PMA constructie en importlicense/ KITAS aanvraag

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Hoeveel kost en CV/VOF? Niet heel veel, akte, enkele registraties her en der. Een PT (inclusief Tourisme-papiertje) kost afhankelijk van de plek waar je het doet tussen de 15 en 25 miljoen rupiah.

Maaarrrrr... wat heeft Bali dat je daar zo graag vandaan wil exporteren naar Nederland? De meesten producten worden op Java gemaakt en worden via Bali duurder aan toeristen gesleten. Kan me eigenlijk niets voorstellen dat specifiek op Bali gemaakt wordt om te exporteren.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 14-03-2012 01:32 Yerun wrote: wat heeft Bali dat je daar zo graag vandaan wil exporteren naar Nederland?

Fout. Andersom. Een paar honderd keer zo moeilijk. Maar kap er nou maar mee, dit is een volstrekt zinloze oefening.

MAD

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Volgens mij wordt het je moeilijker gemaakt dan nodig is (typisch Indonesisch).

Ik zou al beginnen om op de achtergrond te blijven en e.e.a. / alles op / onder je mans naam doen. Overal waar een buitenlander bij betrokken is wordt het moeilijker en duurder gemaakt.

Volgens mij zou het zo kunnen zijn:

Je Indonesische man laat op zijn naam (als hij dat kan en mag) een PT oprichten (of neemt een bestaande over, na boekenonderzoek) met een hoofddoelstelling op import / export.

De Indonesische PT start de procedure op voor de aanvraag van een import/export vergunning.

A) In het slechtste / duurste geval vraagt de Indonesische PT een KITAS voor jou aan, vanwege je (aantoonbare) expertise binnen een vakgebied dat niet ingevuld kan worden door lokale krachten. Je bent dan inderdaad US$ 1,200,- (buiten de aanvraag kosten) kwijt per jaar hieraan. Nadeel hiervan kan zijn dat men voor een positieve beschikking op je aanvraag een bepaalde verhouding hanteert tussen lokale krachten en buitenlanders in dienstverband. Het zou kunnen betekenen dat je eerst een redelijk aantal locals (aantoonbaar) in dienst moet hebben. Afhankelijk van de branche en de kabupaten zijn er verschillende ratios die men hiervoor gebruikt.

B) In het gunstigste geval kun je al verblijven en werken (hangt af van hoe lang je getrouwd bent en of dat een officieel / gelegaliseerd huwelijk is) in Indonesie onder de ďikut istri / suamiĒ regeling en hoef je geen aparte werkvergunning aan te vragen. Er wordt wel gesproken over dat je moet melden als je ergens gaat werken / in dienst treedt.

Zodra de PT van je man uit de oprichtingsfase komt en operationeel mag zijn en de importvergunning verstrekt, kun je gaan ondernemen.

Er geldt een hard tijdsplan / stappenplan voor e.e.a. en de PT kan bijv. niet een KITAS aanvragen als de PT nog niet operationeel en personeel in dienst kan nemen. Al met al gaat dat hele proces redelijk wat tijd kosten.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Vergeet ook niet 2 factoren: mijn inziens belangrijk , en hoop dat anderen hun mening willen geven.

1.Of er een prenupt agr. gesloten was. UU Perkawinan(Campuran) en relevante wetten.
2.Of er andere aandeelhouder is bij een PT .(" Ik directeur, mijn man aandeelhouder " )

bisa dicek of makemyday .

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

1. In het geval van een PT kan het handig zijn dit uit te zoeken.
2. Dat bepaal je zelf bij het inrichten van de PT. In het geval van mijn vrouw is zij 90% aandeelhoudster en een goede kennis 10%. Beiden indonesisch rechtspersoon overigens, ik wil daar nog niet eens tussen zitten, vandaar dat is gekozen voor een PT en niet een PMA.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 14-03-2012 09:07 Yerun wrote:
1. In het geval van een PT kan het handig zijn dit uit te zoeken.
2. Dat bepaal je zelf bij het inrichten van de PT. In het geval van mijn vrouw is zij 90% aandeelhoudster en een goede kennis 10%. Beiden indonesisch rechtspersoon overigens, ik wil daar nog niet eens tussen zitten, vandaar dat is gekozen voor een PT en niet een PMA.

