Een visum regelen..

Subforum Het visumgebeuren 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Confy
Gebruiker
User icon of Confy
spacer line

In juli ga ik voor +- 5 weken naar indonesie en ik heb geen ervaring met het regelen van een visum.. Ik vroeg me dus af hoe jullie dat normaliter doen, laten jullie het door dat visum bureau doen?

Of gaan jullie zelf naar de ambassade toe ofzo? Ik ben echt een leek met dit gebeuren dus vandaar Emoticon: Wink

Tevens wanneer doen jullie het meestal? 2 maanden van te voren ofzo?

alvast bedankt,

Mark

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Mark,

Ik denk dat voor IndonesiŽ dit voor iedereen nieuw is, echter: de wachttijd schijnt nu 3 weken te zijn, dus een maand tevoren is geen luxe. Emoticon: Puh!

Ik ga de komende week mijn spulletjes opsturen naar de visumdienst, die (tegen betaling van EUR 60 + kosten aangetekende brief) voor mij een visum regelt.

Voor jou wellicht van belang: wil je langer als 30 dagen blijven, dan moet er iemand in IndonesiŽ garant voor je staan, iemand moet een uitnodigingsbrief schrijven om je langer dan 30 dagen, maar maximaal 60 dagen te laten verblijven in IndonesiŽ.

Confy
Gebruiker
User icon of Confy
spacer line

Heeft al iemand ervaring met de visumdienst in brussel? Daar schijn je geen uitnodigingsbrief nodig te hebben..

hengki
Gebruiker
spacer line

Hallo, dit is Henk
Ook ik wil weer naar mijn geliefde Bali. Voor 8 weken als het effe kan. Ik heb een voorbeelduitnodiging gedownload via www.visumdienst.nl Daarop moet uitnodiger de familieband met mij aangeven. Heeft iemand daar ervaring mee? Is 'n vriend ook goed? Emoticon: Confused
Voor wat mooie foto's: www.balimut.tk

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Familieband hoeft niet, je moet iemand hebben die garant voor je staat tijdens je verblijf, en dat is natuurlijk ook maar betrekkelijk, want wellicht heb jij meer geld dan die persoon die garant voor je staat. Dit is dan ook meer bedoeld voor als jij te lang in IndonesiŽ verblijft op je visum, of gaat werken op een toeristenvisum.

jalofi
Gebruiker
spacer line

voor henk : als je een sponsor hebt dan krijg je zonder moeite een
socialvisum voor 60 dagen ( genoeg voor 8 weken ). Mijn sponsor
heeft de ingevulde en ondertekende sponsorbrief ( in het indonesa
behasa) gescand en per email aanmij toegstuurd, de printout ervan werd geaccepteerd. Zo ook de copie van de sponsor 's indenditeitsbewijs.Let wel op deze zijn vaak heel onduidelijk (te donker) en wordt dan al gauw door ambassade geweigerd.
Dus de ontvangen afbeelding ( als die te donker is) even bewerken met een fotobewerkingsprogje en daarmee opfrissen, verscherpen.
Die garantie van de sponsor geldt ook voor strafbare zaken die je
eventueel uitvreet ( zoals hash roken ...) en voor het geval jeje niet
voldoende verzekerd hebt tegen ziektekostene.d.
jan f.

Debby
Gebruiker
spacer line

Hoi Jeroen,

Je mailt dat je maximaal 60 dagen naar Indonesie kunt. Kan dat echt onder geen enkele voorwaarde langer? Ik ga namelijk 2 maanden onderzoek doen in indonesie in het kader van mijn studie, maar ik zou toch wel iets langer willen blijven. Kan ik dan ter plekke een verlenging aanvragen? Ik hoop dat jij me het antwoord kan geven!

