Sulawesi, Kalimantan of Papua

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
80 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
mvh2012
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Wij zitten met een enorm dillema.
We hebben de vorige keer Sumatra, Java Bali gehad in indonesie.
Nu willen we terug maar weten niet precies waarheen.

We zijn aan het twijfelen tussen Sulawesi, Kalimantan of Papua. Of misschien zelfs wel de kleine sunda eilanden.

Heeft er iemand tips waar we het beste heen kunnen gaan en waarom?
Onze reistijd is semptember/oktober.
We reizen met rugzak, niet georganiseerd.
We hebben ongeveer 30 dagen de tijd

Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Michael.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Kleine Sunda eilanden: het meest divers, een gigantische rijkdom aan natuur en cultuur. Kan je zeker een maand besteden.
Sulawesi kan je ook een maand besteden van Noord naar Zuid.
Kalimantan vind ik persoonlijk minder interessant. Ben 2 weken geleden op West geweest en moet volgende maand naar de andere 3 maar vind qua verscheidenheid toch Nusa Tenggara (Kleine Sunda) veel meer interessant. Anderzijds goed te doen met rugzak hoewel het af en toe afzien is qua accomodatie.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Michael:

hieronder mijn votings:

1. Nusa Tenggara (en dan met name oost = Sumba, Timor, Flores, Rote, Alor etc)
2. Papua
3. Sulawesi
4. Kalimantan

Van deze is Papua wel het duurst (om er te komen, afstanden zijn gigantisch, vervoer en in het binnenland ook hotel en eten)
Sumba en Timor en Rote zijn in die tijd minder groen dan in het voorjaar.
Algemeen: het regenseizoen beging zo'n beetje rond die tijd, zij het op Sumba en Timor minder en later. In Papua is er niet echt een regenseizoen.

Ben het helemaal met YB eens. Kom er dan ook net vandaan.... Emoticon: Smile

Zie ook topics:
http://forum.indonesiepagina.n(...)m_manis_dari_ntt.php
http://forum.indonesiepagina.n(...)manis_dari_papua.php
met name het deel vanaf oktober 2011

Op eigen gelegenheid reizen is geen probleem. Ik vind persoonlijk het reizen in het oosten van Indonesie sowieso fijner.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

mvh2012
Gebruiker
spacer line

alvast bedankt voor jullie reacties. Dus kalimantan is in ieder geval de minste van de vier volgens jullie. En papua is dan wellicht te duur.
Als we dan de keuze zouden moeten maken tussen sulawesi of de sunda eilanden?

Wat zouden jullie dan adviseren? We zijn enorme natuur liefhebbers.
Waar kunnen we het beste met het openbaar vervoer reizen.
Welke eilanden van de kleine sunda eilanden zijn de mooiste om te bezoeken?

Komodo? Lombok?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik ken de Sunda eilanden niet, evenals Papua en Kalimantan.
Wel 3 keer in Sulawesi geweest. Bijzonder mooi.
Heb je een erg leuke reis aan. Vliegen naar Manado (rechtreeks vanuit Singapore) en dan rustig naar beneden zakken. Over land, of deels over zee met stop bij Togean Islands.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Even door. Centraal Sulawesi is ook erg mooi en avontuurlijk. Van Poso naar Tentena, daarna verder richting Tana Toraja. Prachtig gebied en veel te doen. O.a prachtig wandelen, de natuur is daar schitterend. Het stuk van Tana Toraja naar Makassar vond ik minder interessant, maar Annemiek kent het oostelijk deel van Zuid Sulawesi ook.
Bij Manado kun je geweldig duiken/snorkelen rond Bunaken Island of Bangka Island.
Veel plezier met puzzelen en beslissen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-05-2012 22:39 mvh2012 wrote:
alvast bedankt voor jullie reacties. Dus kalimantan is in ieder geval de minste van de vier volgens jullie. En papua is dan wellicht te duur.
Als we dan de keuze zouden moeten maken tussen sulawesi of de sunda eilanden?

Wat zouden jullie dan adviseren? We zijn enorme natuur liefhebbers.
Waar kunnen we het beste met het openbaar vervoer reizen.
Welke eilanden van de kleine sunda eilanden zijn de mooiste om te bezoeken?

