electriciteit aansluiting in BALI

Subforum Gezocht & Aangeboden 
98 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
majomi
Gebruiker
spacer line

Wil een elektriciteit aansluiting 3 fase aanvragen bij PLN.
Wie weet hoeveel mij dit kan gaan kosten en hoe snel dit gerealiseerd kan worden.
Kortom; Welke weg moet ik bewandelen om dit voor elkaar te krijgen op zo kort mogelijke termijn.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Volgens mij moet het lukken binnen een maand tot 1 jaar als je geluk hebt.
Van een kennis heb ik wel eens gehoord dat het hem bijna een jaar heeft gekost.... Pluis de nodige betalingen hier en daar...

Ik denk dat Amed dit wel weet hij is een Bali expert.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Majomi, misschien is het handig om te weten waar op Bali? Welke plek? Dan kan ik je een beter antwoord geven waar je zou moeten zijn. De kosten? Is het een volledig apparte aansluiting? Of aansluiten op bestaand. Is je bestaande meterkast geschikt hiervoor? Wellicht kun je vragen, of weet je zelf of er zo'n aanluiting eerder was?. Allemaal zaken die bij de kosten meetellen. Trek initieel rond de 10 miljoen uit. Afhankelijk van wat er al wel of niet is.

It's only kinky the first time.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Topic verplaatst naar ander sub forum.

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Normaalgesproken heb je een nieuwe elektra aansluiting hier op Bali, in iedere kabupaten, binnen max. 3 maanden. Bij ieder regio-kantoor van de PLN ligt een prijslijst ter inzage waarop alle kosten vermeld zijn, die (evt.) van toepassing kunnen zijn op uw aanvraag, varierend van wat het aftakken van een hoofdkabel kost, het plaatsen van een of meerdere palen, per meter kabel, etc., etc.

If you have nothing to loose, you can risk everything

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad de kosten kunnen erg varieren. En een meter 4 X 6 sqm is niet goedkoop.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

BTW, via de website van PLN Bali kun je e.e.a. on-line aanvragen en reeds direct een opgave van de te verwachten kosten zien. Enige kennis van de Indonesische taal is een pre Emoticon: Smile

http://www.pln.co.id/pbpd/index.php

simpati
Gebruiker
spacer line

Wat ik hier schrijf heeft betrekking op de officiŽle procedure van Oost Java en Bali, waarschijnlijk heeft PLN Bali geen boodschap aan de officiŽle procedure en hebben ze eigen wetten met de nodige kosten, zeker voor een BULE .

Om te beginnen heb je een installateur nodig die erkend is door de PLN, in Malang heeft men bij het kantoor van PLN een boek met adressen en gegevens van verschillende installateurs.
Die installateur zorgt voor de aanvraag en betaald ook de rekening aan PLN.

Ik heb voor de wijziging van 1300 naar 2.200 Watt Rp.702.500 betaald en de procedure was binnen twee weken afgehandeld.
Voor een nieuwe aansluiting zijn er in Malang wachtlijsten die voor iedereen zijn in te zien, de kosten liggen ook vast, die waren te vinden op: http://www.pln.co.id/pbpd/PD.php maar zijn er nu niet meer te vinden.
De minimale aansluiting voor Rumah Tangga met 3 fase is 3 x 10 Ampťre = 6.600 Watt maar waarschijnlijk zal jij 3 x 16 Ampťre willen.
De tarieven voor elektrisch met vermogen boven 2.200 Watt zijn een heel stuk hoger, een heel eenvoudig systeem waar geen moeilijke berekeningen worden gemaakt net als in Nederland en waar de grootverbruiker meteen wordt afgerekend en de arme mensen met een minimaal vermogen van 450 Watt maar een schijntje betalen.

In Malang krijgt iedere nieuwe aansluiting een meter prabayar , http://www.pln.co.id/?p=518
Dan koop je voor een bepaald bedrag elektrisch, ik doe dat bij de ATM van BCA en ik betaal meestal Rp.250.000, daar krijg je een code van 20 cijfers en wordt er 288,30 Kw bijgeschreven, de vaste kosten zijn verwerkt in de kilowattprijs.
Op Samosir in Sumatera heb ik die meters ook al gezien.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Mooie reply Jan, de kosten kunnen nogal varieeren voor installatie. De kosten van installatie van 3 fase, dus het meterkastje, kabel en palen kwamen wel voor eigen rekening. Als de 3 fase al aan een ruko gevel zitten is het al minder kostbaar, nog los van de maandelijkse kosten!

