Belgische chocolade en de douane

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
67 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Ik heb mijn gids beloofd van Belgische chocolade mee te brengen naar Sulawesi.
Hij heeft in BelgiŽ gestudeerd.
Ik ga het valium verpakken en gewoon in mijn bagage ( rugzak) stoppen.
Is dit een probleem voor de douane i.v.m invoeren levensmiddelen?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Geen probleem ik neem altijd een kilo of 8 mee naar indonesiŽ.
Alleen de valium zullen ze niet blij mee zijn Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 02-06-2012 07:08 Pascal.F wrote:
Hallo,

Ik ga het valium verpakken en gewoon in mijn bagage ( rugzak) stoppen.
Is dit een probleem voor de douane i.v.m invoeren levensmiddelen?

Zo lang de oleh2 (kado's) de waarde onder 250 dollar is kan de douane je niks maken.
Vacuum verpakken kan een beetje helpen , je zou die chocolatjes eerst in diepvries leggen en instoppen in een diepvriestasje van een supermarkt.
Dat doe ik als ik spullen die vers en koel gehouden moet meenemen zoals kroket (van Febo).
Mss hebben anderen een andere tips?

bisa dicek of makemyday .

ibusas
Gebruiker
User icon of ibusas
spacer line

Geen probleem hoor. Mijn koffer puilt altijd uit van snoeperijen, chocola, drop, speculaas en nog nooit een probleem gehad! Kaas neem ik wel vacuum verpakt mee, maar dat is meer ter bescherming van de rest van de inhoud. Als ze bij de douane vragen om chocola, dan bedoelen ze eigenlijk een extraatje in de vorm van roepias, maar daar bewaar ik het chocolaatje uit het vliegtuig voor.
Vragen ze om chocola? Dan krijgen ze chocola. Dus lief lachen en doorlopen.
Emoticon: Yes!
PS niet vantevoren je chocola in de diepvries leggen, hoor. Komt de smaak niet ten goede. En speciaal inpakken is niet nodig in het vliegtuig, wel als je lang onderweg bent naar de ontvanger, dan is een koeltas handig.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dat is allemaal geen probleem. Mocht er iemand op azen (wat inderdaad wel eens wil gebeuren bij de douane) dan kun je gewoon zeggen dat het voor je vriendin/vrouw is en het dus niet kunt afgeven. Emoticon: Wink

Overigens heb ik dit maar 1 keer meegemaakt in al die jaren. Maar dan hebben ze aan mij de verkeerde reiziger, want neem nooit chocolade mee uit het buitenland. Die chocolade die ze in Singapore verkopen lijkt wel boter of zo, en goede chocolade haal je als Jakartaan of andere grote-stad-bewoner gewoon bij je luxe supermarkt.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Yerun,

Inderdaad vacium verpakt !! ik was even aan de Valium . Emoticon: Nice Emoticon: Nice
Goed idee van de diepvries.

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Is geen probleem. Ik neem altijd gerookte zalm mee, rookworst, gummybears etc. Chocolade niet zo veel, in carrefour en de elite supermarkten in Plaza Indonesia, Plaza Senayan, Pacific Place enz kun je gewoon al die geÔmporteerde chocolade kopen.

Het is de moeite niet meer.

Pascal.F
Gebruiker
spacer line

Indoboy,

Echte Belgische chocolade te koop in Sulawesi in de supermarkt....dit zou pas straf zijn.
Dit kan ik niet geloven !!

barubagus
Gebruiker
spacer line

Het probleem met dat gezeur in RI is, dat ze DENKEN dat onze chocholade beter is.
Ik moet ook altijd chocolade meenemen.
Ik neem juist altijd die merken die je daar niet hebt zoals, Verkade, AH, Aldi, etc.
Dus niet de merken die je daar ook kunt kopen zoals Toblerone, Milka etc.

Ze zeggen dat ze de Chocolade voor de tropen mengen met melkpoeder, dit om
het buiten de koeling ook goed te houden. En dat proef je.
Ik denk dat dat waar is, want die dingen die ik mee neem, smelten zo onder je vingers.Maar kijk maar eens naar zo'n silver queen reep uit Indo.
Die smelt nog niet in de zon...gewoon meel, melkpoeder en choc. smaakstoffen.
Maar die dure import is wel goed hoor...alleen veel te duur voor de doorsnee indo.
Rp. 50.000 is veel geld voor een dikke Milka. Maar voor ons zijn het normale Europeesche prijzen.

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Ik heb toch zeker te weten Belgische Pralines gezien in Plaza Senayan / Plaza Indonesia. Hoe vers ze zijn weet ik niet, maar het is allemaal vrij elite dus het zou me niet verbazen als het redelijk vers is.

jstar
Gebruiker
spacer line

Ze noemen het wel zo maar de oorsprong is twijfelachtig. Behalve Guylian natuurlijk.

