Molukse kwestie nieuwe info over hoe de kaping werd beindigd

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
50 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Op 15-06-2012 14:33 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Zelfs zaken die die op dit moment al inzichtelijk en transparant zijn worden niet aangepakt.
Zie de postings van YB.
Graven in het verleden van terroristen en hoe ze het vaantje hebben gestreken heeft weinig zin.
Beter de terreur van het huidige moment aanpakken.
Lik op stuk, durf verdorrie in mijn eigen stad niet meer na 9 uur in de avond over straat.
Slaan ze me kreupel dan krijgen ze 2 maanden om vervolgens erna een ander te pakken.
Lik op stuk, aanpakken dat schorem, Nederlands, Marrokaans of Oostblok, ik stem zeer zeker niet op Wilders, maar het is niet vreemd dat zoveel Nederlanders op hem stemmen.
Oppakken dat schorem en lange gevangenis straffen en duidelijk niet in een luxe hotel.
Ik ben duidelijk een jongen van de harde aanpak.
Heb ik recht op, heb sinds 1955 meegewerkt Nederland te maken tot het mooie sociale land wat het was tot pakweg 10 jaar geleden.
Oppakken en opbergen dat schorem die de boel verzieken, of het nu Nederlanders, Molukkers, Turken of Marrokanen zijn.
De actie bij Wijster heeft nog steeds mijn hele instemming, jammer dat in de huidige tijd als je een inbreker of verkrachter van je kind met een honkbalknuppel in zessen hakt dat je vast komt te zitten en dat stuk ellende na twee dagen vrij rond loopt.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.

Je haalt zoals gewoonlijk weer allerlei dingen door elkaar. De Molukse acties hebben niets te maken met de Marokkaan op de hoek van de straat.

En natuurlijk is terrorisme niet goed te praten, dat zegt niemand hier. Maar je kunt je afvragen wat wťl werkt als je geen tanks hebt, of straaljagers met bommen of Łberhaupt spreektijd ... Ik kan me meer dan vaak voorstellen dat mensen naar extremen grijpen.

Om het wat begrijpelijker voor je te maken. Als er een Palestijnse terrorist jouw appartementencomplex in vlucht om te schuilen, blaast het Israelische leger het hele complex op. Zou jij er niet extreem van worden als jouw huis toevalligerwijs in dat complex zou zitten, of sterker nog : als het complex wordt opgeblazen met jouw vrouw er nog in omdat ze de waarschuwingen niet hoorde ?
Je moet je eens inlezen (en door je blinde woede heenprikken) wat er werkelijk in Palestina gebeurt voordat je het erbij haalt. Daarnaast heeft het in de verste verten niet met de Molukse kwestie te maken.

Y-B heeft in mijn ogen al prima verwoord hoe de boel in elkaar steekt, chapeau.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Wie haalt nu de dingen door elkaar? MB
Zoals gewoonlijk ik of doe je het nu zelf?
Ik hou niet zo van mensen die reageren om te reageren zonder enige inhoud.
Inlezen hoef ik niet MB, ik ben 64 jaar en heb de Nederlandse maatschappij in alle facetten meegemaakt.
Van het komen van de eerste gastarbeiders met alle problemen van dien, tot alle gevolgen van een het falende integratie beleid van de bestuurders in den Haag waar we nu de wrange vruchten van plukken.

Niets blinde woede, je hebt het inschattingsvermogen van een puber, dus beter maar geen mening geven hoe ik persoonlijk denk over de dingen en beter lezen wat ik schrijf.
Inlezen zoals jij dat zo mooi verwoordt, vergeet niet dat ik van '48 ben, heb het allemaal gezien en meegemaakt en niet in een gespreid bedje geboren zoals jij brave jongen.

Na het ingrijpen in 1977 was het nagenoeg afgelopen met die idiote acties (met de nadruk op nagenoeg)
Zo zou ook het huidige beleid moeten zijn, lik op stuk, jij haalt de Marrokaan op de hoek van de straat naar voren broertje, niet ik.
Ik heb duidelijk geschreven dat ik een voorstander ben van een harde aanpak voor Nederlanders , Marrokanen, Turken of voormalige Oostblok ingezetenen.
Beter om ons daar op te focussen in plaats van het afschieten van een paar terroristen 35 jaar geleden
Lezen is ook een vak MB.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Niet zo belerend opa, ik zeg dat een terrorist niet hetzelfde is als iemand waar jij bang voor bent op straat om 9 uur 'avonds. Totaal verschillende dingen, prima dat je voor alles en iedereen bang bent, maar de Molukse acties hebben niets, maar dan ook niets met onveiligheid op straat te maken.