Ik heb ergens gelezen (Indon.Bron= weet niet waar ) dat de gezagsverhouding (Man-vrouw) een andere gevolgen kan geven bij een PT .
Wie kan hier uitsluitsel geven ? Bij deze specifieke geval/vraag van vraagster.

bisa dicek of makemyday .

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Daar heb ik nog nooit van gehoord en in de praktijk niets van gemerkt.

Het maakt overigens niet uit of de bewindvoerder, eigenaar een man of vrouw is.

Wat ik wel opmerkelijk vindt is het wijzen naar een PT, als buitenlander investeer je dus, zonder enkele garantie. Dat is bij een PMA weldegelijk anders. Wel goed om op te wijzen. Een PMA is aanzienlijk duurder dan een PT, maar het lijkt me goed erop te wijzen dat je als buitenlander GEEN ENKELE ZEGGENSCHAP HEBT! Dan is het een kwestie van vertrouwen waarop je dan een PT aangaat. Het is maar meegegeven.

De totale kosten van een workpermit liggen ook hoger dan de genoemde 1200 dollar.
Daarmee ben je er niet, dus de totale kosten zijn dus niet volledig weergegeven.

Where there is a will there will be relatives.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Heel gek is dat niet Anorak, het is gewoon een centenkwestie waarbij de PMA inderdaad duurder is als de PT. Bij de PMA heb je zeggenschap, de PT niet. Maar als er stront aan de knikker is, komen ze je bij een PMA direct ophalen, en bij een PT niet (als je niet getrouwt bent in gemeenschap van goederen dan, voor diegenen die getrouwd zijn).

Hoe toch controle te hebben over een PT? Zorg dat de financien online gaan, houd euro-bedragen op andere rekeningen in euro-land en verschuif alleen wat nodig is. Zo zijn er nog een paar. Ik denk dat ik redelijk veilig zit met de PT van mijn vrouw waar ik geen zeggenschap over heb, en bij faillisement ook niets van zal merken (grof gezegd natuurlijk, want dat hopen we uiteraard niet, het is geen oplichterspraktijk)

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Jij hebt het behoorlijk in de hand. Van anderen is dat moeilijk in hun situatie te bepalen.
Ik kan me voorstellen dat iemand wel een PMA opent. Jij spreekt de taal, weet wat er in documenten staat, dat is niet voor iedereen weggelegd. Het gaat er in zulke gevallen toch om hoe je jezelf zoveel mogelijk beschermd, lijkt me.

Met een PT is niks mis Emoticon: Wink

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ja, het lezen van documenten is inderdaad een redelijk probleem voor velen. En bij het zien van een akte van 19 pagina's die door een notaris is opgemaakt kun je dan al snel denken. "Ach, dat zit wel snor, tekenen die handel"... maar als je dat doet dan kun je beter thuis blijven, want dan wordt die koude kermis heel koud.

Goede bescherming is redelijk mogelijk in dit land zonder wetten waar je als buitenlander wat aan hebt, of waar je op kunt terugvallen in geval van nood. Okay, overstatement, maar over het algemeen is een handtekening niets waard, doet men of ze stom zijn en zijn ze altijd op zoek naar het snelste geld. Als buitenlander sta je dan vrijwel altijd bovenaan de wensenlijstjes.

Ik besta niet in dit land. Heb geen bedrijf waarin ik participeer, heb geen goederen die ik deel met mijn Indonesische vrouw, en heb een eenvoudige verblijfsvergunning zonder werkvergunning, en heb een auto op afbetaling voor de deur staan. It's all in the details, maar ik blijf redelijk onder de radar hier geloof ik. Geen enkel probleem mee dat ik dan het bedrijf niet mijn bedrijf kan noemen.

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Ik weet dat je de boel op orde hebt, en inderdaad, effe een pak documenten waarvan je niet weet wat er staat. Maar je bent wellicht een uitzondering door wel te weten wat een notaris afgeeft, of welke documenten er wel en niet bij de PT horen en toegekend, import license enz.