Als je echt kwaliteits pralines van Neuhaus or Godiva wilt (of zelfs Leonidas, maar dat is in BelgiŽ toch een beetje de C&A onder de pralines) zul je die elders moeten kopen. Zoals in Spore of HK; en daar zijn ze zeer duur.

NOOIT pralines invriezen, liefst zelfs niet in de koelkast, chocolade slaat dan wit uit.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Yerun, Indoboy zelf koop ik t liefst chocorepen bij Jumbo, goede kwaliteit - minstens 50% cacao - en veeeeeel goedkoper als die (westerse!) luxe shops in Indonesia.
Belachelijk wat die vragen voor die rommel... maar de bule betaalt diet 'unieke' produkt toch wel, denken ze. Ja 'uniek'... in een land waar de cacaobomen langs de weg staan Emoticon: Shut up! Emoticon: Frustrated
Vroeger kocht ik chocoladerepen in de UK, als ik er toch ook heenging, maar dat hoeft niet eer dus, vanwege de prijs. Ook het uiterlijk van de repen is aantrekkelijker om weg te geven dan die van de Asda in de UK.

Er MOET bovendien het woord cacao(bestandsdelen) opstaan, bij de kleine lettertjes. Ook bij echte chocolade hagelslag (bijv. van De Ruyter) e.d. anders is het imitatie en zit er geen cacao in! Deze regel is gelukkig jaren geleden opgesteld in NL.

Your attitude determines your altitude

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Keduadam; ik was net in de Farmers Market hier in Lippo Cikarang. Hieronder de foto van het rek geimporteerde chocolade; heb op diverse verpakkingen gekeken. allemaal uit het land van oorsprong, geen lokale/regionale productie dus 'het echte product' zoals men dat in Nederland ook zou kopen.

Dat het duurder is, mag niet bijzonder zijn, de transportkosten moeten natuurlijk wel betaald worden. Aangezien ze deze producten gewoon hier hebben, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt chocolade mee te nemen uit Nederland voor iemand in Indonesie. Gewoon zonde van de ruimte in je koffer.

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Okay Yerun ik ga dan toch wat twijfelen misschien... want eigenlijk zie ik er wat tegenop die rommel mee te nemen... met grote kans dat t een kleffe, vormloze zooi wordt (hoewel ik heb ervaren dat t vorig jaar erg meeviel!).
Ik kijk wel... maar ben nog niet echt overtuigd. Je schrijft, 'Dat het duurder is...'; hm nou schrijf dan maar veel duurder, zeker als je de halve kampung Emoticon: Nice daar wilt zegenen met chocolade, grapje maar toch voor heel veel mensen, dat wel.

Ik zoom in op je prachtige foto (helaas zonder 'human interest', liefs
t een schone dame - vereiste om echt je produkten te verkopen ; ) en ik kijk naar die Lindtreep bovenaan, voor bijna Rp 40.000. Kan je toch zeker drie keer zo voordelig hier aanschaffen... okay dan met geen 70 maar ruim 50% cacao...

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

Sorry en geen 'Lindt' maar net zo goed maar ander merk... Lijkt me.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

ALS je chocolade meeneemt dan natuurlijk wel uit Nederland Emoticon: Angry Ik heb ooit vanalles meegesleept meestal Verkade of Albert Heijn - omdat ik die zelf ook het lekkerst vind. Indonesiers zijn echter geen fijnproevers dus maakt het niet zoveel uit wat je meeneemt. Euroshopper is ook goed (en helemaal niet zo slecht).
Maar met chocolade all the way uit Nederland, Belgie of Zwitserland scoor je natuurlijk wel punten bij de buren.
Ik heb nooit geen problemen gehad met de kleffe vormeloze zooi zolang het maar niet al te ver over de weg (en zonder airco) hoeft te reizen.
Het cacaogehalte zegt ook niet altijd iets (afgezien van de koetjesrepen), het is de totaalsmaak.
Een probleem voor de douane? Neuh, niet echt. Ook zij zijn gevoelig voor wat van ver komt. That's all.
Als ik zelf ooit al chocolade koop in Indonesie is het Silverqueen. Uiteraard niet te vergelijken met wat we hier hebben maar ze hebben ze in handige miniverpakking zodat je niet verplicht bent ( Emoticon: Puh! ) om meteen een ons of zo op te eten...

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Keduadam
Gebruiker
User icon of Keduadam
spacer line

'Emotionele meerwaarde' inderdaad, vooral daar... Wat lekker is (en/of goed, Emoticon: Shiny rijk, leuk, lief, hip, cool, apart) is, komt van ver.

