Verandering Social Budaya visa

Subforum Het visumgebeuren 
38 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 03-11-2012 05:11 joost wrote:
Heb gisteren mijn visa verlenging Social Budaya opgehaald in Surabaya waarbij de sponsor dus niet meer vermeld staat op het visum.
Het verschil met vroeger is dat de sponsor aanwezig moet zijn en een handgeschreven uitnodigingsbrief moest overhandigen.
Dit was dus ook NIEUW voor ons.
Voorts wilde men haar KTP copy op A4 formaat papier en niet de afmeting van een origineel KTP zoals vroeger wel mocht of moest.
Du ik leverde in:
1. Paspoort
2. 1 pasfoto
3. Copy vliegticket
4. Handgeschreven uitnodigingsbrief van de sponsor welke ondertekend door de sponsor
5. PERDIM no 23 en no 27
6. Surat Pemintaan dan Jaminan welke ondertekend met materi 6000rp door de sponsor.
7. Fotocopy paspoort. Ik weet niet of dit verplicht is doch uit zekerheid ook ingeleverd

Men krijgt een recu dat je paspoort is ingeleverd. Na 3 dagen klaar. Bij inlevering van je recu kijken ze of je verlenging gereed is. Zo ja dan naar de kassier om 250.000rp te betalen.
Dan moet je 2 uur ( is ook nieuw in Surabaya) wachten voordat je je paspoort krijgt.
Wordt ook gezegd.
Dan als laatste moet je met je paspoort een copy maken van je verlengingsstempel.

Geen bankrekening of salarisstrook van je sponsor wordt gevraagd

Groet Joost

Ik kom net terug van het immigratiekantoor, dezelfde procedure als voorheen.
Formulieren, kopie KTP sponsor, paspoort afgeven, 10 minuten binnen, dinsdag ophalen, ook 10 minuten.
Hier is niets veranderd. Emoticon: Nooo

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Zoals hierboven al geschreven, vandaag paspoorten opgehaald, 10 minuten.
Het invullen van de verlengingsformulieren voor 2 personen en laten tekenen door de sponsor vergt meer tijd dan de procedure op het immigratiekantoor.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Ik heb net ons sosbud visum voor de eerste keer verlengt bij het immigratiekantoor in Solo, en gewoon alles zelf geregeld.
Er werd niet gevraagd naar het inkomen van de sponsor, noch was geen handgeschreven sponsorbrief nodig, wel een getypte versie van een sponsorbrief, en verder de overige formulieren, en copieŽn van KTP, paspoort, visumzegel, aankomstdatum en vliegticket retourdatum.
Op de KTP van onze sponsor, in ons geval de schoonzus van mijn echtgenote, staat eenvoudig "huisvrouw" vermeld, maar daar werd niet moeilijk over gedaan.
Wel werden we ontboden op het kantoor van een hogergeplaatst persoon, en kort ondervraagd over onze relatie met de sponsor, en het hoe en waarom van ons verblijf, maar dat was m.i. meer uit nieuwsgierigheid dan officiŽel.
Ook werden er 10 vingerafdrukken genomen, en een electronische pasfoto gemaakt, wat allemaal in het dossier op de computer werd opgeslagen.
Dus ik vraag me af, of je het wel alleen door een agent kunt laten regelen, zonder zelf daar te verschijnen, in ons geval dus niet mogelijk.
Kosten visumverlenging Rp. 250.000 p.p., plus kosten dossiermap, kopiŽen ca. Rp. 25.000 p.p.
Totaal ca. 3 uur kwijt geweest, mede omdat het kantoor 's middags 1 uur dicht is wegens lunchtijd.
Ophalen paspoort met visumvelenging is 2 dagen later.
Over een maand volgt de tweede verlenging van weer 30 dagen, met waarschijnlijk iets minder formaliteiten.
Want ik neem aan dat opnieuw vingerafdrukken en pasfoto dan niet meer nodig zijn, evenmin als een intervieuw door een of andere officier.
Voor de derde en vierde verlenging in februari en maart moeten we naar Semarang, omdat dat de provinsiehoofdstad is met een immigratiekantoor klasse 2, en het immigratiekantoor van Solo slechts klasse 1 is, dus beperkte bevoegdheden heeft.

SOLO MAN FOREVER

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Met wat voor visum ben je IndonesiŽ binnen gekomen Jupje?
Met een Sos Bus visum of een 60 dagen toeristenvisum?

