Vraagje ivm huwelijk

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Ik val je nergens op aan hoor Y-B.

En ik herken veel van je mening over Javaanse of Indonesische huwelijken, maar volgens mij zijn er wel degelijk bepaalde dingen die men graag ziet, die niets met materie of show van doen hebben. Ik vind dat wat zwart-wit gezegd.

Volgens mij kun je best wat cultuur of aankleding meenemen, zonder dat je je overgeeft aan allerlei overtrokken materiŽle dingen. Het draait dan ook in mijn ogen helemaal niet alleen om gengsi en show, misschien in jouw kringen, maar niet in de omgeving van wat ik tegen het lijf ben gelopen. Waar ik over struikel bij jou is dat het in mijn ogen niet altijd zo is, vaak wel, maar niet altijd ....

Ik zou me als ik jou was ernstig zorgen maken over de omgeving waarin je je begeeft, er is ook nog iets als kwaliteit in de mens, zelf bij een Indonees is dit mogelijk. In mijn ogen spuug je je omgeving recht in het gezicht, dat is (inderdaad) ook een vorm van omgang ...

"Bhinneka Tunggal Ika"

simpati
Gebruiker
spacer line

maar volgens mij zijn er wel degelijk bepaalde dingen die men graag ziet,
De Nederlander ziet graag dat er op afgesproken tijd wordt getrouwd, pas mee gemaakt dat de Imam 25 minuten te laat kwam, dat zegt ook veel over de kwaliteit van de mens!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Over een eenvoudig huwelijk gesproken, ik heb een posting van 3 jaar geleden terug gehaald Emoticon: Smile

Het is gewoon waar, Malam is vandaag in het huwelijk getreden met zijn Sundanes Pop.
We moesten wel om Pop op mijn werkvergunning te krijgen, maar we zijn er gelukkig mee, dit was meer een bezegeling van het goede leven wat we al ruim 18 jaar met elkaar hadden.
Hoe ouder hoe gekker hahahaha.

Ta ta tata, ta ta tata, vol goede moed bestegen wij de trappen van het monumentale stadhuis van Rotterdam alwaar wij werden opgevangen door een bode van het stadhuis die ons vragend aankeek.
Aangezien we niet veel drukte rond dit huwelijk wilden kwamen we met een minimaal gezelschap, Malam, Pop en de broer van Malam met zijn echtgenote.
Op de vragende blik van de bode, zei ik "Malam en Pop trouwen in kamer xx".
Plechtig keek de bode op het trouwprogramma van die dag, keek mij aan en zei "hebben we niet".

Op zo'n moment sta je in je beste zondagse pakkie effe te kijken of dat je geen vel op je zeentje hebt, je denkt nog even aan een grap, maar dat zou te ver gaan.
De bode ziet de ernst van de situatie in, nadat je de benodigde papieren op tafel smijt, hij vraagt nog even twijfelend of je soms Civak of Chumadra heet (die zijn deze dag niet op komen dagen voor hun huwelijk) neen meneer, Malam is de naam en de naam van de bruid is Pop.
Oei oei oei, u staat er niet op meneer Malam.
Maaaaaaaar ik zie dat u alle benodigde papieren hebt dus ik ga even bellen, heeft u even?

Natuurlijk meneer de bode, maar ik wil wel trouwen, ik heb een afspraak, ik heb betaald en ik ben toch hier bovendien vertrek ik aankomende zaterdag weer voor enkele maanden naar IndonesiŽ.
Komt goed meneer, gaat u maar even zitten, u hoort zo van mij.
Na 10 minuten kwam er licht in de duisternis, "meneer Malam u stond nog in de kast".
Potverdrie alsof het de minnaar van mijn Pop betrof, die vind ik ook regelmatig in de kast terug Emoticon: Angry (geintje)

Maaaaaaar meneer Malam onze fout, we gaan wat regelen, Juf xxxx is net bezig om er een paar in het huwelijk te smijten, als ze klaar is dan vraag ik haar even of ze nog een paar van die klootviolen erbij kan hebben en dan komt alles goed, uw akte's worden op voorhand effe in elkaar gedraaid, dus geen zorgen(vrije vertaling van Malam op de gebeurtenis)
Zie daar na 10 minuten juf xxxx was klaar met een huwelijk, hoorde van het probleem en was bereid er nog een huwelijkje tussendoor bij te doen.
Hmmm meneer de bode, dit is zeker wel heel vreemd voor u vroeg ik lachend, de man keek me heel verdrietig aan, "Ach meneer u moest is weten ".

