woon niet op het adres van mijn sponsor, dus??

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
122 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 05-06-2012 12:25 Yerun wrote:

[quote removed]
Onafhankelijke sponsoren zijn overal te vinden, lopen er 250 miljoen van rond, buiten die 50 van die ex-familie die je als de pest moet mijden.

Onafhankelijk??? Zeker de "sponsors" hier op Bali krijgen er allemaal voor betaald - OK, een enkele uitzondering daargelaten die het uit "echte liefde" doet - om als "sponsor" op te treden, tekenen klakkeloos de formulieren en realiseren zich niet waar ze allemaal verantwoordelijk voor zijn INDIEN het fout gaat met degene die zij "sponsoren".

If you have nothing to loose, you can risk everything

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 05-06-2012 12:12 schreef tvolkert:
Ik lees dat je moet melden als gast RI bij de Police registration ter plekke, is dat zo.
Ik vraag dit , omdat mijn familie lid zij (RI) dat het niet nodig is, melden bij het hoofd van de wijk is voldoende. Toevallig is mijn sponsor hoofd van de wijk.
Wat is juist?
Graag jullie info

Nee, de eigenaar van het pand waar je verblijft moet het melden. Dit kan een persoon zijn of een hotel. Het is NIET jouw verantwoordelijkheid. Dit 'bewijsje' heet een STM. Niemand weet dit in RI trouwens.

Maar: de STM bestaat waarschijnlijk niet meer!!!! Dit met de nieuwe regelgeving vanaf april. We gingen langs bij de lokale politie en daar werden we wandelen gestuurd met de boodschap: 'we doen dat niet meer'.

De Pak RT heeft er niets mee te maken, alhoewel het verstandig is daar altijd langs te gaan als je ergens langer verblijft.

Denk dat die Immigratie vraag meer met het aantal SosBuds en de verdenking van werk te maken heeft. Geen paniek, gewoon nagaan wat er aan de hand is.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Je moet je binnen 1x24 uur melden bij Pak RT (in mijn geval in Yogya ibu RT overigens), maar dat is een formaliteit en bovendien een goede binnenkomer als je nieuw bent in de wijk. Je hebt er meer baat bij door het wel te doen dan het niet te doen lijkt me zo. Bovendien kleine moeite.

Maar goed, we wachten af wat nu het daadwerkelijke probleem is. Ik denk dat het allemaal wel goed komt, en dat het meenemen van koffers overdreven is. Bovendien wordt je niet zomaar vastgezet, als je echt het land uit moet en je bent niet crimineel, voortvluchtig of wat dan ook krijg je netjes 24 uur de tijd om je spullen te pakken. Da's genoeg voor een retourtje Bandung, zelfs als het compleet file is.. bovendien kun je ook vanuit Bandung naar Singapore... maar niet iedere dag van de week.

barubagus
Gebruiker
spacer line

Wat doen ze toch moeilijk voor bule's.
Ik heb me nooit gemeld bij de polisi. Voor de verlenging van mijn sos/bud gebruik ik gewoon de ktp van mijn pembantu en geef 20 choc repen plus de vaste kpsten van
rp 250.000.
Duurt 1 of 2 dagen kompleet met POA. Je moet juist geen geld bieden, want dat is een bodemloze emmer. Je kunt beter oleh2 geven. Dat vinden ze ook goed.
Selesai

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ho ho Barubagus.
Het melden bij de politie is wel degelijk een plicht. (voor de sponsor)
Pasal 60, undang undang nomor 9 tahun 1992
Binnen 24 uur na binnenkomst is het hotel/logement of sponsor verplicht je te melden bij de politie, dan krijg je een STM (Surat Tanda Melapor.)
Bij in gebreke blijven hangt je sponsor een boete van 5 miljoen of een gevangenisstraf van een jaar boven het hoofd.

Ik had mij 14 jaar nooit gemeld, tot dat de politie een jaar geleden met veel machtsvertoon en met drie man sterk mijn sponsor even kwam vertellen dat ie in overtreding was.
Waarschijnlijk één of andere jaloerse buurman van mijn sponsor/buurman die zich bij de politie had gemeld met de vraag of ze wel wisten dat er een bule woonde Emoticon: Angry

Gelukkig kon mijn sponsor het doordat hij goede connecties heeft de boel afpoeieren.
Wat ik nu wel doe, bij binnenkomst ga ik met een kopie visa en kopie KTP sponsor en kopie ticket terugvlucht mij melden bij de politie.
Na 2 dagen ga ik mijn STM ophalen, dat is gratis, wat ze wel proberen om bij elke verlenging van de Sos Bud (30 dagen) mij weer te laten melden.
De achterliggende gedachte zal zijn dat ik wat onder de tafel schuif de eerste keer zodat ik dan voor 180 dagen klaar ben.
De wet zegt dat één keer melden voldoende is, ze proberen het gewoon.

Maar ik zou mij wel degelijk melden bij binnenkomst als ik jou was, beter voorkomen dan genezen.

