Nederland biedt excuses aan voor bloedbad Rawagede

Subforum Blog @ indonesiepagina.nl 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BlogBlot
Gebruiker
spacer line

Nederland biedt excuses aan voor bloedbad Rawagede
Gepubliceerd op 10 december 2011 09:50
Nederland heeft via de Nederlandse ambassadeur in Jakarta, Tjeerd de Zwaan, vrijdag officieel excuses gemaakt voor de Nederlandse militaire operatie in het dorp Rawagede waarbij in 1947 vele burgerslachtoffers zijn gemaakt.
Lees verder , klik op de titel

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Een mooi streven van Nederland.
Nu de schaap over de dam is zullen er wel meer mensen komen, over ťťn of ander oorlog slachtoffers.

Kan ook nog andere landen opnoemen die uit het verleden nog velen oorlogsslachtoffers nog een nabetaling rechtvaardigen.
Japan komt nog steeds niet over met vergoedingen die ze aangericht hebben.
En dan ook dat er Vergoedingen zouden moeten plaats vinden voor mensen die hun hele hebben en houwen moesten achter laten.
Laten ze die nu ook maar eens en voor altijd dat goed maken.

Om dicht bij huis te blijven, we kennen de Puttense moord partijen van de Duitsers.
Die hebben alleen een monument er van over gehouden.
Maar geen nabestaande vergoeding.
Er is nog veel werk aan de winkel!!! Advocaten???.............. Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

45havana
Gebruiker
spacer line

Ja....als het op betalen aankomt aan niet nederlanders,loopt nederland meestal voorop!
Andere landen kijken toe,maar nederland trekt de dompet.Probeer als buitenkamper maar een oorlogs uitkering aan te vragen,wordt na heel veel onderzoek en frustraties gewoon gezegd dat het leed niet heeft plaats gevonden omdat er geen kampgegevens of getuigen zijn.Voel je hem?Kampgegevens terwijl je buitenkamper bent geweest!!

Yahyah
Gebruiker
spacer line

Nou, ik vind dat Ned. er heel goed aan gedaan heeft. Alleen een beetje laat. Vergelijkbaar met de achterstallige salarisbetalingen van KNIL-ers die in Jappenkampen hebben gezeten. Mijn vader kreeg op z'n 85ste pas zo'n 'fooi'
Y.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

IndonesiŽ zou ook over de brug moeten komen over de genationaliseerde bedrijven!!!!!!....
Die ze afgepakt hebben na 1948 gebeurde leed aan hen die tweemaal moesten vluchten......
na 1965 Papoea-Nieuw-Guinea weer weg moesten.
Daar rust ook nog een financiŽle schuld op................. Emoticon: Angry Emoticon: Cry

Ik kon geen passend plaatje vinden.........

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

En ja hoor:

* Meer weduwen zuiveringsacties willen erkenning

De nabestaanden van slachtoffers van de zuiveringsacties in Zuid-Celebes (Indonesie) willen in navolging van de nabestaanden van Rawagede schadevergoeding en erkenning van Nederland. Ze hebben aan de Nederlandse advocate Liesbeth Zegveld gevraagd of zij wil bekijken of dit mogelijk is. Bij de zuiveringsacties onder leiding van kapitein Raymond Westerling werden in 1946 en 1947 in voormalig Nederlands-Indie op grote schaal executies uitgevoerd. Begin december kregen negen nabestaanden van de slachtoffers van het bloedbad dat Nederlandse militairen in 1947 in het dorp Rawagede op Java aanrichtten, een schadevergoeding van 20.000 euro per persoon toegewezen. Ook bood de Nederlandse regering na 64 jaar haar excuses aan.

Bron: Nieuwsbrief Wereldomroep

MAD

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Mw. Liesbeth boert goed; die is "binnen". Aan oorlogsleed is te verdienen (doe ik indirect ook). De ťťn zijn dood, is de ander zijn brood.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 21-12-2011 03:42 Yogya-Bali wrote:
Mw. Liesbeth boert goed; die is "binnen". Aan oorlogsleed is te verdienen (doe ik indirect ook). De ��n zijn dood, is de ander zijn brood.
Ik heb al een flauw vermoeden wie hier straks op gaat reageren na het werken. Maar het is precies wat ik dacht.