Groetjes Debby Emoticon: Confused

Daniel
Gebruiker
spacer line

Visum langer dan twee maanden kan ook maar je moet het special aanvragen en de aanvraag moet worden gedaan vanuit Indonesie bij de Nederlandse Ambasade, het bedrijf in Indonesie moet het verzorgen voor je. Ik heb zelf net een Multie Visum gekregen, dat kost 100 euro en ik kan nu 1Ĺ jaar in en uit Indonesie elke keer mag ik 2 maanden blijven. Ook hier voor geld dat e een sponsor nodig heb, dat is een bedrijf dat garant staat voor jou, dat is niet moeilijk om te krijgen. Als je geen speciaal visum krijgt dan ga je na je twee maanden even naar Singapore en vraag daar een nieuw visum aan dat doen ze nog de zelfde dag. Als je gewoon langer blijft (ook dat heb ik gedaan) dan betaal je een boete, deze verdwijnd meestal in de zak van de persoon die je aanhoud op het vliegveld als je dan om een bonnetje vraagt wordt er wat moeilijk gedaan en dan kan je zelf de prijs naar beneden brengen. Ik was twee weken telaat terug, ze vroegen eerst 50.000 Rp per dag (5 euro) en ik betaalde uiteindelijk 20.000 Rp per dag, dus voor nog geen 30 euro was ik 2 weken langer in Indonesie. Veel mensen zijn bang om dit te doen maar ik heb nog nooit gehoord dat je wordt achter gehouden, en als je een smoes verteld dat je ziek was (je kan een verklaring kopen van een doctor voor 50.000 Rp.) dan is er helemaal geen probleem.

Speedy
Gebruiker
spacer line

Ik vind het advies van DaniŽl betr. het zomaar langer te blijven en dan de boete te betalen een heel gevaarlijk en onbegrijpelijk advies. Het mag dan wel zo zijn dat hij misschien enkele keren geen echte problemen heeft gehad, maar deze liggen er wel degelijk altijd op de loer. Je hoeft er maar tegen de foute persoon op te lopen en het is zo gebeurd !
Al lijkt het daar soms nog ze ouderwets en sloom, in IndonesiŽ zijn ze vaak gehaaider dan menig mens denkt. De meeste dingen blijven niet onopgemerkt. Tijdelijk zonder gevolgen maar op een goede keer krijg de hele boel samen over je heen en dat is dan echt schrikken.

Voor overstay wordt officieel gewaarschuwd, is namelijk een zwaar delict en kan zeer fors worden bestraft ( tot 5 jaar gevangenis en een hoge geldboete). Het verraderlijke in IndonesiŽ is namelijk, dat iedereen zo vriendelijk en behulpzaam is en indien er problemen zijn alles wel met geld op te lossen lijkt. En precies hier zit nu het addertje onder het gras hetgeen menige mensen niet willen of kunnen zien. Je kunt ook door een eenvoudige overstay van de een op de nadere dag in de grootste problemen en een echte nightmare terecht komen. Kan dagen duren, weken maar vaak ook maanden !

Een hele dag ondervragingen op het politiebureau, immigratie kantoor/ministerie (vaak op Indonesisch) en iedereen zgn. vriendelijk en behulpzaam. Meestal moet je uiteindelijk een in Indonesisch opgestelde proces-verbaal ondertekenen van die je in feite niet weet, wat er allemaal in staat. Soms kunnen er bewust criminele feiten opgevoerd zijn, die je weliswaar niet hebt begaan, maar die je door je handtekening dan toegeeft. Dit kan uiteindelijk in nog diepere problemen uitmonden zoals bijv. een hogere penalty. Weigeren om te tekenen brengt nogal pressie en dreigementen met zich mee. Vergeet dus nooit, dat de hele rechtsgang in IndonesiŽ nogal ondemocratisch en krom kan verlopen en andere dingen en belangrijkere rol kunnen gaan spelen, o.a. intrige door tegenstanders en omkoperij.

Het kan je gebeuren, dat je gevraagd wordt een abnormaal hoge penalty op korte termijn te betalen, anders zou je IndonesiŽ voor je leven niet meer in komen. Dat je vast altijd op een zwarte lijst terecht komt mag ook wel duidelijk zijn, ook al zeggen ze van niet. Dat kan vrij lang in hun systeem blijven staan. Om het uiteindelijk eruit te krijgen, kan je weer heel fors gaan betalen. Je krijgt in Nederland via de ind. Ambassade geen enkele informaties of je op een zwarte lijst staat of niet. Gevolg is, dat als je later in IndonesiŽ aankomt geweigerd wordt of opnieuw in de karantina belandt.

Net zoals in Thailand hebben ze in IndonesiŽ volop apekooien,. Niet alleen in de gevangenissen maar ook bij de karantinaís imigrasi, waar je dan van de ene tot de andere moment in een heel kwalijke omgeving kan belanden zonder informatie wat er met je gaat gebeuren of hoe lang je daar moet zitten etc.. En over het slechte eten zal ik het al helemaal niet hebben. Rechten heb je er geen enkele en democratisch Nederland is ineens echt heel ver weg. Je krijgt in die situatie bewust met mentale folter te maken.