Ik ben met een Sos Bud visum binnnen gekomen, eergisteren ben ik naar de Immigratie geweest voor de tweede verlenging.
De 4 formulieren ingevuld, 2 maal meterai met handtekening sponsor, kopie KTP en paspoorten, meer is hier niet gevraagd.

De derde en vierde verlenging gaan naar Bandung, dat kan hier niet.
Zelf gaan we nooit naar Bandung, we leveren de papieren hier in, betalen 100.000 per persoon en de Immigratie hier zorgt dat het geregeld wordt in Bandung.
Dat is het dik waard, misschien bestaat die mogelijkheid in Solo ook, altijd het vragen waard.
Succes.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

ik heb weer zonder KTP (verstreken) mijn SosBud verlengd... Moet dat een probleem geven, of worden? Emoticon: Confused

Your attitude determines your altitude

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 12-12-2012 06:24 schreef Keduadam:
ik heb weer zonder KTP (verstreken) mijn SosBud verlengd... Moet dat een probleem geven, of worden? Emoticon: Confused

En ik heb (weer) geen idee wat je bedoelt met een KTP.

Ben je IndonesiŽr (WNI) of niet (WNA)? Als buitenlander, kan je helemaal geen KTP hebben (eventueel wel een KITAS of KITAP die er op lijken).

Dit is een KTP:

Als je de Indonesische nationaliteit bezit, ben je (zeer waarschijnlijk) nog steeds ingeschreven op een KK. En je hebt waarschijnlijk wel een paspoort (want je bent nu in NL?) en dus kan je de KTP verlengen/opnieuw aanvragen etc. En waarom zou je dan een SosBud aanvragen?

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Ach Jstar, stom van me, maaf yah? Ik ben meteen gaan zoeken, maar heb de bewuste kaart weggegooid, omdat ie van een verlopen datum was.
'De kaart' moet zijn geweest een Studentenkaart; ben student voor een jaar geweest (Bahasa Indon) in Bandung. Ga dus nu met een geruster hart mijn SosBud verlengen. Bedankt voor je scan... en mooie foto! Ik hou steeds meer van mensen van het land waar ik geboren en getogen ben, leuk he? Vervreemd wat van NL... zeker als ik de digitale Telegraaf dagelijks even snel bekijk Emoticon: Shut up! Woon al twee jaar in Indonesia en wil er blijven wonen... Ik hoop straks op een Lanjut, seniorenvisum Emoticon: Bye bye

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Malam,
Ik ben binnengekomen met een 60 daags sosbud visum, omdat ik beschikte over een sponsorbrief bij de aanvraag. Ik heb toen wel voor kenissen tegelijkertijd zowel een 60 daags sosbud als een 60 daags toeristenvisum aangevraagd, omdat de man 2 maanden bleef, en zijn vrouw langer. Beide visa bleken identiek in het paspoort (211), dus blijft de vraag, of zo'n toeristenvisum ook met een lokale sponsor hier verlengd kan worden.
Wel wordt bij de aanvraag een (vlieg)ticket gevraagd, dus men controleert, wanneer men het land binnenkomt, en weer gaat verlaten. En alles wordt gescant, en dus opgeslagen door de Haagse ambassade, dus kunnen ze het eventueel ook hier naar toe doorsturen.
Overigens biedt de immigratie van Solo ook de service, om de 4e en 5e verlenging, die dus in Semarang dient te gebeuren, door hun te laten verzorgen. Scheelt toch weer totaal 4 vakantiedagen. Ik weet echter noch niet, wat ze daar voor kosten voor vragen, maar informeer daar wel naar bij de volgende verlenging medio januari.

SOLO MAN FOREVER

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Zo zie je Jupje dat niet alle immigratie kantoren dezelfde eisen stellen, hier hoef ik namelijk alleen maar de 4 ingevulde formulieren aan te leveren.
Dat lijkt me eigenlijk ook niet meer dan logisch, immers op de formulieren staan alle gegevens van de sponsor die hij ook moet ondertekenen.
Bovendien zijn de tickets en sponsorbrief al in Den Haag bijgevoegd.
Om er hier nog eens naar te vragen is overbodig, immers als de retour ticket buiten de 180 dagen zou vallen of er geen sponsorbrief zou zijn, dan had de ambassade in Den Haag geen visum afgegeven.

