Taxichauffeurs op Bali worden steeds agresiever

Subforum Bali, het godeneiland 
47 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
toedeloe
Gebruiker
User icon of toedeloe
spacer line

Ik kom al een geruime tijd op Bali, maar de laatste tijd valt me op dat taxichauffeurs steeds agressiever worden.

Wat ik vandaag mee maakte slaat werkelijk alles. Op Jl. Kartika Plaza liep ik ter hoogte van Melasti Hotel en moest naar Kartika Plaza Hotel. Zeg maar een wandeling van hooguit 10 minuten.
Omdat het wat harder begon te regenen, vergelijk het met een normale Hollandse bui, hield ik een taxi aan. Na het instappen vroeg hij direct 50.000 rp. Ik vroeg hem vriendelijk om zijn meter aan te zetten. Dit weigerde hij en zakte wel naar 30.000 rp. Ik vertelde hem dat ik op de meter wil en dat hij extra krijgt. Hij stopte direct en ik moest uitstappen. Ik wilde zijn taxi-id zien en pakte deze die op zijn dashboard lag om zijn nummer en naam te bekijken. Eigenlijk bedoeld om te laten zien dat ik geen onbekende ben en dat ik dondersgoed weet dat een ritprijs op de meter maar 5.000 rp is.

Hij greep direct met beide handen mijn hand vast en liet niet meer los. Zijn taxipapieren had ik nog vast en deze verkreukelde hierdoor. Om uit te stappen moest ik behoorlijk wat kracht gebruiken en ik sleurde hem hierdoor over de versnellingspook heen naar buiten toe. Na een flinke ruk was ik los en gooide zijn inmiddels flink verkreukelde papieren uit boosheid op straat. We stonden naast een security check van een hotel en de satpam vroeg wat er aan de hand was en hield zich verder afzijdig.

Voor mij as het inmiddels afgedaan. Ik zag dat zijn naam Nyoman is, dus een Balinees. Wetende dat hij straks ook weer op z'n scootertje rijdt naar zijn familie toe en was ik hier klaar mee. Echter bleef hij mij agressief aankijken. Hij probeerde een stang te pakken en mij hiermee te slaan. Deze pakte ik af en legde dit in het hokje van de satpam. Toen stompte hij mij (pijnloos) op de borst en heb ik hem toch maar even vriendelijk duidelijk gemaakt dat hij van me af moet blijven want ik raak hem ook niet aan. Anders schakel ik de politie in.

Wat ik op dat moment niet wist is dat hij één van zijn papieren miste. Achteraf bleek dat een collega van de satpam deze had gepakt en verstopt. Dit zag ik later.

Ik spreek een aardig woordje bahasa en dat heb ik ook laten merken. Op zich niet zo gek, want mijn vrouw is Balinees.

Vreemd genoeg heb ik 2 jaar geleden ook al een agressieve Balinese chauffeur gehad. De meter van de Blue Bird Taxi gaf 5.000 rp aan en ik gaf 10.000 rp. Maar hij was ontevreden en wilde 25.000 rp hebben. Ik was toen tezamen met mijn vrouw en 2 kinderen.
Ik verdom het gewoon om dan meer te geven. Ik betaal de prijs en wat ik meer geef bepaal ik, niet zij.
Er ontstond toen een vervelende situatie. We stapte uit en liepen weg. De chauffeur liep ons achterna en liet de taxi midden om de weg staan. Uiteindelijk werden we toen geholpen door een omstander omdat mijn vrouw Balinees spreekt.

Ben ik nou de enige met taxi-problemen? Of betalen anderen de absurde prijs?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nou ik heb nog nooit taxi problemen hier gehad Emoticon: Confused
Voor een rit van een half uurtje betaal ik hoog uit 2000 Rp Emoticon: Blush
Heb ik geen zin in de regen te lopen en het vervoer gaat buiten zijn zone om me voor mijn favoriete eettentje neer te zetten dan betaal ik 3000 Rp extra Emoticon: Blush
En het chauffie zegt dan altijd terima kasih boss Emoticon: Yes!
Maar ja ze hebben geen meter, in het vervoermiddel heb je ook geen meter, eerder 20 centimeter, maar daar neem ik genoegen mee Emoticon: Laugh out loud
Ja ik ken wel een Nyoman, wees voorzichtig met deze Nyoman ja, mits we natuurlijk dezelfde voor ons hebben, alhoewel er zijn er toch niet zo veel op Bali Emoticon: Confused

toedeloe
Gebruiker
User icon of toedeloe
spacer line

Zeg Malam, welke taxi is dat een half uur voor 2.000 rp. Als hij zijn motor alleen al stationair laat draaien is hij al meer kwijt aan benzine Emoticon: Confused

Tsja, inderdaad, 25% heet Nyoman, zo ook istri saya Emoticon: Puh!

