Artikel over de Indonesische overheid.

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Zoals de topictitel al vermeld, ik kwam online een interessant artikel tegen over de Indonesische overheid. Het artikel gaat vooral over de voor- en nadelen van de decentralisatie van de macht mbt de corruptie en rijkdom binnen de overheid.
Het is een redelijk lang artikel maar het geeft naar mijn idee wel een aardig inzicht in de situatie in Indonesie.

http://www.prospectmagazine.co(...)-bay-aceh-halmahera/

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Als ik Indonesia vergelijkt met opkomende naties / landen die uit verschillende volkeren met soms verschillende belangen tegenstellingen bestaan zou ik op dit moment als een soort geslaagde onderneming/experiment te noemen.
Een land met verschillende ethnische achtergronden en tegenstellingen , die voor zover het mogelijk is nog steeds functioneerde , behoort zelf tot een opkomende economische en militaire macht in de regio , lid van de ASEAN en G20.

Kijk naar alle grote landen .
USA heeft niet zo veel bevolkingsgroepen , de pioneers zijn vluchtelingen uit Europa , met bijna dezelfde geschiedenis.
USSR was ooit een grote federatie, is inmiddels ontbonden.
Checoslowakia werd Chechen en Slowaken.
Yugoslavia vervalt tot , noemt maar op.
Zelf de kleine Belgie heeft groot problemen terwijl ze allen maar uit 2 grote bevolkingsgroepen bestaat .

Corruptie ?
Wat heet , dat heb je ook in West Europa ( Oost Europa is zelf bekend ).
Griekenland ? Daar kunnen andere opkomende landen nog bijleren.

En dan over het wooord Bupathi , iedereen die moeite doet om de wijze google te raadplegen zal het weten (is Sanskrit dacht ik).
Betekent regent . Een bestuurder van een kabupaten, vroeger een district, vaak iemand van blauwe bloed. Vaak als vervanger van een Vorst of Sultan .
Upeti, tya dat is een soort tribute(dat klopt) , is ook gewoonte in USA en Europa , vroeger ken men in de oude Holland , en later VOC ook upeti .
Er is ook een oude volk die aan upeti doet, namelijk de Chinezen.
Lezers van Rechter TIE boeken kan het ook beamen.

Al met al is de bovenstaande artikel een "oude kue"verhaal , een soort oude wijn in een nieuwe zak .

bisa dicek of makemyday .

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Surya, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat veel Papoea's en Molukkers het niet met je eens zullen zijn dat het een geslaagd experiment is. En je kunt de corruptie in Indonesie ook niet vergelijken met de corruptie in West-Europa of zelfs in Griekenland.

Ik heb in Griekenland aardig wat tijd doorgebracht wegens de grote scheepvaartsector aldaar en kan je een ding zeggen: ondanks de corruptie hebben ze er tenminste een goede hygiene, redelijke zorg en scholing en een goede infrastructuur. In Indonesie zie ik nog steeds ieder jaar de maatschappij achteruit gaan in plaats van vooruit. De files worden steeds erger, de vervuiling in de wateren wordt zeker niet minder, ook om de jaarlijks terugkerende banjir maakt niemand zich zorgen, tenzij je in een rijke wijk woont.

In Dayeuhkolot zijn nu weer plannen om een supermall te bouwen op het militaire terrein aan de Jl Raya Dayeuh. De mall wordt echter wel twee meter boven grondniveau gebouwd want stel je voor dat er water naar binnen stroomt. Dus straks wonen de lokale bewoners in een kuil naast een grote mall.

Als je wel verbeteringen kunt opnoemen dan hoor ik ze graag, want ik zie graag dingen vooruit gaan in Indonesie. Sterker nog, als het ff kon zou ik er zelf aan bij willen dragen.

From Dayeuhkolot with love

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Overigens komt de economische groei uit het artikel grotendeels bij de happy few terecht, de Bakrie's van het land dus. Voor de armen wordt school steeds duurder. Zelfs de goedkoopste basisschool in Zuid-Bandung rekent nu al 900K rp om alleen al toegelaten te worden. Da's weinig voor ons, maar die 75 euro is voor veel mensen niet op te brengen. En dat zijn basale zaken, als je school niet voor iedereen bereikbaar maakt, dan is er weinig hoop dat de tegenstellingen verkleinen.

