algemene vragen; ziekenhuizen, atm's, internet, rijbewijs

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jumbo
Gebruiker
spacer line

Nog een paar algemene vragen;

Indien je iets mankeert moet je dan naar een ziekenhuis zoals gebruikelijk in Azie en welke zijn er dan geadviseerd/buitenlander vriendelijk in Zuid Jakarta?

Ik neem aan dat de ATM's rijkelijk voor handen zijn?

Internet; wat zijn de betere providers ADSL en sneller

Cable TV; wat zijn de betere providers met ondertitelde films en engelse spraak, ben niet zo dol op na-synchronisatie

Kan ik mijn Nl rijbewijzen gebruiken?

Wat zijn de kosten van een maid en chauffeur?

thanks

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Ziekenhuizen in Zuid Jakarta, ben alleen bekend met het ziekenhuis in Pondok Indah, ziet er allemaal prima uit. Kwaliteit van de zorg kan ik weinig van zeggen behalve dat je mag hopen niet naar de tandarts aldaar te hoeven.

ATM's: op zo'n beetje elke hoek vd straat.

Internet: Speedy van Telkomsell alhoewel het moeite heeft om zijn naam waar te maken.

Cable: Indosat via de schotel, 1001 kanalen beschikbaar

Kosten maid en chauffeur: Hangt af van de kwaliteit, engels spekend of niet, ervaring met westerse werkgever etc. Maar reken maar op 1 miljoen + per maand + eventuele toeslagen

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

jumbo
Gebruiker
spacer line

thanks jarno

Maid en chauffeur niet echt te duur 100 US correct?

en de rijbewijzen??

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Rond de $100 moet het mogelijk zijn maar mensen met ervaring bij westerse gezinnen en dus gewend aan de vereiste maatstaven kunnen allicht duurder zijn.

Rijbewijs weet ik niet daar ik in Indonesie altijd zonder rijbewijs rond tour Emoticon: Very funny Mn vrouw heeft het echter "gekocht" voor iets van 800,000 rp een aantal jaren terug. Dat zal ongetwijfeld nog steeds mogelijk zijn.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

jstar
Gebruiker
spacer line

Als je een maid en driver wil die Engels spreken ga je echt meer moeten ophoesten. Vooral in zuid Jakarta waar ze gewend zijn te werken voor ex-pat families (en de baas betaalt toch).

Vergeet niet een Internationaal rijbewijs in Europa aan te vragen. Maar je mag officieel deze niet meer gebruiken als je langer verblijft (met KITAS e.d.), dan heb je een lokaal rijbewijs nodig. Zoals in de rest van de wereld dus. Aanvragen van een lokaal rijbewijs is één van de weinige dingen waar je wel een agent voor wil gebruiken.

Niet zelf in Jakarta gaan rijden trouwens; verzekering is niet verplicht en als je wat tegen komt zullen ze je willen plukken (goede reden om een driver als buffer te hebben). Ook spreek je de taal waarschijnlijk niet en denk maar niet dat ze Engels spreken (nog een goede reden voor een driver). Tevens is het ideaal als je een shopping mall of restaurant bezoekt, je verliest anders ongelofelijk veel tijd met parkeren.

ATM's zijn er wel overal maar weinig accepteren Maestro (BII, BNI). Biljetten altijd 50K of 100K (wordt aangeduid op machine). Er zijn flinke kosten aan verbonden. Maar alle zelf respecterende winkels, supermarkten en restaurants accepteren een kredietkaart (PIN code kennen ze niet dus dat is altijd weer lachen). Dus behalve wat briefjes van 2000 voor de parkeerwachters overal (in blauwe jasjes) heb je niet zoveel contant geld op zak nodig.

Je mag trouwens zonder KITAS/KITAP geen bankrekening openen (en nu zullen er weer zijn die zeggen: bij mij was er geen probleem ). Maar een lokale kredietkaart (vaak gratis voor een jaar) mag wel.

Als je kabel hebt en er is dekking in de buurt, overweeg dan First Media. Ze hebben pakketten (zoals bij ons) met digitale tv en internet (1-X Mb). De kanalen zijn onder meer HBO en je kan altijd de gesproken en ondertitelde taal kiezen. Snelheid en betrouwbaarheid is niet slecht. In de bioscopen is alles origineel trouwens, ze doen niet veel aan dubbing.

