Kamer-secretaris belooft oplossing Yasmin kerk Bogor

Subforum Blog @ indonesiepagina.nl 
75 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 27-12-2011 19:22 bule gembel wrote:
Beste Surya,

Ik heb een linkje voor je geplaatst bij het onderwerp: gebouwen uit het koloniale tijdperk.
Dit omdat je volgens mij iets met de geschiedenis hebt van RI of zelf al zo oud bent en daardoor veel weet?..... Emoticon: Smile

Heb tijdens mijn SMP-SMA tijd in Jakarta op school goed opgelet tijdens de geschiedenislessen.

Ben je bekend met de salamitactiek ?

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. AM vandaar dat ik 2 aliassen heb .

bisa dicek of makemyday .

bule gembel
Gebruiker
User icon of bule gembel
spacer line

Beste Surya,

Ik dacht dat de geschiedenis lessen in RI wat verdraaid werden ten gunste van RI.
Dit was hier wel het geval als ik mijn oma mag geloven van bouwjaar 1922 er werd aan de kinderen toen in de jaren 1920 tot 1940 verteld dat wij niets dan goedschiks deden in de kolonie....

De salamitactiek? ken ik niet .... Emoticon: Smile In welke context bedoel je dit? maar het is makkelijker een worst in plakjes te snijden en op te eten dan hem ineens door te slikken..... Emoticon: Smile haha

Ik heb je multiply site bekeken maar kan er niet heel veel uit wijs worden.... Heb je mijn linkje ook bekeken?

Is de site Salatiga punt nl van jouw? Wij hebben daar familie wonen. Erg leuk daar!

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

Beste Anne Mieke,

Go is inderdaad mijn familie naam. Maar wat precies begrijp je dan niet? Wat is jouw
link met IndonesiŽ. Beroepsmatig? Journaliste / buitenland correspondente?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 27-12-2011 19:33 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Zo simpel liggen de zaken niet. In sommige landen krijgen ze gewoonweg geen voet binnen, letterlijk of figuurlijk. Dit is niet iets wat ik denk maar ik zit er met mijn neus bovenop. Een directe collega doet veel als led van AI. Ik zelf het voorbeeld Myanmar genoemd, ik had ook Papua kunnen noemen maar hebben expliciet voor een ander land gekozen. Ook hier zo maar voorbeeldjes. Het gaat mij te ver als volgens jouw AI alleen maar leuk roept en selectief. Die doen wel degelijk iets (en meer dan jij en ik), maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben.
Toch blijf ik erbij dat ze gruwelijk selectief zijn, want over Papua is veel meer te roepen (wellicht in de spreekwoordelijke woestijn, maar ach, als ze maar betaald krijgen) dan ze nu doen. Er komen wekelijks zo niet dagelijks slechte berichten uit dat gebied, de meesten halen zelfs de Indonesische media tegenwoordig, alleen wordt de schuld altijd aan de OPM gegeven, waar ik denk dat het leger zelf alles orchestreerd om wraak te kunnen nemen. Maar dat is een ander verhaal.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-12-2011 23:21 wasiat warga negara wrote:
Beste Anne Mieke,

Go is inderdaad mijn familie naam. Maar wat precies begrijp je dan niet? Wat is jouw
link met IndonesiŽ. Beroepsmatig? Journaliste / buitenland correspondente?
Ik wist niet dat er zulke korte familienamen bestonden. Weer wat geleerd dan van vandaag.
Nee, mijn band met IndonesiŽ is niet beroepsmatig (je zit nog niet zolang bij deze club, ik werk bij ProRail). En als ik journaliste zou zijn, zou ik me niet kunnen veroorloven om me voorlopig me zo min mogelijk op te houden in voornamelijke islamitische gebieden.
Mijn band met Indonesie is die van 25 jaar heel veel reizen in het land, de laatste jaren driemaal per jaar. Ik ben maar nog niet zolang) getrouwd met Indonesier (moslim)

Wat nu gebeurt in Indonesie sluipt er langzaam de laatste jaren in. Veel Arabische invloeden, zoals straatnamen. Blijkbaar wil men zich indentificeren met het Arabische, het meer "centrale"punt van de islam. Er gebeuren dingen die in onze ogen niet kunnen. Maar, wat in onze katholieke kerk gebeurd is (en nog) is ook weerzinwekkend (ik heb op een nonnenkostschool gezet dus ik heb wel eea meegekregen).
Het aantal, grote, dure en pompeuze moskeeen bijvoorbeeld op Lombok is niet normaal, niet in vergelijking met andere eilanden. Er zijn maar weinig Indonesiers die daar echt iets van vinden (of het in elk geval uiten). Wij zijn een volk dat meningen heeft over vanalles en nog wat; een Indonesier zal alles wat gelatener over zich heen laten komen en is misschien ook meer te beinvloeden.
Dat van deze kerk, een bouwvergunning die niet rechtmatig zou zijn is een voorbeeld dat sommigen aangrijpen.
De strijd zoals ie nu is was er vroeger niet. Het is triest. En blijkbaar niemand in de regering die ballen genoeg heeft om er iets aan te doen. Het gedoe in oost Timor en Papua is al van kwaad tot erger gegaan en zo lijkt het hier ook mee te gaan.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-12-2011 08:51 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ik wist niet dat er zulke korte familienamen bestonden. Weer wat geleerd dan van vandaag.

