Dominantie of cultuur eigenschap ?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Blog Bot
spacer line

Als Molukse ben ik sinds een paar jaar geinteresseerd geraakt over de Javaanse bevolking. Binnen de Molukse gemeenschap wordt over Javanen niet graag gepraat, vanwege het neerkijken door Molukkers op Javanen.

Toch heb ik respect en bewondering gekregen over de tradities, culturele eigenschappen en de leefgewoonten van de Javaanse bevolking. Wat mij het meeste aantrekt is de trots, de houding en de branie die een Javaan bezit. Waar dan ook in Indonesie, de Javanen maken de dienst uit. Nu vraag ik mij telkens af is dat de dominantie van een Javaan of is het een cultuur eigenschap.

Ik heb een paar stellingen waar ik graag julllie reacties en of meningen zouden willen hebben.

1) Een Javaan / Javaanse heeft een trotse houding en heerst over alle "eilanden" in Indonesie
2) Een Javaan / Javaanse is net een tijger, wanneer een tijger wordt aangevallen, zal de tijger genadeloos en krachtig toeslaan.
3) Indonesie zal niet kunnen voortbestaan zonder haar Javaanse invloeden, zowel of lifestyle, economie e.d.

Ik hoop hieruit interessante discussies te krijgen,

I tell a lot of stories I have heard elsewhere

Blog Bot
spacer line

ik snap niet zo goed wat je met dominantie bedoelt. De overgrote meerderheid van de Javaanse bevolking heeft noodgedwongen een zeer slaafse houding gehad. Eerst onder de Nederlandse overheersing, daarna onder de politieke elite van Suharto en familie. Zwijgen of ja knikken. Het is dus volgens mij niet DE Javaan die heerst maar een politieke en economische ellite die nog steeds de baas is. En die bestaat zeker niet alleen maar uit Javanen. Op de Noord Molukken waar ik een tijdje heb gewoond heeft men veel respect voor de ijver en het doorzettingsvermogen van de Javaanse landbouwer. Evenzo op Noord Sulawsi waar ik nu woon.

Blog Bot
spacer line

Hartelijk dank voor je reactie. Wat ik met dominantie bedoel is dominant zijn op een positieve manier. Liever gezegd overheersend over alle bevolkingsgroepen in Indonesie. Ik kan met jou in zoverre meegaan dat er momenteel door de harde dictatuur en elitevorming de Javaanse bevolking ja en amen knikt.

Maar als je terugkijkt in de geschiedenis, is het wel de Javanen die streden voor hun onafhankelijkheid tegen de Kolonialisten, de Nederlanders. Als ik de verhalen mag geloven die ik gehoord en gelezen heb, waren de Javanen taai, moedig en deinsden niet zo maar terug. Ook Molukse KNIL soldaten vreesden toch de Javanen. Dat zie je ook hoe de Molukse bevolking op de Molukken vrees en angst hebben ondervonden van de Javanen. Vroeger keek de Molukse bevolking neerbuigend over de Javanen, is het nu o.a. de rekening die Molukkers gepresenteerd krijgt?

Ik bewonder toch hun doorzettingsvermogen. Zij werken hard en bereiken meestal hun ideaal in welke zin dan ook. Hun trotse houding is naar mijn mening dan ook terecht. Ik bewonder ook de tradities die zij in stand blijven houden. Geen enkele andere bevolkingsgroep tipt naar mijn mening aan de Javaanse tradities. Toen ik vorig jaar op doorreis was in Indonesie, landde ik op Jakarta. Ik merkte aan mijn gevoel dat ik hier "thuis hoorde", iets wat ik niet heb gehad toen ik op de Molukken ben geweest.

Ik vraag me af als de Molukse bevolking de Javaanse bevolking kan respecteren dat zij "voor het zeggen"hebben in Indonesie, dan zal de situatie op de Molukken snel verbeteren.

Tot slot wil ik zeggen: Ik hou van de Javaanse bevolking, heb diep respect naar hen toe en ik ben toch een Jawah-mined geworden.

