Emigreren naar Indonesie.

Subforum Het visumgebeuren 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
bambang
Gebruiker
spacer line

Ik ben zelf ook benieuwd, om het even, naar het antwoord. Emoticon: Yummie!

pierre
Gebruiker
spacer line

En toen was het stil bij slimmerikje...
of zal hij al in de jungle zitten??

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Dirk is zo slim om niet meer te reageren of hij heeft de plannen opgegeven! Het kan zijn dat Dirk nu hout aan het kappen is in de jungle om straks Boedha beeldjes te snijden. Deze handel was altijd geweldig heb ik mij laten vertellen...

Kom op Dirk!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Slimmedirk is Stilledirk geworden, jammer hoor.
Ik vond het wel interessant worden na zijn tweede posting.
Zo'n positieve jongen met zo'n baanbrekende levensstijl moeten we gewoon helpen.
Ik had in eerste instantie nog zo iets van, joh Dirk stel het een jaar uit en ga je licht op steken.
Na zijn uitgebreide posting is duidelijk dat hij het licht al heeft gezien.
Blijft er voor mij niets over als te zeggen doen Dirk, doen jongen, laat je niet van de wijs brengen door al die doemdenkers hier op het forum.
Met zo'n instelling gaat het zeker lukken Dirk.
Wees niet bang, de eerste de beste imam die je buiten het vliegveld tegen komt zal je met liefde helpen.
Ze zijn er gek op om te pronken met een witte (desnoods half bruine) bekeerling en maak je maar geen zorgen, ze hebben stuk voor stuk nog wel een paar van die lekkere poepies in de spare die jou graag van dienst willen zijn en je trouw willen zweren in het aangezicht van Allah (gezegend zij zijn naam).
Gaan Dirk laat je niet tegenhouden door doemdenkers, je kan het en je doet Om Ziel ook nog een plezier.
Overigens met het uitspreken van de woorden:
Asj-hadoe an la ilaha ill-Allah
Wa asj-hadoe anna Moehammad-an rasoel-Oellah
Ben je weliswaar Moslim, maar er hangen nog een paar dingen aan vast.
Onder andere de hadj, als je muntjes bij elkaar kan schrapen om naar IndonesiŽ te gaan, dan komt toch weer een jaar uitstellen boven tafel.
ňťn: Wat is belangrijker, emigreren of de hadj, afijn dat hoef ik jou als goed Moslim niet te vertellen.
Twee: Doen Dirk, als Mekkaganger zal je hier veel bewondering en eerbied oogsten, dan staat zeker de hele club klaar om je plan te laten slagen.

tvolkert
Gebruiker
spacer line

Mijn ervaring met de RI is, dat al heb je daar familie wonen, en je woont bij ze in toch alleen voor staat met alle problemen die er zijn . Vaak wordt dat niet gezien als toerist.
Ik ga graag naar RI Ambarwa en dat elke jaar 6 maanden, dat kan ik doen omdat ik gepensioneerd ben.
Ik wil hiermee zeggen, dat als je nog niet gepensioneerd bent hier in Holland het beste van moet maken. Want een baan vinden in de RI ook als ingenieur vergeet het maar.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mwah, dat laatste is niet geheel waar. Er zijn voldoende opportunities in RI. Wel rekening houden met cultuur en maatschappij en een goed plan cq. idee hebben. Enige ®backing® en gaan met die hap.......
Slimmedirk weet tenminste waar Mohamed de mosterd vandaan haalt. Indonesiers pronken graag met bekeerde moslims uit het westen (zie die idioot in Yogya die zijn naam heeft veranderd, elk jaar rond Ramadhan weer uit de kast wordt gehaald om op de kijkkast TV te komen, reeds lang in het bezit van een verblijfsvergunning als goede moslim). Deze zgn. ®converts® komen snel in aanmerking voor een verblijfsvergunning of naturalisering en mogen allerlei soorten werk aanpakken met werkvergunning. Dus Slimmedirk heeft al een aantal barrieres geslecht. Nu de rest nog....