Het aantal, grote, dure en pompeuze moskeeen bijvoorbeeld op Lombok is niet normaal, niet in vergelijking met andere eilanden. Er zijn maar weinig Indonesiers die daar echt iets van vinden (of het in elk geval uiten). Wij zijn een volk dat meningen heeft over vanalles en nog wat; een Indonesier zal alles wat gelatener over zich heen laten komen en is misschien ook meer te beinvloeden.

Heb ooit huisgenoot gehad in Ollanda (zoon v/e tandarts) die ook toevalllig tandheelkunde studeerde .

Over die grote masjids, had ik een paar gezien tijdens m,ijn reisje Sumatra 2011, ergens in de "rimboe"tussen veel groen en langs een lange weg ( in de buurt van Siak Indrapura) zie je van een afstand (km) een grote masjid , geel dacht ik , schittert als goud vanuit een afstand.
Wie betaalt dat ???
(Joost of Kees ) mag het weten.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Yeroen :
De onrust in Papua was al lang begonnen toen de grote Amerikaanse goudmijn My daar vestigde en veel dorpsbewoners wegjaagden al dan niet met geweld .
Ik hoorde het al van af omstreeks 1972-74 (?) , toen de meeste mensen buiten West Irian nog niet weten. Was toen nog een beetje geheimzinnig .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 27-12-2011 22:12 bule gembel wrote:
Beste Surya,

Ik dacht dat de geschiedenis lessen in RI wat verdraaid werden ten gunste van RI.
Dit was hier wel het geval als ik mijn oma mag geloven van bouwjaar 1922 er werd aan de kinderen toen in de jaren 1920 tot 1940 verteld dat wij niets dan goedschiks deden in de kolonie....

De salamitactiek? ken ik niet .... Emoticon: Smile In welke context bedoel je dit? maar het is makkelijker een worst in plakjes te snijden en op te eten dan hem ineens door te slikken..... Emoticon: Smile haha

Ik heb je multiply site bekeken maar kan er niet heel veel uit wijs worden.... Heb je mijn linkje ook bekeken?

Is de site Salatiga punt nl van jouw? Wij hebben daar familie wonen. Erg leuk daar!

antw:
vrg 1: Ben een kritische Indonesier die toevallig de verhalen/mythes van beide kanten "kan" onderscheiden.
Het is niet alleen vanaf 1920-1940 , maar vanaf het begin van de 17de eeuw , in de Molukken.
De mythe over " Daar werd wat groots verricht " (Mr W.H Helsdingen, oud-voorzitter van den Volksraad ) 1941 en zijn 2de boek " Hecht verbonden in lief en leed " van 1949 zijn de schoolvoorbeeld over de zelfbeeld van de Nederlanders.
(ma'af Emoticon: Wink )

2.Weet ik ook niet Emoticon: Wink
3.Begrijpelijk , veel omong kosong , ja gekeken.
Een oude Indisch man die van zijn Indie houdt.
4.Nee , hij was wel oud lid van Indahnesia,

bambang
Gebruiker
spacer line

www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buiten(...)den-in-de-knel.dhtml

īīBahrul Hayat, secretaris-generaal van het ministerie van religie, begrijpt de opwinding niet. "Dit is maar ťťn zaak, we hebben heel veel kerken in IndonesiŽ waar het wel goed gaat. Op Papua en op Bali zijn er problemen om een moskee te bouwen, maar daar hoor je niemand over. Er is vrijheid van religie in IndonesiŽ. Voor de bouw van moskeeŽn, kerken en religieuze gebouwen van andere religies gelden dezelfde regels."

Aan deze opmerking kun je zien dat regeringslieden van laag allooi zijn. De kans is zeer groot dat hij deze functie bekleedt omdat hij een vriendje is van een vriendje die in de politiek (of leger) zit.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-12-2011 09:33 bambang wrote:
www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buiten(...)den-in-de-knel.dhtml

Aan deze opmerking kun je zien dat regeringslieden van laag allooi zijn. De kans is zeer groot dat hij deze functie bekleedt omdat hij een vriendje is van een vriendje die in de politiek (of leger) zit.

In Indonesia heb je vestigings eisen, er zijn diverse wetten / regels die de vestiging van een gebedhuis regelt. BISA di CEK Om .
En afspraken tussen de verschillende belanghebbenden .
Probleem is dat bepaalde groepen(van beide kanten) hun zin willen doordrijven , omdat ze meenden vrij te zijn (democratie) .

Uit de praktijk ( oordeel zelf , ik vertel hier een voorbeeld) .
Ik woon(de) in een relatief grote huis in een nette buurt in Centrum van Jakarta .
Dat was een straat waar alle rumah een zogenaamde rumah Belanda zijn , relatief groot met grote erven kan tot 1000m groot zijn .

Op gegeven moment zag ik ( tijdens mijn vakantie-pulang kampung) dat in de weekend-vooral zondag altijd macet , zag dat een paar huizen "plotseling" een kleine kerk is geworden.
Vroeger heb je ook kleine bijeenkomsten, maar niet zo massaal .
Auto's die "kris kras"geparkeerd zijn , bewoners die niet in en uit hun huis kunnen komen , macet total .
En voor zover ik weet had het toen een NOG woongebied bestemming ( froeher wonen orang Belanda) .
Op gegeven moment geef dat mss irritaties voor veel mensen , maar er was nooit problemen .
Nu heeft het een andere bestemmingsplan .