Komodo? Lombok?
Met een maand kom je een heel eind in NTT. Op het lijstje zouden dan absoluut Flores en Sumba moeten staan.
Komodo ligt 4 uur (enkele reis) uit de kust van Labuan Bajo. Om de varanen te zien kun je ook een dagtrip naar Rinca maken (2 uur heen en 2 uur terug). Met een slimme indeling zou je de loop Sumba, Alor, Flores kunnen maken. Lombok staat voor mij niet in mijn top 10 van eilanden maar daar wordt divers over gedacht.
Ik zeg niet dat Papua te duur is, dat moeten jullie zelf uitmaken, maar wel dat het duurder is dan andere delen van Indonesie.
Sulawesi is zeker ook de moeite waard maar je hebt gevraagd naar "het beste". Ook dat zal voor iedereen anders zijn .Dat ligt ook aan het vergelijkingsmateriaal. Het oostelijk deel van Zuid Sulawesi (= Bira) is in mijn optiek niet de moeite van de lange reis waard.
De eilanden Flores en Sumba zijn echt heel anders dan bv Sulawesi (of Java en Bali).

"Het" mooiste is sowieso lastig en een onmogelijke opgave in Indonesie.

Suc6

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

We hebben al veel eilanden bezocht. Wat cultuur betreft was Papua voor ons een hoogtepunt. Wel duurder als Java, Bali en omgeving. Maar zeer de moeite van een bezoek waard. Wacht niet te lang, want ook hier is de modernisering gaande.

Alor is een erg mooi eiland. De bewoners zijn erg vriendelijk en gastvrij. Vervoer regelen is wat minder makkelijk. Er rijden alleen bemo's die de hoofdprijs vragen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Voordeel van Papua:

1. Het is een once in your lifetime experience, zeer avontuurlijk en ongerept
2. Het is totaal anders dan de rest van Indonesië

Nadeel van Papua:

1. Openbaar vervoer is slecht geregeld en reizen kost veel tijd. Een nauwkeurige selectie van te bezoeken plaatsen is dan aan te raden (desgewenst kan ik daarin adviseren)
2. Je moet wel een avontuurlijke inslag hebben

Voordeel van Sulawesi:

1. Makkelijker te bereizen
2. Mooie natuur, voldoende verscheidenheid

Nadeel van Sulawesi:

1. Het blijft toch Indonesië, minder authentiek en ongerept, hangt er een beetje vanaf in welk deel je zit
2. Je hebt wat minder te vertellen thuis want er zijn wel meer mensen in Sulawesi geweest.

Kalimantan ken ik niet

groet,

Koming

mvh2012
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor al die tips. Dit forum is erg nuttig Emoticon: Smile
Uiteraard hoor ik nu graag meer tips van jullie allemaal betreffende de plekken die ik echt niet over mag slaan tijdens deze reis.
Kalimantan ga ik maar links laten liggen denk ik.
Daar is iedereen wel duidelijk over.
We hebben tijdens een eerdere reis al eens het maleisisch deel van borneo gehad. Ik was erg teleurgesteld over de hoeveelheid palm plantages daar. Maar mount kinabalu heeft veel goed gemaakt.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Over zowel NTT, Sulawesi en Papua is al veel geschreven en ook recent.

Gebruik even de zoekfunctie en typ de trefwoorden in.

cathy
Gebruiker
spacer line

Zal ik nou wel of zal ik nou iets vertellen over het Indonesische Kalimantan oftewel Borneo.

Wij hebben in oktober 2004 (middenin de ramadan) een aantal weken door Ind. Borneo gereisd. Geweldige ervaring.
Ik ben absoluut niet zon verteller als Anne Mieke en daar wil ook niet naar streven, maar wil wel het een en ander op papier zetten zodat andere forummers er ook iets aan hebben. Net zo goed als ik heel veel info van dit forum afpluk.