Dat alle gegevens hier bij de immigratie bekend zijn is al uit het hoofd gezegd al zo'n 3 a 4 jaar, toen ze dat systeem invoerden zijn er van mij digitale vingerafdrukken en foto genomen.
In het begin moesten ze hier met dat systeem om leren gaan, er werd mij nog regelmatig gevraagd om vingerafdrukken te maken, maar als ze dan mijn naam invoerden rolden alle gegevens incl. vingerafdrukken en foto uit de toverdoos.
Ik neem zonder meer aan dat ook de KBRI Den Haag de gegevens van de aanvraag ook in dit systeem zetten.

Met andere woorden, de immigratie hier hoeft je naam maar in te voeren en ze kunnen precies zien op wat voor visum je bent binnen gekomen, ondanks dat ze in het paspoort hetzelfde zijn.
Vandaar dat ik hier dan ook regelmatig vraag of er iemand die op een 60 dagen toeristenvisum is binnengekomen zijn visum hier heeft verlengd, tot op heden nog niemand gehoord.

Samasama
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Malam - Ben hier zelf 2 maanden deze keer dus alleen mijn 30 dagen visum verlengd , maar ken velen hier die in KL / BKK of Australie een 60 dagen tourist visum hebben gekregen en hier gewoon hebben verlengd. Mijn agent zegt ook dat dat nog steeds gewoon kan.
Ivm de berichtgeving hier over de ambasade in Den Haag heb ik zelf maar gewoon meteen een SosBud aangevraagd vorig jaar, maar ik heb van anderen nooit problemen gehoord over het 60 dagen visum en verlengingen.
Overigens staat op je VOA ook nog steeds gedrukt dat je het niet kunt verlengen - is ook onzin.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

En wat dachten jullie van gewoon alles zoveel mogelijk in een ander land als NL alles te regelen? Dan hoeft Het Haagje zich ook niet 'druk' te maken Emoticon: Yawn Meer zeg ik niet daarover.
Dus voordat mijn vliegticket verloopt en mijn jaar om is (2 x SosBud met verlengingen, wil ik naar Maleisia of Singapur om dat daar te regelen, voor bijv. de tweede en laatste keer.
Dan een maand naar koud en duur NL (ivm ook met verplichte retourticket), vorvolgens gauw weer terug met dat SosBud die ik dan reeds in bezit heb.
Lukt dat niet, weer rechtstreeks naar JAK reizen, aldaar op de luchthaven een VOA te laten zetten in je paspoort, dan weer na een maand een SosBud met sponsor regelen in Indonesia zelf... Dat kan toch ook zo? Hebben mensen, die bijv. zolang en zo efficient mogelijk in Indonesia willen vertoeven Emoticon: Party! (met een SosBud) daar ervaring mee?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Een Sosial/Budaya visum is alleen maar te verkrijgen bij een ambassade, niet in IndonesiŽ
Bovendien is een visum Sosial Budaya een single entry visum, ga je het land uit dan vervalt je visum.
Dus even tussen door een SosBud regelen in Singapore Emoticon: Confused
Kan wel, maar dan kom je terug op een VOA.
Dan kan je 60 dagen in IndonesiŽ blijven, dan ga je een maand naar Nederland en kom je terug op je in Singapore gemaakte nieuwe Sos Bud Emoticon: Wink
Hou er rekening mee dat je binnen drie maanden na afgifte gebruik moet maken van je visum Emoticon: Yes!

45havana
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat hij bedoelt;een sosbud in S'pore regelen en dan doorvliegen naar NL.Een maand in NL blijven en dan terug naar Indo met de reeds verkregen Sosbud.Als je binnen de 3 mnd terug bent in Ind kan dat.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Dat is inderdaad een optie 45 Havana. Een hele goeie. Blijft de vraag natuurlijk, hoeveel zijn de kosten van de visum dienst en wat kost een overnachting in Singapore.

Want de vluchten uit Singapore zijn allemaal tussen 10 en 12 s'vonds.

Dus 1 overnachting zijn 2 dagen en die kosten moet je er ook bijtellen, incluis de taxi kosten .

Where there is a will there will be relatives.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Waardevolle info heren. Malam bedankt, heel nuttig op en rijtje gezet... ik heb het ergens opgeslagen, komt goed van pas! Het klaarde op in de schemering van Wat Te Doen, betr. deze SosBud!!!
45havana, ja Malam had het goed begrepen. Maar bedankt ook voor de (soms misschien betere) optie! ik ga kijken.
Want (ook Anorak) nu moet ik even rekenen en mediteren daarover... Emoticon: Confused
Ik ging twee keer naar KUL, veel goedkoper dan SING en gewoon altijd even drie, vier dagen een vakantie aan vastknopen.

