Eigendom erven?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Mijn schoonmoeder is vorige week in Yogyakarta overleden. Mijn schoonvader overleed 7 jaar geleden. Er zijn 3 stukken grond, voor elk van de kinderen was er 1 stuk voorzien.

Ik meen te weten dat mijn Indonesische vrouw niets kan kopen, omdat ze met een buitenlander getrouwd is. Hoewel mijn vrouw dit betwist.

Hoe moet dat met de erfenis van haar stukje grond? Kan dat haar eigendom worden? Zo niet kunnen we er gewoon voor zorgen dat haar broer 2 stukken grond krijgt? Elke oplossing is goed, als het maar niet naar de staat gaat!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 07-04-2012 09:23 erwin wrote:

Ik meen te weten dat mijn Indonesische vrouw niets kan kopen, omdat ze met een buitenlander getrouwd is. Hoewel mijn vrouw dit betwist.

Hoe moet dat met de erfenis van haar stukje grond? Kan dat haar eigendom worden? Zo niet kunnen we er gewoon voor zorgen dat haar broer 2 stukken grond krijgt? Elke oplossing is goed, als het maar niet naar de staat gaat!

Je bedoelt geen onroerend goed kan bezitten als ze getrouwd is met een buitenlander, mits jullie een prenupt heb gesloten.

Ze kan haar erfdeel gewoon opeisen(legitieme deel) , maar moet binnen 1 jaar afstoten als jullie geen prenupt hebben.

Een erfenis verkregen uit buitenland is sucessierecht vrij in Nederland.

Een notaris kan je verder begeleiden, de eerste gesprek is voor zover ik weet gratis.
Laat je vrouw het zelf vragen bij de notaris/ PPAT.

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt SA. Zeker binnen een jaar verkopen want recent heeft iemand dat nagelaten met als gevolg verlies van onroerend goed.

Erwin Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 07-04-2012 09:23
Hoewel mijn vrouw dit betwist.
Niet slim van haar en laat haar niet tegen jouw kennis ingaan want dan is ze het kwijt (zie hierboven).

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Bedankt voor jullie deskundige hulp tot zo ver.
Ze blijft alles betwisten, want ze heeft - naar eigen zeggen - weet van tientallen bulť's die eigendom hebben op naam van hun vrouw.

Ook wat betreft de erfenis loopt het niet zo'n vaart zegt ze. De gronden staan nog steeds op de naam van haar vader, ook al is de brave man al 7 jaar dood. Dat haar moeder nu ook overleden is, doet volgens haar niets ter zake. Het blijft op de naam van haar vader staan, totdat de kinderen dat zelf laten veranderen.
Nu weet ik helemaal niets af van het erfenisrecht in IndonesiŽ, maar het lijkt me sterk dat dit zo is.
Ik wil haar enkel maar behoeden voor een grote teleurstelling. De gronden zijn niet groot, en liggen tussen de sawa's net buiten Yogya. Het verlies van haar stukje grond zou financieel vast geen grote ramp zijn, maar emotioneel wel, omdat het van haar vader was.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou, dat wordt hollen. Laat haar in godsnaam niet afgaan op de 10-tallen bule 's die eigendom hebben op naam van hun vrouw. Ik heb geregeld met die kwesties te maken: recent in NL nog zo'n kwestie doorgenomen. Niets meer aan te doen. Weg is weg.
Het kan wel zolang de betrokken instantie niets afweet van dat huwelijk. Maar zodra men het ruikt, is er stront aan de knikker. En dan komt men van een koude kermis thuis.

En dat blijven staan op naam van pa lijkt leuk maar ook dat kan door de gemeentelijke instanties in je nadeel worden gedraaid. En dan is het fluiten geblazen....... Wel eerst alle onroerend goed-belasting betalen en vervolgens niets meer krijgen.
Als je partner nog nooit met zoiets te maken heeft gehad, laat haar dan eens met een notaris/PPAT gaan praten. Maar wel een onbevooroordeelde die nog geen bintenis met de kwestie heeft (want hier zijn dikwijls zelfs broers niet te vertrouwen als het om geld/erfenis gaat).

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-04-2012 10:45 erwin wrote:
Bedankt voor jullie deskundige hulp tot zo ver.

