Pulau We---- Sabang ervaringen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
51 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste mensen,

Ik wil binnenkort naar Pulau We / Sabang. Wie is daar geweest en wat is Jullie ervaring aldaar? Ik hoor van veel mensen dat het daar nog puur is en mooier dan het alom bekende Bali.

Kan ik daar ook goed duiken? Hoe is de temperatuur daar? Voorzieningen? Mensen?

Ik hoor graag Jullie mening en ervaringen.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke zal misschien zelf ook wel reageren, maar als je je vast in wilt lezen, moet je er maar even een luie stoel bij pakken en haar reisverhaal lezen in het topic Salam manis dari Sumatra. Even de zoekfunctie gebruiken.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

BG,

Allereerst het is pulau Weh (met een h erachter). Ik ben er vorig jaar in januari geweest. Het is er zeker puur en het heeft in de verste verte iets met Bali te maken in alle opzichten. Je zit hier in een totaal ander deel van Indonesie. Weinig faciliteiten. De meeste mensen komen naar Weh om te duiken dat moet geweldig zijn. Ik duik zelf niet. Omdat ik erg veel vergelijkingsmateriaal heb, inmiddels letterlijk van Sabang tot Merauke is voor mij pulau Weh geen eiland wat erg hoog op mijn lijstje staat. Duiken prima, stranden zijn er mooie in het noordoosten (Sumur Tiga) maar ik blijf erbij dat er in het oosten van Indonesie veel mooiere stranden te zien zijn. Authentiek zeker. Er komen weinig toeristen en het is er rustig. In elk geval een motor huren of een auto met chauffeur. Op pulau Weh ligt ook gunung Merapi (er zijn, voorzover ik weet 4 Merapiís in Indonesie) waar je tot dicht bij de krater kunt komen.
Accomodatie is over het algemeen low key en ook dat komt niet in de buurt met accomodatie op Bali. Op sommige stukken slechte wegen. Het eiland zou belastingvrij zijn maar ik weet tot op heden niet wat daarmee bedoeld wordt. Weinig (westers) vertier, simpele accomodatie een uitzondering daargelaten, weinig mensen.
Als je van plan bent om naar Pulau Weh te gaan dan kom je ook in Banda Aceh. Ik vind persoonlijk het binnenland van Aceh (Leuser, omgeving Kutacane, Blangekejeren en Takengon en de kustweg in het westen meer de moeite waard. Ik heb alle provincies van Sumatera gezien en ik vind Aceh samen met Noord en West Sumatera de 3 mooisten.

Ik heb vorig jaar eea gepost in onderstaand topic http://forum.indonesiepagina.n(...)is_dari_sumatera.php
Het begint in noordoost Pulau Weh.

Wil je meer weten dan kun je me ook mailen.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ah Elsbeth, had je posting niet gezien. Moest even het een en ander bij elkaar typen.... Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ik ben zes jaar geleden op Pulau Weh geweest. Ik ben er alleen maar gaan duiken.
Buiten prachtige duiken en een gemoedelijke sfeer valt er heel weinig te zien en te beleven.
Ik dook er met lumbalumba.com/index.html . Een duikresort op Gapang Beach van een Nederlands echtpaar. Toen moest je nog elders logeren, nu hebben ze hun eigen accomodatie. Prachtige duiken, al vind ik het daar niet geschikt voor beginnende duikers, vanwege soms sterke stromingen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Ik ben zelf nog nooit op Pulau Weh geweest, staat echter nog wel ergens op het lijstje. Wat ik van andere duikers hoor is dat het duiken minder is geworden na de tsunami. En dat voor duiken het Oosten van Indonesie meer variatie biedt.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Anne Mieke,

Bedankt voor je bericht! Ik ga je reisverslag vanavond in alle rust even lezen.
Wellicht heb ik daarna nog meer vragen Emoticon: Smile

Ondertussen lees ik ook graag reacties van andere mensen die daar geweest zijn of daar graag heen willen.

Gr.
BG

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Anne Mieke,

Ik heb je reisverslag gelezen van Pulau Weh. Je bent kort maar krachtig over je ervaring daar.. Wat zijn volgens jouw zaken die daar echt missen of niet zijn die een toerist nodig heeft? Het is er heel erg rustig in de avond, weinig te beleven... beperkt uitgaansvertier?

