Wie heeft ervaring met reizen op Java tijdens de Ramadan?

Subforum Java 
85 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
rosalietanoe
Gebruiker
spacer line

Van 8 aug tot 24 augustus wil ik met mijn kinderen in een auto met chauffeur op Java rondkijken. Ik heb gehoord dat het verschrikkelijk druk is en wil daar in het plannen van de plaatsen die wij kunnen bezoeken, rekening mee houden. Ik wil naar Malang, als meest oostelijke bestemming. Graag wil ik weten of het haalbaar is, om gelet op de drukte na het Suikerfeest ,om in 3 a 4 dagen van Malang naar Jakarta te rijden en wat dan de handigste route is: langs het noorden of het zuiden.
Veel dank voor je reactie

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik zou er toch maar eens goed over nadenken, als je nu bij ticketindonesia.info/ voor een redelijk tarief vliegtickets boeken voor 8 t/m12 augustus, over een paar weken lukt dat echt niet meer.
Hari Idul Fitri is op 19 augustus, een week voor en na die datum moet je niet op beide routes zijn.
Als jullie al weten waar jullie willen overnachten in Malang kan ik volgende week nog helpen, daarna ben ik op de vlucht voor de Ramadan.
Groetjes,
Jan

rosalietanoe
Gebruiker
spacer line

Ha Jan, dank je voor je supersnelle reactie. Ik heb al tickets, kan helaas door werk etc niet in een betere periode naar Java.Heb jij ervaring met de drukte in die periode? Op verzoek van mijn tante die in Jakarta woont gaan wij al niet met de trein en dus met een auto. Denk jij dat het beter is om niet naar Malang te gaan en niet verder te gaan dan Yogya in veband met de terugvlucht op 25 augustus?

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik bedoel tickets van Jakarta naar Malang, voor de terugvlucht zijn de tickets nu al het dubbele.
Ik heb zeker ervaring met die drukte, ik ga dan meestal naar Sumatera en ruim voor het einde van de Ramadan naar MaleisiŽ en Thailand.
Malang is zeker de moeite waard, als je een goede chauffeur nodig hebt voor Oost Java kan ik Joost aanbevelen, die reageert wel vaker op dit forum.
Yogya overslaan zou ik zeker niet doen maar bij aankomt meteen tickets kopen voor de trein van Yogyakarta naar Malang, dat is wel een nachttrein.

Geef bij google de volgende tekst maar eens:
forum.indahnesia.com Joost

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik heb meteen even voor jou gekeken voor vliegtickets van Jakarta naar Yogyakarta, dat kan nu ook nog erg voordelig, per persoon rond de Ä40.
Meerdere vluchten van 05:55 in de morgen tot 19:30 in de avond.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Rosalietanoe neem de raad van Jan aan.
Met Idul Fitri (suikerfeest) gaan IndonesiŽrs terug naar huis, miljoenen mensen die in dorpen en steden zijn geboren en hun werk elders hebben (pulang kampung)
Minstens 5 dagen voor en 5 dagen na Idul Fitri is het ťťn grote chaos op nagenoeg alle wegen, werkelijk een drama.
Hier wil je niet tussen zitten, maar dit is een normaal verschijnsel tijdens die dagen (in Jakarta dagelijks)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hoe komt het toch dat voor de zoveelste keer dezelfde vragen gesteld worden. Hieronder twee voorbeelden van topics waarbij je alle antwoorden zult vinden. En er zijn nog wel meer. Even de zoekfunctie gebruiken.

Kort:
De Ramadan begint omstreeks 20 juli, idul fitri (suikerfeest) zal rond 19 augustus zijn (eea afhankelijk van maanstand en of men daar gevolg aan feeft) dus ongelukkiger had je het niet uit kunnen zoeken. Zeker vanaf halverwege de Ramadan begint de grote volksverhuizing met volle vliegtuigen, bussen, autoís, treinen waar OF geen plaats meer is OF je de hoofdprijs betaalt. Tijdens Idul Fitri zelf moet je nog maar zien of je uberhaupt bv een auto met chauffeur te pakken krijgt. Koele, trendy oorden en toeristische attracties zijn vol, ook de hotels. Bijvoorbeeld Bali, Tretes (in de buurt van Malang). Bromo etc etc Dat het druk is of je niet overal kunt eten is niet het ergste probleem maar wel het transport en soms ook de hotels.
Alternatief: vakantie vieren in christelijk Indonesie bijvoorbeeld Flores of Timor, maar bv weer niet naar bv het Tobameer omdat daar half Medan zit.
Als je dat niet wilt of kan dan zoveel mogelijk alles van te voren boeken (ALS je daar al op kunt vertrouwen!)

http://forum.indonesiepagina.n(...)at_te_verwachten.php

http://forum.indonesiepagina.n(...)ens_ramadan_2011.php

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

rosalietanoe
Gebruiker
spacer line

Hartelijk dank voor alle tips/ adviezen, ben blij om van te voren te horen dat het verkeer een grote chaos wordt. Ik ga snel ff denken over de mogelijkheid om delen van de route te vliegen ( of met de trein) te gaan.