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Om Sid nu lees je het van een jongere generatie die nu in IndonesiŽ zit, en al die ellende die er is, zien gebeuren voor je ogen .
Dit jaar vergeleken met 2006 is zeer zeker een achteruitgang.
Ik had in 2006 nooit ouderen langs de weg gezien die een plastiek bekertje ophield en aalmoezen aan het verzamelen waren.
Niet goed uitziende ouderen, met veel gebreken, zowel mannen als vrouwen.
Ja als je het kan permitteren, dan kan je voor je kinderen, een goede school uitzoeken.
Zo als wij ons kleinkind hebben opgevangen en opgewacht het hete Sint Anna school in Bandung.

Neen Om SId ik denk dat je zelfs na jaren gewoond te hebben in Hol-land je bril te lang op heb als je in IndonesiŽ zit.
U heeft er nooit over, het is allemaal hoog gegrepen, mentaliteit en hoog van de toren blazen, militaire macht in de regio , lid van de ASEAN en G20.
Geweldig Om Sid, maar de mensen daar, hebben er niets aan.
De economie is alleen een binnenlandse aangelegenheid, die lijkt steeds geweldig te zijn.
De mensen redden zich zelf wel, door elkaar te helpen, met het kleine beetje dat ze hebben daar.
Gelukkig houd de, (nota bene), de linkse kerk in Nederland, de verkoop van die tanks tegen.
Gelukkig dan kunnen ze later zeggen dat ze zo geweldig zijn, dat ze dat tegen hebben kunnen houden.
Maar jammer dat die gekken in Jakarta, toch tanks, nodig denken te hebben..
Dat is niet goed voor de mensen, die een politie-tidur voor hun huis hebben aangelegd want ze zouden ze toch aan fladderen rijden.
Om Sid u heeft een verkeerde bril op, neem gewoon een zonnebril............... Emoticon: Sadley Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
Gebruiker
spacer line

In Dayeuhkolot zijn nu weer plannen om een supermall te bouwen

hier te zien
[youtube]http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=08b52fCWC7o[/youtube]
waarom dat het niet werkt weet ik niet???????

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 11-07-2012 20:28 monyet wrote:
Surya, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat veel Papoea's en Molukkers het niet met je eens zullen zijn dat het een geslaagd experiment is. En je kunt de corruptie in Indonesie ook niet vergelijken met de corruptie in West-Europa of zelfs in Griekenland.

ZIEL , begrijp jij wel wat Monyet bedoelde ????

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Monyet , mijn mening baseerde ik op mijn persoonlijke waarneming , het is een deel van de grote werkelijkheid.
Zoals je ook jou eigen waarneming en werkelijkheid.

De Papua's , en andere minderheden die (nog) niet mee kunnen doen aan de veranderingen in Indonesia hebben ook hun eigen verwachtingen.
Het is een proces van decenia's , van eeuwen tot dat ze op "dezelfde niveau"zitten zoals de Amerikanen, Westerlingen .
Zelfs de Oude Grieken die vroeger de "Niet Grieken"als "barbaren" zien zijn nu verworden tot de clown van Europa, met hun corruptie , "luiheid"etc .
Ik had zelfs niet eens gedacht ( Emoticon: Wink dat bepaalde Indonesische toestanden zoals wij weten dat het in Indonesia gebeurde ook in de moderne Griekenland ( lid van EU , de bron van de Westerse beschaving) kan plaats vinden.

Dat bijna alles bijna informeel geregeld moet of kan worden, van af het bezoek bij de arts, ambtenarij , de opname in ziekenhuis en vele andere zaken die in een moderne beschaafde land als bijvoorbeeld Nederland niet kan gebeuren.
Ik mag toch aannemen dat je ook Nederlandse kranten leest hoe het in Griekenland toe gaat of in Italie ( waar vele parlementsleden verdacht of opgepakt werden voor illegale activiteiten.
Of de corruptie/machtsmisbruikt bij de nieuwe loten van de grote EU familie?

Of lees ik verkeerde kranten of kijk ik naar verkeerde TV programma in Nederland ??

Vandaar dat mijn stelling die mss voor sommige (naive) Westerlingen een eye opener is als oude kueh verhaal bestempelde.
Ik zeg niet dat het NIET ZO is .
Dit ter geruststelling van onze Indonesia kenner BPK Zielefe .
En Ziel deze opmerking heeft weinig effect bij mij.
Om Sid nu lees je het va n een jongere generatie die nu in IndonesiŽ zit, en al die ellende die er is, zien gebeuren voor je ogen .