Heb je daar ook veel oude Nederlandse gebouwen gezien of overblijfselen? Ik hoorde dat er een Nederlands oorlogsschip voor de kust is gezonken waar je goed kan duiken. Wie weet daar iets van?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

BG

Ik weet uiteraard niet wat jou naar pulau Weh brengt. Uitgaan kun je er zeker niet. Het eiland is erg puur en simpel met weinig toeristen. Het strand van Sumur Tiga is mooier dan dat van de westelijk gelegen plaatsen zoals Iboih of Gapang. De mensen komen er zoals gezegd om te duiken (ook erg veel Indonesiers), eten 's avonds, je kunt hooguit nog ergens een Bintang drinken en dan houdt het op. Dus niet beperkt uitgaansvertier maar helemaal niet. Er zijn geen oude Nederlandse gebouwen/overblijfselen zoals je dat bv op java ziet.
Zoals opgemerkt door Jarno schijnt de duikscene na de tsunami minder te zijn. Als duiken jouw ding is zou je misschien kunnen overwegen om naar Bunaken te gaan, Wakatobi (zuidoost van Sulawesi) of bv Raja Empat, west van Sorong in Papua. Bunaken is daarvan nog de meest toegankelijke/snelle verbinding. Als je naar Wakatobi wil dan kun je eerst via Makassar naar Bau Bau vliegen. Vandaar gaat er een houten boot naar Wakatobi (ik meen wekelijks). Je moet dus nogal wat moeite doen om er te komen. Raja Empat is ver en daarmee ook duur.
Wat een toerist nodig heeft is afhankelijk van de toerist. Ik ben geen Balimens met alle faciliteiten omdat ik natuur en rust belangrijker vindt. Wat heb je tot nu toe gezien in Indonesie en wat vind je leuk? Dan kan ik proberen om een inschatting te maken. Maar het blijft moeilijk. Ikzelf probeer zoveel mogelijk off the beaten track te reizen en ik vind dat geweldig, terwijl een ander dat verschrikkelijk vindt omdat er niet de gewenste faciliteiten zijn.

gr
Anne Mieke

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ik ben er gaan duiken na de tsunami en vond het zeer zeker de moeite waard. Niet te vergelijken met Bunaken, maar voor mij beter dan de duikstekken rond Tulamben (Bali).
Minder koraal dan Bunaken maar veel grote roggen, papegaaivissen, murenes, ...
De topper was de nachtduik voor de deur van de duikshop in Gapang Beach. Ik ben ook reeds in Lembeh geweest, maar de nachtduik in Gapang leverde nog meer rare wezens op dan in Lembeh.
Als ik moet kiezen terug gaan duiken op Bunaken of op Weh, dan kies ik voor Weh, vanwege de grotere diversiteit. Als het voor de tsunami nog beter was, dan moet het daar echt een wereldstek geweest zijn.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Anne Mieke,

Ik heb helaas nog niet zo veel gezien van RI. We zwerven al jaren op Java en Bali. Dit omdat we ook een kleine junior hebben en reizen soms erg lastig is met een klein mannetje. Nu is hij wat ouder dus zijn er meer mogelijkheden. Ook wonen mijn schoonouders en veel vrienden in Jakarta. Dit zorgt er voor dat we weing hebben ondernomen. Maar goed samen met vrienden dingen ondernemen en doen is ook erg prettig en gezellig. quality time!

Ik ben zelf een avonturier maar mijn vrouw is een echt stadsmeisje. Ze heeft dus niets met "back to nature" We hebben afgesproken dat ik mijn gang kan gaan als we weer in RI zijn. Zij blijft dan denk ik in Jakarta hangen en ik pak mijn biezen richting Pulau Weh of een andere leuke plek.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Erwin,

Het moet dus een mooi avontuur zijn daar te gaan duiken als ik je verhaal zo lees. heb je zelf ook mooie fotos genomen? Je gaf aan rare wezens te hebben gezien. Zijn dit van die spannende enge visjes?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Een van die bizarre wezens was een 'indian walkman'. Op youtube vind je enkele filmpjes hierover. Zelf ben ik geen onderwaterfotograaf. We vonden, onder vele anderen, die nacht ook nog een slapende schildpad en een slapende papegaaivis. Die spinnen een cocon rond zich om de nacht door te brengen.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Erwin,

Ik heb net op YouTube een filmpje gevonden van de Indian Walkman. Een indrukwekkend beest zeg. Ik had de vis wel eens eerder gezien maar wist niet wat de naam was.
Hier een linkje voor andere liefhebbers.

http://www.google.nl/url?sa=t&(...)QcNUvtiJjUd4OjSAuYVA

Heb jij ook plannen weer eens terug te gaan? Ben jij het eens met wat Anne Mieke schrijft? Ik ben benieud wat je daar mist om het bezoek aan het eiland aldaar meer compleet te maken.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

BG,

Ik heb even het gevoel dat ik toch nog wat op moet schrijven.

