Kan dit: werken voor 45 Euro...... per maand

Subforum Bali, het godeneiland 
79 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 02-03-2012 02:25 Yogya-Bali wrote:
Het lijkt allemaal leuk dat kijken naar de salarissen sec (een grote beoordelingsfout) maar het meeste wordt toch via een "achterdeur" binnen gehaald. Ik heb al heel wat cases gehad waarin binnen no time bleek waar het "geld" naar toe "vloeide".
Wel degelijk worden er tips uitgekeerd (ook al denk je als westerling dat die er niet zijn maar het gaat hier nooit openlijk maar via de "achterdeur" in een "envelopje" Emoticon: Wink en natuurlijk.......commissies. Daar stikt het van. Vraag iemand voor jou iets te gaan kopen, dan wordt het gekocht bij degene die de meeste commissie uitbetaalt.
Moet een document of pakket worden verstuurd, dan wordt er naar de koerier gegaan die de meeste commissie betaalt (aan de betreffende werknemer die het moet regelen).
Wil je een auto huren, dan huren bij de rental die de meeste commissie betaalt.
Vraag aan je personeel waar je het beste kan inkopen voor je horeca-bedrijf, dan wordt er verwezen naar die grossier die de meeste commisie betaalt (en niet naar de beste of goedkoopste).
Je wil een hotel laten boeken? Dan naar dat hotel dat goede commissie uitkeert.
Je wil een vlucht reserveren, dan naar het reisburo dat de meeste commissie betaalt.
Etc, etc, etc.......
Het is een systeem dat doorgaans buiten de wereld van de bule blijft. Het gebeurt bij de meest kleine dingen al. Dit is commissieland.

Daarnaast op Bali de verkopers in winkels die hun eigen spullen stiekum verkopen en promoten in de winkel van hun werkgever (dat ziet een koper toch niet of dat van de zaak is of van de verkoper zelf). Hoe er met bonnetjes, kwitanties, nota's etc wordt gerotzooid, je houdt het niet voor mogelijk. Ook als men iets moet inkopen: geef de werknemer bij de grossier extra en hij schrijft zo een bon uit met een veel hoger bedrag. Het wordt zelfs dikwijls aangeboden: wilt u een lege bon met stempel en handtekening, moet het bedrag worden verhoogd, nog een paar extra lege bonnetjes erbij.....?

En het betalen van een goed loon is verre een verzekering dat men "trouw" blijft. De mogelijkheid tot bijverdienen is reden no.1.
Als je personeel maar wat graag blijft "hangen", moet je al achterdochtig worden want dat betekent dat er een 2e deurtje is gevonden om het salaris bij te spekken. Naiviteit van de gemiddelde bule is te denken dat met een goed salaris het personeel tevreden is. Personeel is pas tevreden als er kan worden "bijverdiend"......en dat gaat vaak om grotere bedragen dan dat kleine beetje extra loon.
Zelfs een pembantu (= huishoudelijke hulp) zal kijken wat de extraatjes zijn: extra goed eten, af-en-toe wat kunnen verduisteren, commissies als men iets voor de "baas" moet kopen, etc.
Het systeem hier is nml. geen systeem ala NL waar men per uur/dagdeel/maand wordt betaald, maar feitelijk per prestatie. Vandaar dat vele bedrijven met bonussen werken ter motivatie.
En dan hebben we het hier niet eens gehad over corruptie en bedrog dat ook welig tiert onder personeel.

Dan schreef Simpati ook nog
[quote removed]
Bekend is dat personeel in Yogya in de toeristenenclave Prawirotaman daar vnl. werkzaam is in de hoop een bule aan de haak te kunnen slaan. Hiervoor accepteren ze graag een lager loon.
Een kennis van mij die een restaurant bezat, riep op een bepaald moment uit dat hij beter een datingburo kon openen dan een restaurant omdat vrijwel elke serveerster binnen 2 maanden al was "weggehaald" door een bule droomprins.

Prachtig toen ik dit las klopt als een bus !

Doch wij kopen wekelijks zelf in ! waar ik de meeste commisie krijg ga ik heen Emoticon: I love it

Taxi / bus chaffeurs weten de commisies

Ik heb er tal zelf benaderd Emoticon: Cooool Personeel van Hotels die bellen (of op de motor brengen) en dat ze een klant naar ons verwijzen etc etc krijgen 10 % van de bon als ze klanten brengen Emoticon: Cooool

Ach zo werkt indonesie en wie hier verblijft kent het systeem wat yogya Bali beschrijft Emoticon: Party!

