Zelfverbranding Nederlander bij ambassade in Jakarta

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
86 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

papadiva schreef

Ik ben al jarenlang als IT'er gedetacheerd bij de overheid (boeie!) en ik kan je verzekeren dat de werkvloer op een heel zorgvuldige - zij het zeer langzame - manier omgaat met situaties zoals hierboven omschreven.
Wel is het zo dat deze 'werkvloer' bij enig vermoeden van onzorgvuldigheid - of zelfs fraude - bij die burger er een tamelijk rigoreuze verandering zal tentoonspreiden t.a.v. de behandeling van die burger met een 'probleem'.

Nou dat kan ik wel beamen ze zijn best zorgvuldig aan hen zal het niet altijd aanliggen.
Wij hebben ook al meer eens met hen te maken gehad.
Mijn Schoonmoeder is al 87 jaar.
Zo ook heb bezwaar aangetekend voor die maatregel die 1 Juli ingaat.
Daardoor kwam ik met een ambtenaar in telefonisch gesprek en hij was het gewoon met mij eens.
Maar van hogere hand worden ze gedwongen om dat uit te voeren.
EN ik denk dat er best redelijke mensen dat zijn, maar vermoed dat er daar op posten mensen zitten die hanteren BEVEL IEST BEVEL ...
We worden gepakt bij het leven door die liberale consensus die over ons land heeft voltrokken. Emoticon: Confused Emoticon: Very funny Emoticon: Shut up!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Corriene
Gebruiker
spacer line

Mijnheer Zieleffe Hoeveel topics besteedt u nog aan dit onderwerp?
U kan Corriene niet goed lijden , maar dat Corriene hetzelfde gevoel heeft over U ????

Het is geven en nemen op de diverse fora's,n u doet daar niet aan mee.
Geeft iemand geen antwoord op u , dan is uw reactie : zie jewel ik heb gelijk.

Auwah dat doet pijn.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Neen hoor dat doet mij niks Paulana of Merapi

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Corriene, het lijkt erop dat je Ziel al wat langer kent.
Heb je hier inderdaad eerder onder bovengenoemde namen gepost?
Van mij mag je hoor, maar ik krijg wel dezelfde jeuk als ik eerder heb gehad.
Volgens mij doet Ziel hier niks verkeerd en discussieert hij er lekker op los.
Bovendien in dit topic relevant.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Corriene, je wilt er liever geen antwoord opgeven?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb hetzelfde vermoeden Elsbeth en Zieleffe, zeker na deze opmerking:
Dat viel mij ook op deze week in het draadje over het echtpaar van Antwerpen.
Het is een tijd geleden maar toch komt het weer bovenwater , of je wil of niet.
Dat is geen nieuwkomer die zo schrijft.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Haha, YB, jij bent zeker een weekje weg geweest? Je hebt het één en ander gemist.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

YB, het leed is intussen al geleden. Corienne aka een heleboel is intussen gebanned, samen met een andere vers aangemaakte nickname. Sinds gisteren wordt ik met de strontkar overreden per email. Net 5 minuten geleden haar email adres in de spambox gedaan. Dus die emails krijg ik niet meer. Emoticon: Party!

Where there is a will there will be relatives.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja Elsbeth, ik was weer even (nou ja even, 9 dagen) op pad en dus niet altijd de beschikking over internet. En alles terug lezen??? Wie betaalt mij de tijd daarvoor?
Maar kwestie is al opgelost verneem ik van Anorak.

hollandseharing
Gebruiker
spacer line

neem me niet kwalijk, maar een aow is geen uitkering, het is een recht, mensen hebben daar jaren voor betaald, dat wil ik even kwijt, maar het nu in nederland slecht gaat, wordt alles ineens moeilijk, niet eerlijk, want als u vooruit betaald hebt voor een produkt, dan gaan we ervanuit dat we het ook krijgen, maar oke, deze man weet misschien niet zo goed de weg te bewandelen, net als ik in nederland stel, ik wil een uitkering, want heb geen werk, waar moet ik dan zijn??? ik weet het echt niet, ik heb dat nog nooit bij de hand gehad, altijd mezelf weten te redden, maar de alochtonen weten het maar al te goed, waarom ?? ze hebben de tijd, ze hebben kanalen, wij gewone nederlanders hebben het druk met een baan of bedrijfje, en met kinderen naar de creche doen, begrijpt u het allemaal?? en zo is het, deze man is lang in indonesie, en had een gelukkig leven misschien ,maar altijd weer in de verdediging en stres om weer die papperassen te regelen, ja ik kan het me erg voorstellen, heel erg zielig en heel erg van de ambassade nederland, want waarschijnlijk is de man meerdere keren daar geweest voor hulp, KIJK zo zit nederland in elkaar, een stumper uit het buitenland mag je niet kleineren of afvallen, maar de nederlandse regering laat de echte nederlanders creperen, het is niet anders nederland gaat naar de kloten, sorry