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 07-06-2012 03:57 schreef Malam:
Ho ho Barubagus.
Het melden bij de politie is wel degelijk een plicht. (voor de sponsor)
Pasal 60, undang undang nomor 9 tahun 1992
Binnen 24 uur na binnenkomst is het hotel/logement of sponsor verplicht je te melden bij de politie, dan krijg je een STM (Surat Tanda Melapor.)
Bij in gebreke blijven hangt je sponsor een boete van 5 miljoen of een gevangenisstraf van een jaar boven het hoofd.

Ik had mij 14 jaar nooit gemeld, tot dat de politie een jaar geleden met veel machtsvertoon en met drie man sterk mijn sponsor even kwam vertellen dat ie in overtreding was.
Waarschijnlijk één of andere jaloerse buurman van mijn sponsor/buurman die zich bij de politie had gemeld met de vraag of ze wel wisten dat er een bule woonde Emoticon: Angry

Gelukkig kon mijn sponsor het doordat hij goede connecties heeft de boel afpoeieren.
Wat ik nu wel doe, bij binnenkomst ga ik met een kopie visa en kopie KTP sponsor en kopie ticket terugvlucht mij melden bij de politie.
Na 2 dagen ga ik mijn STM ophalen, dat is gratis, wat ze wel proberen om bij elke verlenging van de Sos Bud (30 dagen) mij weer te laten melden.
De achterliggende gedachte zal zijn dat ik wat onder de tafel schuif de eerste keer zodat ik dan voor 180 dagen klaar ben.
De wet zegt dat één keer melden voldoende is, ze proberen het gewoon.

Maar ik zou mij wel degelijk melden bij binnenkomst als ik jou was, beter voorkomen dan genezen.

Dit is niet de plicht van de Sponsor maar van de persoon die huisvesting geeft aan de buitenlander. Deze moet ook de Surat Tanda Melapor tekenen. Zou ook niet logisch zijn bij een visum waar geen sponsor is (zoals VOA).

Snap ook niet waarom je zelf gaat want het is ook niet de plicht van de bezoekende buitenlander. Het is inderdaad eenmalig (per adres!).

In het geval van KITAS heb je de SKLD en STM trouwens.

Ze hopen gewoon dat je de wet niet kent (en kennen die vaak zelf niet)....hoe dan ook, zoals eerder gezegd het ziet er naar uit dat de STM verdwijnt.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Juist, mijn sponsor is ook mijn huisbaas Emoticon: Smile
De STM heeft niet de handtekening van de huisbaas nodig.
Ik doe het zelf omdat ik hier voor een habbekrats woon en meer tijd heb als mijn huisbaas Emoticon: Yes! dus die man zo weinig mogelijk lastig val.
Komt nog bij als hij gaat laten ze hem tijden wachten, ik loop naar binnen geef het spul af, dan willen ze altijd dat ik er op wacht, dat wijs ik beleefd van de hand en geef aan dat ik het de volgende dag op kom halen, dat durft mijn buurman dus niet die gaat netjes 2 uur zitten wachten Emoticon: Confused

jstar
Gebruiker
spacer line

Ah ja, van die boete of gevangenisstraf als je NIET bij de politie wordt aangemeld klopt niet meer; het is sedert mei 2011 afgeschaft.

Undang Undang nomor 9 tahun 1992 tentang keimigrasian artikel 60 & 61 UU 9/1992 I zijn niet meer relevant. Peraturan Pemerintah nomor 31 tahun 1994 tentang Pengawasan orang Asing is/was nog wel van toepassing. Dat betekent dus dat de rapportage bij de politie nog wel moe(s)t, maar dat er geen straffen meer op stonden/staan als men het niet meer deed/doet.

Tonyvanriel
Gebruiker
User icon of Tonyvanriel
spacer line

Beste Forum leden,

Heeft er nu niemand door dat dit bericht ook weer een eigen leven is gaan leiden.
Onze beste schrijver Markdl, de man met een probleem moest op 6 juni naar de immigratie.

Eerst zijn er vele adviezen en is er reactie van Mark, nu op 7 juni gaan er vele lose verhalen rond maar horen we niets meer van Mark.
Is het probleem nu opgelost of is hij niet meer in Indonesie of zit hij ergens vast in een donker kamertje. Ik ben zeer benieuwd hoe het is afgelopen, en hopelijk heel goed voor beide partijen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wij hebben nog nooit bij de politie gemeld, nu hoef dat niet als je voor 30 dgn verblijf.
Meestal verblijven wij niet bij de sponsor, het is maar een formaliteit om een visa social Budaya te krijgen.
En wij vallen dan ook niet zo op als Malam die lekker rond crost op zijn solex.
Dat kan een opvallend figuur zijn en ja met zo Rotterdams dompet dan kan het niet anders dat ziet ieder politie man.
Maar als het beter is dan gewoon doen even bij de politie melden , je kenmerken afgeven , zodat ze je niet aan zien voor een terrorist.
Want daar jagen ze nu wel op, en die zien er net zo uit als jij en ik........ Emoticon: Shiny Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hmm Om Ziel,
Effe kletsen via de mobil en een afspraak maken met Malam om een dag in dit bergdorpje door te brengen is één Emoticon: Smile
Maar dan gelijk een foto te plaatsen van mij daar ben ik het dus niet mee eens Emoticon: Angry Emoticon: Laugh out loud
Ik heb ook mijn privacy ya, allereerst heeft Poppy de tralies inmiddels verder uit elkaar geplaatst en ik heb een ander bril Emoticon: Smile

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-06-2012 10:43 jstar wrote:

Ah ja, van die boete of gevangenisstraf als je NIET bij de politie wordt aangemeld klopt niet meer; het is sedert mei 2011 afgeschaft.