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 02-03-2012 02:49 Yogya-Bali wrote:
Recent nog een goede kennis.....was weggegaan bij een cruiserederij omdat ze elders meer kon verdienen. Ze is weer terug op de oude plaats want op die nieuwe werkplek waren de bijverdiensten te gering. Bij de oude baas was ze degene die de inkopen moest regelen voor de fouragering van de schepen. (Ze heeft 2 huizen, 2 auto's, kind op internationale school en op vakantie naar Australie).
Maandsalaris? Rp. 4 miljoen bij de bule -baas.

De inkoper gaat pas inkopen doen bij een leverancier die bereidt is commissies te betalen, uiteraard onder de tafel , desnoods wordt de inkoopprijs een paar % hoger.

Maar dat is toch bijna universeel, mss in Nederland nog niet de gewoonte , hoewel je lees ook wel dat het gebeurde.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Behalve op het platteland zo als in Soekeleboemie, de meiden krijgen 300.000, werken van s'ochtends 9 tot s'avonds 10, hebben in de middag 3 uur vrij af.
Bestellingen worden gedaan door de Chinese eigenaar zelf, afrekenen komt geen Indonesische meid aan te pas, dat doet de familie, al moet opoe met een rollator achter de kassa, die meiden mogen niet eens naar de kas kijken.
Fooi wordt hier niet gegeven, nog erger zou ik het geven dan verdwijnt het in de zak van de eigenaar Emoticon: Angry
Die meiden en ook die gasten die het eten klaar maken staan altijd honderd percent voor mij klaar, dus af en toe effe in de bus blazen, het personeel persoonlijk een leuke tip geven, natuurlijk wel zo dat iedereen het ziet zodat ze wel moeten delen Emoticon: Yes!
Voor het Indonesisch personeel ben ik onsterfelijk, ze laten alles vallen om mij te helpen, waarschijnlijk voor de Chinese familie die de boel runt ben ik onbegrijpelijk en een verkwister, maar dat zal me een worst zijn Emoticon: Laugh out loud

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 02-03-2012 07:19 harlys wrote:

[quote removed]

Prachtig toen ik dit las klopt als een bus !

Doch wij kopen wekelijks zelf in ! waar ik de meeste commisie krijg ga ik heen Emoticon: I love it

Taxi / bus chaffeurs weten de commisies

Ik heb er tal zelf benaderd Emoticon: Cooool Personeel van Hotels die bellen (of op de motor brengen) en dat ze een klant naar ons verwijzen etc etc krijgen 10 % van de bon als ze klanten brengen Emoticon: Cooool

Ach zo werkt indonesie en wie hier verblijft kent het systeem wat yogya Bali beschrijft Emoticon: Party!

Trouwens die commisie (buiten de bon om !! voor het inkopen van vlees / voedsel etc ) steek ik vaak in eigen zak en ga lekker ergens daar van eten en gooi de tank vol Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 02-03-2012 07:45 harlys wrote:

[quote removed]

Trouwens die commisie (buiten de bon om !! voor het inkopen van vlees / voedsel etc ) steek ik vaak in eigen zak en ga lekker ergens daar van eten en gooi de tank vol Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool

U bent ingeburgerd zoals het heet Emoticon: Wink

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Over het betalen van commissie .
Nederlandse multinationals doen het niet (zeggen ze Emoticon: Yes! ) , alleen worden de mensen die het voor het zeggen hebben op andere manier "gepaaid".

Anekdote: een staatsbedrijf wil een miljoenenorder plaatsen, bij buitenlandse ondernemingen, in Azie en West Europa.
Een Nederlandse multinational ging de Ind.adviseur uitnodigen naar Nl om een studiereis te maken , dat is voor de eerste keer dat ik een limousine met chauffeur voor mijn stulpje heb zien parkeren.Dacht eerst dat het een mobil jenazah (lijkenwagen) was.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

YB: na twee maanden pas weggesnaaid door een bule? Dat valt nog mee. Als ik zie wat het verloop soms is, dan schrik ik daar zelfs van, hoewel ik hier toch alweer een aantal jaar zit.