jawa tengah

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Of je de hulp van de Ambassade op deze manier kan brengen betwijfel ik. Nog los van het feit dat niemand hier detail kennis heeft. De vraag of het juist is om Nederlanders die volle premie hebben voldaan of 40 jaar en nu gekort worden omdat ze in het buitenland wonen?

Nee dat denk ik niet, tenzij natuurlijk per persoon een verrekening komt , want, als je nu de helft krijgt, zou je met terugwerkende kracht ook maar de helft aan premie betalen, tenminste dat lijkt mij.

Behalve een slechte ervaring aan het loket in Jakarta, wil ik er wel aan toevoegen dat er prima op gereageerd werd na de klacht. En andere Ambassades? Waar ik sinds 2010 mee te maken heb, nou petje af voor de manier waarop een Nederlandse burger in den vreemde geholpen is.

Een Nederlander het het buitenland zijn ook de gewone wij Nederlanders.

Where there is a will there will be relatives.

bandarpeteh
Gebruiker
spacer line

De meeste vragen worden hier wel beantwoord:
http://javapost.nl/2012/05/09/(...)een-zelfverbranding/

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Bandarpeteh,

Wat een een "mooi" duidelijk artikel. Erg jammer dat het zo ver heeft moeten komen. De javapost.nl kende ik nog niet. Ik zal deze site ook gaan volgen. Bedankt voor de link!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Volgens mij gaat het hele verhaal in de doofpot, en kan Rosenthal opgelucht ademhalen.

link

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het lijkt me - indien het verhaal klopt in de Javapost - dat deze man geen adres wilde doorgeven. Evenzo geen nieuw paspoort wilde aanvragen (en daarmee dus jaren overstay) als hij daarvoor zijn adres moet doorgeven aan de ambassade daar de Balinese consul dan ook direct weet waar hij woont. Als het zo is dat de consul ook in frauduleuze en criminele zaken zou zijn betrokken (niet onwaarschijnlijk op Bali met al die grondspeculaties en andere criminele zaken) dan is het ook logisch dat het slachtoffer geen adres kan doorgeven.

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Hoe het ook is, de reden zullen we wellicht nooit weten, de persoon is overleden:

http://www.telegraaf.nl/binnen(...)lfverbranding__.html

hati hati, pelan pelan

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

NU.nl maakt er melding van dat de man andere problemen had dan mogelijk daadwerkelijke problemen met instanties.

Nederlander overleden na zelfverbranding in Jakarta
Laatste update: 10 mei 2012 15:21 info
AMSTERDAM - De Nederlander die zichzelf vrijdagmiddag in Jakarta in brand stak is overleden. Dat laat het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag weten.

Foto: AFP
De 69-jarige man bezweek maandag in een ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ministerie wil verder geen mededelingen doen over de kwestie.
De man kampte al langer met psychische problemen, blijkt uit mails die de man stuurde naar diverse binnen- en buitenlandse media.
De man leed onder meer aan achtervolgingswanen en claimde bewijs te hebben dat de Nederlandse en Indonesische geheime dienst betrokken waren bij aanslagen op Bali en in Jakarta.
De man was ervan overtuigd dat de geheime dienst achter hem aan zat. Dat was ook de reden dat de man zijn adres niet bekend wilde maken aan de Sociale Verzekeringsbank. Om die reden kreeg hij geen AOW meer en raakte hij financieel in de problemen.

Triest, maar misschien is het dan ook maar beter zo, want kennelijk vetrouwde hij niemand meer. Maar dan ook echt niemand.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zeker triest. Dat noemt men dus tropenkolder. Hoewel het een term is uit de koloniale periode, lijden nog steeds veel langverblijvende bule hier aan. Anderzijds vind ik het vreemd dat er direct vanuit wordt gegaan dat de man psychische problemen heeft vanwege zijn correspondentie aan binnen- en buitenlandse media. De Balinese onroerend goed maffia is dermate gevaarlijk dat men serieus in ogenschouw moet nemen dat er wel eens een kern van waarheid in kan zitten in het verhaal in de Javapost. In NL kan men vrijwel niet geloven wat voor een wild-west toestanden in RI soms optreden maar in 3e wereld-landen is een leven doorgaans weinig waard en kan men voor een goedkoop prijsje tegenstanders laten opruimen. Het is mij ook al vaak aangeboden om bepaalde kwesies maar met een huurmoordenaar te laten oplossen, dat bleek de snelste en goedkoopste oplossing. Denk ook even aan de moorden op journalisten en Munir. Als de overheid al in staat is tegenstanders letterlijk uit de weg te ruimen, desalniettemeer de Bali-maffia.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Tsja, "zand erover" zullen we maar zeggen.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 11-05-2012 00:22 Yogya-Bali wrote:
. Het is mij ook al vaak aangeboden om bepaalde kwesies maar met een huurmoordenaar te laten oplossen, dat bleek de snelste en goedkoopste oplossing.

