Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
50 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-03-2012 23:17 Indoboy20 wrote:

De kinderen van deze mensen en cucu2 in IndonesiŽ zullen gewoon verder moeten leven als warga Indonesia met Europese roots, zoals vele IndonesiŽrs die met Europees bloed rondlopen.

Assimilatie en er het beste van maken.

Er zijn waarschijnlijk miljoenen en miljoenen Indonesiers met een drupje Europese en Nederlandse bloed , alleen waren er ongeveer 300.000 die erkend waren.

De rest waren "verinlandsch", verdwenen in de kampung en door een paar eeuwen gedwongen assimilatie niet meer als een orang Indo(Belanda-Europa) te herkennen.

bisa dicek of makemyday .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Als er een groot DNA onderzoek zou komen dan zijn er vast heel veel Nederlanders die nog familie hebben in een kampung ergens in Indonesie hahaha

Leuk! Toch is het jammer dat er een groep vergeten Nederlanders zijn. Volgens mij hebben deze mensen het heel zwaar gehad met hun verleden waarbij ze de Belanda hebben geholpen...

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-03-2012 08:08 bule gembel wrote:
Als er een groot DNA onderzoek zou komen dan zijn er vast heel veel Nederlanders die nog familie hebben in een kampung ergens in Indonesie hahaha

Leuk! Toch is het jammer dat er een groep vergeten Nederlanders zijn. Volgens mij hebben deze mensen het heel zwaar gehad met hun verleden waarbij ze de Belanda hebben geholpen...

Volgens verhaal hebben veel aardbewoners Afrikaanse DNA .

Vwb die oudjes (toen al) hebben ze niet echt moeilijk gehad met hun buren , ze kennen al die tante of Om al hun hele leven.
En ze zullen gek zijn om hun sympathieen voor de Belandas te etaleren .
In ieder geval tot de jaren 70-80 .

Toen kende men de "Bulesyndroom"nog niet , men had nog geen sinteron op TV , waar "blasteran" een Bintang Pelem (filmster) kan worden.

De weinige kinderen van gemengde ouders waren vaak van een andere level, als resultaat van gemengde huwelijken tussen studiegenoten bijvoorbeeld .

Tegenwoordig kan een aykamsi geluk hebben om te trouwen met orang bule , dat hun kinderen als niet te veel pesek hidung hebben en flaporen mss ooit een sinetron babe kan worden.

emgee
Gebruiker
spacer line

Beste BG.
Mijn interesse voor dit onderwerp komt omdat ikzelf vrienden/kennissen in Surabaya, Malang en Batu heb. Zij hebben in het verleden alles gedaan om maar geaccepteerd te worden als spijtoptant. Helaas zijn zij nu nog wachtenden op een klein kansje dat het zal gebeuren.
Ook hopen zij dat ze op z'n minst recht hebben op een pensioentje hoe klein dan ook. Nu moeten zij leven van alle kleine beetjes die zij van eventuele familie of vrienden uit Nederland (als zij die nog hebben), en misschien een steun van de Stichting Halin. Deze eerste-generatie achterblijvers leven noodgedwongen ver in de kampongs zonder enig zicht op de toekomst. Er zijn gelukkig nog mensen in Indonesie die moeite voor hen doen middels de Wet Uitkeringen Vervolgslachtoffers (WUV) 1940-1945. Er bestaat een adressenlijst met een Overzicht WUV-spreekuren Indonesie (1 april 2004. Emoticon: Sadley

Beste Surya A.
Inderdaad zijn al veel van de geintervieuwde mensen overleden. Helaas zonder enige schijn van kans dat hun wens in vervulling komt. Inderdaad hebben de (klein)kinderen (2e/3e generatie) van deze mensen meer geluk omdat zij door hun Łiterlijk meer kansen hebben b.v. in de filmindustrie, foto/modellenwereld etc.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 06-03-2012 15:36 emgee wrote:

Beste Surya A.
Inderdaad zijn al veel van de geintervieuwde mensen overleden. Helaas zonder enige schijn van kans dat hun wens in vervulling komt. Inderdaad hebben de (klein)kinderen (2e/3e generatie) van deze mensen meer geluk omdat zij door hun Łiterlijk meer kansen hebben b.v. in de filmindustrie, foto/modellenwereld etc.

Mits ze een beetje blank er uit zien , als ze een beetje donker (hitam manis) uiterlijk hebben hebben ze pech.

Al heet je Van Dalen maar een kop heb van een paman2 ( typisch Javaanse kop) kan je verheten om ooit in een sinetron serie te spelen.

Blank , niet belang Emoticon: Wink
Mss als kebon (tukang kebun)?

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Ach die Tukul heeft een verschrikkelijke kop en veel donkerder en lelijker komen ze niet. Toch elke werkdag presenteert hij buken empat mata. Het kan dus best, al moet je wel andere skills hebben zoals grappig zijn..