Blog Bot
spacer line

Nou, ik vrees dat deze discussie eindeloos zou kunnen woren en uiteindelijk dan nog nergens toe leidt. Tot voel ik mij gedwongen no te reageren. Volgens mij bestaat er niet zoiets als op een positieve manier overheersen. Dat dachten mij Hollandse voorouders wliswaar maar het blijft onderdrukking. Overigens kwamen ook buiten Java de mensen vaak tevergeefs in opstand tegen de Hollanders en degenen die met hun meewerkten. Wat dacht je van Aceh of zuid Sulawesi? Ik vind het ronduit eng als je stelt dat de ene cultuur beter, hoger is dan de andere. Sterker nog je stelt: tipt niet aan.. Wie bepaalt dat?
Vraag dat eens aan een Balinees, een Dajak, een Batak,een......
En nee, ik denk niet dat de oplossing voor de Molukken lgt in een aanvaarding van een nieuwe onderwerping aan Java. Veel meer in de wjze waarop men het nu al probeert op de Noord Molukken. Meer zelfstandigheid voor de regio en de banden tussen de verschillende bevolkingsgroepen verbeteren. Maar vooral accepteren dat een ander traditie, een ander geloof weliswaar anders is maar niet minder.

Blog Bot
spacer line

Naar mijn mening zou overheersing in de positieve zin kunnen werken, als beiden dat kunnen accepteren. Ik ben met je eens dat er meerdere bevolkingsgroepen in Indonesie in opstand komen tegen het regime en niet tegen de Javaanse bevolking of traditie. Vanwege de machthebbers merendeels uit Javanen bestaat, wordt algemeen een beeld gecreerd dat Javanen pure machthebbers zijn. Ik denk dat het laatste niet terecht is. Dat ik de ene traditie of leefgewoonte boven een ander traditie plaatst is niet de ander minder te stellen. Wat ik bedoel: de javaanse leefgewoonte spreekt mij aan, ik heb respect naar hen toe en hou van de bevolking en het eiland Java. Ik denk dat ik misschien een van de weinigen zal zijn (met een molukse trots ???) die een Javaanse met Njonja zal aanspreken of een Javaan met Tuan.

Wat onderwerping betreft: Wat is het verschil tussen de bevolking en de machthebbers, lees regime? Ik ben helemaal voor om de RI regime uit te schakelen en de macht over te laten aan de gewone bevolking. Ik ben van mening dat het geen kwaad zou doen als de Molukken op een positieve manier de Javaanse invloed zou accepteren. Dit wil niet zeggen dat op de Molukken de tradities moeten verdwijnen of dat zij niets meer te zeggen zal hebben, helemaal niet. Een bevolkingsgroep, en wie dat ook moge zijn, zal met respect haar idealen moeten kunnen bereiken. Ik weet dat wanneer ik de Javaanse tradities en of gewoonten in mijn leven accepteer, ik erop word aangekeken door mijn mede bangsa. Dat merk ik als ik met Javanen omgaat. En dit vind ik jammer, ieder mens mag toch leven hoe hij of zij het wilt. Ik zal, wanneer ik kinderen zal krijgen, hen laten opvoeden met het Javaanse cultuur of leefgewoonten, zeker met mijn wens om de juiste liefde te ontmoeten met een Javaan.

Blog Bot
spacer line

Zoals IK er over denk;
Kolonisatie/Penjajahan,350 jaar - 200 jaar in het wild (handel bedrijven)VOC
praktijk,de bevolking tegen elkaar opstoken en oorlog laten voeren,mekaar laten
afslachten en daarna het land annexeren Koninkrijk Nederlands Indie! 150 jaar!!
Macht - Geld - Rijkdom dat is wat in 1945 door de nieuwe leiders is overgenomen!
Tijdens de Nederlandse tijd is alles naar Nederland(HOLLAND)verscheept!
Jaman VOC - jaman kolonyal!
De twee nieuwe leiders waren een Javaan en een Sumateraan!
De bedoeling was erg mooi en goed! Maar Macht - Geld - en Rijkdom is pretiger
en persoonlijker,,ja toch!?
Het is niet de Javaan of de javaanse bevolking,het zijn de Bangsa Indonesia zelf
die zich hebben laten meeslepen met en door de praktijken van de Belanda!
ADU DOMBA - korupsi - komisi - penjajahan baru/nieuwe kolonisatie!
Het geld gaat van af 1945 naar de machtige leiders van Indonesia!
Er komt verandering in!!
In de nederlandse tijd werden de javanan zo wie zo voorgetrokken door de HOLLANDERS!
De Javaanse bevolking is niet ondemokratisch en/of overheersend,het is zo gegroeid en Nederland heeft de Indonesiers in de steek gelaten!