Ik heb het al geschreven ieder mens is anders en wil andere dingen. Het gaat er toch niet om of je het eens ben of niet. Verder schrijf ik heel veel op. Het ligt eraan wat je zoekt, wat je wil, wat je budget is. Er zijn mensen die pulau Weh helemaal geweldig vinden en ik vind dat niet. Er zijn eilanden waar ik naar terug ga en dat is niet pulau Weh.

Ik vroeg wat jou trekt om naar pulau Weh te gaan, zeker omdat naar je eigen zeggen weinig gezien hebt van Indonesie. Er moet dus iets zijn wat je daar naar toe trekt. Misschien ooit foto's gezien, verhalen, een film? Ik probeer tussen de regels door aan te geven, dat er veel heel veel is in Indonesie dat de moeite waard is.
Veel mensen gaan voor geen goud naar Papua bijvoorbeeld en helaas ook door de Indianenverhalen. Een paar weken geleden hoorde ik Adriaan van Dis in de uitzending over Indonesie zeggen, toen hij op de Pelniboot zat, de Lambelu dat deze door naar Papua ging maar dat dat verboden gebied was. Een ongelukkige uitspraak die veelk mensen op het verkeerde been kan zetten. Wellicht bedoelde hij dat hij er met zijn filmploeg niet naar toe kon. Maar gewoon als reiziger kun je er zeker wel heen.
Het maakt niet uit wat ik vind of een ander. Ik zou dan ook voorzover nog niet gedaan veel gaan zoeken en lezen en niet afgaan op een paar postings hier op dit forum.
Je kunt ook nog niet spreken over het " meer compleet maken van een eiland". Nogmaals, pulau Weh is 180 graden de andere kant op van Java en zeker van Bali. De beste manier om erachter te komen is gewoon gaan.

De bestemmingen waar ik heen ga zijn ook niet altijd een succes, terwijl duizenden anderen dat wel vinden. Niks zo moeilijk als iemand raad geven die je niet goed kent.
Ik schrijf hier alleen op wat ik ervan vind, het als anderen. Dat heeft niets te maken met waarheid of het er mee eens zijn. Feit is wel, nogmaals, op pulau Weh, is dat er GEEN cafes zijn, GEEN winkeltjes, GEEN voorzieningen op het strand, GEEN Tobazangers (ik roep maar wat). Trek daar je eigen conclusies uit.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Anne Mieke,

Wat mij trekt in Pulau Weh is dat een goede kennis / vriend van ons uit IndonesiŽ mij heeft gevraagd om daar te verblijven in een resort van de familie. Tot afgelopen weekend had ik nog nooit van het bestaan gehoord van dit eilandje. Hij is bij ons en vertelde dat de familie daar onlangs een klein resort heeft.We mogen het zeg maar testen en kijken als het bule(t) proof is Emoticon: Smile het is aan het water gelegen dus een beetje duiken en varen zal vast gaan lukken. Wellicht kan ik er ook nog een beetje gaan zeilen? Volgens hem kan je er echt tot rust komen... Dat blijkt als ik je verhaal lees dat er echt niets maar dan ook helemaal niets te doen is in de avond... Ik ga er in ieder geval kijken. Ik heb dan in ieder geval genoeg tijd om samen met mijn vrouw rosť of wijn te drinken bij de ondergaande zon....

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Rosť of wijn? Je bent wel in de provincie Aceh daar, en alcohol is er ten strengste verboden Emoticon: Bye bye
Om op je vragen te antwoorden: ik wil ooit wel eens teruggaan, maar enkel om te duiken.
Als je ervan houdt om 2 keer te duiken per dag en de tijd die dan rest door te brengen in een hangmat met een goed boek, moet je absoluut naar Weh.
Ik ben het ook absoluut eens met Anne Mieke wat betreft haar oordeel over Weh.
Naar Weh gaan, enkel en alleen 'om tot rust te komen', vind ik dom. Er zijn beter bereikbare plaatsen om tot rust te komen. In 2006 was het nogal een gedoe om ter plaatse te geraken, maar misschien was dat nog een nasleep van de tsunami.
Het is zeer moeilijk om reisadvies te geven, wanneer je niet aangeeft waar je interesses liggen. Voor mij is dat vooral natuur. Een terugkeer naar Aceh staat hoog op mijn prioriteitenlijst, want die provincie is het mooiste wat ik totnogtoe in IndonesiŽ zag. De trip zit al in mijn hoofd: Banda Aceh - Takengon -Blangkejeren - Kutacane en zo naar Medan.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Erwin,

Mijn interesses zijn van met de rugzak op avontuur tot in het vijf sterren hotel. Alles heeft zijn charme en is zo nu en dan prettig om te ervaren. Ik ben wel van de actie en geen hangmat bewoner.