salam sejahtera dari Amsterdam

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Om Sid daar zijn wij westerlingen nu bang voor, dat het gaat om die verrekte enkelingen, die ons westen kapot aan het maken zijn.
Daar waarschuwen we ook voor, dat we langzaamaan, ook een derde wereldland aan het worden zijn.
En hoe komt dat, ja dat vraag ik mij ook af.
Wij verzwakken onze positie, door te veel gevoelens te leggen op ons welzijn en niet de daadkracht meer hebben om op te treden.
En dat gebeurd, overal in de wereld, het gaat er aan kapot, hoe weet ik niet, G20 wat zijn dat voor mensen, maar dat het langzaam aan, het werk is van naÔevelingen, die niet willen begrijpen, dat met harde maatregellingen, ook de verkeerde krachten kunnen gaan werken en dan heb je de poppen aan het dansen.
Zie Spanje nu.
Het lijkt er op, dat de de geschiedenis van de vorige eeuw herhaald word, 1914/18 1930/45.
Toen werd de wederopbouw in die eeuw aangepakt, met steun van Marshallplan.
Ik wil geen doemdenker zijn, maar als je ziet op TV, wat er gaande is in de wereld.
Dan moeten ze het harder aanpakken dan wat ze nu doen.
Er bestaat geen soevereiniteit als je geen grenzen meer heb, als je denk dat je alles op een hoop kan gooien.
Maar ja voortschrijdend inzicht en lessen uit het verleden, geven geen garanties voor een
vreedzame samenleving in de toekomst............. Emoticon: Cry Emoticon: Emoticon: Stupid
P.S. Harde maatregellingen bedoel ik de zachte heelmeesters, maken diepe wonden.

Dit is nog een oud Hollandse koloniale huis dat er na honderd jaar er nog staat.
WAT WAS DAT DEGELIJK GEBOUWD...................... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Wink Emoticon: Confused

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

De Papoea's gaat het niet om het onderdeel uitmaken van de economische groei, maar om vrijheid. Vrijheid om te mogen gaan en staan waar ze willen, vrijheid om hun eigen vlag op te hangen, vrijheid van meningsuiting en het stoppen van de martelingen van Kopassus. Vrijheid van godsdienst ook niet onbelangrijk.

Voor wat betreft de banjir van Om Ziel, dat is praktisch voor de deur van onze familie en gebeurt ieder jaar, hoewel niet altijd in dezelfde mate. Onze familie heeft dan nog een huis met een drempel van 30 cm hoog, die vaak het water heeft buitengehouden, maar er zijn zeker ook uitzonderingen geweest dat het water tot binnen in huis doordrong. Als je als overheid echt wil, dan kun je zo'n probleem oplossen. Het stikt van de Nederlandse ingenieursbureaus in Indonesie die hier zo mee aan de slag zouden willen gaan, maar men moet wel willen. Momenteel steken de ambtenaren het geld liever rechtstreeks in hun eigen zak.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

ZIEL , dat artikeltje werd waarschijnlijk geschreven door zo'n ecotoerist , die veel tegenstellingen zag ( dat is ook zo) , verwonderde dat een land waar de belangen tegenstellingen groot zijn , beginnende democratie, soms onbekwameplaatselijke leiders etc toch een grote economische groei kan verwezenlijken ( in vergelijking met zijn eigen land ?) .
De rol van de centrale overheid, de opkomende radicalisme bij bepaalde groepen.

M.a.w allemaal oude kueh verhalen voor de mensen die daar wonen of ervan weten .
Als jij mijn oude posting herleest , zal je vele punten van deze menir ook terugvinden , alleen werd mijn posting soms neergesabeld als niet interessant omdat ik in Ollanda woon , en Indonesier ben.

Terwijl als een orang BULE dat schrijft is gelijk een "openbaring" .
La menielachen , oude kueh verhaal , waar de Indonesiers al tientallen jaren worstelden, en dan komt zo'n ecotoerist(?) met zo'n "ontdekkingsverhaal".

Fototje van een Rumah Belanda met die grote batu kali is leuk om te zien, maar dan behoorde het tot de tempo doele verhaal . Toen werd nog goede producten gemaakt door de Nederlanders.
Maar het is niet meer economisch verantwoord om het te behouden , neemt plaats , duur in onderhoud , kan niet meer voldoen aan de moderne eisen van de Indonesiers.

Ik "woonde" en kom vaak tot eind 2010 in een Rumah Belanda in Jakarta Pusat .
Dus kan meepraten over "woongenot ".

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2012 08:21 monyet wrote:
De Papoea's gaat het niet om het onderdeel uitmaken van de economische groei, maar om vrijheid. Vrijheid om te mogen gaan en staan waar ze willen, vrijheid om hun eigen vlag op te hangen, vrijheid van meningsuiting en het stoppen van de martelingen van Kopassus. Vrijheid van godsdienst ook niet onbelangrijk.