De oplossing voor het 'bijverdienen' is om ervoor te zorgen dat klanten reeds betaald hebben (in geval van reizen/tickets is dat prima te doen), klanten te vragen om met een credit/debit card te laten betalen (en ze desnoods korting geven om het te stimuleren) of natuurlijk mooie waardevolle euro's via een online betaalsysteem te ontvangen. Ze zien dan allerlei 'waardeloze' bedragen voorbij komen, als de betaling 'groen' is, dan kunnen ze verder, anders niet.

Op het kantoor van mijn vrouw zijn er dagen dat er een cash-geld binnen komt. Nou en? Veiliger kan het haast niet en ik vind het maar wat prachtig.

En oh, ze zouden inderdaad de invoices kunnen verhogen, afdrukken en daarna weer verlagen. Ware het niet dat de geschiedenis van wijzigingen netjes opgeslagen word. Voor iedere betaling is te zien of er 'commissie' is opgestreken, al dan niet voor zichzelf of voor de kopende partij 'want de baas betaald' in veel gevallen, en die controleert niet op 100.000 rupiah meer of minder.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Daarnaast op Bali de verkopers in winkels die hun eigen spullen stiekum verkopen en promoten in de winkel van hun werkgever (dat ziet een koper toch niet of dat van de zaak is of van de verkoper zelf). Hoe er met bonnetjes, kwitanties, nota's etc wordt gerotzooid, je houdt het niet voor mogelijk. Ook als men iets moet inkopen: geef de werknemer bij de grossier extra en hij schrijft zo een bon uit met een veel hoger bedrag. Het wordt zelfs dikwijls aangeboden: wilt u een lege bon met stempel en handtekening, moet het bedrag worden verhoogd, nog een paar extra lege bonnetjes erbij.....?

Je kunt het bijna niet voor stellen, want Emoticon: Confused
Het systeem zit zo in elkaar je koopt een product je krijgt een bonnetje en je moet eerst naar een kassa gaan betalen en je krijgt weer een bonnetje om het product mee te krijgen.
Ze worden handelingen verricht door verscheiden mensen voor het product de deur uit gaat.
Wij hadden een raamtrekker met zeem gekocht die later bleek stuk te zijn.
Wij terug en het heeft bijna een uur geduurd via, via, om het te wisselen voor een nieuwe.
Zo is niets efficiënt daar, het kost veel arbeid tijd.

Na een bezoek aan de Borobudur, gingen we zitten, bij de dicht bijzijnde overdekte terras.
Daar stond zo man met een Gitaar die niet op dat terras mocht komen.
Wel als de toerist het hen vroeg dan mocht het en zo verdiende hij wat aan zijn liedje.
Daar hoodre wij Lisoi, Lisoi Lisooooi dorumpa zingen.

Lisoi
Dongan sarpati lalaan
OH Parmitu
Dongan saparti naonan
OH Lotutu

Lisoi Lisoi Lisoi Lisoi
OH parmitu
Lisoi Lisoi Lisoi Lisoi
OH parmitu

Sirupma - Sirupma
Dorupma - Dorupma
Handitma - Yalasmi
Sirupma - Sirupma
Dorupma - Dorupma
Hinko Ruma Hardoi

Lisoi Lisoi Lisoi Lisoi
Hirupma - Tuuakmi

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Met commissies hoeft niets verkeerd aan de hand te zijn, als het het bedrijf maar niet benadeelt. En dat gebeurt nml. vaak wel.
Jaren geleden een vriend in de meubelindustrie: zijn nieuwe secretaresse ontdekte dat het bedrijf ca. 40.000 euro hoger aan prijzen heeft moeten betalen dan nodig was geweest. Oorzaak? Commissies op vrijwel alles: fumigation, douane, meubels, lak, spijkers, materiaal, bodes, chauffeurs van de transportebedrijven, etc. En een hoop belazerij met inferieure kwaliteit (maar wel een dikke commissie voor het verantwoordelijke personeel).