Undang Undang nomor 9 tahun 1992 tentang keimigrasian artikel 60 & 61 UU 9/1992 I zijn niet meer relevant. Peraturan Pemerintah nomor 31 tahun 1994 tentang Pengawasan orang Asing is/was nog wel van toepassing. Dat betekent dus dat de rapportage bij de politie nog wel moe(s)t, maar dat er geen straffen meer op stonden/staan als men het niet meer deed/doet.

Ok er is dus een wet dat er gemeld moet worden zonder sancties???????
Laat ik nu een beetje argwanend zijn, mag dat?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dit bericht van 20-01-2011 maar even terug gehaald Emoticon: Bye bye
De regel in Indonesië is dat je binnen 48 uur na binnenkomst aangemeld moet zijn bij de politie, zit je in een hotel dan dragen zij daar zorg voor, ben je op eigen gelegenheid bijv. met een visa Sos. Bud dan is de sponsor daar verantwoordelijk voor.
Deze regel heb ik altijd aan mijn laars gelapt, eigenlijk niet slim maar het zij zo.
Tot vandaag dus dat de Polres met 3 man sterk ons een bezoekje bracht met een vet dossier met een heleboel gegevens van ons, zij kwamen met de mededeling dat er bij hun was gemeld dat er een bule op dit adres woonde.
Tja zo gaat het in Indonesië, misschien iemand die jaloers is op mijn sponsor die tevens mijn buurman, huisbaas en vriend is.
Alles genoteerd en ons vanzelfsprekend van de domme gehouden, wij wisten niets van deze regel af, maar ja het is net als in Nederland een ieder hoort de regels te kennen, zo simpel is het.
Morgen moet dus de sponsor naar de politie met een prak gegevens, want we zijn met het melden inmiddels 6 weken te laat.
Ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor hem, want die komen vanzelfsprekend op mijn schouders, er wel weer het één en ander afgekocht moeten worden.
Dus iemand die niet in een hotel zit en op eigen gelegenheid naar Indonesië gaat, gewoon melden bij de politie, maak niet dezelfde fout als Malam door te denken het zal zo vaart niet lopen.

Je gewoon blijven melden dus, al is het maar om je zelf tijd te besparen om te vechten tegen de Polres die Dollars willen zien Emoticon: Angry
Wet? An me hoela met de wetten hier.
Je bent een melkkoe voor die corrupte grafangels hier, er is altijd wel weer een manier te vinden geld uit je zakken te kloppen of om het je moelijk te maken zodat je je dompet trekt om er van af te zijn.
Melden en niet anders is mijn devies.
Lange neus voor die zakkenvullers als je je precies aan de voorschriften houdt Emoticon: Laugh out loud

Markdl
Gebruiker
spacer line

bedankt voor jullie adviezen. Ik was 5 uur in het imigratiekantoor totdat ik een foto maakte van een bord dat daar geplaatst was met een telefoonnummer (meldingsnummer) dat je kan bellen tegen corruptie. meteen daarna was alles geregeld binnen een kwartiiertje. Het koste mij niks, geen boete. Alles is nu geregeld.

groeten Emoticon: Worship

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-07-2012 09:36 Markdl wrote:
bedankt voor jullie adviezen. Ik was 5 uur in het imigratiekantoor totdat ik een foto maakte van een bord dat daar geplaatst was met een telefoonnummer (meldingsnummer) dat je kan bellen tegen corruptie. meteen daarna was alles geregeld binnen een kwartiiertje. Het koste mij niks, geen boete. Alles is nu geregeld.

groeten Emoticon: Worship

Over dat bordje, die zie je ook wel eens .
Mijn eerste bordje was in 1979 , toen ik mijn huwelijk (mix couple) wil inschrijven bij de CAPil.in Jakarta.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mooi he, dankjewel SBY Emoticon: Worship

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

haha.. 1-0 voor de buitenlander. Gefeliciteerd. Zo los je dus iets op hier, door nonchalant te laten merken dat je wel weet waar de klepel hangt.

porton
Gebruiker
spacer line

Denk dat het erg moeilijk wordt voor iemand die zich morgen bij de immigratie in Jakarta moet melden om nog een heel traject bij een organisatie in Nederland op te starten. Onafhankelijke sponsoren zijn overal te vinden, lopen er 250 miljoen van rond, buiten die 50 van die ex-familie die je als de

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,215,498 pageviews Een website van indahnesia.com