Kiatje
Gebruiker
User icon of Kiatje
spacer line

IndonesiŽrs zijn geen chocoladekenners. Hun eigen tropenchocolade stelt niet veel voor. Voor hen koop ik repen in Kemang of in een groot winkelcentrum (een 'mal'). Die zijn matig van kwaliteit en vaak niet optimaal vers, maar dat proeven ze niet.
Voor mezelf neem ik een voorraadje chocola en chocolaadjes mee voor de eerste drie-vier dagen, ik verblijf dan bij familie in Djakarta en heb altijd een auto met AC ter beschikking.
Ik koop bij Van Wely in Wassenaar, bij Westerbeek in het Statenkwartier of bij Le Salon du Chocolat op het Noordeinde. Een recente ontdekking is "Chez Nicolle" in de Molenstraat, van een jonge Fransman die o.m. Galler voert.
Soms vertrek ik uit Zaventem, dan koop ik een voorraadje bij Sweertvaegher of Burie, of desnoods Neuhaus, in de winkelbuurt rond de Kleine Gasthuisstraat (tussen de Boerentoren en de Bourla-schouwburg). Soms in een van de vestigingen van Godiva (bijvoorbeeld om de hoek bij het Rubenshuis, of in de Fruithoflaan in Berchem/Luithagen). Jammer dat ze hun grote 'bouchťes' niet meer maken.
Leonidas en de rommel die op luchthavens verkocht wordt mijd ik als de pest.
In Djakarta is er eigenlijk geen probleem: er zijn maar liefst drie vestigingen van Van Wely (Kemang, djalan Sudirman en Plaza Indonesia). Ze zijn altijd vers, hoe ze dat logistiek doen weet ik niet, maar het lukt ze. En Van Wely is topkwaliteit, doet niet onder voor Franse of Belgische chocolatiers. Als Le Guide des Croqueurs du Chocolat ze zou beoordelen kregen ze zeker 4 of 5 blokjes.
Voor het bewaren is IndonesiŽ natuurlijk een noodgeval, maar 'in nood mag en moet men dopen', dus mag chocola in IndonesiŽ bij uitzondering in de koelkast (groentela). Je moet hem wel een uur of twee vůůr consumptie eruit halen. In de grotere steden is er meestal wel een hotel met ijskastje op de kamer. Als je echt de binnenlanden in gaat (Ambon, Nieuw Guinea, Borneo, Sumatra, Flores) wordt het afzien. Dan ligt na een paar dagen depressie op de loer. Ik behelp me met Spaanse ontbijtchocolade in poedervorm (bijvoorbeeld Valor) die in Nederland soms in de groothandel verkrijgbaar is. Ik heb altijd voorraad in de spen. Uit Djakarta neem ik dan een paar kartons melk of sojadrank mee, daar is een lekkere chocoladedrank mee te brouwen. Haalt het niet bij goeie kwaliteit repen en bonbons, maar het is beter dan niks. Die Spaanse chocoladepoeder heeft het voordeel dat de cacao weinig vet en suiker bevat. Hij is gemengd met wat tarwebloem, daardoor klontert de poeder niet, de drank wordt lekker 'dik' en toch blijft de chocoladesmaak tamelijk goed behouden.
Het blijft behelpen, maar het is te doen. Maar het moet niet te lang duren!

ĄMen komt in het leven zoveel verder met een vriendelijk woord en een revolver, dan met een vriendelijk woord allťťn". (uit een brief van Al Capone aan zijn familie op SiciliŽ)

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Silverqueen is wel te pruimen, neem altijd een reep mee bij de kassa, of een Magnum. Neuh chocolade meenemen is echt niet nuttig. Gummybears en rookworsten, gerookte zalm en dat soort dingen worden ook zeer gewaardeerd. Dat neem ik veel liever mee.

En trouwens als ik weer terugkeer naar Nederland en er is nog ruimte in me koffer, dan vul ik dat altijd op met Indomie en abon sapi etc. Scheelt weer een hoop eurotjes vergeleken met de import die in de toko's ligt. Emoticon: Laugh out loud

barubagus
Gebruiker
spacer line

Neem toch gewoon de Euroshopper repen van 33 cent van AH mee.
Dat is prima chocolade en Niet te koop in RI. Dat is het belangrijkst.
Als je de duurdere hier koopt, dan kan je net zogoed die zooi daar kopen.
Neem die met noten, dat vinden ze het lekkerst.

