Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
60 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 22-12-2011 23:05 bule gembel wrote:
Beste Surya,

Wellicht is die paar honderd euro een paar duizend euro?
Toch is het heel erg raag wat ik lees. Zelf met een hele goede studie kan het vinden van een goede baan nog steeds moeilijk zijn. Aldus alle reacties hier boven. Ik zeg dus niet dat ik jullie niet geloof: Emoticon: Party!

MAAR:

Mijn baas thuis heeft Universitas Katolik Atma Jaya Jakarta gedaan. Met deze school was het vinden van een goede baan geen probleem. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Het inkopen van een baan is volgens mijn baas thuis alleen nodig als je bij de politie of regering wilt werken. Er wordt echt wel naar opleiding, ervaring gekeken. Geen van haar vrienden heeft zich ooit in moeten kopen oid.
Onze vrienden hebben bijna allemaal goede scholen gedaan en bijna allemaal gestudeerd in het buitenland. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

We praten over Mensen die bijv nu werken bij Siemens, Unilever, Danone( Aqua) TelkomSel, Allianz, allen hebben Hier zeer goede posities of werken bij paps en mams in de zaak Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Gaarne uw reacties!

Emoticon: Party!
Economische wetten.
Werk en zeker goed werk/functie is schaar in Indonesia.
Weinig aanbod veel vraag .
Je moet echt tot de (bijna) top nivo hebben om een goede baan te krijgen .
In sommige gevallen moet je naast kennis ( echte diploma van echte universiteiten) ook Koneksi hebben en GELUK . Als je alle 3 hebt dan zit je gebeiteld .

Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Atma Jaya is goed aangeschreven maar (nog) geen top universiteit.
Zelfs in mijn tijd niet ( ITB-U.I-UKI in Jakarta UnPAR UnPad en -UGM-
Zie ook de opmerking van Pak P.
Er zijn min of meer "Chinese"" Universiteiten zoals de UPH , Binus beiden in Jakarta .
Daar zit geld , en dus kunnen ze de beste docenten/ faciliteiten betalen.

Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Dat is niet helemaal waar.
Voor de gewone functie soldaat/agent en de lagere regionen van de ambtenaren corps kan het wel.
Bij hogere regionen moet je toch een beetje hersenen hebben , vaak in combinatie met Koneksi en of Geluk.
Kan tig voorbeelden geven als het moet.

Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Anekdote
Vorige eeuw ging een Indonesische student nadat hij afstudeerde even terug naar zijn kampung om daar te trouwen.
Kreeg een aanbieding van een "oom" om te solliciteren bij grote Nederlandse multinational , waar een neef die toevallig de PresDir is .
Had niet aangedurfd omdat hij in feite "geparachuteerd"werd , maak je een kleine fout , dan heb je gezicht verlies en werd je kruiwagen ook aangesproken.
En je moet ook echt goed zijn .

bisa dicek of makemyday .

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 23-12-2011 07:11 Malam wrote:
Het allemaal is op mijn gemak zitten lezen, ik zie hier stellingen/conclusies voorbij schieten waar ik het totaal niet mee eens ben.
De jeugd heeft de toekomst, dat is de waarheid en niets dan de waarheid.
Even concluderen dat het geld steken in educatie zinloos is en men maar beter die centjes apart kan leggen om de jongeling in te kopen is naar mijn mening zeer kortzichtig.
Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring en oh ja, ik kan veel misstanden in het onderwijs opnoemen waar ik me behoorlijk aan kan ergeren.

Om uit de losse pols op te noemen: connecties hebben om een kind op een goede school te plaatsen en/of die plaats inkopen, het lerarenkorps die aan het begin van het schooljaar hun zakken hier mee vullen zijn de naam leraar/docent niet waard.
Elke dag geloofsleer, slecht 2 uur per week Engels, te zot voor woorden.
Nog erger, zo'n rotzak die geen enige behoefte heeft de kinderen in reguliere schooltijd wat bij te brengen zodat de leerlingen aangewezen zijn op bijles buiten schooltijd waar die rotzak dan zijn zakken mee kan vullen, zo ken ik er nog wel een paar.