CMenno
Gebruiker
spacer line

Hallo Forum, ik ben hier nieuw en lees met veel belangstelling alle berichten. Ik woon zelf nu 5 jaar op Bali en herken veel van hetgeen wordt geschreven.

Slimme Dirk, lees goed wat dit forum jou voorhoud. Zij hebben volkomen gelijk. Je bent pas 19. Ook ik heb kinderen, die in Nederland wonen. Een van hen dacht: "Dat wil ik ook lekker op Bali wonen en werken." Los van de verblijfsvergunning, werkvergunning etc. heb ik mijn zoon (10 jaar ouder dan jij Dirk) een rekensommetje voorgehouden. Ook hij zat even op roze wolk. Heftig geschrokken wat er allemaal bij komt kijken heeft hij nu een eigen bedrijfje in Nederland en heeft het prima naar zijn zin.

Weet goed wat je wilt Dirk.

Advisor15
Gebruiker
spacer line

Wat voor geloof heb je. Moslim, heb je al een streepje voor denk ik.
Ga in een pension. Er wonen genoeg Indo's (AOWťrs) die wel open staan voor dit idee en het alleen van hun klein AOWtje moeten doen. Je staat dan ook niet direct alleen.
Wat kan je nog meer behalve metaalbewerken?
Spreek je de taal reeds.
Het is een leuke uitdaging als je nog jong bent en ongetrouwd. Overweeg bovenstaande ideeŽn en ga dan over tot je plan. Niet geschoten is altijd mis, zeg ik maar. Eťn ding is zeker je krijgt het niet op een presenteerblaadje aangereikt. Voor hygiene hebben ze andere maastaven.
Good luck

Dirkx50
Gebruiker
spacer line

Toen ik de wens van dirk las moest ik even glimlachen.
Hij wil werken in Indonesie.
Als ik hier zo rond kijk is er inderdaad wel werk te vinden maar dan wel werk voor erg weinig geld.
Lassers komen er bij bosjes langs de deur.
Las las las roepen ze de hele dag en hebben misschien een paar kleine klusje voor een paar centen.
Zo gaat het met eten en horloges schoenmakers enz enz.
Over bankwerken kan ik niet meepraten maar als er werk is is het voor de Indonesiers en niet voor een overgewaaide emigrant die te duur is. (sorry voor de uitspraak)
Niemand heeft veel geld hier en dan komt er iemand uit nederland die wil werken.
Dat willen ze hier ook maar het is er niet.
In een fabriek krijgt dirk geen werk.
Met eten langs de weg leuren, ik denk niet dat dirk dat wil.
Dat is toch de enigste manier hier om te werken.
En zo een 10.000 euro's.
Je kan er net een huisje van kopen in Jatinangor (niet op je eigen naam) wat je dan zou kunnen verhuren voor een 50.000 roepies per maand aan studenten.
Heb je twee kamer dan is het zo een 1 miljoen zo een 95 euro.
Dat is wel mogelijk maar ook daar moet je voorzichtig mee zijn.
Je hebt zo een zak oud papier en geen huis en het geld is weg.
Voor de rest werken is haast uitgesloten mits je op die voorwaarden naar Indonesie mag komen.
Dat is al moeilijk want Indonesie is GEEN emigratieland.
Met pensioen gaan, dan zit je lekker, dan ben je niet afhankelijk van werk.
Dan is het een mooi land, arm dat wel, maar de mensen zijn aardig tegen je.
Voor het geld misschien maar ze zijn aardig.
Hoewel sommige kunnen je ook wel schieten maar ja dat is hun recht zullen we maar zeggen.
Mij en mijn gezinnetje bevalt het in ieder geval prima in Bandung.
Of ik over 10 jaar nog zo praat ?
Och ik weet het niet, we wachten af wat de regeringen willen.
Want daar hangt ons bestaan van af hier in Indonesie.
Maar als het aan mij ligt zit ik hier nog wel een poosje.

