Warung op Bali!

Subforum Gezocht & Aangeboden 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
pakotree
Gebruiker
spacer line

Beste allemaal,

Een aantal vragen:

Wij willen een kleine simpele warung opzetten in Bali, in een drukke straat waar veel (lokale) mensen komen eten (denpasar, central park, imam bonjol, ubud). Dit houdt in; een keuken, en 2/3 tafels met stoelen/bankjes.

- Kent iemand toevallig een (kleine) locatie?
- Heeft iemand een idee hoeveel de huur zal zijn?
- Heeft iemand een idee hoeveel de verbouwing zal kosten?
- Kent iemand mensen die goedkoop maar professioneel kunnen verbouwen?
- Weet iemand hoe het zit met geld lenen bij een bank/inversteerders?

Alvast bedankt!

Groetjes Jeff en Anja

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Misschien moet je eerst eens beginnen met work permit als je er zelf wil werken. Geld lenen daar voor bij een bank lukt je niet. Je investering uit handen geven aan een lokaal helemaal nooit doen !

Als je iemand zoekt voor verbouwen en inrichten moet je echt zelf gaan kijken lokaal en zelf onderhandelen. En zelf de goederen afrekenen. Zonder bankrekening is dus alles cash.

Open je een restaurant begin je al met vergunningen die je moet hebben alvorens je open kunt , dus eerst de vergunning en dan huren, herbouwen en inrichten.

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-05-2012 13:05 pakotree wrote:
Beste allemaal,

Een aantal vragen:

Wij willen een kleine simpele warung opzetten in Bali, in een drukke straat waar veel (lokale) mensen komen eten (denpasar, central park, imam bonjol, ubud). Dit houdt in; een keuken, en 2/3 tafels met stoelen/bankjes.

- Kent iemand toevallig een (kleine) locatie?
- Heeft iemand een idee hoeveel de huur zal zijn?
- Heeft iemand een idee hoeveel de verbouwing zal kosten?
- Kent iemand mensen die goedkoop maar professioneel kunnen verbouwen?
- Weet iemand hoe het zit met geld lenen bij een bank/inversteerders?

Alvast bedankt!

Groetjes Jeff en Anja
Zijn jullie/is een van jullie tweeen Indonesier, cq wonen jullie daar?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

1. Die lokalen halen hun dagelijkse portie bij andere lokalen. Niet bij buitenlanders, dat ziet er duur uit en da's al voldoende om weg te blijven.
2. Concurrentie is moordend, nog net niet letterlijk, omdat iedere Indonesier zo aan zijn salaris poogt te komen tegenwoordig.
3. Je wil tegen een lokaal salaris werken? Da's 1 tot 2 miljoen per maand, net voldoende om je werkvergunning te betalen.
4. Aan buitenlanders lenen is zonder goed bedrijf en bedrijfsplan vrijwel niet mogelijk. Een warung beginnen valt hier niet onder. Een kleine lening afsluiten hiervoor kan niet, want dat is alleen voor arme boerenpummels van Indonesiers die eenzelfde soort droom hebben als jullie.
5. wat Oyibo zegt.

Onder de streep; niet levensvatbaar, al helemaal niet als je er geld voor moet lenen.. als buitenlander zijnde!

En doe je dit alles voor Indonesiers die zo arm en zielig zijn, dan adviseer ik je ook om er niet meer over na te denken, om bovenstaande redenen ook, plus nog wat meer. Klinkt hard, maar er zullen wel meer van dit soort adviezen volgen van buitenlanders die hier al jaren/decennia zitten.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En voor de hele eigenwijzen: ik heb 4 jaar geleden in Yogya in een dergelijk iets geinvesteerd. Zag er allemaal goed uit, mooie locatie op hoofdstraat+kruispunt.. prachtig allemaal. Nu ben ik bijna uit de kosten, nog geen winst gezien. Gelukkig maar dat het mijn spaarcenten waren die ik aan dat soort idioterie kon verkwisten. Ik doe het in ieder geval nooit meer.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Als ze (de overheid) ruiken dat er ‘n buitenlander bij betrokken is, zijn er in ene voor een simple warung allerlei vergunningen nodig. Dus, altijd door ‘n local laten doen met wel als nadeel dat je maar moet afwachten of je hem / haar kunt vertrouwen.