En reageren om te reageren ? Ik dacht dat het gewoon inhoudelijk was wat ik neerzette, dat jij je er niet in kan vinden hoeft niet zozeer aan mijn leestechnieken te liggen, maar zou wel eens aan jouw beperkte geest kunnen liggen. Dat gespreide bedje waar jij het over hebt heb ik nooit gevonden. Ik heb totaal geen behoefte om daar op in te haken, want je haalt er van alles bij en ik heb niet de neiging om ook offtopic te gaan, maar je zwetst.

En beter focussen op die harde aanpak voor Nederlanders , Marrokanen, Turken of voormalige Oostblok ingezetenen, in plaats van het afschieten van een paar terroristen 35 jaar geleden ? Man, daar gaat dit hele topic over ! Leer zelf eens lezen !

Emoticon: Stupid .

"Bhinneka Tunggal Ika"

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

kijk daar heb ik wel een mening over, maar of die dan zal bijdragen aan deze discussie dat betwijfel ik.
In ieder geval je kan merken dat er een groot generatie kloof zit tussen een bepaalde groep leeftijd genoten en de oude garde.
Ben het gewoon eens wat Malam schrijf, het een heeft vaak met het ander te maken.
Het is een verschrikkelijke gebeurtenissen die niet moet worden genegeerd, maar les voor de toekomst zou moeten zijn.
maar helaas zoals het altijd gaat men leert het nooit.

Even een afwijking op het gebied van personen die genoemd zijn.
Malam:,, van Agt die mafkees, was diegene die ons veel geld door de neus geboord heeft.
Weet je nog wel bestek 81
Met Wiegel (wel iemand wat je er ook van vond, wist waaraan je aan had), ook zo iemand die wist te manupuleren.
Daar was die stumperd van de Den Uil de dupe van.................... Emoticon: Wink Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 16-06-2012 03:27 zieleffe wrote:

Ben het gewoon eens wat Malam schrijf, het een heeft vaak met het ander te maken.

Het een heeft vaak met het ander te maken.

U bedoelt ?
Teroristische daad is niet de zelfde als een klein groep mensen/medelanders hun buurt "teroriseren".
Ben geen taaldeskundige (verre van dat , adoeh seh) maar weet wel dat er een verschil is , begrijpend lezen is soms ook moeilijk (moelek dese)

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Hoeveel zijn er al bekend van die straat joggies die zich hebben aangesloten bij terroriseerde bendes, OM Sid, weet je, dat zullen ze niet aan de grote klok hangen.
Hoeveel mensen zijn al opgespoord met voorbereidende acties.
kijk die Franse Algerijn enkel maanden geleden, dat is een voorbeeld te noemen.
Ja dat was in Frankrijk maar dicht bij hebben ze in Belgie en in Duitsland velen op het oog.
Dat we er nog zo van afkomen is de danken( ja aan wie zou je denken) oplettendheid via alle kanalen ook deze kanaal word gecontroleerd, reken maar van Jes................
Als ik zeg dat ik een athaist' ben dan heb je kans dat ze mij hier oppakken en het land uitsmijten.
Nou ik kan je zeggen ik heb dat het liefst zo snel mogelijk wat een klote land is dit...... Emoticon: Shut up! Emoticon: Frustrated Emoticon: Stupid

P.S. Ik schrijf dat woord expres fout.. Want het heeft moeite om dit verhaal te plaatsen.
EN het plaatje dat ik er bij zocht wil niet geplaatst worden dus ze zitten aan die knoppen

Het duurde verrekes lang voordat het geplaatst was.......... Emoticon: Devil Emoticon: Confused .

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 16-06-2012 09:01 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Het een heeft vaak met het ander te maken.

