Tips gevraagd voor reis naar Kei Kecil/ Kei Besar

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Hallo forumleden,

In 2012 willen mijn vrouw en ik een reis maken naar Kei Kecil en Kei Besar.
Wij willen starten vanuit Bali en vervolgens naar Ambon en Tual vliegen. Omdat wij helemaal onbekend zijn in KK en KB zouden we graag wat meer willen weten omtrent : slaapplaatsen ( evt hotels), vervoer, afstanden, prijzen, eten-drinken enz enz.
Zijn er mensen die ervaring(en) hebben met deze eilanden, dan zou ik graag wat info willen ontvangen.
Wie kan ons helpen ??

www.ramahomestay.com

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben keer op Kei Kecil geweest bijna 3 jaar geleden en vorige jaar in oktober Kei Kecil en Kei Besar. Het zijn zonder meer mijn favorieten in Maluku.
Ik heb op beide eilanden die keren een motor gehuurd om rond te toeren. Nu zal op KK een auto ook nog wel kunnen maar op KB ben je beter af met een krachtige motor. Krachtig omdat sommige wegen wel erg steil zijn. Wat een auto kost weet ik dus niet. Een motor moet je rekenen tussen Rp 60.000 en Rp 80.000 (het is er nu eenmaal duurder wat dat aangaat).
Op KK kun je logeren in Tual of Langgur, een tweelingstad verbonden met een brug, Ik vond Langgur fijner. In Tual ooit gelogeerd in Asnolia hotel (van de buitenkant lijkt het niks maar ze hebben een paar fatsoenlijke kamers met airco), in Langgur in hotel Vilia (na vanalles gecheckt te hebben). Aan het strand van pasir Panjang bij Ngur Bloat zijn een paar losmen, niet uigeprobeerd. In Ohoidertawun zijn vier kamers van Savana Cottages waar Gerson zorgt voor slaapplaatsen, eten en drinken. Verder dan (het niet al te mooie strand) is er ook niets. Nasr pasir Panjang niet op zondag (druk) of maandagochtend (alles moet opgeruimd worden) heen gaan. Verder naar het zuiden zijn overigens nog mooiere stranden (en leeg!)
Je kunt in een dag een trip naar het zuiden maken (zeer de moeite waard) en een dag naar het noorden. Prijzen zijn verder dezelfde als voor de rest van Indonesie. Net voor de brug worden 's avonds warung opgezet met ikan bakar. In Langgur is 1 grote supermarkt aan de hoofstraat waar ze best veel hebben.
Je gaat met een fiberboot naar KB vanaf Watdek bij Langgur. Ik meen dat de kosten vorig jaar Rp 20.000 waren, ongeveer 2 a 3 uur. Mooie tocht. In KB is weinig accomodatie. Ik ben aan het nadenken hoe het heette. Je komt aan in Elat en dan is het eigenlijk een paar honderd meter de straat in vanaf de "haven" aan de rechterkant. Het is eigenlijk een groot huis waar kamers worden verhuurd. Geen airco en gezamenlijke kamar mandi maar het kost dan ook niks. Elat is eigenlijk een dorp. Je moet wel op tijd eten in Elat want er zijn weinig warungs en deze zijn al vroeg gesloten, zo rond 19.00 uur. Langs de straat wel wat tafels met pannetjes er is weinig groenten verkrijgbaar, geen supermarkt of zoiets wel wat kleine winkeltjes. Ook Kei Besar is prachtig met net zulke mooie stranden als op Kecil, een en al natuur en overal langs de weg mensen die met hamers stukken steen (kei?) kleinslaan.
De Kei-eilanden zijn voor mij bestemmingen om terug te gaan. Het kan geen kwaad om de vluchten in Ambon op tijd te boeken. Ik ben vorig jaar een week op Kei geweest, verdeling 2 nachten KK, 2 nachten KB, 3 nachten KK
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt.