In wijken met padat penduduk( veel kleine straten en dichtbepakte wonen en veel inwoners) kan het tot irritaties leiden , die ook vaak ingefluisterd of aangewakkerd werd door bepaalde groepen( golongan tertentu).
Resultaat , kan je in de krant lezen .

bambang
Gebruiker
spacer line

Het probleem is dat de kerk in BOGOR niet mag worden afgebouwd. Ze hadden zelfs hun gelijk gehaald via het Hooggerechtshof en de Ombudsman.

Sommige christelijke kerkdiensten worden in een open veld ook verstoord en verboden door fundamentalisten.

Moet je niet de wet respecteren? Moet je de wet niet handhaven (door politici, politie).

De fundamentalist heeft de mond vol over vestigingseisen. Dit is alleen maar een reden/smoes om te verbieden een kerk te bouwen of een kerkdienst te houden.

spacer line  

Beste Anne Mieke,

Hoe lang ben je al werkzaam bij ProRail? Je schreef dat je gedurende 25 jr vele reizen in RI gemaakt heb en de laatste tijd zelfs 3x / jaar. Heb je als backpacker het land doorkruist? Ik vind het interessant om te weten hoe het komt dat een Nederlandse uit belangstelling voor een bepaald land, het land zo intensief heeft bereisd en nog doet. Neem aan dat je dat tegenwoordig doet vanwege familiebezoeken sinds je met een IndonesiŽr getrouwd bent. Hoe is de intermenselijke relatie tussen een Christen vrouw en een Islamitische man binnen het huwelijk.

Je heb het over veel Arabische invloeden zoals straatnamen. Ook de namen van Islamitische IndonesiŽrs zijn Arabisch. Maar dat is niet veel anders met het Christendom. Veel Christenen hebben bijbelse namen uit het Oude Testament.

Op welk nonnen kostschool heb je gezeten? Dat de meeste IndonesiŽrs het koud laat over die grote, dure, pompeuze moskeeŽn is niet zo verwonderlijk. De strijd om het bestaan, of er morgen weer voedsel op de plank ligt is voor hun veel belangrijker dan dat mooie gebedshuis. Dat zal ook het geval zijn met het Christenen in IndonesiŽ.
Het is trouwens niet alleen in IndonesiŽ. Ook in NL en naar ik aanneem ook in andere
westerse en niet westerse geindustrialiseerde landen is er een tendens gaande naar het zoeken van de oorsprong. Het is het zoeken naar een houvast in een zeer snel veranderende wereld met alle normen en waarden van dien. Niet toevallig is er op het TV nieuws iedere keer beelden te zien van al dan niet heftige demonstraties wanneer er weer een Gx top gehouden wordt. Men keert zich soms zeer fel tegen de Mondialisering. Of we het nu willen of niet, het proces van de Mondialisering (Globalisation) zet zich onvermindert voort. Vroeger kende men alleen het eigen dorp, daarna werd dat al groter en werd het de eigen regio, weer later de eigen provincie, vervolgens het eigen land. Daarna is het de naburige landen. We kennen het fenomeen BENELUX, het samenwerkingsverband van BelgiŽ - Nederland - Luxemburg. Daarna is er de EEG, nu hebben we de EU. Hoe vervelend en pijnlijk het ook is voor de portemonnaie van de belastingbetaler, het is belangrijk dat de Euro niet omvalt. Ik hoop werkelijk dat Angela Merkel Deutsch grŁndlich te werk zal gaan. Van Nicolas Sarkouzy heb ik eerlijk gezegd niet zo veel verwachtingen van. Hij is van Grieks - Joodse komaf. Met andere woorden Mediterranea. En juist die zuidelijke levensmentaliteit ligt aan de basis van het grote overheids tekort in die landen (Griekenland, Portugal, Spanje, ItaliŽ,
Frankrijk )

Je heb het over de beinvloeding van de IndonesiŽrs. Eťn ding kun je de IndonesiŽrs niet ontzeggen. Ze zijn zeer bewust bezig met wat de Regering allemaal doet. Het is waarschijnlijk nog belangrijker dan voetballen en het weer in NL als dagelijks praatje.
Na het presidentschap van Mohammed Sukarno waarbij hij het land naar de rand van de financieele afgrond had gebracht, het presidentschap met de ijzeren militaire vuist van generaal Suharto, de presidentschappen van enkele interim presidenten te weten Prof. Habibie, Gus Dur, Megawati Sukarnoputri thans het presidentschap van SBY.
Hoewel het verstandig is om niet langer dan maximaal 8 jr te regeren, is het voor een land als IndonesiŽ misschien wel verstandig om een capabele president de tijd te gunnen orde op zaken te stellen. Het corruptie en de burocratie in IndonesiŽ is spreekwoordelijk. Hopelijk zal de ontluikende prille vorm van democratie in IndonesiŽ zich voortzetten en naar ik hoop zal de huidige president SBY niet langer dan maximaal 4x een ambtsperiode kennen. Wanneer de politieke en economische situatie in het land drastisch verbetert, kan de ambtsperiode bij wet terug gebracht worden naar maximaal 2x een (aaneensluitende) ambtsperiode.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-12-2011 15:50 wasiat warga negara wrote:

Hoe is de intermenselijke relatie tussen een Christen vrouw en een Islamitische man binnen het huwelijk.

Je heb het over veel Arabische invloeden zoals straatnamen. Ook de namen van Islamitische IndonesiŽrs zijn Arabisch.

Uitstekend , in ieder geval in mijn situatie.