U bedoelt ?
Teroristische daad is niet de zelfde als een klein groep mensen/medelanders hun buurt "teroriseren".
Ben geen taaldeskundige (verre van dat , adoeh seh) maar weet wel dat er een verschil is , begrijpend lezen is soms ook moeilijk (moelek dese)

Het is/was geenszins mijn bedoeling terroristen met straatschoffies te vergelijken.
Ik doelde meer op de aanpak van een ieder die over de schreef gaat.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 16-06-2012 14:47 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Het is/was geenszins mijn bedoeling terroristen met straatschoffies te vergelijken.
Ik doelde meer op de aanpak van een ieder die over de schreef gaat.

Als het geen vergelijk is, dan moet je het er niet bij betrekken. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind het niet te vergelijken. Aduh, je geeft het zelf ook al aan.

En ook voor wat betreft je harde aanpak ben ik het niet met je eens. Wel met een harde lijn, maar je kunt - in mijn ogen - niet elke vorm van terreur op 1 hoop gooien. Een kut-Marokkaan die een oma berooft is voor mij nog altijd iets anders dan iemand die voor een ideaal strijd. En ook al ben ik tegen elke vorm van terreur, op basis van voorgeschiedenis kan ik wel bedenken hoe iemand tot zover komt. En op basis van datzelfde begrip maak ik een schifting.

Ergo, ik denk dat die Molukkers wel tot overgave bereid waren voor rede vatbaar waren en voor die kut-Marokkanen op de hoek zie ik geen oplossing, ja een enkeltje naar het rif-gebergte. Ook is het wetenschappelijk aangetoond dat hard straffen nogal eens averechts werkt. Op basis van sentiment zou je mij zelf voorstander van de doodstraf kunnen maken, maar het is geen stap voorwaarts allemaal. Dat is geen kwestie van slap beleid of angst, maar een kwestie van verder denken dan je sentiment lang is.

En Malam, ik val je niet persoonlijk aan, maar je houdt er van om hard en overtuigen te spreken, dan kun je ook confrontaties verwachten, het is de toon die de muziek maakt.

Emoticon: Smile .

"Bhinneka Tunggal Ika"

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 17-06-2012 00:26 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

En Malam, ik val je niet persoonlijk aan, maar je houdt er van om hard en overtuigen te spreken, dan kun je ook confrontaties verwachten, het is de toon die de muziek maakt.

Emoticon: Smile .

De aanpak van mensen die over de schreef gaan, of het nu terroristen zijn straatschoffies, moordenaars of veelplegers enz. heeft sinds de jaren 80 een enorme knauw gekregen.
Nederland is door de zachte aanpak een paradijs voor criminelen geworden.
Alleen dit verband wilde ik leggen, als je naar het loeiharde optreden in '77 kijk en wat er nu gebeurd.

Ik weet dat je mij niet persoonlijk aanval MB, we hebben een verschil van inzicht en daar ontstaat een discussie over en dat mag best op het scherp van de snede zijn.
Wie de bal kaatst moet hem terug verwachten en ik waardeer jouw commentaar Emoticon: Yes!

valerio
Gebruiker
spacer line

macan Belanda:.....................quote En ook voor wat betreft je harde aanpak ben ik het niet met je eens. Wel met een harde lijn, maar je kunt - in mijn ogen - niet elke vorm van terreur op 1 hoop gooien. Een kut-Marokkaan die een oma berooft is voor mij nog altijd iets anders dan iemand die voor een ideaal strijd. En ook al ben ik tegen elke vorm van terreur, op basis van voorgeschiedenis kan ik wel bedenken hoe iemand tot zover komt. En op basis van datzelfde begrip maak ik een schifting....einde quote

Terreur als politiek strijdmiddel heeft een lange geschiedenis, kijk maar naar de strijd van de Palestijnen met hun vliegtuigkapingen. De vraag is dan op basis van welk PRINCIPE ik de zaak van de Palestijnen en Molukkers goed mag praten en waarom dien ik de terreur van Al Qaida af te wijze!n

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Geen enkele terreur is goed te praten. Je kunt bij sommige kwesties (blijkbaar voor velen deze Molukse kwestie) hooguit zeggen: "het verklaart wel, maar het excuseert niet".

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ja daar begint het mee, straat schoffies, het begin van een criminele carriŤre. En dan lekker fanatiek, in geloof voor en de strijd. En dan begint de ellende pas echt. Dus die jonge gassies stevig aanpakken.

Inderdaad verklaart wel maar excuseert niet in het Molukse geval.