hollandseharing
Gebruiker
spacer line

hai slimmerik, ik zeg gewoon doen, met vallen en opstaan wordt je wijs, in nederland is het inderdaad ook niet eenvoudig , ik ben ook zo gegaan, zo zomaar, nu 3 jaar hier en het bevalt me best, natuurlijk veel gevallen, maar weer opgestaan, als je je koppie gebruikt, en je handjes kom je een heel eind, alles accepteren en slikken, maar, MAAK GEEN FOUTEN, daar bedoel ik mee, met de wetgeving hier, want dan weten ze je portemonnee te vinden, ik heb het geluk gehad dat ik nu de goede vrouw ontmoet hebt, met een goede opleiding, dus dwz, PIENTER, met een lach, die zoekt altijd alles uit, zonder een vrouw, dus zonder trouwen kom je hier niet ver, dus neem de tijd, kijk om je heen, en laat je niet verleiden door al die glimlachjes, want daarachter schuilt heel veel leugens, gewoon met je volle verstand niks verkeerd doen, de weg bewandelen, luister naar niemand, alleen naar jezelf, je moet hard willen werken 7 dagen in de week, in de hitte, dan kom je er, anders niet, vriend, nog een adviesje, dat denk ik altijd, kijk naar je as schoonmoeder, want die zijn het pienterst, meer vechtlust, en kijk hoe ze naar jou kijken, het is slikken of teruggaan hier, ik wens je veel succes

jawa tengah

FrankR
Gebruiker
User icon of FrankR
spacer line

Ik neem aan dat je indonesisch spreekt en dat je eerst HTO (HTS) ga afmaken. Als je gelijkertijd werkt en die opleiding 's avonds doet vergt dat veel van jezelf. Dan heb je geen vrije tijd meer. Mocht je de Indon. taal niet beheersen zou je die in het weekend kunnen doen. De taal is een must wil je hier slagen.

Afhankelijk van je gekozen HTO richting zou je misschien in IndonesiŽ stage kunnen lopen. B.v. een offshore bedrijf. Ik raad je aan om eerst eens te gaan informeren bij bedrijven die vestigingen hebben in IndonesiŽ. Heb je ook al een LinkedIn profiel aangemaakt? Als je eenmaal goede contacten heb gelegd zou je een werkvergunning kunnen krijgen in IndonesiŽ na afronding van je school.

Ikzelf heb in Jakarta een 2-kamer appartement zonder keuken incl. electra/wifi/tv voor 3 jt en qua eten ben ik ongeveer 2 jt kwijt zijn als ik erg zuinig leef. Dat is dus 5 jt totaal (430 euro) per maand = 5160 euro per jaar. Dan ben je ook veel geld kwijt aan visa's en ander papierwerk. Het helpt als je al een Indon. paspoort hebt.

Als je nu nog bij je ouders woon, zou je bij familie in IndonesiŽ een paar maanden kunnen logeren om te zien of je daar kan aarden. Als je een eigen (huur)woning dan moet je deze aan iemand kunnen onderverhuren. Ik heb zeer weinig kunnen verkopen en met veel verlies de rest op straat moeten zetten toen ik Nederland definitief verliet. Je bespaart geen geld als je later achter komt dat je daar toch niet kan rondkomen. Op vakantie gaan daar is echt nodig!