Hier lees ik een Westerling , die van uit zijn Westerse perspectief bijna alles probeerde te verklaren en begrijpen wat in andere/verre landen gebeurde.

Het gebruik van geweld tegen geweldadige separatisten is ook niet goed te praten .
Dat staat buitenkijf.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 11-07-2012 20:28 monyet wrote:

Als je wel verbeteringen kunt opnoemen dan hoor ik ze graag, want ik zie graag dingen vooruit gaan in Indonesie. Sterker nog, als het ff kon zou ik er zelf aan bij willen dragen.

Ik zie veel veranderingen die ook als verbeteringen gezien kunnen worden.
Beter werkgelegenheid, inkomen, scholing , democratie , meer autonomie (o.a OtSus voor Papua en Aceh).
En die veranderingen zijn echt substantieel in de afgelopen 40 jaar , dat zie ik (volg het ook) .
Nadelen zijn, te grote en snelle groei , te weinig verdeling van de koek , tussen plaatselijke en centrale regering.
En invloeden van buiten af.
Daarom ben ik niet verbaasd en bestempelde de artikel als oude kueh verhaal .

zieleffe
Gebruiker
spacer line

We ontkomen er niet aan om even duidelijk de goden te verzoeken om wat er door twee foto's in Nederland plotsklaps de gehele Nederlandse maatschappij, daar hebben deel genomen aan die politionele acties lees goed politionele acties en geen militaire acties. .
Want die schijnen veel erger geweest te zijn, waar hele dorpen met de grond gelijk zijn gemaakt.
Smakeloos:, "ja", maar gemakkelijk uit nu de monden, van die naÔevelingen, die dit zo proportioneel aan de kaak moeten stellen in Nederland.
http://www.google.nl/#hl=nl&ou(...)fdf&biw=1333&bih=657
Mag ik hen aan herinneren, dat Suharto miljoenen mensen van kant hebben gemaakt.
Eigen bevolking de dood ingejaagd hebben.
Daar moeten we het maar niet meer over hebben, neen dat is soevereiniteit van het land zelf.

Ik zou die genen van de FIOT en alle onderzoekers, willen laten inzien, om dat in IndonesiŽ aan te kaak, te stellen daar, als ze zo grote broek aantrekken,om hier te roeppoeperen in Holland.
Och het land, wat je er ook van denk, heeft voor de massa geen perspectief meer en daarom leven ze zo.
Velen jongeren, als ze de kans krijgen, verlaten het land, want het leven is niet gemakkelijk daar.
En gelijk hebben ze, wat je ook wil, dat land IndonesiŽ zal nooit in de vaart der volkeren welvarender worden voor de laagste bevolking.
Er zijn te veel in de boven lagen die misbruik maken van hen..................... Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

[youtube]http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=k9UJ7qt-MiE[/youtube]

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 12-07-2012 08:39 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Hier lees ik een Westerling , die van uit zijn Westerse perspectief bijna alles probeerde te verklaren en begrijpen wat in andere/verre landen gebeurde.
.

Wat mij enorm intrigeert is waarom Om Sid, die gekozen heeft voor Nederland, IndonesiŽ zo blijft verdedigen.
Vaak worden Nederlanders verweten waarom ze in IndonesiŽ willen zijn?
Ik zou zo graag willen weten waarom Om Sid daar niet wil zijn, maar altijd in de verdediging gaat als het over IndonesiŽ gaat Emoticon: Wink
Wat was zijn keuze, terwijl zijn IndonesiŽ nog steeds het beloofde land is???? Emoticon: Confused
Poen verdienen in Ollanda???????

Mijn echtgenote ziet de dingen heel anders, we zijn hier tijdelijk , meer omdat het haar vaderland is en ik het goed kan wennen.
Maar ze vindt het hier voor de rest een teringzooi, ze doet niet mee op het forum, soms vertel ik wel is het ťťn en ander, zeker de antwoorden van Om Sid Emoticon: Yes!

Haar reactie zal ik hier maar niet vertellen, mijn echtgenote staat namelijk ondanks haar leeftijd nog steeds met beide benen op de grond Emoticon: Shut up! (Nederlandse en Indonesische grond)

Een kwestie van hoe je de werkelijkheid aanvaart Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2012 15:12 Malam wrote:

[quote removed]

Wat mij enorm intrigeert is waarom Om Sid, die gekozen heeft voor Nederland, IndonesiŽ zo blijft verdedigen.
I k zou zo graag willen weten waarom Om Sid daar niet wil zijn, maar altijd in de verdediging gaat als het over IndonesiŽ gaat Emoticon: Wink
Wat was zijn keuze, terwijl zijn IndonesiŽ nog steeds het beloofde land is???? Emoticon: Confused

Mijn echtgenote ziet de dingen heel anders, we zijn hier tijdelijk , meer omdat het haar vaderland is en ik het goed kan wennen.
Maar ze vindt het hier voor de rest een teringzooi, ze doet niet mee op het forum, soms vertel ik wel is het ťťn en ander, zeker de antwoorden van Om Sid Emoticon: Yes!