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Nee, ik heb tijdens mijn vakantie géén problemen ondervonden Toedeloe....ik was op Sanur....misschien bepaalde streken waardoor de taxi weinig inkomsten krijgt???
Ik spreek vooraf een prijs...ze .proberen natuurlijk altijd méér te krijgen, maar door een
bepaalde blik uit mijn ogen en gezicht is het domweg NEEN/ tidak en loop ik weg, direct hoor ik dan dat het goed is....vervolgens stap ik dan in en wordt voor het hotel keurig afgezet zónder problemen... Emoticon: Smile

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 07-03-2012 18:11 toedeloe wrote:
Zeg Malam, welke taxi is dat een half uur voor 2.000 rp. Als hij zijn motor alleen al stationair laat draaien is hij al meer kwijt aan benzine Emoticon: Confused

Tsja, inderdaad, 25% heet Nyoman, zo ook istri saya Emoticon: Puh!

Grapje, geen taxi hier in dit bergstadje te bekennen.
Ik pak de angkot als het regent, een lege dan wel te verstaan, niet zo moeilijk want af en toe heb ik de indruk dat er hier 6 miljoen rijden Emoticon: Yes!
Nyoman 25 %??????? Nou zal wel iets meer zijn denk ik Emoticon: Wink
Voor de rest van taxi's op Bali heb ik weinig verstand.
Ik kan alleen zeggen blijf met je tengels van zo'n vent af, je zal als bleekscheet altijd het onderspit delven.
Spreek je prijs af voordat je instap, blijf vriendelijk en oprotten als het je niet bevalt. Emoticon: Wink
Dan maar nat.

TinusM
Gebruiker
spacer line

Slechte ervaringen in Bali, op vele gebieden, hebben mij doen besluiten er nimmer meer heen te gaan.
Al weet ik dat het tegen het zere been is van velen met andere ervaringen (en gevoelens): ik vind het een klotenvolk. Ze zouden een eigen land moeten worden, want met Indonesië heeft het niet veel te maken, afgezien van nóg verdergaande corruptie.

Can't stop laughing out loud!

toedeloe
Gebruiker
User icon of toedeloe
spacer line

Op 07-03-2012 19:13 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Grapje, geen taxi hier in dit bergstadje te bekennen.
Ik pak de angkot als het regent, een lege dan wel te verstaan, niet zo moeilijk want af en toe heb ik de indruk dat er hier 6 miljoen rijden Emoticon: Yes!
Nyoman 25 %??????? Nou zal wel iets meer zijn denk ik Emoticon: Wink
Voor de rest van taxis op Bali heb ik weinig verstand.
Ik kan alleen zeggen blijf met je tengels van zon vent af, je zal als bleekscheet altijd het onderspit delven.
Spreek je prijs af voordat je instap, blijf vriendelijk en oprotten als het je niet bevalt. Emoticon: Wink
Dan maar nat.

Wie zegt dat ventje heb aangeraakt? Tot 3 maal toe heeft hij mij getracht aan te vallen. Een ander had hem allang een kop kleiner gemaakt Emoticon: Stupid Maar ik heb geen zin om 1 juta aan de politie te betalen om hem op te laten pakken.

En juist het afspreken van een prijs wordt sterkt ontraden. Het bedrag dat je dan moet betalen zal altijd hoger zijn dan wat de meter zal aangeven.

toedeloe
Gebruiker
User icon of toedeloe
spacer line

Op 08-03-2012 01:12 schreef TinusM:
Slechte ervaringen in Bali, op vele gebieden, hebben mij doen besluiten er nimmer meer heen te gaan.
Al weet ik dat het tegen het zere been is van velen met andere ervaringen (en gevoelens): ik vind het een klotenvolk. Ze zouden een eigen land moeten worden, want met Indonesië heeft het niet veel te maken, afgezien van nóg verdergaande corruptie.

Tinus dit vind ik een beetje kort door de bocht. Balinezen is een zachtaardig volk waar een hoop Nederlanders nog wat van kan leren.
Graag voorbeelden met wat je hebt meegemaakt.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Reden is misschien hetzelfde als enige jaren geleden in NL - Pure brood-nijd.

Taxi-chauffeurs zijn over het algemeen erg simpele zielen, vaak van het "platteland" op Bali en denken hun pluk van de toeristen-branche te pakkenc door als taxi-rijder te gaan werken.
Potentiele taxi-chauffeurs kopen zich tegen de hoofdprijs in bij een taxi-cooperatie en denken vervolgens de "kip met de gouden eieren" te bezitten. Om e.e.a. te kunnen doen, verpachten of verkopen ze vaak hun familiekapitaal (hun land).

Totdat er meer taxi-vergunningen uitgegeven worden en hun "investering" verwaterd vanwege "meer aanbod, lagere prijzen". Da's hier recentelijk al gebeurd en er komt nog een tranche van 500 nieuwe vergunningen aan. Onder de "oude garde taxi-chauffeurs" is dus werkelijk de pleuris uitgebroken.

Ze komen er dus hard achter dat ze goed genaaid zijn en reageren dat hun hele aktieve loopbaan op hun klanten af.

