Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa

Subforum Bali, het godeneiland 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Milani
Gebruiker
spacer line

za 05 mei 2012, 10:21 | 301 reacties Rabobank blokkeert pinpassen buiten Europa door Ertan Basekin
AMSTERDAM - Klanten van Rabobank kunnen vanaf volgende maand alleen nog binnen Europa pinnen. De bank blokkeert alle Rabo-betaalpassen voor transacties in andere delen van de wereld, zodat skimmers geen rekeningen meer kunnen plunderen vanuit exotische oorden. Dat meldt De Telegraaf vandaag. Klanten die buiten Europa reizen moeten voortaan zelf via de website van de Rabobank aangeven voor welke periode ze toch wereldwijd geld kunnen opnemen.

Consumenten kunnen zelf kiezen of zij de blokkade ongedaan maken.

Sinds de invoering van het nieuwe pinnen, warbij de magneetstrip heeft plaatsgemaakt voor de EMV-chip, is het voor criminelen moeilijker geworden om rekeningen vanuit Europa leeg te trekken.

Toch verdubbelde het schadebedrag voor Nederlandse banken door skimmen, het kopiëren van betaalpassen, vorig jaar tot bijna €39 miljoen.

België
„In België doen banken dit al en daar is het skimmen ongeveer gedaald naar nul”, aldus directeur particulieren Rik Op den Brouw van de Rabobank zaterdag tegen ANP na het Telegraaf-bericht. Volgens hem komt 90% van de Rabobank-klanten nooit buiten Europa.

Voor enkele groepen blijft de betaalpas wel standaard „aan” buiten Europa. De Rabobank adviseert deze klanten, van wie verwacht wordt dat ze meer reizen, hun pas wel zelf te blokkeren als ze binnen Europa blijven.

De Europese grenzen liggen voor de Rabobank heel breed, tot in Wit-Rusland. Ook vakantiegangers in Turkije hoeven zich geen zorgen te maken.

Er kan betaald worden met de pas in alle landen waar gewerkt wordt met de EMV-chip, waarmee criminelen moeilijker rekeningen kunnen leegtrekken. Skimmers kunnen nog wel met in Nederland gekopieerde passen buiten Europa, waar nog met de magneetstrip wordt gewerkt, hun slag slaan.

Vorig jaar bedroeg de schade voor Nederlandse banken door skimmen, het kopiëren van betaalpassen, tientallen miljoenen euro. Volgens Op den Brouw kost het de Rabobank maandelijks 1 tot 1,5 miljoen euro en zorgt het voor veel ongemak bij klanten als opeens ergens in Midden-Amerika geld is opgenomen van hun rekening. Volgens hem blijft de Rabobank ook de schade van skimming vergoeden bij klanten die tijdelijk hun betaalpas geactiveerd hebben voor buiten Europa.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Rabo is de eerste, alle anderen zullen wel snel volgen. Dus heb je geen internet bankieren en je woont in Indonesie, dan heb je misschien een probleem.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 07-05-2012 13:41 Albert wrote:
Rabo is de eerste, alle anderen zullen wel snel volgen. Dus heb je geen internet bankieren en je woont in Indonesie, dan heb je misschien een probleem.
Dan bel je dus je bank op om het weer aan te laten zetten. Zo'n probleem is dat niet, zeker niet met Skype, dan kost het nog maar een paar centen ook.

Wel jammer dat je dat moet doen trouwens, hopelijk houden ze rekening met mensen waarvan hun pas historisch al in het verre buitenland gebruikt wordt, zodat ze deze niet standaard blokkeren. Al mijn pintransacties in de afgelopen zes jaar (op een paar na) zijn in Indonesie geweest, dus hopelijk zien ze dat. Emoticon:

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Passen die de laatste twee jaar buiten Europa al in gebruik zijn worden niet geblokkeerd.

hati hati, pelan pelan

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bovenstaande betekent dus dat nietsvermoedende eenmalig boekers (eersten en enige keer verre reis) voor verrassingen komen te staan. Hoe moeten zij dat weten? Ik moet nog zien dat zoiets door de reisorganisatie wordt gemeld (al eerste!).
Net even proef op de som gedaan. Hier wordt (nog) niets over gemeld.
Of krijgt elke Raboklant hierover een schrijven?

De meeste skimmers komen toch uit Oost Europa? (heb ik me laten vertellen)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Denk zomaar niet dat de reisorganisaties dat gaan of behoren te vertellen.Verder zal de bank er wellicht vanuit gaan dat elke klant van hun regelmatig op de website kijkt, wat in ieder geval gebeurt als ze gebruik maken van internet of mobiel bankieren, en indien ze nog ouderwets papieren bankafschriften ontvangen zal het waarschijnlijk wel daarop vermeld staan...