Ik blijf erbij dat er nooit aandacht voor geweest is omdat Indonesiers liever vooruit kijken en na de Jappentijd Nederlanders al helemaal vergaven voor het relatieve leed. En uiteraard ... uitzonderingen zijn er altijd.

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Ik zag laatst op tv een artikel over Rawagede en daarin werd gezegd dat Nederland rekening houdt met +/- 75 vergelijkbare gevallen. Zou me niets verbazen als het uit de mond van die Liesbeth kwam.

"Bhinneka Tunggal Ika"

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

"Bhinneka Tunggal Ika"

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 21-12-2011 06:51 Macan Belanda wrote:
Ik zag laatst op tv een artikel over Rawagede en daarin werd gezegd dat Nederland rekening houdt met +/- 75 vergelijkbare gevallen. Zou me niets verbazen als het uit de mond van die Liesbeth kwam.

Het is een groot verschil tussen Excuses aanbieden( al dan niet vrijwillig) en daarna al dan niet een X bedrag ter beschikking stellen aan nog levende gedupeerden .
Er zijn alleen 9 mensen die "gecompenseerd"zijn , weet niet of die Saih( ?) , de man die naar Nederland kwam en het niet mee mogen maken ook gecompenseerd werd .

Nederland werd door een Nederlandse rechter veroordeel , dat geeft precedent en omdat de staat niet in hoger beroep ging levert dat mss een jurisprudentie( wat zegt de juristen onder ons ?).

Dat geldt ook voor de Sulawesi affaire , daar was duidelijk dat Nederland betrokken was (Westerling en zijn manschappen kreeg de vrije hand.
Zelfs na de APRA affaire in Bandung in 1950 zie je ook de betrokkenheid van Nederland om Westerling te helpen ontsnappen naar Singapura.

Persoonlijk vind ik dat de Nederlandse regering niet zo erg slim had gehandeld , eerst bot weigeren, en dan excuses aanbieden plus een fooitje geven ( 9 van de 150 volgens Nederland en volgens de Indonesiers meer) .
Is een koopje (9x20.000 eurie.)
En nu 3000-5000 slachtoffers en hun gezinnen waarbij de kostwinners vermoord werden.

De bekende gevallen kwam van de excessen nota ( tig jaar geleden) ook , Rawagede was ook al tig jaar bekend bij de VN.

bisa dicek of makemyday .

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 21-12-2011 07:15 Surya Atmadja wrote: Persoonlijk vind ik dat de Nederlandse regering niet zo erg slim had gehandeld , eerst bot weigeren, en dan excuses aanbieden plus een fooitje geven ( 9 van de 150 volgens Nederland en volgens de Indonesiers meer)

Plus: `De Staat blijft op het standpunt staan dat de zaak in 1966 is afgerond met de toen gesloten financiele overeenkomst tussen Nederland en Indonesie. Nederland betuigde spijt en stelde 850.000 gulden aan ontwikkelingshulp voor Rawagade beschikbaar.'

MAD

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het gaat mij niet zozeer om wie (on)gelijk heeft maar om mw. Liesbeth Zegveld die er aardig aan zal verdienen; materieel of immaterieel.
Heb al eerder dit soort gevallen met oorlogsslachtoffers hier gehad. Zowel journalisten, advocaten, consultants (= calo 's) als welzijnswerkers verdienen er hier grof aan.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-12-2011 04:10 Yerun wrote: Ik heb al een flauw vermoeden wie hier straks op gaat reageren na het werken.
Zeker nu ik ook heb gereageerd; dat werkt als een rode lap op een stier.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Kindermisbruik is door de Europesehof als verjaard verklaard.
http://nos.nl/artikel/322648-o(...)tzaken-verjaard.html
http://www.elsevier.nl/web/Opi(...)k-kindermisbruik.htm