Bij grote zaken kan men soms onorthodokse manier nemen, het plaatsen van een kontrak is 'zo' gebeurt .
Katanya (!!)

bisa dicek of makemyday .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Pff wat een ramp. Ik vraag me af hoe het nu financieel geregeld gaat worden voor zijn vrouw en kinderen? Want de ramp is voor de nabestaanden pas echt begonnen...

Zou de ambasade dit netjes gaan oppkakken en de mensen helpen of gaan ze in het oerwoud van den Nederlansche regelgeving?

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, volgens de geldende regels hebben ze nergens recht op. 't Zal ev. op humane gronden moeten gebeuren. We'll see (we zullen er wel niets meer horen).

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Toch zijn er vast mensen die hier lezen die op de ambassade werken.
Het moet mensen toch een fijn gevoel geven anderen te helpen vooral als iemand in nood is?

Yogya, ik heb wel eens het idee gehad dat jij ook bij de Ned overheid werkt. Dit heb ik wel eens gedacht met name hoe je soms reageert. Als dit zo is voel jij je dan geroepen iets te doen? Het kan zijn dat ik het mis heb.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Java Post Verhalen over Nederlands-Indië Spring naar inhoudOver mijJava PostOp zoek?BronnenContactAuteurs← Licht in de duisternisSlachtoffer zelfverbranding overleden →Motief voor een zelfverbranding
Posted on 9 mei 2012 by buitenzorg

Albert Ekelmans
Een week geleden, op 4 mei 2012, liep om 14.15 uur een Nederlandse man van 69 jaar oud over de straat die hem scheidde van de Nederlandse ambassade in Jakarta. Hij droeg een tasje met daarin, naar later bleek, enkele plastic flessen met benzine, een mobiele telefoon, een verlopen paspoort en een paraplu. Niemand schijnt het goed te hebben gezien, maar enkele ogenblikken later had hij de flessen over zijn kleding leeggegoten en zich zelf met een aansteker in brand gestoken. Na een paar passen viel hij brandend neer aan de rand van de weg. Toegesnelde bewakers van de ambassade konden het vuur doven, maar de man bleek op dat moment al zware brandwonden te hebben opgelopen. Voor zover bekend ligt hij nu – nog buiten bewustzijn – in het Pertamina ziekenhuis in Kebayoran.

De lokale politie meldde aan de media dat het ging om een zekere “Albert Johannis Cornelis”. Uit de in de Indonesische media geplaatste foto van het gehavende paspoort weten we echter dat het gaat om de heer Albert J.C. Ekelmans. Een dag later meldde de Nederlandse NOS ons dat het een wanhoopsdaad was geweest. Omdat Ekelmans geen vast adres had in Indonesië, weigerde de Sociale Verzekeringsbank zijn AOW en pensioen uit te betalen. Naar het schijnt had het slachtoffer de afgelopen maanden wanhopige brieven gestuurd aan de pers, aan premier Rutte, aan minister Rosenthal, kamervoorzitter Verbeet en de Nationale Ombudsman, en daarin om hulp gesmeekt. Hij zou samen met zijn vrouw en kinderen op straat wonen, en gedreigd hebben zelfmoord te plegen. De ambassade werd in al deze brieven als schuldige aangewezen.
De NOS meldde verder dat de ambassade geen commentaar op de zaak wenste te geven en naar Buitenlandse Zaken in Den Haag had verwezen. En iemand die met de zaak bekend was, zou gezegd hebben dat de SVB en de ambassade alles geprobeerd hebben om de zaak toch te regelen maar dat de man weigerde een adres op te geven en ook niet naar de ambassade wilde komen om over een oplossing te praten.