Blog Bot
spacer line

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie. Er is wel een kern van waarheid in je beredenering en jouw mening. Tuurlijk is het zo dat het mooie Indonesie door de Nederlanders flink is uitgebuit en momenteel geen steun heeft.

Ik ben van mening dat het mooie Java toch haar schoonheid heeft behouden. De Javaanse bevolking is niet door het regime of door de Nederlanders geworden zoals zij nu zijn. Het is een prachtig volk, indrukwekkende tradities en bewonderswaardige levens houding. Ik ben, en dat als Molukse !!!, helemaal verliefd geworden op alles wat Java is.

Een Javaan is niet overheersend of ondemokratisch. Nee, het is een volk dat al jarenlang in Indonesie de grootste bevolking heeft. Vanuit Jakarta is de macht ontstaan om heel Indonesie te kunnen sturen. Kennis, invloed, macht vanuit Jakarta heeft het hele economie in Indonesie doen bloeien. Of het geld naar de machthebbers gaan is vers twee. Ik ben van mening dat de sturing voor andere eilanden binnen Indonesie vanuit Jakarta moet komen, anders onstaat er chaos, geen discipline en geen structuur.

Ik blijf hopen dat Indonesie uit de slob kan raken en dat de bevolking kan doen en laten wat zij willen. Voor mij is een Javaan of Javaanse een Tuan of een Njonja,
ik ben en blijf Jawah minded en daar ben ik gelukkig mee.

Blog Bot
spacer line

Nenek ku orang Jawa!
Jawa/Indonesia itulah Tanah Air ku - Tanah Tumpah darah Ibu ku!
Tanah Jawa itulah tanah kelahiran ku!
Ik zal altijd van Java blijven houden!
Ik hoop dat het helemaal goed komt in Indonesia!

Blog Bot
spacer line

In reactie op jullie berichtjes over positieve dominatie vraag ik me eigenlijk wel af wat positieve dominantie is?Moet eerlijk zeggen dat ik pas sinds een aantal jaren geinteresseerd ben in de indonesische cultuur, en dat terwijl mijn moeder volbloed javaanse is.Ik ben,zoals Shirley zegt,in mijn jeugd zelf ook altijd afgunstig benaderd door Molukkers.Ik begreep dat nooit en kwam om die reden wel eens thuis met een vervelend verhaal als ik weer eens gepest werd.Daarmee denk ik meteen dat ik het juiste woord gebruik Emoticon: Angry fgunstig.
Daarmee bedoel ik tevens dat de Javaan erg trots is en dat komt waarschijnlijk door de geschiedenis.Maar volgens mij ook, omdat een land als Indonesie dat meer dan 17.000 eilanden telt,met allemaal een andere invloed van verschillende culturen en religies, heel erg moeilijk onder een noemer te brengen is.Niettemin heeft de javaan het "voorrecht" dat het regime op en vanuit Java gevoerd wordt.
Om daar rust en evenwicht in te brengen, waar iedereen vrede mee heeft, dat is praktisch niet te doen.Daarvoor zijn de belangen,religies en achtergronden te verschillend denk ik.Wat dat betreft ben ik het eens met Terdad.
Aan de andere kant maakt dat Indonesie nou juist zo mooi:Elk eiland is anders.
Qua bewoners en cultuur.
Daarom ben ik trots om een Indo te zijn.