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Ik ben vorig jaar op Kei Kecil geweest, zeer goed bevallen al is er qua vermaak weinig te doen. Als je op zoek bent naar rust is het er perfect vertoeven. Ben 4 dagen verbleven in Savanah Cottages, mooie rustige locatie met een zeer vriendelijke en lichtelijk excentrieke gastheer Emoticon: Smile

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Rama,

Wij zijn twee jaar geleden op Kei Kecil geweest. Let goed op in welk jaargetijde je gaat, want natte en droge tijd wijken af van bv die van Bali. Wij verbleven in het dorp Ohoililir. Het onderkomen heet Coaster Cottages. Als je Googelt vind je ze. Was eenvoudig, ligt aan één van de mooiste stranden van RI (Pasir Panjang). Verzorging was all inclusive. Zeer vriendelijke mensen. Als ja van rust houdt dan kom je hier aan je trekken. Vervoer was makkelijk te regelen. Vanwege het slechte weer (we waren er in februari) konden we niet naar Kei Besar. Hoge golven, grijze luchten. Maar we zijn het met AM eens. Doen en ook wij gaan nog een keer.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik was er afgelopen maand nog. Savanah Cottages is toch wel leuk, bij mijn oude vriend uit Yogya, Gerson. Anders hotel Suita of Dragon in Langgur.
Zoals AM al verteld: Kei Besar (Banda Elat) met maar 1 losmen (van een gepensioneerde militair uit Maluku Utara) maar wel te doen (althans voor een paar dagen). Eetgelegenheden maar 2 waar je voor 19 uur moet zijn want anders is het op of gesloten.
Prachtig eiland Kei Besar. Neem de ojek (= brommertaxi) naar dorpjes die op rij-afstand zijn te bereiken. Geen busjes want die zijn gevaarlijker dan motoren. Nerong aan de west-zijde of Fako aan de oost-zijde. Ook kan je verder, bijv. naar Banda Ely maar dan moet je per boot gaan en de noordkust ronden. Prachtige stranden en een "verborgen" cultuur cq. religie op Kei Kecil.
Mocht je tijd hebben - en geinteresseerd in oude cultuur - ga dan naar het zuiden (Ohoidertutu) en probeer over te steken naar Kei-Tanimbar; met een beetje pienter kletsen ( rayu-rayu ) krijg je iets te zien waarnaar zelfs antropologen alleen maar hebben gegist maar nooit gezien.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Rama,

Ook zeer de moeite waard is Ceram. Vanuit Tulehu op Ambon voeren we in ca. 4 uur met de snelboot naar Masohi op Ceram. Daar vonden we een pensionnetje. Met een busje zijn we de volgende ochtend naar Saleman aan de baai van Sawai gereisd. In Saleman werden we met een prauw naar Ora Beach gebracht. We waanden ons deelnemers aan het TVprogramma Robinson. In één woord schitterend. Prachtige natuur, zowel boven als onder water. Trip naar het paaldorp Sawai gemaakt en naar de onbewoonde eilandjes voor de kust. Ook daar willen we nog eens een keer weer van gaan genieten. Ook Ora Beach kom je op Google wel tegen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

YB,
Gerson komt oorspronkelijk uit het stadje waar ik woon nl. Zevenaar. Deze excentriekeling, die eigenlijk Gerrit heet, is terug gegaan naar de geboortegrond van zijn voorouders.

Jeroen, sorry dat ik even off topic ging.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt JB, is met/na zijn ouders vanuit Zevenaar naar Jakarta vertrokken, vervolgens naar Yogya en van daaruit naar Kei. Heeft toch zijn droom waargemaakt.
Leuk dat je er ook bent geweest. Vorige maand nog alles oke met hem.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nog een goede link voor info mbt Maluku (en Papua) afkomstig van Laszlo, die erg thuis is in dit deel van Indonesie.

http://www.east-indonesia.info(...)southern-maluku.html

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Ha, Laszlo.
Onze Hongaar. Dat zou je idd niet verwachten, maar deze man kent de omgeving van Kei als zijn broekzak.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Onze Gerrit/Gerson weet nog meer van Kei. Dus als je naar Kei Kecil gaat, zeker een bezoekje aan Savanah Cottages waard.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties,