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik vond ook nog wat ik betaald zou moeten hebben voor een nieuwe aansluiting: www.parpulo.nl/jpg/pln_pasang_baru.jpg
Volgens die formule zou je voor een drie fase aansluiting minimaal 6600 x Rp.750= Rp.4.950.000 zonder de kosten voor de installateur en de kosten die Amed al noemde.
Belangrijk is voor de aansluitingen met een hoger vermogen de dikte van de kabels, die dient vanaf 2.200 Watt minimaal 2.5 MM2 te zijn en uiteraard aarde.
Bij mij is een aardlekschakelaar gemonteerd en aparte aarde voor de PLN, huisinstallatie, de generator en uiteraad de bliksemafleiders.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Vandaar de genoemde 4X6 en dat was ook berekend aan e krappe kant, maarja het is maar wat je aan vermogen trekt natuurlijk en waarop het is afgezeker, 3 X 16 amp is niet veel, zeker als je het nodige in bedrijf aan vetmogen trekt. Ze leggen hierrustig een draad voor een koelkast die je op een beetje fiets merk Sparta ook aan je dunamo hebt. Emoticon: Laugh out loud

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

buiten wat je vraagt moet de meest nabije trafo ook nog voldoende capaciteit hebben, anders kun je gewoon die aansluiting niet krijgen want dan zou je stroomuitval kunnen veroorzaken als je vol vermogen hebt. PLN is in deze niet verplicht je direct te voorzien en kan je op een wachtlijst plaatsen.

Dit heb ik meegemaakt in Yogya, midden in een winkelstraat moesten wat nieuwe panden aangesloten worden, maar beide trafo's waren 'vol', op 75% van gemiddelde belasting was dat toen als ik me goed herinner. Uiteindelijk werd er uit Semarang een trafo overgebracht om geinstalleerd te worden. Pas toen - twee maanden later - konden ze aangesloten worden.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.simpati; prabayar is inderdaad de norm voor kleine aansluitingen. Dit is vrijwel overal het geval nu, die hoeven namelijk niet worden afgesloten als er niet betaald wordt, een flinke besparing voor PLN dus.

simpati
Gebruiker
spacer line

een flinke besparing voor PLN dus
En de manier om de IndonesiŽrs een beetje disipline bij te brengen.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Zoveel kennis van de reguliere aansluitings procedure en benodigdheden en uiteindelijk is alleen Simpati Jan het die de spijker op zijn kop slaat.
. waarschijnlijk heeft PLN Bali geen boodschap aan de officiŽle procedure en hebben ze eigen wetten met de nodige kosten, zeker voor een BULE .
.
Alles wat je vooraf dus op dit topic gelezen hebt kan je in de prullenbak gooien. Het gaat dus niet snel lukken en het gaat je bakken met geld kosten (zoals het hier nu uit de lucht valt) en zeker als je in de regio Badung/Tabanan zit.
.
Om je een beetje af te stemmen op de verwachting. om en nabij 250.000.000 rp als je geluk hebt en als je het binnen 6 maanden geregeld wilt hebben.
Waarom?
Omdat het is zoals Bintang Jan aangeeft, je hebt een officiele aansluiter nodig en hoe denk je dat die aansluiter de rechten heeft gekregen? Juist , en daar ga jij aan meebetalen.
.
Welkom op Bali!!
.
Bali? No thanks!

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Accid,

Je verhaal is niet echt vriendelijk maar wel hoe het volgens mij gaat. Een vriend van mij moest ook de hoofdprijs betalen.

Zelf heb ik ook zo iets van Bali No Thanks.. Ja voor een paar dagen vakantie is het wat mij betreft wel prima.

Ik wou je nog vragen wat jij de prettigste omgeving vindt in RI?