Wij begonnen in Balikpapan, in hotel Aida, met airco heel eenvoudig . Wij willen nooit een duur hotel, loshmen of wat voor een naam het ook mag hebben, je bent de hele dag op pad en savonds doe je je ogen dicht. Als je maar naar een fatsoenlijk toilet kunt en een douchje kunt pakken of het nemen van een mandi.
Wij zijn altijd gauw tevreden.
De volgende dag met een taxi naar Samarinda gereden. Informatie ingewonnen want wij hadden gelezen over een bootreis voor een paar dagen over de Mahakan.
De reis was als volgt
Dag 1 Samarinda – Tenggarong – Muard Muntai
Dag 2 Muard Muntai – Tanjung isuy – Ruet Mancong – Muard Munta
Dag 3 Melak – Kersik Luawai – Eheng, waterfall – Teming – Melak
Dag 4 Melak – Samarinda
(Hopelijk heb ik de namen goed opgeschreven, want ik heb toen in een soort van stenostijl deze plaatsen genoteerd in mijn dagboek.)
Met de longboat twee uur gevaren, daarna overgestapt in een kleinere boot op weg naar Tanjung isuy, en hebben daar in een longhouse geslapen.
De mahakam is ongeveer 300 meter breed, heeft vele zijarmen en onderweg zie je vele huisjes op palen. Ook prachtige ijsvogels.
Vanaf de mahakam kom je uit op een meer zo groot als je blik zo ver kan reiken, leek de Zuiderzee wel.
Wij waren in de droge tijd, de regentijd was nog niet begonnen. Onze vaargeul was afgezet met vele dunne sprieten, aan weerzijden heel veel groen, met prachtige karpieten. Hoe meer wij van het meer afgingen hoe smaller de mahakam werd, zo smal en zo diep, wij konden niet meer verder varen.
Wij gingen steeds dieper het woud in tot wij niet verder konden, was wel jammer. Onderweg zagen wij verschillende apen, er vlogen ook arenden rond. Een dikke varaan kwam uit het water de kant opzwemmen.

Wat wij ook hebben gezien en dat is echt zeldzaam. Wij hebben een van de oudste inwoners van het dorpje Tring, longears ontmoet. Een hele oude blinde vrouw (Dajak) die ons nog een kralenketting verkocht die ze eigenhandig had gemaakt.. Zij was de oudste inwoonster van dat eilandje. Een Dajak vrouw die prachtig gatoeeerd was. Verschillende tatoes op haar armen, handen, benen, enkels en tenen. Maar waarvoor wij haar bezochten waren die hele grote lange oren. Deze vrouwen hebben namelijk van kindsaf aan oorbellen in die naarmate je ouder worden zulke grote gaten in die oren gaven dat ze later op je schouders hangen. Machtig mooi om te zien.
Hele mooie fotos hebben wij genomen voor ons gevoel hele zeldzame!

Wij nemen ook altijd van alles mee voor de kindjes dus dolle pret als je een aantal ballonnen opblaast.
Ja toen onze trip teneinde kwam zijn wij met de plaatselijke bus naar huis gereden. Een rit om nooit te vergeten. Wij zijn nooit meer zo erg door elkaar gehusseld als toen, de weg was toen nog niet geasfalteerd. Nooit doen, neem een taxi ben je ook eerder op je bestemming. Een helse rit.

Op weg nar Berau. In dit kleine plaatsje is neits te doen, maar wij wilden naar het eiland Derawan toe.
Met de bus naar Prejap en van daaruit met de boot naar Derawan. Een idylisch oord, een eiland wel te verstaan.
Je komt aan en je wordt ‘’begroet’’ door reuze schildpadden in et water. Het is een heel klein eiland, als het tegenzit er er komt een tsunami dan wordt dat zo van de kaart geveegd.
Wij hebben daar bij mensen in huis geslapen. Een oma met kinderen en kleinkinderen in huis.
Wij hebben met een van de kinderen vaak gevaren middenin de nacht, een leuke ervaring. De vis die je ving had je smorgensvroeg op je bord. Een zeer lieve familie.
Een van de zonen had een speedboot en zijn toen naar Kakaban en Sangalaki gevaren.
In Sangalaki heeft Kees tussen de mantas gezwommen.

Van Berau zijn wij via Samarinda gevlogen en met een taxi naar Balikpapan, in het City hotel.
Via het hotel een citytoer gepakt. In het restaurant Bundy kun je heerlijk vis eten.

De volgende dag hebben wij het vliegtuig genomen naar Banjarmasin. In Jelita Hotel hebben wij een aantal dagen vertoefd.
Met de plaatselijke gids hebben wij in een paar dagen tijd onder andere de diamantengroeve, de vroege markt op de rivier (floating market), de Barito, een eiland met apen bezocht.
Een tweedaagse trekking naar de Dajaks van Kadangan. Het was Ramadan en dan kun je vuurwerk kopen, vele staven met vuurballen. Achteraf veeeeel te weinig want dit vuurwerk kennen ze namelijk niet, wel sterretjes.