Anne Mieke, Sorry als ik je geirriteerd heb door een vraag te stellen die al lang beantwoord was. Ik ben pas gister llid geworden van dit forum en heb idd verzuimd om in de historie te zoeken, Dank je voor de info over de Ramadan.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

De trein nemen kun je wel vergeten, die zijn al goeddeels uitverkocht voor je reisperiode. Enfin, je weet nu waardoor dat komt Emoticon: Wink

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Hartelijk dank voor alle tips/ adviezen, ben blij om van te voren te horen dat het verkeer een grote chaos wordt. Ik ga snel ff denken over de mogelijkheid om delen van de route te vliegen ( of met de trein) te gaan.

Als je het niet wil inzien het is daar dagelijks als wat Malam liet zien in Jakarta en in de grote steden.
niet alleen in de tijd van de Rameldam maar nu elke dag van die gaoten op de weg.............. Emoticon: Shut up! Emoticon: Wink Emoticon: Sadley
Nogmaals de foto laten zien hoe IndonesiŽ dagelijks er uit ziet.
Wil je het mee maken ga dan een keer naar Jakarta en ziet hoe het daar aan toe gaat. Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

simpati
Gebruiker
spacer line

De rest van de wereld pas loopt synchroon met de natuur, als het Islamitisch geloof Idul Fitri en dus ook de Ramadan steeds op dezelfde dag zou vieren zouden er in de hele wereld heel wat minder problemen zijn.
Men zou dan kunnen kiezen voor een datum in October of November, dat zijn voor de reiswereld rustige maanden.
Gelovigen die in die twee maanden naar Mekka willen voor de Hadji zouden dan niet meer hoeven te vliegen met de vliegtuigen die normaal niet meer worden gebruikt vanwege ouderdom en technische staat.(voorzichtig uitgedrukt)

Voor mensen die vakantie willen vieren naar landen met veel Islamieten kunnen dan ook veel gemakkelijker plannen en genieten van hun welverdiende vakantie zonder de beperkingen van de Ramadan en reizen rond Idul Fitri.

simpati
Gebruiker
spacer line

De rest van de wereld pas loopt synchroon met de natuur, als het Islamitisch geloof Idul Fitri en dus ook de Ramadan steeds op dezelfde dag zou vieren zouden er in de hele wereld heel wat minder problemen zijn.
Men zou dan kunnen kiezen voor een datum in October of November, dat zijn voor de reiswereld rustige maanden.
Gelovigen die in de twee maanden naar Mekka willen voor de Hadji zouden dan niet meer hoeven te vliegen met de vliegtuigen die normaal niet meer worden gebruikt vanwege ouderdom en technische staat.

Voor mensen die vakantie willen vieren naar landen met veel Islamieten kunnen dan ook veel gemakkelijker plannen en genieten van hun welverdiende vakantie zonder de beperkingen van de Ramadan en reizen rond Idul Fitri.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 08-07-2012 03:02 simpati wrote:

De rest van de wereld pas loopt synchroon met de natuur,
Een curieuze uitspraak .
Ik dacht dat de "rest"va de wereld ook hun eigen school /nationale feest en religieuze feestdagen hebben.
Die niet altijd op vaste periodes zijn .

Nederland kent bijvoorbeeld vaste schoolvakanties ( 2 perioden).
En ook kerst(en religeuzefeestdagen) .
Gelukkig is Nederland voor de rest van de wereld niet de middelpunt van de aarde .
Terwijl voor Nederlanders het zo is .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-07-2012 08:03 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
Ik dacht dat de "rest"va de wereld ook hun eigen school /nationale feest en religieuze feestdagen hebben.
Die niet altijd op vaste periodes zijn ..
Daar hebt u op zich wel gelijk in maar het wordt hier dan ook niet zo ontwrichte toestand als in Indonesie. Het is hooguit wat drukker op de weg of in treinen.Je loopt ook niet de kans dat de prijzen "ineens" anders, lees: skyhigh verhoogd zijn en..... je kunt overal eten.
Vroeger kon ik me ook geen voorstelling maken van de totale chaos maar ik weet inmiddels wel beter.
Pikant detail: de Ramadan in moslimgebieden ontvlucht ik maar met Pasen of Goede Vrijdag nog een keer naar Kupang of Larantuka, graag.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

