Opzetten van een klein resort op Bali

Subforum Het visumgebeuren 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Lijegab
Gebruiker
spacer line

Wie kan mij op weg helpen met het opzetten van een klein resort op Bali?
Waar moet ik aan voldoen? Welke papieren heb ik nodig? Kan ik gewoon een 'kleine' keuken op het resort openen?

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

De belangrijkste voorwaarden / eisen / vergunningen op een rijtje:

Geld, (redelijk) veel geld. (Als buitenlandert kunt u financiering van uw bedrijfsplan door een bank gevoegelijk vergeten)
Als u zelf geen Indonesier bent: Een Indonesisch ingezetene om ALLE vergunningen en het land e.d., etc., etc. op zijn / haar naam te zetten.
Een groot genoeg stuk land dat bebouwd mag worden.
Een vigerend bestemmingsplan dat commercieel gebruik van het land voor toerisme toestaat.
Een bouw-vergunning, i.c.m. toestemming van de directe omwonenden
Een vestigingsvergunning voor het resort.
Een exploitatie-vergunning voor het resort
Een restaurant vergunning, evt. met aanvulling om ook aan niet-residerende gasten te mogen serveren
Een drank-vergunning
Een bedrijfs-vorm (CV, PT, PMA) om het resort te exploiteren.
Een inschrijving bij de Belastingdienst
Een elektra aansluiting
Een water aansluiting of evt. een vergunning om water uit de grond te mogen onttrekken.

Per gewest / kabupaten kunnen er nog aanvullende eisen zijn, m.b.t. vergunningen e.d.

If you have nothing to loose, you can risk everything

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Amed,

Het lijken slechts een paar puntjes die geregeld moeten worden. Voor dat dit klaar is is lijegab al heel wat ervaringen rijker.

Ik denk als je dit redelijk snel kan regelen dat je dan al heel gelukkig mag zijn..
Beste Lijegab,
Succes met je plannen! Informeer heel goed en denk heel goed na bij iedere stap die je doet. te snel willen stappen kan erg duur zijn... step by step

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.BG; velen zullen denken dat het wel 'even kan' zo op een woensdagmiddag. Dat is prima voor een warung om de hoek van de buurman, maar wil je het goed en professioneel aanpakken dan kost het veel tijd en geld voor je ook maar iets hebt kunnen opbouwen dan papierwerk.

Het vervelende is dat het regelen hiervan vaak gepaard gaat met extra ongkosten voor de tussenpersonen, al is dat vaak een eigen keuze. Echter, poog niet de weg af te snijden met deze tussenpersonen, ze zullen je weten te vinden.

Vorige maand moest de 'domisili' van de PT van mijn vrouw verlengd worden. Door drukte vergeten en dus moest er een boete betaald worden. Dit is uiteindelijk geregeld door een collega die zelf naar kantoor is gegaan. Uiteindelijk waren de kosten 50 euro of zo, maar het moet wel steeds bijgehouden worden, al helemaal de meer belangrijke papieren die bepalen of je gasten mag ontvangen of alcohol mag schenken anders staan ze zo voor de deur met allerlei dwangbevelen, al is dat vaak een beetje bluf. Maar weet jij wanneer?

Ho Lee Fuk

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Yerun,

Uit ervaring weet ik dat het regelen met de juiste tussenpersonen ook heel belangrijk is. Als je power hebt heb je sneller de juiste mensen om je heen zaken te kunnen regelen.

En met power bedoel ik niet de gemiddelde bule gembel die het wel even denkt te kunnen maken in RI. Ik zeg dit met respect voor iedere bule. Om mij heen merk ik dat locale mensen met power toch heel snel zaken geregeld krijgen. Zaken waar wij wellicht jaren mee bezig zijn. Het netwerk en power is heel belangrijk. Ook een ander iets gunnen speelt hierin mee.