Haar reactie zal ik hier maar niet vertellen, mijn echtgenote staat namelijk ondanks haar leeftijd nog steeds met beide benen op de grond Emoticon: Shut up! (Nederlandse en Indonesische grond)

.

Adoeh, hoe toh ?
De topic gaat over de Indonesische overheid.
Geschreven door een ecotoerist (?) .
Om on topic te blijven kan men hoogstens zeggen :
1.YA , dat is waar
2.NEE, dat is NIET waar
3.Of gedeeltelijk waar .
4.Of verkaar u nader (omdat ik geen bal van begrijp)

En uiteraard HET WAAROM , tenminste als je iets schrijf moet je toch (een beetje) onderbouwen , anders schrijf je in het luchtledige ( lullen=schrijven in de ruimte).

Dat heet inhoudelijk reageren.

En NIET allerlei zaken erbij halen zoals dese :
Enorm Intrigeert, echtgenote, beide benen, poen , teringzooi. kiezen voor Nederland of Indonesia etc

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Op 12-07-2012 15:12 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Ik zou zo graag willen weten waarom Om Sid daar niet wil zijn, maar altijd in de verdediging gaat als het over IndonesiŽ gaat Emoticon: Wink

laat maar Malam, begrijpen kan je dit niet, maar ja het gevoel van je bevrijd zijn van, of het gevoel geven dat je iets mis.
Zijn soms tegenstrijdigheden, die je niet kan uitleggen.
Je zou het anders willen, maar de werkelijkheid is nog lang niet zo ver.

valerio
Gebruiker
spacer line

De vergelijking die SA maakt is wat lukraak en willekeurig criteria bijelkaar harken opdat de juist conclusie, Indonesie is best gelukte staat eruit draaid. Zoiets kan mijn schoonmoeder ook maar dat heeft niets te maken met inzicht vergroten in de Indonesische werkelijkheid.

SA dient toch beter te weten want laatst heeft een Indonesische minister gereageeerd op de 63ste plaats van Indonesie op de failed-states-index gepubliceerd door Foreign Papers een amerikaanse Think Tank. Daarbij snijdt Indonesie slechter af dan Honduras of Losotho om wat buitenplaatsen te noemen. Nederland komt op de 169 plaats.

SA kan wel tegenwerpen dat dat ook maar een uit de lucht gegrepen vergelijking is maar daarbij worden wel 9 faktoren gebruikt zoals, demografie, staatsapperaat, veiligheidsdiensten en economische verdeling. gek toch dat SA daar niet over rept.

Daar komt nog bij dat een Indonesische minister commentaar op deze index heeft gegeven zodat de invloed van de index kan niet over het hoofd worden gezien

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2012 16:47 valerio wrote:

SA kan wel tegenwerpen dat dat ook maar een uit de lucht gegrepen vergelijking is maar daarbij worden wel 9 faktoren gebruikt zoals, demografie, staatsapperaat, veiligheidsdiensten en economische verdeling. gek toch dat SA daar niet over rept.

Beste NIR , ik heb gewoon mijn mening gegeven over een artikel, die bij vele Indonesiers daaro bekend zijn .
Ze leven er mee en worden dagelijks geconfronteerd door al die "ongemakken"/ "onvolkomendheden "
Zelfs Indonesiers die in het buitenland zijn (werken-wonen) , weten het ook .
Door hun contacten met de thuisfront en door het lezen van kranten, tv kijken en door internet.

Wat ik merk is dat een paar lezers alleen over mijn persoonhebben i.p.v inhoudelijk te reageren.
Ik heb ook duidelijk gemaakt dat :
1. zou ik op dit moment als een soort geslaagde onderneming/experiment te noemen.
2.Ik had zelfs niet eens gedacht ( Emoticon: Wink dat bepaalde Indonesische toestanden zoals wij weten dat het in Indonesia gebeurde ook in de moderne Griekenland ( lid van EU , de bron van de Westerse beschaving) kan plaats vinden.

Dus als jullie die 2 punten lees , heb ik niet beweerd dat het niet zo is .
Alleen zie ik naast de "lelijke dingen" ook vooruitgang, en dat kan ik staven met gegevens uit diverse buitenlandse bronnen .