Al met al Pop en Malam zijn getrouwd, juf xxxxx en de bode wisten met de hele situatie geen raad, maar sprongen er goed in.
We hebben een werelddag gehad, leuker hadden ze het niet voor ons kunnen maken, waar na zoveel jaren samen zijn, de tranen van een inhuwelijktreding ontbraken, maar er waren wel tranen, maar dan van het lachen Emoticon: Yes!

Thuis onder het genot van een borrel nog even nagepraat, met zijn vieren een wokrestaurant binnen geflitst en hatsekidee, eenvoudiger kon het niet Emoticon: Laugh out loud

45havana
Gebruiker
spacer line

Op 08-05-2012 16:21 schreef Yerun:
En vergeet na een aantal maanden niet die opgedrongen selamatan , want de buurt wil dan nog wel een keer gratis te vreten hebben, het liefst een stuk dure koe.

De enige dure KOE is dat mokkeltje waarmee je trouwt Emoticon: Laugh out loud

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 10-05-2012 01:24 schreef simpati:
maar volgens mij zijn er wel degelijk bepaalde dingen die men graag ziet,
De Nederlander ziet graag dat er op afgesproken tijd wordt getrouwd, pas mee gemaakt dat de Imam 25 minuten te laat kwam, dat zegt ook veel over de kwaliteit van de mens!

Inderdaad, zo was ik zelf ook te laat in de kerk in Nederland. En vertelde mijn chauffeur dat in Nederland bijna niemand op tijd op zijn eigen huwelijk is. Niets menselijks is ons vreemd.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik kan nog steeds niet aan wennen over bepaalde relaties tussen een Nederlandse man met zijn Indonesische vrouw , collega's, buren etc .

Het lijkt wel of velen het gevoel hadden dat ze "gedwongen"worden om te trouwen* , samen te werken of te leven in een wijk.

Als je niet wilt kan niemand jou dwingen , een huwelijksrelatie, vriendschap, collegaliteit etc kan gebaseerd worden op wederzijdse respect, gelijkwaardigheid harmonie etc .

Heb je dat niet dan staat de keuze nog steeds bij je zelf , ga je in zee met hun of niet ?
Zelfs een "gedwongen"huwelijk* , lastige familie of zelfs de onverwachte komst van een baby kan je nog altijd ontwijken .
De keuze is bij je zelf.

Het zeiken over niet willen betalen omdat de kosten te groot is kan ook in Nederland gebeuren .Of niet willen aanpassen aan je omgeving is ook je eigen keuze.
Men kan prioriteiten stellen, in overleg ..
Toen ik in 1979 trouwde met een Hollandse meisje in Jakarta moet ik ook beperken tot 1ste graad familie en mensen (met de hand te tellen) waar we niet onderuit kunnen komen . En nog komen er bijna 450 mensen , in 2 ploegen.
Kleine kinderen niet meegerekend.
De 2de en 3de graad families worden niet eens uitgenodigd.
En dat had ook bepaalde consequenties .
Alles heeft zijn prijs.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-05-2012 04:41 45havana wrote:

[quote removed]

Triest als een aanstaande het predikaat "koe" of "mokkeltje" krijgt....

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 10-05-2012 10:32 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Triest als een aanstaande het predikaat "koe" of "mokkeltje" krijgt....

Ja, die posting stuitte mij ook tegen de borst.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 10-05-2012 04:26 schreef Malam:
Over een eenvoudig huwelijk gesproken, ik heb een posting van 3 jaar geleden terug gehaald Emoticon: Smile

Het is gewoon waar, Malam is vandaag in het huwelijk getreden met zijn Sundanes Pop.
We moesten wel om Pop op mijn werkvergunning te krijgen, maar we zijn er gelukkig mee, dit was meer een bezegeling van het goede leven wat we al ruim 18 jaar met elkaar hadden.
Hoe ouder hoe gekker hahahaha.

Ta ta tata, ta ta tata, vol goede moed bestegen wij de trappen van het monumentale stadhuis van Rotterdam alwaar wij werden opgevangen door een bode van het stadhuis die ons vragend aankeek.
Aangezien we niet veel drukte rond dit huwelijk wilden kwamen we met een minimaal gezelschap, Malam, Pop en de broer van Malam met zijn echtgenote.
Op de vragende blik van de bode, zei ik "Malam en Pop trouwen in kamer xx".
Plechtig keek de bode op het trouwprogramma van die dag, keek mij aan en zei "hebben we niet".