Ik kies voor een locale partner die al jaren met mij bevriend is. Hierdoor hoef ik niet de zaken te regelen die mij tegen een muur doen oplopen. Ik doe weer dingen die hij minder goed kan of geen tijd voor heeft. We vullen elkaar goed aan. Bij hem volstaat vaak al een enkel telefoontje en het komt voor elkaar.

In veel situaties hoeft de Bule Gembel niet vooraan te staan om de zaken te regelen. Wat jij dus doet door een collega te sturen is slim. Je boete is denk ik daardoor ook lager hahahaha

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-06-2012 07:58 bule gembel wrote:
Beste Yerun,

Uit ervaring weet ik dat het regelen met de juiste tussenpersonen ook heel belangrijk is. Als je power hebt heb je sneller de juiste mensen om je heen zaken te kunnen regelen.

ITU DIA .
Zoals ene OmeSid al jaren sta te toeteren.
Vitamin K&R .

Zonder geld -Kennis (vooral Juridische kennis mbt Indonesische bedrijfsvestiging ) , vitamin K&R is het moeilijk .
En de rest is dezelfde wat men in Nederland ook moet doen als je een zaak / camping wil oprichten.

Trouwens ik zag een tijdje geledeneen posting in Indahnesia dat er een kant en klare PMA met resort wordt aangeboden .

Neemt kontakt met de poster , ik hoef geen uang dengar of commissie te krijgen Emoticon: Wink

Voorzover ik weet kan een buitenlander niet formeel deelnemen in een PT of CV .
Ik zou ook niet deelnemen in een CV , de risico's zijn te groot.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.BG; precies, sommige dingen moet je niet eens willen regelen. Maar voor velen (inclusief ikzelf) is dat nog een hele strijd omdat ik het liefst alles in de hand houd. Soms gaat dat gewoon niet, dus dan maar iemand aansturen die precies doet wat jij wil. En die zijn er hier ook gelukkig.

Voorbeeld waar men met deze vergunning tegenaan liep: verlengen kon wel, maar dan zonder 'nota'.. ja, hoe moet de boekhouding dan kloppen? Voor mij is de stelregel heel simpel: geen nota is geen geld, ook al zijn de dingen niet geregeld. Dat is dan voor latere zorg. Centjes voor eventuele 'hulp' geven ze toch wel, alleen niet zo veel als ze wellicht hopen. Er is dan ook geen wettelijke basis voor en als er wordt voldaan aan alle regeltjes dan komen die papieren toch wel.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-06-2012 08:38 Yerun wrote:
Voor mij is de stelregel heel simpel: geen nota is geen geld, ook al zijn de dingen niet geregeld. Dat is dan voor latere zorg. Centjes voor eventuele 'hulp' geven ze toch wel, alleen niet zo veel als ze wellicht hopen. Er is dan ook geen wettelijke basis voor en als er wordt voldaan aan alle regeltjes dan komen die papieren toch wel.

Simpel maar niet praktisch .

Iedereen weet het dat je naast officiele kosten(dus aftrekbaar voor de belastingen) ook een speciaal potje moet hebben.
Zelfs gerenomeerde multinationals hebben zulke potjes .
Uiteraard ontkennen ze dat bij hoog en laag .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste mensen,

Is Lijegab afgehaakt? Hij krijgt wat info en ik mis zijn reactie en deelname.
Wellicht heeft hij de piketpalen al uitgezet en is hij zelf maar begonnen met bouwen...

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. bule gembel: Ik heb LIJEGAB zelfs in contact gebracht met een kennis van mij hier op Bali die een klein, operationeel hotel / resort ter overname aanbiedt. Maar, ik heb van hem begrepen dat er nooit enige reaktie op zijn email(s) zijn gekomen.

Het lijkt dus wederom op een nep-bericht of oproep. Of misschien inderdaad al te druk met piket-palen uitzetten, ha ha!

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 16-06-2012 08:41 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Simpel maar niet praktisch .