Mijn situatie is dat ik tot eind April in Indon kan blijven, tot de laatse verlengingsmaand van mijn SosBud. Eind Mei ben ik weer een jaar in Indon, en daar heb ik ook mijn Lufthansa retour-ticket (veel bagage!) op kunnen veranderen! Ik dacht dus een SosBus even 'tussendoor' te halen eind mei, in KUL. HAHA dat kan dus niet....

Het lijkt me nu voor mij een betere oplossing, dat ik Lufthansa opnieuw vraag (de tweede keer, balen... misschien extra kosten?) mijn datum te veranderen naar eind April!
Dan naar NL (via SING zit niet in die ticket en de overstap is al vastgelegd) voor een maand. Een retourticket JAK aanschaffen, maar wel via KUL (lijkt me te kunnen?), daar een SosBud te vragen (moet DAN de sponsorbrief uit Indon al bij me hebben - dus de fotokopie van de KTP sponsor + surat PERMOHONAN - met de juiste datum... maar die kan ik ook daar invullen, met dezelfde pen en inkt... Na vier dagen vakantie daar, naar JAK. met je SosBud op zak! Emoticon: Yummie!
Lijkt dat jullie redelijk heren? Ik denk dat t zo kan, iya toh? Sip deh. Duh. (It is, isn't it?)

NB. Ik zou graag via ticketindonesia.nl tickets bestellen (is toch van een van de forum mensen hier meen ik?), maar helaas dan moet je dan een creditcard gebruiken. En die heb ik weggedaan, vanwege de kosten en de hebzucht van de bank. Ik heb een soort van creditcard', de Rabo wereldkkaart heet ie geloof ik tegenwoordig, en soms werkt deze wel. Lastig... dan maar weer mijn oude digitale reisbureau nemen!

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Sorry: "Ik dacht dus een SosBus even 'tussendoor' te halen eind mei, in KUL", moest zijn eind April... Eind mei zou ik dan naar NL gaan.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het lijkt me toch beter je wat meer te verdiepen in het visum verhaal, er is inmiddels veel over geschreven, voor je de fout in gaat.
Ticket Indonesia is bij mijn weten enkel binnen Indonesia.
Zoek nu even uit wat je wil en wat mogelijk is, alles is te vinden op dit forum.
Het lijkt wel of je voor de eerste keer in IndonesiŽ bent Emoticon: Confused

45havana
Gebruiker
spacer line

Ticket indonesia,maakt dacht ik ook gebruik van IDEAL.Dus zou je gewoon in NL via internet kunnen betalen.

45havana
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anorak
Ja dat is een keuze die je maakt,S$160 voor het visum + ca S$80-100 voor een kamer.Staat tegenover dat je nu in NL eerst een afspraak moet maken bij de IND ambassade voor de aanvraag en dan nog het verkrijgen.Stress en nog eens stress en het kost je ook dacht ik E45 plus 4x reiskosten en je tijd.Zoals ik al schreef het is een keuze die een ieder voor zich moet maken.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 13-12-2012 14:15 45havana wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anorak
Ja dat is een keuze die je maakt,S$160 voor het visum + ca S$80-100 voor een kamer.Staat tegenover dat je nu in NL eerst een afspraak moet maken bij de IND ambassade voor de aanvraag en dan nog het verkrijgen.Stress en nog eens stress en het kost je ook dacht ik E45 plus 4x reiskosten en je tijd.Zoals ik al schreef het is een keuze die een ieder voor zich moet maken.

Juist het is een keuze.
Elke keer weer stress omdat de Indonesische ambassade in Den Haag de lat steeds hoger legt voor mensen die met een Sosbud naar IndonesiŽ willen, en het steeds moeilijker te maken.

Dat heeft een reden en het is inmiddels duidelijk waar dat vandaan komt.

Gewoon aan de voorwaarden voldoen is het devies, daar kunnen mensen die er moeite mee hebben en gaan klagen bij de ambassade niets aan veranderen.

Zo is het en niet anders.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Kleine aanvulling t.a.v. de 2e verlenging van mijn Sos Bud visum.
Ik had ingeleverd de 4 verlengings formulieren, kopie KTP sponsor, paspoorten.