Recent had ik zelf nog zo'n akkefietje: kunt u het door bedrijf A laten regelen? Nee, dat kon niet (al jaren niet) volgens de boys van de postkamer van het bedrijf B. Even nachecken en kwam erachter dat de bedrijven die nu alles regelden qua prijs duurder waren dan bedrijf A die ik voordroeg, de kwaliteit beduidend lager lag en sabotage in het spel was als bedrijf A werd voorgesteld door klanten. Waarom? Bedrijf A betaalde minder commissie dan de anderen maar was kwalitatief wel heel wat beter dan die anderen.
Ja kijk, en dan benadeel je eigen bedrijf (bedrijf B) door met slechtere, maar wel duurdere bedrijven in zee te moeten gaan; dit alles veroorzaakt door het personeel.
Je moet het net als Harlys zelf in de hand houden want anders kost het handen vol geld.
Men gaat hier voor de bijverdiensten en niet voor het salaris. Dat zou een naieve gedachte zijn.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-03-2012 09:18 Yerun wrote:
YB: na twee maanden pas weggesnaaid door een bule? Dat valt nog mee. Als ik zie wat het verloop soms is, dan schrik ik daar zelfs van, hoewel ik hier toch alweer een aantal jaar zit.
De bedoelde vriend dacht op een gegeven moment handig te zijn door lelijk, oud en getrouwd personeel aan te nemen (niet uitnodigend als horeca-personeel maar ala). Zelfs dat hielp niet. Hoewel gehuwd (met 3 kinderen), 40 jaar en lelijk.....toch nog weg gesnaaid binnen 2 maanden door een bule -klant.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Haha.. die bule was zeker net aangekomen in den lande alhier? Anders denk je toch wel even na waar je hem in steekt .. wat je uitkiest als bedgenote.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 02-03-2012 14:43 Yerun wrote:
Haha.. die bule was zeker net aangekomen in den lande alhier? Anders denk je toch wel even na waar je hem in steekt .. wat je uitkiest als bedgenote.

Idd en dan de wanhoop mijn god als ze net aan komen met als die prachtige vrouwen en waar ze dan mee weglopen Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Inderdaad, zelf doen. Tja, over blinde paarden gesproken, er komen er zat binnen uit Nederland. In de tijd dat ik met Malam werkte hebben we genoeg de revu zien passeren. Hotel de botel over de massage sloerie, die de hele avond kamer na kamer afwerkte.
Na een week wilde de man zelfs scheiden ! Ja, hij kende haar al goed Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ze zo lekker pijpte. Dat doe ik dan ook niet, en bij hoog en laag volhouden dat ze alleen bij hem op de kamer kwam. Toevallig op tijdstippen hadden we tot 10-12 man in het zelfde hotel.

Malam sloeg op zijn knieeen toen die het hoorde. Blind paard zat aan mijn bureau te kwelen. Hij is inderdaad voor dat mokkel terug gekomen ! En, zelf met haar naar de kampung geweest. Ik was blij dat tie bij ons weg was. Dat moet je dan voor volwassen aannemen. Eerste keer RI. Die werd geknipt en geschoren, en de rest !

Where there is a will there will be relatives.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Vast een moeders kindje geweest Emoticon: Cooool

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Heren het is tijd voor jullie een boek te gaan schrijven of een E book.
Het is leuk jullie reacties te lezen!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Leuk? daar is mijn definitie werkelijk wel een andere van. Een boek schrijven, dat hebben me al meerdere gevraagd, dat leek ze nou eens leuk. Mij niet. Al helemaal niet als het om dit soort dingen gaat. Van een portie onderbroeken humor ben ik niet vies. Maar over dit soort zaken kun je wellicht een boek vol krijgen, of dat aanslaat is een tweede.

Ik weet ook niet meer wat schokkend is na zoveel jaren 3e wereldlanden en werken.
Heb het meest vreselijke gezien en van dichtbij meegemaakt en aan den lijve ondervonden. Dat zet je niet in een boek.

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 02-03-2012 16:54 bule gembel wrote:
Heren het is tijd voor jullie een boek te gaan schrijven of een E book.
Het is leuk jullie reacties te lezen!

Als ik dat zou doen met naam en toenaam zouden heel wat wat vooral vooraanstaande fam overdag de gordijnen dicht houden Emoticon: Laugh out loud

Denk dat heel wat van ons verhalen kunnen vertellen waar je de tranen over de wangen lopen. Emoticon: Very funny

Maar ook hele triesten Emoticon: Cry

Nee ik kan dat nooit en ten nimmer op papier zetten Emoticon: Nooo

Tevens namen noemen heb ik ook nooit gedaan.

Geef je een voorbeeld ,ik heb ook wel eens een nacht wakker gelegen hoe iemand de boot in ging met een vrouw van lichte zeden.