Als je op bovengenoemde plekken niet voldoende geld hebt, ben je echt het haasje.
Indien je boetes niet kan betalen laten ze je vaak gewoon zitten en mag je als je geluk hebt je familie waarschuwen. Als die dan naar Jakarta komen om de zaak te regelen hebben ze precies dat, waarop ze uit zijn. Er zijn reeds veel mensen kaal geplukt !!!

Uiteraard kan het allemaal nog veel erger. Ik kan er echt boeken over vol schrijven.
Hoe ik dat allemaal weet ? Heb heel lang in IndonesiŽ gewoond, weet exact hoe de vork daar in elkaar steekt. Ben met dat soort dingen uiteraard ook al in aanraking geweest evenals mijn zakenvrienden en je wordt op gegeven moment keihard met de neus in de boter geduwd en sta je er helemaal alleen voor. Hulp van ambassades ? Alweer een ander verhaal. Kan ik ook alweer een boek over schrijven onder ďwaar gebeurde verhalenĒ.

Sorry voor het wat uitgebreide verhaal, maar ik wil mensen dus behoeden en waarschuw ze altijd om absoluut geen overstay te plegen. Als je het namelijk zelf niet hebt beleeft, weet je ook niet waar je het over hebt en waar de risicoís liggen. Iedereen is dus gewaarschuwd !

Dennis

Debby
Gebruiker
spacer line

Hoi Daniel en Dennis,

Bedankt voor jullie kanten van het verhaal. Ik denk dat ik maar niet voor de overstay ga..
Nog een vraagje: Hebben jullie ook zo'n moeite met het bereiken van de indonesische ambassade in Den Haag? Ik heb nog nooit iemand aan de lijn gehad en soms krijg ik niet eens een bandje...
Ik word er helemaal gek van.

Groetjes Debby

Confy
Gebruiker
User icon of Confy
spacer line

dennis,

misschien iets voor stories gedeelte om elke week eens wat te schrijven, positieve dingen mogen natuurlijk ook Emoticon: Wink

ik zal er aan denken deze zomer, zonde om op men 20e al dingen te gaan verkooien he Emoticon: Wink

Speedy
Gebruiker
spacer line

Debby, svp. niet gek worden, loont echt de moeite niet ! Als je in Indonesie woond is het eerste wat je leert geduld te hebben en ev. stress uit te schakelen. Is nog lekker en gezond ook.

Ik was ooit vriend aan huis in de Ind. Ambassade in Den Haag. Werd op alle mogelijke evenementen en feesten uitgenodigd incl. gratis lekker eten. Uiteraard ook, toen expresident Wahid met zijn gevolg in het Kurhaus op bezoek was. Had namelijk twee goede connecties in de ambassade zitten, inmiddels alle twee ivbm. pensioen helaas weg ( nog wel in Den Haag wonende) Zelf nooit een probleem met de telefoon gehad, werd altijd meteen doorverbonden. Uiteraard kreeg je meestal eerst een ind. telefoniste. Zal eens polsen, of er betr. de telefooncontact momenteel iets aan de hand is.

Confy, ik zou wel elke dag kunnen schrijven, ik heb daar tenslotte immers zeer veel beleefd en ben ook nog elke dag met Indonesie bezig. Het land zit toch heel anders in elkaar, dan de meeste mensen denken en daar kom je in feite pas achter, als je er zelf lang hebt gewoond. Zeer veel negatieve verhalen betr. overheid, in het bijzonder imigrasi en chin. zakenlui. Maar gelukkig ook veel positieve en dat is uiteindelijk, waarom ik van Indonesie hou en mij daar ook tehuis voel. Tenslotte wonen er nog steeds veel van mijn westerse en inheemse vrienden.
En wat betr. het schrijven, daar voel ik wel wat voor. Als ik de tijd heb zal ik zo af en toe het een en ander gaan schrijven.
Groetjes .....