Op zon moment sta je in je beste zondagse pakkie effe te kijken of dat je geen vel op je zeentje hebt, je denkt nog even aan een grap, maar dat zou te ver gaan.
De bode ziet de ernst van de situatie in, nadat je de benodigde papieren op tafel smijt, hij vraagt nog even twijfelend of je soms Civak of Chumadra heet (die zijn deze dag niet op komen dagen voor hun huwelijk) neen meneer, Malam is de naam en de naam van de bruid is Pop.
Oei oei oei, u staat er niet op meneer Malam.
Maaaaaaaar ik zie dat u alle benodigde papieren hebt dus ik ga even bellen, heeft u even?

Natuurlijk meneer de bode, maar ik wil wel trouwen, ik heb een afspraak, ik heb betaald en ik ben toch hier bovendien vertrek ik aankomende zaterdag weer voor enkele maanden naar IndonesiŽ.
Komt goed meneer, gaat u maar even zitten, u hoort zo van mij.
Na 10 minuten kwam er licht in de duisternis, "meneer Malam u stond nog in de kast".
Potverdrie alsof het de minnaar van mijn Pop betrof, die vind ik ook regelmatig in de kast terug Emoticon: Angry (geintje)

Maaaaaaar meneer Malam onze fout, we gaan wat regelen, Juf xxxx is net bezig om er een paar in het huwelijk te smijten, als ze klaar is dan vraag ik haar even of ze nog een paar van die klootviolen erbij kan hebben en dan komt alles goed, uw aktes worden op voorhand effe in elkaar gedraaid, dus geen zorgen(vrije vertaling van Malam op de gebeurtenis)
Zie daar na 10 minuten juf xxxx was klaar met een huwelijk, hoorde van het probleem en was bereid er nog een huwelijkje tussendoor bij te doen.
Hmmm meneer de bode, dit is zeker wel heel vreemd voor u vroeg ik lachend, de man keek me heel verdrietig aan, "Ach meneer u moest is weten ".

Al met al Pop en Malam zijn getrouwd, juf xxxxx en de bode wisten met de hele situatie geen raad, maar sprongen er goed in.
We hebben een werelddag gehad, leuker hadden ze het niet voor ons kunnen maken, waar na zoveel jaren samen zijn, de tranen van een inhuwelijktreding ontbraken, maar er waren wel tranen, maar dan van het lachen Emoticon: Yes!

Thuis onder het genot van een borrel nog even nagepraat, met zijn vieren een wokrestaurant binnen geflitst en hatsekidee, eenvoudiger kon het niet Emoticon: Laugh out loud

Whaaaaa inderdaad grote humor Malam, ik zie het gehele gebeuren voor me hoe dit heeft plaatst gevonden.
Maar goed fouten worden overal gemaakt, maar soms kunnen zulke foutjes grote gevolgen hebben.
Maar gelukkig was het gemeente apparaat zo vriendelijk om er direct een mouw aan te passen en zich te verontschuldigen, hoe vaak wordt je niet afgescheept en dan sta je dan met je goede gedrag?

ps. heb jij je nederlandse gsm wel aan staan? of is dat nummer ongeldig geworden?

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 10-05-2012 04:41 schreef 45havana:

[quote verwijderd]

Dit vind ik nu geen nette opmerking.

Wellicht een persoonlijke ervaring??

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2012 13:23 pierre wrote:

[quote removed]

Als je vindt dat het fout is (bot of iets dergelijks) dan maak je ook dezefde fout.

Vind altijd vreemd dat n.a.v een eenvoudig neutrale vraag dat het opeens kan escaleren .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 10-05-2012 13:37 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Als je vindt dat het fout is (bot of iets dergelijks) dan maak je ook dezefde fout.

Vind altijd vreemd dat n.a.v een eenvoudig neutrale vraag dat het opeens kan escaleren .