Het is ondertussen verleden tijd. Van marinier horen we niks en naar mijn idee is het gewoon gebruikt het weer eens onder de aandacht te brengen. Het is weer overgewaaid .
Blijft voor mij dat de bestorming van die trein terecht was, de kapers hadden het zover niet hoeven laten komen. Dat hebben een aantal kapers met de dood bekocht.

En terecht wat mij betreft.

It's only kinky the first time.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 18-06-2012 09:41 schreef valerio:
Terreur als politiek strijdmiddel heeft een lange geschiedenis, kijk maar naar de strijd van de Palestijnen met hun vliegtuigkapingen. De vraag is dan op basis van welk PRINCIPE ik de zaak van de Palestijnen en Molukkers goed mag praten en waarom dien ik de terreur van Al Qaida af te wijze!n

Da's redelijk simpel Valerio : in het geval van de Palestijnen kun je je afvragen wel beter alternatief er voor hun voorhanden is. Je hebt niks en je wordt over een lange periode uitgeknepen. Je weet hoe de Israelieten met ze omgaan toch ? Of lees je alleen van de zelfmoord terroristen ? Ik vraag me serieus af wat de Joden van WO2 hebben geleerd; dat mag je niet zeggen van ze, maar ze halen het er zelf wel de pas en te onpas bij.

Als ik kijk naar Al Qaida, dan vind ik dat een heel ander verhaal. Ik snap hun boosheid naar het Westen, maar ze kunnen beter strijden in hun eigen zandbak, bijvoorbeeld Saoedi-ArabiŽ. Andersom hebben wij niks maar dan ook niks (meer) te zoeken in Afghanistan en zie ik dat alleen maar als voedingsbodem voor volgend terrorisme. Je kunt je als Westen best eens de vraag stellen waarom wij al die vuile oorlogen voeren, of er aan meedoen. Irak ? Hadden we ook al niks te zoeken. De wapenindustrie in de VS is een bakermat voor nieuwe ellende in eigen land, je kunt je afvragen wie nou de oorzaak en het gevolg is.

Maar dit alles heeft niets met de Marokkaan om de hoek te maken, al maken wij (en zij) maar al te graag de link. Maar da's geen terreur, dat is gewoon cultureel bepaalde luiheid en slechte opvoeding. Daar zie ik een groot verschil in, daar zit geen 'legitieme' oorzaak achter, dat is geen ideaal, dat is gewoon afkomst.

Voor wat betreft de Molukkers en daar gaat dit topic over, kun je je hardop afvragen hoe we met die groep zijn omgegaan. Alle klaagzang van die kant hebben wij genegeerd, keer op keer. Dan is terrorisme geen automatisme, maar wel een gevolg van voorgaande. Totaal fout, maar enigszins uitgelokt. Door die klote politici.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Jou hele antwoord valt als los zand uit elkaar MB.
Waar ik bedoelde te zeggen dat de aanpak van criminelen/terroristen sinds de aanpak van de kapers in Wijster dramatisch soft is geworden, ga jij de boel goed praten.
Tegen mij zeg je, dat het ťťn niet met het ander te maken heeft, bekijk je eigen bovenstaande antwoord eens Emoticon: Wink
Wat haal je er zelf allemaal bij.

Jouw gedachtengang verbaast mij en geeft mij meer inzicht in hoe jonge mensen denken.
Ik begrijp nu ook meer waarom oudere mensen meer zien in de harde aanpak en jongere mensen meer in een zachte aanpak.
Een beetje zoals je schreef, ik kan best begrijpen dat mensen tot deze daden komen voor hun idealen.
Een stap verder is, tja die drugsverslaafde vermoordt iemand voor een paar Euro, maar ja hij had een slechte jeugd gehad.

Hoe gaan we de aanpak regelen? De harde lijn van Wijster?
Of zes sloten op de deur, niet meer de straat op omdat criminelen na 2 dagen weer op straat staan nadat ze een feit hebben gepleegd?
MB nu eerst nadenken en dan schrijven Emoticon: Yes!

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Redelijk een kontverhaal Macan, in Israel zijn er genoeg, en heel veel Palestijnen die er vreedzaam wonen. Ik zal niet ontkennen dat er in het Israelisch- Palestijns conflict veel mis is gegaan. Dat is overigens al enige eeuwen zo. Neemt niet weg dat je ook vanuit de Palestijnse gebieden rustig van extremisme kunt spreken.