Je merkt ik ben stil op het door mij geopende topic.......... Ik volg je raad op

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Ik had het graag anders verwoord beste Bule Gembel maar men oogst wat men zaait.
.
Zoals eerder vermeld stuur ik je na vandaag een mail, komt goed.
.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Ik ben erg nieuwsgierig naar je mail.
Toch erg vervelend voor Majomi om dit snel en niet te duur te regelen.

Wil je ons op de hoogte houden Majomi hoe dit voor je afloopt?

simpati
Gebruiker
spacer line

Ik schreef: betaald zou moeten hebben
Dat betekend ook dat ik veel meer heb betaald aan die installateur die de installatie zelf nooit heeft gezien.
Ik heb het geluk gehad dat ik een prima elektromonteur heb gevonden die een goede en veilige installatie heeft afgeleverd waar ik mij veilig bij voel.

Het ergste was dat de installateur mijn aanvraag niet betaald had en dat ik daardoor onnodig lang heb moeten wachten, er werd steeds maar weer de PLN de schuld gegeven, die hebben mij prima geholpen en zich keurig aan de afspraken gehouden.
De installateur kan blij zijn dat zijn licentie niet is ingetrokken want dat was gebeurd als ik een klacht had in gediend.
Ook bij PLN heeft men een hekel aan ontevreden klanten en een slechte naam daardoor.

Ik hoop ook dat Majomi het forum op de hoogte houdt van de vorderingen, daar kan een ander weer zijn voordeel mee doen.
Groetjes,
Jan

majomi
Gebruiker
spacer line

Allen dank voor jullie reactie. Valt wel op dat juist amed east bali overal heel accuraat op reageert op een manier waar je wat aan hebt.
Ben eigenlijk niet zo geintresseerd in frustaties die worden afgereageerd op dit forum zonder dat er nuttige informatie wordt vermeld.
Nogmaals Amed east bali, bedankt.

Zal jullie echter wel via dit forum op de hoogte houden over hoe en wat.
Hebben we er allemaal wat aan.

thx.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Het is maar net wat je nuttig vind.
.
Houd de informatie wel zo volledig mogelijk voor de leden, ook al hebben ze er uiteindelijk niets aan.
.
Oeps nog meer frustraties, het weer helpt ook niet mee ya.
OPMERKING BEHEERDER

Hoe een forummer daar vorm aangeeft mag deze zelf bepalen, en Accid, wij, forummers maken dan zelf uit of we er iets aan hebben.

Geplaatst door oyibo @ 08-01-2012 17:17

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Amed,

Is jouw ervaring zelf ook dat het goed werkt als je alles officieel aanvraagt via de instanties?
Ik hoor vaak spookverhalen over dit soort dingen.

En uh Accid komt jouw reactie door frustraties en het slechte weer?

simpati
Gebruiker
spacer line

Ben eigenlijk niet zo geintresseerd in frustaties
Ik raak gefrusteerd van jouw antwoord, ik geef hier info en tips die ik niet zomaar verzin met kosten en al.
Mijn ervaringen zijn zeer recent, ik zal er voor waken om nogmaals moeite te doen om jouw een fatsoenlijk antwoord te geven, meteen weet ik ook weer waarom ik in Bali ben vertrokken!

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Ach Simp, maak je niet druk. Gezien de aard van de vragen van majomi tot dusverre wordt dit zeer binnenkort gewoon een kwestie van verlies al dan niet accepteren, opdweilen en weggooien.

meteen weet ik ook weer waarom ik in Bali ben vertrokken!

Allesbehalve uitsluitend een kwestie van autochtonen.

MAD

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 08-01-2012 19:02 bule gembel wrote:
Beste Amed,

Is jouw ervaring zelf ook dat het goed werkt als je alles officieel aanvraagt via de instanties?

Mijn / onze ervaringen m.b.t het aanvragen van hetzij (bijv.) een elektra of telefoon aansluiting of een vergunning direct bij de officiele en juiste instelling / instantie, is over het algemeen positief te noemen. Mogelijk komt dat omdat wij alles zelf doen, geen tussenpersonen gebruiken en ruim plannen qua tijd om niet ďmet de rug tegen de muur te staanĒ.

De slechtste instantie om mee van doen te hebben is m.i. de politie. Een grotere som van arrogantie, domheid en gretigheid vind je niet gauw ergens anders.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,877,011 pageviews Een website van indahnesia.com