Blog Bot
spacer line

Bedankt voor je reactie. Ik kan mij in veel van je reactie meevinden. Ik vind het jammer dat jij vroeger, omdat je een Javaanse moeder heb, gepest werd door mijn volksgenoten. Je zegt het zelf al dat een Javaan erg trots, en met oprechtheid, is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Molukkers. Hun trots, in het maleis wordt het sombong genoemd, is meer neerbuigend, kwetsend naar andere bevolkingsgroepen toe. Waarom dit zo is, weet ik niet, maybe zit het in het bloed. Of ze zijn jaloers, afgunstig, bang of zo.

Ik ben jarenlang met Molukkers opgetrokken. Ik kom zelf uit een grote Molukse wijk, zo'n 3 jaar geleden ben ik op mijn zelf gaan wonen. Ik ben blij dat ik uit de wijk ben. Niet dat ik het vervelend vond of zo, maar alleen de afgunst en geklets achter je rug om. Wanneer ik uitging en ik mij leuk aankleede, lekker opgetut dan was ik een slet of sloerie. Een klein 2 jaar geleden ben ik in contact gekomen met Javaanse jongeren in een dansgelegenheid. Zij waren maar pas in Nederland maar hadden voor mij toch een bepaalde aantrekkingskracht. Hun houding e.d. sprak mij enorm aan, maakte ook kennis met de familie die al jarenlang in Nederland woonden. Dat zij enorm (oprechte) trots waren bleek dat een van de zussen van een Javaanse jongen, Djanto genaamd kritisch tegen mij was. Zij zag mij aan alsof ik Djanto op een verkeerde pad wilde brengen. En echt met een houding van wie ben jij eigenlijk wel. Toch heb ik met haar een en ander van gedachten gewisseld, zij weet dat ik Javanen respecteert en nu is zij een van mijn beste, zoniet de beste vriendin in mijn leven geworden. Zij accepteert ook dat ik samen ben met Djanto alhoewel hij en ik verschillen in leeftijd. Het kan mij niet bommen of ik een supervriendje heb die pas 22 is en ikzelf 38 jaar. Voor mij is hij alles...

Als ik omga met Javaanse jongeren voel ik mijzelf, ik voel mij veilig en senang. Ik merk het als we in een dansgelegenheid komen. Javanen zijn trots, aantrekkelijk ( vooral Javaanse jongens, ik vind hen echt aantrekkelijk echt ), hebben een open mined, durven te doen en zijn niet zoals veel molukse jongeren met merendeels zonnebrillen in dansgelegenheden.

Ik weet dat ik in mijn nek toe wordt aangekeken door Molukkers, omdat ik dagelijks met Javanen omga. Maar ik denk steeds van: ik heb echt respect voor Javanen en ik doe wat ik wil en met wie ik omga. Ik heb respect voor andere bevolkingsgroepen en ben met je eens dat ieder bevolkingsgroep in Indonesie iets goeds en moois heeft.

Ik ben blij dat ik Jawah-mined ben geworden, ik hoop op jou reactie hierop nog.

Blog Bot
spacer line

Bedankt voor je reactie. Adduuuh mooi zeg wat je vertelt. Zie mijn reactie op Indoeye. Voor mij is Jawah mijn tanahcintahku geworden.

Blog Bot
spacer line

Ik heb je berichtje gelezen en vind het aan de ene kant erg jammer dat de mensen die je vroeger misschien zo dierbaar waren, je nu met de nek aankijken.
Toch denk ik niet dat je het enkel negatief moet zien.Ik denk dat de molukse gemeenschap in Nederland sowieso veel hechter is dan welke andere indische samenleving dan ook.Maar daar kun je zelf beter over oordelen dan ik.En ook dat heeft volgens mij zijn redenen.De molukker heeft nog harder moeten strijden voor zijn zelfstandigheid.Heeft zich naar mijn inziens ook minder geintrigeerd dan de rest:het bestaan van de molukse wijken is daar een voorbeeld van.
Er is geen enkele plek in de stad waar je zoveel sarongs en kabaja's treft in het dagelijkse leven.Vaak is er ook een eigen kerk in de buurt en een toko.
Toch heeft dat ook wel weer iets kostbaars:men bekommert zich om je.Misschien ervaar jij dat als minder prettig en bemoeizuchtig, maar aan de andere kant is dat iets wat generatie op generatie doorgegeven is.Als "oudere" wordt je verzorgt door kinderen en kleinkinderen zoals indische gebruiken, en niet zomaar naar een verzorgingshuis gebracht.Ik denk dat jij op hen kunt rekenen als je in de problemen komt.Ik hoop voor jou dat je het respect voor je eigen cultuur weer terugvind, zonder de andere te idealiseren.Onder elke bevolkingsgroep zijn er sterke en zwakke plekken als het ware.En uiteindelijk moet je het doen met de goede kanten van elkaar.Anders kom je nergens.