Wat verdiend een Indonesier, pak weg 40 jr grleden ? ( EN NU ?)
Hoeveel soort scholen ,hogescholen, universiteiten waren er toen ? (EN NU)
Hoe is de gezondheidszorg ? .
De economische vooruitgang ?
Politieke vrijheid van geen tot wat ze nu bereikt hebben ?
Democratiseringsprocessen ?
Analfabetisme ?

En nog vele andere zaken.
Dat het nog niet het niveau van Nederland (ehm ehm) of de Noordelijke en Westelijke Eropesche delen kan bereiken ben ik me echt van bewust.
Niemand kan het ontkennen .

Monyet die nu in de Gordel van Smaragd verblijf zal ook e.e.a kunnen waarnemen hoe de welvaart "onrechtvaardig" verdeeld is , dat machtsmisbruikt ook gebeurde , en toch zit hij daar .
Dat betekent dat hij ondanks die tekortkomingen wel een beetje hoop heeft .
Dat er toekomst in zit voor de bewoners van Indonesia.

En de toekomst kan beter bereikt en gewaarborgd worden als er politieke stabiliteit aanwezig is , dat men daar door economisch gezien kan groeien , brengt welvaart en democratie .

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Hoop heb ik absoluut en het is natuurlijk ook niet zo zwart wit als de discussie soms doet geloven. De mogelijkheden zijn er wel in Indonesie. Iedereen heeft nu een telefoon en velen internet, dus in die zin is er vooruitgang. De hygiene en gezondheidszorg is nog niet vooruit gegaan, ook de kwaliteit van het kraanwater niet. De banjirs worden alleen maar erger en de files ook. De kwaliteit van scholing gaat vooruit, maar de prijs gaat snel omhoog, dermate snel dat het aantal analfabeten niet snel vermindert.
Qua religieuze vrijheden zie ik wel dat er nu ook stemmen opgaan dat de moskeeen misschien wel te hard lallen en dast andere groepen zich hierdoor bedreigd kunnen voelen. Maar nog altijd worden Christenen en andersdenkenden aangevallen of onderdrukt.
Kortom, er zijn wat lichtpuntjes, maar als ik Indonesie vergelijk met andere landen in (Zuidoost) Azie, dan denk ik dat Indonesie in de onderste regionen zit qua snelheid van de vooruitgang.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2012 21:29 monyet wrote:
Hoop heb ik absoluut en het is natuurlijk ook niet zo zwart wit als de discussie soms doet geloven . De mogelijkheden zijn er wel in Indonesie. Iedereen heeft nu een telefoon en velen internet, dus in die zin is er vooruitgang. De hygiene en gezondheidszorg is nog niet vooruit gegaan, ook de kwaliteit van het kraanwater niet. De banjirs worden alleen maar erger en de files ook. De kwaliteit van scholing gaat vooruit, maar de prijs gaat snel omhoog, dermate snel dat het aantal analfabeten niet snel vermindert.
Qua religieuze vrijheden zie ik wel dat er nu ook stemmen opgaan dat de moskeeen misschien wel te hard lallen en dast andere groepen zich hierdoor bedreigd kunnen voelen. Maar nog altijd worden Christenen en andersdenkenden aangevallen of onderdrukt.
Kortom, er zijn wat lichtpuntjes, maar als ik Indonesie vergelijk met andere landen in (Zuidoost) Azie, dan denk ik dat Indonesie in de onderste regionen zit qua snelheid van de vooruitgang.

Kwaliteit van de drinkwater voor de grote massa is in de afgelopen 40 jr slechter geworden.Wij drinken/koken toen water uit de kraan (in Jkt).
Nu kan het niet meer, alles is AQUA geworden.
Scholen zijn in principe voor iedereen toegangkelijk, 40 jr geleden niet.
Zie de analfabetisme van 40 jr geleden ( we gaan niet praten over ong. 60 jr geleden toen de Nederlanders daar nog waren , 95-98 % waren ongeschoold)
Tegenwoordig kunnen de kinderen van een TANI /boer of BURUH/ "koelie"ook naar school gaan.
Behuizing is ook beter geworden.
Ik kan verder gaan , en dat allemaal in een periode van 40-50 jr .
Dus geen moment opnames .
En ook niet 1 : 1 vergelijken met Nederland.