Ze blijft alles betwisten, want ze heeft - naar eigen zeggen - weet van tientallen bulť's die eigendom hebben op naam van hun vrouw.

Ook wat betreft de erfenis loopt het niet zo'n vaart zegt ze. De gronden staan nog steeds op de naam van haar vader, ook al is de brave man al 7 jaar dood. Dat haar moeder nu ook overleden is, doet volgens haar niets ter zake. Het blijft op de naam van haar vader staan, totdat de kinderen dat zelf laten veranderen.

De verhaal over tientallen bule's is gewoon flauwe kul.
Dat seh OmeSid.

Over de naamsoverdracht is het wel gebruikelijk als het alleen Indonesische erfgenamen betreft.
Haar situatie is anders , ze is getrowd met een bule(WNA).
Ze kan het nalezen in UU Pokok Agraria en UU Perkawinan 1974.
OmeSid had ook zijn warisan pas na 10 jaar afgehandeld .
Maar OmeSid is wel een Indonesier en had volgens Indonesische en Nederlandse wetten( dit heb je bij perkawinan campuran) geen gemeenschap van goederen.
Al dicht getimmerd sinds 1979 . Emoticon: Shiny

Om een beetje ingewikkelder te maken speelt de woonstatus van je vrouw een rol.
Is zij een Nederlandse ingezetenne moet ze vanaf het aanvaarden (ze kan ook afwijzen) van haar legitieme portie wel vermogenbelasting betalen.

Ik dacht dat je 6 maanden de tijd hebt om het voor de Nederlandse fiscus te regelen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Beste Erwin,

het kan zijn dat je vrouw gelijk heeft. Mbt erfrecht heeft het gehuwd zijn met een WNA zeker consequenties zoals het niet in bezit kunnen hebben van onroerend goed en beperkt erfrecht (binnen 1 jaar "afstoten" Emoticon: Wink Echter .. het ligt eraan waar het huwelijk heeft plaatsgevonden en hoe / wanneer het is geregisteerd. Uit ervaring weet ik dat op het gebied van erfrecht de indonesische wet vele "valkuilen" heeft. Je hebt ook nog eens te maken met religisch erfrecht en de plaatselijke adat die oa in Java en Bali vaak "eigen regels" heeft. Ook de "woonplek" van de erfontvanger kan hier roet in het eten gooien.

In een specifiek geval zou ik echter niet afgaan op de verhalen van "10 bules" want als iemand "slecht" wil doen (uit afgunst of jaloezie) dan kunnen er heel wat "problemen" opgerakeld worden.
De "gossip2" na een overlijden maakt velen wakker en niet zelden komt er zelfs ineens "nieuwe familie" tevoorschijn om hun erfdeel op te eisen.

Mijn advies is hou eea "stil" en zoek het eerst uit bij een plaatselijke notaris/advocaat voordat je je "rijk" rekent vwb die "tenaamstelling" komt er nog een leuk dingetje om de hoek. Wijziging van tenaamstelling na overlijden moet via een notaris geregeld worden en iedereen van de familie moet tekenen vaak kost dat een flinke duit (in indonesische begrippen) en de notaris heeft er alle "belang" bij om je lang als "klant" bezig te houden.

Een erfenis in Indonesie da's leuke ontspanning om eea op een rijtje te krijgen. Succes

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 07-04-2012 15:03 sabar2 wrote:

Wijziging van tenaamstelling na overlijden moet via een notaris geregeld worden en iedereen van de familie moet tekenen vaak kost dat een flinke duit (in indonesische begrippen) en de notaris heeft er alle "belang" bij om je lang als "klant" bezig te houden.

Alleen de erfgenamen in de eerste lijn moeten tekenen, tenminste als je de ex BW artikelen volgt.

Heb je met Hukum Waris Islam mee te maken dan heb je andere formule's, zelfs tante , ooms kunnen erven .
Soms kan de erfdeel van de dochter tegenvallen .( 1 deel dochter , 2 delen voor de zoon).
In goed overleg kan men de hukum Islam en Ex BW gewoon toepassen.

Hukum adat is ingewikkelder , maar alleen bij de Minangkabauer.

De meeste Indonesiers nemen gewoon de Ex BW gebaseerde erfrecht , en dat scheelt niet veel met de Nederlandse.Met het verschil dat ze geen successierechten hoeven te betalen.En dat kan een paar borrelslokken schelen.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Op 07-04-2012 12:01 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

De verhaal over tientallen bules is gewoon flauwe kul.
Dat seh OmeSid.