Begrijp u niet Om Surya
Verklaar u nader, of reageer je weer om te reageren, verklaar je nader Emoticon: Smile
Zal niet gebeuren waarschijnlijk, als het namelijk moeilijk wordt dan houden Javanen liever hun mond dicht Emoticon: Laugh out loud

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2012 14:09 Malam wrote:

[quote removed]

Begrijp u niet Om Surya
Verklaar u nader, of reageer je weer om te reageren, verklaar je nader Emoticon: Smile
Zal niet gebeuren waarschijnlijk, als het namelijk moeilijk wordt dan houden Javanen liever hun mond dicht Emoticon: Laugh out loud

Begin je weer met reageren om te reageren?
Indahnesia is een open forum , toch ?
En hou een keertje op om over Javanen te spreken .
Voor zo ver ik weet woon je tijdelijk in een Sunda land, je weet toch wel het verschil van Javanen en Sundanezen ?

Lees effe goed wat Pierre schreef:

Zullen we gewoon houden aan de vraag van nsenada ?
Ipv allerlei zaken erbij te halen ?
.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-05-2012 00:23 Macan Belanda wrote:
Ik val je nergens op aan hoor Y-B.
Dat voelde ik ook niet zo, alleen iets recht zetten.

Ik zou me als ik jou was ernstig zorgen maken over de omgeving waarin je je begeeft, er is ook nog iets als kwaliteit in de mens, zelf bij een Indonees is dit mogelijk. In mijn ogen spuug je je omgeving recht in het gezicht, dat is (inderdaad) ook een vorm van omgang ...
Het heeft niets met mijn omgeving te maken maar mijn werk. Ik heb 100-en clienten of hoe men het wil noemen en daarop baseer ik mijn ervaring. Mijn clienten komen ook niet uit 1 soort sociale laag maar werkelijk uit alle lagen, leeftijden en posities, van becakrijder tot hoofd van de politie, van straatmuzikant tot de sultansfamilie, van Javaan tot Papua, van hindoe tot moslim, etc. Dus wat de vrij algemene Indonesische cultuur betreft durf ik wel te beweren dat ik dat redelijk breed kan zien en beoordelen. Het maakt me geen expert maar ik zie wel duidelijker de negatieve kanten van veel normen en waarden. De meesten bule komen niet verder dan hun eigen partner, schoonfamilie en directe omgeving en baseren daarop hun sprookje. Als je met anderen te maken krijgt dan alleen 1 bepaalde groep, dan word je mening en opvatting ook iets anders. Het gros van mijn collegae zijn autochtonen die niet veel anders denken over demaatschappij, waarden en normen als ik; ge-ent op onze zelfde gezamenlijke ervaring. Als je al onze rapporten zou lezen over onze clienten, zouden je oren gaan wapperen.
Natuurlijk zijn er ook positieve zaken maar mijn opzet is hier de forumbezoekers ook de negatieve kanten te laten zien die ze nooit achter bepaalde culturele uitingen zouden zoeken omdat men vnl. met schoonfamilie en onderhorigen heeft te maken die de schijn zullen ophouden zodat de portemonnee maar vaak genoeg open gaat. Neem mensen die niets van je nodig hebben en je ziet een heel ander RI.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-05-2012 15:29 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
De meesten bule komen niet verder dan hun eigen partner, schoonfamilie en directe omgeving en baseren daarop hun sprookje. Als je met anderen te maken krijgt dan alleen 1 bepaalde groep, dan word je mening en opvatting ook iets anders. Het gros van mijn collegae zijn autochtonen die niet veel anders denken over demaatschappij, waarden en normen als ik; ge-ent op onze zelfde gezamenlijke ervaring. Als je al onze rapporten zou lezen over onze clienten, zouden je oren gaan wapperen.
Natuurlijk zijn er ook positieve zaken maar mijn opzet is hier de forumbezoekers ook de negatieve kanten te laten zien die ze nooit achter bepaalde culturele uitingen zouden zoeken omdat men vnl. met schoonfamilie en onderhorigen heeft te maken die de schijn zullen ophouden zodat de portemonnee maar vaak genoeg open gaat.

Neem mensen die niets van je nodig hebben en je ziet een heel ander RI .

Soms of zelfs vaak werd je verkeerd begrepen .
Hoop dat men nu wel begrijpt wat je bedoeling is .

Mijn reacties worden min of meer gericht op een bepaalde soort bule migrant die hun eigen ervaring als de enige ware ervaring is , en dat ook als geldend voor alle andere situaties/Indonesiers.
Heb vanaf het begin altijd beweerd dat Indonesia vele groepen heeft , met veel tegenstellingen.
Je kan niet zo maar je negatieve of positieve ervaring naar voren schuiven als de enige waarheid .