Blog Bot
spacer line

Shirley, ik adviseer je op het internet de website: www.joglosemar.co.id te raadplegen. Daar vind je veel interessante en waardevolle gegevens over Java en de Javanen. De vele links brengen je naar allerlei onderwerpen over cultuur, traditie, etiquette en de Javaanse levensstijl. Je zult er na bestudering al gauw achter komen dat de door Europeanen ervaren "slaafse" houding van de Javaan een facade is! De doorsnee Javaan is "alus" (=fijn, niet grof) vergeleken met de vaak bot (=kasar) overkomende Europeaan/Amerikaan. De Javaan vermijdt conflicten, geruzie, hard praten, schelden en dat is iets anders dan slaafs zijn. Hij heeft er gewoon geen zin in om zich over vaak onbenullige zaken op te winden. Er zijn belangrijker dingen in het leven, toch? Ik heb 40 jaar met Javanen gewerkt en omgegaan en deel jouw mening dat het over het algemeen heel plezierige, vlijtige en zeer kunstzinnige mensen zijn!
Veel succes verder, laat me bij gelegenheid weten hoe jouw ervaringen zijn!

Blog Bot
spacer line

Thanks voor de informatie. Ik zal zo snel mogelijk de website bekijken die jij adviseert. Ik ben blij dat er ook iemand is al jou die positieve ervaringen heeft met de Javaanse bevolking. Ik zelf geniet van de bevolking, traditie, leefgewoonten. Een Javaan of Javaanse heeft toch een bepaalde aantrekking, ze stralen een trotse houding uit, hebben flair en zijn kunstzinnig. Ik weet het niet of zij, in de tijd van kolonialisme een slaafse houding hadden. Momenteel op Java merk je toch niets van. Er zijn genoeg Javaanse gezinnen met "baboes" uit andere bevolkings-groepen. Deze vind je overal op de Indonesische eilanden, bijvoorbeeld op het moedereiland van de Molukken, het eiland West-Ceram. Er zijn genoeg mensen die dit zien als een soort tiranie. "Javanen komen op ons grondgebied en maken de dienst uit" is een veelvoorkomende opmerking.

Ik zelf zou daar geen probleem mee hebben, ik heb veel respect voor Jawah gekregen en ik zou het in mijn leven accepteren hoe gek dat ook moge klinken omdat ik van Molukse afkomst ben. Ik ben nu samen met een Javaanse jongen, geniet elke dag van hem en van zijn familie en traditie. Ik zal mijn afkomst niet verloochenen, ik zal het ook respecteren. Maar als ik mag kiezen, dan heb ik de keus al gemaakt: Tanah Jawah is mijn Tanah Cintahku geworden.

Ik laat je nog e.e.a. wel weten als de website bekeken heb,

Blog Bot
spacer line

wie is de verlosser van het koloniale juk ? Sukarno. Een geweldig charismatische Javaanse man. Waar begon de Aristocratie of de koningrijk van Mataram. Midden Java. namelijk Surakarta, En zo kunnen we gewoon weer door gaan. Wij zijn bevoorrecht dat wij het VOLK zijn van Indonesia.