Maar om te stellen dat het dus totaal geen zin heeft zo'n kind dan maar niet te helpen is natuurlijk volledige onzin.
Ik heb en nog trouwens een jongedame gesupport vanaf 3 jaar SMU daarna Universitas Pendidikan Indonesië (UPI), zij studeert binnen 3 maanden af (computer wetenschap)
Ik verwacht dat ze gezien dat het hele IT gebeuren in Indonesië nog in de kinderschoenen staat ze wel aan de slag kan.
Maar zou het inderdaad zo zijn dat ze niet aan de slag kan dan nog blijf ik zeggen dat haar studie heel veel heeft opgeleverd.

Uit een klein stadje afkomstig zonder enig vooruitzicht op een beter leven als haar moeder heeft ze nu inmiddels dus wel een kans op een betere toekomst wat het gezin dan ten goede komt.
Over 4 maanden wordt ze 22 jaar is ongetrouwd, zeker weten dat ze zonder haar studie als een jaar of 5 aan één of andere nietsnut was blijven hangen.
Door 4 jaar zelfstandig in Bandung gewoond te hebben is ze heel zelfstandig.
Ondanks dat men kan zeggen dat het niveau van de UPI het misschien niet niet haalt bij een westerse opleiding, heeft deze jongedame naar Indonesische maatstaven behoorlijk wat in haar mars, spreekt goed Engels, daar heeft Om Malam wel voor gezorgd.
Door haar omgang met studenten uit heel Indonesië en haar verblijf in een stad als Bandung (veel vrijer als het platteland) is ze veel minder bekrompen gaan denken en heeft duidelijk een eigen mening, wat zijn weerslag heeft op het gezin (in de goede zin)

Ook in Indonesië staat de vooruitgang niet stil, het kan eigenlijk alleen maar beter worden en niet slechter.
Ik geef haar dus een redelijke kans iets van haar toekomst te maken, waar haar familie dan van mee kan profiteren.
Doe je het niet? Daar kan ik maar één antwoord op geven, "Niet geschoten is altijd mis"
Zij klaar en de volgende zit al in de schoolbanken, SMK (computer) dit keer één met een slurfje een jongeman dus, luchtfietserij of paarlen voor de zwijnen?
Nee dus, educatie werpt altijd zijn vruchten af, ook in Indonesië.

Hoera hoera hoera dan ook echt gemeend malam en ik weet dat er meer zijn zelfs indos die dit zelfde inzicht hebben

maar het is nog lang niet genoeg.

maar dank aan hem die er trachten dingen te veranderen in Indonesie en er ook wat aan te doen Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

harlys
Gebruiker
User icon of harlys
spacer line

On 23-12-2011 17:16 harlys wrote:

[quote removed]

Hoera hoera hoera dan ook echt gemeend malam en ik weet dat er meer zijn zelfs indos die dit zelfde inzicht hebben

maar het is nog lang niet genoeg.

Maar ook in onze fam word binnen kort iemand aan genomen naar zijn studie dan wel bij de politie Emoticon: Cooool dat wilde hij van af zijn 10 jaar al die is ook van af zijn derde door mijn broer naar school gestuurd in Indonesie.

maar dank aan hem die er trachten dingen te veranderen in Indonesie en er ook wat aan te doen Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

roosjenEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Pak Pupyes,

Mijn vrouw is inderdaad Chinees katholiek en bijna iedereen die wijj kennen doet iets van bisnis of heeft een goede baan. Dit komt denk ik door de instelling van de Chinees maar ook door de kansen die ze wel hebben gehad vanuit de goede thuis situatie.
Bij zakelijke dingen werkt deze jonge generatie net zo goed als in Nederland, sterker nog soms veel beter, minder zeuren, accuraat, afspraken nakomen toppie! als iedere Chinees een indonesische buddy zou nemen voor een paar jaar zou het land er heel anders uit komen te zien... Economisch dan... De Chinees zou ook weer wat kunnen leren van de Javaanse mensen.