Zonder risico lijkt me dat niet.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 14-03-2012 14:11 Yerun wrote: Heb geen bedrijf waarin ik participeer

En je hebt makkelijk lullen. Je hebt nauwelijks investeringen in RI, en je inkomsten komen voornamelijk uit het buitenland en worden daar voldaan. Als ik containers met goederen uit NL zou willen importeren in RI (God verhoede het) die ik hier betaald krijg of zou moeten krijgen dan zou ik wel wat meer zekerheid willen hebben. Voor zover mogelijk.

MAD

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Surferfirlbali is volgens mij afgehaakt, het lijkt wel als de raad van wijzen nu de PMA of Pt wil gaan oprichten Emoticon: Smile

Ik wens je in ieder geval succes en snuffel eens goed rond hier zou ik zeggen.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 14-03-2012 14:11 Yerun wrote:
Ja, het lezen van documenten is inderdaad een redelijk probleem voor velen. En bij het zien van een akte van 19 pagina's die door een notaris is opgemaakt kun je dan al snel denken. "Ach, dat zit wel snor, tekenen die handel"... maar als je dat doet dan kun je beter thuis blijven, want dan wordt die koude kermis heel koud.

Goede bescherming is redelijk mogelijk in dit land zonder wetten waar je als buitenlander wat aan hebt, of waar je op kunt terugvallen in geval van nood. Okay, overstatement, maar over het algemeen is een handtekening niets waard, doet men of ze stom zijn en zijn ze altijd op zoek naar het snelste geld. Als buitenlander sta je dan vrijwel altijd bovenaan de wensenlijstjes.

Ik besta niet in dit land. Heb geen bedrijf waarin ik participeer, heb geen goederen die ik deel met mijn Indonesische vrouw, en heb een eenvoudige verblijfsvergunning zonder werkvergunning, en heb een auto op afbetaling voor de deur staan. It's all in the details, maar ik blijf redelijk onder de radar hier geloof ik. Geen enkel probleem mee dat ik dan het bedrijf niet mijn bedrijf kan noemen.

Weet je dat zeker? Pajak , polsi, rt , imigrasi weten dat je vrouw met een buitenlander getrouwd is.Je zegt zelf dat een handtekening niks waard is . Emoticon: Confused

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

En nog wat"

Met een Pma kan je nog ook onroerend goed hebben( niet bezitten) maar toch.
Een hgb akte is heel goed te verkopen je moet alleen wat rekening houden met de verkoop
kosten ,dat is alles.

Becik ketitik olo Ketoro

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 15-03-2012 14:48 marcel70 wrote:

[quote removed]

Weet je dat zeker? Pajak , polsi, rt , imigrasi weten dat je vrouw met een buitenlander getrouwd is.Je zegt zelf dat een handtekening niks waard is . Emoticon: Confused

Ik ben officieel getrouwd en sta zodoende ook overal ingeschreven bij de benodigde instanties, waaronder ministeries van Binnenlandse Zaken, Buitenlandse Zaken, Justitie en Mensenrechten en nog een hele hoop regionale instanties.

Maar dit heeft niet echt veel te maken met het feit dat mijn vrouw een PT heeft, zeker niet omdat we niet op basis van gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Volgens de regeltjes loop ik zonder schade weg als het bedrijf 'verdwijnt' om wat voor reden dan ook.

Handtekeningen? Ik zet ze overal, wetende dat er hier geen moer om gegeven wordt. Dat merkte ik pasgeleden nog door een akkefietje met de struikrovers van de PLN die met een gast van de politie aan de deur stonden. Daar werd niet over papieren gepraat, maar over wat zij geconstateerd zouden hebben, wat ik daarop zou moeten doen en wat ik daarom zou moeten schuiven. Dan kan ik een getekende brief tevoorschijn halen, maar dan is het antwoord. "Die werkt niet bij PLN"... tja.. en dan? Ik weet het antwoord inmiddels.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.PP; ja ik heb makkelijk lullen, mag het na zes jaar aanmodderen in Indonesie? Denk nu eindelijk dat ik een beetje op de goede weg ben. Vooralsnog heb ik nu minder centen & roerende goederen dan toen ik naar Indonesie kwam, dus ben er vooralsnog op achteruit gegaan. Ook prima trouwens, kan ik een beetje zielig doen en blijft iedereen een beetje uit mijn buurt.