Blog Bot
spacer line

Bedankt voor je reactie. Het doet me goed als ik jouw mening (=FEITEN) lees.
Ik ben de laatste jaren Jawah minded geworden, hou van alles wat met Java te maken heeft. Ik vind het schitterend hoe je het zegt, de Jawahs is een bevoorrechte volk van Indonesia. Nou ik merk het van mijn familie op Java. Duluh bangsa Maluku anjaja Jawah, sekarang bangsa Maluku takut bangsa Jawah !!!
Het is nu meer dat Molukkers Javanen aanspreken: " Mintah Ampung Tuan / Njonja" . Terrecht toch!

Zelf heb ik een (geweldige!) relatie met een Javaanse jongen, ben er blij mee, hou ontzettend van hem en van jullie Javaanse tradities. Mijn leven is een stuk gelukkiger geworden... Hoop op je reactie, lijk me fijn met jouw te communiceren.

Blog Bot
spacer line

Nu begint het echt eng te worden. Als de Javanen het volk zijn. Hoe zit het dan met alle andere bevolkingsgroepen van het huidige Indonesie? En wat dacht je van herstelbetalingen door Java aan Aceh, Papua en Oost Timor?

Blog Bot
spacer line

Sorry dat ik zo maar even kom binnen springen in deze discussie. Ik heb zo de reacties gelezen en kon het toch niet laten om ook maar ven mijn mening te uiten.
Allemaal leuk en aardig over die javanen. Hele mooie cultuur en tradities, gewoontes, mooie vrouwen, lekker eten etc. Maar wist je ook dat sinds de onafhankelijkheid de javanen altijd het land hebben geregeerd en gedomineerd met de huidige situatie als bewijs!! Politiek, Sociale, Economische en religieuze onrust. Criminaliteit is een van de hoogste ter wereld. Corruptie is door de javanen bedacht.
Sorry voor mijn mening hoor maar ik geloof dat er een veel te rooskelurig beeld wordt afgeschilderd wat betreft de Javanen.
Hun Cultuur en traditie heeft er tenslotte voor gezorgd dat de javanen wat betreft denkwijze maar weinig zijn door ontwikkeld in de loop der jaren. Hun hele denkwijze is gebaseerd op cultuur en traditie en niet op vooruitgang en modernisering. Als volk en als cultuur misschien voor buitenstaanders allemaal heel mooi en leuk om mee te maken op vakantie, maar niet echt een volk waar je de economische crisis kunt overwinnen. Waarom? Javanen zijn maar weinig recht door zee, niet straight. Kunnen niet eerlijk voor hun mening uit komen. Hebben slecht benul van tijd en beloftes. ( Jam karet). En dat allemaal onder het voorwendsel dat je je niet druk moet maken. Inderdaad als ik op vakantie ben in Jogya en Solo doet ik dat ook niet, maar als dit ook sociaal, politiek,zakelijk geldt dat sta ik er niet van te kijken dat dit land moment in een economische crisis is beland.
Wat dat betreft heb ik meer respect voor de Batakkers, Padangers, Molukkers dat zijn volken waar je echt op kunt bouwen en gelukkig zien de javanen dat nu zelf ook in.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen Javanen, ben zelf halve javaan. Ik hou van de cultuur, traditie het eten, maar daar worden de 60% Indonesiers die nu onder de armoede grens leven niet beter van!!

Blog Bot
spacer line

On 14 January 2004 18:41 forumbot wrote:
Nu begint het echt eng te worden. Als de Javanen het volk zijn. Hoe zit het dan met alle andere bevolkingsgroepen van het huidige Indonesie? En wat dacht je van herstelbetalingen door Java aan Aceh, Papua en Oost Timor?

ER is niks eng aan, we zijn een EENHEID inverscheidenheid daarom hebben wij de PANCASILA , willen ze los van ( Indonesia ) mijn zegen heb je. Misschien in de toekomst.