Beste Accid,

Ieder kind zou een gelijke toekomst moeten hebben! Nietvte geloven dat men 25 juta betaald omde baan te kopen op een cruise schip. De opmerking was even een open deur om even de boel op scherp te zetten. Je reactie zegt iets over je als persoon en das
positief. Ik denk dat iedere vorm van onderwijs iemand vooruit kan helpen ook al is het maar een beetje.

Ondergetekende heeft in het verleden voor de verenigde naties gewerkt en weet dus heel
goed alles over kansen en geen kansen. Ik heb de kindjes zien liggen met grote holle oogkassen van de honger...dood en levend.. Ook weet ik hoe het ruikt om op een dergelijke plek te zijn.

Beste Malam,

Mijn reactie was een reactie op een eerdere posting. Dat het soms helemaal niet goed
komt zelfs met een goede studie omdat je toch uit een verkeerde groep komt...de opmerking die ik plaatste om maar een zak geld te sparen en dit mee te geven bij een soliciteren Het ligt dan denk ik aan het systeem in Indonesië. Goed dat je iemand hebt geholpen met de studie.

Het is fijn zo iets te doen dat geeft mij in ieder geval veel voldoening.

Wat me zelf frustreerd is dat als je mensen wilt helpen met bisnis om ze een betere
toekomst te geven dat ze vervolgens geen fluit doen. Ze maken alleen het geld op en laten alles uit hun handen glijden.... Ja zeggen en nee doen... Jammer dat doe Ik dus nooit meer.

Kinderen een kans geven doe ik toch graag.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

barubagus
Gebruiker
spacer line

Malam dan heb je geluk gehad met je leerling. Ik wou de dochter van mijn pembantu
helpen door haar vervolg op haar SMA te betalen.
Toen ze bij me kwam om de boel te bespreken, werd ze om de minuut op die ellendige HP door haar vriendje gebeld. En toen ze van mij een PC kreeg, nam ze die al sms-ent
in ontvangst. Ik ben hier zo teleurgesteld over, dat ik de boel heb afgekapt.

Misschien moet ik niets verwachten, als je wat weg geeft maar ik verwacht op zo'n minst een klein beetje sopan en terima kasih van de andere kant.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Deze stelling is zo klaar als een klontje maar die stelling is niet voor het eerst geopperd in Indonesie maar in een land waar de jeugd werkelijk een toekomst heeft ongeacht de samenstelling van de samenleving.
.
Was het maar een kortzichtige gedachte. Dat baseren op een ervaring die nog in de schoolbanken zit heeft niet echt een sterke basis.
.
Ik ken zo ook, die goed gestudeerde (zelfs met vervolg studie in het buitenland) studenten gesponsord door buitenlanders. Maar hoe je het ook wend of keert zolang ze in Indonesie gaan werken maken ze deel uit van een systeem dat geen snars geeft om wat ze weten maar om wie ze kennen.
De meeste van degene die ik ken zijn uiteindelijk aangenomen door een vriendje van de buitenlandse sponsor of met alle frustraties van dien toch maar ingekocht.
.
Positief maar naief is het om te denken dat een goede opleiding een goede toekomst brengt en zeker als het een vrouw betreft in een land waar het huwelijk bepalend kan zijn. Ik begrijp dat je ervoor gezorgd hebt dat de basis goed is en dat de vooruitzichten goed zijn en ik hoop het ook dat ze gaat slagen in deze maatschappij, maar uiteindelijk blijft het willekeur want jou zwaar betaalde (voor Indonesische begrippen) student is er maar één.
.
De Christelijke scholen zijn over het algemeen beter in het afleveren van gekwalificeerde studenten omdat deze minder gehinderd worden door fundamentalistische gedachtes zoals steeds vaker voorgedragen in moslim scholen. Maar ook voor hen geld dat ze zich na hun studie als een team op moeten stellen om niet verzwolgen te worden door de moslim broeders. Er zijn veel kerken waar deze studenten lid van zijn en zij sluiten dan een verbond af dat ze voor elkaar en met elkaar zullen werken. De dokter zorgt voor de advocaat die weer zorgt voor de notaris en die zorgt weer voor de dokter enz enz enz. Ook zij weten dat alleen dit ervoor kan zorgen dat hun kennis ook werkelijk benut kan worden. Ook hier geld weer dat het één kleine groep is die bevoordeeld is.
.
Hoe je het ook went of keert, de maatschappij hier wordt gerund door de (ingekochte) ambtenaren en die behoren nu eenmaal tot een andere orde dan waar alle bovengenoemde personen onder vallen.
.
Nee dus, educatie werpt in Indonesie in algemene zin (gesponsorde uitzonderingen bevestigen de regel) geen vruchten af want er zijn veel te veel rotte appelen aan de zieke boom.