Je ontmoet er misschien ook nieuwe kennissen die je later kunnen helpen. Misschien ook wel je toekomstige vrouw met een goed beroep. Met z'n tweeŽn lukt het beter om financiŽel rond te komen. En geloofsovertuiging moet geen reden zijn voor verhuizing. Je herkent moderne moslima's niet aan hun kleding in de grote steden. Mijn zwager is moslim geworden voor z'n 2e vrouw en de vrouw van mijn andere zwager was moslim. men stapt hier in IndonesiŽ gemakkelijker over voor de liefde.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Moslim, heb je al een streepje voor denk ik.
ik heb als niet-moslim (ja, voor de KUA ben ik wel Moslim, want getrouwd op de Islamitische manier, maar heb er verder bar weinig mee:net nog lekker bulgogi op (varkensvlees op z'n Koreaans) en door een kennis gebrouwen ginger ale met 10% alcohol)) voor zover ik weet geen nadeel ondervonden in de zes jaar dat ik hier nu woon.

Je moet ook zorgen dat je het nooit op geloof aanstuurt, dat is het slechtste wat je kunt doen. Bovendien is het veel leuker mensen te 'pakken' op andere dingen, die ze niet verwachten. Pats! recht in hun gezicht, maar wel lekker onder de gordel, iets waar ze hier van smullen. Emoticon: Puh!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Overigens ga ik me de komende week maar eens gewoon netjes uitschrijven. Dan ben ik officieel emigrant en tel ik mee in de statistieken (juppie!)... niet dat ik er wakker van lig overigens, mijn vrouw verdient de centjes hier en ik geef ze uit. Omgekeerde wereld niet? Ja, daarom zit je ook in Indonesie. Als je normaal wil leven moet je lekker in Nederland blijven. Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 05-06-2012 16:33 Yerun wrote:

[quote removed]
ik heb als niet-moslim (ja, voor de KUA ben ik wel Moslim, want getrouwd op de Islamitische manier, maar heb er verder bar weinig mee:net nog lekker bulgogi op (varkensvlees op z'n Koreaans) en door een kennis gebrouwen ginger ale met 10% alcohol)) voor zover ik weet geen nadeel ondervonden in de zes jaar dat ik hier nu woon.

Je moet ook zorgen dat je het nooit op geloof aanstuurt, dat is het slechtste wat je kunt doen. Bovendien is het veel leuker mensen te 'pakken' op andere dingen, die ze niet verwachten. Pats! recht in hun gezicht, maar wel lekker onder de gordel, iets waar ze hier van smullen. Emoticon: Puh!

A.W.W .
Broeder , je bent voor mij een Moslim Emoticon: Shiny , al is het "Moslim KTP" .

bisa dicek of makemyday .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste mensen,

Emigrasi is zo slecht nog niet denk ik. Ik ben op dit moment in Nusa Dua Bali.
De toeristen industrie draait hier op volle toeren.

Zelf zou ik nooit voor Bali Kiezen. Wellicht Noord Sumatra. Lekker rustig en veel kansen Emoticon: Smile

Morgen vliegen we weer naar Jakarta en hoop ik nog Harlys te kunnen ontmoeten. De tijd gaat wel heel erg snel hier.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2012 16:23 hollandseharing wrote: .......hai slimmerik, ik zeg gewoon doen, met vallen en opstaan wordt je wijs, in nederland is het inderdaad ook niet eenvoudig , ik ben ook zo gegaan, zo zomaar, nu 3 jaar hier en het bevalt me best
Jij en ik wel. Maar vergeet niet dat ruim 80% berooid en met de staart tussen de benen naar patria terugkeert binnen een aantal jaren. Niet een ieder wordt met vallen en opstaan wijs. Het moet in je zitten om hier te kunnen overleven. En als ik Slimmedirk z'n postings lees, krijg ik niet bepaald de indruk dat dit een "blijver" zal worden. Verre van dat, dat wordt heel snel een enkeltje terug: verkeerde mentaliteit showt hij al volop in zijn postings.....geen realiteitszin maar waanidee.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 05-06-2012 16:30 FrankR wrote: Mijn zwager is moslim geworden voor z'n 2e vrouw en de vrouw van mijn andere zwager was moslim. men stapt hier in IndonesiŽ gemakkelijker over voor de liefde.
Exact, jaren geleden woonde ik bij een familie in waarvan de oom ondertussen wel 6x was gecheiden en hertrouwd.........en 4x van religie gewisseld.
Anecdote: een kennis was katholiek en wilde gaan scheiden. Mag hier niet van de katholieke kerk. Dus werd hij even moslim zodat hij wel kon scheiden.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 08-06-2012 16:09 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Exact, jaren geleden woonde ik bij een familie in waarvan de oom ondertussen wel 6x was gecheiden en hertrouwd.........en 4x van religie gewisseld.
Anecdote: een kennis was katholiek en wilde gaan scheiden. Mag hier niet van de katholieke kerk. Dus werd hij even moslim zodat hij wel kon scheiden.

