Broers veroveren Nederland met bamboe-ondergoed..

Subforum Andere praat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Leuk artikel, misschien een nieuw export produkt uit indonesie. Bamboe is er genoeg voorradig.

De broers Rik en Cees Vegter wisten één ding zeker: ze wilden ‘iets’ doen met duurzaamheid en internet. Ze kochten elk eco-product dat ze konden vinden, en één stal hun hart: bamboe ondergoed. Dat besloten ze te verkopen via hun webshop greendaddy.nl. “Als je bamboe in je handen hebt gehad, wil je niet meer anders,” aldus Rik Vegter. “Alleen met bamboe overtuig je de massa en maak je een gigantische stap vooruit voor de planeet.” Een interview met de deze opmerkelijke ondernemer met een missie.

Rik Vegter is jurist en voormalig advocaat, “Maar ik ben vooral ondernemer. Ik zei tegen mijn broer Cees: ‘We kunnen met dat internet iets doen waar we een goed gevoel bij hebben’. En dat was het geval met bamboetextiel. Vanaf het eerste moment dat ik het ging dragen, wilde ik niet meer anders. Het grappige was dat ik het continu uit de wasmand haalde, terwijl ik bijna alleen maar katoenen boxershorts, t-shirts en sokken had…!

Het ging ons om de vraag wat nou het meest positieve effect op het milieu teweeg brengt? Het enige wat ons betreft dan telt is: het grote publiek. Als dat een bepaalde kant op gaat, dan ga je grote milieueffecten bereiken. En toen wij bamboetextiel in handen hadden, dachten we: dit is nou een product waarvoor het grote publiek bereid is om de stap te zetten, weg van katoen.”

Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan bamboe?
“Als mensen bamboe voelen dan zijn ze verkocht, zo zacht is het. Het blijft langer fris, dat merk je vooral bij sokken. Ik vraag me soms af: heb ik deze sokken al vier dagen aan? Kan dat wel? Met katoen kan dat echt niet. Onze grootste uitdaging met greendaddy is nu: mensen tevreden houden die hun producten nog niet hebben gekregen. Het wordt bijna uit onze handen gegrist. Ik vind het de ontdekking van de eeuw.”

Is bamboe beter dan bio-katoen?
“Het grote publiek wil wel bamboe kopen, omdat het zo goed is. Tussen bio-katoen en katoen voel je geen verschil. En wat je voelt en hoe je het draagt, dat is waar de consument op let. En de consument is de groep die bepaalt wat er geproduceerd wordt.
Katoen blijft katoen. Voor 1 kilo bio-katoen – dat is een t-shirt en een spijkerbroek – heb je nog steeds 10.000 liter water nodig. Dat water moet toch ergens vandaan komen. Daarbij is de opbrengst van bamboe vele malen hoger dan katoen. Ik zou liever zien dat katoenboeren overgaan op bamboe.”

Ben je met greendaddy gestart omdat je een groen hart hebt of omdat je ondernemer bent?
“In eerste instantie als ondernemer. Ik heb een heilig geloof dat je als ondernemer de wereld kan veranderen. Ondernemers kunnen veel waarde toevoegen aan maatschappelijke issues waar mensen zich druk over maken. Omdat wij dingen op een heel andere, pragmatische manier benaderen: wat geeft nou de grootste milieu-opbrengst? Bij bamboe viel alles op z’n plek: het is én duurzaam én beter.”

Toch is er ook kritiek op bamboetextiel, want er worden chemicaliën gebruikt om viscose te maken van bamboe. En als het eenmaal viscose is, weet je ook niet meer zeker of het wel van bamboe komt. De vezel zou evengoed ook synthetisch gemaakt kunnen worden.
“Wij doen alleen maar zaken met leveranciers die een naam te verliezen hebben. Als Calvin Klein geen bamboe in zijn producten stopt… We gaan de gangen na van de leveranciers, voor zover dat kan. De herkomst is soms heel erg moeilijk om te herleiden. Daar zitten meer retailorganisaties mee.
Steeds meer onderdelen van het uiteindelijke productieproces van bamboetextiel voldoen aan de Global Organic Textile Standards (GOTS), een heel belangrijke norm. Er is één fabriek in China die patent heeft op de productie van bamboetextiel. Die wordt zeer streng gecontroleerd. Vrijwel alle leveranciers halen daar hun bamboetextiel vandaan, dat Öko-tex100 gecertificeerd is.

Maar onze belangrijkste vraag is: wat heeft het allergrootste positieve effect? En dat is als het grote publiek het product omarmt en afstapt van conventioneel katoen. Want er is niets zo slecht als conventioneel katoen. Wij willen graag een paar volle emmers op de gloeiende plaat gooien.