Ik zou zelf iets extra toevoegen , niet alleen mensen die je niet nodig hebben maar ook mensen die goede opleiding en vorming hadden genoten.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 10-05-2012 15:29 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Dat voelde ik ook niet zo, alleen iets recht zetten.

[quote verwijderd]
Het heeft niets met mijn omgeving te maken maar mijn werk. Ik heb 100-en clienten of hoe men het wil noemen en daarop baseer ik mijn ervaring. Mijn clienten komen ook niet uit 1 soort sociale laag maar werkelijk uit alle lagen, leeftijden en posities, van becakrijder tot hoofd van de politie, van straatmuzikant tot de sultansfamilie, van Javaan tot Papua, van hindoe tot moslim, etc. Dus wat de vrij algemene Indonesische cultuur betreft durf ik wel te beweren dat ik dat redelijk breed kan zien en beoordelen. Het maakt me geen expert maar ik zie wel duidelijker de negatieve kanten van veel normen en waarden. De meesten bule komen niet verder dan hun eigen partner, schoonfamilie en directe omgeving en baseren daarop hun sprookje. Als je met anderen te maken krijgt dan alleen 1 bepaalde groep, dan word je mening en opvatting ook iets anders. Het gros van mijn collegae zijn autochtonen die niet veel anders denken over demaatschappij, waarden en normen als ik; ge-ent op onze zelfde gezamenlijke ervaring. Als je al onze rapporten zou lezen over onze clienten, zouden je oren gaan wapperen.
Natuurlijk zijn er ook positieve zaken maar mijn opzet is hier de forumbezoekers ook de negatieve kanten te laten zien die ze nooit achter bepaalde culturele uitingen zouden zoeken omdat men vnl. met schoonfamilie en onderhorigen heeft te maken die de schijn zullen ophouden zodat de portemonnee maar vaak genoeg open gaat. Neem mensen die niets van je nodig hebben en je ziet een heel ander RI.

Los van jouw ervaring heb ik ook helemaal geen behoefte of drang om je tegen te spreken, want ik weet dat het veelal opgaat. Maar in je eerdere post vertelde je dat het altijd opgaat en daar gaat het mij om; het gaat niet altijd op. Ik ga er geen percentage aan hangen, maar als ik alleen al in dit topic kijk, dan zie ik al meerdere personen die met een Indonesische zijn getrouwd waar het niet om gengsi en show gaat.

Kan aan mij liggen, maar ik heb er een beetje (...) moeite mee als mensen dingen of anderen over 1 kam heen scheren. Voor de rest heb je gelijk en van mij mag je zo vaak je wilt de keerzijde van dit volk belichten. Graag zelfs, het is weer eens wat anders dan de gemiddelde reisgids.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-05-2012 00:13 Macan Belanda wrote: Maar in je eerdere post vertelde je dat het altijd opgaat en daar gaat het mij om; het gaat niet altijd op.
Volgens mij heb ik de term " altijd " uitsluitend gebruikt in:
Waarom moet de bule altijd maar braaf achter de wensen van de indo aan hollen?
In dit geval is de betekenis geen absoluutheid. Anderzijds ben ik zeker niet tegen enige nuancering van een ander forumlid want dat houdt me ook alert.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 10-05-2012 16:16 Surya Atmadja wrote: Ik zou zelf iets extra toevoegen , niet alleen mensen die je niet nodig hebben maar ook mensen die goede opleiding en vorming hadden genoten.
Daar hebt u zeker gelijk in.
Zoals ik al zei:
Neem mensen die niets van je nodig hebben en je ziet een heel ander RI.
Daarmee bedoelend dat deze mensen ook vraagtekens zetten bij vele functieloze folkloristische uitingen, dat deze mensen ook aan zelfkritiek kunnen doen als het gaat om hun eigen cultuur, dat deze mensen vrij mondiaal kunnen denken, etc.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 11-05-2012 01:01 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]
Volgens mij heb ik de term " altijd " uitsluitend gebruikt in:
[quote verwijderd]
In dit geval is de betekenis geen absoluutheid. Anderzijds ben ik zeker niet tegen enige nuancering van een ander forumlid want dat houdt me ook alert.

Klopt, het was niet 'altijd' maar 'allemaal', wat ik las als 'alleen maar' ...

Op 09-05-2012 15:40 schreef Yogya-Bali:
Het draait hier allemaal om show en gengsi .

Maar we liggen verder op 1 lijn geloof ik.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,722,049 pageviews Een website van indahnesia.com