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Zojuist een veel betere aflevering gezien van Van Dis, heel interessant met erg veel geschiedenis. Zelf bezocht ik samen met mijn vrouw ook Kembang Kuning om bloemen op de graven van mijn familieleden te leggen, hoewel ik ze nooit gekend heb. Het was een droevig gezicht, mensen die aan het koken waren tussen de graven, prostitutie, alles wat je je maar in kunt denken. Graven worden er niet meer onderhouden, tenzij je op de miliatire begraafplaats ligt, met al die witte kruizen die met mathematische precisie in ruitvorm zijn neergezet.
Ook verbleven we tweemaal in het Oranjehotel. Prachtig hotel, maar met een toch wel wat duistere geschiedenis. Surabaya is de stad waar mijn familie opgroeide, generatie op generatie. Ik was de eerste van de mannelijke lijn die er niet geboren werd. Mijn zoontje is de 2e generatie. Met een beetje geluk wordt de daaropvolgende generatie weer in IndonesiŽ geboren. Over minder dan drie maanden mag hij er voor het eerst zelf heen, zijn grote zus is er dan al voor de 3e keer.

From Dayeuhkolot with love

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Ik heb met interesse de 2de deel gevolgd.
Eerlijk gezegd niks bijzonders, een samenraapsels van oude beelden die je al tig keren heb gezien. Oude kueh verhaal, oude wijn in nieuwe zak .

De "zoektocht" naar zijn verleden ( Peneleh) is ook een beetje zwak .
Als je serieus wil zoeken naar de graven van je familie zal je niet zo snel aanwippen.
De tijd is ook een beetje vreemd , al bijna malam, bijna magrib ( hij begroette de mensen met selamat malam, eigenlijk is het nog selamat sore).

Als je echt geinteresseerd bent dan kom je in de middag , en dan ga je of laat je je team informatie inwinnen bij de betreffende kantor , tenminste als ze dat nog hebben.
Mijn indruk, behoorlijk afgeraffeld.

Over Edy Samson, een trieste verhaal.
Is hij dezelfde persoon als dese meneer ?

http://hurek.blogspot.com/2008(...)o-club-surabaya.html
Een paar jaar geleden las ik een andere artikel over de ICS , Indo Club Surabaya.

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Bedankt voor die link, sympathieke man, Pak Edy. Heel veel nieuws onder de zon was er niet nee, maar t bleef leuk om te zien. Met Pak Edy erbij werd het pas echt emo-tv. Dat soort personen bepaalt of je documentaire slaagt of niet. Dit is waar mensen van houden, emotie, situaties waar mensen zich in kunnen leven.
Ik snap nog steeds niet op welke gronden hem nu de toegang tot Nederland is ontzegd. Mijn familie kreeg zonder uitzonderingen toegang tot Nederland, hoewel de situatie in Nederland ook niet florissant was voor ze. Maar in elk geval hadden ze veiligheid voor het gezin en de kinderen. Het geluk was wel verdwenen, maar dat is een opoffering die je in zo'n situatie moet maken.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Zielig om te zien dat iemand zo als Edy die zo vaak geprobeerd heeft naar Nederland te komen styeeds het deksel op de neus heeft gekregen. De man voelt zich ook Indo geeft hij zelf aan. De fotos van majesteit hangen ook nog aan de wand...

Dat deze man dit recht ontnomen is... Wat kan de reden hier voor zijn/ Ik heb wel eens gelezen dat men deze mensen bewust probeerde te keren..

Het mannetje zou alsnog geholpen moeten worden aan een pasport Belanda..

Verder weinig bijzonders in het tweede deel. Wat meer speurwerk was op zijn plaats geweest.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik vond het geen sterke uitzending. Ik erger me aan de toon van van Dis, terwijl ik hem normalerwijs altijd wel prettig vind. De hele tijd die zalvende toon vind ik niet passend, maar ook kleine dingen in de manier waarop hij de mensen bejegent. Het gejij/jou tegenover die oude man op het kerhof, maar ook tegen die Edy. Best mogelijk dat ze dat van tevoren hebben afgesproken, maar het verbaasde en ergerde me.
Hij plaatst zichzelf naar mijn idee te veel op de voorgrond, waardoor het voor mij soms een tikkie "kromme tenen" is.

emgee
Gebruiker
spacer line

Beste Monyet en BG,
Ik denk dat deze Edy Samson geen officiele papieren heeft waaruit hij kan aantonen dat hij -als trouwe aanhanger van het Koninklijk Huis- RECHT heeft om Nederland binnen gelaten te worden. Nederland blijft halstarrig houden aan hun beleid: "geen bewijs dŠn ook geen entree-permit". Emoticon: Bye bye Dit is nog steeds een deel van het -destijds- ontmoedigingsbeleid van de Nederlandse regering !! Emoticon: Angry
Waren de toenmalige beleidsbepalers maar zo toegeeflijk/menselijk als tegenwoordig, waar jan en alleman hun zo begeerde "papiertje" met minder moeite krijgen !! Emoticon: Nooo