Iedereen weet het dat je naast officiele kosten(dus aftrekbaar voor de belastingen) ook een speciaal potje moet hebben.
Zelfs gerenomeerde multinationals hebben zulke potjes .
Uiteraard ontkennen ze dat bij hoog en laag .
niet practisch? Ik zie dat mijn trouw nu meer als een jaar een PT heeft met alle papieren en de eerste verlengingen van sommige papieren zijn ook gedaan. Altijd netjes een nota gehad.

Ik had het niet over de extra kosten verder, alleen over het krijgen van de nota. Pasgeleden kreeg de ambtenaar een 'bonus' van 2.500 rupiah voor het afhandelen van een vergunning, het wisselgeld mocht ie houden. Uiteraard betaald nadat de papieren in orde waren. Geen enkel probleem.

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 23-06-2012 21:48 bule gembel wrote:
Beste mensen,

Is Lijegab afgehaakt? Hij krijgt wat info en ik mis zijn reactie en deelname.
Wellicht heeft hij de piketpalen al uitgezet en is hij zelf maar begonnen met bouwen...
Haha, zich doodgeschrokken van de lijst aan handelingen die gedaan moet worden VOOR je uberhaupt kan beginnen.. tja..

Ho Lee Fuk

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-06-2012 07:58 bule gembel wrote: Ik kies voor een locale partner die al jaren met mij bevriend is. Hierdoor hoef ik niet de zaken te regelen die mij tegen een muur doen oplopen. Ik doe weer dingen die hij minder goed kan of geen tijd voor heeft. We vullen elkaar goed aan. Bij hem volstaat vaak al een enkel telefoontje en het komt voor elkaar.
Mijn ervaring is (al vanaf het begin duidelijk) dat je alles alleen moet doen. Niks geen netwerken en connecties. Uiteindelijk kost je dat alleen maar geld want ook deze powerful people annex connecties willen alleen maar aan je verdienen. Denk maar niet dat ze om je mooie blauwe ogen met je samenwerken. Het is in de meeste gevallen juist het begin van de ondergang.
Uiteraard heb je voor het regelen van bepaalde zaken connecties nodig (vergunningen, immigratie, etc.) maar laat de een niet van de ander weten wat wie voor je regelt. Gescheiden houden die hap en verder zoveel mogelijk zelf doen, dan hou je het het langst uit. Al vanaf 1985 heb ik vele Nederlanders (doorgaans indo's met lokale "invloedrijke" familie, of bule 's met Indonesische levenspartners) gezien die hun "contacten" hadden en het wel even zouden maken. Er is er geen een meer over.
Selfmade man, dan lukt het.

.....een locale partner die al jaren met mij bevriend is.....
Kom nou Gembel, geloof je dat? Je kan hier als buitenstaander geen vrienden hebben tenzij ZIJ aan JOU verdienen....en niet andersom. Zelfs familieleden belazeren elkaar continu onderling.......de wetten van een 3e wereldland.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-06-2012 08:35 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

ITU DIA .
Zoals ene OmeSid al jaren sta te toeteren.
Vitamin K&R .
Dan maakt u dezelfde fout die zovele Indonesiers maken als ze remigreren. Vele vrienden van mij zijn zo van een koude kermis thuis gekomen. Ze dachten dat ze het Indonesische (nog steeds) kenden en vertrouwden op hun oude studievrienden en familie......fout...fout....fout. Allen weer aan de grond.
Zoals ik hierboven al zei: Alleen doen, niks geen connecties en vitaminen maar een goede dosis kennis van de maatschappij en de wetenschap dat men je altijd zal zoeken om te plukken. Black or white, it doesn't matter. In de ogen van de autochtoon ben je als geremigeerde Indonesier net zo'n buitenstaander als de bule .

