Hoe erg was het Koloniale verleden?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
77 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Madrotter, ik maakte een geintje Emoticon: Nice
Laten we duidelijk stellen dat het verschil tussen een expat en iemand die hier als toerist komt een enorm verschil is.
Ik heb zelf het genoegen mogen smaken tussen expat en toerist.
Dat is een wereld van verschil, huis, auto, verblijfsvergunning, voldoende poen, alles geregeld.
Op eigen ellenbogenstoom hier verblijven is totaal anders.
Ik heb heb/maak het beiden mee Emoticon: Blush

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 17-12-2012 13:22 dangdude03 wrote:

[url=
De fotoboeken van Hein Buitenweg geven een aardig beeld van de tijd die voorbij is.

Naast de 3 boeken van Rob Nieuwenhuis heb ik 6 boeken van Hein Buitenweg .
Leuke boek is van de De Toekang Potret .
Toen was het leven voor de happy few londho's en Europeanen nog zeer aangenaam .
Hotel Des Indes en Societeit Harmonie ken ik alleen van buitenkant,kom dagelijks langs als ik naar school moest.

bisa dicek of makemyday .

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Ik ook Emoticon: Wink

Kom net van Indiaas restaurant bij Jl. Dr. Otten, ongelovelijk uitgebreid lekker eten met een banana lassie, 55.000 Rp., snap niet hoe ze het zo goedkoop kunnen doen, daar heb je in Holland net een bak nasi voor bij de Chinees, leven is hier fantastisch, enige wat hier duur is is de alcohol, ik drink niet heel vaak dus ik zit er niet mee. Als de stad je gek maakt soms kan je lekker uitwaaien in Pangandaran maar waar ik woon, Lembang, 2 steen worpen van Kampung Daun maakt de stad mij niet gek, lekker op jacht naar muziek zodat ik verder kan met m'n blog (http://madrotter-treasure-hunt.blogspot.com/) , spelen met m'n ventje die pas twee is geworden, sinds 4 maanden een hotel runnen.....

Kan ook pagina's vullen met alle negatieve dingen, die ziektes die je oploopt hier, mede bule's die veels te jong sterven, weer een (meestal lokaal) maatje vermoord, dood gemarteld door de afgrijselijke politie hier, de erbarmelijke toestand waarin Bandung zich bevindt na zoveel jaren de vreselijke burgemeester Dada Rosada (ik hou me in ik hou me in ga geen hele pagina vol schrijven over dat gedrocht) enz. maar een optel sommetje laat je al snel zien dat de positieve kant een stuk groter is dan de negatieve kant Emoticon: Smile

YEAH!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Oei hier hou ik mij buiten, daar zal Surya wel een gepast antwoord op hebben Emoticon: Wink
Ik wens jullie een fijne discussie.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Zit je bij de Graha Puspa ?
Was in 2011 3x geweest daaro om een stuk grond te kijken.
Weet dat daar een paar walanda wonen , ben ook op bezoek bij iemand , zijn vrouw komt uit pangandaran .

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

ik zit in de kampung buiten de complexen Emoticon: Smile Vanaf balkon kijk ik op Graha Puspa. Maar grote droom is om een stukje grond in Triniti te hebben

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Wat plaatjes uit de koloniale tijd betreft, hier, m'n grootvader, marinier in Indonesie van '36 tot begin '40, 1 van de originele Zwarte Duivels van Rotterdam, de jongens die krankzinnig hard hebben lopen knokken op de Maasbruggen....

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

nog eentje....

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Moet je niet verder vertellen

Toen de nieuwe eis van Amerika, Nederlands-Nieuw-Guinea moesten verlaten, werden de Indonesisch bemanning vervangen, door andere nationaliteiten.
Dat vonden ze heel erg en jammer, zo gaat dat in deze wereld
Anders hadden we daar iets beters achter gelaten................ Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Bandung nu, cafe in Hyper Square

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 17-12-2012 17:18 madrotter wrote:

Click to see original image

Zo,....is dat een nazi-cafť?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 17-12-2012 17:18 madrotter wrote:

Click to see original image
Emoticon: Red face Dat is wel ernstig ja, vanuit Westers oogpunt gezien dan. Heb hier eerder al wel leger-jacks met nazi-vlag gezien overigens. En dat terwijl je met een 'bomberjack' en NL-vlag in Nederland een dikke vette racist bent. Emoticon: Talk to the hand

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Wat ik hoor is dat de eigenaar een enorme fanatieke fan is van Hitler en de nazi's in het algemeen. Dat hij volgens zijn idolen een untermensch is deert m schijnbaar niet..... Op 't menu staan oa SS sandwiches, gestapo koffie enz.

Jl. Cihampelas kan je enorme posters kopen van Hitler, nazi t-shirtjes zie ik hier vaak, al sinds ik hier woon (vanaf '96 dus), meeste luitjes hebben echt geen idee wat het in houd, soms weten ze dat Hitler veel joden heeft vermoord dus dan moet dat goed zijn.Neem er zelf geen aanstaat van, onwetendheid,denken dat 't cool is....