Ondergetekende , is Indonesier , heb een Arabische naam , is Muslim( maar ook bijbel vast) en getrouwd met een ex Christen Belanda(nese Emoticon: Wink ).
De eerste naam van Presiden Sukarno is Raden Koesno Sosrodihardjo .

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 28-12-2011 15:50 wasiat warga negara wrote: Van Nicolas Sarkouzy heb ik eerlijk gezegd niet zo veel verwachtingen van. Hij is van Grieks - Joodse komaf.

Neem jij jezelf serieus als journalist? (/commentator, want het is niet duidelijk of je journalist bent)

MAD

spacer line  

Beste pak Pupyes,

Of is het Popeye de spinazieman? Grapje. Nee mijn waarde heer. Ik ben gewoon een staatsburger, sinds kort gepensioneerd (65 jr) en leef van een AOW en een heel klein verwaarloosbaar KLM pensioen, van om en nabij de Euro 100,00 netto uit een 7 jarig dienstverband en dat is het. Hopelijk zal ik nog in de gelegenheid gesteld worden om parttime wat bij te verdienen als vakkenvuller bij een grootwinkelbedrijf die in ťťn van hun winkels affiches hebben opgehangen voor de betreffende vacature. verder ben ik nog bezig met een tweetal studies en naar ik hoop zal dat succesvol verlopen zodat ik binnen een redelijke termijn weer de arbeidsmarkt op kan gaan.

Ik heb geen enkele boodschap aan wat TV journalisten voor de buis menen te moeten zeggen omtrent mijn privť leven.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-12-2011 15:50 wasiat warga negara wrote:
Beste Anne Mieke,

Hoe lang ben je al werkzaam bij ProRail? Je schreef dat je gedurende 25 jr vele reizen in RI gemaakt heb en de laatste tijd zelfs 3x / jaar. Heb je als backpacker het land doorkruist? Ik vind het interessant om te weten hoe het komt dat een Nederlandse uit belangstelling voor een bepaald land, het land zo intensief heeft bereisd en nog doet. Neem aan dat je dat tegenwoordig doet vanwege familiebezoeken sinds je met een IndonesiŽr getrouwd bent. Hoe is de intermenselijke relatie tussen een Christen vrouw en een Islamitische man binnen het huwelijk.

Je heb het over veel Arabische invloeden zoals straatnamen. Ook de namen van Islamitische IndonesiŽrs zijn Arabisch. Maar dat is niet veel anders met het Christendom. Veel Christenen hebben bijbelse namen uit het Oude Testament.

Op welk nonnen kostschool heb je gezeten? Dat de meeste IndonesiŽrs het koud laat over die grote, dure, pompeuze moskeeŽn is niet zo verwonderlijk. De strijd om het bestaan, of er morgen weer voedsel op de plank ligt is voor hun veel belangrijker dan dat mooie gebedshuis. Dat zal ook het geval zijn met het Christenen in IndonesiŽ.
Het is trouwens niet alleen in IndonesiŽ. Ook in NL en naar ik aanneem ook in andere
westerse en niet westerse geindustrialiseerde landen is er een tendens gaande naar het zoeken van de oorsprong. Het is het zoeken naar een houvast in een zeer snel veranderende wereld met alle normen en waarden van dien. Niet toevallig is er op het TV nieuws iedere keer beelden te zien van al dan niet heftige demonstraties wanneer er weer een Gx top gehouden wordt. Men keert zich soms zeer fel tegen de Mondialisering. Of we het nu willen of niet, het proces van de Mondialisering (Globalisation) zet zich onvermindert voort. Vroeger kende men alleen het eigen dorp, daarna werd dat al groter en werd het de eigen regio, weer later de eigen provincie, vervolgens het eigen land. Daarna is het de naburige landen. We kennen het fenomeen BENELUX, het samenwerkingsverband van BelgiŽ - Nederland - Luxemburg. Daarna is er de EEG, nu hebben we de EU. Hoe vervelend en pijnlijk het ook is voor de portemonnaie van de belastingbetaler, het is belangrijk dat de Euro niet omvalt. Ik hoop werkelijk dat Angela Merkel Deutsch grŁndlich te werk zal gaan. Van Nicolas Sarkouzy heb ik eerlijk gezegd niet zo veel verwachtingen van. Hij is van Grieks - Joodse komaf. Met andere woorden Mediterranea. En juist die zuidelijke levensmentaliteit ligt aan de basis van het grote overheids tekort in die landen (Griekenland, Portugal, Spanje, ItaliŽ,
Frankrijk )

Je heb het over de beinvloeding van de IndonesiŽrs. Eťn ding kun je de IndonesiŽrs niet ontzeggen. Ze zijn zeer bewust bezig met wat de Regering allemaal doet. Het is waarschijnlijk nog belangrijker dan voetballen en het weer in NL als dagelijks praatje.
Na het presidentschap van Mohammed Sukarno waarbij hij het land naar de rand van de financieele afgrond had gebracht, het presidentschap met de ijzeren militaire vuist van generaal Suharto, de presidentschappen van enkele interim presidenten te weten Prof. Habibie, Gus Dur, Megawati Sukarnoputri thans het presidentschap van SBY.
Hoewel het verstandig is om niet langer dan maximaal 8 jr te regeren, is het voor een land als IndonesiŽ misschien wel verstandig om een capabele president de tijd te gunnen orde op zaken te stellen. Het corruptie en de burocratie in IndonesiŽ is spreekwoordelijk. Hopelijk zal de ontluikende prille vorm van democratie in IndonesiŽ zich voortzetten en naar ik hoop zal de huidige president SBY niet langer dan maximaal 4x een ambtsperiode kennen. Wanneer de politieke en economische situatie in het land drastisch verbetert, kan de ambtsperiode bij wet terug gebracht worden naar maximaal 2x een (aaneensluitende) ambtsperiode.