Over de naamsoverdracht is het wel gebruikelijk als het alleen Indonesische erfgenamen betreft.
Haar situatie is anders , ze is getrowd met een bule(WNA).
Ze kan het nalezen in UU Pokok Agraria en UU Perkawinan 1974.
OmeSid had ook zijn warisan pas na 10 jaar afgehandeld .
Maar OmeSid is wel een Indonesier en had volgens Indonesische en Nederlandse wetten( dit heb je bij perkawinan campuran) geen gemeenschap van goederen.
Al dicht getimmerd sinds 1979 . Emoticon: Shiny

Om een beetje ingewikkelder te maken speelt de woonstatus van je vrouw een rol.
Is zij een Nederlandse ingezetenne moet ze vanaf het aanvaarden (ze kan ook afwijzen) van haar legitieme portie wel vermogenbelasting betalen.

Ik dacht dat je 6 maanden de tijd hebt om het voor de Nederlandse fiscus te regelen.

In dit geval zou ik dit van S. A te harte nemen deze man zit er echt niet naast

Erwin !! Ook Yogya-Bali is zeer zeker goed op de hoogte van dit soor zaken
ik ook wel maar heb echt niks op hen toe te voegen Emoticon: Bye bye

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ach, ik heb het opgegeven. Mijn vrouw belt zowat haar hele vriendenkring op, die haar steeds gelijk geven. En ach, als het niet helemaal wettelijk is, kun je hier met geld alles bereiken, volgens haar.
Ik heb haar meteen duidelijk gemaakt, dat ze van mij geen geld moet verwachten om scheve situaties recht te trekken.
Als ze haar morzel grond kwijt is, zal het mij worst wezen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Erwin; ja typisch is dat. Jij vertelt iets wat ze kennelijk niet wil horen, gaat ze haar gelijk halen bij van die kampung-lui die nog nooit zelf eigen bezit hebben gehad of in ieder geval nooit iets geregistreerd hebben. Ja, die weten het beter natuurlijk.

Houd je poot maar stijf, dat kost het minst en duurt het kortst. Helaas is het niet anders. Je bent dan ook niet de enige. Emoticon:

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Erwin, SA en Sabar2 hebben het zeker bij het rechte eind. En Yerun ook met dat gedoe met vrienden, familie, kampunggenoten, etc.
Lees nog eens wat ik al eerder opmerkte (van zeer recente datum):
Klopt SA. Zeker binnen een jaar verkopen want recent heeft iemand dat nagelaten met als gevolg verlies van onroerend goed.
En hier ging het niet om een "lapje" maar om een "lap".
Vrienden, etc. weten niets van deze zaken af want ze hebben nog nooit met een gemengd huwelijk te maken gehad.....of indien wel dan hebben ze het op de "foute" manier (omkopen) geregeld. Ik denk dat dat in dit geval niet opgaat want je hebt met Justitie te maken. Gooi de hanschoen in de ring...... Emoticon: Worship

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-04-2012 11:16 erwin wrote:
Ach, ik heb het opgegeven. Mijn vrouw belt zowat haar hele vriendenkring op, die haar steeds gelijk geven. En ach, als het niet helemaal wettelijk is, kun je hier met geld alles bereiken, volgens haar.

Als ik tegen jou zeg , zegt maar dat OmeSid dat had gechreven.
Dan zal ze zeker zeggen, hij kan de pisangboom op.

Maar ik zal (voor de tigste keer) dit herhalen ( zie mijn oude OH posting.)

UU Agraria pasal 21 .
Ayat 1.
(1) Hanya warganegara Indonesia dapat mempunyai hak milik.
Dus alleen Indonesische staatsburgers hebben dat recht (man of vrouw)
Zodra de Indonesier /Indonesische trouwt met een WNA is de WNA partner ook mede-eigenaar van de onr.goed. Dit volgens de huwelijksgoederenrecht.

Ayat 4 :
Selama seseorang di samping = naast kewarganegaraan Indonesianya mempunyai kewarganegaraan asing maka ia tidak dapat mempunyai tanah dengan hak milik dan baginya berlaku ketentuan dalam ayat 3 pasal ini.