Het leider laat ik me verassen door de omgeving en zie ik wel ter plekke wat me aanspreekt.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Zijn er reisbureau's die actief een verblijf op Pulau Weh promoten?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Bule gembel,
Ga even zelf op onderzoek uit via google, dan zul je ze allemaal op een rijtje vinden.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Elsbeth,

Ik weet dat dat kan. Maar als ik de vraag hier stel krijg ik vast reacties van mensen met een positieve ervaring van het reisbureau wat men noemt.

Via internet kom ik er nooit achter de plaatjes kunnen mooier zijn dan de werkelijkheid..
Ervaringen van mensen met bureaus zijn mij meer waard. Emoticon: Smile

Toch bedankt voor je input.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

BG

Ik weet niet precies wat je wil regelen via een reisbureau maar pulau Weh is simpel en overzichtelijk genoeg om de dingen zelf te regelen. Reisbureau is in deze dan ook een groot woord.
Ik kom dan niet verder dan het reserveren van een hotel waarvan er maar een fractie zijn dan bv op Bali of in Yogya.
Het regelen van vervoer is heel simpel. De boot naar pulau Wehe gaat van Ulee Lheu net noord van Banda Aceh. Twee snelle fiberboten en een gewone ferry. Dit kun je gemakkelijk zelf regelen. Naar de haven, kaartje kopen en op de boot stappen. Je komt aan met de boot en het is in no time geregeld, ter plekke. Alles waar een tussenpersoon tussen zit moet je meer voor betalen. Het duiken kun je ter plaatse regelen of via aanbieders op het internet. Verder is er nagenoeg niets aan reisbureauactiviteiten.
Hier op Indahnesia zul je misschien een (twee?) handje(s)vol mensen aantreffen die er geweest zijn en ervaringen hebben. Echter het eiland wordt ook veelvuldig (voorzover je daarvan kan spreken) bezocht door backpackers of mensen die specifiek voor het duiken komen. Misschien kun je beter je licht opsteken bij het Wereldreisforum of op het Thorn Tree forum van Lonely Planet.
En de plaatjes zijn idd vaak mooier dan de werkelijkheid. Gewoon erheen gaan dan kom je er vanzelf wel achter of het jouw ding is.
gr
AM

Brams
Gebruiker
spacer line

Hoi BG,

Behalve duiken en snorkelen, heft pulau Weh ook een stukje geschiedenis uit de Glorie Tijden onder Nederlands bestuur. Sabang zelf was gebouwd door de Hollanders. Dit kun je zien in het stadje Sabang (de hoofdstad van pulau Weh). Huizen en kantor gebouwen uit de Nederlandse tijd zijn nog in gebruik tot op heden. Een dagje rondrijden met een scooter voor Ä 8,- (zelf rijden) kan een leuke afwisseling zijn tussen je duik sessies. Mia Koning van der Ven heeft een boek geschreven over he eiland, "Dromen over Sabang".
Ik ben zelf eenSabang bewoner.

Salam,
B

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Brams,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat er ook meerdere Nederlanders wonen op Sabang. Ik heb gehoord dat er ook Nederlanders daar een duikresort hebben. Ben jij die Nederlander.
Voor mij is het is erg leuk om oude koloniale huizen te bekijken. De kwaliteit is volgens mij niet slecht omdat ze al redelijk oud zijn. Mag ik je vragen hoe het is om op Sabang te wonen? Is er ook nog een oude vestig of een fort van de Nederlanders?

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Bram,

Jammer dat ik niets meer van je heb gehoord. Ik ga op korte termijn naar Sabang. Ik zal daar eens rondvragen naar een orang bule belanda wellicht kom ik je nog tegen Emoticon: Smile

Ik heb gehoord dat ik daar een paar dagen met een duikinstructeur het water in mag.. Joepie!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

78,912,758 pageviews Een website van indahnesia.com