Wij hebben al eea gelezen over de Kei-eilanden en kijken er echt naar uit.
Savana Cottages en Coaster cottages hebben echt onze aandacht. We weten echter niet welke we moeten kiezen.
Hoewel we natuurlijk wel wat luxe gewend zijn, maar dat niet perse noodzakelijk vinden, zijn beide cottages natuurlijk wel heel erg basic.
Maar terug naar de natuur heeft natuurlijk ook wel iets !!
De planning is dat we in oktober die kant uit gaan. Ik hoop wel op goed weer en zeker goed weer om de oversteek naar Kei Besar te kunnen maken.
Het is de bedoeling dat we naar Ohoiwirin gaan aan de oostkust waar de familie van mijn vrouw vandaan komt. Deze familie kennen wij niet, maar zijn wel heel erg benieuwd waar haar roots liggen.
Mogelijk dat er iemand weet of dit in 1 dag te doen is ( oversteek, bezoek Ohoiwirin en vervolgens weer retour naar Kei Kecil).
Anders hebben we een probleem met overnachten op Besar.
Over Gerson hebben we al veel gehoord en het lijkt mij een interessante man om eens lekker meet te kletsen onder het genot van een bintangetje !!

www.ramahomestay.com

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Geen idee of Ohoiwirin ook per ojek (= motorfietstaxi) vanuit Elat is te bereiken. Ik ben tot Fako per ojek geweest dat iets ten zuiden ligt van Ohoiwirin. Maar ik denk dat je best wel een bootje kan huren in Fako die je even naar Ohoiwirin vaart. Niet vanuit Elat doen per boot want dat is te ver; dan moet je de helft van het eiland ronden.
Anyway, als het via Fako kan, dan is het ongeveer een rit van ruim 1,5 uur naar Fako vanuit Elat en vervolgens nog ruim een uur per boot naar Ohoiwirin. Je zal altijd moeten overnachten in Elat. Is vrijwel onmogelijk om dezelfde dag weer terug te zijn op Kei Kecil; zelfs al moet je maar een korte afstand afleggen. De laatste boot uit Elat vaart al in de middag terug vanwege de ombak besar aan het eind van de middag. Het zou ook zonde zijn want Kei Besar is stukken mooier dan Kei Kecil qua natuur. Kan je best een paar dagen rondbrengen. En dat losmen op Elat is redelijk.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Thanks Yogya-B,

Hier kan ik wat mee !! Weet je toevallig nog hoe de losmen op Elat heet ??
Het is me wel duidelijk dat ik moet overblijven op KB
Wat is Ombak besar eigenlijk ?
Nog een vraag:
Weet je toevallig of je op Kei kecil kunt pinnen ? Of moet ik de gehele reis een stapel baar geld meenemen ?

vr gr Rama

www.ramahomestay.com

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Rama,

Ombak besar zijn volgens mij hoge golven. Net zoals ik al meldde wordt er bij heel slecht weer niet gevaren. Dus moet je echt goed weer hebben en in de middag begint het idd vaak hard te waaien.

Toen wij op Kei Kecil waren konden we bij een tweetal banken in Tual geld pinnen. Waar het was weet ik niet (meer), maar onze chauffeur wist vlekkeloos de weg.

BintangJan
Gebruiker
User icon of BintangJan
spacer line

Rama,
Als je Coaster en Savana Cottages basic vindt zul je je intrek moeten nemen in Suita Hotel in Langur. Wij verbleven daar één nacht omdat we de volgende morgen vroeg een vlucht hadden naar Ambon. Suita kostte ons ca. 200.000 rupia incl. ontbijt.
Maar echte luxe tref je daar ook niet.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

NEE.............Bintang-jan,

Het lijkt me hartstikke leuk om een weekje basic te moeten leven.
Natuurlijk is wat luxe leuk, maar als je dat niet hebt moet je van de nood een deugd maken. Ik zie het net als kamperen !!
Het is misschien ook wel eens goed te moeten leven zonder : TV, telefoon computer, internet enz enz.
Mogelijk gaan we ( lees ik) meer waardering krijgen voor andere dingen in het leven,
Bedankt nog voor de tips !!