In een van de volgende dagen zijn wij met de boot over de martapura en de barito gevaren naar Pulau Kaget om de neusapen te bewonderen.

Trekking door de jungle naar de dajaks. Na een regenachtige tocht door de jungle over geeffende paden, omhoog, omlaag, een stevige trip van 3 uren werden wij hartelijk ontvangen door een familie Dajaks. Een longhouse met als je binnenkomt de keuken, daarna een grote ruimte met allemaal kamertjes eraan en in het midden van deze kamer staat een tempel die ze gebruiken om de goden goed te gezinten voor de oogst. (zeg je dat ook zo??)
Veertien families leven in deze kleine gemeenschap.
De meisjes trouwen als ze veertien jaar oud zijn en worden al heel gauw moeder.
De kinderen daar waren heel nieuwsgierig wat wij zoal hadden meegenomen. Als maar werd er gevraagd wat wij nou toch in onze rugzakken mee hadden genomen. In de avond kregen ze het te zien. Ach die snoetjes van die kinderen en niet te vergeten de volwassenen, onvergetelijk. In de avond hebben wij een heerlijke maaltijd voor ons neus gekregen en hebben ze nog voor ons een dans uitgevoerd. Wij hebben heel veel speelgoed en sigaretten uitgedeeld en zo zoetjes aan werd het nacht en gingen wij op de grond slapen in hun huisje.
De volgende dag moesten wij na het ontbijt, brood met jam, nog een aantal uren terug door de jungle. Wat ze daarna voor ons deden was een totale verrassing. Aan de oever van een hele kleine rivier werd halt gehouden.
Daar werden hele grote bamboescheuten gekapt en gespleten, werden vijf mokken van gesneden, kommetjes en lepels gemaakt en werd er voor ons gekookt in een pan. Water uit de rivier, droge takken bij elkaar gesprokkeld vuur eronder en koken dat water. Ik had wel gezien dat ze een pan mee hadden genomen maar voor welk doel dat was voor nu. Heerlijke bami met verse groenten werd er uit die pan getoverd. Prachtig om te zien hoe ze dat deden, daar kun je nog iets van leren. Een belevenis die ons nog op het netvlies staat
Uiteindelijk zijn wij met onze gids verder door de jungle getrokken en zijn daarna de rivier met een vlot van bamboe de rivier afgevaren, bamboerafting.

Omdat het Ramadan was is het na 18.00 uur ‘’feest’’. Alles wordt tevoorschijn gehaald. Vele marktkraampjes met heerlijk eetgerei. Het water liep uit je mond en luchten die luchten kom je in Nederland niet tegen.

Uiteindelijk hebben wij de volgende dag afscheid van onze gids genomen. Kees heeft zijn trekkingbroek aan onze gids gegeven die er zielsgelukkig mee was.

Na Borneo hebben wij nog Manado aangedaan, in Hotel Esmerald geslapen.
Een paar dagen Bunaken aangedaan. Als je echt wilt duiken en snorkelen neem de tijd en ga naar de Bunaken.
Eerst met de boot naar Saladin gevaren en daarna naar een gebied Timor 1 en Timor 2, allemachtig mooie koraalriffen.
Je gaat met de boot tegen de stroom in, kilometers ver en je laat je daarna met de stroming snorkelend en al je afzakken. Prachtige onderwaterwereld met zoveel verscheidenheid aan vissen. Kees had nog een hele kleine haai gezien. Teveel gezien om dat hier op te noemen.

Ook een traditionele bruiloft daar op deBunaken meegemaakt. Mocht je uitgenodigd worden schroom niet ga erheen, neem wat mee voor het bruidspaar, maakt niet uit wat.
Wat zo opmerkelijk was dat het huwelijk gesloten werd met een heuse hamer. Een slag met de hamer op de tafel en zo werden ze in de echt verbonden!
Je kunt ook daar een dolfijnentocht maken, maar omdat wj de volgende dag weer naar het vaste land gingen komen wij nog eens terug voor die tocht.

Je kunt nog naar de hotsprings in Tomohan gaan wel een lange rit vanaf Manado, het is wel de moeite waard.

Onze reis naar Ind. Borneo roept vele herinneringen op. Om eerlijk te zeggen. Dit was voor ons een van de mooiste reizen op de eilanden van Indonesie. En wij hebben wat afgereisd!