Vlaming
Gebruiker
spacer line

Als Vlaming vind ik deze discussie interessant om lezen. Jarenlang werd de Vlaamse (Nederlandstalige) cultuur als minderwaardig beschouwd in BelgiŽ. Kunnen 'Nederlanders' zich dat voorstelen? Emoticon: Smile
Volgens mij begint alles met respect respect voor andere culturen, maar niet vergeten ook respect voor je eigen cultuur. Culturele dominantie kan snel veranderen als je de situatie in BelgiŽ nu bekijkt. Door een grotere economische activiteit in Vlaanderen zijn we WalloniŽ bijgebeend en misschien al wel voorbijgestoken in dominantie. Kunnen we dan als Vlaming alle krediet daarvoor opeisen? Dat denk ik niet...het is een samengaan van verschilende factoren die dat bewerkstelligd hheft. Zo zie ik dan ook de dominantie van de Javanen in IndonesiŽ. Ze is historisch gegroeid door socio-economische factoren. De schuld op de Nederlandse overheerser steken is al te gemakkelijk. Wat doen we dan met al die jaren voor de Nederlandse overheersing? Tot slot nog even dit: ik word ook een beetje ongemakkelijk van de veralgemening (waar ik me ook wel een beetje schuldig aanmaak) dat over Javanen zo en Molukkers of Acheh'ers zo. Respect voor elkaar blijft de enige goede oplossing. En respect moet je verdienen door aan jezelf te werken.

janss557
Gebruiker
spacer line

>>Hartelijk dank voor je reactie. Wat ik met dominantie bedoel is dominant zijn op een positieve manier. Liever gezegd overheersend over alle bevolkingsgroepen in Indonesie. Ik kan met jou in zoverre meegaan dat er momenteel door de harde dictatuur en elitevorming de Javaanse bevolking ja en amen knikt.

Maar als je terugkijkt in de geschiedenis, is het wel de Javanen die streden voor hun onafhankelijkheid tegen de Kolonialisten, de Nederlanders. Als ik de verhalen mag geloven die ik gehoord en gelezen heb, waren de Javanen taai, moedig en deinsden niet zo maar terug. Ook Molukse KNIL soldaten vreesden toch de Javanen. Dat zie je ook hoe de Molukse bevolking op de Molukken vrees en angst hebben ondervonden van de Javanen. Vroeger keek de Molukse bevolking neerbuigend over de Javanen, is het nu o.a. de rekening die Molukkers gepresenteerd krijgt?

Ik bewonder toch hun doorzettingsvermogen. Zij werken hard en bereiken meestal hun ideaal in welke zin dan ook. Hun trotse houding is naar mijn mening dan ook terecht. Ik bewonder ook de tradities die zij in stand blijven houden. Geen enkele andere bevolkingsgroep tipt naar mijn mening aan de Javaanse tradities. Toen ik vorig jaar op doorreis was in Indonesie, landde ik op Jakarta. Ik merkte aan mijn gevoel dat ik hier "thuis hoorde", iets wat ik niet heb gehad toen ik op de Molukken ben geweest.

Ik vraag me af als de Molukse bevolking de Javaanse bevolking kan respecteren dat zij "voor het zeggen"hebben in Indonesie, dan zal de situatie op de Molukken snel verbeteren.

Tot slot wil ik zeggen: Ik hou van de Javaanse bevolking, heb diep respect naar hen toe en ik ben toch een Jawah-mined geworden.<<

Deze reactie dateert al van 14 januari. Ik heb er moeite mee om te generaliseren. Is altijd "tricky". Ik kan me niet goed voorstellen waarom louter de Javanen zo'n reputatie zouden moeten hebben. Inderdaad, Diponegoro (bijv.) was een Javaan. Maar hoe zit het dan met Teuku Umar, Tut Nha Dien (Aceh), Pattimura (Molukken); maar ook Sulawesi en Kalimantan had zijn helden, onder wiens commando duizenden mensen zijn gestorven voor de vrijheid. Die ze vaak niet kregen, althans niet tijdens hun leven. Kijk maar eens naar de puputans (rituele zelfmoorden in de strijd) op Bali, waar een aantal volledige koningshuizen met alle volgelingen vrijwillig voor de dood kozen, tot ontzetting van het Nederlandse leger. Dat liever dan onderworpen aan een koloniale overheerser.
En inderdaad, alom wordt nog steeds de moed van de Molukse strijder gevreesd. Denk verder - meer in het heden - ook aan OPM, GAM en de succesvolle vrijheidsstrijd van Timor Timur. Daar is weinig onderworpens in te ontdekken.