Voor echte zware medische problemen zou/zal ik naar Singapore gaan. Ligt ook natuurlijk aan je verzekering.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Sorry istar
Je hebt gelijk dat hoort in een ander topic thuis.
Dus daar gaat het naar toe......... Emoticon: Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 14-06-2012 06:17 schreef zieleffe:
Gisteren nog in Jakarta geweest normaal van uit Bandung op een tijdstip dat iedereen op zijn werk zit 2 en ½ uur, nu 4 en 1/2 uur er over gedaan via Jl Tol
Voordat we afslag sisipi een afslag verder dan kuningan hadden we vele opstakels moeten overwinnen, kosten JL tol bijna 50.000rp.
Je kan spreken van een fractuur in het verkeer.
Vertrokken uit Jakarta rond 3 uur, aangekomen in Bandung half 8 in de avond.
het is niet normaal meer wat er op de weg zit..............En de binnenwegen vol met gaten in de weg nou dat liegt er niet om je auto zal zeker daar om de zoveel tijd schokbrekers moet worden vervangen en over de remschijf maar niet over te spreken die moeten wel vele keren vervangen worden…………………

Welkom in het echte leven. Interessante post maar snap wel niet zo goed wat dit te maken heeft met de oorspronkelijke vraagstelling?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Welkom in het echte leven. Ja dat mag je wel stellen.
Mijn stelling is wil je je eigen hier vestigen dan heb ik het gevoel dat je, je leven verkort.
Want dit land zal nooit een normaal verstandig land worden
Dat onder vind ik bij lijf en leven op het ogenblik.
jullie mogen het ophemelen zo veel je wilt en het prachtige te voorschijn halen, maar een ding de mentaliteit hier verander je niet.
En om daarmee om te gaan heeft je leven een omschakeling nodig die een normaal mens eigenlijk niet kan verwerken.
Mijn zegen heb je maar je zal echt eens goed je oren en ogen de kost geven dat het gezonde leven hier niet zal kunnen plaats vinden vooral als je gaat wonen in en rondom Jakarta en Bandung, andere steden ken ik niet zo goed als waar ik nu ben, alhoewel ik vele reizen in Java hebt meegemaakt .................................. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon:

jstar
Gebruiker
spacer line

Ach, dat is toch in elke wereldstad? In Los Angeles zal je ook wel wat korter leven dan op het platteland. En daar hebben ze zogezegd wel eerbied voor de natuur en het klimaat.

Ik erger me ook nog steeds. Maar niet zoveel meer als een aantal jaar geleden. You go with the flow. En op een gegeven moment weet je gewoon waar je op moet letten en wat je moet doen. En je apprecieert de dingen die beter zijn des te meer

Als pensionado kan je volgens mij ook veel beter in Padang, Thailand, Costa Rica, Panama, Californië/Florida, Belize of zelfs Curaçao zitten dan in RI. Maar ja, sommigen (zoals ikzelf) hebben geen keus en zijn hier door geheel andere redenen.

NB: Maar je raakt wel een interessant onderwerp. Ik geloof dus ook totaal niet in het 'in je luie zetel plannetjes smeden voor een zaak op te zetten in RI' en dan af en toe een reisje vanuit NL maken om wat dingen te bekijken (cf. het andere topic). Als je hier niet leeft heb je geen idee wat je te wachten staat en faal je gegarandeerd.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Natuurlijk zal dat zo zijn, ben het wel met die stelling eens.
Ik zit er midden in nu en het verbaast mij zo dat sommige mensen het zo kan ophemelen.
Ook de vrager steller, of is het een vrouw ik heb niet haar/hem profiel gekeken, zal moeten realiseren je kan het zo goed bedoelen, maar je komt hier veel andere dingen tegen dan je ooit zou kunnen bedenken.
Je kan zo mooie wonen. in een appartement of zo je moet het elke dag schoonmaken.
Als je dat over laat aan een pembantu dan zal je merken dat ze nooit achter een stoel zal schoon maken ze gaat er gewoon om heen met zo borstel en al het vuil verplaats zich.
Heb net hier de ijskast schoon gemaakt en al het ijs van de vriezer weggehaald kon zelfs de deurtje niet meer dicht.
Dus het koekte maar aan.
En dacht je dat ze dit zelf zouden doen geloof het maar niet.
Naast de kast onder de kast komen ze nooit meer van hun leven.
Over het heel kan je overal zien dat het grote viezeriken zijn en ook grote frotters, zie hoe hier de elektrische aan elkaar gehaspeld word en dat onder verantwoordelijkheid van een staats bedrijf die de verantwoordelijkheid er voor heeft.
Hoe vaak hier het licht uit gaat kan je niet meer tellen en niet van buitenaf maar hier de aardlekschakelaar het begeeft.
Zal in Omong-omong nog wel het een en ander voorbeelden aanhalen .
Gewoon omdat het nu eenmaal in mijn aard zit alle ongenoegens goed onder de loep moet nemen omdat het gewoon extreem leven is hier.............................. Emoticon: Sadley Emoticon: Emoticon: Devil