Maar wellicht sturen ze deze maand nog een bericht aan hun klanten?

hati hati, pelan pelan

paulb.
Gebruiker
spacer line

Op 5 mei bleek het bij 4 ATM, s - van 4 verschillende banken - in Ubud onmogelijk met de Rabo Wereldpas geld op te nemen. De pas is al honderden keren in Indonesië gebruikt!

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Heel raar....Ik heb al zo'n 14 jaar bankpassen>en creditcards van de RABO en nog nooit ,waar dan ook ter wereld ,tot zo ongeveer aan Paaseiland aan toe, problemen gehad met de cards....wellicht een typisch Indo probleem? Binnenkort check ik het wel weer aldaar.....

hati hati, pelan pelan

paulb.
Gebruiker
spacer line

Niet zo raar, wel beschouwd.
14 jaar geleden moest het skimmen nog uitgevonden worden - nu niet meer, check Rabo maar Emoticon: Smile

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 08-05-2012 01:14 paulb. wrote:
Op 5 mei bleek het bij 4 ATM, s - van 4 verschillende banken - in Ubud onmogelijk met de Rabo Wereldpas geld op te nemen. De pas is al honderden keren in Indonesi� gebruikt!
Sinds 1 januari 2012 zou het van vrijdagmiddag tot maandagmiddag inderdaad niet meer werken. Maar ik bemerkte een maand geleden dat het op zaterdag wel ineens weer kon. Dat is de laatste keer dat ik gepint heb met de rabo, dergelijke onzekerheid kan ik niet gebruiken.

Milani
Gebruiker
spacer line

Wij internetbankieren gelukkig maar dit stond vandaag in de krant dus valt allemaal wel mee.

Voor enkele groepen blijft de betaalpas wel standaard „aan” buiten Europa. De Rabobank adviseert deze klanten, van wie verwacht wordt dat ze meer reizen, hun pas wel zelf te blokkeren als ze binnen Europa blijven.

paulb.
Gebruiker
spacer line

Mijn Rabobank bood aan om de Rabocard (een Master creditcard) te gebruiken voor geldopnames en dus niet de Wereldpas en om alle meerkosten daarvan ten opzichte van de Wereldpas, te vergoeden.
Een nette oplossing! ( al zal niet iedereen daarmee geholpen zijn)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Dat zou een hele nette oplossing zijn voor het probleem. Credit cards in ATM's is nog te doen volgens mij, maar verder gebruik ik mijn credit-card hier niet. Vorige maand heb ik mijn nieuwe kaart voor het eerst gebruikt, bij Malaysia Airlines op kantoor. Ben benieuwd of dat veilig is, want overal zit personeel dat denkt snel rijk te kunnen worden.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 08-05-2012 11:08 schreef Yerun:
Dat zou een hele nette oplossing zijn voor het probleem. Credit cards in ATMs is nog te doen volgens mij, maar verder gebruik ik mijn credit-card hier niet. Vorige maand heb ik mijn nieuwe kaart voor het eerst gebruikt, bij Malaysia Airlines op kantoor. Ben benieuwd of dat veilig is, want overal zit personeel dat denkt snel rijk te kunnen worden.

Ik ben ook altijd een beetje huiverig om mijn credit card te gebruiken.

Maar tja in Canada of de USA kom je er niet onderuit.
Als je naar canada reist ben je verplicht om een credit card op zak te hebben.

dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Vele hotels vragen in Bali uw creditkaartgegevens zogezegd als borg. Wij geven dit nooit, maar geven 100 Euro als borg en meestal is dit ook goed, op de laatste dag krijgen we dan die terug.

paulb.
Gebruiker
spacer line

Van mijn Rabobank onderstaand bericht ontvangen:

"Met uw betaalpas van de Rabobank, kunt u over de hele wereld betalen en geld opnemen. Dit wereldwijde betaalgemak brengt tegenwoordig helaas ook risico’s met zich mee. Het komt de laatste tijd namelijk steeds vaker voor dat criminelen met behulp van gekopieerde gegevens, ook wel skimming genoemd, geld opnemen. Dit komt met name voor in landen buiten Europa. Omdat de meeste mensen hun betaalpas buiten Europa niet gebruiken en de Rabobank het risico op misbruik zo klein mogelijk wil maken, is besloten om de betaalpas voor klanten die niet buiten Europa reizen, vanaf 1 juni 2012 standaard ‘uit’ te zetten voor gebruik buiten Europa.

Uit onze gegevens blijkt dat u in de afgelopen twee jaar uw betaalpas wel heeft gebruikt buiten Europa. Daarom is besloten om uw betaalpas aan te laten staan voor gebruik buiten Europa. Wilt u uw betaalpas ook uitzetten, dan kan dat natuurlijk. "

NB: Het aan- en uitzetten kan via internetbankieren plaats vinden!

