Hoeveel passen wij ons nu eigenlijk aan?

Subforum Andere praat 
48 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

In Nederland lees je bijna wekelijks over 'aanpassen', maar hoeveel past u zich aan?

Nederlandser dan je denkt

Ook al doe je nog zo je best om in te burgeren in je nieuwe woonland, Nederlandse gewoonten steken toch te pas en te onpas de kop op. Ook bij kunstenares Shoshannah Brombacher. Ze woont al ruim 20 jaar in New York en nog steeds betrapt ze zichzelf op oude gewoontes. Een verhaal over kleine koffiekopjes en 'linkse' denkbeelden.

Voor video en reacties; http://www.rnw.nl/nederlands/v(...)o/neder...n-je-denkt

http://www.UE4all.org Gratis les in ontvangen en geven van Universele Energie. Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Mooi Topic Albert,
Na heel veel jaren buitenland, zonder bewuste emigratie zoals velen dit wel doen zie ik dat je in integratie mee kunt gaan, maar je raakt je identiteit nooit kwijt en verschilt het per mens natuurlijk ook hoe hij/zij deel uitmaakt van een nieuwe samenleving. Tja bakkie doen, zal er wel nooit uitgaan, ook al is vaak de koffie niet te pruimen. Hoe hij/zij als mens inelkaar steekt is ook bepalend of er een geslaagde integratie is.

It's only kinky the first time.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

de link is gebroken, tenminste dat zegt rnw als je de link aanklikt Emoticon: Confused

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 07-02-2012 15:23 oyibo wrote:
de link is gebroken, tenminste dat zegt rnw als je de link aanklikt Emoticon: Confused
Misschien iets misgegaan bij het kopieeren.

http://www.rnw.nl/nederlands/v(...)landser-dan-je-denkt

http://www.UE4all.org Gratis les in ontvangen en geven van Universele Energie. Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Juist qua gewoontes heb ik me behoorlijk kunnen aanpassen en nieuwe gewoontes geaccepteerd (bijv. juist eetgewoontes). Maar dat zie ik meer als "cosmetische" aanpassingen. Het echte aanpassen is de cultuur absorberen, en dan m.n. de denkwijze, normen en waarden van de ontvangende maatschappij. En daar stopt het vaak voor mij. Aanpassen? Tot zekere grenzen. Bepaalde nationale gewoontes kan ik principieel niet overnemen; dan zou ik mijn eigen identiteit verloochenen en mezelf geweld aandoen. Kennis van vele normen en waarden? Ja. Integratie van deze zelfde normen en waarden? Nee.
Belangrijkste is voor mij geen aanstoot geven maar wel je eigen identiteit behouden. Het stupide van bepaalde politieke stromingen in NL is dat ze verlangen dat migranten de Nederlandse identiteit overnemen ( whatever that might be ). Maar dat levert juist het gevaar op dat er extremisme ontstaat omdat men op een gegeven moment "de weg kwijt raakt". Neem een voorbeeld aan de Molukse kapingen in de vorige eeuw die duidelijk een uiting waren van een identiteitsprobleem onder de 2e generatie. Nu doet zich hetzelfde voor met islamitische en Caraibische jongeren.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Jij bent dus wel geintegreerd en niet geassimileerd. En precies daarom houd jij het zo verrekte lang uit in RI.
Ik ben het helemaal met je eens. Sommige mensen hier in Nederland eisen assimilatie en dat brengt mensen in zo'n spagaat dat het mis gaat.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik ben ook redelijk geintegreerd; spreek de taal, ken vele van de culturele gewoontes, houd daar vaak rekening mee en doe verder mijn eigen ding.

Doet me denken aan eerder vandaag; ontmoet een onbekend persoon die mij na het horen van mijn Indonesisch, het vragen naar mijn komaf en het vragen hoe lang ik hier al ben direct vraagt: dan ben je al WNI ('Warga Negara Indonesia', Indonesiers) geworden dus! Nee, dat dus niet, en dat wil ik ook helemaal niet. Reactie daarop is kort over het algemeen 'oh'... want iemand die vloeiend Indonesisch spreekt, grapjes kan maken over bepaalde culturele kenmerken en hier al jaren zit, die moet volgens het Indonesische denkbeeld allang geassimileerd zijn, maar ik stopte al bij de integratie.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En ja er ligt hier oude kaas in de koelkast, die ligt er al heel lang, want eet ik nog zelden. Chocolademuisjes gaan hier inderdaad op de taart. Emoticon: Puh!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Het zijn de Wilders figuren en aanhang die geen enkel benul hebben van wat nu integratie eigenlijk is, dat is ook wel logisch,, Bij Wilders is de chloor doorgeslagen de hersenpan in, en het gajes wat met hem meeloopt zijn ook direkt niet de eerste de beste intellectuelen.

Ik noem het gajes want meer is het niet. Als je bewust emigreerd naar een land dan weet je als je een beetje orientatie hebt gedaan waar de kernpunten van integratie liggen. En voor de rest ga je vanzelf deelnemen aan een andere cutuur en samenleving. een Indonesische bijvoorbeeld.Mensen die flexibel zijn en hun eigen identiteit kunnen bewaren zullen m.i. de grootste kans maken deel uit te maken van een samenleving, een andere dan hun eigen. het is geen vakantie, en verschillen zijn, of kunnen heel groot zijn.

Ook daar moet je tegen kunnen.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Kijk Oyibo, ik ben het ook wel eens volkomen met je eens hoor! Emoticon: Yes!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Triest dat Nederlanders zelf dit niet zien. Aan de andere kant zijn ze niet degene die een integratie door moeten of willen maken. Tot mensen zelf gaan emigreren, dan komt het vraagstuk iets wat aan den lijve ondervonden word.

Ik weet niet of genoemd "links denkbeeld" iets daarmee te maken heeft. Wel democratie en vrijheid, wat je in veel migratielanden gewoon kan vergeten, en je er in veel gevallen beter aandoet je in te houden voor je wat publiekelijk kenbaar maakt.

Nederland kent weinig generaties meer waar men armoede nog kende. En ook 40tiggers nu geen armoede hebben gekend, nog oorlog. Dat kan van invloed zijn op hoe je een integratie doorgaat. Niet iedereen gaat daar over igens succesvol doorheen. En echt helpen kun je de mensen niet echt. Het belangrijkste wat vergeten is, dat je jezelf meeneemt !!!!!!!!

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 11-02-2012 15:16 oyibo wrote:
Het belangrijkste wat vergeten is, dat je jezelf meeneemt !!!!!!!!

Dat is een goeie ja. Waar je ter wereld ook heen gaat, je komt 'm overal tegen!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2012
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

18,700,667 pageviews Een website van indahnesia.com