Kaya bunglon Emoticon: Wink lijkt op een bunglon.

bisa dicek of makemyday .

bambang
Gebruiker
spacer line

Slimmedirk kan en mag niet meer reageren.

Op 08-06-2012 16:09 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

Anderen (geloof, gemeenschap ...) zullen je eventjes vertellen wat mag en niet mag. Dus gebruik je een truc. Niks mis mee.

barubagus
Gebruiker
spacer line

slimmedirk is kristen geworden.
Hij wil nu weten hoe erg de Orang Kristen worden vervolgd in de RI.
Er zijn verschillende soorten Christenen Dirk;
orang Batak, Flores, Menado, Ranta P, Ambon etc

barubagus
Gebruiker
spacer line

O, ja Slimmrdirl is namelijk niet slim, maar een moslim masogist.
Die doen toch immers aan zelfkastijding, zelfmoorden, etc

boe02673
Gebruiker
spacer line

Dirk

Ik ben gek op indonesie, heb mij heel veel dingen aangeschaft via marktplaats om toch een beetje het idee te hebben er te zijn. maar het is een microgrammetje op een kilo van het gehalte van wat het eigenlijk behelst.
Ik wil er een keer op vakantie voor een paar weken om de sfeer op te nemen en te ervaren maar om er te wonen, nťťn daarvoor ben ik te westers. Ik heb heel veel met Aziatische bevolkingen maar dat is wel zo beperkt met de werkelijkheid dat ik er niet zou kunnen wonen. En zo kan ik nog veel meer op noemen. Maar gewoon een paar weken vind ik best leuk om bij voorbaad eens naar Bandung te gaan kijken waar ze kinderen leren angklung te spelen ik heb er zelf een aantal en er komen er nog een aantal bij om kinderen hier les te geven op deze instrumenten Maar dat zeg ik mijn ervaring in het sociaal omgaan met deze mensen zou mij zoveel van mij vergen ik zou het niet aan kunnen dus Dirk neem dit mee in je beslissing de raad gegeven uit een goed hart.