Een PKI cafe openen naast die tent, kijken wat er dan gebeurd.....

Schindlers List was altijd gebanned hier, geen idee of dat nog steeds zo is maar is hele populaire film bij de Indonesische Chinezen....

Ben overigens op zoek naar deze film:

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&list=PL82A7BE1E55D6B075&v=cPy5t7BVYCg[/youtube]

Van dezelfde luitjes die The Act Of Killing hebben gemaakt....

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Haha thanks Madrotter, altijd leuk om te zien hoe het er in Bandung aan toe gaat. Wij waren er voor het laatst in juni/juli voor vier weken maar dat cafe was er toen nog niet denk ik.
Ik kan helemaal beamen wat je zegt: het stikt van de negativiteiten in Bandung maar uiteindelijk als je er een paar weekjes weg bent dan ga je het weer missen. Wij brengen veel tijd door in Dayeuhkolot/Sukasari maar tis alleen al een drama om een taxi te regelen in die regionen. Maagproblemen heb ik er ieder jaar en de (kleine) kids ook. Toch blijven we jaarlijks terug komen, want Bandung is nu eenmaal Bandung.

From Dayeuhkolot with love

45havana
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Madrotter
Inderdaad het zal voor de meesten onwetendheid zijn,toch is te merken dat het langzaamaan aan het veranderen is.Dat merk ik aan de gestelde vragen van jongeren die nu ook interesse aan het tonen zijn voor het verleden met name omtrent de nederlandse bezetting gedurende ca 350 jaar.Laat zeggen dat de oogjes langzaam open gaan.
Zit overigens ook in Lembang vlak voor de SESKOAU.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Pfooh eindje weg, Dayeuhkolot, daar wilje nu niet zitten denk ik, dat is een van de area's waar ze het meest last hebben van banjir, overstromingen...

Ook 1 van de dingen waar we burgemeester Dada Rosada voor kunnen bedanken, man is schat hemeltje rijk geworden met het verkopen van (illegale) bouw vergunningen, vooral op plekken waar nou juist NIET gebouwd moet worden, natuur reservaten, plekken die heel belangrijk zijn voor grond water. In Padalarang zijn hele berg ketens verdwenen, zijn een paar lokale Chinese families die dat doen, kopen hele bergen (met vaak enorme drama's voor demensen die er wonen en gewoon van hun land afgelazerd worden), blazen die hele berg op en verkopen al het materiaal en laten dan een enorme ravage achter. Boeren in de hele omtrek zitten in enorme problemen omdat al het grond water is verdwenen hier door....

Zelfde gebeurd in de Punclut nu, de laatste area die nog intact was, ook weer die Dada Rosada die daar vergunningen voor heeft uit gegeven, weer mensen die van hun land afgeflikkerd zijn,woonden daar al generaties lang, hebben alle papieren om te bewijzen dat zij de echte eigenaren van dat land zijn, maar als Dada Rosada een beetje tegenstand tegenkomt dan stuurt hij er de Siliwangi Youth Force (Angkatan Muda Siliwangi) opaf, heftig geweldadig....

Er stond daar een eeuwen oud Sundanees beeld, is gesloopt door Chinese developers en hebben er een Chinees beeld voor in de plaats gezet, boodschap is wel duidelijk genoeg....

Is al poosje aan de gang dit:

http://www.insideindonesia.org(...)ney-rules-over-voice

Man gaat paar jaar geleden opbezoek bij "zuster stad" in Texas, 1 week, betaald door de burgers van Bandung, kosten? 70.000 DOLLAR!!!!

Ik heb echt geen goed woord over voor de man.....

Observatorium Bosscha, toch een heel belangrijk observatorium, er zijn maar weinig goede observatoria in dit gedeelte van de wereld, deden veel goed werk. Kunnen al een paar jaar niet meer functioneren wegens licht vervuiling, kunnen geen ster meer zien. Reden? Dada Rosada geeft (tegen riante betaling) rijke Jakartanen vergunningen om daar illegale villa's te bouwen.....

Oh!

Jalan Braga!!!

Die is ook leuk Emoticon: Smile

Mensen die er geweest zijn de laatste 2 jaar ofzo weten waar ik het over heb. Asfalt op de weg is verwijderd en ze hebben er kleine stenen voor in de plaats neer gelegd. Jalan Braga is nu continue kapot, een grote verkeers ramp, levens gevaarlijk om met je motor te rijden, constant werk ploegen bezig daar en zodra het gerepareerd is is het weer kapot....

Is betaald door de Nederlandse regering, 1 miljoen Euro hebben die daar voor gegeven... Als er zeg 50.000 Euro van dat bedrag is besteed aan waar het voor gegeven is is het veel, de rest is uiteraard allemaal verdwenen en de stad heeft er weer een constante kosten last bij.....