Hier werd gesproken in geval van een dubbele nationaliteit , wat door Indonesia niet erkend wordt.Hij/zij verliest zijn Indonesische nationaliteit .

Het is zelfs strafbaar.(Dubbele nationaliteit kan wel gelden van kinderen tot 18 jr , met overgangstijd van 3 jr (vlg UU Kewarganegaraan no 12 thn 2006).
Met de verwijzing naar ayat 1.

Two people before they are married. The 1974 enacted law only discussing the matrimonial agreement that must be drawn-up prior to marriage. Indeed, the law regarding the validity and enforcement of postmarital agreements is not well developed in Indoneisa. But if we dig a little bit deeper, Indonesian Civil Code provides special provision concerning property division in the course of marriage.

msn-grijzekat1
reply
msn-grijzekat1 wrote on Jul 29, '08
Aanvulling :
mbt de "overgangsperiode" van 1 jaar.

UUPA (Undang Undang Pokok Agraria) pasal 26 ayat 3 .

Hier een komentaar van een Indonesische notaris (op Java).
Ik mag aannemen dat de indonesische wetten ook op bali gelden.

WNI yang menikah dengan WNA tidak otomatis kehilangan kewarganegaraannya (atau ikut kewarganegaraan suaminya) pak. Dia masih tetap WNI sepanjang dia tidak secara sukarela melepaskannya. Jika tidak ada pisah harta(,= bij geen vermogenscheiding ) maka separuh hartanya (dalam hal ini tanah misalnya) status ‚Äúdimiliki asing‚ÄĚ.
(Zal de helft van de vermogen=in dit voorbeeld grond) ook de eigendom worden van de buitenlandse man.)
Oleh karena itu dia harus melepaskan tanah tersebut ke negara dalam waktu 1 th

Dus volgens de agrarische wet moet een Indonesische vrouw (WNI) binnen 1 jaar het bezit van haar man(WNA) af stoten , in dit geval 50% , zo niet kan het vervallen worden aan de staat.

Silahkan.

Loep4
Gebruiker
spacer line

Weet iemand ook of je verplicht Indonesisch nationaliteit moet hebben on iets in Indonesia te kunnen erven?

Vb:
Je woont in NL met nl nationaliteit, maar erft grond van je ouders in Indonesia (je ouders hebben wel Indonesisch nationaliteit).
Krijg je dit stuk grond dan wel?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

NEE, niet verplicht.
Het is jou legitieme aandeel/recht .
Wel moet je het afstoten( verkopen of overdragen) aan een nominee, schoonfamilie die Indonesiers zijn..

UU Pokok Agraria ( Binnen 1 jaar afstoten) , anders ben je het kwijt.
En het is ook belastingvrij* ,wel de overdracht kosten op je naam , notariskosten betalen , cq achterstallige belasting etc.
Je kan het bedrag NETTO(scheelt een paar borrel slokjes) ontvangen in Nederland , zonder betalen van de Nederlandse sucessierecht..

* voor de zekerheid effe nachecken bij een Indonesische notaris en v.w.b de Nederlandse wetgeving effe de Nederlandse Notaristelefoon bellen (0.80 euriecents per minuut).

Loep4
Gebruiker
spacer line

Terima kasih!

Indien je wel een Indonesische nationaliteit hebt en woont in nederland.
Moet je deze dan ook afstoten binnen een jaar?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-04-2012 14:39 Loep4 wrote:
Terima kasih!

Indien je wel een Indonesische nationaliteit hebt en woont in nederland.
Moet je deze dan ook afstoten binnen een jaar?

Indonesiers kunnen onroerend goed bezitten .Wat de Indonesische kant (wetten) betreft moet je mss daar de belastingen betalen (onr.goed belasting etc) .
Waarschijnlijk moet je wel vermogen belasting betalen aan de Nederlandse fiscus als je dat (nog)niet gedaan hebt.

Je kan ook de verdeling (in bezit nemen) van de erfenis uit stellen in Indonesia, en zeker als er andere erfgenamen zijn .Dat is ook gebruikelijk in Indonesia .
Probleem is dat je vanaf het aanvaarden van jou legitieme deel je in Nederland al belastingplichtig bent ( vermogen belasting).
De hoogte is afhankelijk van de waarde , vroeger was het een fictieve rendement van 1.2% (?) .
Ik ken iemand Emoticon: Wink die zijn erfenis pas na 10 jaar regelde .