Er zijn zat locaties (food-courts) waar je hier een warung kunt beginnen. Kosten liggen zo rond de Rp. 500 – 750,000,- aan basis-huur per maand voor een kook / bereidings ruimte van 9 m2. Verder, 5% van je omzet die via de centrale kassier afgerekend wordt.

Je kunt ook een RuKo huren, die je per jaar tussen de 30 tot 75 miljoen (afhankelijk van de locatie, de grootte en de leeftijd van de ruko) aan huur kan kosten. Een ruko is over het algemeen iets van 4 tot 5 x 8 tot 10 meter, 2 etages, dus totaal iets van 60 - 100 meter m2.

Goedkoop en professioneel verbouwen gaan per definitie / in principe niet samen.

Geld kun je als hier (legaal) wonende buitenlander lenen bij de meeste Indonesische banken. De locals kunnen dat doen bij de afd. “micro-krediet” en in uw geval zult u terecht komen bij de afd. Persoonlijke leningen, die momenteel een rente-percentage kennen van rond de 9% op jaarbasis.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

9%? Dan is dat wel de basis-rente nog zonder eventuele toeslagen, zeg maar 'gevarentoeslag' voor de bank. Zeker voor buitenlanders die 'zo weer kunnen vertrekken' en geen onderpand hebben (in Indonesie uiteraard) zal de rente aanmerkelijk hoger liggen. Geen echt pretje voor het openen van een goedkope vreetschuur voor lokalen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Overigens Indonesiers zonder onderpand krijgen ook flinke toeslagen op deze rente hoor, echt niet alleen buitenlanders. Dat moet ik er wel bij zeggen. Dus iets goedkoops zoeken.. tja.. uit eigen zak betalen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

En... geld lenen als je hier tenminste een tijdelijke verblijfsvergunning hebt kan niet/mag niet. Lening kan volgens mij ook niet langer duren als je verblijfsvergunning geldig is (vrij logisch lijkt me).

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Van de BCA site gehaald:

Suku Bunga Dasar Kredit
Update 30 April 2012
Segmen Bisnis Persen
Kredit Korporasi 9,00
Kredit Ritel 10,50
Kredit Konsumsi
- KPR 9,50
- Non-KPR 8,18

Het gaat dus om het woord dasar, basis..

Suku Bunga Dasar Kredit (SBDK) ini belum memperhitungkan komponen premi risiko yang besarnya tergantung dari penilaian bank terhadap risiko masing-masing debitur. Dengan demikian, besarnya suku bunga kredit yang dikenakan kepada debitur belum tentu sama dengan SBDK.

dus nog voor deze risico-berekening. Heb je niets? Dan krijg je ook niets, en als je het wel krijgt betaal je rentes waarvan je stijl achterover valt.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik zie ze al staan, hallo wij willen graag een lening voor een warung. En dat op Bali? Emoticon: Laugh out loud

Dan krijg je denk ik de vriendelijke Indonesische glimlach.

9%? Lijkt me wat aan de lage kant in RI. En inderdaad zoals Yerun al aangeeft zolang je verblijfsvergunning geldig is. En een warung lijkt me nou net geen gat in de markt, op Bali zijn er bijna net zoveel van als mobiele telefoons.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 25-05-2012 14:45 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Zijn jullie/is een van jullie tweeen Indonesier, cq wonen jullie daar?

A.M vroeg iets .
Het zaken doen in indonesia , met indonesische (zaken) partner kan ook goed gaan.
Uiteraard zullen er andere factoren zijn zoals de tijdstip, de (zaken)partner , hard werken, kennis in huis , geluk etc .
Ik kan een paar voorbeelden geven van medeleden / schrijvers die het getroffen hebben in restaurants , guesthouse .

Een mooie voorbeeld hoe het ook kan.
Let op , het is niet imand die ik persoonlijk kende , gewoon als voorbeeld.
Eventuele gelijkenissen berusten op toeval.

http://www.madeswarung.com/

bisa dicek of makemyday .