simpati
Gebruiker
spacer line

Een curieuze uitspraak.
De belangrijkste feestdag voor de Christenen is Kerstmis , dat valt ieder jaar op de zelfde dag en zolang ik mij kan herinneren is dat midden in de winter op ťťn van de kortste dagen van het jaar in het noordelijk halfrond.
Dat de rest van de wereld synchroon loopt met de natuur is een feit , de Islamieten maken er een rommeltje van door hun jaar 11 dagen korter te maken en zijn natuurlijk te koppig om dat in te zien.
Zou men het jaar hetzelfde maken en Idul Fitri in November vieren zou de Ramadan in het noordelijk halfrond niet zo zwaar vallen.
Ik heb gewoon medelijden met Islamietische mensen die in het Westen wonen en dit jaar de Ramadan hebben in hartje zomer met heel lange dagen en hoge temperaturen.
Maar ik vind het ook doodzonde dat mensen lang hebben moeten sparen om hun vakantie te kunnen houden in IndonesiŽ en rekening moeten houden met heel wat zaken omdat de Ramadan nu in Juli en Augustus valt.
Iemand die in IndonesiŽ woont weet het gewoon en kan tijdig al plannen om op de vlucht te gaan, ik heb mijn tickets al geboekt in December 2011 en bij de eerste goede aanbieding van Air Asia ga ik al boeken voor de Ramadan van 2013.
Jan

Dirkx50
Gebruiker
spacer line

Idul Fitri op een vaste datum ?
Dat is onmogelijk en dat weet elke moslim.
Stel het maar eens voor in de moskee en je hebt een geweldige discussie zo niet vuurwerk.
Maar je hebt ook andere oplossingen, een beetje eenvoudiger.
Je kan namelijk ook op vakantie naar een ander land gaan en over drie jaar naar Indonesie.
Per jaar is het verschil dat Idul Fitri opschuifd 11 dagen.
Dus over drie jaar is het verschil 33 dagen, dus ongeveer een maand verschil.
Ik denk dat dit een beter idee is.
Maar reizen met Idul Fitri is gekkenwerk.
Ik kijk wel hoe het er op de TV uit ziet dat is beter voor de gezondheid.
Maar ja je hebt al geboekt.
Dus neem de raad van de anderen maar aan en kijk of je er door komt.
Je zal er heus wel komen, geen paniek.
Iedereen komt aan waar ze willen, alleen de tijd moet je er wel voor nemen.
En je moet het zien als een ervaring.
Zo is het met alles in Indonesie.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik ga dan ook lekker nergens heen rond die tijd. Ik zorg dat ik genoeg bier en chips in huis heb en zal niet schromen om het leed te gaan aanschouwen hier op de tolweg. Hehe.. Altijd een lolletje te zien hoe mensen zich gedwongen voelen zich precies dan te moeten verplaatsen. Beetje sneu is het wel, maar ja, daar lig ik dan weer niet wakker van.

youri53
Gebruiker
spacer line

ha Rosalie (mooie naam trouwens)
in 2008 ging ik in die Idul Fitri periode van Medan naar ca Lovina; bussen, treinen, fietsen, soms een minibusje etc Ik vond eea toen wel meevallen en je kan altijd de berggebieden opzoeken bij Berastagi, Probolinggo en het Bromogebied etc of het rustieke berggebied nabij Yogja; goeie reis!
ps
heb je een scan voorhanden van die prijsopgave van van Verre? mn van die fietsexpedities?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Idd. Je zult maar moslim zijn en in de noordelijke delen van Scandinavie of Rusland wonen.

Om de vastentijd tot een ďnormaalĒ iets te maken zijn allerlei modellen te verzinnen maar dan men wel oog moeten hebben voor de veranderingen in de wereld (= uitbreiding van de islam). Ik vind persoonlijk vooruitgang en islam niet zoín goeie match dus ik heb er een hard hoofd in.

Ik weet niet precies hoe het zit maar de stand van de maan, daglicht etc zal bedacht zijn omdat ze misschien geen klok hadden (???)De tijden van Mekka zouden ook internationaal gebruik kunnen worden. Als daar de vastentijd elke dag bijvoorbeeld van 4.00 tot 18.00 uur dan zou dat vertaald kunnen worden naar de lokale tijden dus als het HIER 4.00 uur en 18.00 uur is en dit dan wereldwijd toepassen. Duidelijker en eerlijker en zonder gedoe.