Als het om een (relatief) groot bedrag hebt moet je bij een notaris in Jkt informeren.En verder laten regelen , je moet hoe dan ook een Indon. notaris nemen voor de afhandeling van je Indonesische erfenis.

Hou wel rekening mee met Nederlandse wetten als je in Nederland woont (vermogenbelasting).

sungaiputih
Gebruiker
spacer line

De vader van mijn vrouw is begin juli overleden, erg verdrietig. Haar moeder is 2 jaar geleden overleden.

Het ouderlijk huis in Jakarta moet nu worden verkocht, ons hoofd staat er helemaal niet naar maar goed het moet. Er is geen testament opgesteld. In april j.l. heeft mijn vrouw de Nederlandse nationaliteit aangenomen, dat maakt het allemaal nog moeilijker. Het is inderdaad zo dat ze binnen een jaar afstand van het eigendom doen. We zijn dit dus nu met een notaris in Jakarta aan het regelen en hij beweert dat je hierbij de volgende belasting moet betalen:
Pajak PPH Pemberi Hak (mijn vrouw) = 5% x NJOP x 50%
Pajak BPATB Penerima Hak (degene die aan wie ze afstand doet) = 5% x NJOP-80.000.000 x 50%

Afstand doen is dus niet belastingvrij. Heeft iemand hier andere ervaringen mee? We horen het graag, alvast bedankt.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-09-2012 22:37 sungaiputih wrote:
Er is geen testament opgesteld. In april j.l. heeft mijn vrouw de Nederlandse nationaliteit aangenomen, dat maakt het allemaal nog moeilijker. Het is inderdaad zo dat ze binnen een jaar afstand van het eigendom doen. We zijn dit dus nu met een notaris in Jakarta aan het regelen en hij beweert dat je hierbij de volgende belasting moet betalen:
.

Ik heb liever dat ik een erfenis uit Indonesia krijg ipv in Nederland.
Uit mijn hoofd moet je hoogstens 10 % betalen . En dan kan je het belasting vrij in Nederland ontvangen.
Dat staat allemaal beschreven in de notariskosten.
En je hoeft niet eens successierechten in Nld betalen.

Als de wet in Indonesia dat voorschrijft dan is het zo .
Is ze de enige erfgename ?
Trouwens waarom zou ze afstand doen ???????

jstar
Gebruiker
spacer line

Op 19-09-2012 22:37 schreef sungaiputih:
De vader van mijn vrouw is begin juli overleden, erg verdrietig. Haar moeder is 2 jaar geleden overleden.

Het ouderlijk huis in Jakarta moet nu worden verkocht, ons hoofd staat er helemaal niet naar maar goed het moet. Er is geen testament opgesteld. In april j.l. heeft mijn vrouw de Nederlandse nationaliteit aangenomen, dat maakt het allemaal nog moeilijker. Het is inderdaad zo dat ze binnen een jaar afstand van het eigendom doen. We zijn dit dus nu met een notaris in Jakarta aan het regelen en hij beweert dat je hierbij de volgende belasting moet betalen:
Pajak PPH Pemberi Hak (mijn vrouw) = 5% x NJOP x 50%
Pajak BPATB Penerima Hak (degene die aan wie ze afstand doet) = 5% x NJOP-80.000.000 x 50%

Afstand doen is dus niet belastingvrij. Heeft iemand hier andere ervaringen mee? We horen het graag, alvast bedankt.

Het klopt. Maar toch een paar opmerkingen:

De NJOP is de geschatte waarde. En de hoogste van de twee moet worden genomen: de verkoopprijs of NJOP. Veel notarissen nemen automatisch altijd de NJOP, dit is illegaal. Maar de vraag is wat de consequenties kunnen zijn (boete? bijbetaling?) als ze er achteraf achter komen. Natuurlijk wordt de verkoopprijs ook vaak officieel artificieel laag gehouden.

De 80 miljoen die je vermeldt heet ook wel NJOPTKP, dit is het belastingvrije gedeelte van de waarde. Dit is per gebied verschillend. Maar ik dacht dat deze NJOPTKP in Jakarta 60 miljoen was?