Debby
Gebruiker
spacer line

Dennis,
Alvast bedankt! Kun jij me anders misschien vertellen hoe het zit met visum regelen voor langer dan 60 dagen? Wat moet je precies extra doen? Ik wil namelijk al een ticket kopen voor een reisduur langer dan 60 dagen, maar als ik nog geen visum heb, vind ik dat een beetje tricky..
Ik heb ondertussen al honderd keer gebeld met de ambassade zonder iemand aan de lijn te hebben gekregen, en ik probeer vrolijk te blijven. Dat lukt trouwens beter met het weer van vandaag! Misschien ben ik dan in Indonesie de hele dag supervrolijk!!
Emoticon: Shiny

zukhunter
Gebruiker
User icon of zukhunter
spacer line

Heeft iemad al ervaring met het regelen van een visum in Singapore.
Toen ik daar afgelopen December daar was had ik een visum (werk).
Nu die is afgelopen en ik weer terug wil voor een vakantie kan ik het beste daar doen heeft iemand info voor mij

Gilbert

hex00000
Gebruiker
spacer line

Wij gaan in september (via KUL) naar Lombok. Wat een gedoe om aan een visum voor Indonesie te geraken. Volgens de laatste berichten op visum.nl duurt het intussen al 16 werkdagen alvorens je een visum hebt; heeft iemand ervaring om ZONDER al te veel rompslomp een en ander te regelen?; via een reisburo moet je nog eens extra betalen (prijzen varieren); via een of andere visumdienst kan ook; maar, is deze visumdienst betrouwbaar ? heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan ? kan iemand mij ook vertellen hoe je vanuit NL een retourvlucht Denpasar-Lombok (met Merpati) kan boeken (zonder tussenkomst van een touroperator) ?
al met al een gedoe wat betreft dat visum; geen wonder dat de toeristenindustrie in Indonesie steen en been klaagt; Emoticon: Bye bye
groetjes
etienne

Etienne Hex

johanw
Gebruiker
spacer line

Hallo Etienne,

Ik heb gisteren mijn paspoort en bescheiden weggebracht naar het Visum Buro in Amsterdam, Zeeburgerdijk 88.
Kosten voor het eerste paspoort 30 Euro, het tweede, derde enz. paspoort kost 15 Euro.Exclusief evt. verzendkosten.
Het zag er zeer betrouwbaar uit.
Zie www.Visum.nl

Ook V&V Visumdienst is betrouwbaar

Groetjes
Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Etienne,

Het visum is niet een hele rompslomp, gewoon je handeltje opsturen en wachten. Ik kan het ook, terwijl ik niet van wachten houd als ik in Nederland ben, het is me toch gelukt.

Direct boeken van vluchten in Indonesie in Nederland moet je gewoon niet doen, ga in Indonesie eens kijken en boek aldaar, scheelt je 80% t.o.v. de prijzen in Nederland, voor een paar tientjes kun je al een retourtje DPS-AMP (Denpasar-Mataram) kopen.

Groeten uit Jogjakarta.
Yerun

hex00000
Gebruiker
spacer line

bedankt Yerun en Jan;
Emoticon: Smile

Etienne Hex

Blog Bot
spacer line

Weet iemand hoelang het duurt voordat een visum vanuit IndonesiŽ naar Nederland is geregeld. Gebeurt dit a la minuut als je bij de balie van de Nederlandse ambassade staat. Of gaan hier weken overheen en wat zijn de kosten van het visum voor iemand van IndonesiŽ.

I tell a lot of stories I have heard elsewhere

johanw
Gebruiker
spacer line

Als jij een invitatie met een gelegaliseerde handtekening hebt opgestuurd naar vriend(in) of kennis en de vliegticket is geregeld kan het binnen twee weken rond zijn.
Een invitatieformulier haal je bij de burgerlijkestand van het gemeentehuis. Legalisatie van jouw handtekening bij de burgerlijkestand kost in Amsterdam Euro 12.
Je moet ook een bewijs van vast dienstverband en een laatste kopie salarisstrook meesturen.

Succes
jan

Annemiek
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal

Dit is de eerste keer dt ik op dit forum meehobbel en ik zit met een redelijk bekend probleem vrees ik.

Mijn zus en ik willen in september voor 3 maanden naar indonesie om daar het land een beetje te leren kennen.
Nu hebben wij natuurlijk een visum nodig..
Hoe kunnen wij het beste in contact komen met mensen die ons zouden willen uitnodigen, garant voor ons willen staan?

Via onze vrienden en vrienden van vriendenkring zijn we al naarstig op zoek maar tot nu toe nog nergens toe gekomen (zijn anderhalve maand bezig)
Wie heeft tps of advies.