Wat vergelijking betreft met de regio , Zuid Korea, Malaysia, Filipijnen, Vietnam etc kan Indonesia concurreren , vergelijk de cijfers van IMF,CIA, ADB , WereldBank etc .
OP dit moment , met de nadruk op dit moment doet Indonesia van redelijk tot goed , de bevolkingspyramide is gunstig , de ligging is ook gunstig , een land met veel grondstof.
Dat hebben de buurlanden in mindere mate , dat is ook de reden waarom China, USA, Australia de laatste jaren aan het flirten zijn met Jakarta , zelfs Frankrijk en Duitsland willen graag goede zaken doen, uitgezonderd de Nederlanders .

De probleem met discussies in Indahnesia dat het vaak te letterlijk wordt opgevat , en zeker door enkele goedgelovigen.
Voordat je het weet wordt je uitspraken geciteerd en aangevoerd als bewijs . Emoticon: Shiny

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-07-2012 16:47 valerio wrote:

SA dient toch beter te weten want laatst heeft een Indonesische minister gereageeerd op de 63ste plaats van Indonesie op de failed-states-index gepubliceerd door Foreign Papers een amerikaanse Think Tank. Daarbij snijdt Indonesie slechter af dan Honduras of Losotho om wat buitenplaatsen te noemen. Nederland komt op de 169 plaats.

Waarom moet SA beter weten ?
Ben een gewone ongeschoolde grappenmaker die af en toe bepaalde vragen stel.

Er zijn verschillende soorten lijsten om bepaalde landen te vergelijken.
Je noemt Honduras of Lesotho( waar zit dat spul eigenlijk ?).

Kan je naar mijn bescheiden mening niet vergelijken met Indonesia .
En dat lijstje van een Amerikaanse think tank ( gelukkig geen Leopard 2A6 type) is ook niet zaligmakend , dat probeerde die Indon.Minister ook te zeggen.
Kijk maar naar de lijst v.d rijkste landen ter wereld .
Staat o.a USA , maar is het zo ?
Dat ze een sterke militaire macht heeft staat buiten discussie.
Of Lichtenstein? of Luxemburg ? , 2 ministaten .
Wat hebben ze in de economische wereld of politiek te betekenen ?

http://financieel.infonu.nl/ge(...)wereld-20112012.html

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Waarmee moet je IndonesiŽ wel mee vergelijken.
Ja dat kan je alleen landen opnoemen in AziŽ
Google is daarop niet thuis en wikipedia maak er helemaal een potje van dus Om SId de gegevens zijn zelf op Internet niet goed te vinden? Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Clown
http://nl.wikipedia.org/w/inde(...)le=Speciaal%3AZoeken

Vergelijk maar.

Hier een verhaal vertaald door Google
De behoefte aan een kennis gebaseerde economie
Daarom moeten concrete stappen worden ondernomen om een aanzienlijke verbetering van onderwijs in IndonesiŽ. Op de zakelijke voorkant, incentives worden geboden om meer vaardigheden op basis van de productie te bevorderen binnen de industrie. Dit kan gebeuren door middel van een verbetering van de infrastructuur, de tenuitvoerlegging van meer hervormingen tegen de corruptie en bureaucratie, het verstrekken van belastingvoordelen, en het makkelijker maken om te investeren in IndonesiŽ. Men hoeft alleen een bezoek aan de vier "Aziatische tijgers" om de voordelen op lange termijn van de productie met toegevoegde waarde te nemen. kansen worden gemist door niet het bevorderen van een meer skill-based economie. Verbeteringen doen zich voor en IndonesiŽ is op dit moment op de goede weg. Helaas is het niet plaatsvindt snel genoeg en dus moet de overheid zich in voor het goed oplossen van dit probleem. De voordelen van een skill-based economie zijn enorm en zal leiden tot een mooie toekomst voor IndonesiŽ. De schrijver is een student op de Universiteit van Toronto in Canada.

Top 10 rijkste landen
http://financieel.infonu.nl/ge(...)wereld-20112012.html
Top 10 beste landen om in te wonen 2011
http://mens-en-samenleving.inf(...)n-te-wonen-2011.html
Veiligste landen ter wereld in 2011
http://mens-en-samenleving.inf(...)-wereld-in-2011.html
Dit laatste scoort Nederland laag 25 plaats,
hoe zou dat nu komen...................... Emoticon: Sadley Emoticon: Confused

valerio
Gebruiker
spacer line

Een ongeschoolde grappenmaker dient op te passen als hij bepaalde vragen stelt en vooral als hij antwoorden geeft aan een andere ongeschoolde grappenmaker.