Van hen die zeggen dat zij mij kennen weet ik dat ze mij niet kennen.

bambang
Gebruiker
spacer line

Heel duidelijk en helder geformuleerd. (Het systeem zal helaas niet veranderen. Jammer.)

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 24-12-2011 07:34 bambang wrote:
Heel duidelijk en helder geformuleerd.

Goed geformuleerd , alleen de slot en of conclussie :
Nee dus, educatie werpt in Indonesie in algemene zin (gesponsorde uitzonderingen bevestigen de regel) geen vruchten af want er zijn veel te veel rotte appelen aan de zieke boom.

Is hartstikke fout .

Je hoeft alleen maarde cijfers van de statistiekente kijken.
Tijdens de Nederlandse koloniale tijd tot vlak voor 1942 waren er 2178.732 bijna (2,2 miljoen) kinderen die de Indonesische lagere school hadden gevolgd .
De "elite" waren vertegenwoordigd door 88.223 kinderen met een Lagere School.(HIS-ELS) , plus 10.021 die de voortgezet onderwijs hadden genoten .
Er waren 637 academici .En dat met een bevolining van bijna 70 miljoen.
Bron CBS Nederlands Indie 1941 : cijfers 1939/1940

Vergelijk het maar met de huidige cijfers .
Door scholing die in principe voor (bijna) iedereen toegankelijk is zie je duidelijk de sociale mobiliteit en welvaart.

bisa dicek of makemyday .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-12-2011 02:22 accid wrote:

Deze stelling is zo klaar als een klontje maar die stelling is niet voor het eerst geopperd in Indonesie maar in een land waar de jeugd werkelijk een toekomst heeft ongeacht de samenstelling van de samenleving.
.
Was het maar een kortzichtige gedachte. Dat baseren op een ervaring die nog in de schoolbanken zit heeft niet echt een sterke basis.

Beste Accid, ik ben best wel kritisch, maar voor als nog heb ik de hoop dat deze jongedame aan werk kan komen, het aankomend jaar zal het leren
.
Hoe je het ook went of keert, de maatschappij hier wordt gerund door de (ingekochte) ambtenaren en die behoren nu eenmaal tot een andere orde dan waar alle bovengenoemde personen onder vallen.
.

Ik blijf ook van mening dat educatie wel degelijk zin heeft, ik slijt mijn leven in Indonesië in een vrij kleine stad, t.o.v. bijvoorbeeld Jakarta Bogor en Bandung sterk in ontwikkeling achter gebleven.
Het barst hier van de werkeloze jongeren, vaak na één of twee SMP al van school gegaan/afgehaald, in het gunstigste geval heeft zo'n jongeman de eerste betaling voor een motor bij elkaar kunnen sprokkelen en sluit zich aan bij het leger van Ojek jongens die hele dagen apatisch in het niets starende zitten te wachten op een klant.
Heeft ie geluk dan kan hij zijn motor afbetalen en een hap rijst verdienen, dan houdt het voor de rest op.