Tot zover het laatste bekend gemaakte nieuws over deze tragische gebeurtenis. De berichtgeving in de landelijke media was, voorzichtig uitgedrukt, nogal onvolkomen. Vele vragen blijven immers onbeantwoord. Als het enige motief voor Ekelmans zou zijn dat hij geen geld meer kreeg van de SVB, dan zou hij toch zelf als eerste een oplossing hebben gezocht voor het adres-probleem? En waarom had hij eigenlijk geen vast adres? Wat schreef hij hierover aan de pers en aan al die officiele instanties? En waarom reageerden deze niet? Had deze daad niet kunnen worden voorkomen?

Bang voor Bali

De antwoorden zijn niet zo moeilijk te achterhalen, zij het dat de materie nogal complex lijkt te zijn.
Ekelmans woonde al ongeveer twintig jaar in Indonesie. Als manager was hij betrokken bij allerlei landbouwprojecten waaronder een door de Nederlandse overheid gesubsidieerde kassenproject op Bali, en onderhield daarvoor contacten met lokale overheden en bouwbedrijven uit het Westland. Hij was gehuwd met een Indonesische vrouw en had samen met haar een kind.
Ongeveer tien jaar geleden moet de neergang in zijn leven zijn begonnen. Volgens Ekelmans werd hij het slachtoffer van allerlei frauduleuze handelingen op Bali, waarbij ook enkele Nederlanders waren betrokken. De lokale Balinese ondernemer die het project van Ekelmans naar zich toetrok, een zekere X., schrok niet terug voor gebruikmaking van geweld en beraamde meerdere aanslagen zowel op Ekelmans als op andere betrokkenen. Ekelmans zou te veel hebben geweten, niet alleen van de fraude, maar ook van allerlei door X. verrichte sektarische rituelen. De Nederlandse consulaire vertegenwoordiger in Den Pasar zou ook van dit alles weet hebben gehad.

Ekelmans wist aan de aanslagen te ontkomen, maar verloor zijn vrouw en zoontje. Hij weet niet of zij nog in leven zijn of zijn vermoord. Op de vlucht voor het geweld op Bali verhuisde Ekelmans enkele jaren geleden naar Jakarta. Al snel bleek echter dat dit niet tot verlichting leidde. De relaties tussen de Balinese ondernemer, de politie in Jakarta en de consulaire vertegenwoordiger zijn dusdanig nauw dat Ekelmans overal op tegenstand stuitte. Bang geworden dat hemzelf, zijn nieuwe partner, de voormalige tolk van het kassenproject, en haar kinderen iets overkomt, verhuisde hij sindsdien steeds iedere maand om uit handen van de Balinese huurmoordenaars te blijven. En dat nu, alles volgens Ekelmans zelf, verklaart waarom hij aan de ambassade geen vaste verblijfplaats kon opgeven. En dat maakte op zijn beurt weer dat de ambassade als intermediair aan de SVB heeft meegedeeld dat deze meneer niet voldeed aan de betalingsvereisten.

Vraag aan de minister

Als de NOS ons nu meldt dat Ekelmans vele wanhopige brieven heeft gestuurd aan de pers en aan officiele instanties, betekent dat dat de ontvangers daarvan zich de afgelopen dagen ongemakkelijk moeten hebben gevoeld. Hadden zij de zaak niet moeten aankaarten? Was het probleem niet op een andere manier oplosbaar geweest? Toegegeven, Ekelmans kreeg last van achtervolgingswaan en zag mogelijk meer gevaar dan waarvan daadwerkelijk sprake is geweest. In zijn uitleg lijken werkelijkheid en fictie soms wel heel dicht bij elkaar te liggen. Maar zelfs als slechts de helft van zijn verhaal op waarheid berust, dan nog is dat voldoende om begrip te hebben voor zijn situatie, en had gezocht moeten worden naar een creatieve oplossing van het probleem.

De politie in Jakarta heeft aangegeven onderzoek te zullen doen naar de zaak, maar zal waarschijnlijk – na het aanhoren van het AOW-motief – het hierbij laten. De NOS heeft navraag gedaan bij de ambassade, maar werd verwezen naar Buitenlandse Zaken. Ook de NOS lijkt het hierbij te laten. Omdat echter nog lang niet alle vragen zijn beantwoord nemen we daarom maar het stokje van hen over, en vragen aan de minister van Buitenlandse Zaken: ”Meneer Rosenthal, wat is úw mening over deze zaak?”

x

Yerun....dat stukje las ik ergens op een andere site.....ik vraag me af wat het échte verhaal is....maar dat zal niemand ooit te weten komen gezien die arme man is overleden, toch??

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,701,543 pageviews Een website van indahnesia.com