Ik vond het prima dat Sheik Jasim uit zijn rolstoel is gebombardeerd. Hamas met poen uit Iran zorgde 25 tot 30 jaar geleden voor de allerarmste. Brood moslims maken. Konden ze de doctrine er goed in rammen. Zonder Iran stelt Hamas ook weinig voor. Zeg maar rustig dat Hamas door Iran ingang is gezet. Net als Hezbolla in Libanon. Aanzetten tot zelfmoorden, Arafat was daar nog niet goed genoeg is kennelijk.

Where there is a will there will be relatives.

valerio
Gebruiker
spacer line

Wat ik uit die kaping leer is dat als een getraumatiseerde gemeenschap zoals de Molukse niet alleen in de steek wordt gelaten maar ook totaal genegeerd wordt en zij met haar politieke eisen geen gehoor vindt, een soort Verelendungtheorie, dan is de kans groot dat mensen uit die groep opstaan om geweld te gebruiken om aan haar rechtvaardigde eisen gehoor te geven. Zij zullen zich beschouwen als slachtoffers, dus niet als daders, van het heersende systeem.

Hiermee wil ik niet geweld rechtvaardigen maar als een groep niet gekend en gehoord wordt, is om erkenning te krijgen ťťn van middelen geweld te gebruiken, hetzelfde geweld dat de overheid gebruikt tegenover hen.

En dan een opmerking over die Kutmarokkanen danwel Geitenneukers . Duitsland (met haar 6 miljoen Turken) maar ook Nederland(behalve Theo van Gogh, ritueel vermoord door een islamitische fanaat) zijn verschoond gebleven.

Ik heb zelf jarenlang in het Oude Westen van Rotterdam gewoond, dus pal naast die Kutmarokkanen en geitenneukers en ik heb de voortschrijdende ghettovorming van nabij meegemaakt, terwijl de overheid niets doet, scholen met 99% buitenlandse kinderen, daar leer je dus geen goed Nederlands en heb je weinig kans op werk. Jongeren die over straat zwerven met de drugs om de hoek (Kruiskade). Nederlanders die uit de wijk trekken want de voorzieningen werden steeds slechter. Ik heb soms het idee dat het bewuste politiek was om de allochtonen in ťťn wijk krijgen, dan heeft Jan met de Pet geen last van, daarom is meer dan 50% van de bevolking van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam niet-Nederlands. En dan het taalgebruik tegenover die groep, Goebbels zou zich weer laten vrebranden.

Je kan dan wel hard optreden tegen die lui maar dat helpt niks. Je zou toch bij het onderwijs moeten beginnen want een goede opleiding is nog steeds een garantie voor beter werk. En eenieder verplicht Nederlands laten leren en schrijven.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 18-06-2012 10:59 schreef oyibo:
Ja daar begint het mee, straat schoffies, het begin van een criminele carriŤre. En dan lekker fanatiek, in geloof voor en de strijd. En dan begint de ellende pas echt. Dus die jonge gassies stevig aanpakken.

Inderdaad verklaart wel maar excuseert niet in het Molukse geval.

Het is ondertussen verleden tijd. Van marinier horen we niks en naar mijn idee is het gewoon gebruikt het weer eens onder de aandacht te brengen. Het is weer overgewaaid .
Blijft voor mij dat de bestorming van die trein terecht was, de kapers hadden het zover niet hoeven laten komen. Dat hebben een aantal kapers met de dood bekocht.

En terecht wat mij betreft.

Geloof me die straatschoffies hebben totaal niets met terrorisme te maken, het enige vergelijk is dat het alletwee vaak Islamisten zijn. Van daaruit valt er misschien nog wat over die cultuur of dat geloof te halen, maar het verband is net zo groot (/klein) als IsraŽl en de F-Side van Ajax.

De reden waarom ik IsraŽl erbij haal is omdat dat er eerder door onder andere Malam bij wordt gehaald. Ik heb dus wťl begrip voor de terreur van de Palestijnen, als ook voor de IsraŽlieten. En zie daar de vicieuze cirkel die geweld veroorzaakt, voor je het weet ben je het begin kwijt en is het alleen nog maar vuur met vuur bestrijden. Als een Palestijn hier met een bom aandacht vraagt heb ik daar dus geen begrip voor, maar dat verschil valt hier kennelijk niet aan de man te krijgen.