Wat betreft een vakantie in Indonesie. Het zou voor nu mooi zijn dat in reisbrochures of op ticketsites dit als aandachtspunt naar voren wordt gebracht zodat mensen op tijd kunnen kiezen.
Als de druk en sociale controle er af is dat men vindt dat er gevast MOET worden en dat gewoon aan ieders keus wordt overgelaten dan zal het dagelijkse leven in die maand er ook een stuk vriendelijker uit zien. Er zijn volgens best heel veel mensen die eigenlijk helemaal niet willen vasten maar dit doen voor anderen. En dan die restaurants waarbij je via de achterdeur naar binnen kan, of er schermen staan bij de ingang. Absurd gewoon. Ik was bijna 20 jaar geleden in Maninjau (Sumatera) waar een restaurant was met een bord op de deur ďfor tourists onlyĒ waarmee in feite wordt gezegd dat er geen maaltijden verkocht werden aan locals. Vasten is een persoonlijk ding volgens mij, daar hoeft geen bemoeienis van een ander bij.

Verder wordt hierboven weer eens de denkfout gemaakt dat je dan naar een ander land moet. Nog maar een keer: Indonesie mag dan het grootste aantal moslims ter wereld hebben, er zijn nog altijd eilanden waar je niet eens weet hebt van de Ramadan! Waar je gewoon kunt eten, reizen en geen last hebt van de hype.

Jan, waarheen ga je op de vlucht?

simpati
Gebruiker
spacer line

Jan, waarheen ga je op de vlucht?
Ik begin in Kuala Lumpur vanwege mijn visum, dan naar Samosir op Sumatera en vervolgens weer naar MaleisiŽ en Thailand.
In MaleisiŽ wat eigenlijk Islamitisch is heb ik helemaal geen last van wat dan ook, uiteraard kan je dan niet eten op een terras in een winkelstraat.
De AZAN vijf maal per dag is voor mij geen probleem, ik heb het idee dat er in MaleisiŽ duidelijke voorschriften zijn waar een moskee zich aan dient te houden
Waar ik woon is er geschreeuw van 04:30 in de morgen tot vaak laat in de avond.
Als alle gekte weer voorbij is in IndonesiŽ ga ik weer naar huis in Malang.
Vorig jaar heb ik het ook zo gedaan en dat is mij prima bevallen, ik zal spoedig weer boeken voor de Ramadan van 2013.
Het risico is wel dat ik een keer een plek tegen kom waar het mij zou goed bevalt dat ik IndonesiŽ ga verlaten.
Groetjes,
Jan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-07-2012 13:09 simpati wrote:
Waar ik woon is er geschreeuw van 04:30 in de morgen tot vaak laat in de avond.
Als alle gekte weer voorbij is in IndonesiŽ ga ik weer naar huis in Malang.
Vorig jaar heb ik het ook zo gedaan en dat is mij prima bevallen, ik zal spoedig weer boeken voor de Ramadan van 2013.
Ja wat betreft de volle overgave aan de islam (laten we het zo maar noemen) zit je een beetje verkeerd op Oost Java.
Nah, jij met Ramadan lari en ik straks met Oud & Nieuw.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 09-07-2012 13:20 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ja wat betreft de volle overgave aan de islam (laten we het zo maar noemen) zit je een beetje verkeerd op Oost Java.

Ho ho Anne Mieke, vergeet West Java niet.
Wat jij aanhaalde over de sociale controle, dit woord is hier totaal onbekend, tenzij het met de Islam te maken heeft, ťťn keer niet naar het vrijdag gebed, maakt iemand al verdacht.

Vorig jaar met de vasten tijd was onze hulp die twee flessen Bintang ging halen zo dom om tegen een paar van die griezels die haar aanspraken te vertellen waar ze woonde.
De volgende dag stonden die griezels bij mijn buurman/sponsor voor de deur Emoticon: Angry
Maar als iemand voor een restaurant met buitenterras waar mensen zitten te eten zijn asbak vlak voor hun neuzen leeg kiept met er achteraan lege flessen voedselresten enz. dan trekt niemand zijn broodmolen open.(rijstmolen hier)