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Emgee, dat was ook mijn enige conclusie. Het moet aan de papieren gelegen hebben, want de meesten werden gewoon toegelaten.
Maar dan zou je toch zeggen dat er op zn minst familieleden moeten zijn die wel hebben kunnen aantonen dat ze Nederlands staatsburger waren.
Hoe dan ook, ge Nederlandse overheid verdiende toen gen schoonheidsprijs, ook voor wat de Molukkers betrof die aan de zijde van de Nederlanders gediend hebben.

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 12-03-2012 21:23 monyet wrote: [d]e Nederlandse overheid verdiende toen geen schoonheidsprijs

To put it mildly. Very, very mildly.

MAD

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Ik had al een paar reacties verwacht over de uitzending van gisteren. Heeft er echt niemand gekeken of was het niet de moeite waard? Het is leuk om te zien hoe van Dis zijn reis heeft beleefd.
Het stukje over het kamp waar zijn moeder heeft gezeten met de verhalen daarbij en het vinden van het spoor Pakanbaroe en de oude trein was een emotionele indruk voor van Dis. Ik kan dit goed begrijpen. Erg "mooi" om dit te zien.

Zou van Dis ook mee lezen op dit forum? Emoticon: Smile

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Ik heb bijna alle afleveringen in de wacht staan, kom er al weken niet aan toe. Anders had ik dit topic al volgekalkt; elk stukje wat ik wel even zie bevalt me. Ik vind het een hele leuke serie en hoor veel goeie reacties erop.

"Bhinneka Tunggal Ika"

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb ze allemaal opgenomen en staat in de harde schuif van die Humax apparaat.
Ja vorige week dat hij naar die kerk is geweest en naar die Archieven opslag.
Er is nog heel wat werk daar te verschaffen en hier heeft Nederland wel een taak om die opgeslagen Archieven te prepareren en te helpen dat veilig te stellen.
Daar doen ze beter aan dan die beschuldigde vinger op houden in het verleden voor een vergoeding van Rawagede in 1947.
Dat geld verdwijnt en er word niets gedaan aan verbetering van die mensen.
Het is alleen te doen om hun eer te vergoelijkingen zoals de Ambassadeur zich vol trots er bij wilde zijn.
Ik neem de Ambassade ook kwalijk dat ze geen oog hebben over de begraafplaats van Pennele in Soerabaya
Neen er is en was veel te doen, dat nog onder de verantwoordelijkheid van Nederland zou gestalte moeten hebben of krijgen.
Die oude stoom locomotief in die rimboe van Sumatra, had ook een opknap beurt mogen hebben.
Laat Nederland daar hun energie en geld aan spenderen dan zogenaamde slachtoffers te helpen en de Nederlandse Knil in een verkeerde dag licht brengen.
We zijn (zouden) trots moeten zijn,ondanks dat er doden vallen en hoe je er nu tegen aan kijk JAn Pietserzoon Coen hij blijft een held.
Hoe spijtig de mening van nu jongere generaties.
Zij moesten zich schamen wat ze daar mee aan richt nu in deze tijd.
Laat ze helpen om de oude waarde te helpen herstellen................ Emoticon: Yummie! Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

JPC is naast de stichter van Batavia en grondlegger van Nederlands Indie ( ere wie ere toekomt) een Calvinist, veel talig(goed opgeleid) , koopman en boekhouder .
Aan de andere kant een sluwe bedrieger (volgens de Indonesiers) en een massa moordenaar (ook volgens zijn Nederlandse tijdgenoten) .
Zijn zogenaamde courage (wat een goede courage vermag en dispereeet niet ) was gebaseerd op bedrog en grootspraak.Zie zijn haastige vertrek (vlucht) naar Amboina en zijn zogenaamde verovering van Jayakerta(Jacatra).

Bron o.a Oud Batavia deel 1
Uitgave van Bataviaasch Genootschap voor Kunst en Wetenschappen 1921/1922 .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Aan de andere kant een sluwe bedrieger (volgens de Indonesiers) en een massa moordenaar (ook volgens zijn Nederlandse tijdgenoten) .

Ja kan zijn maar denk ook dat er toen ook jaloersheid in het spel zou kunnen zitten.
Maar die geschiedenis word beschreven in die jaren, ik ken het niet dat geef ik toe.
Het is wel zo dat er nu gemakkelijk er over gedacht word, dan je eigen zou kunnen verdiepen in hoe ging er aan toe in die tijd toen................ Emoticon: Sadley Emoticon: Shut up!