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 26-06-2012 12:41 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Dan maakt u dezelfde fout die zovele Indonesiers maken als ze remigreren. Vele vrienden van mij zijn zo van een koude kermis thuis gekomen. Ze dachten dat ze het Indonesische (nog steeds) kenden en vertrouwden op hun oude studievrienden en familie......fout...fout....fout. Allen weer aan de grond.
Zoals ik hierboven al zei: Alleen doen, niks geen connecties en vitaminen maar een goede dosis kennis van de maatschappij en de wetenschap dat men je altijd zal zoeken om te plukken. Black or white, it doesnt matter. In de ogen van de autochtoon ben je als geremigeerde Indonesier net zon buitenstaander als de bule .

Zelfs als "men" van een ander RI eiland afkomstig is!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2012 12:41 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Ben nog niet eens begonnen , nog steeds in "survey" fase.
Voorlopig ben ik een part time migran , tenminste als ik t.z.t mijn AOW / pensioentje binnen kan slepen.Dan ga ik mijn vorstelijke AOW ( echtpaar) lekker verbrassen ( inshaallah).

Ik ken Indonesia wel, al mijn familie en de meeste oud studie genoten wonen daar , en ik vraag me af of ze van mij kunnen verdienen, met mijn vorstelijke AOW/pensioentje .
Ik denk dat de kans dat ik beroep doet bij hun is groter dan omgekeerd.
Mocht ik twijfel heb , kan ik altijd een Nederlandse forum raadplegen, heb ook daar internet sobats .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 26-06-2012 13:39 siebjans wrote:

[quote removed]

Zelfs als "men" van een ander RI eiland afkomstig is!
Of van een andere stam (echt beschaafd kun je het niet noemen eigenlijk, maar vooruit, 'volk') bent op hetzelfde eiland.

Ho Lee Fuk

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

On 26-06-2012 12:37 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Kom nou Gembel, geloof je dat? Je kan hier als buitenstaander geen vrienden hebben tenzij ZIJ aan JOU verdienen....en niet andersom. Zelfs familieleden belazeren elkaar continu onderling.......de wetten van een 3e wereldland.

Beste Yogya,

Toch is het waar Emoticon: Smile ik regel hier in Nederland een aantal zaken voor de chindoneese vrind iets wat ze zelf vanuit JKT niet kunnen. De financiŽle zaken worden over en weer goed en eerlijk geregeld. Mooi toch een goede wisselwerking? En dit zakelijke deel is pas ontstaan na een aantal jaren.

Toch bedankt voor je waarschuwing. Een gewaarschuwde bule Gembel telt voor...

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik hoop het voor je BG. En zeker met een indo-chinees............ Vooroordeel? Discriminatie? Ja, in Nederlandse ogen wellicht. Maar werkelijkheid hier is dat zeker een indo-chinees doorgaans uitsluitend naar het winstaspect voor zichzelf zal kijken alvorens met een ander samen te werken. Maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Als je het weet en realiseert, dan is er juist goed mee te werken.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Yogya,

Als een vriendschap begint als vriendschap is er geen geld in het spel. Dat is een goede basis. Als er zich later een kans voordoet die voor beide partijen financieel gewin kan opleveren dan is dat heel mooi en senang sekali Emoticon: Smile

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sorry BG, maar nu maak je dezelfde funeste foute (cultureel gekleurde) beoordeling van het begrip vriendschap die met name (individualistisch georienteerde) westerlingen in het begin maken. Lijkt me een slechte start. In een maatschappij als deze (3e wereld-land) is geen plaats voor vriendschap of liefde ŗlŗ het "westen". De westerling denkt dit vaak (deed ik ook decennia geleden) maar zal op den duur van een koude kermis thuis komen. Individuele vriendschap is schier onmogelijk in een maatschappij c.q. cultuur als deze waarvan de bule geen "groepslid" is en ver buiten de culturele (niet-) familiaire verwantschapsbanden staat (heeft niets met maatschappelijke positie te maken). Daarom is enige sociologische kennis onontbeerlijk (Acid betwiste dit) als men hier wil slagen. Kent men de denkwijze niet van het volk, dan is men gedoemd te mislukken.
"Geen materieel gewin in het vooruitzicht, geen vriendschap". Niet negatief bedoelt, maar gewoon realiteit om rekening mee te houden.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Yogya,