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

Ik weet niet maar krijg bijna het gevoel dat Pakotree hier aan 't trollen is..
Hoop dat ik ernaast zit.

matur suksama

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-05-2012 16:32 Yerun wrote: Heb je niets? Dan krijg je ook niets, en als je het wel krijgt betaal je rentes waarvan je stijl achterover valt.
Plus de minimaal 10% handling-fee voor de bank die rechtstreeks in de zakken verdwijnt van directeur en degene die de lening aanbrengt (commissies...... don´t forget that this is commission country ).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 25-05-2012 17:03 Surya Atmadja wrote:
Een mooie voorbeeld hoe het ook kan.
Let op , het is niet imand die ik persoonlijk kende , gewoon als voorbeeld.
Eventuele gelijkenissen berusten op toeval.

http://www.madeswarung.com/
Made´s warung is nooit een warung geweest maar vanaf het begin al een trendy restaurant. Heeft niets met warung te maken. De inzet op de website is een commerciele aandachtstrekker, niets meer. De eigenaar is een genaturaliseerde Amsterdammer. Ken de tent al 25 jaar, maar het bestaat al meer dan 40 jaar. Begonnen in Kuta op weg naar het strand (nog altijd aanwezig) en jarenlang populair onder artiesten uit Jakarta en de happy few . Als men gezien wilde worden, moest men in Made´s Warung nongkrong.
Een nieuw filiaal is later geopend in Seminyak aan de Jl. Raya.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-05-2012 07:17 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ken de tent al 25 jaar, maar het bestaat al meer dan 40 jaar. Begonnen in Kuta op weg naar het strand (nog altijd aanwezig) en jarenlang populair onder artiesten uit Jakarta en de happy few . Als men gezien wilde worden, moest men in Made´s Warung nongkrong.
Een nieuw filiaal is later geopend in Seminyak aan de Jl. Raya.

Itu dia.
Ik woon al > 40 thn in Belanda, had x jaaren geleden gehoord van die "warung" van mijn landgenoten uit Belanda ,zelfs uit Duitsland.
Meestal "oudgedienden"die al tig jaren naar Bali komen.
Ben zelf nooit geweest , mijn 1ste kennismaking met Bali was 1979 en daarna een paar keren na 2003.

Wat Y-B schreef is waar v.w.b extra "administratie"kosten , vaak in de ex BTW model.
Of moet men een kattebelletje kunnen overleggen omdat je geintroduceerd werd door K&R ( Koneksi&relasi).
Bisnis is bisnis .
In het algemeen kan je vaststellen dat zonder K&R , dikke portemonnee , portie geduld en geluk is de kans om te slagen niet erg groot is.
Hoewel, in sommige gevallen kan de aanwezigheid van een witmens(m/v) als als blikvanger fungeren.De vlag die de lading moet dekken.
Gebrek aan (vak)kennis is nog te overzien, je kan altijd vakmensen inhuren.
Een jointventure met de juiste mensen/Indonesiers kan het makkelijker maken , zolang je maar zorgt geen bliksemafleider wordt omdat je als een bule te veel opvalt (blikvanger) .

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Een joint venture Om Sid? Ik denk dat het wel duidelijk is dat of je doet het zelf, of niet.

Zaakjes overlaten aan een lokaal is een goed recept voor disaster. Er blijft niks of weinig van over. Helaas zou ik zeggen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 26-05-2012 08:27 oyibo wrote:
Een joint venture Om Sid? Ik denk dat het wel duidelijk is dat of je doet het zelf, of niet.

Zaakjes overlaten aan een lokaal is een goed recept voor disaster. Er blijft niks of weinig van over. Helaas zou ik zeggen.

Er zijn verschillende soorten joint ventures.
Al dan niet in familieverband, eigen Indonesische partner , aangetrouwd etc.
Zie de vraag van A.M
En ook verschillende soorten locals . Geschoold en ongeschoold.
Het is ook niet altijd mogelijk om zelf te doen i.v.m vestigingseisen ( werkvergunning, belastingtechnische zaken etc).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ja, die vraag leek me belangrijk zodat er een goed antwoord gegeven kan worden.. "We" kan nl. iedereen zijn. Maar goed, vooralsnog geen antwoord.