Voor wat betreft de Molukkers - en nogmaals daar gaat het hier over - heb ik er wel degelijk begrip voor dat men tot zo'n daad komt. Da's geen goedpraten, dat heet empathie. Alles zwart wit wegzetten is pure gemakzucht of oppervlakkig gedrag, maar dat ben ik hier wel gewend op dit forum.

Vandaar dat ik hier steeds minder te vertellen heb, zodra het een hoofddoek heeft is het mis; ik heb de grootste moeite met alles wat met de islam te maken heeft, maar ik heb nůg meer moeite met kortzichtige meningen. Verschil van mening is prima, maar nuance is bij sommigen ver te zoeken. Ik noem dat een geestelijke beperking, misschien is de jeugd wel niet zo soft, maar zijn de ouderen verkrampt.

Er wordt hier van alles bijgehaald en als ik dat punt voor punt uitleg ben ik opeens degene die er van alles bijhaalt ... Nee, een aantal mensen hier schieten hun doel keihard voorbij en dan wordt het moeilijk discussiŽren.

Emoticon: Stupid .

"Bhinneka Tunggal Ika"

raanr
Gebruiker
spacer line

Nogmaals, de aanleiding van de Molukse acties hoeft wat mij betreft hier niet belicht/toegelicht te worden. Hierover zijn al boeken vol geschreven.

En nee, niks goedpraten of rechtvaardigen. Maar met MB heb ik er wel begrip voor.

We zouden ons in de verdere discussie kunnen beperken tot het antwoord op de volgende vragen:

1. Is het toekennen van insignes aan de mariniers gepast en geboden?
2. Is na de nieuwe onthullingen van marinier X een diepgaand onderzoek gewenst?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

1.Jazeker ! En zou best snel moeten gebeuren.

2. Nee, waarom? De beelden spraken voor zich. Wat iemand vooraf gezegd zou hebben had de afloop geen andere gemaakt. De kaper hadden zich vooraf over kunnen geven.
En deze aanpak maakte het wellicht dat andere individuen zich bedachten het nog eens met een trein te proberen.

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 19-06-2012 07:57 oyibo wrote:
1.Jazeker ! En zou best snel moeten gebeuren.

2. Nee, waarom? De beelden spraken voor zich. Wat iemand vooraf gezegd zou hebben had de afloop geen andere gemaakt. De kaper hadden zich vooraf over kunnen geven.
En deze aanpak maakte het wellicht dat andere individuen zich bedachten het nog eens met een trein te proberen.

Antwoord : op de vraag van Raanr :
1. Is het toekennen van insignes aan de mariniers gepast en geboden?
Mijn oordeel is afhankelijk van hoe zulke zaken geregeld zijn , is het de gewoonte om militairen te eren die hun werk goed gedaan heeft of niet.
Is het een "bijzondere"gelegenheid ?
Als het de gewoonte is , dan zeg ik : waarom niet.
Of individuele soldaten het willen aannemen of niet is hun persoonlijke zaak.
Dat een paar individuen later gewetensproblemen krijgen is menselijk .
Maar dan moet je een andere baan kiezen , kantoorbaan , ambtenaar , vertegenwoordiger etc .

2. Is na de nieuwe onthullingen van marinier X een diepgaand onderzoek gewenst?
JA ZEKER .
Is het waar dat men officieel besloten hadden om "geen gevangenen te maken" ?

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anorak , Nederland is een rechtstaat , het lijkt me sterk dat een Minister(?) van een beschaafde Christelijk land zo'n opdracht gaf .
We leven niet in de tempo doeloe , de tijd toen Nederland lekker "hard" kan optreden tegen opstandige verzetsstrijders .

De "bewering"van die marinier legt een smet op de goede naam van een Minister (dus ook de Nederlandse regering) en de betrokken soldaten.
Dus niet in de Hollandse polder doofpot stoppen.

bisa dicek of makemyday .

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 19-06-2012 08:15 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

.... , Nederland is een rechtstaat , het lijkt me sterk dat een Minister(?) van een beschaafde Christelijk land zon opdracht gaf .
....

Datzelfde beschaafde land wat zijn eigen soldaten (wat de Molukkers (nee niet die kapers) natuurlijk gewoon waren) afdankte en valse beloftes deed ? Beschaafde Christelijke landen maken ook fouten, ze toegeven is een tweede ....