Vaak is dat het hoogst bereikbare voor zo'n knul, maar zelfs de meesten redden zelfs dat niet.
De verstandelijke ontwikkeling van deze jongelingen is ook gestopt bij de tweede klas SMP, kijk om je heen, hele volkstammen jongelingen van rond de 25 jaar die zich gedragen als een puber van 15 jaar.
Jongelingen die gestudeerd hebben nemen toch ondanks dat ze geen werk kunnen vinden een betere en verstandigere kijk op het leven mee naar huis.
Ze hebben in ieder geval een stukje zelfstandig leven en zelfstandig denken geleerd hun kijk op het dagelijks leven is geheel anders als bijv. die ojekjongens.

Dat ervaar ik als positief, zoals ik al eerder stelde, het kan alleen maar beter gaan en niet slechter, de hoop is gevestigd op deze jongelingen als de oude garde geraniums gaat snuiven.
Veranderingen gaan niet snel in Indonesië, de macht van de imams is te groot, maar de vooruitgang is ook in Indonesië niet tegen te houden, het bewijs ligt er al min of meer in de grote steden.
Educatie heeft naar mijn mening altijd zin, nogmaals niet geschoten is altijd mis

Ik vergelijk de Indonesische vooruitgang met een olifant, traag maar niet te stoppen.
De oude garde is in een bepaald systeem opgegroeid, ook het niveau van de scholing van de oude garde haalt het niet bij die van de jonge garde
Het vergt geduld tot de jonge garde het heeft overgenomen van de oude garde, steeds meer jongelingen uit straatarme gezinnen zullen op bepaalde posities terecht komen en dat gaat vruchten afwerpen, sabar Accid

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

Educatie heeft absoluut zin Malam en of de huidige generatie hun mentaliteit veranderd door scholing help ik hopen. Ik heb meer hoop op de info die via internet verspreid wordt.
.
De grond is ziek waar de appelboom in staat en was dat anders dan zou het goed zijn geweest om de boom te kappen en een nieuwe te planten.
.
Ik ga zo meteen Yogjakarta verlaten na een mooie week van onderzoek en het ziet ernaar uit dat Yogjakarta de volgende bestemming wordt en dat is god voor het school aanbod voor de kids.
.
Ik zal de zaak scherp in de gaten houden en sabar zijn.
.
Goede raad is goud waard.

accid
Gebruiker
User icon of accid
spacer line

god had goed moeten zijn. maaf

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-12-2011 11:34 accid wrote: Ik ga zo meteen Yogjakarta verlaten na een mooie week van onderzoek en het ziet ernaar uit dat Yogjakarta de volgende bestemming wordt en dat is god voor het school aanbod voor de kids.
Jammer, niet ontmoet in Yogya. Geef een volgende keer een seintje. We hebben voldoende gemeen - m.b.t. eduactie - om wat door te praten.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-12-2011 11:34 accid wrote:
Educatie heeft absoluut zin Malam en of de huidige generatie hun mentaliteit veranderd door scholing help ik hopen. Ik heb meer hoop op de info die via internet verspreid wordt.
.
De grond is ziek waar de appelboom in staat en was dat anders dan zou het goed zijn geweest om de boom te kappen en een nieuwe te planten.
.
Ik ga zo meteen Yogjakarta verlaten na een mooie week van onderzoek en het ziet ernaar uit dat Yogjakarta de volgende bestemming wordt en dat is god voor het school aanbod voor de kids.
.
Ik zal de zaak scherp in de gaten houden en sabar zijn.
.
Goede raad is goud waard.

Graag gedaan Accid, ik geef alleen maar mijn mening, kan goed of fout zijn.
Neem het aanbod van YB aan, ik begrijp zijn denkwijze, vele mensen begrijpen hem niet door zijn manier van commentaar geven, maar één, hij weet heel veel, twee hij heeft zijn leven ingepakt in Indonesië met alle in en outs, doe daar je voordeel mee.

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Harlys en Malam,

Jullie hebben gelijk wat jullie schreven. Tenminste hier boven dan.... Emoticon: Smile

Ik ga genieten van mijn biefstuk en een lekker glas rosé! Jullie ook proost!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,786,090 pageviews Een website van indahnesia.com