Met waarde groeten Gerrit

indobule55+
Gebruiker
spacer line

Hallo Dirk en allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben erg geschrokken van alle negatieve en grove reacties. Maar hoe dan ook dirk, ik begrijp je helemaal. Ik ben zelf een 55plusser en mijn vrouw en ik lopen ook met plannen rond om terug te gaan naar Indonesia. Mijn vrouw is Indonesisch en ik ben een indo (beiden Ned. paspoort). Ik ben zeker al zo'n 15x naar Indonesia geweest, de laatste keer zelfs voor 1 maand en verbleef daar in de kampung/desa in de bergen. Ik weet nu inmiddels genoeg over het leven in Indonesia en besef ook dat het echt niet makkelijk is. Het is daar erg zwaar, want bijna niemand heeft daar een ziektekostenverzekering etc. Het is een strijd om te overwinnen cq te overleven. Maar toch wil ik er voor kiezen om de laatste jaren (hopelijk nog erg lang) van mijn leven daar te leven. Het liefst in Midden Java. De familie van mijn mijn vrouw woont in Bandung en Jakarta, maar ik kies toch voor Midden Java. Ik weet dat daar alles met geld mogelijk is. Zo ook een KTP. Wij kunnen bij de familie wonen, maar die kunnen zelf al moeilijk het hoofd boven water houden. Maar..........men zegt altijd: Oh gampang (makkelijk) om hier te verblijven bla bla bla. Tja ik zet er wel mijn vraagtekens achter. Ja "gampang" maar ondertussen. Als Indo bule heb ik wel het voordeel dat ik de bahasa Indonesia spreek en schrijf; wel niet 100% maar toch??? Emoticon: Nice
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie reacties over mijn/ons voornemen om ons in Indonesia te gaan vestigen. Ik heb nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Ben zelfs werkloos, maar we hebben genoeg gespaard. Voor mij hoeft al die luxe niet (meer), ik heb mij de laatste keer ook 1 maand lang met koud regenwater gedouched/gewassen, elke dag rijst/tahu/tempe gegeten en uiteraard veel sambal. Ook hier in Nederland eet ik elke dag rijst, soms 2x per dag.
Ja ik ben mij ervan bewust dat het zeer zeker niet makkelijk zal worden om daar op te gaan in de Indonesische gemeenschap; ik ben en blijf dan toch altijd een blanke Indo en zo zie ik er ook uit. Tis altijd wel grappig als ik in Indonesia ben en men hoort dat ik de bah. Indonesia spreek, altijd leuk die reacties. Aksent Jawa en aksent Betawi Emoticon: Laugh out loud Maar hoe dan ook, het is mijn droom om mij/ons daar te vestigen, en of ik/wij dit kunnen waarmaken tja dat is vraag 2.
Wel beste mensen, ik hoop toch wel wat positieve en bruikbare informatie etc te mogen ontvangen. Dit met name m.b.t. KTP etc. Emoticon: Bye bye bedankt alvast .....terima kasih !

gerry deuren
Gebruiker
spacer line

ik zeg altijdt maar.doe wat je gevoel zegt dan komt alles goed.ik weet het is hier niet 1 speel tuin en veel mensen zijn dan ook vaak de weg kwijt'de ene weet het beter als de ander'harus lucu' als jouw vrouw een echt javaanse is dan weet ik zeker dat het goed komt zij heeft fam in bandung 'ik heb altijdt geleerd 'laat jouw vrouw het woord doen 'het klinkt gek maar het helpt wel'mijn vrouw is ook een javaanse en ik laat haat altijdt het woordt doen kan noooit geen kwaad 'en je berijkt er meer mee'ik spreek uit ervaring ik woon al 15 jaar hier in jawa ''osing' tussen haakjes je kan jouw 60 daggen verlengen perpanyang bisa het is een 211 ,ik weet dus niet waar jullie eerst na toe gaan als het bali iswil ik jullie wel helpen . zien jullie daar van af ook goed '' dengan Hormat

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hi Gerry,
Toch een beetje vreemd je hier tegen te komen, 28/11 laatste posting en daarna nog vele postings van Indobule in andere en recentere topics Emoticon: Confused .
Geen berani daar te posten? Of niet goed gelezen?????/
Overigens een visum 211 toeristenvisum is te verlengen?
Durf jij dat te garanderen?
Zo niet betaal jij dan zijn reis naar Singapore of Kuala Lumpur?
Jij woont al 15 jaar in IndonesiŽ, wat is jouw ervaring met een visum 211?
Vertel, vertel, ik ben echt nieuwsgierig Emoticon: Wink

Overigens had je maatje Indobule commentaar op het taal gebruik van Zieleffe, heb je dat gelezen???????
Ben benieuwd wat deze indobule nu gaat zeggen over het taalgebruik van de Indo Gerry.
Emoticon: Confused
Of telt dat niet onder Indo's Emoticon: Wink

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,996,944 pageviews Een website van indahnesia.com