vr gr
Rama

www.ramahomestay.com

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 31-12-2011 11:23 rama wrote: Weet je toevallig nog hoe de losmen op Elat heet ??
Het is me wel duidelijk dat ik moet overblijven op KB
Nee, de naam herinner ik me niet meer maar er is er maar 1 volgens mij, vlak naast de moskee. Zeer aardige bevolking, uitgenodigd voor een bruiloft en ngobrol met de moslim-bevolking over hun familie in NL.
Losmen is best wel oké maar geen hotel.
Hotel Suita kostte 2 jaar geleden reeds Rp. 280.000 tot 580.000. Dus niet echt goedkoop. Als je toch in Kei Kecil moet zijn, neem dan Savanah Cottages. De eigenaar Gerson/Gerrit Tarantijn kan - als in NL zijnde geboren Molukker - zeer goed begrijpen wat een westerse reiziger wil; beter dan een Indonesiër die zich doorgaans niet kan verplaatsen in de westerse denk- en leefwijze (dit is geen verwijt maar een logisch gevolg van de door de overheid gepromote xenofobie in dit land).
Ik weet jammergenoeg niet hoe ik foto's hier moet plaatsen, dus email me maar even. Dan zend ik je de - enige - foto die ik heb van het losmen.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Dank je wel Yogya-Bali
Maar het is niet nodig om een foto te sturen. Als we naar Kei Besar gaan moeten we toch een gids nemen. Hij zal ongetwijfeld weten waar slaapplaatsen te verkrijgen zijn.
Ja............je hebt gelijk !! Ik ga zeker reserveren bij Savana Cottages .
Inderdaad is het fijn om iemand te spreken die de gewoontes van een land kent maar zich ook kan inleven in de westerse denkwijze.
Ik denk dat we hier ook danig gebruik van moeten maken en de raad van Gerson op moeten volgen als wij op bezoek gaan op Kei besar.

gr Rama

www.ramahomestay.com

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-12-2011 09:37 rama wrote: Het is de bedoeling dat we naar Ohoiwirin gaan aan de oostkust waar de familie van mijn vrouw vandaan komt. Deze familie kennen wij niet, maar zijn wel heel erg benieuwd waar haar roots liggen.
Welke familienaam heeft je partner?
Maak je niet te druk, op alles is een antwoord (maar meestal ter plekke pas). Enige jaren geleden heb ik de Zuid-oost Molukken doorreisd (voor mijn werk) zonder enige voorbereiding en heb alles binnen een recordtempo kunnen afleggen. Zelfs de meest afgelegen eilandjes als Warbal waren "makkelijk" te bereiken. Gooi wel even je westerse luxe van je af want dat vind je op heel Kei niet. Maar je krijgt er iets anders voor terug dat met geen luxe te koop is.
Succes.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Ohoioeloen

www.ramahomestay.com

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nee, naam mij onbekend. Maar neemt niet weg dat je er moet kunnen komen vanuit Elat.
Succes.

Andarinyo
Gebruiker
spacer line

Hoi Rama,
Ja inderdaad is Kei kecil erg mooi om een paar dagen te vertoeven.
Ik ben er zelf afgelopen zomer een weekje geweest bij familie in Tual.
Je kunt heerlijk zwemmen etc. op het strand van pasir panjang.
Hotels ken ik niet aldaar, maar als je een goed restaurant zoekt laat het me dan even weten!
Alvast een fijne vakantie toegewenst.
Andarinyo
PS: ombak besar (gelombang) is inderdaad hoge golven, oftewel te slecht om in een klein bootje te varen.
Oversteken per boot naar een ander eiland bij voorkeur 's morgens vroeg.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Klopt. Als je naar kleine eilandjes moet met een prauw of speedboot (zoals ik naar Warbal vanuit Debut) dan kan dat het beste in de ochtend worden gedaan.
Naar Kei Besar gaat er vanuit Watdek een jetfoil, dus snel... Ook het beste ´s morgens vroeg.

rama
Gebruiker
User icon of rama
spacer line

Ja...natuurlijk wil ik graag weten waar je lekker en goed kunt eten.
Alle tips zijn van harte welkom.
Hoewel het nog een hele tijd duurt voor we die kant op gaan wil ik wel goed voorbereid zijn.
Ook weet ik dat het, zeker in RI, nooit loopt zoals je gepland hebt, maar als je terug kunt vallen op goede tips die ik oa op dit forum gekregen heb, is dit toch wel prettig.

gr
Rama

www.ramahomestay.com

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

78,912,375 pageviews Een website van indahnesia.com