Ik werd vandaag gebeld door de immigratie dat ze ook een kopie van de kartu keluarga van de sponsor willen hebben, dat is nieuw.

Ik weet niet of dat overal zo is, maar voor de gene die gaat verlengen, je kan het maar beter bij je hebben.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Hey Malam, nee ik ben niet voor de eerste keer in Indon, maar ik haat hartgrondig dit soort papierwerk, en heb ook al (teveel soms?) hier gesnuffeld voor antwoorden.
Graag een beetje genade voor mij? Ben w.s. niet zo slim als jij bent, dat is ook de reden waarom ik hier dingen ga bekijken en vragen...

Ja en hoorde net van iemand, dat ze de SosBud maar drie maal weggeven tegenwoordig... de mensen hebben blijkbaar daar teveel van gebruik gemaakt de laatste tijd; dus wordt het ook weer tijd om als ambtenaar weer eens 'creatief' Emoticon: Nooo te worden?!

45havana, IDEAL doe ik ook niets mee, wil ik ook niet... laatst was er weer hommeles over trouwens. En een hotelkamer, nogmaals misschien Kuala Lumpur wat promoten: in KUL dus voor Ä20,- heb je zoiets, met AC en interne badkamer. Taxi voor een schijntje, maar neem alleen die taxi's, waar een meter in zit (vaak staat dat op de buitenkant van de taxi).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ach Keduadam, ik denk dat niemand zit te wachten op die papier winkel, maar wat dat betreft is IndonesiŽ geen uitzondering.
Je moet maar eens kijken waar iemand uit IndonesiŽ tegen aanloopt als hij enkele maanden naar Nederland wil.

Er gaan veel geruchten, die laat ik maar langs me heen gaan, de ambtenaar op de Immigratie hier had mij ook al eens gewezen op het alternatief (visum voor gepensioneerden).
Die heb ik uitgelegd dat ik bijvoorbeeld in 2013 meer dan 6 maanden in Nederland zal zijn, dat dit dus geen optie is voor mij, daar kon hij volledig inkomen.

In Nederland maak ik gebruik van de CIBT visumdienst, alles naar behoren invullen met alle bijlagen erbij, dan verloopt dat vlekkeloos.
Geldt ook hier bij de immigratie, tot op heden geen problemen gehad, de papierwinkel neem ik op de koop toe.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Heb idd in de UK gewoond, dat is denk ik het topland, nog erger dan in NL!
Maar je weet tenminste een beetje waar je aan toe bent... dat is wel fijner vaak, dan dat iedereen andere 'oplossingen' heeft - zelfs bij de pemerinta of bij de lawyer of bij ervaren Indon. vrienden - ze hebben allemaal hun eigen versies vaak, met of zonder geldbejag.

Een voorbeeld. Ik probeerde een SIM (rijbewijs) voor een brommer/motor te krijgen, maar dat gaat niet volgens de Emigrasi, volgens een politieambtenaar en volgens mijn ervaren vrienden die al jaren in Indonesia wonen. Ton kwam ik via via met een Indon. kennis en een hoge politiechef aan de praat, die zei: geen probleem, zorg ik voor, je hoeft niet eens via de Emigrasi.
Heb t toch maar niet gedaan... want ik wil 100% zeker zijn (hoewel HAHA... KAN dat ooit hier?!) dat het zuiver is; ben immers een gast en wil nog vaker komen ook!

En je zegt '.... veel geruchten (ja dat bedoel ik dus ; ), die laat ik maar langs me heen gaan.'
Ja dat moet soms ook, maar soms kan dat ook gewoon niet. Dan moet je vergelijken, membandingkan, overwegen, weer vragen, en weer terug naar af soms... om tot de beste oplossing te komen.

Maaarrrr, t is wel pusing, verwarrend vaak. Want WIE moet je geloven Emoticon: Devil
Ook als ik de weg vraag, doe ik dat minstens twee of drie keer. Ook als ik 'Ja' krijg van iemand, wil dat vaak nog helemaaal niets zeggen; men antwoord dit maar vaak, om gewoon beleefd te zijn. Het hoeft NIETS met de waarheid te maken hebben Emoticon: Bye bye
Een totaal andere wereld en met andere mindsets, paradigma's...

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

SIM met een SosBud bedoel ik dus, sorry.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,476,630 pageviews Een website van indahnesia.com