Want U zegt zelf dat er verschillende soorten lijsten bestaan om bepaalde landen te vergelijken: welke lijsten zijn dat dan kan ik controleren of de faktoren relevant zijn!!! Het is wel een onbenullige redenering

U zegt dat naar Uw bescheiden mening deze landenniet te vergelijken zijn met Indonesie. Ik wil dan wel weten waarom niet. U maakt daarentegen wel vergelijken met heel veel andere landen over bevolkingsgroepen en zo,dit is 1 faktor, maar er zijn wel meer faktoren die een land geslaagd maken, naar mijn bescheiden mening.
U zegt dat Indonesie geslaagd is maar er zijn veel meer landen in ZO Azxie met veel minder grondstoffen die het beter doen. Is Indonesie dan geslaagd maar op basis van welke faktoren is dat en in vergelijking met wat, met Nieuw Guinea soms.??

En natuurlijk is die lijst niet zaligmakend maar dan dient de Indonesische minister aan te geven wat wel zaligmakend is. Kan U aangeven hoe de verdeling van het BNP in Indonesie is, het rijkste deel in Indonesie heeft hoeveel % van het BNP. Het CBS van Indonesie heeft toch wel van zulke gegevens.

Ik wil gewoon op basis van wat gegevens discussieren en niet lukraak met welke grappenmakende ongeschoolde ook serieus discussieren.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 13-07-2012 12:19 valerio wrote:

Ik wil gewoon op basis van wat gegevens discussieren en niet lukraak met welke grappenmakende ongeschoolde ook serieus discussieren.

Zd Korea/Vietnam /Filipijnen met Indonesia.
Malaysia /Singapura met Indonesia .
Hoe groot ze zijn , hoe rijk ze zijn op dit moment, welke politieke macht ze hebben.

Met West Europa :
Indonesia met Nederland ( moeilijk want Nederland had een voorsprong van bijna 350 jr .)
En toch is de toekomst van Indonesia als een soevereine staat beter gewaarborgd dan de Nederlandse (" Calimero" in de EU verband).

De rijke mini stad/staten van Europa kan je ook niet vergelijken met Indonesia.
Verdeling van inkomen per individu in Indonesia is nog scheef , een kleine deel ( 17-20% ) behoren tot de middenklasse , die kan concurreren qua besteding en opleiding met de gewone Nederlanders .
De rest, 80% van de Indonesiers hebben relatief moeilijk tot relatief goed .
In de volgende decennia's zullen ze ook meedelen in de welvaart.
Mits Indonesia politiek stabiel blijft , de economie per jaar 6-6,5 % groeit, nieuwe banen erbij komen ( is moeilijk ) , de democratie verbeterd ( de eerste stappen is gezet) , dan zal het alleen maar beter gaan .
Vergelijk de BNP /BNI per land en individu.
Dat kan je zo plukken uit diverse site. IMF,WereldBank, CIA ,ADB etc .

valerio
Gebruiker
spacer line

SA het spijt me zeer maar bovenstaande is mij een beetje te vaag., als je zonder concrete motieven Indonesie met andere ZO Aziatische staten gaat vergelijken, want wat is rijk en wat is groot en waarom laat je Japan buiten schot?? het is me te willekeurig.

En dat U schrijft dat de middenklasse qua besteding en opleiding met de wone Nederlanders kan vergelijken lijkt me een gotspe. De Nederlandse Universiteiten staat bijna allemaal binnen de top 100 van de Times Edication Index (Index en waar staat de Gadja Madah universiteit. Ik weet dat 4 universiteiten uit Singapore binnen de top 150 staan. Dus Indonesie investeert niet in haar opleidingen dus ook niet in haar mensen. Natuurlijk gaan de rijkelui wel in het buitenland studeren.

En geef eens wat cijfers aan als die zo gemakkelijk te plukken zijn of moet ik dat werk voor U doen.

Maar natuurlijk weet ik wel weg in die cijfers want een beetje vaag over Indonesie praten kan iedereen maar er bestaan een geaccepteerde meetlat voor de verdeling van de welvaart in een land:

GINI index
Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or households within an economy deviates from a perfectly equal distribution. A Lorenz curve plots the cumulative percentages of total income received against the cumulative number of recipients, starting with the poorest individual or household. The Gini index measures the area between the Lorenz curve and a hypothetical line of absolute equality, expressed as a percentage of the maximum area under the line. Thus a Gini index of 0 represents perfect equality, while an index of 100 implies perfect inequality. More info Ľ

Deze is voor Indonesie stijgend, dus de ongelijkheid groeit (bron Worldbank 2011), het gaat dus heel goed met de steenrijken in Indonesie.

SA U moet mij wel de gelegenheid geven Uw gegevens te controleren want met "relatief moeilijk tot relatief goed" zegt mij als ongeschoolde grappenmaker niks

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

97,563,551 pageviews Een website van indahnesia.com