Ongehuwd samenwonen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
142 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
FreyaLoonder
Gebruiker
spacer line

Goedemiddag,

Volgend jaar gaan mijn vriend en ik voor een half jaar naar Jakarta. Kan iemand mij vertellen hoe het zit met ongehuwd samenwonen? Is het moeilijker om een woning te vinden bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

Groet,

Tonyvanriel
Gebruiker
User icon of Tonyvanriel
spacer line

Waarom zou je melden dat je ongehuwd bent.
Wat niet weet, wat niet deert.

Veel succes en veel plezier daar.

jstar
Gebruiker
spacer line

Echt mee uitkijken. Het mag zelfs officieel niet. Zoals Tony al zei; niemand moet dat weten. Normaal wordt er ook nooit een huwelijksakte gevraagd, men gaat ervan uit dat je sowieso getrouwd bent als je samen woont.

Zeg ook altijd; mijn man/echtgenoot, en nooit; mijn vriend.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

In de praktijk - als de SatPol 's avonds langskomt om de bewoners van panden en hun administratie te checken - is men coulanter in geval het 2 buitenlanders betreft die samenwonen. Echter, voor "betrapte" ongehuwd samenwonende Indonesiers beginnen dan de problemen pas.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb precies 15 jaar samengewoond (en dan nog met verschillende personen) in Indonesie. Voor het geval men iets zou vragen, had ik een fake huwelijksakte gemaakt (men weet toch niet hoe een Nederlandse/Belgische trouwakte eruit ziet). Maar deze akte nooit hoeven te gebruiken.......eenvoudig, er is nooit om gevraagd. Allemaal horror stories over dat samenwonen. Men ging men er blijkbaar vanuit dat ik was getrouwd....

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

YB; heb ook 5 jaar samengewoond met verschillende partners, ook in de kampung van Yogya. Niets aan het handje. Nooit om gevraagd.

Als je beiden 'buitenlander' bent is het absoluut geen probleem. Niemand zal je wat vragen. Buiten dat, je zit in Jakarta, het Sodom en Gomorra van Indonesie zo'n beetje (als je dieper kijkt dan de buitenste laag (lang verhaal).

Kortom; niet al te veel over nadenken.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Normaliter gesproken hebben YB en Y gelijk. (praktijk)
Maar officieel mag het niet Emoticon: Angry
Als je vervolgens in een of ander conflict terrecht komt (men gaat dan zoeken..) JA dan heb je weleens kans dat je RI echtgenote door de Intel wordt gevraagd te komen uitleggen hoe het precies zit Emoticon: Angry

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Kawin Kebo is formeel nog steeds verboden , maar als je niet echt tussen de autochtonen zit en je naaste buren* jou accepteert dan heb je weinig last.

*In een grote stad als Jakarta heb je ook verschillende soorten wijken

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Kom op Siebjans ben jij nou zo lang in INDONESIň geweest om je eigen bang te maken door die achterlijk cultuur als je het een cultuur kan noemen.
Ondanks anno 2012 is dit geen isu meer........... Emoticon: Shut up! Emoticon: Puh!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-06-2012 10:34 siebjans wrote:
Normaliter gesproken hebben YB en Y gelijk. (praktijk)
Maar officieel mag het niet Emoticon: Angry
Hoewel je gelijk hebt, werkt bijna niets officieel hier. Als ik alles officieel had gedaan de laatste 20 jaar, zat ik allang weer achter de geraniums in een Hollands stadje. Dat is juist het leuke van dit land, je kan nog zoveel dingen doen die men weliswaar niet officieel maar wel officieus tolereert. Het is nog niet zo dicht gespijkerd als NL.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 09-06-2012 12:48 Surya Atmadja wrote:
Kawin Kebo is formeel nog steeds verboden , maar als je niet echt tussen de autochtonen zit en je naaste buren* jou accepteert dan heb je weinig last.
Gewoon niet zeggen dat je "hokt" maar rustig meedelen dat je bent getrouwd. Men zal er hoogstwaarschijnlijk niet eens naar vragen. Als jullie samenwonen, zal men ervan uitgaan dat jullie zijn gehuwd. En........voor de autoriteiten: maak een leuke huwelijksacte. Verzin er maar 1 die er leuk uitziet. Who knows? We hebben niet eens huwelijksaktes in NL. Copieer een huwelijksboekje van een kennis, verander de namen en klaar is Kees. Copies worden hier geaccepteerd.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Met andere woorden : ze willen gewoon een oor aangenaaid worden. Nou dan doen we dat toch Emoticon: Smile
Ach zolang je niet in Aceh woont of op oost Lombok zal het nogal loslopen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Officieel? Mag ik dan weten welke wet dat is?

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Ik ken niet "alle" RI wetboeken uit mijn hoofd, trouwens ook niet die van NL Emoticon: Wink
Maar als de RI vrouw wordt opgeroepen om die rede (medio 2009 is dat voorval geweest) dan zegt dat iets of toch niet Emoticon: Confused

Vullen jullie het dan zelf maar in Emoticon: Stupid

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

aanvulling;

Die oproep was trouwens een "officieel" gebeuren, met brief en alle toeters en bellen (zelf gezien!) dus van een "spelletje" (corruptie) onderling lijkt mij geen sprake Emoticon: Nooo

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 09-06-2012 17:45 Anne Mieke wrote:
Met andere woorden : ze willen gewoon een oor aangenaaid worden. Nou dan doen we dat toch Emoticon: Smile
Ach zolang je niet in Aceh woont of op oost Lombok zal het nogal loslopen .

Nogmaals , eventuele problemen komen meestal als gevolg van uit je eigen gedrag /attitude .
Zoals weinig of geen rekening willen houden met geschreven en "ongeschreven"regels en je naaste omgeving ( vrienden , buren , pak RT ).

Het niet kennen of meestal is het niet willen kennen van de plaatselijke wetten kan men niet als excuus gebruiken.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Yerun.
Na X aantal jaren daaro te wonen moet je toch wel weten dat in Indonesia 3 soorten wetten zijn , de KUHP* , Hukum Islam en Hukum Adat.
En dan heb je ook nog diverse Perda.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-06-2012 08:31 Surya Atmadja wrote: Nogmaals , eventuele problemen komen meestal als gevolg van uit je eigen gedrag /attitude .
Zoals weinig of geen rekening willen houden met geschreven en "ongeschreven"regels en je naaste omgeving ( vrienden , buren , pak RT ).
Exact. Een goede verstandhouding met de buurt levert geen vragen op en zal men zelden lastig worden gevallen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,447,529 pageviews Een website van indahnesia.com