Was echt dood goeie man en geloofde haar onvoorwaardelijk

En tot de dood er op volgend zijn geliefde alles gaf tot de laatste cent ze heeft die man niet een minuut gewardeerd

Mooie van dit alles was wel weer 4 weken later overleed ze op jonge leeftijd aan een hersenbloeding geloof ik.

Ze liet aangenomen kinderen (die hij aan genomen had) 7 huizen en een paar miljard na Emoticon: Party!

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Anorak, begrijp ik het nou goed dat jij je wel door diezelfde massagesloerie laat/liet pijpen?
Of had je dat alleen maar van horen zeggen?

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

Emoticon: Cooool En zo ja was het lekker
On 02-03-2012 17:34 elsbeth wrote:
Anorak, begrijp ik het nou goed dat jij je wel door diezelfde massagesloerie laat/liet pijpen?
Of had je dat alleen maar van horen zeggen?

haha Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Amed East Bali....sorry ik vergat bij de 500 rph een 0 bij te doen, het
moest 5000 rph zijn... Emoticon: So funny Emoticon: So funny

Ik heb een goede vriend op Bali, heeft een restaurant in Sanur. Hij betaalt deze dames en heren héél goed en de fooienpot wordt eerlijk verdeeld, dat houdt hij scherp in de gaten!!

Is het personeel ziek dus écht ziek betaalt hij de dokters c.q. ziekenhuisrekeningen voor ze....hij is een goede werkgever, maar....als je hem eenmaal hebt belazerd wordt degene op staande voet ontslagen....en hoeft dan ook nooit meer terug te komen, zelfs niet als je over de grond kruipt voor vergeving!! Daar is hij bikkelhard in. Er komen dagelijks mannen en vrouwen vragen om werk omdat het uitaard mond tot mond overgaat hoe goed het betaald wordt....Dus zo kan het ook hé? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 02-03-2012 17:39 harlys wrote:
Emoticon: Cooool En zo ja was het lekker
[quote removed]

haha Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Worship

Fransosis voor beginners.

Mama fume une pipe..
Ibu merokok pipa.

Even terug on topic:
De salaris opbouw is vaak gebaseerd op basis salaris, eventueel exclusief uang makan/rokok, uang lembur ( overwerk), uang transport.
Als het goed is moet men toch de minimumloon krijgen.
In de praktijk vaak ontdoken , en zeker als men niet georganiseerd is.

simpati
Gebruiker
spacer line

en zeker als men niet georganiseerd is
??? Waarbij georganiseerd, de visclub?

Anorak
Gebruiker
User icon of Anorak
spacer line

Elsbeth,

Ik kijk wel uit !

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-03-2012 18:38 Kembang wrote: heeft een restaurant in Sanur. Hij betaalt deze dames en heren héél goed en de fooienpot wordt eerlijk verdeeld, dat houdt hij scherp in de gaten!!....
Er komen dagelijks mannen en vrouwen vragen om werk omdat het uitaard mond tot mond overgaat hoe goed het betaald wordt....Dus zo kan het ook hé? Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Ik blijf bij mijn mening dat
Als je personeel maar wat graag blijft "hangen", moet je al achterdochtig worden want dat betekent dat er een 2e deurtje is gevonden om het salaris bij te spekken.......Personeel is pas tevreden als er kan worden "bijverdiend"......
Zie mijn postings boven; (goed) personeel blijft hangen als ze voldoende kunnen bijverdienen. Indien niet dan gaan ze weg. En vergis je niet, waar men denkt dat er niets bij te verdienen valt, men vindt altijd wel weer een commissietje o.i.d.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zo verblijf ik op dit moment in een hotel aan de Pantura waar het personeel typische fooienjagers zijn. Doorgaans komt dit voor in hotels die worden gerund door een Chino-Indonesier met onderbetaald personeel. Personeel moet dus op zoek naar "extraatjes" en gaat dat zoeken in: handdoek, zeep vergeten, etc. (zodat ze nogmaals moeten opdraven en hopen op een extra fooi), opzettelijk onderhoud verwaarlozen aan kraan, verlichting o.i.d. (zodat ze moeten opdraven en hopen op een extra fooi), je auto ongevraagd wassen (extra fooi), aanbod van massage cq. hoeren (zodat er weer wat extra wordt gevangen), etc. Mijn vrouw en ik noemen dit dan ook de Chino-hotels met pemburu tip (= fooienjagers).

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,741,556 pageviews Een website van indahnesia.com