Hulp gevraagd bij onderzoek

Subforum Andere praat 
84 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 09-10-2011 09:11 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Is natuurlijk waar, maar dan gaat het om het artistieke circuitje. In de kampung kom je zoiets niet tegen. Ik niet, tenminste.

Heb geleerd dat Ngayogyakarta de centrum van de Javaanse cultuur is ?

bisa dicek of makemyday .

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Ik denk dat we weer gezellig langs elkaar heen praten, Pak. Het stukje hierboven is helemaal niet zo'n slechte introductie. Dat er meer bij komt kijken is met zo'n oude cultuurvorm begrijpelijk, maar ik zou er hooguit een voetnoot aan wijden.
Het is jammer dat ik er zo weinig over weet. Ik ga natuurlijk wel eens kijken, maar ik ben meestal zo weer weg. En ik ben niet de enige. Bij komt er nog bij dat die voorstellingen altijd in het Javaans zijn, en na twintig jaar alhier snap ik daar nog steeds de ballen van (beetje wel, trouwens, maar niet genoeg om het hele verhaal te volgen). Die Slamet die ik hierboven noemde, sprak gelukkig BI, maar dat betrof dan ook een voorstelling in het circuitje. Die vent is trouwens fantastisch! Z'n gewicht in goud waard, en dat wil wat zeggen.

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Wat weet ik van Wayang ?
Bijna niks , alleen wat ik gezien heb in mijn kinder jaren.
We woonden niet ver ( 10 minuten lopen) van de Gedung Gajah( Museum Nasional Gambir).
Elke zondagochtend heb je wayang voorstellingen en de uitzendingen vanTVRI jaren 60 .
Bij bruiloften van familie en vrienden
Maar dat is iets meer dan 40 jr geleden.
Ik kijk ook niet naar Javaanse wayang kulit , ken ook geen Javaans .
Wel kijk ik naar Wayang golek( Sundanees) dat is goed te volgen .
Wat interessant is dat hoe kan zo'n dalang de stemmen/houding etc van zijn wayang goed vertolken.Met verschillende stemmen.
Ook interessant om een conversatie tussen 2 figuren te volgen , daar zie je en hoor je hoe het verloopt , hoe ze elkaar aanspreken (de pik orde) .

Delen van wayang wong voorstelling worden ook gebruikt bij de zgn ketoprak / dagelan voorstelling .
Elke streek heeft zijn eigen wayang wong zoals de Betawinesen( Jakartanen) het ook hebben.
Alleen heb je daar Sundanese invloeden , soms met Chinese invloeden.
Daar wordt in Bhs Betawi gesproken .
De oude en met de nwe Jakartaanse slang.

Bij "ketoprak"voorstelling kan je maatschappelijke situaties , corrupte pejabats aan de kaak stellen .

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Ik kijk liever naar wajang wong.Dan zie je tenminste wat mooiers. Emoticon: Party!

Shalom

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Toen ik nog jong was , kijk ik liever naar die sexy sinden.
In hun strakke kebaya, oh la la .

To--B
Gebruiker
spacer line

Niet getreurd, we zijn nog in het land der levenden.

Het initiatief van dit onderzoek komt vanuit de Academie Voor Popcultuur en onze projectgroep heeft de afgelopen week een activiteitenweek gehad die ons heeft bellemerd dit forum te checken.

Ik kan zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het feit dat er zo enthousiast en informatief gereageerd word op ons topic.
Het word erg op prijs gesteld en we hebben nu al erg veel bruikbare en intressante nieuwe feiten weten te verzamelen; En een aantal van onze aannames zijn nu ook bevestigd.
Alvast erg bedankt, we zullen de informatie die we hier tot nu toe hebben opgedaan verwerken in ons onderzoek en een verbeterde samenvatting hier posten om
het opnieuw te toetsen.

Erg bedankt!
To--B

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

In allerlei vorm en grote zijn ze gemaakt, voor hen handelaren, gewoon een commercieel pop...... Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

On 09-10-2011 16:08 zieleffe wrote:
In allerlei vorm en grote zijn ze gemaakt, voor hen handelaren, gewoon een commercieel pop...... Emoticon: Shiny

Click to see original image

Deze meneer doet het nog steeds!

http://www.aguswayang.net/

Ga staan waar geen plek is om te staan.

To--B
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Jesses; hartelijk dank voor je suggestie om Pak Pupyes te vragen naar de hedendaagse toepassingen.
Dus bij deze Pak Pupyes; zou je me daar meer over kunnen/willen vertellen? Zijn er veel dingen veranderd, komt er een andere thematiek aan bod?

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Dat kan ik helaas niet, To--B. Ik ga wel eens naar voorstellingen, maar die zijn traditioneel, en bovendien in het Javaans, en dat snap ik dus niet. Die `moderne' voorstelling die ik heb bijgewoond was van een Nederlands blazerkwintet van een man of vijf (maar zes vliegtickets want de bastuba moest ook een stoel), en Slamet. Dat was een enorm succes, vooral in Yogya. Ik kan je off-forum wel meer vertellen over de organisatie, en als ik jou was zou ik met hen contact opnemen, alsmede met: de NL ambassade en de kunstacademie alhier, ISI.

MAD

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

O ja, To--B, het was ook allemaal gesubsidieerd. Dat kostte enige moeite, maar toch gelukt. De toeteraars gaven trouwens ook workshops in JKT, YOG, en Surabaya. Dat speelde wellicht ook een rol bij het subsidiegraaien.

MAD

Pak Pupyes
Gebruiker
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Die uitvoeringen waren in maart 2008. Screenshots van de video hieronder. Helaas komt het wajanggedeelte er op de video beroerd vanaf, maar dat zal wel met de belichting te maken hebben. IRL was het prima.

MAD

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

De oude klassieke wayang voorstellingen van Golek( Sundanese), Wayang Kulit ( Javaans) zijn gebaseers op de Mahabharata epos.
Het gaat om de strijd tussen goed en kwaad .
Alles werd strak gereguleerd.
Op Java de bakermat van Indonesische wayang zie je de Indonesische invloeden .

Bij de wayang wong heb je verschillende soorten :
1. de officiele/klassieke dans zoals de Serimpi . Vaak verbonden aan de Kraton .
2. Daarnaast heb je verschillende soorten wayang dansen die minder officieel zijn , maar toch gebonden aan bepaalde gebeurtenissen, zoals huwelijk , bij een oogstfeest etc .
3.De hedendaagse toepassing , de thema kan verschillen zijn .
Het kan een boodschap zijn, het kan een protest zijnof humor , vaak is het een combinatie.
Je kan voor alle doeleinden gebruiken , jullie in Europa kennen ook zo'n soort poppenspel .Daar woorden ook verschillende maatschappelijke thema's uitgebeeld.
De Indonesiers doen het met hun wayang golek en kulit en wayang wong.
Bij de wayang wong kan de vertolkers zelf improviseren , gekke bekken trekken , bepaalde taal gebruiken .
Hij kan kruipen in de huid van de figuur die hij moet vertolken.
En dat zie je dan vaak op televisie optreden bij de javaanse ketoprak/dagelan of bodor-an (?) van de Javanen en Sundanesen.
Op dorpsniveau heb je zelfs rondreizende groepen .
Men kan niet populaire personen immiteren zonder dat je gepakt wordt wegens beledigingen.

http://www.youtube.com/watch?v(...)GYMI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v(...)irNw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v(...)0K-I&feature=related

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,879,051 pageviews Een website van indahnesia.com