Mocht je nog wat meer willen weten, mail gerust.

mvh2012
Gebruiker
spacer line

Hallo Cathy,

Enorm bedankt voor deze post.
Het maakt de keuze alleen maar moeilijker voor ons.
Ik heb echter wel gelezen dat de kleine sunda eilanden in september/oktober enorm warm zijn. En dat het er ook wat minder mooi is.
Dusssss........ kalimantan of sulawesi ???? Emoticon: Confused

We gaan ons maar weer eens verder inlezen op dit forum Emoticon: Smile

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-05-2012 10:57 mvh2012 wrote:

Ik heb echter wel gelezen dat de kleine sunda eilanden in september/oktober enorm warm zijn. En dat het er ook wat minder mooi is.
Ze zijn in die tijd niet warmer maar er valt dan lange tijd geen regen waardoor het niet zo groen is. Het geldt ook niet voor alle Kleine Sunda eilanden. Flores, Alor en de Soloreilanden hebben een ander klimaat.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mag ik nogmaals mijn opinie geven (ik sta geheel achter de opmerkingen van Anne Mieke). Alle genoemde gebieden heb ik al vele malen bereist (als reisleider of voor andersoortig werk) en zou toch de Kleine Sunda eilanden kiezen; in 2e instantie Sulawesi.
Waarom? Niet omdat ik deze gebieden zelf nou zo prefereer maar omdat ze vanuit toeristisch (en zelfs antropologisch) oogpunt veruit het meest divers en meest interessant is. Uiteraard hebben bepaalde mensen goede ervaringen uit Kalimantan of Papua. Maar vanuit het gezichtspunt van (be)reisbaarheid en interesse zou ik kiezen voor de Kleine Sunda eilanden. Zelf heb ik een voorkeur voor andere gebieden die hier niet eens zijn genoemd. Ik bekijk het puur vanuit reisbaarheid, diversiteit en kosten.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 18-05-2012 16:35 Yogya-Bali wrote:
Maar vanuit het gezichtspunt van (be)reisbaarheid en interesse zou ik kiezen voor de Kleine Sunda eilanden. Zelf heb ik een voorkeur voor andere gebieden die hier niet eens zijn genoemd. Ik bekijk het puur vanuit reisbaarheid, diversiteit en kosten.
Je haalt me de woorden uit mijn mond. Dat bedacht ik naderhand ook toen ik al gepost had.

mvh2012
Gebruiker
spacer line

Nog wat vraagjes over eilanden zoals Flores, Alor, de Soloreilanden:
In hoevererre zijn deze eilanden met het openbaar vervoer te bereizen?
Als we namelijk elke een auto met chauffeur moeten gaan huren, wordt het een kostbare aangelegenheid.
Op welke wijze (vliegtuig/boot) kun je op deze eilanden komen en in hoeverre zijn deze betrouwbaar, vooral ook qua geen annuleringen en tijdigheid? We hebben een kleine 4 weken en moeten op tijd terug kunnen zijn in Jakarta voor onze intercontinentale vlucht welke vast ligt.
Daarnaast spreken wij geen woord Indonesisch. In hoeverre gaat dit op deze eilanden problemen opleveren?