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Drie maanden IndonesiŽ wordt, door de huidige visumregels, behoorlijk moeilijk. De enige mogelijkheden zijn een social visum (bezoek familie, etc.) of een business visum, beiden zijn namelijk 60 dagen geldig en te verlengen. Daarvoor heb je inderdaad een uitnodigingsbrief nodig van een ingezetene van IndonesiŽ (plus een kopie van het identiteitsbewijs van degene die garant voor je staat). Er zijn, als je dat zelf niet kunt regelen, zogenaamde visum-consultants die dat voor je kunnen regelen (tegen een behoorlijke betaling, bedragen variŽren van 100 euro tot soms 600 euro, dat is nl. weer afhankelijk van hun contanten binnen de immigratiedienst en/of ambassade). Een andere mogelijkheid is IndonesiŽ te bezoeken op een toeristenvisum, dan voor afloop van het visum weer uit te reizen, b.v. naar Singapore, of MaleisiŽ (Kuala Lumpur) en daar bij de Indonesische ambassade een nieuw visum aan te vragen. Dat moet je niet zelf doen. De meeste hotels in Singapore of Kuala Lumpur kunnen je doorverwijzen naar een visum-consulent. In Singapore kan een en ander soms binnen een dag geregeld worden. Toch raad ik je het laatste af. Te veel stress, en te riskant. Bedenk ook dat in ieder visum staat dat de verstrekking door de ambassade onder voorbehoud is. De immigratieambtenaar ter plaatse kan altijd nog de toegang weigeren om hem of haar moverende redenen, en dat doen ze soms ook wel, weet ik uit eigen ervaring.
Waarom maak je geen leuke reis door heel Zuid-Oost AziŽ? Alle omringende landen maken niet zoveel problemen, de meeste kun je zelfs bezoeken zonder visum vooraf. Tegenwoordig zijn er veel goedkope vluchtverbindingen vanuit MaleisiŽ, Thailand of Singapore naar IndonesiŽ, dus dat hoeft ook geen bezwaar te zijn.

Annemiek
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor je uitgebreide reactie...
Wat eigenlijk de bedoeling is is om 60 dagen in indonesie rond te reizen en dan nog 3 weken in maleisie...

Wat we dan ook willen proberen is een social visum te krijgen en zijn dus ook hard op zoek naar iemand die ons kan uitnodigen

Annemiek
Gebruiker
spacer line

Wat een andere optie voor ons is, is om onze reis in indonesie te onderbreken om naar maleisie te gaan. Kuala Lumpur om een visum aan te vragen, onderwijl wat rond te reizen in maleisie en dan weer terug te gaan naar indonesie...

Heeft iemand ervaring met in Kuala Lumpur een visum aan te vragen? En hoe lang het kan duren?

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Ook hier heb ik ervaring mee. Een visum in Kuala Lumpur duurde ongeveer een week (betrof een paspoort van een Europees land, waar IndonesiŽ niet al te vriendelijke betrekkingen mee had). Maar dat was in 2002 en met de nieuwe regels weet ik het nog niet. Als je een sociaal visum weet te verkrijgen hoef je niet uit te reizen, want die kun je ter plekke verlengen. Uitreizen moet alleen bij een toeristenvisum (niet te verlengen). Dat is nu juist het probleem. Een toeristenvisum aanvragen in een ander land, dan waar je gevestigd bent is erg tricky. Vroeger hadden we dat probleem niet want Nederlanders kregen een z.g. visum-on-arrival. Ik raad je dat dus niet aan. Wel zou je kunnen proberen in IndonesiŽ alsnog een sponsor te vinden voor een sociaal visum, en dit vervolgens aan te vragen in Kuala Lumpur (een hele drukke ambassade overigens, vanwege de vele Indonesische migranten in MaleisiŽ).
Ik heb het nooit nagevraagd maar het zou ook mogelijk kunnen zijn om twee toeristenvisa voor IndonesiŽ voor 1 paspoort aan te vragen (met het verhaal van een rondreis erbij). Zo'n visum moet je, dacht ik binnen drie maanden na afgifte gebruiken. Als je je reis goed plant moet het mogelijk zijn met het tweede visum (gesteld dat je het krijgt), weer in te reizen. Zou een novum zijn!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,654,307 pageviews Een website van indahnesia.com