Men kan verontwaardig zijn zo veel ze maar willen.
Kijk eens nu, hoeveel moord partijen nu plaats vinden en daar praat men er niet over.
Neen ze zijn met die tijd bezig en dat te plaatsen als massa moorden,belachelijk voor woorden. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Ik heb ook echt het idee dat het van dat linkse gejankzak in Nederland is allemaal. Ik vertel mijn vrouw net nog dat de VOC nu niet meer kan, maar dat zij een onderdeel is van de nieuwe VOC mentaliteit ... Die kruiden kunnen we hier gewoon kopen, we halen nu de kok hierheen, en zo ook zij ... We liggen samen in en deuk.

Hou toch op over de narigheid van 10 miljard jaar terug, we hebben een gemeenschappelijk verleden en zo ervaar ik het ook als ik in IndonesiŽ aankom. Voor ons land was JPC gewoon een held, als je het verplaatst naar deze tijd (en daar gaat het mis), dan kun je er allemaal mensenrechten langs leggen. Het werkte toen anders, klaar.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 23-04-2012 12:45 Macan Belanda wrote:
Ik heb ook echt het idee dat het van dat linkse gejankzak in Nederland is allemaal. Ik vertel mijn vrouw net nog dat de VOC nu niet meer kan, maar dat zij een onderdeel is van de nieuwe VOC mentaliteit ... Die kruiden kunnen we hier gewoon kopen, we halen nu de kok hierheen, en zo ook zij ... We liggen samen in en deuk.

Hou toch op over de narigheid van 10 miljard jaar terug, we hebben een gemeenschappelijk verleden en zo ervaar ik het ook als ik in IndonesiŽ aankom. Voor ons land was JPC gewoon een held, als je het verplaatst naar deze tijd (en daar gaat het mis), dan kun je er allemaal mensenrechten langs leggen. Het werkte toen anders, klaar.

Als we over politiek correct willen praten dan moet men ook de andere zijde (donkere zijde) van JPC, Van Heutz, Westerling de Turk etc niet verdonkere mannen.
Ik gun de Nederlanders ( ook Indische mensen) hun geschiedenis , hun helden of boeven ook , dat staat buiten kijf.

Politiek correct gesproken( feiten) hebben de Indonesiers (oorspronkelijke bewoners) niks gemeend met de Nederlanders(Indische Nederlanders) , omdat toen er geen gelijkheid was .

Dus objectief gezien hebben " we"niks of weinig gemeenschappelijk met elkaar.
Zoals een Nederlander van Indische afkomst ( laat staan een Hollander ) met een Nederlander met al dan niet excotische afkomst , zoals Turken, Marokanen of uit Rumba Doemba.

Wel zitten we in dezelfde schuitje , in Nederland ,we betalen belasting en sociale lasten , gaan we bij LIDL of C 1000 inkopen doen en op Koninginnedag naar de grote rommelmarkt gaan.

emgee
Gebruiker
spacer line

Beste B.G.
In zijn laatste uitzending maakte van Dis terecht de opmerking dat in feite van die oude locomotief een monument gemaakt moet worden. NIET voor de Nederlandse slachtoffers - er zijn er al genoeg van -, maar voor al die Indonesische slachtoffers (o.a. de romusha's) die met alle mooie beloften door de Jappen naar Sumatra zijn gelokt om daar als slaven tewerkgesteld te worden en om daar te laten creperen!!
Dit initiatief zou in feite van de Indonesische regering zelf moeten komen, om hun eigen mensen een waardig gedenkteken te geven. Ik zie dit als een misgelopen kans!!

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Emgee,

Die opmerking heb ik inderdaad ook gehoord en dit is iets wat men zou moeten doen.
Leven dit soort dingen niet in IndonesiŽ? Ik merk aan veel vrienden en bekenden in RI dat ze niet zo veel hebben met de historie van het land op een enkeling daargelaten.
Heb je zelf iets met de historie van RI ? Ik geniet van oude plaatjes en verhalen.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Indonesiers hebben wel degelijk belangstelling in hun historie. Dat is het hem juist: HUN historie en niet de Nederlandse historie. Het Javaanse leven ging gewoon verder onder het Nederlandse juk. En dat is waarin men is geinteresseerd.
Van beide kanten zijn er verschillende versies. Daar waar de Nederlanders kijken naar het Nederlandse aspect, kijken Indonesiers naar hun aspect. Qua architectuur had men de koloniale gebouwen (Nederlandse historie) maar ook de Javaanse agrarierswoningen en prijayi -bouwstijl (Indonesische historie).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het is anderzijds begrijpelijk dat van Dis naar de Nederlandse "link" op zoek gaat want het is tenlotte een Nederlands programma en moet aantrekkelijk zijn voor het kijkerspubliek.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,149,977 pageviews Een website van indahnesia.com