-ProRail bestaat pas sinds 2003 maar komt voort uit de sociale eenheid van NS waar ik bijna 31 jaar werk en waar ProRail nog steeds deel van uitmaakt.

-Ik ben geen backpacker in letterlijke zin, nooit geweest ook. Ik heb niet alleen belangstelling voor Indonesie maar voor veel andere landen. Dat ik Indonesie zo vaak heb bezocht is een beetje zo gegroeid. Het land is heel groot en dirvers en ik spreek de taal. Het is ten opzichte van andere Aziatische landen ook diverser in landschap en cultuur maar ik vind dat Indonesie niet goed met toerisme omgaat (zeker in vergelijking met de successen van de omringende landen).

-Niet alle moslims hebben Islamitische namen. Straatnamen in het Arabisch vind ik wat ver gaan.

-Je aanname wat betreft de familiebezoeken is onjuist. Ik ga zo min mogelijk naar de familie toe omdat het altijd op teleurstellingen uitloopt (van beide kanten overigens) Ik heb er niet zoín goede band mee en die krijg ik ook niet als zij steeds de islam als uitgangspunt nemen en niet de moeite doen om erachter te komen wie ik ben, waar ik voor sta, waar ik vandaan kom. Ik ben niet zo van satu arah. Desinteresse is overigens iets wat ik vaker in Indonesie tegenkom.

-Nonnenkostschool in Made (Made & Drimmelen bij de Biesbosch).

-Ik kan niet beoordelen hoe ďdeĒ relatie is binnen het huwelijk mbt verschillende geloven. Dat zal voor iedereen anders zijn. Ik ben niet praktizerend als katholiek (wat dat aangaat is de nonnenkostschool destijds vergeefse moeite geweest). Mijn man is alleen praktizerend als moslim buiten mijn gezichtsveld/aanwezigheid. We hebben het er nooit over, in die zin dat ik meer dan het gemiddelde over de islam weet, omgekeerd is er nagenoeg geen kennis. Omdat ik meer weet over het geloof van mijn man dan hij over dat van mij gaan de gesprekken/discussies dan ook altijd over de islam gaan en nooit over het christendom. Niet dat ik daar heel erg blij mee ben want het maakt een mens eenzaam. Maar, het zit me ook niet in de weg. Geloof is iets wat in je zelf zit. Ik kan er niet bij dat een moslim zegt dat ie iemand niet moet doden omdat dat in de Koran staat (ik noem maar een voorbeeld). Zoiets moet je zelf snappen zonder dat het ergens staat. Dat is dan ook meteen hetgeen wat ik er op tegen op (welke geloof dan ook), het klakkeloos navolgen van regels zonder zelf na te denken. (wat dat aangaat past het buddhisme beter bij mij)

-Veel Indonesiers zijn zich helemaal niet bewust wat hun regering doet. Voor velen met name op de buiteneilanden en afgelegen gebieden is Jakarta ver weg. In het westen van Indonesie is het zelfs moeizaam om over politiek te praten. In het oosten en dan met name in Maluku en Papua is dat wel anders. Op de een of andere manier gaat het ook vaak samen met een anders dan islamgeloof. Het is maar net wie je tegenkomt. Ik heb door de jaren heen gesproken met mensen van "divers allooi". Mensen praten elkaar ook snel na, vrouwen kijken tegen hun mannen op en iemand die af en toe een krant leest en naar het nieuws kijkt zal een beter beeld hebben dan diegenen voor wie de televisie alleen maar bestaat uit spelletjes en soaps.

Voor een groot deel heel erg off topic.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Beste Anne Mieke,

In een relatie zijn er twee gelijkwaardige partners. Beide partners zullen moeite moeten doen om in hun relatie te investeren in tijd, kennis omtrent de achtergronden van de partner en in de persoon van de partner zelf. Er is altijd in een relatie een verliezer. Namelijk degene die het meest om de ander geeft en /of het meest aan energie in stopt om de relatie op te bouwen. Wellicht zou het verstandig zijn om je man op een subtiele manier bij te brengen dat je het wel prettig vindt, indien hij wat meer tijd en moeite neemt om in je achtergronden te verdiepen. Dan krijg je vanzelf een dialoog. Een relatie waar geen enkele dialoog plaats vindt sterft een langzame dood. Jammer dat de relatie met je schoonfamilie moeizaam is. In ieder geval is het belangrijker dat je een goede verstandhouding heb met je man.

Begrijp me goed, ik heb geen enkele behoefte om belerend bezig te zijn. Maar als je
zoveel tijd en energie gestopt heb in de kennis omtrent het land wat jouw zo boeit en dan ook nog eens met een man uit dat land trouwt die dan ook nog eens tot een andere wereld godsdienst behoort dan is het des te zuurder als de relatie niet volledig opbloeit en verdiept.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-12-2011 20:01 wasiat warga negara wrote:
.........Wellicht zou het verstandig zijn om je man op een subtiele manier bij te brengen dat je het wel prettig vindt, indien hij wat meer tijd en moeite neemt om in je achtergronden te verdiepen. Dan krijg je vanzelf een dialoog. Een relatie waar geen enkele dialoog plaats vindt sterft een langzame dood. Jammer dat de relatie met je schoonfamilie moeizaam is. In ieder geval is het belangrijker dat je een goede verstandhouding heb met je man.