Ik neem altijd 40 repen mee, en rookworsten van Unox, Iedereen blij en goedkoop.
Als je wat meer variatie wil. Koop je die dikke repen van de Aldi heel goed en
niet te duur.
Over 2 weken is het zover. Ik ben ze al aan het inkopen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-06-2012 01:59 barubagus wrote:

Ik neem altijd 40 repen mee, en rookworsten van Unox, Iedereen blij en goedkoop.
Als je wat meer variatie wil. Koop je die dikke repen van de Aldi heel goed en
niet te duur.
Over 2 weken is het zover. Ik ben ze al aan het inkopen.

Juist doe ik ook, chocolade van Aldi en Lidl kost een habbekrats.
Runderrookworsten van Unox zijn lang houdbaar en ze zijn er gek op.

Als klap op de vuurpijl koopt mijn vrouw wat kleding op de markt met een labeltje erin dat het uit Parijs komt dat brengt de dames hier in de hoogste regionen van verrukking.

Kaas nemen we alleen voor ons zelf mee, de ervaring in mijn kennissenkring is dat ze er namelijk kaaskoekjes van maken, zonde.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Eerlijk gezegd Emoticon: Blush neem ik verschillende soorten coklat , hangt meestal af wie de ontvangers zijn .
Mijn ouders toen ze nog leefden, mijn broer ,(speciale) vrienden, kennissen en personeel.
Vroeger nam ik vaak Cote'd or (van 400 gr of is het 500 gram , assorti) /Leonidas .Lindt .
Of "speciaal"bestelling voor a special person.
Godiva is iets te duur. Emoticon: Wink
Geldt ook voor minyak wangi , je kan ook niet aankakken met soir de hema of beverwijk .

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 06-06-2012 22:00 schreef Kiatje:

Soms vertrek ik uit Zaventem, dan koop ik een voorraadje bij Sweertvaegher of Burie, of desnoods Neuhaus, in de winkelbuurt rond de Kleine Gasthuisstraat (tussen de Boerentoren en de Bourla-schouwburg). Soms in een van de vestigingen van Godiva (bijvoorbeeld om de hoek bij het Rubenshuis, of in de Fruithoflaan in Berchem/Luithagen). Jammer dat ze hun grote bouchťes niet meer maken.
Leonidas en de rommel die op luchthavens verkocht wordt mijd ik als de pest.
In Djakarta is er eigenlijk geen probleem: er zijn maar liefst drie vestigingen van Van Wely (Kemang, djalan Sudirman en Plaza Indonesia).

Een paar goede tips maar het lijkt net of je Antwerpen en Brussel door elkaar haalt (Eh, Boerentoren? Rubenshuis? Korte Gasthuisstraat of Kleine?). Neem aan dat je een tussenstop maakt in Antwerpen, misschien beter dit even te vermelden. Als je weinig tijd hebt kan je ook stoppen in Brasschaat. Die winkels in de luchthaven worden trouwens dagelijks aangevuld (hebben grote omzet) en het is hetzelfde als wat je koopt in elke andere Neuhaus of Godiva toko.

Als je in Brussel (voor de NL: is NIET Zaventem!!) bent, probeer dan Pierre Marcolini.

NB: een Belg vind t Leonidas trouwens helemaal niet slecht hoor, het is tamelijk gewoontjes, dat wel. En de Indonesische smaak is 'te zoet', dat proef je in alles (Holland Bakery, J-Co, enz.).

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-06-2012 06:48 jstar wrote:

[quote removed]

NB: een Belg vind Leonidas trouwens helemaal niet slecht hoor, het is tamelijk gewoontjes, dat wel.

Als je Leonidas met AH, Baronie en Jamin of X merk vergelijkt zal je toch het verschil merken. Toch ? Emoticon: Shiny
Probleem is dat Leonidas vaak smelt , heb ooit suikervrije Leonidas gekocht op Schiphol, werd een grote brij bij aankomst in Jkt..

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 06-06-2012 22:00 schreef Kiatje:
In Djakarta is er eigenlijk geen probleem: er zijn maar liefst drie vestigingen van Van Wely (Kemang, djalan Sudirman en Plaza Indonesia). Ze zijn altijd vers, hoe ze dat logistiek doen weet ik niet, maar het lukt ze. En Van Wely is topkwaliteit, doet niet onder voor Franse of Belgische chocolatiers. Als Le Guide des Croqueurs du Chocolat ze zou beoordelen kregen ze zeker 4 of 5 blokjes.

Neem aan dat je dat van hun website hebt? Want ben verleden jaar al voor niets langsgeweest in Glow, de veredelde parfumeriezaak in Plaza Indonesia; daar zitten ze dus echt niet meer. Dat vind ik wel schandalig en zeer amateuristisch; als bedrijven niet eens hun locaties en contactgegevens op hun websites bijwerken. Tja, weer een klant minder.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,579,889 pageviews Een website van indahnesia.com