Nog een vraagje voor Yogya-Bali: mag ik vragen welke andere gebieden je bedoelt?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-05-2012 00:05 mvh2012 wrote: Nog een vraagje voor Yogya-Bali: mag ik vragen welke andere gebieden je bedoelt?
West-Java en de Molukken.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor de bereisbaarheid: heel goed te doen met OV. Alleen wel vluchten naar Labuanbajo en Sumba. De rest (Flores) per OV, bootjes (ook OV) naar Adonara, Lembata en Alor. Vliegen kan je vanuit Alor via Kupang terug of vanuit Maumere (Flores). Redelijk betrouwbare verbindingen; alleen wel sparetime overhouden because you'll never know. AM kan je er meer over vertellen qua recente verbindingen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-05-2012 00:05 mvh2012 wrote:
Nog wat vraagjes over eilanden zoals Flores, Alor, de Soloreilanden:
In hoevererre zijn deze eilanden met het openbaar vervoer te bereizen?
Als we namelijk elke een auto met chauffeur moeten gaan huren, wordt het een kostbare aangelegenheid.
Op welke wijze (vliegtuig/boot) kun je op deze eilanden komen en in hoeverre zijn deze betrouwbaar, vooral ook qua geen annuleringen en tijdigheid? We hebben een kleine 4 weken en moeten op tijd terug kunnen zijn in Jakarta voor onze intercontinentale vlucht welke vast ligt.
Daarnaast spreken wij geen woord Indonesisch. In hoeverre gaat dit op deze eilanden problemen opleveren?
Flores is heel goed met openbaar vervpoer te bereizen. Bedenk echter wel dat het geen Java is rn veel minder vervoer op de weg. Tussen de grotere plaatsen kun je altijd een bus vinden. Bussen op Flores zijn ook kleiner ivm de vele bochten op het eiland en dat de voor vraag/aanbod gewoon groot genoeg zijn. Alternatief zijn travels (deeltaxi's) die nauwelijks duurder dan bussen en je van door to door brengen.
Nogmaals ik kom er net vandaan en heb GEEN auto met chauffeur gehuurd.
Om op Flores te komen kom je vauit Denpasar (Bali) Kupang (Timor) of Wangapu/Tambolaka (Sumba). Je kunt ook met de boot van Sape (oost Sumbawa) of vanuit Timor of Sumba.
Om op Alor te komen ga je met de boot van Larantuka, Kupang of vliegen vanuit Kupang. Op de Soloreilanden kom je met de boot vanuit Larantuka. De boot naar Aklor vanuit Kupang (Pelni) is redelijk betrouwbaar (mits je de info niet maanden van tevoren vraagt) Andere ferryboten, of houten personenboten varen vooral naargelang het weer. Dan is het niet zo dat je een week op een boot moet wachten (de locals moeten zich immers ook verplaatsen)

Een tip: ga niet naar NTT (met uitzondering van Flores) met een strakke planning op zak want dan he je de kans teleurgesteld te worden. Maar als je een maand hebt (en je gaat een maand vooraf puzzelen) om Sumba, Kupang, Alor (Soloreilanden) en Flores te bezoeken. Als dat allemaal voortvarend gaat en je genoeg tijd hebt dan zou je op de terugweg ook npg Sumbawa (Ik vind het gebied rond Bima en het Lebomeer bij Taliwang het mooist) en Lombok aan kunnen doen.

Als ik je reactie zie mbt het reizen met openbaar vervoer versus kosten auto/chauffeur dan raad ik je ten zeerste af om naar Papua te gaan omdat dat echt heel veel duurder is aan het eind van de rit.

Verder algemeen en buiten het feit dat het qua kosten, bereikbaarheid en diversiteit interessant is, zijn de mensen in het oosten ook anders (NIET op Lombok en Sumbawa maar Flores, Alor. Timor en Sumba). Verder met reizen van punt A naar B ben je er natuurlijk niet. Je wilt ook nog wat zien. Op veel plaatsen kun je een motor huren (duurder dan op Bali, maar dat is het overal) en zou je ook kunnen overwegen om af en toe een auto met chauffeur (of met een prins zoals ik vorige maand....) te huren.
Als je plannen vastomlijnder zijn en met wordt Nusa Tenggara dan stuur me maar een mail om samen een plan te maken.

Om op tijd terug te zijn in Jakarta zou ik niet op een en dezelfde dag een aansluiting zoeken als je bv vanuit Flores moet komen maar een dag eerder.
Over de taal: het is zonder meer een pre dat de Bahasa Indonesia spreekt. Het is ook niet zo moeilijk om te leren. Zorg in elk geval voor wat parate kennis zoals goedemorgen, dankjewel etc. Daarmee win je punten. Verder zul je kunnen overnachten en eten en op Flores, Sumba en Timor zijn genoeg mensen te vinden die voldoende Engels spreken (maar die moet je dan inhuren en dat kost geld!) Op de eilanden oost van Flores (en in het oosten van Flores trouwens ook) zal het niet meevallen.

gr
AM

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zeer goede posting AM. Als we het toch over goedkoop reizen hebben (vnl. OV) dan moet je naast Papua ook geen Kalimantan nemen. Ik ben zelf al aan het uitdokteren hoe ik moet doen op de andere provincies na West-Kalimantan maar dat gaat geld kosten als ik niet teveel tijd wil vergooien (en als je nog wat wil zien).
Morgen ben ik op mijn geliefde Ambon maar dat is een ander verhaal........