Begrijp me goed, ik heb geen enkele behoefte om belerend bezig te zijn. Maar als je
zoveel tijd en energie gestopt heb in de kennis omtrent het land wat jouw zo boeit en dan ook nog eens met een man uit dat land trouwt die dan ook nog eens tot een andere wereld godsdienst behoort dan is het des te zuurder als de relatie niet volledig opbloeit en verdiept.
Toen ik dit alles las verscheen er een ďsubtieleĒ glimlach op mijn gezicht. Ik vind het vervelend om op deze manier te posten maar woorden als ďsubtielĒ en ďvanzelfĒ komen hier niet voor. Met enige pressie en aansporing overigens ook niet. Ik weet inmiddels dat dit des Indonesiers is.

Ik heb overigens geen tijd of energie gestopt in het land. Dat ging geheel vanzelf.

Macan Belanda
Gebruiker
User icon of Macan Belanda
spacer line

Dit is trouwens het nieuwsitem wat op RTL werd uitgezonden, wel kort :

http://www.rtl.nl/xl/#/u/8e6b5(...)5-96e6-16182143a1ff/

"Bhinneka Tunggal Ika"

bambang
Gebruiker
spacer line

www.thejakartapost.com/news/20(...)-fear-indonesia.html

Een onderzoeker van een islamitische universiteit heeft een onderzoek gedaan naar dit soort gevallen.
De oorzaak ligt bij het ontbreken van optreden door de lokale overheid en lokale politie en in het bijzonder de centrale overheid (Jakarta). De lokale politiek luistert naar (steunt) de radicale groeperingen. Er is vrijheid van godsdienst. RI is een seculiere staat.
(Het heeft niets te maken met vestigingseisen.)

spacer line  

Die heet gebakerde fundamentalistische moslim minderheden in IndonesiŽ doen er verstandig aan flink in te binden. Ik kan vanuit mijn leven in NL zeer goed inleven hoe de moslim minderheid zich voelt in een overwegend christelijk - joods cultuur maatschappij. In IndonesiŽ is de situatie andersom. Een overwegend moslim meerderheid en een minderheid van andere religies,waaronder de christelijke. De overgrote meerderheid van moslim gematigden moeten maar eens de moed hebben om hun fanatieke fundamentalistische moslim broeders en zusters terug te fluiten.

Wellicht dat de Rooms-Katholieke Kerk hun kerken open willen stellen aan andere Christelijke religies in IndonesiŽ die om welke reden dan ook geen diensten kunnen houden in hun eigen kerken. In goed overleg kun je de openingsuren regelen tot het probleem opgelost is. Ik wil met alle genoegens het Vaticaan een mailtje sturen.

H.D.B. Go

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 19-01-2012 18:48 schreef wasiat warga negara:
Die heet gebakerde fundamentalistische moslim minderheden in IndonesiŽ doen er verstandig aan flink in te binden. Ik kan vanuit mijn leven in NL zeer goed inleven hoe de moslim minderheid zich voelt in een overwegend christelijk - joods cultuur maatschappij. In IndonesiŽ is de situatie andersom. Een overwegend moslim meerderheid en een minderheid van andere religies,waaronder de christelijke. De overgrote meerderheid van moslim gematigden moeten maar eens de moed hebben om hun fanatieke fundamentalistische moslim broeders en zusters terug te fluiten.

Wellicht dat de Rooms-Katholieke Kerk hun kerken open willen stellen aan andere Christelijke religies in IndonesiŽ die om welke reden dan ook geen diensten kunnen houden in hun eigen kerken. In goed overleg kun je de openingsuren regelen tot het probleem opgelost is. Ik wil met alle genoegens het Vaticaan een mailtje sturen.

H.D.B. Go

Kun je vertellen wat de overeenkomsten van de minderheden hier en daar zijn, behalve dat ze een minderheid zijn ? Ik zie in IndonesiŽ geen Christenen met bontkraagjes op brommers oma's beroven en ik zie hier ook weinig moskeŽn in vlammen opgaan.

Ik ben het wel met je eens dat de gematigden (in elk kamp) zich duidelijker moeten distancieren van de radicalen/raddraaiers.

Nog een vraagje tot slot : zijn Katholieke kerken (relatief) veiliger dan andere Christelijke kerken in IndonesiŽ ? Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe Christenen onderling met elkaar omgaan in IndonesiŽ. Ik weet alleen van de onderlinge strijd die wij in het Westen kenden tot voor kort (en soms nog) en weet dat veel katholieken in het verleden onder de VOC Protestants moesten worden. Maar van de huidige verhoudingen weet ik weinig.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Beste Macan Belanda (Belanda keju of Belanda tempeh),

Je moet het wel in het juiste perspectief zien. Eerstens NL heet een democratie te zijn en beschaafd. De ongenoegens die er in NL leven omtrent de moslim minderheden hoef ik je niet te vertellen. Hoofdoekjes, gezichtsbedekking enz. Veel van die ongenoegens kan ik wel inkomen van de Christelijke - Joodse meerderheid. Maar als moslima nou met hoofddoekjes wensen te lopen, nou laat ze. Veel zorgelijker vind ik de eerwraak die er leeft onder de Turkse moslims. Dat een vader zijn zoon opdracht geeft om zijn dochter een passende afstraffing te geven omdat ze is geintegreerd in de maatschappij waar hun familie thans leeft vind ik ronduit verwerpelijk.