Het gaat ons om de nieuwe duurzaamheid: dat het grote publiek overstapt op duurzame producten en zich daarbij niet richt op labels. Het interesseert me niet of mensen duurzaam willen doen. Als ze maar duurzaam kopen. Het gaat niet om certificaten. Waar het om gaat is de toekomst en onze kinderen. Dat klinkt een beetje poëtisch, maar dat wordt soms wel een beetje vergeten.”

Komt er ook een ‘Greenmammy’-site?
“Ja. Ik heb net de opdracht gegeven om die te laten bouwen. Het wordt trouwens greenmommy.nl. Die vraag is heel veel gesteld.”

* * *

Hoe milieuvriendelijk is bamboe? De feiten op een rij
In Nederlandse kledingkasten liggen voornamelijk kleren van katoen: sokken, spijkerbroeken, t-shirts, overhemden. Maar de stof blijkt een schrikbarende impact op mens en milieu te hebben. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals biokatoen en biologische hennep. Maar de Nederlandse ondernemer Rik Vegter van Greendaddy denkt dat er nog een grondstof is die ons van onze “katoenverslaving” af kan helpen. “Als je eenmaal bamboe in je handen hebt gehad, wil je niet meer anders,” aldus de ondernemer.

Feiten over katoen:

* Bij de groei wordt veel landbouwgif gebruikt. Om een idee te geven: 16% van het wereldwijde gebruik van insecticides komt voor rekening van katoen, terwijl het slechts 2,5% van alle landbouwgrond inneemt.

* De gebruikte bestrijdingsmiddelen zijn zeer giftig: een druppel van het middel Aldicarb kan een volwassene doden.

* Veel katoengewassen worden geïrrigeerd. Er zijn dan grote hoeveelheden, vaak schaars water nodig voor de productie van katoen: zo’n 10.000 tot zelfs 20.000 liter water per kilo katoen (dat is ongeveer 1 spijkerbroek en 1 t-shirt).

Door de schadelijke impact van katoen zoeken fabrikanten en verkopers naar groenere alternatieven. Biokatoen is zo’n alternatief, net als biologische hennep. Bij de productie hiervan worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Bamboetextiel is een andere optie.

De feiten over bamboe:

* Bamboe groeit snel, soms wel tot 1 meter per dag.

* Bij de groei zijn geen insecticides, pesticides of kunstmest nodig.

* Bamboe heeft per hectare een grote opbrengst.

* Bamboe vergt weinig water en kan op veel verschillende plekken groeien, ook in Nederland.

Bamboe lijkt dus geknipt voor duurzame kleding. Er is echter een probleem; om van het harde bamboe zacht textiel te maken, is een zogenaamd ‘viscoseproces’ nodig waarbij sterke chemicaliën gebruikt worden. Als de bamboetextiel fabriek die na gebruik in de rivier dumpt, is dat slecht voor het milieu.
Als er echter zorgvuldig met de chemicaliën wordt omgesprongen, en deze bijvoorbeeld worden hergebruikt, is dat niet het geval. Punt is echter dat bamboe als textiel zo nieuw is dat er nog weinig bekend is over de milieu-impact van het viscose-proces.

Rik Vegter erkent dat er meer duidelijkheid moet komen over de productie van bamboe-viscose. Omdat er echter zoveel gif gebruikt wordt bij de katoenteelt, is hij ervan overtuigd dat bamboe een groenere optie vormt. Hij gelooft bovendien dat veel mensen voor bamboe zullen kiezen omdat het zachter is dan katoen. “Als we de massa van bamboe kunnen overtuigen, maak je een gigantische stap vooruit voor de planeet.”

Is bamboetextiel de ontdekking van de eeuw? In de webshop van greendaddy vind je een uitgebreid assortiment boxershorts, t-shirts en sokken.

http://www.wanttoknow.nl/zo-ka(...)et-bamboe-ondergoed/

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Heb je aandelen Albert? Wel een prettige bijkomstigheid dat langer fris. Gaat dat ook op voor remsporen, of is daar nog geen duurtest voor gedaan?

Alle gekheid op een stokje, mocht de berekening kloppen? Waarom heeft de huidige industrie nog geen slag gemaakt? Wat is het nadeel? Of moeten dan complete machine parken vervangen worden? Jaren geleden was er een flinke subsidie voor boeren op hennep kweek in Nederland, helaas ook zo'n poging die een voortijdige dood stierf. Je hoort er niks meer van.