Normaal betaalt de verkopende partij de volledige PPh belasting en de koper de volledige BPHTB maar waarschijnlijk is dit zo (beide de helft) met de koper onderhandeld?

NOG IETS:
Er is een groot misverstand; als een Indonesische staatsburger (WNI) eigendom bezit vůůr het huwelijk met een buitenlander (WNA), of in bezit komt van eigendom tijdens het huwelijk door een erfenis , hoeft dit niet binnen een jaar te worden afgestoten!!! Zelfs als er geen prenup is afgesloten . De Indonesische wet is enigzins anders dan die in het westen over persoonlijk/gezamelijk eigendom. (Natuurlijk is het een ander verhaal als de WNI overlijdt.) De prenup is alleen belangrijk om onroerend goed tijdens het huwelijk te kopen. Hopelijk is het voor Erwin nog niet te laat; ik kan de wetteksten plaatsen als je wilt.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-09-2012 03:21 jstar wrote:

[quote removed]

Het klopt. Maar toch een paar opmerkingen:

(1)De NJOP is de geschatte waarde. En de hoogste van de twee moet worden genomen: de verkoopprijs of NJOP. Veel notarissen nemen automatisch altijd de NJOP, dit is illegaal. Maar de vraag is wat de consequenties kunnen zijn (boete? bijbetaling?) als ze er achteraf achter komen. Natuurlijk wordt de verkoopprijs ook vaak officieel artificieel laag gehouden.

(2)NOG IETS:
Er is een groot misverstand; als een Indonesische staatsburger (WNI) eigendom bezit vůůr het huwelijk met een buitenlander (WNA), of in bezit komt van eigendom tijdens het huwelijk door een erfenis , hoeft dit niet binnen een jaar te worden afgestoten!!! Zelfs als er geen prenup is afgesloten ..

NJOP=
Nilai Jual Objek Pajak (NJOP), yaitu harga rata-rata yang diperoleh dari transaksi jual beli yang terjadi secara wajar. Apabila tidak terdapat transaksi jual beli, NJOP ditentukan melalui perbandingan harga dengan objek lain yang sejenis, nilai perolehan baru, atau NJOP Pengganti.

Vrij vertaald( Amsterdamse vertaling Emoticon: Wink ).
(1) Gemiddelde verkoopprijs van een Objek Pajak( Onroerendgoed) bij een transacties die volgens de regels plaatsvond.
Bij niet transacties (erfenis) moet de waarde van het OP bepaals worden door het te vergelijken met soortgelijke OP in de omgeving ( de marktprijs van soortgelijke onroerend huizen).
Die kan men verkrijgen door het inschakelen van beedigde makelaar .
Een notaris is n.m.m niet bevoegd om de waarde van een onroerendgoed te bepalen.Hij/zij kan wel informatie verkrijgen via bevriende makelaren of eigen onderzoek bij "soortgelijke"huizen .
En hier zit de valkuil.

Ken een verhaal van een rumah belanda ( relatief groot LB 200/ LT600) in Centrum van Jakarta.
En toch zijn de prijzen vaak anders , afhankelijk van de inhoud en staat van onderhoud kan het een paar M verschillen.

(2) Volgens U.U perkawinan 1947 (ihb de Perkawinan Campuran) en UU Pokok Agraria is het wel zo . Na 1 jaar moet men verkopen of "weg schenken" .

Of is er een nieuwe regels erbij gekomen ?
Graag welke veranderingen cq jurisprudentie.
Dit is zeer belangrijk voor de mix-couples.

jstar
Gebruiker
spacer line

Geen probleem SA, eerlijk gezegd dacht ik ook altijd hetzelfde tot een bevriend notaris mij hierop wees. En achteraf werd dit door anderen (notaris prenup en advocaat) bevestigd; dat wat je bezat vůůr het huwelijk en krijgt tijdens het huwelijk, blijft eigendom van het individu.

Het gaat vnl. over artikel 35 - 2, dit is de uitzondering op de regel:

Undang-undang Republik Indonesia
Nomor 1 Tahun 1974
Tentang Perkawinan

BAB VII
HARTA BENDA DALAM PERKAWINAN

Pasal 35

(1) Harta benda yang diperoleh selama perkawinan menjadi harta bersama

(2) Harta bawaan dari masing-masing suami dan isteri dan harta benda yang diperoleh masing-masing sebagai hadiah atau warisan, adalah di bawah penguasaan masing-masing sepanjang para pihak tidak menentukan lain.