ALS het gaat om twee buitenlanders en workpermit, vergunning etc of niet.dan kun je je afvragen of zoiets etisch verantwoord is. Ik kan uit de geringe info niet halen om wat voor iets het gaat. Het lijkt me erg klein waarbij ik mij afvraag of er dan Indonesiers gaan werken. Indien twee keer ALS, dus twee buitenlanders en geen Indonesiers die er gaan werken vind het persoonlijk not done.

Maar nogmaals, er is verder geen reactie dus zijn we nu zelf vanalles aan het verzinnen.... Emoticon: Confused

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

pakotree
Gebruiker
spacer line

Bedankt Oyibo en amed East Bali!
"We" zijn een Nederlander en een Indonesische. Een warung is naar ons idee geen slecht idee ook al zijn er zoveel als mobiele telefoons. Het gaat om een uniek concept dat ik natuurlijk hier niet ga lopen uitschreeuwen. Ik zou graag wat positievere antwoorden op mijn vragen willen hebben of gewoon een onderbouwend advies waarom wij het beter niet zouden doen. Geen negatieve ervaringen en denken dat het bij ons ook zo zal gaan. Daar hebben wij, met alle respect, helemaal niets aan.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Jeff,

Je vraagt er wel zelf om. Hoe kan iemand onderbouwend advies geven, als men niet weet waar het over gaat. Geef meer details, zonder je uniek concept (er zijn er hier al tig met een uniek concept langsgeweest, en al tig gefaald) uit te schreeuwen.
Is het voor toeristen of voor lokalen?
Je weet zelf vast ook wel dat indien je voor de lokalen werkt dit 1. moeilijk is om hun vertrouwen te winnen, 2. de winstmarges ontzettend klein zijn.

Ik vermoed dat je de zoveelste in de rij hier bent die alleen maar rozegeur en maneschijn wil horen en denkt dat de negatieve ervaring op niets gebaseerd zijn.
Helaas zijn al die negatieve ervaringen gebaseerd op heel veel ervaring. Velen zijn geroepen, weinigen zijn geslaagd in hun opzet. Zij die geslaagd zijn, zijn vertrokken met het worst case in hun achterhoofd.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Jeff, probeer eens door die soms negatieve toon heen te lezen en lees de adviezen op inhoud. Dan zie je dat hier wel degelijk onderbouwde adviezen worden gegeven, de meeste ook nog door mensen die hier al lang wonen. Het is niet leuk om je plan te zien wankelen, maar wees blij dat mensen je eerlijk zeggen wat voor problemen je tegen kunt/zal tegenkomen. Zachte heelmeester maken stinkende wonden.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Een Warung kan zeker ZEER lucratief zijn Emoticon: Yes!

Ik begrijp dat vrouwlief Indonesisch is dus dat is al een vette plus Emoticon: Yes!

In Yogya heb ik eens iemand gekend die een "warung makan bakso" had in de Ambarukmo plaza! Hij betaalde behoorlijk huur dus vroeg ik me af of dat wel zo lucratief kon zijn. Uiteindelijk lang verhaal kort, deze warung maakte een bruto winst van een 60 a 70 juta PER Maand!! Echt waar Emoticon: Smile (netto heeft ie me nooit exact onthuld maar ik berekende toen toch een 20 a 24 juta)

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Vooral een Warung makan kan volgens mij een zeer luctratieve bezigheid zijn.
Ook is de investering niet zo groot.

Als je je dus kunt onderscheiden van de rest zou ik zeggen DOEN Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Daar hebben wij, met alle respect, helemaal niets aan.
Sorry je hebt helemaal gelijk meneer. Sorry voor het verstoren van je idee en succes gewenst!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.erwin; winstmarges worden hier vergroot door middel van formaline, borax en tekstielkleurstoffen. Dat verkopen lokalen aan hun eigen volk. Kan men volgende week die zooi ook nog verkopen, want ziet er nog prima uit! Daar wil je als fatsoenlijk mens niets mee te maken hebben, dus moet je duurdere grondstoffen kopen, meer weggooien als 'locals' en dergelijke. Dus moet je wel een uniek concept hebben, want anders hoef je er zeker niet aan te beginnen.

Maar zoals je zelf al aangeeft, unieke concepten hebben we hier al vaak gezien. Helaas vaak varierend van luchtkasteel tot proefballon.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,633,025 pageviews Een website van indahnesia.com