Los van hoe de kaping ten einde is gekomen of moest komen is het een schop in de maag van de Molukse gemeenschap om medailles uit te reiken op het moment dat de wond net weer even openligt. Dat kan natuurlijk ook bewust zo zijn, maar dan is 'beschaafd land' helemaal misplaatst.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Tja Macan, heel veel Molukkers ook in die tijd waar tegen wat er gebeurde. Dus niet overdrijven. Ik had in die tijd veel Molukse vrienden en kwam ook bij ze thuis die waren echt geen voorstander van de gang van zaken.

Voor Nederlandse militairen was dit ingrijpen wel een uniek iets. Volgens mij in de Na 2e wereld oorlogse geschiedenis niet voorgekomen. En gezien de afloop van de aktie zou je ook kunnen zeggen dat het een behoorlijk succes was.

Er waren 2 dodelijke slachtoffers onder de gegijzelden en 6 kapers. En 49 overlevende .Voor de uitschakeling van de kapers en gezien het doel, mag dat best reden voor een lintje zijn.

Overigens deelde de toemalige minister president mee dat,
"Dat geweld nodig was om een einde te maken aan de gijzeling ervaren wij als een nederlaag."

Dus misschien moet je eens stoppen met je misplaatste gevoelens. Zo'n pretje was het niet.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

En dan nog dit Macan,

Hoewel de dood van de twee gegijzelden het gevolg was van de treinkaping, besloot de rechter in Assen enkele maanden later de drie overlevende kapers (Marcus (Rudi) Lumalessil, Junus Ririmasse en Andreas Luhulima) alleen te veroordelen voor verboden wapenbezit en wederrechtelijke vrijheidsberoving. Hiervoor kregen ze een celstraf van zes tot negen jaar.

Hier had wat mij betreft harder mogen worden gestraft met als toevoeging dood door schuld of gewoon moord. Want de uiterste consequentie van bestorming en de doden daar uit voortvloeiend was weld egelijk in handen van de kapers.

En dit is wat ik eerder bedoelde in deze discussie met te licht gestraft.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 19-06-2012 13:33 Macan Belanda wrote:

[quote removed]

Los van hoe de kaping ten einde is gekomen of moest komen is het een schop in de maag van de Molukse gemeenschap om medailles uit te reiken op het moment dat de wond net weer even openligt. Dat kan natuurlijk ook bewust zo zijn, maar dan is 'beschaafd land' helemaal misplaatst.

Nee dus, brave borst.
Tot in lengte van dagen mogen terroristen weten dat dit niet kan Emoticon: Bye bye
Je begrijp het nog steeds niet en wil het goed praten omdat er idealen waren.
Niet ťťn ideaal rechtvaardigt het feit onschuldige mensen te executeren, of een school met onschuldige kinderen te bezetten.
Nu niet en nooit niet waar dan ook.
Waar zit je gezonde verstand MB.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Anorak en Malam; nog 1 keer dan geef ik het op : ik praat niks goed en ik zeg nergens dat die acties mijn goedkeuring hebben.

Ik zeg alleen dat ik wťl onderscheid maak in de aanleiding en niet alle geweld of terreur hetzelfde zou veroordelen. Ook vind ik dat die strafvermindering die jij aangeeft (Malam) een indicatie is dat de overheid dat begrip ook heeft gehad. Dat ze nu onderscheidingen willen uitreiken vind ik daar haaks op staan.

Dat is een mening, namelijk de mijne. Dat mag je brave borst noemen, naar als dat de variant is op blinde woede of kortzichtigheid, dan neem ik die benoeming graag aan. Mijn wereld bestaat uit nuances en niet uit zwart en wit.

Kleine toevoeging voor Anorak : ik leef momenteel zowat tussen de Molukkers en niemand geeft goedkeuring aan die acties. Begrip ja, maar niemand wou dit, zonder uitzondering hoor ik overal dat dit een verdrietige bladzijde is voor alle partijen, waarom zou je dat weer oprakelen met een misplaatste timing van een onderscheiding ? Om nog even te laten zien dat we graag een harde lijn hanteren ???

"Bhinneka Tunggal Ika"

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,714,735 pageviews Een website van indahnesia.com