Momenteel is de overheid ook (terecht) bezig met extra veel controles op de hele taxi-branche, m.n. in Kuta en Denpasar. Chauffeurs die bijv. in een jaar tijd 3 x gepakt worden op posten / wachten op niet-toegestane plaatsen, taxi-meter niet gebruiken, niet geijkte meter gebruiken, etc., etc. worden geschorst. Toch werken onder een geschorste vergunning en gepakt worden betekent automatische vernietiging van de vergunning.

If you have nothing to loose, you can risk everything

wimkadek
Gebruiker
spacer line

taxi op bali
ik neem bijna dagelijks een taxi ook al veel rare chauf tegen gekomen maar nu neem ik altijd de blue bird deze rijden altijd met meter en zijn redelijk eerlijk op een uitzondering na mijd zeker de grijze en blauwe taxi deze rijden nooit op de meter en zeggen meestal hoeveel het zal zijn voor de rit een ritje met bleu bird van 12000 rp zal bij die mannen rap 50000 tot zelfs 300000 zijn onwetende toeristen lopen daar soms in heb het ook meegemaakt voor een rit die ik 30000 rp inschatte vroeg hij 300000 want het regende was zijn uitleg toen ik hem uitlegde dat ik voor dezelfde rit nooit meer dan 30000 betaalde kwam onze braave man kwaad en eiste toen 250000 toen ik mij foon nam vroeg hij wat de bedoeling was ik bel naar de toerist polis ,,,, dan was het van tidak heef mij 25000 en het is goed , jammer dat de bleu bird na 11 pm niet meer mogen rijden daar profiteren die anderen naturlijk van maar

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 07-03-2012 17:26 toedeloe wrote: Ben ik nou de enige met taxi-problemen? Of betalen anderen de absurde prijs?
Nee, je bent niet de enige. Het gedonder begint al als je op de airport aankomt en een taxi wil nemen. Hoewel er vaste prijzen zijn die staan vermeld op de borden, proberen ze het wel op een andere manier: opeens geldt voor Legian de prijs naar Seminyak want het is "eigenlijk" al Seminyak, enzo on.
Maar dat belazeren en bedonderen ken ik al van 1989 toen ik voor het eerst op dat eiland kwam. 3 maanden gewoond en dat heeft me genezen voor de rest van mijn leven. Dan leef ik heel wat minder gestressd op Java waar ik niet 20x daags me kwaad moet maken op de zoveelste bedrog-truc.
Zachtaardig volk? Laat me niet lachen.....al heel wat malen handtastelijk geweest met leden van dit arrogante volk. Het eiland der demonen noemde Johan Fabricius het al in 1933 i.p.v. het eiland der goden.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 08-03-2012 01:47 toedeloe wrote: Tinus dit vind ik een beetje kort door de bocht. Balinezen is een zachtaardig volk waar een hoop Nederlanders nog wat van kan leren.
Het enige dat ze mij leerden is hoe men anderen kan naaien, bedriegen en belazeren.

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

On 08-03-2012 09:02 wimkadek wrote:
T axi op B ali
I k neem bijna dagelijks een taxi. O ok al veel rare chauf tegen gekomen. M aar nu neem ik altijd de blue bird deze rijden altijd met meter en zijn redelijk eerlijk op een uitzondering na. Mijd zeker de grijze en blauwe taxi deze rijden nooit op de meter en zeggen meestal hoeveel het zal zijn voor de rit. E en ritje met bleu bird van 12000 rp zal bij die mannen rap 50000 tot zelfs 300000 zijn. O nwetende toeristen lopen daar soms in. H eb het ook meegemaakt voor een rit die ik 30000 rp inschatte vroeg hij 300000 want het regende was zijn uitleg. Toen ik hem uitlegde dat ik voor dezelfde rit nooit meer dan 30000 betaalde kwam onze braave man kwaad en eiste toen 250000. T oen ik mij foon nam vroeg hij wat de bedoeling was. I k bel naar de toerist polis ,,,, dan was het van tidak heef mij 25000 en het is goed. J ammer dat de bleu bird na 11 pm niet meer mogen rijden daar profiteren die anderen naturlijk van. maar

Zo. leest wat makkelijker wellicht nu. Emoticon: Yes!

matur suksama

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Hè becik lees je even de les?

Ik zie dat je hier al lang bent en weinig post. Ben je een lezert?

Wat is je eigen ervaring met taxis?

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Als je vaak naar Bali gaat...waarom knoopt je daar geen connectie's aan? Ik ben vorig jaar 4 weken op Bali geweest en heb daar vrienden gemaakt die op Bali wonen....
Dus als ik kom bel of mail ze voortijdig dat ik naar Bali gaat...en ze wachten dan keurig op mij in Denpassar....óf je kan via mensen hier op het forum ook vragen of zij goede chauffeurs kennen, dat heb ik óók gedaan!!! Kreeg dan zijn mailadres en nam dan via zijn e-mail contact met hem op en op de datum dat ik landde stond hij daar met mijn naam op een bord bij de uitgang en zó kan het ook, toch? Daarna vaker deze chauffeur gebruikt voor mooie tripjes en bezienswaardigheden van Bali te zien, vooraf met een goede prijsafspraak, ik heb genoten van die ritten Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,715,892 pageviews Een website van indahnesia.com