Wat het afstemmen van de vastentijd op de Mekka tijden betreft.
In Rotterdam achter ons huis zit een catering/afhaal bedrijf van een Egyptenaar, de eigenaar en personeel houden in de zomer inderdaad de Mekka tijden aan.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-07-2012 10:46 simpati wrote:
Een curieuze uitspraak.
De belangrijkste feestdag voor de Christenen is Kerstmis , dat valt ieder jaar op de zelfde dag en zolang ik mij kan herinneren is dat midden in de winter op ťťn van de kortste dagen van het jaar in het noordelijk halfrond.
Dat de rest van de wereld synchroon loopt met de natuur is een feit , de Islamieten maken er een rommeltje van door hun jaar 11 dagen korter te maken en zijn natuurlijk te koppig om dat in te zien.
Zou men het jaar hetzelfde maken en Idul Fitri in November vieren zou de Ramadan in het noordelijk halfrond niet zo zwaar vallen.

Het verschil van die dagen is gebaseerd op hun berekening , ik dacht de "maanberekening".
Voor zover ik weet zijn er nog miljarden andere gelovigen( Hindu) of van de Chinezen die ook variabele dagen kennen.

De Christenen ( de Katholieken-Protestanten) hebben hun feestdagen geprikt op bepaalde datum. Zoals de geboorte van Het Woord ( Den Heer) . 25 December .
En toch zijn er andere Christenen die andere dagen prikken wanneer Joshua ben Jozef geboren is.
De Nederlanders kennen zelf een 2de kerstdag, 2de paasdag en 2de pinksterdag .
Leuk voor hun (extra vrije dagen ).
En als het gunstig uitkomt kan men zelfs extra dagen nemen( lang week-end) of GAK dagen.

Wat A.M schreef is waar , het is te massaal , het is problematisch voor een toerist om in die dagen te reizen in de zgn arus mudik/ arus balik .7 dagen voor en 7 dagen na D.Day( Idulfitri) .
Ik wil ook niet reizen met openbaar ( trein, bus, angkot ) dan is het knudde.
En toch is het een verademing als je in de grote steden blijft , uiteraard moet je ook plaatsbespreken als je in een *hotels wil logeren, want daar kan wel eens voorkomen dat ze fully booked zijn . Sudah penuh , mister.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 09-07-2012 12:30 Anne Mieke wrote:

Ik weet niet precies hoe het zit maar de stand van de maan, daglicht etc zal bedacht zijn omdat ze misschien geen klok had

Eerlijk gezegd weet ik ook niet , alleen "deskundigen", zeeeer bekwame bobo's kunnen dat doen ,Het hangt ook van de plaats waar men de waarneming doet.

Het is flauwe kul dat een Moslim in Rotterdam of Amsterdam de Mekahse tijd vasthoudt.
Als ik in Ollanda vast ( eigenlijk bijna nooit Emoticon: Wink ) , dan hou ik aan de Nederlandse tijd.
In Indonesia is het van zondsopgang tot zonsondergang.
In Nederland kan het verschillen zijn met Indonesia , vooral in de zomer .

Moet je een Moslim zijn op een plaats waar de zon toevallig langer schijnt dan ergens anders, dan ben je de LOL .

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Met chaos in IndonesiŽ moet je niet denken aan files zoals in Nederland. Als het in IndonesiŽ chaos is dan kun je dus echt helemaal niets meer. Van Yogyakarta naar Bandung bijvoorbeeld duurt normaal al 12 uur met de auto, met files wil je niet eens weten hoe lang dat duurt. Vliegen is dus beter, maar zelfs dan, kom je aan op het vliegveld en dan duurt het nog vele uren voordat je je hotel of andere bestemming hebt bereikt. Vorige week waren we 's avonds even naar Ciwalk in Bandung (slecht idee), dat is ongeveer 30 minuten lopen van ons guesthouse af. Maar lopen was niks met een kinderwagen en een baby in de babybjŲrn en menceret van het eten, dus wachten op een taxi. Duurde een half uur voor we een taxi hadden (dat is hťťl snel), daarna een uur rijden voor we thuis waren. Dan praat je over een normale doordeweekse dag.
Paar dagen terug in Jakarta, vanaf Kelapa Gading Mall naar MOI met de taxi, duurde drie kwartier, is ook een afstandje van niks, maar stond helemaal vast. Buiten spitstijden nog wel. Ik moet zeggen dat ik het verkeer steeds erger vind worden in IndonesiŽ. Met ramadan wil je dit dus zeker mijden, anders kunnen ze je na twee weken opnemen in een gesticht als je het niet gewend bent.

From Dayeuhkolot with love

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,701,698 pageviews Een website van indahnesia.com