De religieuze minderheden in IndonesiŽ hebben het wel even lastiger. Eerstens is daar het volks temperament. IndonesiŽrs en met name Madurezen op Oost-Java en het eiland Madura hebben een zeer korte lont. Ik weet wel je kunt niet generaliseren. Maar in vergelijking tot Europeanen zijn de Aziaten wat anders in hun reacties en uitingen.

De RK kerk zal beslist niet veiliger zijn dan de Protestantse kerken. Als de meute dolgedraaide fanaten kwaad willen dan is zelfs een politieburo,dan wel het Merdeka paleis niet veilig. Het is dan een kwestie van beleid van de regering om bijtijds de (ME) oproer politie en zo nodig een back-up van het leger in te zetten.

Als ik het heb over de RK kerken open te stellen voor andere Christelijke gelovigen die om welke redenen dan ook niet in hun eigen kerken hun geloof kunnen belijden, dan is dat zuiver uit een Christelijke standpunt. Dat een protestantse kerk er van binnen soberder is ingericht, nou dat moeten de Protestanten dan maar voor lief nemen dat de Rk kerken wat uitbundiger is ingericht. Glas in lood enz. Persoonlijk vind ik de inrichting van Protestantse kerken wat aan de saaie kant. Protestanten zullen dan zeggen, ja hoor eens je komt om samen te bidden en te zingen en je niet te vergapen aan al die bouwkundige hoogstandjes. Nou ik ben zelf welliswaar RK gedoopt en opgevoed, maar ben atheÔst. Maar ik kan zeer goed genieten van de architectuur van RK kerken.
Daar is absoluut niets mis mee. Kijk maar naar moskeeŽn. Die zijn uitbundig versierd met mozaiek in een verfijnd structuur. Wat dacht je wat dat aan manuren niet kost.
Uit oogpunt van cultuur uiting is dat toch prachtig. Toen Spanje in het verleden onder Moorse overheersing stond en de Islam terrein won op het Europese vasteland, was dat toen ook al alarmerend en werden de Islamieten tot staan gebracht door als ik me niet vergis Karel Martel. Maar de Moren (islamieten) hebben wel een prachtig stuk cultuur in Spanje achtergelaten. Het Alhambra.

H.D.B. Go

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Daar is absoluut niets mis mee. Kijk maar naar moskeeŽn. Die zijn uitbundig versierd met mozaiek in een verfijnd structuur. Wat dacht je wat dat aan manuren niet kost.
Weet niet waar die moskeen staan, maar de meeste hier in Indonesie zijn vrij lelijk en kaal. De 'versieringen' die er zijn, zijn standaard en worden in tegeltjes op de muren geplakt. Komen wellicht gewoon uit een fabriek.

Uiting van cultuur? Mijn aars Niet echt, want de Indonesische cultuur is goeddeels gebaseerd op het Hindoeisme, en de daarvan afgeleidde Kejawen met zijn open denkwijze, niet die strikte Islam die nu vanuit het middenoosten over Indonesie en de rest van de wereld verspreid wordt.

Het Alhambra is geen cultuur natuurlijk, dat is gewoon een gebouw. Mooi gebouw? Ja, dat wel. De cultuur die de Moren brachten is grondig uit Europa getrapt toentertijd, kennelijk met een goede reden.

Madurezen hebben niet alleen een korte lont, ze zijn over het algemeen ook nog eens onbeschoft. Het is dan niet voor niets dat de Dayak er duizenden van hebben uitgeroeid, want zij brachten het kwaad naar hun omgeving, pakten hun land af, gokten en sliepen met vrouwen anders dan hun echtgenotes.

Macan Belanda
Gebruiker
spacer line

Op 20-01-2012 01:09 schreef wasiat warga negara:
Beste Macan Belanda (Belanda keju of Belanda tempeh),

Je moet het wel in het juiste perspectief zien. Eerstens NL heet een democratie te zijn en beschaafd. De ongenoegens die er in NL leven omtrent de moslim minderheden hoef ik je niet te vertellen. Hoofdoekjes, gezichtsbedekking enz. Veel van die ongenoegens kan ik wel inkomen van de Christelijke - Joodse meerderheid. Maar als moslima nou met hoofddoekjes wensen te lopen, nou laat ze. Veel zorgelijker vind ik de eerwraak die er leeft onder de Turkse moslims. Dat een vader zijn zoon opdracht geeft om zijn dochter een passende afstraffing te geven omdat ze is geintegreerd in de maatschappij waar hun familie thans leeft vind ik ronduit verwerpelijk.

De religieuze minderheden in IndonesiŽ hebben het wel even lastiger. Eerstens is daar het volks temperament. IndonesiŽrs en met name Madurezen op Oost-Java en het eiland Madura hebben een zeer korte lont. Ik weet wel je kunt niet generaliseren. Maar in vergelijking tot Europeanen zijn de Aziaten wat anders in hun reacties en uitingen.

De RK kerk zal beslist niet veiliger zijn dan de Protestantse kerken. Als de meute dolgedraaide fanaten kwaad willen dan is zelfs een politieburo,dan wel het Merdeka paleis niet veilig. Het is dan een kwestie van beleid van de regering om bijtijds de (ME) oproer politie en zo nodig een back-up van het leger in te zetten.