Het lijkt mij, dat het gehannes bij ATM's nu tot het verleden zal behoren.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 08-05-2012 12:27 pierre wrote:

[quote removed]

Ik ben ook altijd een beetje huiverig om mijn credit card te gebruiken.

Maar tja in Canada of de USA kom je er niet onderuit.
Als je naar canada reist ben je verplicht om een credit card op zak te hebben.
Gelukkig maar dan dat ik geen enkele belangstelling heb om die landen te bezoeken. Emoticon: Smile

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb zojuist in een gesprek van 20 minuten bij mijn bank (ABN AMRO) mijn bezwaren en klacht ingediend mbt het feit dat ik sinds afgelopen reis ineens slechts de helft (of nog minder) kon pinnen van de keren daarvoor. Volgens de bank is dat gedaan ter bescherming ivm fraude op allerlei mogelijke manieren. Nu ben ik totaal niet op de hoogte van fraude in Indonesie maar ik heb het idee dat alles maar even op een hoop gegooid wordt.

Wat ook maar op een hoop gegooid wordt, in deze specifiek over Indonesie is dat de mogelijkheid tot pinnen cq keuze van banken men voornamelijk uitgaan van de situatie op Java en Bali. Het zal hier en daar bekend zijn dat je op de buiteneilanden veelal slechts de keuze hebt uit BNI of BCA en die laatste vaak ook niet eens. Ik heb mevrouw de situatie geschetst, aankomen op Jakarta, van niets wetend, aankomen in Kupang, nog steeds van niets wetend en er langzamerhand achterkomend dat er een beperking op het pinbedrag zat.

Of dit helpt weet ik niet maar misschien als meer mensen een klacht gaan indienen zij wellicht tot besef en actie gaan komen. Ik kreeg van de bank de volgende "tips" een creditcard meenemen. Dat doe ik al overigens. Een creditcard in Indonesie is nog onveiliger dan een debitcard oimdat er nooit naar een pincode wordt gevraagd. Bovendien zijn daarmee juist meer problemen dan met debitcards voorzover ik weet. Overbodig om te zeggen dat betalen met een cc lang niet overal kan en het dan hooguit voor de hotelkosten geldt.
De tweede tip was het meenemen van contant geld. Ik viel van mijn stoel. Hoe is het mogelijk dat een bank DIT adviseert.

Enfin, ik heb mijn best gedaan, verwacht er ook niet echt iets van maar ik kon het niet laten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dat heb je goed gedaan Anne-Mieke.
Dit is ook van de gekke een bank die je adviseert Cash te betalen.
Maar niets is minder waar, de straatroof is ook in Europa, als in de wereld, grote en risicovoller geworden.
De armoede heeft daar mee te maken.
Een advies als je bedreigd word je pincode af te geven bij geen transacties altijd een verkeerde pincode geven, weigeren is dom, omdat je dan ook klappen of zo kan oplopen.
Ook op je GSM je alarmnummer van je bank op je telefoon invoeren.
Wij gaan naar Spanje met de zus van mijn vriendin ze was er nog nooit geweest.
Ook het pinnen daar is al een hele onderneming en risicovoller, wegens skimmen van de automaten.
Dus contant geld, in een heuptasje, zo plaatsen, onder bij je ondergoed.
Zodat je niet de kans loopt op zakkenrollers die bij de fleet zitten in grote steden.
Vorig jaar is ze ook haar portomonee door zakkenrollers in Parijs kwijt geraakt met cash geld.
Gelukkig niet haar papieren en pasjes.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

leomanado
Gebruiker
spacer line

Terug naar de reden waarom de Rabobank dit doet:

Skimmen komt tegenwoordig heel vaak voor. Een pas is voorzien van een magneetstrip en een chip. In Europa worden nagenoeg de magneetstrippen niet meer gebruikt, maar alleen de chip. De chip is veel minder fraude en kopieer gevoelig. Vandaar ook de nieuwe manier van pinnen in Nederland.
Het skimmen gebeurd vaak in Nederland, zelfs bij AH etc De gegevens komen van de magneetstrip, niet van de chip. De gegevens gaan naar landen buiten Europa en daar wordt geld opgehaald of goederen mee betaald.
Het probleem is dus niet dat er buiten Europa wordt gefraudeerd, maar dat de fraudeurs met geskimde gegevens binnen Europa niets kunnen en dus uitwijken.
Het betalen met een creditkaart gebeurd ook al vaak met de chip en pincode, niet meer met de magneetstrip. Dit is om dezelfde reden

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,310,429 pageviews Een website van indahnesia.com