Ik hoop dat je geen gelijk hebt maar ik sla je uitspraak op, op mijn harde schijf.
Ik lees je postings graag en denk dat je vaak gelijk hebt. Nu twijfel ik hahaha

Ps even on topic, waar is de man die dit topic begon en een resort wou beginnen?
Ik heb niets meer van hem gehoord en ben erg benieuwd.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, we wijken enigszins af. Lijegab zal wel terugkeren. Hij/zij heeft al meerdere postings gedaan.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 29-06-2012 07:51 bule gembel wrote:
Beste Yogya,

Ik hoop dat je geen gelijk hebt maar ik sla je uitspraak op, op mijn harde schijf.
Ik lees je postings graag en denk dat je vaak gelijk hebt. Nu twijfel ik hahaha

Ps even on topic, waar is de man die dit topic begon en een resort wou beginnen?
Ik heb niets meer van hem gehoord en ben erg benieuwd
.
Da's normaal hier, want ineens blijkt het meer werk te zijn dan in Nederland, dus dan laat maar. Of de roze wolk slaat in regen neer.. want er komen negatieve geluiden op hun dromen i.p.v. 'ja dat moet je zeker doen!' van familie, vrienden en gelijkgezinden.

Tja.

Ho Lee Fuk

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 29-06-2012 02:50 Yogya-Bali wrote:
Sorry BG, maar nu maak je dezelfde funeste foute (cultureel gekleurde) beoordeling van het begrip vriendschap die met name (individualistisch georienteerde) westerlingen in het begin maken. Lijkt me een slechte start..

Vriendschap , kent veel verschillende vormen , en toch hebben verschillende culturen bepaalde betekeneis gegeven over de "juiste/enige/ware vriendschap".

Mijn ( vanuit mijn Indonesische cultuur /perspectief) defintie van vriendschap* is een relatie en interactie tussen 2 personen.
Waar bepaalde aspecten meespelen zoals sympathie , elkaar waarderen , elkaar helpen etc .Kan kort zijn , langdurig of mss opervlakkig(dus geen vriendschap).

Met mijn oude klas/school/"gang"genoten heb ik met velen al 40 jaar , bij sommigen 50 jaar (dus langdurig) vriendschap, elkaar helpen ( vitamin K&R) .
Terwijl maatschappelijk gezien en qua opleiding ik de laagste ben.
En toch komen we bij elkaar, reuni etc , buiten de grote reunie van onze school ).
Onze vriendschapsrelatie is ook gebaseerd op gelijkwaardigheid , bijna dezelfde opleiding , millieu etc .
Bij een vriendschaprelatie tussen een Nederlander(Westers) en een Indonesier kan het problematisch zijn .
Te veel verschillen in cultuur , taalhandicap, millieu etc.
En zeker als die "vriendschap" in liefde kan veranderen.
En men gaat trouwen. En vergeet dat er bepaalde gap is ( geen gelijkwaardigheid) .
Getrouwd met een "kampong"vrouwtje een term die hier vaak gebruikt wordt.
Het is niet verwonderlijk dat het tot bepaalde spanningen kan leiden en teleurstellingen. Kan veel voorbeelden geven , lees maar diverse posting van mensen die vinden dat het niet "klikt"met de vrouw , schoonfamilie en buren.
En hun ervaringen zijn ook waar dus legitiem .
Aan de andere kant zijn er ook gelukkige echtparen , die andere ervaring hebben.
Dat kan men ook niet zo maar negeren.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

88,431,686 pageviews Een website van indahnesia.com