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-05-2012 10:47 Yogya-Bali wrote:
Zeer goede posting Morgen ben ik op mijn geliefde Ambon maar dat is een ander verhaal........
Ah, beta cemburu! Wil ik ook. Nee, hoor alle gekheid op een stokje; ik heb niks te klagen.

Maar, er komt zometeen wel een posting met Malukuvraagjes

mvh2012
Gebruiker
spacer line

Hallo,

We hebben dankzij dit forum het besluit genomen om (hoogst waarschijnlijk) toch naar Sulawesi te gaan. We zijn echte natuurliefhebbers, dus dan zullen weons meer op ons gemak voelen op Sulawesi. Dus alle tips m.b.t. dit eiland zijn welkom. Is er iemand die een route kan adviseren? Wat mogen we zeker niet missen? Effectief hebben we 3 weken de tijd om op Sulawesi te besteden. Ik zie dat er geen hoofdtopic voor Sulawesi bestaat in het nederlands, alleen in het engels, maar daar wordt volgens mij niet zoveel gereageerd.

Wellicht moet ik een nieuw topic openen Emoticon: Smile

Anne Mieke, Yogya-Bali.......... hoe is jullie Sulawesi kennis.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 20-05-2012 22:13 mvh2012 wrote:
Anne Mieke, Yoya-Bali.......... hoe is jullie Sulawesi kennis.
Ik ben 6 keer op Sulawesi geweest, in het noorden Minahasa, het midden Lore Lindu NP, (beiden lang geleden) 3 x Toraja ( de laatste keer 3 jaar geleden) en afgelopen november in zuidoost Sulawesi en de zuidoostelijke kant van het zuiden (Bira). Hiervan vind ik Toraja het mooist (daarom ben ik er ook drie keer geweest...). Mijn parate kennis gaat dan ook over Toraja, Bira en zuidoost Sulawesi (Kendari, Kolaka etc Bau Bau).

In Toraja kun je prachtige tochten maken, per auto, fiets, wandelen. Mooie natuur en veel cultuur. Het deel rondom Rantepao is het gemakkelijkst bereikbaar.

Wat mij betreft zijn de bezoeken een halfjaar geleden aan Bira, Kendari, Kolaka en Bau Bau eenmalig geweest. Bira heeft een mooi strand maar de weg ernaar toe is niet zo geweldig en dan bedoel ik de omgeving en de uitzichten (ik neem aan dat de asfaltering onderhand wel klaar is). Als het gaat om mooie stranden dan zou je beter naar midden Sulawesi kunnen gaan (of Bunaken of verder). De zuidoostelijke poot zou ik helemaal overslaan.

Verder zijn de afstanden hier en daar ook behoorlijk tenzij je stukken met het vliegtuig doet. Begin je echter in het zuiden dan is de meest logisch vervolg naar Rantepao (Toraja). Voorzover ik weet waren er vroeger vluchten van Makassar naar Rantepao vv maar niet naar andere plaatsen. Dat betekent verder naar het noorden een flinke maar wel mooie rit.

Elsbeth en Yoke kunnen je ook wel het eea vertellen, zij hebben vorig jaar (of het jaar daarvoor???) ook Sulawesi bezocht. En YB natuurlijk ook.

Dat Sulawesi het "wint" qua natuur op o.a. Flores is voor mij ongelooflijk maar ik zal erover ophouden.

mvh2012
Gebruiker
spacer line

On 19-05-2012 09:13 Anne Mieke wrote:
het is zonder meer een pre dat de Bahasa Indonesia spreekt. Het is ook niet zo moeilijk om te leren. Zorg in elk geval voor wat parate kennis zoals goedemorgen, dankjewel etc. Daarmee win je punten. Verder zul je kunnen overnachten en eten en op Flores, Sumba en Timor zijn genoeg mensen te vinden die voldoende Engels spreken (maar die moet je dan inhuren en dat kost geld!) Op de eilanden oost van Flores (en in het oosten van Flores trouwens ook) zal het niet meevallen.

We hebben onze keuze ook gebaseerd op jouw opmerking hierboven. Hetzelfde staat overigens in de lonely planet, maar daar staat niet eens dat het een pre is maar dat het noodzakelijk is. Dit geld dus voor de oostelijke eilanden.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,227,005 pageviews Een website van indahnesia.com