Als ik het heb over de RK kerken open te stellen voor andere Christelijke gelovigen die om welke redenen dan ook niet in hun eigen kerken hun geloof kunnen belijden, dan is dat zuiver uit een Christelijke standpunt. Dat een protestantse kerk er van binnen soberder is ingericht, nou dat moeten de Protestanten dan maar voor lief nemen dat de Rk kerken wat uitbundiger is ingericht. Glas in lood enz. Persoonlijk vind ik de inrichting van Protestantse kerken wat aan de saaie kant. Protestanten zullen dan zeggen, ja hoor eens je komt om samen te bidden en te zingen en je niet te vergapen aan al die bouwkundige hoogstandjes. Nou ik ben zelf welliswaar RK gedoopt en opgevoed, maar ben atheÔst. Maar ik kan zeer goed genieten van de architectuur van RK kerken.
Uit oogpunt van cultuur uiting is dat toch prachtig. Toen Spanje in het verleden onder Moorse overheersing stond en de Islam terrein won op het Europese vasteland, was dat toen ook al alarmerend en werden de Islamieten tot staan gebracht door als ik me niet vergis Karel Martel. Maar de Moren (islamieten) hebben wel een prachtig stuk cultuur in Spanje achtergelaten. Het Alhambra.

H.D.B. Go

Ik vind de hoofddoekjes discussie onzin, althans, de discussie is prima, maar ik heb zelf totaal geen moeite met een hoofddoek en zie het ook niet als onderdrukking of iets. Een Burqa vind ik een ander verhaal overigens. Als wij het hebben over vrijheden moeten we ook de vrijheden van anderen accepteren denk ik dan. Daar mag een grens aan zitten.

Voor wat betreft eerwraak ben ik het met je eens, al kan ik totaal niet inschatten hoe groot dat probleem werkelijk is. En in het strafrecht hoeft men wat mij betreft geen rekening te houden met de culturele achtergrond, dit soort dingen mogen van mij keihard de kop ingedrukt worden. Wil je eerwraak, ga dan maar in een islamitisch land wonen.

Ik ben het met je eens dat katholieke gebouwen uitbundiger zijn dan protestantse kerken, maar deel je mening niet helemaal. Ik heb het idee dat geloven die zich zo uitbundig profileren al snel op weerstand stuiten van andersdenkenden. Nu mag je best je eigen overtuiging vieren, maar enige voorzichtigheid lijkt me gepast.
In Nederland irriteert men zich aan de overenthousiaste klokkenluider, van moskeeŽn hebben we voor zover ik weet niet zoveel last van het gejank. In IndonesiŽ worden speakers met grote volume's geÔnstalleerd om het geloof op te dringen of het andere geloof te verdringen. Het brengt allemaal alleen maar spanningen.

Persoonlijk vind ik geloof iets wat je voor jezelf moet houden en de gezamenlijkheid moet je in de kerk vieren, niet daarbuiten. Wat dat aangaat kan ik met je meegaan dat een katholieke kerk erg mooi kan zijn. Het strookt niet met mijn idee over geloof, namelijk wat meer ingetogen, maar er is niks mis met het vieren van je overtuiging, mits je anderen niet lastig valt.

En juist dit laatste is volgens mij het grootste probleem van elk geloof. De drang naar expansie en daarmee het opdringen van je geloof met alle gevolgen van dien.

Over het delen van een kerk heb ik echt geen idee, ik vind zelf dat het moet kunnen, ik weet dat de kerk van mijn vriendin in Nederland een kerkgebouw deelt, maar of dat protestants of katholiek is weet ik echt niet. Ik kan ook niet inschatten in hoeverre het mogelijk is in IndonesiŽ, ze hebben een moeilijk verleden en een gemeenschappelijk probleem in het heden. Maar 2 geloven of vertakkingen bundelen is vaak een hele stap, daar is de gemiddelde gelovige toch iets teveel voor naar binnen gekeerd denk ik.

"Bhinneka Tunggal Ika"

spacer line  

Beste Yerun,

Ik heb het gehad over moskeeŽn die prachtigd versierd zijn met mozaiŽk. Ik heb niet geschreven de moskeeŽn in IndonesiŽ. Ik zag het op een keer in een tv uitzending.

Er zijn verschillende religies gekomen in IndonesiŽ. Het animisme, hindoeÔsme,boedhisme, de islam en het christendom.

Is het Alhambra dan geen uiting van cultuur. Ik weet niet wat jij onder cultuur verstaat?
Beschaving is cultuur. Kunnen lezen en schrijven is cultuur. Schilderkunst is cultuur. Muziek in de breedste zin is cultuur. Architectonische bouwwerken zijn uitingen van cultuur.

Je heb zee Dajaks (kust bewoners) en land Dajaks (meer landinwaarts,het binneland)
Als ik me niet vergis zijn Dajaks de bewoners in Kalimantan ( Borneo). Vroeger waren het koppensnellers. De transmigratie (volksverhuizing) van inwoners van Java naar andere indonesische eilanden is een overheids politiek om de overbevolking van Java aan te pakken en de druk van de ketel te halen. Het stamt nog uit de tijd van president Sukarno. Het ontsluiten van andere delen van IndonesiŽ en het in cultuur brengen ervan. Vreemd gaan is niet het alleen recht van Madurezen. Dat is al zo oud als de mensheid zelf.

H.D.B. Go

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,545,266 pageviews Een website van indahnesia.com