http://oorlogsmisdadenverjarenniet.nl/
Men kon al zien wie de rechterlijke macht deze oorlogshandelingen heeft veroordeeld en het vertrouwen in die macht al langer is geslonken door de samenleving.
De rechter die de uitspraak deed was een vrouwelijk jonge dame van rond de 30Š 40 jaar.
De advocate Zegveld ook in die leeftijd groep.
Ja het verbaast mij geen zins dat zulke uitspraken zijn vast gelegd.
De door minister Uri Rosenthal, niet op advies van landsadvocaat heeft besloten een schikking te treffen ............ Emoticon: Very funny Emoticon:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Rawagede
Op 8 september 2008 meldde advocaat Gerrit Jan Pulles van het Amsterdamse advocatenkantoor BŲhler Franken Koppe Wijngaarden Advocaten in de actualiteitenrubriek Netwerk dat 10 overlevenden van de executies de Nederlandse Staat aansprakelijk hebben gesteld en hem als advocaat in de arm genomen om de zaak alsnog voor de rechter te krijgen.[2][3][4] Op 24 november 2008 maakte de landsadvocaat in een brief aan de nabestaanden van de slachtoffers van het bloedbad bekend dat de Nederlandse Staat geen schadevergoeding uitkeert omdat de kwestie verjaard is.[5] Naar aanleiding van een motie van de SP[6][7] woonde op 9 december 2008 de Nederlandse ambassadeur Nikolaos van Dam in IndonesiŽ de herdenking van de massamoord bij.[8]

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Ik denk ook maar een claim in te dienen bij de indonesische regering voor die 3jaar dat ik als geizelaar in een bersiap kamp heb moeten doorbrengen met een handje vol rijst per dag te eten kreeg. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Shalom

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 21-12-2011 14:31 Bokito wrote:
Ik denk ook maar een claim in te dienen bij de indonesische regering voor die 3jaar dat ik als geizelaar in een bersiap kamp heb moeten doorbrengen met een handje vol rijst per dag te eten kreeg. Emoticon: Angry Emoticon: Angry

NAh ya itu.
En ga de fiets van me opa terug vragen aan de duitsers. Emoticon: Angry

Becik ketitik olo Ketoro

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Volgens mij moeten de Duitsers juist eindelijk eens verlost worden van hun collectieve schuldgevoel. Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 21-12-2011 14:37 marcel70 wrote:

[quote removed]

NAh ya itu.

Ya en ikke moet de geconfisceerde gerobak(pedati) sapi van mijn opa terug krijgen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 21-12-2011 14:37 schreef marcel70:

[quote verwijderd]

NAh ya itu.

Die rijden allemaal daar In IndonesiŽ .................... Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 21-12-2011 20:11 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Ya en ikke moet de geconfisceerde gerobak(pedati) sapi van mijn opa terug krijgen.

Juist dat bedoel ik er komt geen eind aan Om sid.

En u begrijpt mij niet,de kant van Indonesie was al aan de beurt,daarop zeg ik dan moet ik de fiets maar terug gaan vragen.Snapt U?

En hoe staat het met Japan?

Heel toevalig een Duiters ontmoet vandaag,ik haal het niet in me kop om dan gelijk maar over de oorlog te hebben.

Becik ketitik olo Ketoro

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Dat is ook niet nodig, want als er 1 land is dat schuld heeft betuigd voor al het leed, dan is het Duitsland wel. En dat heeft geen 60 jaar geduurd.

marcel70
Gebruiker
spacer line

schande schande schande

Becik ketitik olo Ketoro

bambang
Gebruiker
spacer line

Op een gegeven moment moet je alles een streep onder zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Er zijn/waren mensen die in het Jappenkamp hebben gezeten. Er wordt niets gekocht wat van Japanse makelij is. De stress, depressies kunnen soms overgedragen worden aan de volgende generatie. In huis kan een chronische spanning aanwezig zijn.

Maar ja. Het oorlogsleed zal nooit ophouden. Het wordt steeds opnieuw gedaan. Zie Vietnam, Afghanistan, Irak ...

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,961,411 pageviews Een website van indahnesia.com