Surferfirlbali
Gebruiker
spacer line

Beste Bule gembel, dat is nou precies wat het gaat worden, een eenmanszaak hier in Nederland met een rep office in Bali,...tipje van het consulaat

Die PMA had ik sowieso niet opgezet als de klant niet akkoord gaat.

Maar een eenmanszaakje hier dus voor 48,-

Heeft iemand ervaring met het opzetten van een rep office in Indonesie?
Het is niet echt noodzakelijk, maar toch handig voor als de klant een kort lijntje wil en ook leuk voor mijn man die daar woont, voelt hij zich ook een beetje betrokken.

Nog een vraag, de shippingcompany heeft mij een offerte gestuurd rechtstreeks naar Bali. Alleen kreeg ik van een agency voor de customs daar te horen dat de container eerst naar Surabaya moet en vanaf daar met een lokale feeder naar Bali????

Ik heb contact met allerlei instanties daar maar vind een nederlandse point of view toch ook altijd fijn als back up

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Zo'n representative office werkt prima, maar je hebt dan niet die controle die je eerder zo graag wilde hebben. Je moet er maar vanuit gaan dat die persoon daar (of dat nu je man, vriendje, buurvrouw of sate-verkoper is) doet wat jij wil. Je mag in ieder geval zelf zeker niet werken in Indonesie als je zoiets doet.

en ook leuk voor mijn man die daar woont, voelt hij zich ook een beetje betrokken.
Dat is geen zaken doen, da's mensen bezig houden. Naar mijn idee geen goed uitgangspunt om hier 'iets te beginnen'. Want zoiets kost meer geld dan het oplevert over het algemeen.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Briljant. Het lost je hoofdprobleem - importvergunning - op, en nu hoeven slechts twee bedrijven administratie te voeren en belasting te betalen in plaats van een.

MAD

Surferfirlbali
Gebruiker
spacer line

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste surferfirl of giro,

Ik denk dat je zo een slimme start maakt zonder eerst even lekker geknipt en geschoren te worden door de lokale autoriteiten en allerlei mensen die je graag willen helpen...

Wat maakt jouw product zo speciaal dat het naar Bali toe moet en niet elders in IndonesiŽ?
Is de toerist je doelgroep of de lokale bevolking? Jakarta is meer booming om iets nieuws te introduceren, daar zit het geld..

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Natuurlijk moet je voor 99% van de producten niet op Bali zijn, maar in ieder geval een eiland naar links. Echter, als iemand al zeker weet dat Bali het doel is, wie ben ik dan om te zeggen, "Nee, je moet een stukje verderop zijn?"

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Hoi Jeroen,

Ik ben benieuwd wat HET is en waarom Bali.
Wellicht zegt de naam surfer voldoende... En is het gerelateerd aan surfen.

Surferfirlbali
Gebruiker
spacer line

Ik ben nog niet afgehaakt, hoor, alleen heel erg druk met alles regelen.

De eenmanszaak hier is opgezet. Er zijn veel klanten enthousiast. Ik heb een agency met importvergunning voor mijn producten gevonden die de inklaring gaat doen. So far so good. Nu nog Rep Office opzetten en dan kan de verscheping beginnen.

A foreign company may establish a representative office in Indonesia. The representative office must be licensed by either the Department of Trade or the Ministry of Public Works. A representative office registered under the Department of Trade may not engage in business activities, but may conduct promotional or quality control activities. A representative office registered under the Ministry of Public Works may engage in specific business activities. Dit is mijn man zijn afdeling.

Er is overigens een hele goede reden om in Bali de producten te verkopen en als jullie weten wat het is zullen jullie het begrijpen. Niemand zal raden wat de producten zijn en tot alle deals rond zijn, hou ik dat ook graag zo ;-)

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Best surfer,

Ik volg graag je ontwikkelingen. Ik wens je in ieder geval succes toe. Ik en begin juni op Bali en ga daar samen met een bevriende partner een aantal mensen warm maken voor ons idee. Wellicht kunnen we een verbinding leggen en elkaar in de toekomst versterken.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,347,079 pageviews Een website van indahnesia.com