Ik heb lokale activisten vriendjes hier, daar hoor ik vaak veel van, een aantal van die jongens hebben een boek geschreven over Dada Rosada, boek focused op de vernieteging van het grond water in en rond Bandung dankzij die man en zijn mafia praktijken.Geen uitgever wil er aan,zeggen gewoon eerlijk,het is een heel goed boek maar wij vrezen de repressailes ....

Ben ik toch weer tekeer aan het gaan Emoticon: Smile

Kan hier zo nog een paar uur zitten schrijven over dit soort zaken maar lijkt me geen goed idee....

Niet dat het alleen in Bandung zo is, check wat er al een aantal jaren gaande is in Kulon Progo en wat de familie van de sultan van Yogya aan het uitvreten is daar, willen 50.000 mensen onteigenen,samen met een Australischg mijn-bedrijf,mensen worden daar mishandeld, bedreigd,ontvoert, verkracht en haast geen haan die er naar kraait....

http://325.nostate.net/?tag=kulon-progo

http://hidupbiasa.blogspot.com(...)rogo-farmers-in.html

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 19-12-2012 09:42 madrotter wrote:

Ben ik toch weer tekeer aan het gaan Emoticon: Smile

Gef niks , een keertje curhat is ook af en toe nodig.
Zoals je schreef, per saldo is het nog steeds te doen om daaro te leven.

Ik ken Bandung van kleins af , ga vaak langs de laatste tig jaren, een deel van mijn familie wonen ook in Bandung.
Dat is ook de reden waarom ik een duiventil heb in Bandung.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Voordeel?
Een IndonesiŽr kijkt niet naar het verleden.
Ik ben zo wit als het maar zijn kan, ben nog nooit aangesproken op het verleden.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Echt verdomd jammer, mijn vader had een album vol, hij zat bij de onderzee dienst.
hij heeft echt geweldige foto's gemaakt, niet alleen van zijn kameraden maar ook van IndonesiŽ in het algemeen.
Pakweg 30 jaar geleden had hij een reunie met zijn oude kameraden, toen heeft hij dat album leeg gerukt en zijn ze nooit meer terug gekomen Emoticon: Angry Emoticon: Angry
De resten van dat album heeft mijn oudste broer, als ik straks in Nederland ben dan ga ik al die foto's kopiŽren.
Mooi mooi mooi, als kleine jongen keek ik er met rooie oortjes naar.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Oh, ik ga hier niet meer weg, Bandung is nu thuis geworden, in Nederland voel ik me echt een vreemde, waar ik vandaan kom, Rotterdam, is het zo ongelovelijk veranderd allemaal en wat mij betreft niet ten goede Emoticon: Smile

Ik heb ook een oom, die heeft al die foto boeken van mijn opa die zoals ik al vertelde marinier was en hier in Indonesie heeft gezeten van '36 tot '40, heel af en toe stuurt hij wat foto's (zoals die hier boven) moet hem maar eens om meer vragen, kijk uit naar de foto's Malam, vind het prachtig, die Indie plaatjes van vroeger!!!!

monyet
Gebruiker
User icon of monyet
spacer line

Schokkende verhalen, madrotter. Schokkend, maar eigelijk ook weer niet verrassend. Hetzelfde gebeurt eigenlijk in veel arme regionen. Ik ben aandeelhouder van een aantal mijnbouwbedrijven (is een hobby) maar kies praktisch altijd voor bedrijven die in Noord-Amerika actief zijn. Om twee redenen: ten eerste zijn de politieke risico's er klein en ten tweede is er een goede regelgeving om de lokale burgers en de natuur te beschermen. In veel arme landen wordt ook vaak arsenicum gebruikt wat vervolgens het grondwater aantast en dus de lokale bewoners vergiftigt.
In Maleisie heb je nu weer die situatie met Lynas waar dus ook tegen geprotesteerd werd, maar uiteindelijk wint het geld het meestal. Ik moet zeggen dat ik Jokowi wel een verademing vind, ben alleen bang dat er niet zoveel mensen zoals hij zijn in Indonesie. De Sultan in Yogya staat wel bekend als een betrouwbaar persoon, in Yogya is doorgaans wel een stuk minder corruptie dan er buiten. Wij zijn onderweg van Bandung meermalen aangehouden door politiecolonnes maar zodra je in Yogya bent ben je meestal veilig.

Dayeuhkolot is ver weg trouwens ja, maar het is wel een genot om er te zijn. Alle buren kennen elkaar en iedereen verwelkomt mij altijd, ook de kinderen van de buren kennen mij als die bule tinggi van die keluarga kristen.

From Dayeuhkolot with love

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Ik kwam een leuke link tegen met allemaal koloniale gebouwen. Wellicht niet helemaal op zijn plaats hier maar leuk voor geÔnteresseerden.

http://www.skyscrapercity.com/(...)8a7&t=852734&page=27

Als ie weg moet hoor ik graag in welk onderwerp.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,960,861 pageviews Een website van indahnesia.com