Het is natuurlijk wat anders als een buitenlander (WNA) door een erfenis in bezit komt van land (zoals in het geval van de echtgenote van Sungaiputih of als ik van mijn vrouw zou erven):

[pasal 21 ayat (3) UU No. 5 Tahun 1960 tentang Peraturan Dasar Pokok-pokok Agraria atau UU PA]

...orang asing yang sesudah berlakunya undang-undang ini memperoleh hak milik karena pewarisan tanpa wasiat ......... wajib melepaskan hak itu dalam waktu satu tahun...

jstar
Gebruiker
spacer line

Over de NJOP; er is mij altijd verteld dat deze door het Directoraat Generaal van de Belastingen (DGT) wordt berekend, i.o.v. het Ministerie van FinanciŽn. Die schatten ze ca. elke drie jaar opnieuw.

Deze 'waarde' dient ook om de onroerend goed belasting (PBB) te kunnen berekenen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-09-2012 09:34 jstar wrote:

Undang-undang Republik Indonesia
Nomor 1 Tahun 1974
Tentang Perkawinan

BAB VII
HARTA BENDA DALAM PERKAWINAN

Pasal 35

(1) Harta benda yang diperoleh selama perkawinan menjadi harta bersama

PAS OP !!! :
Hier staat duidelijk HARTA BENDA ,
Onroerendgoed (huis-grond) is ook harta benda , maar is anders dan roerendgoed ( grote jaguar , 1 ton goud, miljarden rupiah bij BCA) ..

(2) Harta bawaan dari masing-masing suami dan isteri dan harta benda yang diperoleh masing-masing sebagai hadiah atau warisan, adalah di bawah penguasaan masing-masing sepanjang para pihak tidak menentukan lain.
EKSAKTEMOA Emoticon: Wink
HARTA BAWAAN is duidelijk van je zelf (partijen).
Zie ook HUKUM ISLAM en ADAT .
Indonesiers noemen het harta GONO-GINI.

Mijn Nederlandse vrouw kan niet aankomen aan mijn meegenomen hata benda bawaan masing2.
En toch kan ze aanspraak maken op de helft van mijn harta benda als er geen prenupt was
De probleem bij honderden of mss duizenden mix-couples is dat men vaak in gemeenschap van goederen getrouwd zijn .
Vooral de oudere WNA zijn VAAK etrouwd in gemeenschap van goederen
Pikant detail, een relatief grote Nederlandse developer op Baliadverteerde in 2003-2004 dat Nederlanders met Indonesische vrouw WEL een stuk grond kan bezitten.Dat was toen de gangbare verhaal , had ook gemerkt tijdens secondhome beurs in Utrecht .
Zijn site werd na mijn mail gewijzigd Emoticon: Yes!

Het is natuurlijk wat anders als een buitenlander (WNA) door een erfenis in bezit komt van land (zoals in het geval van de echtgenote van Sungaiputih of als ik van mijn vrouw zou erven):

[pasal 21 ayat (3) UU No. 5 Tahun 1960 tentang Peraturan Dasar Pokok-pokok Agraria atau UU PA]

...orang asing yang sesudah berlakunya undang-undang ini memperoleh hak milik karena pewarisan tanpa wasiat ......... wajib melepaskan hak itu dalam waktu satu tahun...

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 22-09-2012 09:58 jstar wrote:

Over de NJOP; er is mij altijd verteld dat deze door het Directoraat Generaal van de Belastingen (DGT) wordt berekend, i.o.v. het Ministerie van FinanciŽn. Die schatten ze ca. elke drie jaar opnieuw.

Deze 'waarde' dient ook om de onroerend goed belasting (PBB) te kunnen berekenen.

Wijlen mijn vader kon als gepensioneerde ambtenaar zijn PBB niet betalen .
Had toen een vermindering gekregen .
De huizenprijzen in Jakarta Centrum zijn moeilijk in te schatten.
In dezelfde wijk of straat kan het verschil oplopen tot een paar M (miljard) .
Een tusuk sate huis kan soms lagere prijs hebben dan "soortgelijke"huizen , praat nog niet eens als het in strijd is met de zgn fengsui verhaal.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,509,603 pageviews Een website van indahnesia.com