Where there is a will there will be relatives.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Die heeft nog wel een broek nodig.............. Emoticon: Worship Emoticon: Yummie! Emoticon: Shiny Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-04-2012 18:36 Albert wrote:
Is bamboetextiel de ontdekking van de eeuw? In de webshop van greendaddy vind je een uitgebreid assortiment boxershorts, t-shirts en sokken.

http://www.wanttoknow.nl/zo-ka(...)et-bamboe-ondergoed/
Dit is allemaal niet nieuw hoor.

En in plaats van die webshop toch maar eens gewoon bij de Hema gaan shoppen; daar wordt al een tijd eea van bamboe verkocht en en de sokken bijvoorbeeld voor zo'n 15% van de prijs als in bovenstaande shop...

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Kom kom kom jongens. Even wat corrigerend optreden op deze prachtige advertentie.

1) er wordt zeer veel aandacht besteedt aan de negatieve ecologische aspecten t.a.v. Katoen en slechts zeer weinig bij dit prachtige bamboe. Welke chemicaliën worden dan wel gebruikt cq. Gedumpt bij dit bamboeproces?
2) bangmaakverhaal over de stof (productnaam) aldicarb. Dit goedje is een klasse 6.1, packing group II. Dat houdt in dat het matig giftig is (ja wettelijke term en zeer degelijk wetenschappelijk onderbouwd). Dit klopt ook als ik de LD50 waarden erbij pak. Die dodelijke druppel is pure kletspraat van onwetenden die elkaar napraten.
3) persoonlijk titel: dit is weer zo'n lalala ecologisch verhaal wat ik in een evt. verdere uiteenzetting (ja wetenschappelijk onderbouwd) vollledig van tafel veeg. Er zijn zeker wel goede ecologische projecten, Maar deze informatie hoort in de categorie marketing middels onjuiste informatie, spelend op emotie, angst en "kijk, ik ben ook milieubewust bezig".
Ken verder de relatie van Albert tot die bamboeboys niet, maar het heeft de schijn van een bepaalde relatie.
Sorry als ik mensen kwets, maar ik kan heel slecht tegen dit soort spannende en angstmakende (druppel-dood) verhalen.
4) tot slot van dit betoog: een werkelijk succesvol ecologisch project bestaat uit een objectieve, wetenschappelijk onderbouwde balans negatieve effecten op mens, dier en milieu van het ecologisch product versus de, laat ik het maar noemen, competatieve producten. Dit bestaat niet uit summier toelichten dat het lokale milieu ernstig wordt verontreinigd door niet nader omschreven stoffen. Nog ernstiger maakt het feit dat bewoners uit het oorsprongsgebied grotendeels gebruik maken van dat verontreinigd grondwater...rest my case.

Eenieder mag zijn/haar argumenten dumpen. Just my opinion.

Ach ja

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Zeer vindingrijk,maar zijn er al afbeeldingen van dit ondergoed? Emoticon: Confused

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Een bamboe broekje voor Ron Jeremy? Emoticon: Laugh out loud

Indonesialife86
Gebruiker
spacer line

Hoewel bamboe geweldig is laat de kwaliteit helaas te wensen over. De bamboe shirts van Bamigo zijn iets duurder maar dan krijg je wel waar voor je geld!

bronbeek
Gebruiker
spacer line

Op 23-05-2016 10:47 schreef Indonesialife86:
Hoewel bamboe geweldig is laat de kwaliteit helaas te wensen over. De bamboe shirts van Bamigo zijn iets duurder maar dan krijg je wel waar voor je geld!

Ik loop hier in Indonesië ,al jaren lang, de gehele dag rond met natte bovenkleding v.w. het zweten
Geen prettig gevoel als je zo in het openbaar rond loopt.

Onlangs las ik onderstaand reclame bercht. Ik heb direct de T-shirts van Bamigo besteld

Wist je dat de kleding van Bamigo door de microgaatjes in de vezel 3 tot 4 keer sneller vocht absorbeert en weer verdampt? Dus geen transpiratievlekken meer!
Bamigo.com (infoEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.bamigo.com)

Sinds enige maanden draag ik hier in Indonesië de bamboe T-shirts van Bamigo en ik moet zeggen het helpt absoluut bij normale bezigheden (niet sporten of zwaar werken)
Helaas heb ik last van Hyperhidrosis en dat is overmatig zweten (ook in NL) zodat ik niet 100% kan genieten van deze bamboe T-shirts.
Natte bovenkleding blijft dus voor mij bestaan, doch wel in mindere mate

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

62,221,909 pageviews Een website van indahnesia.com