is een terechte vraag waarom Thailand met trekpleisters zoals Bangkok( ladingen vliegtuigen van uit het Westen voor de sex industrie) , Pataya kombinatie met sex . meer toeristen kan aantrekken. ?
Qua natuur zal Thailand ook mooi zijn heb nog nooit een rondreis gemaakt .
Vriendelijkheid, zal niet verschillen met de andere Zuid Oost Aziatische landen.

Ook Malaysia die qua aanbod minder te bieden heeft dan Indonesia en ondanks hun strenge Moslim leer ( strenger dan Indonesia).Hun cultuur is ook Indonesische cultuur . aangevuld met chinese en indiase /tamil cultuur .
Kan 3-4 x toeristen trekken.
WAAROM ?

De antwoord hebben ze inmiddels gevonden , meer investeren, promoten van de natuurlijke bronnen, gekombineerd met infrastructuur/ bereikbaarheid.
.

Waar in de grote vraag "WAAROM" wel het sextoerisme in Thailand genoemd wordt, mis ik toch het door Agung aangehaalde bezoekers aantal aan de Borobudur en Angkor Wat, 85000 tegenover 1 miljoen.
Is overigens inmiddels achterhaald. 2011 Borobudur 250.000 bezoekers, Angkor Wat 2.125.465 bezoekers Emoticon: Wink
Buiten strenge Moslim leer in MaleisiŽ en het sextoerisme in Thailand zou dit toch ook betrokken moeten worden in het grote Waarom Emoticon: Confused

Tussen het antwoord gevonden hebben en maatregelen nemen ligt een wereld van verschil, je gaat dan beginnen om de visa regels aan te scherpen natuurlijk Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Mss een soor informele koppel verkoop , en de natuur/cultuur snuiven en de sun, sea , sensation en sex ?.

Doet me denken dat veel Nederlandse wisdom (boeren en buitenlui) die tijdens 3 dwaze dagen (van Bijenkorf) of Huishoudbeurs ook naar de wallen gingen.

De visa regels zijn NU al vereenvoudig / uitgebreid , tenminste als ik de verhalen kan volgen bij een andere topic(sosbud visum) .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-08-2012 11:35 Surya Atmadja wrote:

De visa regels zijn NU al vereenvoudig / uitgebreid , tenminste als ik de verhalen kan volgen bij een andere topic(sosbud visum) .

Voor een Sos Bud visum emailde voorheen de sponsor zijn ondertekende uitnodigingsbrief, uitprinten en klaar.
Nu moet de sponsor de brief vanuit IndonesiŽ opsturen, want het mag geen kopie meer zijn.
Dat lijkt mij geen vereenvoudiging, eerder een stap terug in de tijd. Emoticon: Wink

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-08-2012 11:35 Surya Atmadja wrote:
Mss een soor informele koppel verkoop , en de natuur/cultuur snuiven en de sun, sea , sensation en sex ?.

Doet me denken dat veel Nederlandse wisdom (boeren en buitenlui) die tijdens 3 dwaze dagen (van Bijenkorf) of Huishoudbeurs ook naar de wallen

Als deze koppelverkoop slaat op het bezoekers aantal aan de tempels van Angkor Wat van ruim 2.1 miljoen mensen dan is Cambodja ťťn van de grootste hoerenkasten ter wereld Emoticon: Laugh out loud

Koppelverkoop, hoe verzint iemand het in deze context, alleen maar omdat dat de motieven op zijn om iets wat krom is recht te praten Emoticon: Confused

Geeft ook een beetje aan hoe een Aziaat tegen zijn buren aan kijkt als je zoiets durft te suggereren Emoticon: Angry

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Mijn reactie over koppelverkoop (bewust of onbewust) gaat ook over Thailand.
En niet over Kambodja.
Die Ankor dinges is wat mij betreft een goede trekpleister , men kan zien hoe de oude Kambodjanen vroeger leven ( de beschavingspeil).
Heb ooit een film gezien.
Borobudur is ook interessant omdat het een budistiche tempel is .

Terug naar Indonesia, de Minister Mari Eka Pangestu had al haar conclussies getrokken na de T20 conferentie.
Ik denk dat er over 10-15 jaar een betere verdeling zal komen tussen Java-Bali-Sumatra en de rest.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,854,190 pageviews Een website van indahnesia.com