Sorry voor deze lange verhandeling, nog langer gemaakt door het kopiŽren van het stuk waar ik een antwoord op wilde geven.

Hub

janss557
Gebruiker
spacer line

>>Allemaal leuk en aardig over die javanen. Hele mooie cultuur en tradities, gewoontes, mooie vrouwen, lekker eten etc. Maar wist je ook dat sinds de onafhankelijkheid de javanen altijd het land hebben geregeerd en gedomineerd met de huidige situatie als bewijs!! Politiek, Sociale, Economische en religieuze onrust. Criminaliteit is een van de hoogste ter wereld. Corruptie is door de javanen bedacht.<<

Sorry, het wordt wat onpersoonlijk, omdat "forumbot" me geen info geeft over een identiteit. Zal wel een technisch probleempje zijn.

Inderdaad manifesteren de Javanen zich meer, omdat ze in alle opzichten de macht over het land hebben. De pers, het toerisme, de regering, de economie, etc., etc., het is allemaal gecentreerd op Java. Ook tot woede van vele niet-Javaanse IndonesiŽrs.

Het gaat overigens errig ver om te zeggen dat het de Javanen zijn geweest die corruptie hebben uitgevonden. Een beetje ongenuanceerd is het wel, en ook een beetje zwart-wit. Ik ben bang dat de Nederlanders de Javanen voor waren in het gebruik van corruptie, en wel op grote schaal. De Javanen hebben goede leermeesters gehad.

Maar wat dan nog? Je kunt toch de Javanen - maar laat ik het a.j.b. ŗnders noemen, want overal in de derde wereld (ook weer zo'n rare term die in het westen is uitgevonden) komt dit voor. Overleven is een gevecht. Moet ik de kleine neringdoende en okť - zelfs de politie wanneer we weer geconfronteerd worden met een overbodige en onnodige wegblokkade - die uiterst noodzakelijke aanvulling op hun (te) karige inkomen ontzeggen? Wie ben ik om daarover te oordelen? Ik kan reizen in een vliegtuig, en in de ogen van IndonesiŽrs (en andere Aziaten en Afrikanen) ben ik daarom rijk. Ik kan ze niet eens kwalijk nemen dat ze mij zien als een potentiŽle mogelijkheid hun eigen inkomen aan te vullen. Ik kan me ook niet boos maken over het feit dat er verschillende prijzen voor artikelen worden gehanteerd - voor IndonesiŽrs en buitenlandse toeristen. Ik ben hun betalende gast; ze hebben er recht op!

Ik ben overigens wel benieuwd naar cijfers over die criminaliteit, want je schijnt te weten dat het er daarmee vreselijk gesteld is. Het is er ŗnders, niet erger dan bij ons! Sorry, een beetje kort door de bocht!

Blog Bot
spacer line

Volgens mij weet je maar weinig over de Molukse cultuur en geschiedenis, ben je ooit eens op de Molukken geweest, of heb je het uit boeken en kranten waardoor je Java-minded.

lesmana
Gebruiker
spacer line

Beste Molukse
Het lijkt wel een grote copie wat ik hier lees over jou Java gevoel. Zo'n anderhalf jaar geleden heb je dezelfde discussie al ergens anders gevoerd met precies dezelfde woorden en ik denk dat je gewoon maar wat in de ruimte kletst over je Java. Een echte Javaan kan qua vlijtigheid helemaal niet aan een Molukker typen, ik denk dat je alleen maar je relatie met een veel oudere man hier goed wil praten. Tevens denk ik dat je nog nooit in Indonesia geweest bent anders zou je nooit je huidige instelling hebben over Javanen. Emoticon: Bye bye

kinanti pinta
Gebruiker
User icon of kinanti pinta
spacer line

hey people, what are you guys discussing? please let me know... don'tt speak dutch Emoticon: Sadley
as much as l try to understand the words, l can't!! Emoticon: Frustrated

Slightly older, hopefully wiser, absolutely prettier

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

89,797,825 pageviews Een website van indahnesia.com