jumbo
Gebruiker
spacer line

Bedankt Jstar
Ik zit nu al Azie voor mijn werk dus in EU een internationaal rijbewijs ophalen is minder eenvoudig als het klinkt Emoticon: Very funny De rest komt me redelijk bekend voor.

De discussie dwaalt wat af, maar ik kom hier vanwege mijn werk althans tot gisteren was Jakarta de enige optie en plots komt Hanoi om de hoek kijken; het kan verkeren

Nog ideen of praktische ervaring hoe de taal snel op te pakken??

jstar
Gebruiker
spacer line

Daten Emoticon: Yes!

Maar serieus; je gaat altijd geneigd zijn Engels te spreken. Maar i.t.t. de Amerikaanse ex-collega's van mij die dachten wel even Nederlands te leren, zullen ze je hier niet begrijpen. En dat is eigenlijk wel positief, een 'total immersion' vanaf het begin.

Spreek Bahasa I met de driver op weg naar je werk, met de maid enz. enz. Met ca. 300 woorden kom je al een heel eind. Als je echt gemotiveerd bent en als je wil converseren, veel mensen bieden zich aan voor bijles tegen een kleine vergoeding of zelfs gratis om hun Engels bij te spijkeren.

Hanoi is ook leuk trouwens.

jumbo
Gebruiker
spacer line

Hehehe, daten... niet aan gedacht.... Emoticon: Cooool

Ben een 'katjang', dus heb al een woordenschatje maar wil het drastisch bijspijkeren.
Paar boekjes gezien en wat cursussen zoals primsleur en linguaphone...
Is een vrij eenvoudige taal kwa constructie en werkwoordvormen en het is leesbaar in tegenstelling tot Thai wat ik me ook machtig heb weten te maken...

Ik wil voornamelijk de gossip kunnen verstaan Emoticon: Smile altijd handig dat ze weten dat je een paar woorden begrijpt...

Jakarta heeft de voorkeur kwa afkomst, maar Hanoi/Vietnam is zeker niet verkeerd. Emoticon: Yes!

jstar
Gebruiker
spacer line

Als je Thailand gewend bent hoef ik je niet meer te waarschuwen voor de 'ayam'. Of bule hunters.

Je hebt dus al een flinke voorsprong. Het interessante is voor ons ook dat er honderden woorden uit het Nederlands komen. Laatst was ik op zoek naar Oatmeal. En maar zoeken en niemand begreep me. Je raadt het al...

jumbo
Gebruiker
spacer line

Hahahaha.... in Nederland spraken de tante's ook altijd in een mengelmoes van maleis en nederlands. Heb geen idee of dat woorden waren die gewoon zo in Indonesie werden gebruikt of dat er geen bekend maleis woord voor bestond.
Ik laat het over me heen komen.
In het andere topic gaf je 'go with the flow' al aan en dat is in Bangkok/Thailand idem dito, eigenlijk wel over heel Zuid Oost Azie.
Ben nu een 16 jaar waarvan 12 jaar permanent in Azie maar nimmer gedacht dat ik nog eens in Indonesie terecht zou komen... en dan komt Hanoi in de mix, hehehe

Over de ayam maak ik me niet druk... Thailand en voornamelijk Bangkok is ook een aardige locatie wat dat betreft...
Tegen die tijd moeten we maar eens een biertje pakken?

In Thailand hadden we eens per paar 3-4 maanden een 'Biertje?' Emoticon: Party!
Altijd leuk om effe bij te praten met medelanders... en ervaringen uit te wisselen en om te zien wie er achter de gebruikersnaam schuil gaat Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

jstar
Gebruiker
spacer line

Goed idee. Moet nu opschieten want er is weer eens een waterlek en ze staan hier allemaal te staren... Emoticon: Frustrated

wimkadek
Gebruiker
spacer line

kent hier iemand een mail adres van de douane op denpasar airport

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,715,889 pageviews Een website van indahnesia.com